- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- The Newsroom (HBO / Aaron Sorkin)
The Newsroom (HBO / Aaron Sorkin)
jacobine_rodijk
-
- 2806 messages
- 9511 votes
Uitzenddata vooralsnog onbekend maar 't derde (en laatste) seizoen zal uit 6 afleveringen bestaan.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Toch fijn dat er nog 6 mooie werkjes van Sorkin komen. Benieuwd wat hij daarna gaat doen. Een serie met afleveringen van 22 min zoals Sports Night zou gaaf zijn.
PeterTriac
-
- 31 messages
- 8 votes
The Newsroom, Serie 3, aflevering 1 "Boston" staat bij HBO, www.itshbo.nl , gepland op 12 november 2014. More history...
Peter C
-
- 31 messages
- 229 votes
Prima eerste 2 afleveringen. Fijn geschreven, leuke dialogen, interessante verhalen:)
the new guy
-
- 1731 messages
- 1591 votes
Aflevering 3 gezien, spanning is om te snijden. Ik begreep dat dit het laatste seizoen is? Jammer, maar bij een goed einde wel een legendarische serie.
Het verhaal speelt zich op drie vlakken af en alle drie zijn ze even spannend en interessant. Ik zie dat er weinig mensen kijken op moviemeter, maar dit is toch wel een aanrader hoor....
the new guy
-
- 1731 messages
- 1591 votes
Jezus, kijkt dan werkelijk niemand dit?!!!
Aflevering s03e05 is werkelijk fantastisch. De aftiteling loopt nog, dus ik ben wellicht nog wat in awe, maar nu zou ik het de beste aflevering ooit noemen, van elke serie, in elk genre, uit elk jaar. Ja beter dan de Wire ja. Man man man, alles klopte aan deze aflevering met de vraagstukken die de revue passeerden. Elke discussie is geloofwaardig voor de voor- én de tegenstanders. Daarbij worden de moreel onwaardigen de grond ingestampt waar je bij staat en zijn de verrassingen aan alle kanten daadwerkelijk verrassend. Man, mijn hele verhaal is onsamenhangend, maar dit is echt goed.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Ik moest Boardwalk effe afkijken maar begin nu ook weer.
jacobine_rodijk
-
- 2806 messages
- 9511 votes
Aardig aflevering 3.05, echter tikkeltje overdreven moet ik zeggen; bovenstaande reactie. 'Beste aflevering ooit' in de geschiedenis van televisie... kwalitatief op gelijke lijn met de afleveringen van The Affair en Homeland van deze week eerlijk gezegd, en dat was op dezelfde avond nog zelfs....
Boomschors
-
- 29 messages
- 1340 votes
Aflevering 5 was fenomenaal, en dit was zeker niet de eerste geweldige Newsroom-aflevering. We hebben al vaker gezien dat het fictieve ACN uiterst idealistisch ingesteld is, ethisch juist handelen als topprioriteit heeft en dat Sorkin scripts moraliserend en zelfs belerend zijn (dat doet hij al bijna 20 jaar lang), maar de stortvloed aan kritiek die deze aflevering in de Amerikaanse media te verduren kreeg (o.a. in The Washington Post en The New Yorker) is ongeëvenaard. Akkoord, Will heeft er een handje van om zijn tegenstanders on-air met de grond gelijk te maken, waarbij Sorkin de geïnterviewde zelden laat uitpraten en weinig ruimte overlaat voor het tentoonspreiden van de visie van de geïnterviewde in al zijn nuances, maar daar is toch veel verbetering in te gezien geweest dit seizoen. Als je het mij vraagt waren de scènes met de Princeton-studente en in een eerdere aflevering de scène in de trein absolute hoogtepunten van het derde seizoen. The West Wing is mijn favoriete serie, maar The Newsroom volgt op de voet. Jammer dat er nog maar één aflevering te gaan is.
the new guy
-
- 1731 messages
- 1591 votes
Aardig aflevering 3.05, echter tikkeltje overdreven moet ik zeggen; bovenstaande reactie. 'Beste aflevering ooit' in de geschiedenis van televisie... kwalitatief op gelijke lijn met de afleveringen van The Affair en Homeland van deze week eerlijk gezegd, en dat was op dezelfde avond nog zelfs....
Haha, de aftiteling liep nog he. Ik was shellshocked. (maar vond Homeland niet echt super deze week
btw)
1 aflevering nog ja? Heel jammer.
