- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- aanpassingen site januari 2018 (responsive)
aanpassingen site januari 2018 (responsive)
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Hoi,
Ik ben de afgelopen maanden bezig geweest om de styling (het uiterlijk) van de site opnieuw te bouwen. Ik wil deze wijzigingen waarschijnlijk zondagmiddag a.s. "live zetten". Zet het in je agenda 
De site blijft er op desktop grotendeels hetzelfde uitzien, op mobiel verandert er het een en ander, afhankelijk van de grootte van je scherm. Ook zullen alle functionaliteiten van de volledige website, ook op mobiel beschikbaar zijn.
Ik zal na het doorvoeren van deze wijzigingen een paar uurtjes reserveren om klaar te staan om direct eventuele fouten in de opmaak te fixen.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
lange versie van het verhaal
We hadden tot dusver OF een volledige desktop versie, OF een mobiele site gericht op de kleinste smartphones. Dat was prima voor een desktop/laptop, of een kleine smartphone. Voor alles daar tussen in was dit geen ideale oplossing. Grotere smartphones, of smartphones op hun zij, hadden veel ongebruikte ruimte en een onnodig versimpelde versie van de site. Anderzijds kreeg je op bv. een iPad (rechtop) de volledige site verkleind te zien, waardoor het allemaal priegeliger was dan bedoeld.
Als oplossing heb ik de site de afgelopen weken/maanden dan eindelijk "responsive" dan wel "adaptive" gemaakt. Op een desktop zul je vrijwel geen verschil zien, maar bij alle kleinere schermen probeert te site zo goed mogelijk gebruik te maken van de beschikbare ruimte. Je kunt (straks) met de grootte van de browservenster spelen om te kijken hoe de site zich gedraagt bij verschillende schermgroottes.
De filosofie was tot dusver, dat er een versimpelde mobiele site was ter aanvulling van de volledige site. Eentje die je even snel kon gebruiken onderweg voor wat simpele taken. De realiteit is echter inmiddels dat meer dan de helft van de bezoeken op een mobiel apparaat plaatsvindt, en dat er grote groepen gebruikers zijn die de site überhaupt nooit gebruiken op een desktop/laptop. Het werd dus tijd om de mobiele bezoeker wat serieuzer te nemen. Als gevolg van deze wijzigingen hebben we straks geen aparte mobiele/desktop versie meer van de site, waartussen je kunt switchen. Ik heb geprobeerd om de noodzaak voor een aparte desktop versie op mobiel overbodig te maken door alle mogelijkheden ook op mobiel beschikbaar te maken.
Ik heb de grafische opmaak van de site vanaf de grond opnieuw gebouwd, dus er zal vast ergens iets fout gaan. Mocht je straks ergens iets vreemds zien, of toch iets missen op je mobiel, dan hoor ik het graag.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
enkele voorbeelden
https://www.moviemeter.nl/images/uploads/responsive_small_menu.png
Op mobiel zijn straks alle menu opties beschikbaar
https://www.moviemeter.nl/images/uploads/responsive_small_search.png
je kunt straks ook op mobiel discussies doorzoeken
https://www.moviemeter.nl/images/uploads/responsive_medium.png
grote telefoons in landscape, hebben niet meer gigantische witruimtes maar een goed gevulde site, ook is bv. de optie om films te corrigeren ook op je telefoon aanwezig
https://www.moviemeter.nl/images/uploads/responsive_large.png
op tablets is de site in portrait mode straks niet meer verkleind weergegeven
https://www.moviemeter.nl/images/uploads/responsive_full.png
volledige website vrijwel onveranderd, op wat nieuwe iconen en nieuwe bugs na 
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Nice! Adaptive heb ik als term al een aantal jaar niet meer gehoord trouwens, responsive heeft het gewonnen 
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Via de pc zie ik een 'kleinere' moviemeter website; de letters en dergelijke. Dit klopt?
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Deze aanpassingen zijn ter test al doorgevoerd op BoekMeter en GamesMeter
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Deze aanpassingen zijn ter test al doorgevoerd op BoekMeter en GamesMeter
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Vervelend. Momenteel ondersteun ik op Android alleen de Chrome browser, zou je kunnen testen of het daar ook niet werkt?
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Vervelend. Momenteel ondersteun ik op Android alleen de Chrome browser, zou je kunnen testen of het daar ook niet werkt?
