- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Stemmen
Stemmen
veron35
-
- 4768 messages
- 0 votes
Dat veron35 zijn stemmen niet echt logisch zijn gebaseerd ontdekte ik bij Jugdment at Nuremberg ook al, ik vroeg waarom hij hem zo hoog gaf terwijl de recensie negatief was, en je verlaagt hem gelijk een punt. 
Haha 
Toen heb ik hem verlaagd omdat jij idd gelijk had dat ik hem eigenlijk veel slechter vond dan ik liet blijken in mijn stem.
Turkeyloverz
-
- 4239 messages
- 1459 votes
Ach, tegenwoordig draait het ook alleen maar om de top 250 stemmen, top 250 berichten. Waar is de tijd van de kwaliteit gebleven..
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
Hierbij even een toelichting voor de medegebruikers over mijn manier van het beoordelen van films.
Ik stem nooit op films die ik niet heb afgekeken. Om die reden wordt het waarderingscijfer 0,5* door mij niet gebruikt. Want die is weggelegd voor films die ik zo oninteressant en slecht vind dat ik ze niet afkijk.
De top 250 heeft geen enkele invloed op mijn stemgedrag. Als een film bij mij walging oproept krijgt deze voor mij de laagste waardering 1*, ongeacht de notering in de top 250.
Het waarderingscijfer 5* wordt door mij alleen gebruikt voor films die 3 jaar of ouder zijn.
Bij het wijzigen van mijn stem voor een film probeer ik zo veel mogelijk mijn geloofwaardigheid te behouden. Dus geen verlaging van 5* naar 1*, Het verschil tussen de oude en de nieuwe waardering is hoogstens 1,5*
De recensie van een door mij gewaardeerde film moet overeenkomen met het waarderingscijfer. Dus geen 5* voor een film, terwijl ik in mijn bericht schrijf dat het een matige film is.
Ik ben niet vies van discussies, maar discussies hebben bij wel een grens. Als ik een film negatief beoordeel wil ik dit best toelichten, maar als ik vind dat ik duidelijk genoeg geweest ben, dan beëindig ik de discussie.
Hoe je films beoordeelt is hetzefde als je muziek beoordeelt. Het is subjectief. Het gevoel speelt een grote rol. Dit wordt door de MM medegebruikers nog wel eens vergeten. Er zijn er bij die niet willen accepteren dat jij hun lievelingsfilm niet goed vindt. Ze blijven er eindeloos lang over doordiscussiëren. Af en toe maak ik me zelf daar ook wel eens schuldig aan.
Belangrijk is dat we elkaar zo veel mogelijk in onze waarde laten.
Ricky Roma
-
- 302 messages
- 26 votes
Wil hier geen nieuwe thread voor opstarten dus zal het hier maar eens vragen. Wanneer komt een film in de top-250 hier op MM? Ik zie veel films met een rating van soms meer als 4,00 en 1000+ votes, en dan staat deze nog niet in de top-250. Ik spreek dan over films als Pan's labyrinth, Blood Diamond, ..
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
Bovenaan de toplijst staat dan ook gewoon vermeld dat films die in de afgelopen 2 jaar in de bioscoop kwamen nog niet in de lijst worden opgenomen. 
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Sommige users hebben een top 10 waar films instaan die ze 4/4,5 sterren of minder geven, terwijl ze meer als voldoende films staan hebben die de maximale score krijgen.
Dat begrijp ik niet goed. Hoe kan je nu een top 10 hebben met films die je (iets) minder beoordeeld dan andere?
Co Jackso
-
- 21924 messages
- 2791 votes
Dat begrijp ik niet goed. Hoe kan je nu een top 10 hebben met films die je (iets) minder beoordeeld dan andere?
Het kan er mee te maken hebben dat ze één van de twee niet goed bijhouden. Het kan er ook aan liggen dat ze er simpelweg niets om geven of dat ze een bepaalde film in hun top 10 in de spotlight willen zetten.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Als ik een top 10 samen zou stellen waarin ik enkel die films zou plaatsen die me het meest geraakt hebben, dan krijg ik een Top 10 met 1 Dreyer, 3 Kurosawa's, 3 Tarkovski's en 3 Bergman's. Dat is te eenzijdig en bovendien niet representatief voor mijn gehele filmsmaak. En soms gebruik ik mijn top 10 inderdaad om bepaalde films in de spotlights te willen zetten. Totaal aanvaardbaar lijkt me.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
"Representatief" in de zin zoals jij het bedoeld (een voorstelling van iemands filmsmaak) lijkt mij sowieso niet haalbaar via een top 10. De gemiddelde mens kan zijn gehele diversiteit in filmwaarderingen onmogelijk etaleren met ocharme 10 filmpjes. Daar dient nu juist het overige stemmenoverzicht van een user voor.
