• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.234 votes
Profile

Kijkachterstand

Fikret8

• 6169 messages
  • 4233 votes

Mensen met een kijkvoorraad van meer dan 1000 dvd's of blu-rays zijn verslaafd aan kopen en gaan die 2000 uur of meer aan kijkachterstand nooit meer wegwerken. Dat is bijna net zoveel als mijn volledige dvd-collectie waar ik sinds 2002 aan heb verzameld. Op een gegeven moment moet je een grens trekken en beginnen met kijken.

Mijn kijkvoorraad was ooit opgelopen tot ruim boven de 300 dvd's, op dit moment is mijn kijkvoorraad nog minder dan 90 dvd's (wat ik als een positieve ontwikkeling zie). En dat terwijl ik vaker films kijk die op tv komen of die ik gedownload heb dan films uit mijn kijkvoorraad. Mijn kijkvoorraad hoeft echt geen 0 te worden, maar 1000 vind ik toch wel een beetje zonde van het geld. Ook als het "koopjes" zijn (in de breedste zin van het woord).

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Ik weet het niet precies, maar het zullen er zo wel rond de 20 zijn. De reden is vooral omdat ik film graag met familie/vrienden kijk. Dat betekent dat je er tijd voor moet maken en ja een mens moet nu eenmaal werken of studeren. IK kijk graag thrillers met mijn nichtje en die zit nog op middelbare school dus ist wachten tot als ze vakantie heeft. Ben het met Fikret eens, als je er nog zoveel moet zien, ben je precies meer met verzamelen bezig dan met effectief bekijken. Ik steek ook heel veel tijd in opzoeken, maar ik koop enkel die dingen die ik later nog eens wil herbekijken. Het verzamelen om te verzamelen heb ik inmiddels afgeleerd.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

wel in huis maar nog niet g...

en nee, die heb ik niet allemaal op dvd of blu-ray

dus laten we zeggen 1500 ofzo. ik word er wel eens moedeloos van. Voor iedere die ik kijk ontdek ik er 3 bij. Maar ik koop weinig fysieke dragers nu, dat scheelt.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

12 juni: 50

24 september: 30

31 oktober: 15!

Heb gelijk maar weer wat besteld.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Dk2008 wrote:

Ik zal altijd een soort kijkachterstand houden vanwege het herkijken van dvd's danwel heb ze (eindelijk) gevonden op originele dvd. Verder ook door opnemen van tv en af en toe pindakazen.

Een andere goede (opruim) tip is namelijk, geen kast erbij kopen, maar als hij vol is wordt het tijd om één en ander weg te doen.

De laatste tijd echt heel weinig gekocht. Gelukkig komt er op tv ook niet al te veel interessants. Aanvankelijk heb ik heel veel dvd's gekocht met andere dingen erop dan speelfilms. Die zijn deels blijven liggen of heb er alleen maar wat gedeelten van bekeken. Die ben ik nu allemaal aan het bekijken en hoop eind van dit jaar daarmee zoveel mogelijk klaar te zijn.

Want het moet allemaal wel plezierig blijven, vind ik zelf en ga, zoals ik vaker heb geschreven, geen dingen in bezit houden die ik niet (meer) leuk vind.

Fikret8

• 6169 messages
  • 4233 votes

2011:

Mijn kijkachterstand is verminderd, maar nog altijd 300 dvd's groot.

16 mei 2013:

Twee jaar verder is mijn kijkachterstand op dit moment 142 films + Cowboy Bebop anime serie + Harold Lloyd box. Denk dat ik volgend jaar op een kijkachterstand van 0 zit omdat ik verder geen films meer huur (voorheen wel).

Vandaag (een half jaar later):

56 dvd's + Harold Lloyd box

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ongelofelijk, maar waar. Nog 5...

- Anger Management

- Himizu

- Riddles of the Sphinx

- Titash Ekti Nadir Naam (A River Called Titas)

- The Wrong Box

Het zou zo maar kunnen zijn dat ik eind van de week eindelijk eens substantieel kan gaan beginnen met het herzien van wat dingen.

Spetie

• 38871 messages
  • 8145 votes

Nog steeds Sandler niet gezien?

Gwen80

• 226 messages
  • 521 votes

Dk2008 wrote:

Gelukkig komt er op tv ook niet al te veel interessants.

Grappig he, blij zijn als er niks interessants op tv komt. Dat heb ik dus ook, want stel er komen meerdere goede films en ik heb geen tijd of zin om te kijken, dan zou ik dus een kijkachterstand krijgen.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Ik was onlangs bij de Free Record Shop, 50% korting. Nou ik heb er één gekocht. Maar overal om me heen hoorde ik, die heb ik net gedownload, van jou die kopie nog gekregen....

Waar wil ik heen. Het internet staat vol. Als je 10 films gaat downloaden, en daarvan kijk je 1, en een dag later downloadt je er weer 10.... heb je natuurlijk ook weer zo een kijkachterstand.

