- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Game of Thrones
Game of Thrones
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Al met al een aardig seizoen. Erg onderhoudend en bij vlagen geniaal. De veelgeroemde opener van dit seizoen vond ik maar matig (zie eerdere berichten) en eigenlijk heeft dit seizoen nog steeds niet bewezen wat GoT nou écht geniaal maakt. Van de grote hoeveelheid verhaallijnen zijn er te veel gewoon niet boeiend (bv. Brienne en Bran).
En neem nou vorige aflevering (de op een na laatste dus), een hele vette aflevering, maar achteraf kan ik me toch niet aan de indruk onttrekken dat het ook zo een scène uit Lord of the Rings had kunnen zijn. Iets wat natuurlijk ook als een mooi compliment opgevatten kan worden.
In de laatste afleveringen gaan er gelukkig zowaar nog wat characters dood die dood mogen, zoals die Tywin en ook The Hound-Arya was op een dood spoor belandt. Ben benieuwd naar de vervolgen van een aantal verhaallijnen.
Dynaeris die haar draken opsluit, vind ik echt wel te ver gaan. Dat is echt over the top melodrama en past totaal niet in de wereld. Eigenlijk hoopte ik dat ze zou vertrekken met haar draken i.p.v. een civiele beschaving op proberen te bouwen in een wereld vol verderf.
De aankomst van Stannis was toch wel een groote hoogtepunt. Niet alleen visueel geweldig (die helikoptershots
), maar ook op een ideaal moment. Dat is nou zo'n verhaallijn waar ze niet snel genoeg mee verder kunnen gaan.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Dynaeris die haar draken opsluit, vind ik echt wel te ver gaan. Dat is echt over the top melodrama en past totaal niet in de wereld. Eigenlijk hoopte ik dat ze zou vertrekken met haar draken i.p.v. een civiele beschaving op proberen te bouwen in een wereld vol verderf.
Ik vraag me dan af waarom dat te ver gaan is in jouw ogen? Waarom past het niet in de wereld (wat dat ook betekenen mag)? Deze maatregel past juist perfect bij haar karakter en druist in tegen haar normen en waarden en ideologie. Haar besef dat ze 'haar' kinderen niet in toom kan houden past als een handschoen.
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4084 votes
Voor die paar minuten Dany die we dit seizoen hebben gezien was dit denk ik wel de sterkste, maar het voelt echt niet diepgaand en vooral ook nog out of place aan. Over het algemeen wel een erg saaie storyline en is de balans dit seizoen een beetje zoek.
Waar waren Sansa&Littlefinger en Theon Greyjoy? Veel voelt onaf aan en dan niet op de cliffhanger manier, maar meer in de ze zijn wat storylines vergeten manier. Waarom in godsnaam geen 12+ eps?
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Probleem is dat je het seizoen op zichzelf staand bekijkt en niet het geheel overall. In dit seizoen zijn er bvb al passages van a Dance with Dragons verfilmd. Ik zie niet in wat meerdere episodes zou helpen. Als je in een seizoen een complete story arc wil zien ben je bij GoT niet aan het goede adres. Ik zie niet in wat meerdere afleveringen zou veranderen, op het feit na dat je episode budget omlaag gaat.
Curly1985
-
- 819 messages
- 357 votes
Meer als 10 ep's is niet te doen. Financieel en qua shooting-schedule volgens mij ook te moeilijk met de scale van deze serie. Een gemiddelde TV-aflevering (lost, 24) kost volgens mij rond de 2 miljoen. Thrones zit op 6 miljoen per ep, met uitschieters zoals the battle of the wall.
De kritiekpunten die de serie vaak krijgt met als eindconclusie: het moet meer, mooier, grootser, langer zijn gewoon ongegrond.
Jups we hebben de 100.000 wildlings niet gezien in ep 9 & 10 om maar even een voorbeeld te noemen. Jammer, maar ik ga ze niet sponseren. 
PS. De Sansa en Theon verhaallijnen hebben gewoon een prima afsluiting gehad in eerdere ep's.
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4084 votes
Ik haak ook meer in op het algemene commentaar. Iedereen heeft het over haastige sequenses in de laatste episode. Mede dankzij episode 9 lijkt het me dat bepaalde dingen niet goed uitgediept worden. Daarnaast is GoT de populairste serie van het moment. Ik benader het als een fan en ik heb te weinig afwisseling en uitdieping gezien bij veel verhaallijnen. Financiele gevolgen boeien me dan ook niet.
