• 178.079 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.092 actors
  • 9.372.317 votes
Profile

Game of Thrones

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

rep_robert wrote:

Een verfilming kan daarnaast voor velen nooit opwegen tegen het boek. Er worden altijd wel (essentiële) dingen weggelaten volgens hun. Dan is het juist lekker dat je gewoon alleen de kennis van de verfilmingen hebt. Dan kan ook voldoen Daarnaast spoileren de boeken wel heel erg, ik zou persoonlijk niet een serie of film kunnen kijken waar ik op voorhand alle spoilers al ken. Verpest de verassing een beetje. Zo kijkt iedereen anders tegen dit medium aan. .

Ik bedoel je hebt de boeken van GoT allemaal gelezen. Dan weet je precies wanneer er wat in de serie gebeurt(wie gaan er dood b.v.) en op welk tijdstip dit gebeurd. Dat is toch niet leuk? Het enige waar je mee bezig bent is het vergelijken met de boeken. Voorbeeld: hoe vaak ben ik vannacht tijdens het doorspitten van dit topic wel niet tegengekomen dat van Houten een miscast is en dat mensen een totaal ander beeld van haar personage hadden door de boeken?

Mja, maar de kracht zit 'm hier dan niet in de narratieve spanningsboog maar de karakterontwikkeling, de agenda van the houses, de diepe onderlinge ontwikkeling. De 'game' zelf is een fijne bijkomstigheid.

Al heb je ook een pun tdat al die kennis een keerzijde heeft. Dat van Van Houten is vaak uit mijn mond gekomen ben ik bang. Al doet de serie ook genoeg anders dan de boeken.

deLeeuw

• 678 messages
  • 1943 votes

Naomi Watts wrote:

Tuurlijk helpt het wel door weet te hebben van oppervlakkige sleutelgebeurtenissen maar juist in die sleutelgebeurtenissen krijg je niet de juiste nuances mee die de verhoudingen weergeven. Ik zelf weet de verschillen tussen de uitgegeven filmpjes en wat je uit de boeken meekrijgt, en qua verrijking scheelt dat wel een hoop.

Al heb je misschien een punt dat ik het te veel bekijk vanuit een fanboy perspectief, en dat de casual GoT fans de filmpjes voldoende vinden. Ik heb alleen zoiets van, wil je de backstory kennen dan moet je alleen met de whole 9 yards genoegen nemen. Ik snap je punt, denk dat ik een beetje doorsla, vergeef het me. Ben iets te veel fanboy.

Ik wil mijn standpunt nog wel eens ver doordrijven omdat ik weet hoeveel subtiliteiten je mist als je de boeken niet kent. Hoe subtiel de gelaagdheid van de ontwikkelingen verwerkt in de serie is zo briljant gedaan, ik wil jullie dat ook niet onthouden .

No hard feelings
En dat is dus hetgeen wat ik heel goed begrijp aan jou kant. Het zal je natuurlijk niet aan kleine plezierigheden ontbreken in elke aflevering. Het heeft er ook mee te maken dat je al weet wat er komen gaat, en dus een gesprek tussen Varys en Little Finger al smullend zit te bekijken.
Ik denk dat ik er zelf al "diep" genoeg in zit door alleen het gebruik van dit medium en de (bovengemiddelde) voorkennis; zeker gezien de personen die door mij de serie nu ook aan het kijken zijn! Deze hebben namelijk geen enkele behoefte aan achtergrondinfo in de vorm van filmpjes, wiki-pagina's, laat staan boeken. Pas als ze het echt niet meer begrijpen dien ik als vraagbank!

Maar goed, nu weet ik bijvoorbeeld al deels over the Red Wedding die komen gaat (door de wiki-pagina's), en dat vind ik best zonde omdat ik me alleen via dit medium probeer te verrassen.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Klopt, wat dat betreft is blanco erin gaan ook wel lekker. Wat betreft die wiki's ben ik wel zeer te spreken over die wiki pagina's van westeros.org. Ik geef jullie groot gelijk, prima alternatief bronmateriaal als je niet zo veel geeft om alle ins & outs.

Ik dacht aan wikipedia zelf, die vind ik wel heel summier.

anne J

• 1525 messages
  • 976 votes

deLeeuw wrote:

Maar vraag mij maar het kleinste detail over LOTR en ik weet het, zonder ook maar ooit een boek open te hebben geslagen (in het genre fantasy dan..)

