• 178.033 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.063 actors
  • 9.371.613 votes
Profile

Veelgemaakte taalfouten op MM

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

BlueVelvet wrote:

Maar het blijft pijn doen aan mijn ogen om te lezen

Men kan het hier op de site dagelijks zien. Kapitale spellingsfouten, weinig of geen leestekens, zeer slechte zinsbouw...

BASWAS

• 985 messages
  • 1145 votes

Figuurlijk kan men onderscheid maken tussen het aanranden, het neuken en het verkrachten van een mier. Laat ik, tegen mijn stijl in, ook maar eens wat lichtzinnig handtastelijk worden.

Bij rap of hiphop zal het tegenwoordig niet veel anders zijn als vroeger bij pop of r&b.

Als zal wel gecursiveerd zijn om aan te geven dat dit voegwoord in deze quote niet juist gebruikt is.

Het woordje ‘als’ gebruikt men wanneer in een vergelijking gelijkheid wordt vastgesteld. En het woordje ‘dan’ in geval van ongelijkheid.

In de geciteerde vergelijking vond ik het benadrukken van de overeenkomsten in de muziek van vroeger en van tegenwoordig inhoudelijk belangrijker dan de verschillen. Daarom ging in deze zin mijn voorkeur uit naar het woordje ‘als’.

Het gebruik van het woordje ‘als’ in een vergelijking met twee niet gelijke elementen wordt trouwens formeel niet fout gerekend. Wel wordt het door taalkundigen minder goed verzorgd Nederlands genoemd.

Tuurlijk moet de taal niet stilstaan, maar evolueren.

Misschien is 'als' i.p.v. 'dan' net zo slecht verzorgd taalgebruik als het woordje ‘tuurlijk’ dat van de spreektaal in de informele schrijftaal is terecht gekomen.

Dat weer iedereen.

Doen zelfgemaakte tikfouten geen pijn aan de ogen?

Men kan het hier op de site dagelijks zien. Kapitale spellingsfouten, weinig of geen leestekens, zeer slechte zinsbouw...

Met een balkloze bril, die wat minder focust op splinters in andermans ogen, zouden misschien ook de positieve kanten van anderen iets beter in zicht gebracht kunnen worden naast de kleine of grote muizenissen op taalgebied.

Het is in de eerste plaats toch ontzettend leuk dat dagelijks een enorme diversiteit aan mensen op de site zijn mening geeft over film en allerlei zaken daaromheen in wel of niet goed verzorgd Nederlands.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

BASWAS wrote:

Figuurlijk kan men onderscheid maken tussen het aanranden, het neuken en het verkrachten van een mier. Laat ik, tegen mijn stijl in, ook maar eens wat lichtzinnig handtastelijk worden.

Je slaat de plank mis. Ik doe hier niet aan 'mierenneuken', ik lever hier geen kritiek. Ik wilde mijn mening duidelijk maken (namelijk dat ik veel 'veel gemaakte fouten' lelijk vind en hoop dat deze niet evolueren tot correct Nederlands) en wat was nu handiger dan dit te illustreren aan de hand van een klein foutje van jou. Dat ik je hiermee meteen kon 'wijzen' op een fout, vond ik niet zo erg.

Als zal wel gecursiveerd zijn om aan te geven dat dit voegwoord in deze quote niet juist gebruikt is.
Goed gezien.

In de geciteerde vergelijking vond ik het benadrukken van de overeenkomsten in de muziek van vroeger en van tegenwoordig inhoudelijk belangrijker dan de verschillen. Daarom ging in deze zin mijn voorkeur uit naar het woordje ‘als’.

Quatsch.

Eerst hebben we de ongelijkheid "Bij rap of hiphop is het anders dan bij pop of r&b."

Het benadrukken van de overeenkomsten - eigenlijk: het gebrek aan verschil - doe je met het woordje 'niet':

"Bij rap of hiphop is het niet anders dan bij pop of r&b."

Een fout, hoe klein ook, mag je best toegeven hoor. Zeker van jou, die best van taal kan genieten lijk ik te merken, had ik anders verwacht dan dit zwakke "recht praten wat krom is".

Het gebruik van het woordje ‘als’ in een vergelijking met twee niet gelijke elementen wordt trouwens formeel niet fout gerekend. Wel wordt het door taalkundigen minder goed verzorgd Nederlands genoemd.
Dat weet ik. Of het nu evenwel formeel correct is of niet, het doet mij pijn aan de ogen.