Snijd in de verhaallijnen of diep ze wat meer uit. Nu komen een aantal dingen gewoon niet uit de verf. Heb het idee dat de makers er met een aantal ook niet meer helemaal uitkomen en deze liever gedumpt zouden hebben. Veel storylines vloeien ook uit eerdere seizoenen toen ze nog wel boeiend(en misschien ook meer van belang) waren, maar de makers ze eigenlijk een beetje uit het oog verloren zijn. Ze hebben teveel hooi op hun vork genomen.
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4084 votes
PS. De Sansa en Theon verhaallijnen hebben gewoon een prima afsluiting gehad in eerdere ep's.
Storylines die in ep 6 of 7 al afgesloten worden... Tja... Misschien baal ik wel extra hard omdat ik sowieso een Sansa fan ben en zij wmb niet genoeg screentime kan krijgen.
Curly1985
-
- 819 messages
- 357 votes
Jups, mee eens.
Ik mistte in de laatste 2 ep's zoveel uitdieping, ik snap dat dat tijd kost maar het voelt nu alsof D&D hun best aan het doen zijn er iets anders van te maken. Ik kan er nog steeds niet over uit over hoe gehaast de Tyrion / Jaime scene was in de finale. Voor het eerst vraag ik me af waarom in vredesnaam? Sterker nog, de scene had met wat creativiteit van D&D zelfs eerder in het seizoen kunnen plaatsvinden. Had dat beetle-verhaal uit ep 8 geschrapt, die duurde volgens mij ook 4 minuten...
(Willie)
-
- 425 messages
- 85 votes
Of had wat minder Bran en Arya er in gestopt in andere afleveringen, dat voelde saai en repetitief aan, terwijl de hele lijn en ontwikkeling best in 10 minuten afgewikkeld had kunnen worden.
horizons
-
- 5688 messages
- 2406 votes
Probleem is dat je het seizoen op zichzelf staand bekijkt en niet het geheel overall. In dit seizoen zijn er bvb al passages van a Dance with Dragons verfilmd. Ik zie niet in wat meerdere episodes zou helpen. Als je in een seizoen een complete story arc wil zien ben je bij GoT niet aan het goede adres. Ik zie niet in wat meerdere afleveringen zou veranderen, op het feit na dat je episode budget omlaag gaat.
George heeft wel opmerking geplaatst waarom andere series op HBO wel 13 afleveringen in een seizoen hebben en Game of Thrones maar 10. Maar dat zal idd budget kwestie zijn.
Maar de tv-serie en boek beginnen nu echt steeds meer af te wijken van elkaar. Ik hoop echt dat George komende maanden Winds of Winter eindelijk afmaakt zodat we dat in ieder geval voor seizoen vijf en zes kunnen lezen.
Laatste boek en laatste seizoen zal dan spanned worden. Enige remedie lijkt me George opsluiten en verbieden nog wat anders dan asoiaf te schrijven. Ik bedoel, 80.000 worden voor a World of Ice en Fire wat ik oktober verschijnt vergt toch wel veel tijd.
Hoewel ik wel denk dat dit belangrijk voor George zelf is om de wereld waarin hij schrijft compleet te maken en te kunnen afronden in a Dream of Spring.
Hopelijk, want geruchten over een achtste boek zoals door z'n editor gezegd zou ik persoonlijk een domper vinden.
Glacius
-
- 4297 messages
- 3031 votes
Jups, mee eens.
Ik mistte in de laatste 2 ep's zoveel uitdieping, ik snap dat dat tijd kost maar het voelt nu alsof D&D hun best aan het doen zijn er iets anders van te maken. Ik kan er nog steeds niet over uit over hoe gehaast de Tyrion / Jaime scene was in de finale. Voor het eerst vraag ik me af waarom in vredesnaam?
Dat is waar. Er had makkelijk 5 minuutje bij gekund denk ik. Als je er toch al zit, why not?
Dat van Daenarys vond ik overigens totaal niet out of place, maar juist heel erg in karakter van Daenarys.
(Willie)
-
- 425 messages
- 85 votes
Ze kunnen de serie toch gewoon een jaartje overslaan, de schrijver onder druk zetten om zijn serie af te ronden lijkt me niet ten goede komen aan de kwaliteit.
Maar in theorie zou het ook best uit kunnen komen; 2017 het laatste boek en seizoen, mooiste zou dan zijn om a la Netflix de hele serie en het boek tegelijk er uit te gooien.
Of er voor kiezen om de boekenreeks en serie anders te laten eindigen, marketingtechnisch best slim, want dan ga ik (en waarschijnlijk anderen) ook de boeken nog lezen.
