• 178.079 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.066 actors
  • 9.372.301 votes
Profile

Game of Thrones

jacobine_rodijk

• 2806 messages
  • 9511 votes

Dus... je wilt dat Dany uiteindelijk op de troon zit?

W.M.J.M

• 4041 messages
  • 2902 votes

Stannis wil het koninkrijk niet delen.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Glacius wrote:

(quote)

Technisch gezien zou je kunnen zeggen, Stannis heeft het recht op de troon puur als erfgenaam. Stannis zou dus op de troon horen te zitten. Toch, door het gebrek aan allianties met de heersende families, mag Dany doen wat ze wil, dus ook de troon heroveren

Als erfgenaam van een usurper heb je er als Stannis zijnde evenmin recht op als Robert . De enige troef die Stannis heeft is dat Rhaelle Targaryen zijn oma is .

Glacius

• 4297 messages
  • 3031 votes

De Targaryens hebben het toch ook ooit veroverd?

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Tuurlijk, zo begint het altijd. Al zijn de Targaryen's sindsdien natuurlijk wel heerser geweest, tot Robert Baratheon hadden er alleen Targaryen's op de troon gezeten. Van Aegon I tot Aerys II. Dan hebben we het over 283 jaar.

Valt het best allemaal te rechtvaardigen (valt voor iedereen wel een legitieme lobby op te zetten), maar voor mij als House Targaryen loyalist is het natuurlijk zo klaar als een klontje.

Glacius

• 4297 messages
  • 3031 votes

Ik vind het geen sterke argumentatie. Puur op erfrecht heeft Dany op dit moment naar mijn mening geen enkele recht. Stannis heeft het erfrecht, maar Dany het recht om te veroveren net als al haar voorgangers en ieder ander wat dat betreft.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Op erfrecht niet, wel op geboorterecht. In Dany's kwestie is het geen veroveren maar heroveren, de troon behoort haar toe. De vraag is wat voor significantie je hecht aan Robert's rebellion, en die significantie is voor mij 0,0. Hoe 'mad' Aerys II ook was. Dany, en niemand anders . Gewoon een gevoelsmatig recht, er is niet objectief te argumenteren omdat velen hun eigen rechtvaardige motivaties hebben.

Fire and blood.

Mat_

• 737 messages
  • 1335 votes

Op erfrecht is het toch nog altijd Joffrey die de beste claim heeft? Het feit dat Robert niet de natuurlijke vader is van Joffrey is bij de meesten toch gewoon bekend als roddel ipv als vaststaand feit? Joffrey is toch altijd erkend geweest als de zoon van Robert? En als de bloedband dan toch de doorslaggevende factor zou zijn dan vind ik dat de troon nog eerder toekomt aan Gendry of een eventuele andere bastaardzoon van Robert
Stannis kan imo op geen enkele manier aanspraak maken op de troon. De claim van Renly was al helemaal onverklaarbaar

Voor mij zijn de sterkste claims op de troon dus van Daenerys (de troon behoorde al die jaren aan haar familie toe) of Joffrey

D.K

• 222 messages
  • 743 votes

The North knows no king but the king in the north whose name is stark!!!!!

Nicholas

• 1765 messages
  • 278 votes

Martin heeft aangegeven dat er nog een aantal personen op de Iron Throne zullen zitten.

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

Ik wilde hier vannacht aan beginnen, maar per ongeluk ben ik hier in dit topic beland voor mijn uurtje fun. Het is toch geweldig om NW zijn posts gaandeweg de tijd te lezen. Van gematigd positief tot extreem fanboy gedrag(waar kennen we dit eerder van?) . Waarom verbaast me dit nou helemaal niets NW

Als klap op de vuurpijl vind ik het wel grappig hoe hysterisch je kan reageren over een filmpje(maart dit jaar) van 20 seconden waar een klein draakje op de handen land van die (gruwelijk lekkere) blonde chick op een bootje.

Als je zou moeten kiezen: Spring Breakers of GoT?