Misschien is 'als' i.p.v. 'dan' net zo slecht verzorgd taalgebruik als het woordje ‘tuurlijk’ dat van de spreektaal in de informele schrijftaal is terecht gekomen.
Dat is enigszins discutabel. Zelf ben ik van mening dat de eerstgenoemde getuigt van vele malen slechter verzorgd taalgebruik. Het belangrijkste argument hiervoor, is het feit dat 'tuurlijk' een afkorting is van 'natuurlijk', waar het als/dan-verhaal simpelweg verkeerd gebruik van de regels (germanisme?) is. Ik acht de kans overigens vrij groot dat jij het hiermee eens bent, maar daar hoef je wat mij betreft niet op in te gaan.

Doen zelfgemaakte tikfouten geen pijn aan de ogen?
Als ik een tikfout zie, wijzig ik mijn bericht doorgaans. Maar om je vraag te beantwoorden: in een formele tekst doen ze me inderdaad pijn aan de ogen, op een forum niet. Typfouten zijn inherent aan typen, tenzij je ieder woord naleest. Wat niet wegneemt dat ze me vele malen minder pijn aan de ogen doen dan genoemde fouten, die overkomen alsof de gebruiker de regels niet machtig is (wat in veel gevallen waar blijkt te zijn).

Met een balkloze bril, die wat minder focust op splinters in andermans ogen, zouden misschien ook de positieve kanten van anderen iets beter in zicht gebracht kunnen worden naast de kleine of grote muizenissen op taalgebied.

Je bemantelt je insinuaties wel mooi, maar ik begrijp niet waar ze vandaan komen. Als speedy23 het volgende constateert (want het betreft een feit)

kapitale spellingsfouten, weinig of geen leestekens, zeer slechte zinsbouw...
, beticht jij hem van nog veel grotere fouten. Waar je dat vandaan haalt, is mij een raadsel. Misschien kun je dit toelichten.

Het is in de eerste plaats toch ontzettend leuk dat dagelijks een enorme diversiteit aan mensen op de site zijn mening geeft over film en allerlei zaken daaromheen in wel of niet goed verzorgd Nederlands.

Verder is dit totaal irrelevant en misplaatst, of men het ermee eens is of niet (toevallig ik wel, en met mij waarschijnlijk iedereen, want anders zaten we hier niet zoveel). Laten we in een topic met de titel "veel gemaakte taalfouten op MM" alle positieve kanten van MovieMeter bespreken

Van alle topics en filmbesprekingen, is dit de enige die over taal(fouten) gaat. Alles wat daar niet mee van doen heeft, is off-topic en hoeft (nee: mag) hier niet "in zicht gebracht worden"

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

BASWAS wrote:

Het gaat hier wel over taal en niet over film. Indien iedereen zijn berichtje tenminste één maal zou nalezen, zou het al voor de helft verschil maken.

Maar het valt mij wel op dat in dit topic alleen gepost wordt door de 'betere' gebruikers van het Algemeen Nederlands.

En één ding is mij al zeer dikwijls opgevallen: Vlamingen besteden veel meer zorg aan hun taal.

Wij gaan geen zeuven maal bij een therapuit maar zeven maal bij een therapeut.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

speedy23 wrote:

Wij gaan geen zeuven maal bij een therapuit maar zeven maal bij een therapeut.

In goed Nederlands "gaan we zeven maal naar een therapeut".

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Ik hoor gelukig nauwelijks meer de uitspraak zeuven, afschuwelijk. Verder ben ik benieuwd waarom de uitspraak therapeut beter zou zijn dan therapuit.

De VanDale geeft beide als correct; verder weet ik alleen dat 'therapie' van het Griekse terapeia (ik kan hier geen Griekse letters typen) komt.

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

Tun-89 bij The Shining wrote:

ten eerste is hij een zei.

.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

SelmaDuim wrote:

In goed Nederlands "gaan we zeven maal naar een therapeut".

Of het verschil tussen Zuid-Nederlands en Noord-Nederlands.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Je bedoelt Vlaams neem ik aan, want ik kom ook uit Zuid-Nederland namelijk.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

En dan nog, "therapeut".... psychiater, psycholoog, (ortho)pedagoog, logopedist of de pijnbank (fysiotherapeut). Noem het beestje maar gewoon bij de naam.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

SelmaDuim wrote:

Je bedoelt Vlaams neem ik aan, want ik kom ook uit Zuid-Nederland namelijk.

Nederlands is de officiële benaming van onze standaardtaal, ook in Vlaanderen. Als Vlamingen het hebben over Noord-Nederlands, bedoelen ze de taal (vooral: de uitspraak) die te horen is in het Koninkrijk Nederland. Het Nederlands dat in Vlaanderen gesproken wordt, heet Zuid-Nederlands. Tegenwoordig wordt het ook aangeduid met Belgisch-Nederlands.