Het enige wat een top 10 min of meer kan representateren is een staaltje uit de (soort) films die voor iemand tot de absolute top behoren, fims die volgens hem/haar het beste bieden dat ze ooit hebben gezien. Nogmaals, voor de gehele filmsmaak van iemand in al zijn verscheidenheid, is de stemmentabel sowieso het (meer) aangewezen tool. Als je je top 10 daar ook nog eens voor gebruikt, wordt een top 10 zo goed als overbodig.
Zelfde met die 'spotlight' reden. Doe dat met een goeie lovende recensie, of maak desnoods een map "films die aandacht verdienen" aan. Maar verspil toch asjeblieft die top tien er niet aan (het is al zo beperkt)...
apolicum
-
- 451 messages
- 5035 votes
een top 10 is een top 10 e.. gewoon een lijstje van de 10 béste films die je in uw leven gezien hebt..
Als ze een algemeen beeld van uw ruimere filmsmaak willen weten, moeten ze maar naar uw stemtabel gaan kijken? en dan bvb alle films met 4 sterren of hoger eens aanschouwen.
maar ik stoor me dus persoonlijk ook aan mensen die een film 4 sterren geven, deze in hun top 10 plaatsen, en een andere film 5 sterren geven en deze niét in hun top 10 plaatsen...
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
een top 10 is een top 10 e.. gewoon een lijstje van de 10 béste films die je in uw leven gezien hebt..
Als ze een algemeen beeld van uw ruimere filmsmaak willen weten, moeten ze maar naar uw stemtabel gaan kijken? en dan bvb alle films met 4 sterren of hoger eens aanschouwen.
Voila, dat bedoel ik.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Ik heb zoooo veel films op 5*-en staan en er zijn zo veel (sub)genres die ik leuk vind, dat ik het onmogelijk met slechts een Top 10 kan redden. Daarom doe ik het zo. Pech voor de mensen die dat irritant vinden dan. Met een paar drukken op de knop ben je al in mijn 5*-en overzicht. Ik heb jarenlang ongeveer hetzelfde rijtje aangehouden, maar momenteel verander ik het zo nu en dan, vaak om wat films of stromingen onder de aandacht te brengen. Dan heeft Death Rides A Horse maar 4,5*-en: mensen die mijn top 10 bekijken weten dan tenminste dat er nog meer goede spaghettiwesterns bestaan die NIET van Leone zijn. Makkelijk toch?
Voor de mensen die 350 films gezien hebben waarschijnlijk een eitje, voor mensen die 3500 films gezien hebben veel moeilijker. Ik vind het zelfs onmogelijk. Ik vind stemmen uberhaupt al moeilijk. Vaak vervaagt de grens tussen het 4,5*-rijtje en het 5*-rijtje al...
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Ik denk dat het gros van de mensen het wel moeilijk heeft om te kiezen tussen de 5 sterren films, maar dan switch je daar dan toch af en toe eens in voor je top 10? Een TOPlijst is een toplijst, geen reclamebord voor 'andere goeie films die niet super top zijn maar aandacht verdienen'.
om wat films of stromingen onder de aandacht te brengen. Dan heeft Death Rides A Horse maar 4,5*-en: mensen die mijn top 10 bekijken weten dan tenminste dat er nog meer goede spaghettiwesterns bestaan die NIET van Leone zijn.
Iedereen weet wel dat een top 10 niet absoluut een top 10 kan zijn, maar het is wel de enige mogelijkheid om een staaltje te etaleren van wat jij tot de absolute top vindt behoren. Ik vind het gewoon jammer dat jij die mogelijkheid dan scheef gebruikt. Vergelijk het met een hoogstaande home cinema set die je gebruikt als karaoketoestel. Best mogelijk, maar een beetje zonde van het potentieel.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Dat maak ik toch zelf wel uit?!
