• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.161 votes
Profile

Veelgemaakte taalfouten op MM

Pitbull

• 558 messages
  • 1424 votes

interressant.

empirekees

• 1597 messages
  • 2401 votes

Egt (Ik weet niet of het veel voorkomt, maar het doet mij altijd pijn als ik het lees. Waarom kan iemand geen ch typen?)

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Een vreemde afwijking van mij: ik heb A Fish Called Wanda nog nooit in één keer goed geschreven. Op de een of andere manier presteer ik het telkens om A Fish CalleS Wanda te schrijven. Waardoor dat komt weet ik niet.

aegron

• 4030 messages
  • 1265 votes

nu lijkt het je anders aardig te lukken

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Maar nu sta ik er dan ook bij stil

MarkFish

• 1070 messages
  • 1505 votes

Kan er een topic met nog zinlozere gesprekken bestaan?

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

MarkFish wrote:

Kan er een topic met nog zinlozere gesprekken bestaan?

Op Musicmeter staat ook een leuke over Toto, dat is nog zinlozer

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

'Vinnik' in plaats van 'Vind ik'. Zo irritant en steeds vaker te zien. Ik weet vrijwel zeker dat het over een tijdje (officieel) geaccepteerd wordt. Net als het Engelse 'do not' wat meestal als 'don't' wordt geschreven, om een vergelijking te trekken.

FairyTale

• 56 messages
  • 31 votes

Hier op MM nog nooit gezien, maar ik vind het wel interessant:

HET krat of DE krat?

Bijna de hele familie van een goede vriendin zegt het fout, ze waren ervan overtuigd dat het De Krat was. Woordenboek erbij gepakt en jawel, het is Het Krat.

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

Dan zou het eerder Vin'k moeten worden

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

FairyTale:

Nooit geweten dat het 'het krat' is. Als iemand het mij zou vragen, zou ik ook zeker weten 'de krat' hebben gezegd. Simpelweg omdat het veel logischer en beter klinkt dan 'het krat'.

Zelva

• 2188 messages
  • 2702 votes

'De krat bier' klinkt juist voor geen meter.

jassonn

• 5303 messages
  • 3229 votes

Zijn er eigenlijk vaste regels voor lidwoorden? Ik ken iemand die altijd van die fouten maakt, volgens zijn moeder kwam dat doordat er niet echt duidelijke regels voor waren.

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

'De' staat voor mannelijke en vrouwelijke zelfstandignaamwoorden en voor znw in meervoud. 'Het' staat voor onzijdige znw en verkleinwoorden.

Een regel waar je vaak weinig aan hebt dus, je moeder heeft gelijk

Het gebruik van lidwoorden blijft 'domweg weten' of opzoeken.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Het Antwerps dialect heeft een feilloos regeltje geloof ik, maar ben het even kwijt

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Iets anders: het woord "seks" schijnt nogal lastig te zijn

Pieter Montana

• 6678 messages
  • 2285 votes

Voor veel mensen blijft het ook een twijfelgeval of het nu "Kippevel" of "KippeNvel"

Het is simpel.Als het 1ste woord 2 meervouden heeft is het zonder "N"

bv:Groenten,groentes=GroenteBoer.

Kip heeft maar 1 meervoud dus "kippeNvel"

Leno

• 5921 messages
  • 4399 votes

Het krat, is toch logisch?! De krat klinkt ook niet vind ik..

FairyTale

• 56 messages
  • 31 votes

Ik vind De Krat dus ook echt niet klinken, lidwoorden zijn ook eigenlijk maar raar.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Pieter Montana wrote:

Voor veel mensen blijft het ook een twijfelgeval of het nu "Kippevel" of "KippeNvel"

Het is simpel.Als het 1ste woord 2 meervouden heeft is het zonder "N"

bv:Groenten,groentes=GroenteBoer.

Kip heeft maar 1 meervoud dus "kippeNvel"

En nu mag je apekool uitleggen....

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Is dat onlangs niet veranderd? Samenstellingen waarvan de eerste helft een dier is krijgen ook een tussen-n? Of was dat alleen met een paar bloemsoorten (paardebloem werd paardenbloem enzo)

Zelva

• 2188 messages
  • 2702 votes

Wikipedia

'Als het eerste deel een dierennaam is en het tweede deel een plantkundige aanduiding. Zo wordt het paardebloem en kattekruid.

Deze regel wordt geschrapt in de uitgave van het Groene boekje in oktober 2005.'

Het wordt dus binnenkort veranderd.

Maar aangezien ape in het woord apekool niets met apen van doen heeft en dus afzonderlijk geen betekenis heeft, blijft het zonder tussen-n.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

OK. Nu koninginnedag.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Jordy wrote:

Iets anders: het woord "seks" schijnt nogal lastig te zijn

Onbegrijpelijk die spelling. Die X maakt het leuk!