Anyway, respect dat jij jezelf zo helemaal kan verliezen in films en series(te veel misschien?). Dat kunnen niet veel mensen hier op het forum denk ik.

Voor de rest maak ik me nu wel een beetje zorgen als ik het allemaal doorlees. Veel geneuzel over de boeken lezen(houd ik niet van, alleen bij een zwembad) om een dusdanige kennis van de personages op te bouwen zodat je alles nog kan volgen. Ik beschouw dit eigenlijk als een nadeel, een serie moet voor iedereen toegankelijk zijn(pilot+ eerste episodes zijn vooral flashbacks?). Vooral ook omdat ik lees dat er echt een shitload(te veel) aan personages(met vele soapy intriges??) geïntroduceerd worden waardoor je wel je aandacht erbij moet houden en mensen bij die lange breaks het verhaal en de vele personages, met uiteraard de altijd ingewikkelde namen die het fantasy genre kent, kwijt zijn.

Kort gezegd: Is dit een aanrader voor mij om te volgen? De boeken hoef ik op voorhand niet te lezen. Ik heb wel het voordeel dat ik straks 30 episodes achter elkaar kan kijken(zo snel ga ik toch niet met series) en niet een jaar hoef te wachten. Ik ga i.i.g. wel pitten, beetje mijn nacht verkwanseld op deze manier.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

rep_robert wrote:

Ik wilde hier vannacht aan beginnen, maar per ongeluk ben ik hier in dit topic beland voor mijn uurtje fun. Het is toch geweldig om NW zijn posts gaandeweg de tijd te lezen. Van gematigd positief tot extreem fanboy gedrag(waar kennen we dit eerder van?) . Waarom verbaast me dit nou helemaal niets NW

Haha, klopt. Had op voorhand de totale misplaatste verwachtingen, aan jou om deze fout niet te maken . Binnen het fantasy genre echt uniek qua opzet.

Als klap op de vuurpijl vind ik het wel grappig hoe hysterisch je kan reageren over een filmpje(maart dit jaar) van 20 seconden waar een klein draakje op de handen land van die (gruwelijk lekkere) blonde chick op een bootje.

Ja maar .. . Het mocht geen geheim zijn dat ik een echte Targaryen aanhanger ben maar in dit seizoen zat één van mijn favoriete segmenten uit de reeks, en die 20 seconden zijn de aanloop daar naar toe, gun me eens wat .

Als je zou moeten kiezen: Spring Breakers of GoT?

Dat is als kiezen tussen één van je kinderen .

Anyway, respect dat jij jezelf zo helemaal kan verliezen in films en series(te veel misschien?). Dat kunnen niet veel mensen hier op het forum denk ik.

Eens, al ben ik in andere dingen gelukkig wat 'normaler' . Maar toegegeven, kan me zelf met GoT en SB wel verliezen en ga ik te veel op in mijn enthousiasme, enthousiasme is met film en serie toch wel mijn grootste drijfveer, en dat wil nog wel eens doorslaan maar mijn leven blijf ik leven hoor .

Voor de rest maak ik me nu wel een beetje zorgen als ik het allemaal doorlees. Veel geneuzel over de boeken lezen(houd ik niet van, alleen bij een zwembad) om een dusdanige kennis van de personages op te bouwen zodat je alles nog kan volgen. Ik beschouw dit eigenlijk als een nadeel, een serie moet voor iedereen toegankelijk zijn(pilot+ eerste episodes zijn vooral flashbacks?). Vooral ook omdat ik lees dat er echt een shitload(te veel) aan personages(met vele soapy intriges??) geïntroduceerd worden waardoor je wel je aandacht erbij moet houden en mensen bij die lange breaks het verhaal en de vele personages, met uiteraard de altijd ingewikkelde namen die het fantasy genre kent, kwijt zijn.