Ik gebruik het juist optimaal! Ik kom hier al 6 jaar; de meeste users die me kennen weten echt wel wat ik mooi vind. Ik beoordeel een film anders dan jij. Voor mij zijn de beste films die films die me het meeste raken en die vaak over grote emoties gaan (en dan moet ik al kiezen uit een groot aantal films). Moet ik dan maar 7 Tarkovski's in mijn top 10 gaan plaatsen? Ik houd ook van andere cinema. Ik vind Death Rides a Horse een meesterlijke spaghettiwestern. Maar de wraakgevoelens uit die film komen qua impact nooit in de buurt van de (wat mij betreft) grotere emoties in zo'n 4 Bergmans en zo'n 7 Tarkovski's. Het is allemaal niet zo moeilijk hoor. In een Top 10 etaleer ik mijn smaak of breng ik iets onder de aandacht. Wat jullie ermee doen moet je zelf weten.
Cosoco
-
- 10908 messages
- 5185 votes
maar ik stoor me dus persoonlijk ook aan mensen die een film 4 sterren geven, deze in hun top 10 plaatsen, en een andere film 5 sterren geven en deze niét in hun top 10 plaatsen...
Pff, het is maar waar je je druk om kan maken. Snap echt niet wat het probleem is als een user z'n top 10 op een andere manier samenstelt. 
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Voor mij zijn de beste films die films die me het meeste raken en die vaak over grote emoties gaan (en dan moet ik al kiezen uit een groot aantal films). Moet ik dan maar 7 Tarkovski's in mijn top 10 gaan plaatsen?
Om te weten dat je ook van andere cinema houdt (zou trouwens nogal vreemd zijn mocht dat niet het geval zijn) is er je stemmentabel.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Ja doei! Ik bepaal zelf wat ik met mijn Top 10 doe paps! Dit is het leger niet. Je kan ervan uitgaan dat ik alle tien films in mijn Top 10 erg goed vind en voor de rest zoek je het maar uit.
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
Ben het met je eens dat je in de top 10 die films plaatst die jij de hoogste waardering hebt gegeven. In mijn geval zijn dat allemaal films met een 5* waardering. Daar onder mijn 64 films met een 5* waardering 5 films voorkomen van Hitchcock, 3 van Kubrick en 2 van Bergman heb ik het voor mijzelf toch nodig gevonden om van deze drie regisseurs alleen hun beste film in de top 10 te plaatsen. Anders wordt het lijstje zo eenzijdig. En trouwens, zo veel verschil zit er niet tussen mijn 5 sterren films.
Wat ik verder nog vragen wilde; Waar is jouw top 10 lijstje?
Respekked
-
- 6286 messages
- 1228 votes
Het is ook een moment opname. Heb een aantal films heel lang heel goed gevonden, ooit 5* gegeven en zijn nu uit mijn top10 verdwenen omdat ik op dit moment een aantal andere films leuker vind, ook al ben ik nog niet zeker of deze films blijven hangen en van 4,5* door gaan naar 5*.
Om maar een voorbeeld aan te halen..
En zo zijn er vast en zeker genoeg (andere) redenen voor heel veel mensen om het allemaal niet zo zwart/wit te (willen) (en te hoeven) zien.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Met mijn top 10 lijst tracht ik ook altijd een beeld te schetsen van mijn filmsmaak. Echter, ik heb al vaker getwijfeld om er een 4,5* film tussen te zetten (bijvoorbeeld een Werner Herzog (Stroszek)). Veel 4,5* films blijven meer hangen dan sommige 5* films, maar die heb ik niet direct de hoogste notering gegeven omdat ze tijdens het kijken minder met me deden. Dan komt direct de vraag boven drijven of de films dan toch niet het hoogst haalbare verdienen (5* en/of een top 10 notering) omdat ze dus lang blijven na sidderen. Voor mij ligt het niet zo makkelijk, de beslissing welke films de meeste indruk maken, dat is iets wat soms met de jaren groeit, ineens boven komt drijven en weer weg kan ebben.
Om deze reden snap ik ook goed dat mensen 4/4,5* films in hun top 10 zetten, omdat ze vaak toch iets bijzonders hadden wat het waard maakt ze erin te zetten, ze even op een voetstuk te plaatsen (om ze wellicht later weer te vervangen).
apolicum
-
- 451 messages
- 5035 votes
Wat ik verder nog vragen wilde; Waar is jouw top 10 lijstje?
Ik heb nog veel te weinig films gezien om een top 10 te kunnen opzetten vind ik...
Ik denk dat ik films nogal heel streng beoordeel, en heb daarom ook nog maar 10 films een 4.5 of meer gegeven (en daaronder zitten dan nog veel films met nostalgische waarde die ik als kind zeer bewonderde)
Een top 5 zou ik misschien al kunnen samenstellen, een top 10 daar wacht ik nog even mee dus 
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
Ik denk dat ik films nogal heel streng beoordeel....
