- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Het grote opmerkingen / feedback topic #2
Het grote opmerkingen / feedback topic #2
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
En hier gaat iets ook niet helemaal goed: http://i.imgur.com/3DSPdkt.png
narva77 (crew films)
-
- 12724 messages
- 6540 votes
En hier gaat iets ook niet helemaal goed: (afbeelding)
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Als je in een forumcategorie (bijvoorbeeld Festivals en evenementen) naar een volgende pagina gaat, verdwijnt de locatiebalk bovenin.
Dat zal ik niet meer op gaan lossen, deze broodkruimelbak zal er in het nieuwe ontwerp niet meer zijn in deze vorm
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Korte versie: de term "on demand" wordt voorlopig weer even niet gebruikt op deze site, tot de videotheek definitief dood is en er meer duidelijkheid en eenduidigheid komt rond on demand datums.
Langere versie:
We worstelen een beetje met de overgang van videotheek naar on demand. Een tijdje geleden zijn we de term "huur / on demand" gaan gebruiken ipv "huur", met het idee dat na een tijdje de term wel definitief naar "on demand" omgezet zou kunnen worden. Aanname was dat huur en on demand datums momenteel meestal wel gelijk waren. Henk voert als ik het goed heb nu (nog) op basis van videotheeksites de huurdatums in.
De aanname dat de huurdatum gelijk is aan de VOD datum blijkt echter lang niet altijd waar, met als gevolg dat mensen op basis van informatie van MovieMeter op zoek gingen naar nieuwe films op een on demand dienst. Vaak is de VOD datum echter bv. gelijk aan de koopdatum, enkele weken na de huurdatum. Bij andere maatschappijen zijn de drie datums weer gelijk. Er is nog niet echt een lijn in te herkennen.
Het introduceren van een derde categorie, dus koop, huur EN on demand, vindt ik weer iets te veel van het goede. En ik vind het ondanks de huidige trend toch nog net iets te vroeg om de videotheek helemaal
weg te doen, en te vervangen door on demand.
Misschien heeft kappeuter nog iets toe te voegen, die weet hier veel meer van 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
De videotheek, ik zou niet eens weten waar er nog een is hier in Utrecht. Als er meer gebruik wordt gemaakt van VoD ipv de videotheek, zou je die laatste toch ook kunnen negeren? Of wil je dat niet op je geweten hebben? Ah, dat zeg je al min of meer...
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Ben wel benieuwd naar cijfers. Als VOD inderdaad nu al groter is dan de videotheek, zou dat de keuze wellicht makkelijk maken. Dan zouden we huur misschien moeten afsluiten, en een nieuwe "on demand" categorie moeten starten zonder historische data. Het geleidelijk hernoemen van huur naar on demand blijkt in ieder geval niet de juiste keuze, besef ik me nu.
Mijn keuze niets met te maken met dingen niet op m'n geweten willen hebben, of de videotheek willen steunen of iets dergelijks.
narva77 (crew films)
-
- 12724 messages
- 6540 votes
Wordt "on demand" eigenlijk überhaupt veel gebruikt al? Ik vraag het me af...
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ik heb wel een vermoeden dat VOD inmiddels groter is dan de reguliere videotheekmarkt, voor zover die er nog is.
De huidige cijfers:
bron: Video On Demand steeds populairder in Nederland - Nieuws - Breedbandwinkel.nl
De VOD-releases vallen meestal samen met de koopreleases (dvd / blu-ray).
Niet alles komt op VOD beschikbaar, en releasedata worden niet altijd vermeld door de filmmaatschappijen.
Onderzoek:
Tussen de regels door lees je het 'tegen beter weten in':
'Videotheken hebben nog altijd toekomst' | NUzakelijk | Nieuws voor ondernemende mensen
Dwejkk
-
- 301 messages
- 1884 votes
Ik maak nu al 8 jaar dagelijks met veel plezier gebruik van de Metersites (musicmeter het meest) en heb eigenlijk niks op de sites aan te merken, toch zijn er twee punten waar ik al een tijdje tegenaan loop.
Op het moment dat je een stem aanpast vervalt de datum van je originele stem, dit is naar mijn idee onwijs zonde en de nieuwe datum is naar mijn idee ook veel minder belangrijk dan de oude. Kan de datum van de aangepaste stem niet toegevoegd worden aan de filmlog en dat de originele stemdatum behouden wordt. Het weerhoudt mij er vaak van om mijn stemmen aan te passen. Op Musicmeter is de datum van de stem vaak de datum dat ik een album heb gekocht en op moviemeter wordt de film meteen gereset in de 'filmlog', naar mijn idee verliest zo'n log dan ook een beetje zijn doel.