Zou ik me niet te veel druk om maken. Serie staat prima o pzich maar als je de boeken kent heb je meer kennis, van veel sleutelgebeurtenissen, die worden in de serie maar mondjesmaat genoemd en omschreven. Hierdoor vinden ze dus de middenweg dat het zowel voor de groentjes als de ASOIAF lezers geen struikelblokken kent. Al maakt het de serie wel stukken briljanter als je weet hoe ze die gelaagde constructies in de serie verwerken, de onderlinge connecties en geschiedenis van de families. Maar als je al geen behoefte hebt om de boeken te lezen is het nog steeds een hele goede serie.

Soapy elementen vind ik de lading ook niet echt dekken. Nee, eerste episodes spelen gelijk af in het heden waar er beetje bij beetje meer duidelijk wordt, veel subtiele referenties maar er ook veel niet verteld wordt, of er in ieder geval niet diep op de materie wordt ingegaan. Maar dat merk je niet als je de boeken niet kent, de continuïteit van de serie staat het iig niet in de weg.

Kort gezegd: Is dit een aanrader voor mij om te volgen? De boeken hoef ik op voorhand niet te lezen. Ik heb wel het voordeel dat ik straks 30 episodes achter elkaar kan kijken(zo snel ga ik toch niet met series) en niet een jaar hoef te wachten. Ik ga i.i.g. wel pitten, beetje mijn nacht verkwanseld op deze manier.

Tuurlijk. Serie staat prima op zich zelf, alleen als seizoen 2 begint kan je zoiets hebben van "wie de neuk is dat nou weer", maar naarmate het seizoen vordert wordt dat ook duidelijker. Dus gewoon doen, raad dit iedereen aan. Stoppen met je nachten verneuken en de boel gaan kijken. Al is het om de nudity van Dany alleen al .

Geniet ervan, ga je echt geen spijt van krijgen.

Shinobi

• 4305 messages
  • 2550 votes

Gewoon kijken rep_robert, ik heb de boeken zelf ook nooit gelezen en het is prima te volgen. Je moet alleen een hoop namen onthouden, maar dat komt wel goed.

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

Oké, moet nu wel wachten op het goede moment. Woon samen met mn vriendin en die trekt veel films en series niet. Behalve gtst dan probeer dit anders wel samen met haar te kijken haha. Ik zeg wel dat er veel nudity in zit

Shinobi

• 4305 messages
  • 2550 votes

Mwah, met het naakt valt het ook wel mee hoor. En als het een keer gebeurt is het proportioneel te noemen.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

It is known.

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

Verpest het nou niet voor me Shinobi.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Niet naar luisteren joh . Het gehalte is prima. Er is geen triple A serie met een hoger naakt gehalte.

Ik heb zelfs een boob gemiddelde voor je over twee seizoenen: 5,6 boob per episode. Oftewel 56 paar in twee seizoenen. .

deLeeuw

• 678 messages
  • 1943 votes

rep_robert, kijk de eerste aflevering. In plaats van naar de tweede aflevering te gaan open je deze playlist GoT - Geschiedenis, veldslagen en familie's.

Elk filmpje (geen lezen dus! houd ik ook niet van..) gaat over een bepaald onderwerp en duurt gemiddeld 2 tot 3 minuten. Zou je besluiten alle 42 filmpjes te kijken, dan ben je 1,5 uur verder. Wat mij betreft begin je bij filmpje nr. 19 voor de meest relevante zaken. Dat zou dan net zo lang duren als één aflevering GoT

Na het zien van deze filmpjes maakt het seizoen 1 en 2 volgen nog veel leuker!

Filmpjes 1 t/m 18 gaan vooral over de geschiedenis, veldslagen en ook over de onderliggende banden tussen families. Mijn voorkeur gaat naar het volgen van de hele playlist.. Gewoon 'autoplay' aanzetten en lekker onderuit gaan zitten. Het zal heel veel huh?!!-momenten in de eerste seizoenen voorkomen.

Ik heb zo af en toe de speciale wiki-pagina's gelezen om alles precies te kunnen volgen. Het gevaar daar ligt in het feit dat je ook zaken leest die nog moeten komen (dingen verklappen). Deze filmpjes (van de makers zelf) doen dat niet.