Ik zoek nog een aantal films en i.p.v. daarvan kom ik andere films tegen. Ook niet helemaal de bedoeling. Dat zie je bijvoorbeeld al bij YouTube, zo blijf je bezig.

Ik heb nu zo'n 150 films uitgezocht, die heb ik al gezien, een aantal zelfs vele malen. Maar ik wil nu mijn lijstjes weer wat up to date hebben. En hier en daar wat berichten aanpassen. Dus heb nu weer even een herkijkachterstand.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Ik probeer mijn kijkachterstand ook te beperken. Ik haal meestal in door op de trein te kijken op mijn IPod (3 dagen per week zo een 2 uren op de trein) vaak films die ik nog niet heb gezien (sommige zijn echt een gok) of waarvan ik weet dat ik niet meteen iemand heb die deze mee wil kijken.

Op youtube zoek ik enkel films als het eentje is die anders bijna onmogelijk is te vinden en ik toch graag wil hebben. Die download ik dan om later eens te kijken. Online kijken doe ik niet graag.

Ik snoei ook geregeld in mijn DVD-collectie, want er zijn zo films die ik echt van mijn leven niet meer zal opzetten. Ik vind het dan veel leuker om een ander er mee te plezieren. Soms zijn dat sequels die ik ik eens had gekocht om de collectie te vervolledigen maar ik eigenlijk het niet waard vind om te herbekijken. Nu wil ik enkel films in mijn bezit houden origineel waarvan ik weet dat ik ze ooit nog eens zal herbekijken. Momenteel denk ik er ook over om mijn X-Men trilogie weg te doen en ook de Shrek films die ik ooit wel leuk vond, maar gewoon niet meer van kan genieten nu.

En ja eens als ik denk ik heb nu alles wat ik wil, dan kom ik weer films tegen die ik interessant vind. Die komen dan op mijn wishlist. Deze is nu beperkt tot een 10-tal films. Enkele dagen geleden kreeg ik nog een aanbieding van Amazon binnen met een lijstje van films die ik misschien interessant kon vinden. De film "Alice sweet Alice" sprak me erg aan als ik de synopsis las en heb die op mijn wishlist gezet. Ik heb veel gekocht origineel maar dan vooral via Amazon of 2dehandssites aan lage prijzen. Af en toe via rommelmarkt al ligt daar zelden iets interessants voor mij tussen, ofwel heb ik het al.

Dat mensen downloaden of streamen, snap ik wel. Bij ons moet je al erg ver gaan om een videotheek te vinden dus filmpje proberen wordt dan moeilijk. En soms zijn er zo hard to find films dat downloaden, youtube of streaming de enige oplossing blijkt te zijn. Films die vroeger wel op VHS zijn uitgebracht daar heb je ook niets meer aan als je geen videospeler meer hebt zoals ik.

En in het TV-boekje kijk ik eigenlijk al lang niet meer omdat er zelden iets komt wat me interesseert. Als er al een film op zou zijn die me wel aanstaat heb ik die 9 kansen op 10 in mijn bezit of al gezien. Ik ben niet graag afhankelijk van het aanbod, de keuze en timing van TV-zenders. Een filmzender zou me enkel kunnen boeien als er een onbeperkte keuze is aan films die je kan kijken wanneer je maar wil, maar zoiets is natuurlijk onmogelijk. Ook een streamingdienst zal die vraag niet kunnen beantwoorden vrees ik.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Dat downloaden begrijp ik volkomen. Wel is het zo, ga je je hele harde schijf vol downloaden en heb je vervolgens geen antwoord op de vraag, wanneer ga je dat bekijken? Druk dan maar op delete.

Hetzelfde principe.

Gwen80

• 226 messages
  • 521 votes

Dat zou ik nooit willen, dan heb je zo een forse kijkachterstand.

Ik probeer me nog steeds aan mijn eigen regel te houden: Pas een dvd kopen als ik de rest van mijn dvd's heb gezien. Dit lukt me niet altijd even goed, maar dan gaat het hooguit om een achterstand die oploopt tot twee of drie dvd's.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Ha ja dat is een goeie regel klopt. Die vraag in mijn bericht boven de jouwe stelden ze iedere keer in mijn leven in puin. Heb ik ook veel aan gehad. Er is niks mis mee met een voorraadje maar wel een grens stellen. Die ligt voor iedereen anders.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

@ Dick: ik heb een externe harde schijf waar een heleboel op kan. Als er films zijn die ik echt wil behouden dan zal ik ze later ook op een schijfje branden. Meestal converteer ik ze dan naar een avi formaat zodat ze ook afspeelbaar zijn op een DVD-speler die je aansluit op TV. De harde schijf van mijn PC probeer ik zoveel mogelijk te sparen van een overdaad aan gegevens. Veelvuldig downloaden doe ik al lang niet meer. Ik download enkel films die ik vroeger eens heb gezien en ooit nog wel eens opnieuw wil kijken (en meestal moeilijk te verkrijgen zijn of gewoon te duur). Films die ik echt niet meer moet zal ik dan ook zonder probleem deleten.