Het is misschien niet iets waar veel mensen zich aan ergeren, maar er hoeft niet veel te veranderen, bijvoorbeeld bij het tabblad 'stemmen' een kopje stemgeschiedenis waar alle datums dat je je stem aanpaste worden weergegeven.
Het andere punt is meer een klein kritiekpuntje op de lay-out en dat is dat bij een stemwijzing de oude stem dik gedrukt staat (op je profiel en bij het tabblad 'stemmen'), zelf vind ik dit er lelijk uitzien en ik snap ook niet echt waarom het dichtgedrukt moet zijn, de informatie is nou ook weer niet zo belangrijk en zonder is het ook wel duidelijk te lezen.
Hopelijk zijn het niet al te rare kritiekpunten, het laatste puntje is niet al te belangrijk, maar ik denk dat het behouden van originele data wel echt een verbetering zou zijn voor de sites.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Het tweede zal in ieder geval in het nieuwe ontwerp anders zijn, het eerste is iets waar ik in de toekomst eens over na wil denken.
Tonke
-
- 134 messages
- 1982 votes
Goed punt, dat eerste punt van Dwejkk. Voor veel gebruikers blijft Moviemeter in eerste instantie een persoonlijke database/overzicht van hun filmkijk"geschiedenis." Ik struikel ook een beetje over zulke details; het zou een fijne kleine verbetering zijn.
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Ik sluit me daar ook bij aan.
Finisterra
-
- 15532 messages
- 4689 votes
Is ook al iets wat ik vaker gedacht heb. Al weerhoudt het me er niet van om stemmen aan te passen. Zou leuk zijn om eens terug te kijken wanneer je die film net voor het eerst gezien hebt. De datum van de stemaanpassing vind ik dan weer helemaal niet belangrijk.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Zou leuk zijn om eens terug te kijken wanneer je die film net voor het eerst gezien hebt.
Dat is alleen maar handig voor heel jonge mensen.
Movie-Addicted
-
- 2221 messages
- 3435 votes
Misschien is er in het verleden al een opmerking over geplaatst, maar bij sommige films kan ik de titel via de "zoekbalk" niet vinden. Dit terwijl de desbetreffende film wel op MM staat (wanneer je de titel opzoekt via Google>Desbetreffende film>MovieMeter).
Voorbeeld film: Ein Freund von Mir (2006) (typ: ein freund von mir> niet gevonden!)
Is hier wat aan te doen? zonder het "lidwoord" ervoor is hij wel te vinden onder: "Freund von Mir, Ein" Eigenlijk moet je de desbetreffende film óók gewoon kunnen vinden door het lidwoord eerst in te typen
(wat dus niet het geval is)
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Er zijn inderdaad wat gevallen bekend waar het zoeken niet 100% gaat, zal daar over een tijdje weer eens naar kijken.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
De Meter-sites gaan verhuizen naar een nieuwe server. Dit gebeurt voor MovieMeter in twee stappen. Morgen rond een uur of 21.00 wil de database gaan overzetten. Dat gaat met een uurtje downtime gepaard. Als alles goed gaat wil ik komend weekend de rest van de site overzetten, dat moet binnen 15 a 30 minuten wel klaar zijn.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Op de regisseurspagina is altijd een wikipagina gelinkt. Dat is altijd de Engelstalige wiki. Is het mogelijk om daar (automatisch) de wikipagina van het land van herkomst van te maken? Of is dat veel werk of de investering niet waard? 't Scheelt natuurlijk maar één klik. Gaat me met name om de Duitse en Franse die substantieel beter zijn over hun "eigen" regisseurs dan de Engelse versies. De Japanse en Russische zou ik zo niet durven zeggen 
jarno1975 (moderator series)
-
- 10970 messages
- 2790 votes
Ik heb het vermoeden dat die linkjes automatisch aangemaakt worden.
Anthony Russo linkt bijvoorbeeld naar Anthony Russo - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org terwijl dat Russo brothers - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org zou moeten zijn.
Edit: Als een regisseur geen wiki-pagina heeft wordt er alsnog naar wikipedia gelinkt.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Op de regisseurspagina is altijd een wikipagina gelinkt. Dat is altijd de Engelstalige wiki. Is het mogelijk om daar (automatisch) de wikipagina van het land van herkomst van te maken?