Oké, wat is er dan gebeurd met Númenor en waarom? Heel flauw om te vragen hoor, I know Uit je hoofd, zonder opzoeken op internet of iets dergelijks natuurlijk. Dat weten best veel mensen namelijk niet, terwijl het niet bepaald een klein detail is.

Maar dat is een beetje off-topic natuurlijk.

Ik heb nou ook de GoT boeken in bezit omdat ik die wil gaan lezen n.a.v. de serie. Uiteindelijk is dat toch chiller en het meest complete dan allemaal losse info steeds van het internet afhalen via wikipagina's of uitlegfilmpjes kijken ofzo? Iedereen z'n ding hoor en als iemand dat wil doen prima (die filmpjes lijken me ook wel geinig trouwens), maar het meest volledige en gedetailleerde lijkt me toch gewoon altijd de boeken zelf? Tenminste, dat heb ik tot nu toe wel altijd gehad. Alle details, alle volledigheid en alle subtiliteit, etc. is toch via de boeken zelf, hoeveel je die ook probeert te bundelen/uit te leggen via andere bronnen op internet. Bij zowel films als series gebasseerd op boeken.

Maar ik snap wel dat niet iedereen van boeken lezen houdt natuurlijk en lang niet iedereen dat doet.

deLeeuw

• 678 messages
  • 1943 votes

anne J wrote:

(quote)

Oké, wat is er dan gebeurd met Númenor en waarom? Heel flauw om te vragen hoor, I know Uit je hoofd, zonder opzoeken op internet of iets dergelijks natuurlijk. Dat weten best veel mensen namelijk niet, terwijl het niet bepaald een klein detail is.

Maar dat is een beetje off-topic natuurlijk.

Haha, nu gaat het weer de hele nerd-kant op, maar goed..

Númenor is ten onder gegaan door toedoen van de oppergod, omdat de mensen van dit eiland besloten de onsterfelijke landen aan te vallen (door invloed van grote vriend Sauron). Maar dit alles is volgens mij niet beschreven in de LOTR maar de Silmarillion.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Haha jullie 2 geven mij een enorm deja vu nu .

deLeeuw

• 678 messages
  • 1943 votes

Haha. Volgens mij zijn de meeste acteurs ware nerds

anne J

• 1525 messages
  • 976 votes

Hahaha wat mooi dat je het wist! Het eiland inclusief alle bewoners (behalve Sauron, of course) werd als ondergang verzwolgen door de zee om precies te zijn. Maar het staat niet in de Silmarillion, het staat in de appendices (achterin The Return of the King).

Wat een hilarisch filmpje btw!

En lekker nerderig allemaal trouwens inderdaad Geek factor was even aan

Eazy

• 569 messages
  • 298 votes

Naomi Watts wrote:

(quote)

Dat het aardige gebaren zijn spreek ik niet tegen, en als niet boeklezer merk je het niet maar vind je jezelf heel erg tekort doen (vooral als je zo geinteresseerd bent in de geschiedenis). Het verschil tussen de strohalmen op de Bluray's en de boeken is daardoor gewoon te groot. Maar zoals ik al zei, ieder voor zich, al snap ik niet waarom je jezelf te kort zou doen. Als je het doet, moet je het goed doen.

Ik snap dat je achtergrond veel meer meekrijgt in de boeken dan in die korte animaties.Maar ik kijk hier de serie en lees niet de boeken. Maar het ging me er vooral om dat je zei dat je beter niks kan kijken dan wel en daar ben ik het niet mee eens.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Feit blijft dat de serie en boeken onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. De boeken zijn het verlengstuk van de serie, en zo is de serie ook geconstrueerd. Als je dan inderdaad zo'n strenge lijn trekt, waarom laat je je dan toch gedeeltelijk inlezen wat betreft de boeken? Ook de animaties staan natuurlijk los van de serie zelf.

Ik sprak mij dan vooral uit over mijn preferenties. Als ik mij inlees, wil ik mij goed in laten lezen, vooral als het om een vrij diepe gelaagdheid gaat als ASOIAF. Halve informatie is voor mij even waardevol als helemaal geen informatie. Als er mensen zijn die daar vrede mee hebben dan is dat mooi, alleen wel eeuwig zonde imho.

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

Dus in de serie geven ze geen informatie, aangezien je zelf al aangeeft de kennis van de boeken nodig te hebben(voor jezelf) om meer diepgang in de serie(background stories) te krijgen?

