- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- The Newsroom (HBO / Aaron Sorkin)
The Newsroom (HBO / Aaron Sorkin)
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Ik vind met name de cast niet helemaal geweldig. Over Daniels heb ik nog een beetje twijfels maar met name Mackenzie, Piil en dat vriendje van haar vind ik nogal irritant. Zelfs Waterston lijkt niet helemaal goed op zn plek.
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Wat ik vooral ervaar is dat Sorkin wat denigrerend op de vrouwen in de serie neerkijkt. Vooral Mckenzie maakt fout na fout en uiteraard is dat normaal, dat doen die vrouwen nou eenmaal? Hoe veel domme dingen heb je de mannen al zien doen (op Will na, die deze week ook bewust dom geschreven was), das op 1 hand te tellen?
Heb echt het idee dat Sorkin nog zoiets heeft van "de mannen zijn de big shots en de vrouwen moeten het maar bewijzen". Een principe wat tegenwoordig een beetje achterhaald is, maar misschien is dat in Amerika nog anders?
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Ik denk dat dat alleen in Sorkins wereld nog zo is, maar in de echte wereld niet. Toch is het vreemd, want hij kan het wel. Kijk maar naar Dana uit Sports Night of CJ in The West Wing.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
is trouwens episode 4 nu al wel of niet uitgezonden?
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Ja, die is uitgezonden.
The Newsroom (2012) (a Titles & Air Dates Guide) - epguides.com
Angrod_Pallanén
-
- 6687 messages
- 1042 votes
Wat ik vooral ervaar is dat Sorkin wat denigrerend op de vrouwen in de serie neerkijkt. Vooral Mckenzie maakt fout na fout en uiteraard is dat normaal, dat doen die vrouwen nou eenmaal? Hoe veel domme dingen heb je de mannen al zien doen (op Will na, die deze week ook bewust dom geschreven was), das op 1 hand te tellen?
Heb echt het idee dat Sorkin nog zoiets heeft van "de mannen zijn de big shots en de vrouwen moeten het maar bewijzen". Een principe wat tegenwoordig een beetje achterhaald is, maar misschien is dat in Amerika nog anders?
Oneens, heb je 4 al gezien? Inmiddels heeft elk personage al iets stoms uitgehaald. En Maggie en Sloan zijn vooralsnog de slimste van de crew. Snap niet waar je die conclusie vandaan haalt.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Jammer dat Sorkin in afl 5 weer een plot uit The West Wing gebruikt, maar verder een prima aflevering weer.
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Man heeft naar het schijnt zn hele staff vervangen/ontslagen haha.
jacobine_rodijk
-
- 2806 messages
- 9511 votes
... iedereen behalve z'n ex-vriendin 
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Will Mcavoy is Sorkin? Zou kunnen haast.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Ja, wat ik op een andere site wel een goed punt vond is dat hij natuurlijk een paar jaar van de buis is geweest en met dit format nog even lekker kan uithalen naar de personen waar hij geen fan van is, en de gebeurtenissen die verkeerd aangepakt zijn. Het grootste manco van the Newsroom is de vrouwelijke personages die geen zelfverzekerde indruk op het werk kunnen maken, wat komt door het schrijfwerk, en dat het iets te weinig fictie en iets te veel Sorkins eigen mening is die hij door iedereens strot probeert te duwen.
Daardoor kun je niet zo veel van de dialogen genieten als bij TWW of Sports Night. En natuurlijk het feit dat hij verhaallijnen herhaalt, vrij bespottelijk ook dat MacKenzie niets van de economie weet, maar toch een van de beste EP's van een nieuwsprogramma moet zijn. Dit had CJ Cregg ook in The West Wing, de persvoorlichtster die niet weet hoe de census werkt.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Afelevering 4 wel lollig. Lekker spuien op de roddeljournalisten (i'd respect you more if you were a heroin dealer
) en het wordt wel lekker erg anti-Tea Party)
Jawaddedadde
-
- 5348 messages
- 2196 votes
Gisteren de eerste aflevering gezien. Best aardig. Lekker cynische dialogen, soms op het randje. Chemie tussen Jeff Daniels en Emily Mortimer zit alvast goed. Mij hebben ze!
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Ik moet zeggen dat ze er wel telkens elke aflevering een hele mooi slot aan weten te breien.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Ja, bevalt goed.
Ondanks de luchtigheid toch vaak goede scenes en lekker harde aanpak van met name rechtse teaparty en internationale politiek door hoofdpersoon Will McAvoy, fijn personage.
Ik heb nog steeds niks met de soms soapachtige relationele ontwikkelingen, maar zodra de serie zich toespitst op Will en de wat meer serieuze kant van het programma wordt de serie inhoudelijk erg goed.
Heerlijk ook hoe Will cynisch ook zaken als roddelbladen en social media en internetfora becommentarieert.
Ook een speciale pluim voor Olivia Munn die het klaarspeelt om een prachtige dame inhoud te geven in haar personage. Nog niet eerder gezien dat een mooie actrice wegkomt met een wetenschapster of professor te spelen in een serie. Doet ze erg overtuigend.
Met name de aflevering da ze ook opeens vloeiend Japans gaat praten is ze geweldig.
Jawaddedadde
-
- 5348 messages
- 2196 votes
Ja, eens!
Leuke serie tot nu toe. Aflevering drie was geweldig, zoals je zegt, telkens weer genieten wanneer Will scherp uit de hoek komt.
En tja, de soapachtige ontwikkelingen zijn nodig, anders zou het wellicht wat te zwaar worden. Stoor me er niet aan, sterker nog, begin zowaar een zwak te krijgen voor Alison Pill 
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
106 gezien. Fantastisch. Serie wordt steeds beter, en wat is Olivia Munn awesome in deze serie.