(Willie)
-
- 425 messages
- 85 votes
George heeft wel opmerking geplaatst waarom andere series op HBO wel 13 afleveringen in een seizoen hebben en Game of Thrones maar 10. Maar dat zal idd budget kwestie zijn.
True blood heeft er ook nog maar 10, seizoen 5 dacht ik nog wel 12, The wire verschilt ook per seizoen volgens mij, Treme had volgens mij geen enkel seizoen 13 afleveringen.
Denk dat het 13 afleveringen format vooral iets is van voor 2005.
W.M.J.M
-
- 4041 messages
- 2902 votes
Ze kunnen de serie toch gewoon een jaartje overslaan, de schrijver onder druk zetten om zijn serie af te ronden lijkt me niet ten goede komen aan de kwaliteit. .
Gaat niet gebeuren. Zou iedereen zijn contract aflopen. Zou zoveel geld kosten om de hele cast opnieuw onder contract te krijgen.
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4084 votes
Een slechte ontwikkeling dus. 10 afleveringen blijf ik toch wat beperkt vinden als puntje bij paaltje komt. Het komt er eigenlijk op neer dat er meer/evenveel verteld in minder afleveringen. Kan natuurlijk nooit goed komen...
eppo349
-
- 874 messages
- 4064 votes
Een slechte ontwikkeling dus. 10 afleveringen blijf ik toch wat beperkt vinden als puntje bij paaltje komt. Het komt er eigenlijk op neer dat er meer/evenveel verteld in minder afleveringen. Kan natuurlijk nooit goed komen...
Ik had dat vooral met de 10 afleveringen van het eerste seizoen van Hell on Wheels. 10 afleveringen van amper 40 minuten is niet veel!
(Willie)
-
- 425 messages
- 85 votes
Nou ja slecht, wel misschien als je krampachtig vasthoudt aan die 10, maar een paar van de door mij genoemde series hadden verschillende seizoenlengtes, als je verhaal voor het ene seizoen in 11 en in een ander seizoen in 13 afleveringen af is dan is dat toch prima.
Ik heb liever 10 afleveringen van een uur dan 13 van 41 minuten.
En sommige series maken er een puinhoop van, True blood is alleen maar ingekort, omdat er een paar mensen een forse salarisverhoging hebben gekregen en daardoor het budget nog maar voor 10 afleveringen toereikend is.
Maar aan de andere kant is het ook wel weer mooi dat HBO mensen vrij lijkt te laten.
Eazy
-
- 569 messages
- 298 votes
Ik moest wel weer lachen om Deanerys die de arme draken opsluit die niets gedaan hebben.
Ik wist niet dat het verschil tussen Drogon (zwarte draak) en z'n broers (al) zo groot was in grootte.
Zagen er wel goed uit in ieder geval visueel.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Wel erg simpel geredeneerd, volstrekt logische preventiemaatregel. Het zijn draken, geen honden.
(Willie)
-
- 425 messages
- 85 votes
Wel erg simpel geredeneerd, volstrekt logische preventiemaatregel. Het zijn draken, geen honden.
Daarom juist, honden zijn kutbeesten.
Eazy
-
- 569 messages
- 298 votes
Heb je het tegen mij? Ik vond het gewoon grappige dat de enige draak die wat verkeerd gedaan had nog vrij is en de rest gestraft word voor zijn daden.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Heb je het tegen mij? Ik vond het gewoon grappige dat de enige draak die wat verkeerd gedaan had nog vrij is en de rest gestraft word voor zijn daden.
Ze worden niet gestraft, ze neemt voorzorgsmaatregelen voordat de kwestie Hazzea zich herhaald bij Rhaegal en Viserion. Al was het idee ze alle 3 vast te ketenen natuurlijk.
Jellesteeg
-
- 517 messages
- 208 votes
Scène tussen Arya en The Hound was trouwens briljant.
anne J
-
- 1525 messages
- 976 votes
O jee, wat een gekke season afsluiter was dat...
Ik vond het afgelopen seizoen echt ge-niaal. Ik heb van werkelijk elke aflevering, zonder enige uitzondering, ten volle genoten. Ook hoe ze wederom de boeken hebben geadapteerd in dit seizoen heb ik echt respect voor, echt heel erg goed gedaan.
Maar ja... Deze laatste aflevering...? Ik weet het niet. Dit is jammer. Ik ben nu een beetje teveel teleurgesteld vrees ik over alle afzonderlijke scènes dan dat ik er wat lichtpuntjes in kan zien, dat komt hopelijk bij een 2e viewing over een tijdje.
