- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Het grote opmerkingen / feedback topic #2
Het grote opmerkingen / feedback topic #2
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
MovieMeter houdt gewoon IMDb aan. Alleen bij hoge uitzondering wordt daar vanaf geweken.
Let wel dat IMDb genres op alfabetische volgorde plaatst.
Uiteraard is het dan nog een arbitraire keuze om daar twee hoofdgenres uit te kiezen.
Als ik het zo lees houd jij er een vrij 'enge' definitie van sciencefiction op na.
Er zijn ook users die zwarte komedie niet als komedie herkennen en een bepaalde film alleen als drama zien. Dus komen er dan wel met enige regelmaat correcties 'dit is toch geen komedie'.
mjk87 (moderator films)
-
- 14515 messages
- 4513 votes
Nou oké, ik begrijp dat je ergens vanuit moet kunnen gaan, maar als IMDB fout zit lijkt me dat je daar vanaf kan stappen. (Evenzo is dat met titels uit andere schriften, nu krijg je op boekmeter en moviemeter twee volstrekt verschillende schrijfwijzen voor één en hetzelfde boek/film omdat MoMe IMDB aanhoudt, en dus de Engelse transcriptie (pak maar eens wat Russisch werk erbij).)
Enfin, over de definitie, zo eng houd ik die niet aan. Vrij ruim zelfs zou ik zeggen. Volgens mij draait sciencefiction om een bepaalde vooruitgang die zou kunnen komen, zowel wetenschappelijk als sociaal-moreel (al is dat dan weer eerder 'toekomst'). Ofwel, er zal iets van een wetenschappelijke basis, hoe miniem ook, onder moeten zitten. Bij Star Trek is die er allicht nog wel, al is het maar het toekomstbeeld voor onze planeet die daar wordt getoond, bij Star Wars is daar in de verste verte geen sprake van.
Ook gerenommeerde woordenboeken zeggen hetzelfde:
Van Dale zegt: genre van in de toekomst spelende verhalen waarin natuurwetenschappen en techniek een grote rol spelen. Star Wars speelt al niet in de toekomst, en ook over die andere twee gaat Star Wars gewoon niet.
Oxford zegt: Fiction based on imagined future scientific or technological advances and major social or environmental changes, frequently portraying space or time travel and life on other planets.
Dat is al iets breder, maar ook daar blijft die wetenschappelijke basis boven hangen, en bij Star Wars is die er gewoon niet, en een film als Gravity valt daar helemaal buiten, dat is gewoon een actiefilm die toevallig op 400 km hoogte afspeelt. Films als Her of Blade Runner zijn dan wel weer SF.
Hier wordt het overigens ook zeer helder betoogd.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Zo zou je nog wel heel veel bronnen kunnen aanhalen. Het is maar net welke visie je er over hebt. Daarom is IMDb nog niet 'fout'.
Star Wars FAQ: Is Star Wars Sci-Fi or Fantasy?
Het doel van de genre-aanduiding is uiteindelijk om een snelle indruk te geven van de aard van een film, niet om een gesloten systeem te creëren waarin elke film wel of niet in een bepaald hokje valt.
mjk87 (moderator films)
-
- 14515 messages
- 4513 votes
Daarom pak ik ook de gerenommeerde woordenboeken als bron uit beide landen, want als er één bron is die gezag heeft is dat het wel. En je moet immers ergens vanuit gaan bij een definitie.
En ik kan op zich wel begrijpen dat je de aanduiding gebruikt om snel te zien waar een film ongeveer over gaat (en 85% ziet Star Wars als SF, al mag je best de mensheid proberen te verheffen en niet de meerderheid hierin te volgen) dus wat betreft Star Wars zou ik het kunnen begrijpen, maar nu lijkt elke film in de ruimte sciencefiction te zijn. En een film als Gravity is dat gewoonweg niet. Niet in setting (een toekomstige wereld) en niet in thematiek (als hierboven al eens uiteengezet).
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
En een film als Gravity is dat gewoonweg niet. (...) niet in thematiek (als hierboven al eens uiteengezet).
Ehm, volgens mij heb je de film niet begrepen. De symboliek (wedergeboorte / evolutie) daarin is rete-sf als ik je Oxford-bron mag geloven.
mjk87 (moderator films)
-
- 14515 messages
- 4513 votes
Ehm, volgens mij heb je de film niet begrepen. De symboliek (wedergeboorte / evolutie) daarin is rete-sf als ik je Oxford-bron mag geloven.
Geen idee hoe je dat ziet. Oxford zegt: "future scientific or technological advances and major social or environmental changes". Future scientific or technological advances? Neen. Social changes? Neen, ik zie hier nergens dat sociale (interactie tussen mensen) terugkomen. Wel psychologie ja. En ik zie ook geen environmental changes. Ook Cuarón ziet het niet als SF: BBC News - Oscars: Gravity 'not sci-fi', says Alfonso Cuaron
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Da's natuurlijk morrelen met definities. Star Wars speelt zich af in een universum wat wij als toekomstig en futuristisch zien. Reizen tussen planeten, de Dark Star, light-sabers ... typisch zaken die wij op ons planeetje niet hebben maar die wel in lijn liggen met ons toekomstbeeld. Wanneer het zich volgens de schrijver dan wel afspeelt is uiteraard maar een tekstje op een papiertje en doet niet zoveel ter zake.