Daar begin ik zelf ook steeds meer last van te krijgen. Van de films die ik de laatste tijd voor de tweede of meerdere keer gezien heb, zijn er slechts drie die hun oorspronkelijke * waardering hebben behouden. Je gaat op steeds meer dingen letten. Ik plaats ook altijd een berichtje nadat ik een film opnieuw bekeken heb, vaak ook om een reactie van andere MM gebruikers los te krijgen. Die kunnen soms voor mij nog wel eens van toegevoegde waarde zijn.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Ik vind het wel een schattige discussie.
Op zich kan ik mij niet storen aan iemand's top 10, anderzijds vind ik het wel een beetje raar dat mensen het ding gebruiken als een facade.
Wat je ook in je top 10 zet, je smaak verandert er niet van. Als je 7 keer Tarkovsky in je top 10 zet omdat je het nu eenmaal de beste films vindt, wordt je smaak niet breder als je er 5 uitgooit om op te vullen met wat andere zaken.
Ik vind een Top 10 geen etalage. Het is wat het is, een top 10 van je favoriete films.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Ja doei! Ik bepaal zelf wat ik met mijn Top 10 doe paps!
Even tussen haakjes de Van Dale over het begrip:
top-
1 om aan te duiden dat het in het tweede lid genoemde het beste, het hoogste is
Als iedereen zijn top 10 zomaar gebruikt voor alternatieve doeleinden (films die aandacht verdienen, product placement, een ontoereikende mini etalering van iemands filmsmaak, een sample uit je DVD collectie...), hoe indicatief en netjes wordt een site als Moviemeter dan nog?
Trouwens, het beleid is hier belachelijk punctueel als het aankomt op discussies, off topic kanttekeningetjes, stemmen en beoordelen noem maar op. Waarom die lijn dan niet gewoon doortrekken? Een top 10 is een top 10.
kos
-
- 46687 messages
- 8844 votes
Als iedereen zijn top 10 zomaar gebruikt voor alternatieve doeleinden (films die aandacht verdienen, product placement, een ontoereikende mini etalering van iemands filmsmaak, een sample uit je DVD collectie...), hoe indicatief en netjes wordt een site als Moviemeter dan nog?
. Gast, de waarde van moviemeter is niet bepaald afhankelijk van hoe een paar users hun top 10 inrichten hoor.
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
Haha, waar men zich al niet druk om kan maken... Laten we de alternatieve toplijst ook van de site verwijderen, want door Ramon K correspondeert die lijst niet meer met de werkelijkheid. 
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
En ik vind dat dat best kan. Pas een keer 10 kung fu-films ingezet, ook al een keer wat Pinky Violence en momenteel staat er een mix van de films die met het meest deden en wat genre-films die ik cool vind. Ontstaat er dan verwarring of is dat alleen in Belgie zo?
Het was weer geweldig! 
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik ben het eigenlijk wel met Ramon eens. Als je veel films gezien hebt is het een onmogelijke taak er 10 uit te kiezen. Om dan toch met een leuk lijstje aan te komen ga ik zeker variëren. Het zou zonde van mijn lijstje zijn om er 5 Hitchcock's in te zetten en verder 2 Leone's en 3 Kubrick's of zo. Nou zou dat sowieso niet het geval zijn, maar een eentonige lijst waarin slechts een bepaalde regisseur of een genre overheerst is ook maar saai.
En een toffe nieuwe top 10, Ramon 
apolicum
-
- 451 messages
- 5035 votes
Ik ben het eigenlijk wel met Ramon eens. Als je veel films gezien hebt is het een onmogelijke taak er 10 uit te kiezen. Om dan toch met een leuk lijstje aan te komen ga ik zeker variëren.
100% mee eens dat het moeilijk is. Uiteraard kan je en moét je misschien zelfs soms een variëren. Een film kan ook voor jou van waarde stijgen en dalen naar gelang je gemoed, je emotionele situatie, familiale situatie, ...
Maar al die films waarmee je varieert zullen dan toch 5 stemmen krijgen neem ik aan? Of zal je toch 5 sterren geven indien ze dat nog niet hadden?
Ik blijf een film met geen 5 sterren in de top 10 en een andere film met wél 5 sterren maar niet in de top 10 toch zeer raar vinden..