PeterTriac
-
- 31 messages
- 8 votes
Net de laatste aflevering gezien. Veel flash-backs.. Het hele 3e seizoen bekeken met Engelse ondertitels (...)
en dan moet er toch wel vaak op de pauze-toets gedrukt worden met al die "Sorkin-Teksten"...
Wie weet waarom deze serie zo snel moest stoppen ??
Er zullen vast wel wat controversiële dingetjes hebben gespeeld waar ik benieuwd naar ben.
Commercie en politiek...
Voor nog een extra kijkje achter de schermen "maar dan heel anders" in de bioscoop
kan ik het cynische Nightcrawler (2014) nog even aanbevelen.
the new guy
-
- 1731 messages
- 1591 votes
Dat was het dan. Wat een geweldige serie. De laatste aflevering is wat zoet, maar ik genoot ervan met volle teugen. Dit is een van de beste series die ik ooit heb gezien, met voor Jeff Daniels de mooiste rol in een serie. Jammer dat er zo weinig mensen naar keken, maar met 2 en een half seizoen leent deze serie zich zeker voor een goede marathon rondom kerst. Voor de fans van The West Wing is het een must, voor fans van politiek in het algemeen ook. Kijk deze serie vooral niet als je fan bent van Arrow en dat soort series, dan slaap je binnen 5 minuten.
(Willie)
-
- 425 messages
- 85 votes
Ik vond het ook wel indrukwekkend. Een enorme sneer naar het huidige journalistieke geblunder wereldwijd en de algehele houding dat dat allemaal niet uitmaakt, want het gaat er om dat je de eerste bent en als je dan fout zit, ach, we zijn toch journalisten, wij staan boven de maatschappij.
Ik moest denken aan de promotie van Taco Rijssemus en de betrokken journalistiek, nee het is niet omdat social media bestaat alles sneller moet en daarbij fouten gepermitteerd zijn, ook in het verleden zijn er ontwikkelingen geweest waardoor de journalistiek sneller werd (telegraaf, televisie), maar dat is geen excuus om niet je werk goed te doen.
1 bron is geen bron, dat is het uitgangspunt, maar dat weerhoudt men er niet van om op basis van 1 bron de vader van Maxima dood te verklaren, om daarna op basis van 1 bron de man weer levend te verklaren.
Natuurlijk is de serie moraliserend, zoals iemand hierboven schreef; het gaat over het goed willen brengen van nieuws, maar nergens werd dat storend, er zitten momenten in waar het kippenvel dik op de armen verschijnt, fantastisch gedaan.
Ook de inval in het laatste seizoen is prachtig, ik vermoed een verwijzing naar de inval bij de Guardian door de Britse overheid gecombineerd met de Snowden zaak een actie die veel schadelijker is voor de persvrijheid dan de aanslag van gisteren.
donmarko22
-
- 84 messages
- 117 votes
Ik heb The newsroom al een tijdje klaarliggen, maar ben er vandaag eindelijk aan begonnen.
Gezien alle voorgaande reacties ben ik erg benieuwd!
Arnie
-
- 1082 messages
- 1881 votes
Goeie serie! Geen beter moment om te kijken dan rond Trumps verkiezing, aangezien het veel gaat over de rol van media in de 'post-truth' samenleving. Een idealistische verzameling nieuwsmakers probeert de integriteit van hun nieuwszender hoog te houden en ondervindt aan alle kanten tegenwerking omdat 'de waarheid' als 'links' wordt gezien. Jeff Daniels is uitmuntend gecast, en Emily Mortimer is erg leuk, hoewel misschien iets te soft voor deze rol.
Wat de serie bijzonder sterk maakt is dat de nieuwsevenement gebaseerd zijn op werkelijke gebeurtenissen, waardoor het reflectieve aspect op de rol van de media heel goed tot zijn recht komt.
De gelijkenis met the West Wing is wel bijzonder groot en niet direct positief, omdat je hierdoor Sorkins trucjes met hoogbegaafde, gevatte en idealistische karakters iets te snel doorkrijgt. Hoewel de grappen soms wel echt hilarisch zijn. Helaas hebben de acteurs hun succes ook iets te snel in de smiezen; ben nu aan seizoen 3 begonnen en de grappen zijn iets te arrogant wat mij betreft.