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Wat is er eigenlijk de reden van dat verschillende taalversies van dezelfde film (en zelfde regisseur) wél twee entries krijgt op Moviemeter:
Ciske de Rat (1955) en Ciske - Ein Kind Braucht Liebe (1955)
Gojira (1954) en Godzilla, King of the Monsters! (1956)
etc
En zaken als director's cut en zo niet? Puur omdat imdb er ook twee entries aan wijdt? Ik zou overigens willen pleiten voor het weghalen van die eerste dan voor het uitbreiden met die tweede.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Wat is er eigenlijk de reden van dat verschillende taalversies van dezelfde film (en zelfde regisseur) wél twee entries krijgt op Moviemeter:
Ciske de Rat (1955) en Ciske - Ein Kind Braucht Liebe (1955)
Gojira (1954) en Godzilla, King of the Monsters! (1956)
etc
En zaken als director's cut en zo niet? Puur omdat imdb er ook twee entries aan wijdt? Ik zou overigens eerder pleiten voor het weghalen van die eerste dan voor het uitbreiden met die tweede.
??
De Duitse versie van Ciske de Rat is parellel opgenomen in hetzelfde decor, maar dan met Duitse acteurs. Lijkt me nogal logisch dat je dan 2 echt verschillende films hebt...
En de Amerikaanse versie van Godzilla is inclusief nieuw geschoten materiaal met een Amerikaanse acteur.
Toch heel wat anders dan met reeds bestaand materiaal van de film een andere 'cut' maken, alhoewel het voor een aantal films de 'director's cut' wel geheel anders is dan het origineel. De vraag is dan meer: waar ligt de grens, en hoe valt dat te controleren.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
!!
Weet ik. Tuurlijk krijg je dan twee verschillende films, maar dat is met een director's cut vaak genoeg ook. Dan is mijn vraag dus net als de jouwe:
De Amerikaanse re-cut van Godzilla interesseert me geen zier en een Duitse Ciske de Rat met Kees Brusse in dezelfde rol ook niet, namelijk...
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Ik zal zeggen: start een nieuw topic (volgens mij bestaat die nog niet?) over director's cuts. En waarom jij het wel belangrijk vindt dat (iedere!?) director's cut apart op de site zou moeten. Wat zijn volgens jou de criteria?
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ik schreef al in mijn openingspost dat ik helemaal geen behoefte heb aan director's cuts op de site, ik wil juist af van die eerste, de in mijn ogen 'zinloze' dubbelingen 
Ik vind het begrip 'verschillende films' in dit geval zeer betrekkelijk en vroeg me af wat het criterium is.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Je kunt daar pas een oordeel over vellen als je de films zelf naast elkaar legt. Vroeger gebeurde het wel vaker dat de ene film overdag werd opgenomen en 's avonds nogmaals met andere acteurs voor een andere markt.
Nog een bekend voorbeeld: Dracula (1931), de bekende Hollywood-film is ook gemaakt voor de Spaanstalige markt: Drácula (1931)
Ondanks dat de film op dezelfde set is gemaakt en gebruik is gemaakt van hetzelfde script, is het toch echt een geheel andere film geworden.
Maar goed, de bekrompen visie wil ik je best vergeven natuurlijk. 
LuukRamaker
-
- 2020 messages
- 925 votes
Sorry dat ik even inhaak in de discussie, maar wat director's cuts betreft lijkt me het wel een aardige toevoeging om net als op GamesMeter aan te geven hoe je de film gezien/game gespeeld hebt. En dat er dan (bijvoorbeeld) komt te staan:
4,5*(director's cut)
Om aan te geven dat de beoordeling op de director's cut gebaseerd is (al kan zoiets natuurlijk ook altijd in een bericht erbij gezegd worden). Dan zou er bijvoorbeeld ook aangegeven kunnen worden of het om een Duitse of Nederlandse versie van een film gaat. Waar bij GamesMeter wordt aangegeven waarop ze de game hebben gespeeld, zal dan bij MovieMeter kunnen worden aangegeven welke versie van de film is bekeken.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
@Mug
Hoezo bekrompen? Je vergelijking gaat mank.
Ik ben bekend met het fenomeen. Die Spaanse Dracula heb ik gezien - dank aan de pakketservice, is het niet? En ik kan me ook wel voorstellen dat het voorzag in een behoefte. Maar dan is nog altijd de vraag niet beantwoord. Die Dracula's zijn totaal verschillend (in mijn ogen meer een remake zeg maar - andere regisseurs ook), maar Godzilla.... Waarom is een Amerikaanse re-cut van de oorspronkelijke Godzilla film met extra scènes (dus dat is compleet anders dan het voorbeeld dat je aanhaalt) wél een entry waard en Apocalypse Now met extra scènes niet? (op dat tweede weet ik het antwoord, daarom zou ik die Godzilla er ook afmikken).
Van Ciske de Rat weet ik het niet precies, maar ik krijg op sommige plekken de indruk dat het minder op zich zelf staand is dan jouw Dracula vergelijking, al is het alleen al om Staudte het tegelijk deed. Overigens is dat Duits-Nederlandse fenomeen vaker voorgekomen, Douglas Sirk deed het eerder al.
Je wilt trouwens niet weten hoe ik op deze vraag kwam...
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.