- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- De kijkcijfers
De kijkcijfers
Nicolage Rico
-
- 20219 messages
- 2364 votes
God wat ben ik blij dat ik hier de afgelopen dagen niet was.
Wij ook. 
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
Zeg nou zelf, toen Studio Sport naar RTL ging, kelderden de kijkcijfers enorm. Het aantal radioluisteraars was in jaren niet zo hoog geweest.
Als interviewrechten, reportages van de spelers etc. naar RTL zou gaan, zou precies hetzelfde gebeuren. RTL kan gewoon geen degelijk, serieus voetbalprogramma maken. Hooguit 10% van de Nederlanders zit daarop te wachten en ik wed dat een veel groter percentage het afkeurt.
Volgens mij ging het om de reclames. Niemand zat te wachten op reclames om de tien minuten. Daarbij komt ook nog dat ik de samenvattingen van RTL veel beter vond dan de huidigen op de NOS. Die laten heel vaak belangrijke gebeurtenissen niet zien en richten zich vaak alleen op pietlullige zaken, zoals schwalbes en zo. Maar een afgekeurd doelpunt, ho maar!
edit:Zoals Quido ook al aangeeft.
Nicolage Rico
-
- 20219 messages
- 2364 votes
Volgens mij ging het om de reclames. Niemand zat te wachten op reclames om de tien minuten.
Die komen nog steeds voorbij bij RTL. Vandaar ook dat de kijkcijfers niet hoger waren geweest als RTL de beelden zou hebben. Dan zappen de kijkers weer naar Sportzomer.
Maar goed, genoeg discussie over praatprogramma's. Don of Kos, kom eens met een onderwerp dat jullie interesseert. 
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Ik vind het jammer dat het bij NOS nu gewoon een kwestie geworden is van de beelden laten zien, wat interviews en klaar. Voor de rest wordt er geen analyse gedaan.
Aan de andere kant doen ze zoiets bij Studio Sportzomer. De mensen die gewoon de wedstrijden willen zien, kunnen zo gewoon de samenvattingen zien zonder die analyses die 99 van de 100 keer een voorbeeld geven die je vorige week ook al had gezien, maar de teams schijnbaar niks van hebben geleerd. En de mensen die echt analyses willen, kunnen 's avonds terecht bij Studio Sportzomer. Jammer alleen dat ze de analyses vaak te kort houden en te weinig gebruik maken van videomateriaal.
Er is ook maar één man die goed kan analyseren en dat is Van Halst.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Het topic heet Studio Sport. Volgens mij is dit een discussie die beter gericht is op de titel dan menig eerdere discussie.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Jammer alleen dat ze de analyses vaak te kort houden en te weinig gebruik maken van videomateriaal.
Don Dijk
-
- 7079 messages
- 0 votes
Nee gisteren die 18 pagina''s durende discussie over voor welk land je wel en niet mocht supporteren was boeiend.
Blij dat ik dat dan ook heb gemist. 
Thorak
-
- 6354 messages
- 1884 votes
Bij JCVD (2008):
Altijd worden zijn films afgekraakt, maar toch heeft deze beste man altijd meer dan 200.000 kijkers op TV. Zo onlangs nog Hard Target met 237.000 kijkers, die pas om 23.00 uur begon.
GuyB
-
- 1299 messages
- 0 votes
Nu weet ik niet hoe dat in Nederland zit, maar een populaire blockbuster haalt hier in België op 2be of VT4 als die om 20.00u wordt uitgezonden altijd rond de 200.000 kijkers. Dus als Hard Target er zoveel haalt om 23u is dat toch nog vrij goed?
Thorak
-
- 6354 messages
- 1884 votes
Weet je zeker dat je geen 0 bent vergeten? Op kijkonderzoek.nl kun je de Nederlandse kijkcijfers zien. Films vind ik er alleen niet in terug, maar een gemiddelde serie zit al tegen de 1 miljoen kijkers. Het lijkt me dat een blockbuster daar wel over heen gaat.
GuyB
-
- 1299 messages
- 0 votes
Overal véél hogere cijfers dan in België. Kijk hier even en je ziet dat een film als 'Vantage Point', toch niet onbekend, 270.000 kijkers haalt (waar er op voorhand best veel reclame over was) Kijkcijfers | Humo: The Wild Site
Nu dreigen we wel Off-topic te gaan?