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Enige jammere functioneel is dat de navigatie binnen een sectie moeilijker geworden is. Als ik van updates games naar forum wil moet het weer langs het (js) menu. Misschien die sublinks in de content herhalen? Al zijn er natuurlijk wel secties met meer dan 3 links.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Enige jammere functioneel is dat de navigatie binnen een sectie moeilijker geworden is. Als ik van updates games naar forum wil moet het weer langs het (js) menu. Misschien die sublinks in de content herhalen? Al zijn er natuurlijk wel secties met meer dan 3 links.
Ja dat was inderdaad een afweging. Op mobiel passen de "tabjes" binnen een sectie vaak niet, waardoor ik er in de oude situatie maar enkele liet zien. Wellicht later nog eens naar kijken, ben zelf ook benieuwd naar wat ik in de praktijk wel en niet fijn vind werken.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
overflow-y:scroll op een horizontale lijst lost vaak al veel op. Niet het meest fancy of coole patroon, maar wél erg bruikbaar, non-js en mensen swipen toch al als een gek op hun telefoon
En zolang de meest gebruikte vooraan staan (ik neem aan dat films/forum een stuk meer bezocht worden dan toevoegingen) is zelfs de scrollnood een randgeval.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Inloggen is opgelost.
Nieuwe wijze van navigeren door de updates went wel snel hoor, vind het zelf niet storend.
Heb geprobeerd om in " mijn games - beheer - lijst x - instellingen " een lijstje te verwijderen (werkt niet op desktopversie moviemeter) maar daar overlappen de knoppen elkaar dus kon ik het niet testen, in of uitzoomen lukt ook niet in mijn games.
NB. Ik zie dat op de mobiele site van Moviemeter die knoppen ook elkaar overlappen
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Games zoeken lukt trouwens ook niet, zelfde probleem, zodra je op het zoekveld klikt verdwijnt het.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Nog een bug: de links onder een game (koop, etc) werken niet. Bijvoorbeeld bij The Last of Us (2013) - GamesMeter.nl
horizons
-
- 5687 messages
- 2402 votes
Games zoeken lukt trouwens ook niet, zelfde probleem, zodra je op het zoekveld klikt verdwijnt het.
In Firefox (Nightly) hetzelfde. Als je op de loep klikt kom je op het aparte zoekscherm wat wel functioneerd.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Gaat dat nu weer goed? Heb een deel van de gemelde bugs (hier en op de betreffende sites) opgelost, nog niet alles.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Gaat dat nu weer goed? Heb een deel van de gemelde bugs (hier en op de betreffende sites) opgelost, nog niet alles.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Ik wil deze wijzigingen waarschijnlijk zondagmiddag a.s. "live zetten"
Ik ben nog niet helemaal klaar met het wegwerken van de bugmeldingen (bedankt voor het melden allemaal, ook op de andere sites), en ik heb morgen toch andere dingen te doen. Dus het wordt een paar dagen later voordat deze wijzigingen ook hier doorgevoerd worden.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
de aanpassingen zijn doorgevoerd
ik hoor graag als jullie nieuwe bugs of opmaakfouten tegen komen ergens
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
Het zijmenu is wel even flink wennen. Ik zal de boel in de gaten houden.
scorsese
-
- 13155 messages
- 11068 votes
Ik kan op de pc niet meer zien per regisseur op hoeveel films ik gestemd heb (wel mijn gemiddelde van die regisseur).
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
Bij De Site > Algemeen > Het grote opmerkingen / feedback topic #2:
Jammer dat je bij 'jouw' (eigen) gemiddelde voor een regisseur, niet meer in een oogopslag kan zien over hoeveel films dat is. Vond ik echt een meerwaarde (het gemiddelde in combinatie met het aantal films dat je van een filmmaker hebt gezien).
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Kan updates in dat zijscherm omhoog? Nu moet ik scrollen. Of ben ik enige die daar last van heeft?
(verwijderd)
-
- 1480 messages
- 0 votes
Als ik recht voor mijn raap mag zijn: wat lelijk zeg die nieuwe mobiele site en ook zeker die vergrootte privéberichten en meldingen symbolen rechtsboven op de desktop site. Minimalisme is koning. 
mjk87 ben het met je eens, maar laten we dan de oorzaak er bij pakken. Waar zijn die grote titels en tussenruimtes voor nodig?