@Gwen: Dat is een hele goede regel. Ik zou het ook moeten doen, maar als er een moeilijk te vinden DVD in promotie of een DVD die 2dehands veel goedkoper wordt aangeboden dan normaal dan zal ik het niet laten liggen. Het is vooral op die manier dat ik een uitgebreide collectie heb vergaard, nauwelijks nieuwe DVD's, vooral 2dehands.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

@Johan. Het was niet aan jou bedoeld, mocht het zo overkomen, maar meer in het algemeen. Ik heb inderdaad ook een externe aanschaft, voor de wat mindere films. De meer favoriete films wil ik wel allemaal origineel hebben. (Indien mogelijk)

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Ik ben eindelijk geslaagd om onder de 300 te komen. Qua langspeelfilms zat ik daar sowieso al wel onder, maar ik had mijn lijst eens geupdate met documentaires, shorts en dergelijke waardoor ik aan een whopping 350 kwam.

Veel shorts gezien (zowat al mijn DVDs van Laurel & Hardy) dus dat gaat er wel lekker door. Hopelijk kan ik in deze lijn wat verder gaan. Al kijk ik tegenwoordig wel veel minder aangezien ik in februari ben beginnen werken.

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5068 votes

Gwen80

• 226 messages
  • 521 votes

alexspyforever wrote:

Het is vooral op die manier dat ik een uitgebreide collectie heb vergaard, nauwelijks nieuwe DVD's, vooral 2dehands.

Hoeveel films heb jij eigenlijk ongeveer gezien in je leven? Zoals je erover praat lijkt het alsof je er tienduizenden gezien hebt.

Ik heb nu een kijkachterstand van twee films, eentje teveel dus.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Tienduizenden lijkt me zwaar overdreven Een duizendtal dat zou wel kunnen, ik heb geen idee. Ik heb mijn kijkachterstand althans van films die ik nog nooit heb gezien ook flink beperkt. Het zijn er nu nog een stuk of 5. Voor herkijken van die andere hoop heb ik nog meer dan genoeg tijd. Er zijn er tussen die er sowieso nog uitgaan. Er zijn er toch teveel die nooit aan een herkijkbeurt komen omdat die me toch niet meer interesseren.

Gwen80

• 226 messages
  • 521 votes

En zijn die duizend allemaal fysieke dvd's?

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Die 1000 dat zijn films die ik ooit in mijn leven heb gezien, wellicht zullen het er wel meer zijn. Maar wat ik aan originele DVD's heb zullen zo rond de 450 zijn. Hier zijn bij inbegrepen tussen de 30 en 40 DVD's van series (vooral animaties).

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Zoveel is dat niet. Neem Disney, ca 75 min. die kijken snel.

Gwen80

• 226 messages
  • 521 votes

Nu heb ik nog een kijkachterstand van 1 film. Het klopt weer. Wat een opluchting.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Oei oei, wat als je op 0 zou uitkomen, volgt dan het zwarte gat?

Gwen80

• 226 messages
  • 521 votes

Dat zullen we snel weten want ik ben nu die ene aan het kijken.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Ik had gisteravond weer even een (klein) momentje van twijfel wat ik nu moest gaan kijken. Ik had de avond, de TV en het huis voor mezelf. En dus die enorme voorraad van (een paar) duizend films.

Wat nu te kijken? Klassiekers die ik al heel lang had liggen? Nieuwe arthouse of toch maar een blockbuster? UIteindelijk maar besloten om eerst iets ouds en klassieks (Der Blaue Engel) te kijken, en daarna iets nieuws met net even wat meer pit (Snowpiercer). Dat is op zich wel het leuke van een voorraad/kijkachterstand, je hebt altijd iets om te kijken en keuze uit meerdere genres.

Fikret8

• 6169 messages
  • 4233 votes

2011: een kijkachterstand van 300 dvd's

Vandaag: Gereduceerd tot 30 dvd's + Harold Lloyd box

Nog even.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Fikret8 wrote:

2011: een kijkachterstand van 300 dvd's

Vandaag: Gereduceerd tot 30 dvd's + Harold Lloyd box

Nog even.

Die Harold Lloyd box ligt al even of niet

Gwen80

• 226 messages
  • 521 votes

Na bijna opgezogen te zijn door het zwarte gat heb ik vlug een aantal nieuwe films aangeschaft.

Ik heb me alleen teveel laten gaan en heb er maarliefst 10 aangeschaft. Een veeeeel te grote kijkachterstand dus nu, en tegen mijn eigen regel in.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.