Thorak
-
- 6354 messages
- 1884 votes
Als je kijkt naar bijvoorbeeld Flikken: Maastricht is het ongeveer wel gelijk, maar Belgie heeft dan ook wel meer inwoners als Nederland, dus gemiddeld is dat wel lager dan ja. Vreemd dat films dan inderdaad lagere kijkcijfers hebben 
Inderdaad gaan we nu wel richting off-topic ja, aangezien er geen JCVD films tussen staan. 
cm_punk
-
- 369 messages
- 1009 votes
Flauwekul!
Als deze film het aantal kijkers haalde op een RTL 4 zaterdagavond, DAN was het pas slecht geweest. Na 11en is het al lang al geen prime time meer. Als jij de overige zenders had bekeken, dan zag je dat Hard Target nog vrij hoog scoorde van de commerciële zenders. Een zender zoals RTL 7 vergelijken met een SBS6, RTL4, of de omroepen is appels vergelijken met peren. Onlangs hadden Johan Derksen en Van Gelder nog opmerkingen naar elkaar gemaakt over die kijkcijfers die ze haalde. Derksen zei dat hij het realistisch bekeek en met een voetbal programma (ja de populaire sport hier) rond de 400.000 kijkers op deze zender helemaal niet slecht was én dat was zelfs op prime time.
Om het maar bij films te houden: Laten we even kijken naar Donderdag 28 oktober, begon om 22.30 uur. Green Street Hooligans >> 167.000 kijkers. Hmmm... Van Damme hoger! En hij begon ook nog is pas 23.00 uur
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Nog meer kijkcijferjunkies? Ik mag ze altijd graag even koekeloeren.
SBS gaat het ook in 2013 weer moeizaam krijgen, de nieuwe zaterdagavond ook alweer geflopt.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Trok bijna 1 miljoen kijkers.
Nu weet ik dat er https://kijkonderzoek.nl/ is die dit soort zaken publiceert, maar helaas kun je niet hele uitgebreid zoeken. Ik ben zo erg benieuwd welke documentaires in het verleden soortgelijke aantallen hebben gehaald.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Bijna geen talkshows meer in top 10 kijkcijfers | AD.nl
Ik ben zelf ook enorm talkshowmoe. Ik kijk ze bijna nooit meer. Het is een grote eenheidsworst talkshowfabriek.
Pauw is met afstand de beste, maar nu die geen talkshow meer presenteert valt al het andere steeds meer tegen.
En het c-bombardement heeft ook veel kijkers doen afhaken afgelopen 2 jaar.
Het vorige seizoen van De Vooravond was enorm slappe hap (gemuilkorfde Fidan Ekiz).
Als zelfs Johnny de Mol een talkshow krijgt... dan weet je dat tv-zenders een talkshowobsessie hebben. De kijkers zijn er inmiddels wel klaar mee.
Ik ben wel benieuwd waar Arjen Lubach mee komt, alleen duurt dat nog helemaal tot maart voor die begint (why??).
Nieuwe show Arjen Lubach komt recht tegenover Jinek en Beau | AD.nl
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Tja waar te beginnen?
1. Te veel "talking heads"'. Veel gepraat, maar echt tot nieuwe inzichten kom je niet. Dezelfde gasten, dezelfde onderwerpen, dezelfde discussies.
2. Te veel corona, klimaat, politiek. Iets meer relativering en luchtigheid mag wel.
3. Te veel linkse thema's. Nederland heeft in maart overwegend rechts gestemd, maar op de televisie is dit niet te zien. Eerste gast Khalid & Sophie? Sylvana Simons. Mark Rutte is ook al weer twee of drie keer door de mangel gehaald in anderhalve week tijd. Kaag is een godin, Klaver mag overal maar aanschuiven met zijn beperkte zetelaantal. Het is allemaal zo voorspelbaar. Fidan Ekiz was in het eerste seizoen een frisse wind, maar die is monddood gemaakt.
4. Iedereen kan nu lijkt het wel presentator worden. Khalid & Sophie is hier het beste voorbeeld. Schrikbarend dat niemand deze twee tegen zichzelf in bescherming hebben genomen.
5. Verjongen, terwijl niemand van onder de 40 nog naar deze talkshows kijkt. Je kan beter de "oudjes" tevreden houden, dan ook deze doelgroep nog wegjagen. Wat nu wel gebeurd.