Of je spendeert anderhalf uur aan die filmpjes om gewoon de basiskennis mee te krijgen zodat je alles kan volgen of je spendeert tientallen uren om die boeken te lezen. Keus is dan voor veel mensen gemaakt.

In principe zouden verfilmingen op zichzelf moeten staan en zijn boeken niet nodig als verlengstuk. Oftewel, de serie zou een 10 of 5* moeten kunnen scoren(op alle punten) zonder dat je die boeken erbij pakt.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Als je gewoon eens goed gaan lezen zou je weten dat ik het heb over informatiestromen die buiten de serie om lopen. Ze hebben dan wel enige informatiestromen verzorgd om oppervlakkige kennis te vergaren. Ik vind het met zo'n diepgaande inhoud als ASOIAF alleen niet wenselijk. Tuurlijk krijg je veel meer diepte en breedte als je de boeken kent. Alsof je duizenden pagina's literatuur even kan duiden in wat korte filmpjes.

Zoals ik al zei is het ook niet nodig de boeken te kennen en is de serie zowel geconstrueerd om op zich zelf te staan en de fans te pleasen die niet verveeld worden met uitleg van dingen die ze allang weten. Dat op zichzelf moeten staan vind ik een groots cliché waar ik het niet mee eens ben. Je moet een middenweg vinden voor zowel de fans als de knownots, dat hebben Benioff en Weiss dan ook gedaan, maar dat de lezers een veel rijkere ervaring hebben lijkt me niet meer dan logisch.

Ik geef slechts aan dat ik persoonlijk vindt dat als je kiest voor informatie dat ik zou kiezen voor de meest zorgvuldige informatie. Een boodschap met ruis geeft altijd meer vragen dan antwoorden. Serie is prima te volgen zonder al die filmpjes. Het zou eerder vreemd zijn dat die filmpjes nodig zijn als verlengstuk.

Nicholas

• 1765 messages
  • 278 votes

Nog 3 nachtjes slapen. Boom-boom-boom-doom-doom-doom.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

. Enorm veel zin in The Red Wedding. Ga het wel weer live kijken denk ik.

Curly1985

• 819 messages
  • 357 votes

Ben ook zo benieuwd

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

Je hebt wel gelijk tot nu toe merk ik. Ik ben helaas al vanaf half twaalf bezig met Game of Thrones Het is bijzonder verslavend om naar te kijken en de tijd vliegt voorbij. Ik had verwacht dat het moeilijker zou zijn om te volgen(background leer je al kijkenderwijs eigenlijk wel zo'n beetje), maar dat valt echt heel erg mee. Ben met episode 2 begonnen en ben nu bezig met 6. Als het zo doorgaat ben ik over een week even ver als jullie en moet ik ook wachten

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Attaboy . Je loyaliteit al verpand aan een house?

deLeeuw

• 678 messages
  • 1943 votes

rep_robert wrote:

(quote)

Je hebt wel gelijk tot nu toe merk ik. Ik ben helaas al vanaf half twaalf bezig met Game of Thrones Het is bijzonder verslavend om naar te kijken en de tijd vliegt voorbij. Ik had verwacht dat het moeilijker zou zijn om te volgen(background leer je al kijkenderwijs eigenlijk wel zo'n beetje), maar dat valt echt heel erg mee. Ben met episode 2 begonnen en ben nu bezig met 6. Als het zo doorgaat ben ik over een week even ver als jullie en moet ik ook wachten

Hahaha addict. Nog steeds bezig?

Het is inderdaad niet moeilijk te volgen, mits je maar goed op blijft letten. Het zit hem vaak in de kleine gesprekken en het onthouden van de namen. Het is voor veel mensen een ander verhaal als er steeds een week tussen zit; die kijken geen 4 afleveringen achter elkaar..

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Tijdje geleden de blurays van beide seizoenen in één dag gekeken, toen had ik nog 4 uur over van mijn dag .

Ben benieuwd hoe rep reageert op seizoen 2 als er weer een shitload aan personages bijkomen .

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

Naomi Watts wrote:
Attaboy . Je loyaliteit al verpand aan een house?

Denk dat het daar nog te vroeg voor is. De Starks komen gewoon het meest sympathiek over. Ned Stark is een eerbaar mens en handelt ook uit eer. Dat zijn oudste dochter Sansa nog erg naïef is hoort denk ik bij de leeftijd. Arya is wel leuk. Zijn vrouw doet verder niets raars en gedraagt zich als een moeder.
Ben benieuwd wat er op de Muur gaat gebeuren allemaal.