Vlaams is een verzamelnaam voor de dialecten in Vlaanderen. In strikt taalkundige zin: de dialecten van de provincies Oost- en West-Vlaanderen. Maar vaak wordt de betekenis verruimd en bedoelt men met Vlaams een soort eenheidsdialect van alle Vlaamse provincies, Antwerpen, Brabant en Limburg inbegrepen.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Binnen Nederland is er namelijk ook een wezenlijk verschil tussen Noord-Nederlands en Zuid-Nederlands. Niet alleen wat dialect betreft maar ook qua zinsbouw. Ik heb zelf in het zuiden en in het noorden gewoond en woon nu in 'midden' Nederland en dat maakt echt verschil.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Voor iedereen een leuke opsteker qua verschil in onze taal.

'Vlaams' - Nederlands.

Nederlands - 'Vlaams'.

En nu maar lachen geblazen.

tun

• 61 messages
  • 0 votes

Nou, het kan mij toTAAL niet boeien,deze hele discussie.haha.

Zei bommel niet: "als je maar begrijpt wat ik bedoel"?

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Ik maak me over het algemeen niet zo druk in taalfouten als ze slechts in mindere maten voorkomen. Iedereen kan tenslotte een fout maken of niet zo taalmachtig zijn om zowel grammaticale fouten, echte schrijffouten als verkeerd woordgebruik te vermijden. Er is wel een verschil tussen een foutje in een tekst of vier fouten in één zin. Dat leest moeilijk omdat je nu eenmaal met schrijftaal bezig bent op een forum. Als iemand tijdens het praten stottert of heel de tijd ‘euh’ zegt, stoort dat ook. Ondanks dat hij of zij uiteindelijk wel verstaanbaar is.

Toch heb ik gerust wat respect voor mensen die met minder taalgevoel of taalkennis zitten. Maar anderzijds zijn er zeker mensen die een soort chattaal hanteren en al blij zijn dat ze fonetisch juist zitten en zo verstaanbaar denken te zijn. Dat is enorm lastig en soms zelfs onduidelijk om te lezen. Zeker als er gebruik gemaakt wordt van de nodige afkortingen. Het is eigenlijk triestig als je merkt hoeveel gebruikers er niet alleen deze chattaal/sms-taal gebruiken maar ook er in slagen om zo goed als nooit juist te zitten met d/dt. Het is dan wel verstaanbaar, maar het is jammer dat er zoveel mensen hun eigen taal niet helemaal machtig zijn. Een bericht komt onbewust ook helemaal anders over als ze vol fouten staan.

Die msn/chat/breezertaal (hoe je het ook wil noemen) is wel leuk voor die bepaalde kanalen (alhoewel ik daar niet echt in mee ga) maar misstaat absoluut op een forum. Ik werk al vele jaren met jongeren en merk echt dat veel jongeren problemen hebben met schrijven. Dan heb ik het niet over de moeilijke woorden, maar wel over simpele termen en grammatica. Zaken die je leert op school en die je normaal nooit meer fout doet omdat je dat in het dagelijkse leven gewoon onderhoudt. Wel jammer omdat zo’n fouten direct opvallen.

Maar laat me nog eens duidelijk zijn dat er een verschil is tussen dyslectie of een gebrek aan schrijftalent of taalgevoel enerzijds en een laksheid aan juist willen schrijven of het gebruik van chattaal anderzijds.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Precies, veel mensen verschuilen zich ook achter het hippe woordje 'dyslexie'. Komt hier ook vaak voor. Ik ben dyslectisch hoor [weten ze juist te schrijven] maar chat-vormen als kzie (ik zie) / vanaaf (vanavond) / ma (maar) hebben geen reet te maken met dyslexie. Het is veelal luiheid dat de kroon spant, en het feit dat dit nu eenmaal internet is... 'dat doe ik automatisch'. Vertel dat je leraar maar.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Film Pegasus wrote:

Dan heb ik het niet over de moeilijke woorden, maar wel over simpele termen en grammatica. Zaken die je leert op school en die je normaal nooit meer fout doet omdat je dat in het dagelijkse leven gewoon onderhoudt. Wel jammer omdat zo’n fouten direct opvallen.

En laat dan diezelfde jongeren eens een sollicitatiebrief schrijven, of een ander ernstig bedoeld schrijven...

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

BlueVelvet wrote:

Ik hoor gelukig nauwelijks meer de uitspraak zeuven, afschuwelijk.