6. Tijdstip. Wie van onder de 60 (werkende) gaat nog om kwart over tien naar talkshows kijken waar je depressief van wordt. Om half negen misschien, maar om kwart over tien wil ik naar bed haha.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
3. Te veel linkse thema's. Nederland heeft in maart overwegend rechts gestemd, maar op de televisie is dit niet te zien. Eerste gast Khalid & Sophie? Sylvana Simons. Mark Rutte is ook al weer twee of drie keer door de mangel gehaald in anderhalve week tijd. Kaag is een godin, Klaver mag overal maar aanschuiven met zijn beperkte zetelaantal. Het is allemaal zo voorspelbaar. Fidan Ekiz was in het eerste seizoen een frisse wind, maar die is monddood gemaakt.
Geloof me, dit is perceptie die aan de andere kant van het spectrum precies andersom wordt gevoeld. (Jort Kelder, BBB-mevrouw, alle aandacht voor Thierry toen hij 2 zeteltjes had, die politieke commentator van De Telegraaf de hele tijd.)
Verder is het normaal dat de zittende macht wordt bevraagd door de media. Want het omgekeerde van jouw kritiek hoor je net zo goed, dat de NPO een staatsomroep is.
Ik vind zelf Jinek een goede gespreksleider/interviewer, maar de onderwerpen/gasten zijn vaak om te huilen, dus met uitzondering van de eerste weken van de corona-pandemie kijk ik het ook niet.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Probeer even die concrete politieke discussie te vermijden svp, dat is zoals je weet niet toegestaan op MM.
Beter het in algemene bewoordingen te houden.
Anders moet de bezem er straks weer door.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Excuses kappeuter. Maar om het concreet te houden. Volgens de baas (Frans Klein) moest het allemaal urgenter en moest er verjongd worden. En laten dit nou juist twee zaken zijn die ik niet wil qua talkshows. Arjen Lubach doet het, maar ik weet niet of dit vijf dagen in de week ook werkt. Qua urgentie zou ik het juist heerlijk vinden om over onderwerpen te horen die helemaal los staan van de 'waan de van de dag'.
Na het oude DWDD had je soms die specials over bijvoorbeeld het ontstaan van het heelal, of over gekke ontdekkingen. Gisteren had je bijvoorbeeld een item ergens met wetenschapsjournaliste Anna Gimbrere. Geweldige vrouw, geef haar en verschillende andere wetenschappers (Freek Vonk bijvoorbeeld) tussen 19 en 20 uur de ruimte om de kijker te informeren. Dokters over geneeskunde, klimatologen over het klimaat, sporters (geef Gregory Sedoc veel meer de ruimte) over hun sport etc. Lijkt me heerlijk en ook nog eens informatief.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Dat hoeft geen hoorcollege te worden. Maar gewoon een tweetal die een uur praten over hun vak. Gregory Sedoc die gewoon een uur ouwehoert met Femke Bol over atletiek. Gimbrere die een uur lang praat met een vakgenote over de wetenschap. Freek Vonk die samen met iemand anders een uur lang praat over een nieuw diersoort. Heerlijk lijkt me dat.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Pecore
-
- 923 messages
- 1691 votes
Als ik iemand niet een uur lang wil horen praten is het Femke Bol wel. Die is niet goed voor het trommelvlies.
Zonder dollen: een talkshow staat of valt met een goede host en dat is momenteel echt huilen met de pet op. Jinek voert haar trucje vakkundig uit, maar is door een gebrek aan authenticiteit vooral saai, Humberto is teveel een allemansvriend en bij de publieke omroep is een gebrek aan ervaring tegenwoordig een vereiste. Pauw en Van Nieuwkerk stonden op eenzame hoogte, jammer dat die geen dagelijkse show meer hebben. Genee vind ik ook goed, maar is allicht te onaardig voor een talkshow met wisselende gasten. Al valt dat op de radio bij BNR reuze mee.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Als ik iemand niet een uur lang wil horen praten is het Femke Bol wel. Die is niet goed voor het trommelvlies.