Vanaf seizoen 3 wordt je weer doodgegooid met nieuwe families en personages. Tegen die tijd zoek je daar zelf maar de filmpjes van!

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Te omslachtig als je het mij vraagt.

deLeeuw

• 678 messages
  • 1943 votes

Oh? Altijd fijn als je zo'n zin vervolgt met een minder omslachtige manier?

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Die lijkt me voor de hand liggend. Of je kijkt de serie met kennis van de boeken of je doet het zonder. Zo aan de oppervlakte schrapen is niet de oplossing. Dan kan je beter niets mee krijgen dan maar 5%, juist bij ASOIAF.

deLeeuw

• 678 messages
  • 1943 votes

Dat vind ik echte onzin.

De makers van oh zo geliefde GoT hebben niet voor niets deze fimpjes op hun DVD's en Blu-rays staan. Je kunt niet van iedere kijker verwachten dat ze maar wekenlang de boeken moeten lezen voor dat beetje geschiedenis. Dat zou betekenen dat mensen dat ook bij LOTR en Harry Potter moeten doen om alles maar te kunnen begrijpen.

Eazy

• 569 messages
  • 298 votes

Naomi Watts wrote:

Die lijkt me voor de hand liggend. Of je kijkt de serie met kennis van de boeken of je doet het zonder. Zo aan de oppervlakte schrapen is niet de oplossing. Dan kan je beter niets mee krijgen dan maar 5%, juist bij ASOIAF.

Vind ik onzin. Heb ook vooraf al die dingen gekeken en heeft mij veel enthousiaster gemaakt. Grootste meerwaarde op de BR voor mij. Ook omdat er ontzettend veel werk in gestoken is en het het sterk verteld wordt.

Raad ook iedere niet boeklezer aan om de volledige History & Lore te kijken. Ook de boeklezer, omdat het zo mooi gemaakt is.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Tuurlijk, ze weten ook dat ze de luie fans tegemoet moeten komen. Dat je het omschrijft als beetje geschiedenis is misschien wel illustratief van wat ik probeer te zeggen. Het is niet een beetje geschiedenis, het gaat niet alleen om de oppervlakte, maar de nuances van binnenuit.

Zoals ik al zei is ASOIAF vrij uniek, zal 't ook nooit durven te vergelijken met Tolkien, om over HP maar te zwijgen. Al is het bij Tolkien ook wel een meerwaarde, al is de karakterontwikkeling veel minder diep.

Ieder voor zich, maar ik zal het ten zeerste afraden.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Eazy wrote:

(quote)

Vind ik onzin. Heb ook vooraf al die dingen gekeken en heeft mij veel enthousiaster gemaakt. Grootste meerwaarde op de BR voor mij. Ook omdat er ontzettend veel werk in gestoken is en het het sterk verteld wordt.

Raad ook iedere niet boeklezer aan om de volledige History & Lore te kijken. Ook de boeklezer, omdat het zo mooi gemaakt is.

Dat het aardige gebaren zijn spreek ik niet tegen, en als niet boeklezer merk je het niet maar vind je jezelf heel erg tekort doen (vooral als je zo geinteresseerd bent in de geschiedenis). Het verschil tussen de strohalmen op de Bluray's en de boeken is daardoor gewoon te groot. Maar zoals ik al zei, ieder voor zich, al snap ik niet waarom je jezelf te kort zou doen. Als je het doet, moet je het goed doen.

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

Net de pilot gekeken. Ziet er goed uit. Ik kon nu nog allemaal redelijk mee, precies de goede hoeveelheid personages geïntroduceerd en het einde smaakt zeker naar meer met het kind dat van de toren geduwd wordt. Denk dat ik wel in deze serie kan komen Nu hopen dat ik de namen een beetje kan onthouden. Ik weet eigenlijk niet hoe de koning heet. Hij doet me wel denken aan die dikke van die komedie serie(naam van beide kwijt).