Erg handig als je zevens en negens door elkaar vermeldt. Niets mis mee...

Onderhond

• 87594 messages
  • 12839 votes

speedy23 wrote:

En laat dan diezelfde jongeren eens een sollicitatiebrief schrijven

Sollicitatie email bedoel je ?

• 31148 messages
  • 5448 votes

En bij het gesprek gaat dat:

yo man, ikom voor het solgesprek vr de vaca vn elektrieker

keb rijbeweis en klap twee taaln: frans en spans

kheb zeuven jr gewerk bij nonkel en 3 jr staags geloopt bij fabrik aanzee

dees is mijn mailadres: [email protected] en niknaam is goozer

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Dikkeolaf

• 15 messages
  • 211 votes

Grove spelfouten vind ik zelf ook wel storend, maar wat 'd' en 't' foutjes. Een 'r' meer of minder, waar hebben we het over? Films toch?? Ik wist het al vanaf dag 1. Er hangt hier een te hoog nerd gehalte. bah!

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2842 votes

Dikkeolaf wrote:

Grove spelfouten vind ik zelf ook wel storend, maar wat 'd' en 't' foutjes. Een 'r' meer of minder, waar hebben we het over? Films toch?? Ik wist het al vanaf dag 1. Er hangt hier een te hoog nerd gehalte. bah!

Tja, die Belgen hè

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Dikkeolaf wrote:

Een 'r' meer of minder, waar hebben we het over? Films toch?? Ik wist het al vanaf dag 1. Er hangt hier een te hoog nerd gehalte. bah!

Zitten we op een speciale, afgebakende plaats te praten over taalfouten, mag het zelfs dáár niet. Het is niet alsof we bij de films zitten te klagen over taalfouten

nerd: iemand die graag leert, computert e.d., maar achterblijft op het sociale, emotionele en motorische vlak

Stephan wrote:

Erg handig als je zevens en negens door elkaar vermeldt. Niets mis mee...

Als je gewoon duidelijk praat, is er geen probleem. Ik vind het onnodig (en lelijk). Verder kan ik erin komen dat het in die gevallen eventueel verduidelijkend kan zijn (als je onduidelijk praat). Maar het (mijn) probleem is dat mensen het zo gebruiken als ze níét zevens en negens door elkaar vermelden. Dan is het dus per definitie onnodig (en nog steeds lelijk ).

• 31148 messages
  • 5448 votes

Dikkeolaf wrote:

Geweldig dat je dan toch in dit apart topic over taalfouten terecht komt. Ik ga ook niet overal liggen zeuren over taalfouten in andere topics. Het is, zoals je zegt, een forum over film. Maar anderzijds is taal toch ook iets wat bij een opvoeding hoort en volgens mij toch belangrijk als je teksten schrijft, ook op een forum. En op een forum kan je discussieren over onderwerpen zoals taal, in dit topic het onderwerp is.

Jij maakt je druk over grove spelfouten, maar niet over d en t of een r meer of minder...? Als je problemen hebt met de schrijfwijze van etablissement kan me dat niet veel schelen. Maar als je schrijft 'hij word' dan zit er een gat in je opvoeding (tenzij je dislectisch bent) omdat dit nu eenmaal tot vaste leerstof hoort in elke school. En enkel verloedert omdat men teveel vasthoudt aan de meer fonetische talen zoals MSN en chat. Ook lezen jongeren niet zo veel waardoor er problemen rijzen in verband met taal. Er is nog een verschil tussen schrijftalent hebben, wat niet voor iedereen weggelegd is, maar basiszaken als dt of simpele woorden, moet je toch kennen. Die veranderen nooit met de nieuwere spelling en horen gewoon tot de basiskennis.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Dikkeolaf wrote:

waar hebben we het over?

Over veel gemaakte taalfouten op MovieMeter. Zie ook de titel van dit topic.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3280 votes

BlueVelvet wrote:

Maar het (mijn) probleem is dat mensen het zo gebruiken als ze níét zevens en negens door elkaar vermelden. Dan is het dus per definitie onnodig (en nog steeds lelijk ).

Het is ook gewoon dialect, net zoals duzend ipv duizend.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Leraar: "De boer doodt de vlieg: met D, T of DT?"

Jantje: "Neen meneer, met DDT."

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

speedy23 wrote:

Voor iedereen een leuke opsteker qua verschil in onze taal.

'Vlaams' - Nederlands.

Daar staan woorden bij, die ook in Nederland de voorkeur hebben, boven de Nederlands geachte vertaling.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Die lijst, daar klopt inderdaad erg weinig van.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.