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Hmm dan moet ik het misschien toch maar weer gana oppakken, vond het eigenlijk niet heel boeiend meer, na Ep. 4 ofzo.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Aflevering 106 bevatte wel weer een geleende storyline uit The West Wing, maar ik ben nu eenmaal fan van Sorkin en dan ben ik niet zo streng voor de serie als anderen. Ik snap nog steeds de kritiek, en de manier waarop hij de vrouwelijke personages schrijft, maar in 106 was Sloan echt wel goed.
Ook 107 lijkt leentjebuur te spelen bij The West Wing, maar Sorkin mag dat van mij wel.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
Nee, klopt, een recensent hoeft zich ook helemaal niet aan te passen, maar ik vind het jammer dat alle recensenten er hetzelfde over denken. Dan klopt er iets niet in de kunst van het recenseren, imo.
Of ik mezelf in jullie ogen een recensent mag noemen is natuurlijk maar de vraag maar volgende week maandag ga ik op mijn filmblog in ieder geval een recensie schrijven/plaatsen die niet overeenkomt met alle recensenten. Dat durf ik met nog één aflevering te gaan wel te zeggen.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Benieuwd naar Timbo's recensie ben ik sowieso, maar ik vind het nog steeds geweldig en het wordt alleen nog maar beter.
Gather ye rosebuds is wel weer geleend van The West Wing, maar toch.
Jawaddedadde
-
- 5348 messages
- 2196 votes
Gisteren episode vier gezien, en reeks wordt steeds beter. Naast de hectiek van het nieuws brengen worden de personages en hun onderlinge relaties wat verder uitgediept. Inderdaad wat meer soapachtig, maar is absoluut geen verwijt. Wederom heerlijk scherpe en spitsvondige dialogen, en Jeff Daniels slaagt erin om ze overtuigend over te brengen. Sterk. En soms hilarisch ook!
Die Olivia Munn is inderdaad een lekker ding, jammer dat haar rol weinig om het lijf heeft voorlopig.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Olivia Munn krijgt nog wel meer te doen, hoor. Komt goed.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
Zo dat was seizoen 1 van The Newsroom. En moet zeggen bij mij overheerst toch wel het positieve gevoel, al kan ik me volledig vinden in de verwijten die The Newsroom krijgt. Natuurlijk is The Newsroom sentimenteel en inderdaad de serie is enorm moraliserend. Snap alleen niet zo goed waarom dat een verwijt moet zijn. Als het uitgangspunt van je serie is dat je gaat ageren tegen de bestaande manier van nieuws brengen en daar een nieuwsuitzending tegenover gaat zetten die kiest voor pure, feitelijke journalistiek. Hoe wil je dat in hemelsnaam niet moraliserend maken?
The Newsroom moet dan ook moraliserend zijn, anders zou de serie pas echt een probleem hebben. En daarbij het is nog altijd de uitwerking die telt. En die is vooral in het begin van het seizoen gewoon enorm goed. Wel heb ik de nodige kritiek op het einde van het seizoen. De uitbarstingen van vooral Mackenzie MacHale worden dan te ver en te over the top doorgevoerd en de slapstick en ongein met McAvoy die zijn broek niet aankrijgt of aan de drugs zit slaan helemaal nergens op.
Neemt niet weg dat bij mij vooral de positieve gevoelens overheersen en dat ik zeker aan seizoen 2 ga beginnen volgend jaar.
Voor een uitgebreide recensie zie: Recensie: The Newsroom (HBO) « Tim's Filmblog - filmmad.wordpress.com
Jawaddedadde
-
- 5348 messages
- 2196 votes
Zit nog maar aan episode vijf. En tot nu de minste episode. Het gedoe met die freelance journalist in Egypte kon me niet echt boeien en de humor had te veel weg van slapstickniveau (deur voor iemands neus toeslaan, tot tweemaal toe). De relatie tussen Will en Mac wordt wel steeds beter en gelukkig krijgt Olivia Munn wat meer screentijd.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Prima laatste aflevering, met als hoogtepunt de sterke scenes met Sloan, en de scenes met Jane Fonda. Heerlijk geschreven weer.
Goed seizoen overall, maar niet zo goed meer als bijvoorbeeld een Sports Night/The West Wing. Dat niveau zal Sorkin niet meer halen, zeker niet als hij blijft recyclen.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Eens. Niveauverschil is wel erg groot hoor, ben hier ook mee gestopt. Herzieningswaarde is bij SN en TWW ook erg hoog want deze Newsroom des te overbodiger maakt.
Fortune
-
- 4312 messages
- 2769 votes
Ik vind de serie geniaal. Ik heb dan ook dezelfde afgunst als Sorkin over tegenwoordige (social) media. De manier hoe het in beeld wordt gebracht, de dialogen, ontwikkelingen, personages maar gewoon hoe het nieuwswereld in beeld wordt gebracht, allemaal geweldig. Niks dan lof over deze serie. Geniaal hoe Sorkin er dan ook nog humor en spanning erin weeft zonder cliché te worden, nou ja, misschien een beetje hier en daar dan.
Maar ik ben dan ook geen Sorkin veteraan maar hij haalt ongeveer dezelfde dingen uit als in zijn voorafgaande series?
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
nogal ja. Flauw filmpje, maar tis wel allemaal waar:
Nogal makkelijk gemonteerd, maar hij recycled graag situaties, maakt gebruikt van dezelfde typetjes en recycled ook dialoogstukjes om steeds weer hetzelfde punt duidelijk maken, maar in een andere context.