Zonder dollen: een talkshow staat of valt met een goede host en dat is momenteel echt huilen met de pet op. Jinek voert haar trucje vakkundig uit, maar is door een gebrek aan authenticiteit vooral saai, Humberto is teveel een allemansvriend en bij de publieke omroep is een gebrek aan ervaring tegenwoordig een vereiste. Pauw en Van Nieuwkerk stonden op eenzame hoogte, jammer dat die geen dagelijkse show meer hebben. Genee vind ik ook goed, maar is allicht te onaardig voor een talkshow met wisselende gasten. Al valt dat op de radio bij BNR reuze mee.
Valt toch wel mee met Femke Bol? Na een race ja, maar tijdens een interview praat ze gewoon normaal Bol blijft alles geven tot de laatste meters, maar het strand lonkt inmiddels | NOS.
Eens trouwens met de rest. Authenticiteit is belangrijk, maar ook gewoon (levens)ervaring en ook talent. Zo'n Khalid Kasem zie je gewoon vragen van een briefje aflezen. Dat is echt erg slecht. Daarnaast las ik ergens dat de gemiddelde leeftijd van de NPO kijker boven de 60 is. Dan kan je wel willen verjongen, maar de jonge kijker kijkt geen tv en de oudere kijker verlies door de verjongingskuur. Nou moet ik wel zeggen, mijn ouders zijn beide boven de 70 en kijken ook geen talkshows meer. Dus misschien is het wel gewoon klaar qua talkshows en moeten ze blij zijn met kijkcijfers van tussen de 300.000/750.000.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Onze zuiderburen hebben bijvoorbeeld het programma De Afsrpaak op Canvas. Gewoon drie mensen die 50 minuten discussiëren over een onderwerp. Zoiets moeten wij ook hebben tussen 19 en 20 uur.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Authenticiteit is heel subjectief. Ik vind Jinek wel authentiek en Pauw weer niet (een authentieke ijdeltuit misschien). Van Nieuwkerk is een vlotte gozer maar had ook z'n onuitstaanbare gedraginkjes en het was na 10+ jaar echt wel op. Inhoudelijk overigens ook een zwakke interviewer.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ik vind Gijs Groenteman momenteel de beste interviewer. Pieter van der Wielen ook erg prettig.
Geen talkshow, dat moet hij denk ik ook niet doen. Maar ik denk dat je tegenwoordig beter een podcast kunt luisteren, daar word je wijzer van dan naar een willekeurige talkshow kijken, waar de waan van de dag met enkele ijdeltuiten wordt opgediend.
Herman Koch (9 september 2021) - Nooit meer slapen | Podcast on Spotify - open.spotify.com
Michiel Romeyn (31 augustus 2021) - Nooit meer slapen | Podcast on Spotify - open.spotify.com
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Buitenhof is wel een goed programma. Ik weet niet of je dat een talkshow moet noemen. Maar die hebben vaak gasten met kennis van zaken.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Buitenhof is wel een goed programma. Ik weet niet of je dat een talkshow moet noemen. Maar die hebben vaak gasten met kennis van zaken.
Wel een praatprogramma althans. 
Nou ik ben toch meestal wat teleurgesteld in Buitenhof.
Het is een bepaalde manier van plechtig spreken, interessant doen. Het is een format waarbij een sfeer hangt van een crematorium.
Gasten die nogal lang uitweiden over onderwerpen, maar als de juiste prikkelende vragen ontbreken blijft er vaak niks van hangen.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Oei, ik lees wat berichten hierboven een oproep om meer luchtigheid. Dat is nu precies het grootste probleem met praatprogramma's, al heel lang, zelfs toen ze nog goed werden bekeken. Ik lees ook iets over authenticiteit van een presentator.... Dat interesseert mij weinig, alleen als dit bijdraagt aan mijn voorkeur voor compleet serieuze aanpak, en ze wel echte vakmensen zijn.
Buitenhof is zo'n beetje de enigste die nog steeds consequent een zelfde koers vaart. Ook niet zonder gebreken, aangezien ik het eens ben met het feit dat de vragen niet altijd prikkelend zijn.
Ik pleit al heel lang voor praatprogramma's met een duidelijke signatuur. Nu moet ik al heel lang kleine tot grotere delen van een gemiddeld praatprogramma overslaan, vooral door de vele onzinnigheden. Als een praatprogramma van de Mol kiest voor alleen luchtigheid, dan kan ik als kijker tenminste kiezen, en het in dit geval het altijd overslaan.
Zie ook voor een verdere toelichting: