Share
Genre: Drama
Duration: 90 minuten
Country:
Spain / Mexico
Directed by: Luis Buñuel
Stars: Fernando Rey, Silvia Pinal and Francisco Rabal
IMDb score: 8,1 (26.438)
Releasedate: 17 May 1961
On Demand:
- Watch on Apple TV
- Watch on Amazon Video
This movie is not available on UK streaming services.
Viridiana plot
"We've got nothing to hide..."
Viridiana is a young nun who, despite being exposed to the evils of the outside world in the form of her evil uncle, decides to show her true Christian mercy by opening her home to the local cripples and beggars. However, they do not correspond to the dignity she expects.
Actors and actresses
Viridiana
Jorge
Don Jaime
Don Amalio
Ramona
Lucía
Rita
El Poca
Don Zequiel
El Cojo
Reviews & comments
Onderhond
-
- 87333 messages
- 12223 votes
De test van het geloof deel 2. Eerder toevallig keek ik vandaag ook Silence, Scorsese's jongste telg. Die toont qua thematiek wel wat gelijkenis met deze film, ook daar geloofsdieners wiens geloof buiten hun beschermde omgeving zwaar op de proef gesteld wordt. Qua beleving kan ik me redelijk goed bij eRCee aansluiten, ik zat me tijdens de film ook regelmatig af te vragen wat het idee achter het plotverloop was en waar het nu eigenlijk heen ging. Vooral de traagheid van het lopende verhaaltje deed de film weinig goed in dat opzicht. In de tweede helft wordt het wel wat duidelijker waar Buñuel heenwil, al heb ik dan nog steeds sterk m'n twijfels of deze vorm daar de meest geschikte voor was. Door het topic lezende zie ik nog een hoop interpretaties die er best bij zouden kunnen aansluiten, problematisch is alleen dat alle symboliek vooral lijkt te leiden tot boodschappen die ik ofwel als onzin moet wegzetten, ofwel te banaal vind om serieus te nemen. Dat de strikte regels van religie weinig realistisch zijn in een maatschappij (niet eens de moderne) is een voorbeeld van banaliteit, de eeuwige kritiek op verloederende maatschappijen een duidelijk voorbeeld van onzin (en gemakszucht). Tot enige nuance lijkt Buñuel verder niet in staat en als film zelf is het ook eerder doorsnee. En als je als regisseur een kaartspel moet aanwenden als symbool voor sex, dan betwijfel ik of beeldspraak als "olifant in een porseleinwinkel" op z'n plaats is. Visueel is het saai en onopvallend, de muziek bestaat vooral uit slechte opnames van bekende klassieke nummers. De scene met "het laatste avondmaal" had leuk(er) kunnen zijn als Greenaway later geen film had gebouwd met eenzelfde opzet die ontiegelijk veel beter is en als het acteerwerk dan ook nog amateuristisch aanvoelt, dan schiet er maar beter weinig over. Behalve een speelduur die braafjes binnen de 90 minuten blijft. 1.0*
The test of faith part 2.
By coincidence, today I also watched Silence, Scorsese's youngest member. In terms of theme, it shows some similarities with this film, including believers whose faith is severely tested outside their protected environment.
In terms of experience, I can agree quite well with eRCee, during the film I also regularly wondered what the idea behind the plot was and where it was actually going. The slowness of the ongoing story in particular did the film little good in that respect.
In the second half it becomes a bit clearer where Buñuel wants to go, although I still have my doubts whether this form was the most suitable for that. Reading the topic I see a lot of interpretations that could fit in well, the only problem is that all the symbolism seems to lead mainly to messages that I either have to dismiss as nonsense or find too banal to take seriously.
The fact that the strict rules of religion are not very realistic in a society (not even a modern one) is an example of banality, the eternal criticism of deteriorating societies is a clear example of nonsense (and laziness). Buñuel does not seem capable of any nuance and as a film itself it is also rather average. And if as a director you have to use a card game as a symbol for sex, then I doubt whether imagery such as "elephant in a china shop" is appropriate.
Visually it is boring and unremarkable, the music consists mainly of bad recordings of well-known classical songs. The scene with "the last supper" could have been fun(er) if Greenaway had not later built a film with a similar design that is much better and if the acting also feels amateurish, then it is better to leave little. Except for a running time that remains well within 90 minutes.
1.0*
De filosoof
-
- 2143 messages
- 1469 votes
De film verbluft van begin tot einde, heeft drama en spanning in een heerlijke duistere wat gotische sfeer en zit tjokvol symboliek dus inhoud die ver voorbij het visuele gaat: dit is filmkunst op z’n best! Alles in de film lijkt betekenis te hebben, maar ik denk dat de belangrijkste is dat de personages voor een stand of klasse staan: de oom voor de aristocratie (die geïsoleerd van de samenleving leeft, in verval en stervende is – hij zet graag Mozarts Requiem op – en wanhopig probeert de kerk aan z’n kant te krijgen ter vitalisering), diens zoon voor de bourgeoisie (die levenskrachtig en materialistisch is en alles in bezit neemt), de bediende voor de arbeider die zich heeft ontwikkeld en Viridiana voor de geestelijkheid (die het wereldse verzaakt – de naam Virdiana staat voor zuiverheid – en naar Gods gebod van naastenliefde wil leven). Het wat vreemde einde verwijst niet alleen naar een seksuele menage-a-trois maar ook naar een ideale en/of moderne maatschappij waarin burgerij, geestelijkheid en arbeiders op gelijke voet samenleven en de macht delen. Daarbij is Virdiana, dus de geestelijkheid, ook naïef in z’n liefdadigheid (waarbij Viridiana zich herkent in de dochter die slechts wil spelen en op de grens van seksuele ontdekking balanceert): net als de zoon die de hond bevrijdt bevrijdt zij landlopers en ander schuim der aarde maar die blijven asociaal zodat die alleen maar vervallen in orgie en misdaad als zij niet langer worden onderdrukt. Hierin zit een politieke boodschap: bevrijding van het proletariaat is niet genoeg: men moet zich ook kunnen ontwikkelen waartoe discipline nodig is.
The film stuns from start to finish, has drama and tension in a wonderfully dark, somewhat Gothic atmosphere and is chock full of symbolism, meaning content that goes far beyond the visual: this is cinema at its best!
Everything in the film seems to have meaning, but I think the most important is that the characters represent a position or class: the uncle represents the aristocracy (who lives isolated from society, is in decline and dying - he likes to put Mozart's Requiem on – and desperately tries to get the church on its side for vitalization), his son for the bourgeoisie (who is vigorous and materialistic and takes possession of everything), the servant for the worker who has developed and Viridiana for the clergy (who renounces the worldly – the name Virdiana stands for purity – and wants to live according to God's commandment of charity). The somewhat strange ending not only refers to a sexual menage-a-trois but also to an ideal and/or modern society in which the bourgeoisie, clergy and workers live together on equal terms and share power. In addition, Virdiana, i.e. the clergy, is also naive in its charity (where Viridiana recognizes herself in the daughter who only wants to play and balances on the border of sexual discovery): just like the son who frees the dog, she frees vagrants and other scum of the earth, but they remain antisocial so that they only fall into orgy and crime if they are no longer oppressed. There is a political message in this: liberation of the proletariat is not enough: one must also be able to develop for which discipline is required.
Fisico (moderator films)
-
- 9035 messages
- 4999 votes
Bunuel laat het in zijn films niet na om tegen de schenen te schoppen en zelfs te provoceren. Ik vond het een vrij eigenaardige film die in twee grote delen op te vatten is. Je hebt het gedeelte met de aristocratische heer Jaime die met zijn nicht wil trouwen en er alles wil aan doen om haar bij hem te houden. Geen idee wat ik moet denken van die man. Hij klonk me vooral erg verbitterd, wanhopig en eenzaam. Viridiana is voornamelijk erg naïef en goedgelovig. Barmhartig in hart en ziel en dat leidt niet noodzakelijk tot dankbaarheid. Niet van het personeel of de zoon die de armen en bedelaars liever kwijt dan rijk zijn. Maar ook niet van de armen zelf. Ook daar is er sprake van sociale klasse wanneer de vermeende leprapatiënt wordt buitengezet en zelfs wordt gepest. Enig fatsoen of respect hebben ze evenmin, de tong op het hart is snedig en brutaal. En wanneer de kat van huis is, dansen de muizen. Provocerend ook wel met dat tableau van het Laatste Avondmaal. Typisch Bunuel dus. Wel van genoten, maar niet perse geweldig. Goed om gezien te hebben.
Bunuel does not hesitate to kick ass and even provoke in his films. I thought it was a rather strange film that can be divided into two main parts. You have the part with the aristocratic gentleman Jaime who wants to marry his niece and do everything he can to keep her with him. I have no idea what to think of that man. He sounded very bitter, desperate and lonely to me.
Viridiana is mainly very naive and gullible. Merciful in heart and soul and that does not necessarily lead to gratitude. Not from the staff or the son who would rather be rid of the poor and beggars than rich. But also not from the poor themselves. There too, there is a question of social class when the alleged leprosy patient is thrown out and even bullied. They have no decency or respect either, their tongue in cheek is snide and brutal. And when the cat is away, the mice dance.
Provocative, too, with that tableau of the Last Supper. So typical Bunuel. Enjoyed it, but not necessarily great. Good to have seen.
Latest News
2024's biggest movies - Everything you need to know about Beverly Hills Cop: Axel F
It's Always Sunny in Philidelphia Streaming UK: How to watch
Mark Wahlberg confirms why he wasn't in Ocean's Eleven
WATCH: The terrifying new trailer for Speak No Evil starring James McAvoy
More to explore
Shoah
Documentary / War, 1985
3 comments
Ordet
Drama, 1955
Da Hong Deng Long Gao Gao Gua
Drama, 1991
3 comments
Suna no Onna
Drama / Thriller, 1964
3 comments
Un Condamné à Mort S'est Échappé ou Le Vent Souffle Où Il Veut
Drama / Thriller, 1956
3 comments
Los Olvidados
Drama / Crime, 1950
3 comments
Related keywords
nunbased on novel or bookliefaithunclewinedevoutness rural areablack and whiteorphanguiltmother superiorconvent (nunnery)novicevow live action
About MovieMeter
MovieMeter aims to be the largest, most complete movie archive with reviews and rankings, in the World. Our team of journalists delivers the latest news for movies and TV shows. Click here to read more about us.
Social media
- Sign up |
- Contact Us |
- About Us |
- Advertise |
- Privacy |
- Disclaimer |
- RSS Feed
© 2024 MovieMeter B.V.