De Lannisters zijn natuurlijk het meest achterbaks, vals en corrupt. Dus logisch dat je hier al snel een antipathie tegen krijgt. De dwerg Tyrion is denk ik het meest oprecht van het stel en heeft weinig weet van zijn snode familieleden.

Robert Baratheon is sowieso een lompe dronkaard, maar heeft wel iets sympathieks. Al weet ik dat hij hier ook ergens gaat sneuvelen, aangezien IMDB hem niet zoveel episodes heeft gegund Was op zoek naar zijn naam, want ik zag dat hij van de serie Still Standing was.

Dany Targaryen kan ik weinig over zeggen. Bloedmooi en redelijk realistisch. Haar broer is net "vermoord" in episode 6, dus van dat huis zijn weinig over. Ik ben benieuwd welke richting zij nu op gaat en of er misschien een oorlog komt?

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Dat maakt haar personage en de voorgeschiedenis van haar familie ook zo interessant. Hoop dat je je bij de Targaryen achterban schaart, anders staan we hier ook weer lijnrecht tegenover elkaar .

Wat betreft de Lannisters draai je nog wel bij. Komen qua principes wel als evil over maar ook hun motieven zijn allemaal zeer humaan en begrijpelijk. Ze gaan alleen wat verder.

Dat vind ik nou zo sterk aan de reeks, echt evil zijn ze alleen beyond the wall, maar voor de rest is de ideologie van de houses en hun beweegredenen allemaal erg humanistisch. Een kwestie van goed of kwaad is het niet. Maar dat merk je wel, sublieme uitdieping. Er zijn wel wat verdorven personages maar die zijn op één hand te tellen.

Maar nogmaals, join the mother of dragons, of house Targaryen want anders .

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

Time will tell Ligt er ook aan of de dingen die in het verleden zijn gebeurt volgens de Starks en Baratheon ook echt zo zijn gebeurd, de koning die is doorgedraaid. Ik denk dat dit allemaal nog wel duidelijker wordt in de toekomst. Ben dus ook benieuwd of Dany op oorlogspad gaat.
Verder komen de Lannisters(Cersei en Jaime doen het met elkaar en het einde van episode 6 hint ernaar dat Joffrey hun zoon is) nu vooral incestieus over, dus ik weet niet in hoeverre ik dat goed moet noemen qua principes

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Klopt, word allemaal wel duidelijk. Bijvoorbeeld als Ned en Robert naar het graf van Lyanna gaan in de eerste episode (of was het episode 2?) en waarom Robert zo pislink wordt van Targaryen's. Al wordt er genoeg duidelijk over Aerys II "The Mad King" Targaryen, Dany's vader. Zonder oeverloos op de materie in te gaan waardoor het zowel voor niet lezers als lezers zo lekker kijkbaar. Blijf die middenweg erg sterk vinden.

Dany's ontwikkeling in seizoen 1 tot 10 is zo sterk. Dat merk je wel . Incest is in het ASOIAF/GoT universum niet zo vreemd hoor .

D.K

• 222 messages
  • 743 votes

NW stop met mensen te bekeren naar The Targaryens

Nicholas

• 1765 messages
  • 278 votes

Talking to a brick wall. NW is een soort zendeling.

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

Die Lannisters worden er niet sympathieker op hoor. Wat heb ik een hekel aan die Cersie zeg Einde van Ep 7 is ook weer erg cliffhangerig. Zo op de sportschool maar verder kijken.

Lastig om mensen n.a.v. s1 al naar de Targaryens te willen bekeren, terwijl het denk ik pas later losbarst wat betreft dit verhaallijn en dit huis.

Nicholas

• 1765 messages
  • 278 votes

Cersei is a cunt.

De ontwikkeling van Jaime is wel heel interessant. Plus, Daddy Lannister speelt subliem.

D.K

• 222 messages
  • 743 votes

Bronn : There's no cure for being a cunt

Nicholas

• 1765 messages
  • 278 votes

Die is er wel. Koppetje er af.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Nicholas wrote:

Talking to a brick wall. NW is een soort zendeling.

.

Cersei . Ze mag dan erg venijnig uit de hoek komen maar haar beweegredenen zijn vrij logisch.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.