Zelva

• 2188 messages
  • 2702 votes

Aangezien we maar één koningin hebben in Nederland, zou je het dan niet een beetje raar vinden als we wel voor meerdere koninginnen feest vieren op Koninginnendag?

'als het eerste deel van de samenstelling verwijst naar een persoon of zaak die uniek is. Het is dus Koninginnedag, zonneschijn.'

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Zelva wrote:

Maar aangezien ape in het woord apekool niets met apen van doen heeft en dus afzonderlijk geen betekenis heeft, blijft het zonder tussen-n.

Het is maar de vraag of dat iets met apen van doen heeft of niet; etymologie is een ondoorzichtig iets. Heeft kattekruid eigenlijk wel iets met een kat te maken, of komt dat van het werkwoord 'katten' (zoals spinnewiel, zonder n), of van een of ander oud-Nederlands woord dat alleen maar verbasterd tot 'kat' of door klankverschuivingen daarop is uitgekomen? Zou dat het geval zijn, dan zou het toch kattekruid blijven en geen kattenkruid worden. Maar dan moet je wel eerst de hele etymologie bestudeerd hebben voor je het woord mag gebruiken.

Bottom line is dat je met dit soort regeltjes om problemen met de vorige regeltjes dicht te krijgen alleen maar weer nieuwe problemen opleveren. Mijn idee: ofwel schaf al die uitzonderingen op uitzonderingen op uitzonderingen af en ga gewoon overal een tussen-n in schrijven (apenkool, zonnenschijn, koninginnendag, groentensoep, etc.), ofwel probeer ueberhaupt niet om dit soort in feite onafhankelijke gevallen te reguleren met veralgemeniseerde regels, maar laat de taal aan zijn natuurlijke evolutie over en schrijf hooguit een 'juiste' spelling voor per afzonderlijk woord, die dan zoveel mogelijk aansluit bij wat het meest gebruikelijk is in plaats van het meest consequent. Een van die twee, dit soort ertussenin-methoden leveren alleen maar problemen; ik zie de spellinghervorming van 2015 nu al aankomen...

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Waar ik altijd aan moet denken bij dit soort discussies trouwens:

A Plan for the Improvement of English Spelling

by Mark Twain

For example, in Year 1 that useless letter "c" would be dropped to be replased either by "k" or "s", and likewise "x" would no longer be part of the alphabet. The only kase in which "c" would be retained would be the "ch" formation, which will be dealt with later. Year 2 might reform "w" spelling, so that "which" and "one" would take the same konsonant, wile Year 3 might well abolish "y" replasing it with

"i" and Iear 4 might fiks the "g/j" anomali wonse and for all. Jenerally, then, the improvement would kontinue iear bai iear with Iear 5 doing awai with useless double konsonants, and Iears 6-12 or so modifaiing vowlz and the rimeining voist and unvoist konsonants. Bai Iear 15 or sou, it wud fainali bi posibl tu meik ius ov thi ridandant letez "c", "y" and "x" -- bai now jast a memori in the maindz ov ould doderez -- tu riplais "ch", "sh", and "th" rispektivli. Fainali, xen, aafte sam 20 iers ov orxogrefkl riform, wi wud hev a lojikl, kohirnt speling in ius xrewawt xe Ingliy-spiking werld.

Leno

• 5921 messages
  • 4399 votes

Heel sterk

Locutus

• 606 messages
  • 5882 votes

Wouter wrote:

(quote)

Onbegrijpelijk die spelling. Die X maakt het leuk!

HAHA ja idd vooral die xxx sites enzo zeker

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Zelva wrote:

Aangezien we maar één koningin hebben in Nederland, zou je het dan niet een beetje raar vinden als we wel voor meerdere koninginnen feest vieren op Koninginnendag?

Ik vind een hondenhok met maar 1 hond net zo vreemd.

'als het eerste deel van de samenstelling verwijst naar een persoon of zaak die uniek is. Het is dus Koninginnedag, zonneschijn.'

We vieren koninginnedag op de verjaardag van de vorige koningin. Wat al aangeeft dat deze koningin helemaal niet uniek is.

En ik heb toch echt maar 1 hart, die is dus uniek. Toch heb ik hartenpijn. Nu zul je wel zeggen dat er buiten mijn lichaam meer harten zijn, maar ja, buiten Nederland zijn ook meer koninginnen.

Maar wat ik vooral wilde zeggen: er zijn weer allerlei uitzonderingen en helemaal niet simpel, zoals eerder werd beweerd...

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.