Gravity is iets grijzer, maar aangezien de ruimte voor de "gewone mens" nog steeds ontoegankelijk blijft, blijft ook daar de term sci-fi best toepasbaar op. Zo'n genre aanduiding dient ook meer om mensen een idee te geven wat voor film ze voorgeschoteld krijgen, niet om aan de één of andere definitie te voldoen (en als een film dan al niet voldoet, zou je beter de definitie aanpassen).
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5827 votes
de Dark Star, light-sabers ... typisch zaken die wij op ons planeetje niet hebben maar die wel in lijn liggen met ons toekomstbeeld.
Ik kan niet wachten!
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Misschien kun je je laten invriezen. Of ze je weer gaan ontdooien en wanneer is natuurlijk een andere vraag
Misschien zijn light sabers dan al lang achterhaald. Trouwens hoe effectief is een light sabre eigenlijk als de tegenstanders zijn uitgerust met vuurwapens?
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5827 votes
Klinkt echt hetzelfde ja, echt het type gebruiksvoorwerp waar beveiligers over een x aantal jaren mee rond loopt. Hoe ver zijn ze met de death (niet dark) star?
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Zolang je maar niet denkt dat ik gezegd heb dat we binnen x jaar effectief met light sabers rondlopen en death stars hebben rondvliegen is alles oké.
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5827 votes
Het ging me er meer om dat ik je voorbeelden beter vind passen bij fantasy dan sci fi...
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Gek. Futuristisch wapen en space station.
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5827 votes
Waarvan jij zegt dat dit ligt in de lijn van ons toekomstbeeld (wat bij sci fi hoort en wat de discussie is). Wat natuurlijk niet zo is. Je zegt net zelf dat je niet verwacht dat dit er (in een x aantal jaar) van komt. Ik vind trouwens Star Wars best te verdedigen als sci fi hoor, maar nu net niet met deze voorbeelden.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Ik verwacht van geen enkele scifi dat er de komende jaren iets van komt. Het is niet zo dat ons toekomstbeeld noodzakelijk realistisch hoeft te zijn.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8544 votes
De "zoekloep" in de mobiele versie van de website reageert al enkele dagen niet meer. Dwz. ik kan er op duwen wat ik wil maar het zoekveld verschijnt niet op mijn Windows Phone.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Op een tablet gaat dat ook zeer moeizaam. Slagingskans ligt onder de 10%
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
De "zoekloep" in de mobiele versie van de website reageert al enkele dagen niet meer. Dwz. ik kan er op duwen wat ik wil maar het zoekveld verschijnt niet op mijn Windows Phone.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Ik heb hetzelfde probleem op mijn androidtelefoon, ook sinds een paar dagen. Die verglootglas hapert. Als ik erop klik gaat het menu open, als ik vervolgens een paar keer het menu open en sluit, en even wacht, dan doet het verglootglas het opeens weer wel.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Vreemd, zou niets aan veranderd moeten zijn
Eraser2
-
- 387 messages
- 922 votes
Ik dacht al ligt het nou aan mij? Maar blijkbaar niet. iPhone bezitter hier en ook bij mij hapert hij af en toe de laatste dagen. Geen onoverkomelijke ergernis bij mij trouwens.
horizons
-
- 5688 messages
- 2406 votes
Hier op android geen probleem (zowel onder FireFox als Chrome).
En over de term Sci-Fi:
Vroeger toen ik klein was betekende sci-fi in eerste instantie voor mij: iets wat zich in de ruimte asfpeelt met ruimteschepen e.d. Dus Star Trek, Star Wars, Buck Rogers, Battlestar Galactica, Blake's 7, etc etc
Daaraan werd toegevoegd films die zich in een verre toekomst afspelen.
De term fantasy zou ik daarom voor mezelf nooit 1-2-3 aan Star Wars linken. Aangezien fantasy voor mij sinds ik klein ben wordt gelinkt aan tovenaars, elven, trollen. e.d.
(Met naderhand onderscheid tussen high en low fantasy).
De term space opera vind ik dan wel weer geinig voor iets als Star Wars.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Haha, denk er net zo over. Iets wat in de toekomst is/was, is sci-fi. En fantasy...dat kan nu ook wel. 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
De term space opera vind ik dan wel weer geinig voor iets als Star Wars.
Nu krijg ik zo een beeld van een dirigent (Yoda) zwevend in de ruimte die maar staat te zwaaien om al die gekke Star Wars figuren synchroon te laten zingen
Of bedoelde je dat Star Wars het space equivalent is van een soap opera?
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
weer zo'n lidwoord ding
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
jullie hebben Griekenland blijkbaar overgeslagen
Nyhta pou o Fernando Pessoa Synantise ton Konstadino Kavafi, Ti (2008)
is de letter H ook een Grieks lidwoord? vind zo snel geen voorbeeld op MM...
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.