Korte impressie:
-Arya / Hound was tof inderdaad. Hound / Brienne..? Uhh, not so sure.
-Dany was mooi, ze toonde veel emotie. Maar toch te gehaast/kort/opeens helaas. Is het wel duidelijk dat ze eerst een enorme stroom aan schapenbotten e.d. steeds kreeg? En dat de shock van een kind opeens: holy shit. 'Oké, draken zei je? Dit blijkt toch een stuk lastiger dan we dachten.' Ook daarna met de draken opsluiten trouwens heel snel. 1 zin dat Drogon weg is, okay...
-Ik vond het Jon / Tormund / Ygritte stuk wel echt tof.
-Stannis! Stannis! Stannis! Maar o jee, wat ging dit snel / vaag / oppervlakkig naar mijn gevoel. Helaas, keek hier misschien wel het meeste naar uit.
-Tyrion / Jamie / Tywin. Nou ja wat zal ik zeggen? GEEN THIS CHANGES EVERYTHING DIALOOG TUSSEN JAIME EN TYRION. GEEN TYSHA. GEEN WHEREVER WHORES GO. En de overgang naar deze scène was echt vreselijk. Opeens boem: Jaime door de gang en bevrijd Tyrion. Wtf? En heel onduidelijk ook hoe Tyrion opeens bij Tywin's quarters komt. Ja, via een tegeltje in de vloer, maar ja, hoe komt hij daar in the first place? Staat er nergens bewaking ofz? Dat zou ik echt denken als only-serie kijker. Nou ja, snap het misschien ook wel. Ze kunnen hem niet uitgebreid door de muren laten creepen enzo. Anyway. Oké, misschien was ik over dit stuk ook wel evenveel teleurgesteld als Stannis.
-Dat Varys daarna erbij op de boot ging zitten was wel nice.
-Verder? Tof shot Melissandre / Jon. Dat was echt tof.
-Die Child of the Forest vrouw zag er nice uit.
-Kan verder niets meer bedenken.
Snel slapen denk ik ...
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Waarom past het niet in de wereld (wat dat ook betekenen mag)? Deze maatregel past juist perfect bij haar karakter en druist in tegen haar normen en waarden en ideologie. Haar besef dat ze 'haar' kinderen niet in toom kan houden past als een handschoen.
horizons
-
- 5688 messages
- 2406 votes
Hmm, om niet in vergelijkingen tussen boek en serie te vervallen maar dan raad ik chevy toch aan om toch maar de boeken te lezen inzake het ketenen van de draken.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Nou ja, was hier toch ook vrij duidelijk dacht ik zo?
H1DD3
-
- 435 messages
- 433 votes
Tywin zijn dood was veel te haastig en te saai in beeld gebracht. Wat heeft dit een tekort gedaan aan de karakters van Tyrion en Tywin... Zonde. Ik vond dit het minste seizoen van heel GoT. De enige memorabele scenes voor mij zijn Tyrion zijn trial, de bezoek van Oberyn aan Tyrion in de gevangenis en de Battle at Castle Black.
Ik hoop op een krachtiger seizoen 5.
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
Ik snap niets van de ( overwegend ) negatieve reacties op aflevering 9. Vond ik de gaafste aflevering van seizoen 4. En saai? dat was deze episode nergens. de 50 minuten vlogen voorbij. Het is goed dat ze de hele Wall-storyline in een aflevering tot een climax hebben laten komen. Nu was het echt een verhaal an sich. Bij vlagen kwam het qua beleving in de richting van grote LOTR-battles.
Aflevering 10 vond ik ook erg goed maar dit kwam vooral door 2 dingen: de dood van Tywin, die godzijdank niet is verlaat naar seizoen 5, en het geweldige gevecht tussen Brienne en Clegane. Zonde wel dat we McCann nu moeten missen, wat heb ik van die man genoten. Ook Williams acteerde weer heerlijk.
Wat ik minder vond was het gevecht met de skeletten en de daaropvolgende introductie van ´the Children´. In de boeken was ik nog niet tot hier gevorderd, en ik vond het allemaal net te ver gaan. Wordt mij iets te veel fantasy( zie, bovennatuurlijke elementen ). Dan heb ik toch liever de meer realistische plotlijnen ten zuiden van de Wall.
Curly1985
-
- 819 messages
- 357 votes
Ja die skeletten, ze hadden nog net geen vleugels... Het realisme van GoT heeft hier wat deuken opgelopen. Ook inside the cave zag het er allemaal net wat te 'efteling' uit. Mooie nieuwe set! Misschien alleen iets te mooi..