Alleen waarom gooien ze er niet gewoon een intro a la LOTR in, een beknopte samenvatting van wat er in het verleden is gebeurd zodat je binnen 3 minuten eigenlijk alle nodige background info hebt zonder dat je plat wordt gegooid met informatie? Ze hebben het over veel dingen die er in het verleden zijn gebeurd. Hoop dat het e.e.a. vast wel duidelijker wordt in de komende afleveringen.

@NW. Niet iedereen heeft zin (en vooral ook tijd) om dikke pillen te lezen. Dan is zo'n optie die de Leeuw aangeeft toch meer dan prima? Denk dat ik er ook maar gebruik van moet maken. Daarnaast is de serie bedoeld om een groot publiek te trekken gezien de productiewaarde en omdat het een HBO serie betreft. Dan zijn dit soort dingen essentieel en kan je niet alles gooien op "lees de duizenden bladzijdes boek maar om background info te krijgen". De fans zijn zeker niet lui wat dat betreft. Niet iedereen kan zichzelf zo in een serie/film verliezen dat ze gelijk overal informatie moeten vergaren en dikke boeken gaan lezen

deLeeuw

• 678 messages
  • 1943 votes

Naomi Watts wrote:

Tuurlijk, ze weten ook dat ze de luie fans tegemoet moeten komen. Dat je het omschrijft als beetje geschiedenis is misschien wel illustratief van wat ik probeer te zeggen. Het is niet een beetje geschiedenis, het gaat niet alleen om de oppervlakte, maar de nuances van binnenuit.

Zoals ik al zei is ASOIAF vrij uniek, zal 't ook nooit durven te vergelijken met Tolkien, om over HP maar te zwijgen. Al is het bij Tolkien ook wel een meerwaarde, al is de karakterontwikkeling veel minder diep.

Ieder voor zich, maar ik zal het ten zeerste afraden.

Een boek is een medium en een film/serie is een medium. En dat moet volledig los van elkaar kunnen staan.

Ik begrijp je standpunt wel. Filmpjes van 1,5 uur zullen niet alles tot in de kleinste details kunnen vertellen zoals dat wel kan in 7 boeken. Maar de serie (een medium opzich) - en dus de makers - kunnen natuurlijk niet verwachten dat miljoenen kijkers maar moeten begrijpen of weten wat er in het verleden in grote lijnen is gebeurd.

Deze filmpjes bieden een uitkomst. Ook een uitkomst voor de vele boekenliefhebbers die niet van het genre fantasy houden maar wel de serie willen zien EN volgen.

Dat je de niet-fantasy-boeklezers - dus ook mij - luie fans noemt is als je het mij vraag een pittige term dat iedereen nogal over één kam scheert; maar ach, dat zijn we wel gewend in Nederland.

Aan de andere kant heb ik in het verleden al verschillende discussies gehad met boekenlezers die zich toch heel gewichtig en verheven waanden omdat ze literatuur van de bovenste plank (fantasy...) lazen. Het grappige is dat diezelfde personen niet de moeite hadden genomen om zich ook daadwerkelijk aan te melden bij BoekMeter.nl om daar het boek te bespreken(!!)

Het is denk ik iets wat je toch blijft houden bij die-hard fans (zo noemen ze zich dan omdat ze twee mediums gebruiken..) zoals LOTR en HP. Maar vraag mij maar het kleinste detail over LOTR en ik weet het, zonder ook maar ooit een boek open te hebben geslagen (in het genre fantasy dan..)

Ikzelf vind het zelfs een beetje zonde om een boek te lezen alvorens weer uren te besteden in de uitwerking daarvan (serie/film), of andersom. Maar goed, iedereen z'n hobby.

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

Een verfilming kan daarnaast voor velen nooit opwegen tegen het boek. Er worden altijd wel (essentiële) dingen weggelaten volgens hun. Dan is het juist lekker dat je gewoon alleen de kennis van de verfilmingen hebt. Dan kan ook voldoen Daarnaast spoileren de boeken wel heel erg, ik zou persoonlijk niet een serie of film kunnen kijken waar ik op voorhand alle spoilers al ken. Verpest de verassing een beetje. Zo kijkt iedereen anders tegen dit medium aan.

Ik bedoel je hebt de boeken van GoT allemaal gelezen. Dan weet je precies wanneer er wat in de serie gebeurt(wie gaan er dood b.v.) en op welk tijdstip dit gebeurd. Dat is toch niet leuk? Het enige waar je mee bezig bent is het vergelijken met de boeken. Voorbeeld: hoe vaak ben ik vannacht tijdens het doorspitten van dit topic wel niet tegengekomen dat van Houten een miscast is en dat mensen een totaal ander beeld van haar personage hadden door de boeken?

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

deLeeuw wrote:

Een boek is een medium en een film/serie is een medium. En dat moet volledig los van elkaar kunnen staan.

Juist. Daarom geef ik ook aan dat puur de strohalmen die de serie biedt.

Ik begrijp je standpunt wel. Filmpjes van 1,5 uur zullen niet alles tot in de kleinste details kunnen vertellen zoals dat wel kan in 7 boeken. Maar de serie (een medium opzich) - en dus de makers - kunnen natuurlijk niet verwachten dat miljoenen kijkers maar moeten begrijpen of weten wat er in het verleden in grote lijnen is gebeurd.

Deze filmpjes bieden een uitkomst. Ook een uitkomst voor de vele boekenliefhebbers die niet van het genre fantasy houden maar wel de serie willen zien EN volgen.

Uiteraard, maar die samenvattingen bevatten nou net niet de nuances die die backstory vereisen. Ik vind het eeuwig zonde dat je je dan laat inlezen, maar dan zonder diep in de materie om te gaan. Binnen de serie wordt er genoeg betekenis gegeven, waar nodig.

Dat je de niet-fantasy-boeklezers - dus ook mij - luie fans noemt is als je het mij vraag een pittige term dat iedereen nogal over één kam scheert; maar ach, dat zijn we wel gewend in Nederland.

Aan de andere kant heb ik in het verleden al verschillende discussies gehad met boekenlezers die zich toch heel gewichtig en verheven waanden omdat ze literatuur van de bovenste plank (fantasy...) lazen. Het grappige is dat diezelfde personen niet de moeite hadden genomen om zich ook daadwerkelijk aan te melden bij BoekMeter.nl om daar het boek te bespreken(!!)

Het is denk ik iets wat je toch blijft houden bij die-hard fans (zo noemen ze zich dan omdat ze twee mediums gebruiken..) zoals LOTR en HP. Maar vraag mij maar het kleinste detail over LOTR en ik weet het, zonder ook maar ooit een boek open te hebben geslagen (in het genre fantasy dan..)

Ikzelf vind het zelfs een beetje zonde om een boek te lezen alvorens weer uren te besteden in de uitwerking daarvan (serie/film), of andersom. Maar goed, iedereen z'n hobby.

Bedoelde het ook niet neerbuigend, al had ik bij lui beter aanhalingstekens kunnen gebruiken . Dus excuus. Tuurlijk helpt het wel door weet te hebben van oppervlakkige sleutelgebeurtenissen maar juist in die sleutelgebeurtenissen krijg je niet de juiste nuances mee die de verhoudingen weergeven. Ik zelf weet de verschillen tussen de uitgegeven filmpjes en wat je uit de boeken meekrijgt, en qua verrijking scheelt dat wel een hoop.

Al heb je misschien een punt dat ik het te veel bekijk vanuit een fanboy perspectief, en dat de casual GoT fans de filmpjes voldoende vinden. Ik heb alleen zoiets van, wil je de backstory kennen dan moet je alleen met de whole 9 yards genoegen nemen. Ik snap je punt, denk dat ik een beetje doorsla, vergeef het me. Ben iets te veel fanboy.

Ik wil mijn standpunt nog wel eens ver doordrijven omdat ik weet hoeveel subtiliteiten je mist als je de boeken niet kent. Hoe subtiel de gelaagdheid van de ontwikkelingen verwerkt in de serie is zo briljant gedaan, ik wil jullie dat ook niet onthouden .

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.