Share
Un Condamné à Mort S'est Échappé ou Le Vent Souffle Où Il Veut (1956)
Genre: Drama / Thriller
Duration: 101 minuten
Alternative title: A Man Escaped
Country:
France
Directed by: Robert Bresson
Stars: François Leterrier, Charles Le Clainche and Maurice Beerblock
IMDb score: 8,2 (24.859)
Releasedate: 11 November 1956
Un Condamné à Mort S'est Échappé ou Le Vent Souffle Où Il Veut plot
"Robert Bresson's Prize Winning Film"
During World War II, French resistance fighter Fontaine is imprisoned by the Nazis. He prepares an escape attempt, but when another prisoner is placed in his cell, he faces the difficult choice of whether to trust him or to abandon his efforts.
Actors and actresses
Fontaine
Jost
Blanchet
Priest of Leiris
Orsini
Hebrard
Terry
Le Prisonnier 110
Chief Warden
L'Officier de L'Abwehr
Trailer & other videos
Reviews & comments
Lord Flashheart
-
- 6454 messages
- 2368 votes
Altijd tof, zo'n ontsnappingsfilm. Jammer eigenlijk dat er tegenwoordig nog maar weinig uit dit genre verschijnen. Zowat alle grote titels stammen uit een grijs verleden. Denk aan Le Trou (1960), Papillon (1973) of Escape from Alcatraz (1979). Zelfs The Shawshank Redemption is alweer bijna 25 jaar oud! Zouden er dan nooit meer mensen uit de gevangenis ontsnappen? Enfin, ontsnappingsfilms scoren dus altijd goed bij mij en dat is bij deze film niet anders. Robert Bresson benadert het subgenre wel op zijn eigen manier: alles wordt zeer afstandelijk weergegeven. Slechts van de hoofdpersoon komen we iets te weten. Hier dus geen sadistische bewakers, verraderlijke medegevangenen, vechtpartijen of intriges. De hoofdpersoon vertelt letterlijk zijn verhaal aan de toehoorder en we zien alles alleen door zijn ogen. Eigenlijk doet Bresson hier al hetzelfde als in het latere Au Hasard Balthazar. Alleen is het daar niet een mens, maar een ezeltje degene die observeert. Die film kon ik zo'n 15 jaar terug niet doorkomen, dat was me toen te passief. Je moet dus wel even aan deze stijl wennen. Desondanks wordt er wel degelijk spanning gecreëerd. Juist doordat de Duitse vijand bijna buiten beeld blijft, wordt deze onwerkelijk. Ook conversaties met medegevangenen zijn beperkt tot het minimum, wat bijdraagt aan de vervreemding. Over het acteerwerk valt verder weinig te melden. Slechts de hoofdpersoon speelt een rol van belang. De voice over kan op een gegeven moment wat irritant zijn, al is dat een klein puntje van kritiek. De muziek is nagenoeg afwezig en slechts op een handvol momenten zwelt het Requiem van Mozart aan. Een mooi stuk, maar logisch is de keuze niet. De film loopt immers goed af. Aanrader; 4****.
Always great, such an escape movie.
It's a shame that very few of this genre are released these days. Just about all the great titles come from a gray past. Think of Le Trou (1960), Papillon (1973) or Escape from Alcatraz (1979). Even The Shawshank Redemption is almost 25 years old! Would people never again escape from prison?
Anyway, escape films always score well with me and that is no different with this film. Robert Bresson approaches the subgenre in his own way: everything is displayed very distantly. We only learn about the main character. So no sadistic guards, treacherous fellow inmates, fights or intrigue here. The main character literally tells his story to the listener and we see everything only through his eyes.
In fact, Bresson is already doing the same here as in the later Au Hasard Balthazar. Only there it is not a human being, but a donkey who observes. I couldn't get through that movie about 15 years ago, it was too passive for me at the time. So you have to get used to this style. Nevertheless, tension is created. Precisely because the German enemy remains almost out of the picture, it becomes unreal. Conversations with fellow prisoners are also kept to a minimum, which contributes to the alienation.
Not much else to say about the acting. Only the main character plays an important role. The voice over can be a bit annoying at a certain point, although that is a small point of criticism. The music is almost absent and only on a handful of moments does Mozart's Requiem swell. A beautiful piece, but the choice is not logical. After all, the film ends well.
Recommended; 4****.
Movsin
-
- 7704 messages
- 8097 votes
Bresson in zijn sobere, natuurlijke, minimalistische stijl met oog voor precisie, detail en krenterig op muziekintervals, zet hier een meesterwerk neer. Zelden zo geboeid en meelevend naar een film over een ontsnapping uit een gevangenis gekeken. Kent ook zijn gelijke niet, zou ik zeggen. Typisch voor Bresson is ook dat er geen beroep gedaan wordt op klinkende namen uit de filmwereld, maar zeggen dat zijn acteurs niet perfect in het gebeuren passen ware onjuist. Sommigen kunnen zich storen omdat de filmtitel al een uitkomst aanbiedt, maar wat schaadt het als er onderwege zoveel te genieten valt. Nog een bewijs van de kracht van deze film, die ik vroeger al eens zag, maar nu volop heb kunnen waarderen.
Bresson in his sober, natural, minimalist style with an eye for precision, detail and stingy on music intervals, creates a masterpiece here.
Rarely watched a movie about a prison break so captivated and compassionate. It also has no equal, I would say.
It is also typical for Bresson that no reputable names from the film world are called upon, but saying that his actors do not fit perfectly into the event is incorrect.
Some may be disturbed because the film title already offers a solution, but what harm it if there is so much to enjoy along the way.
Another proof of the power of this film, which I have seen before, but have now been able to fully appreciate.
Fisico (moderator films)
-
- 8353 messages
- 4697 votes
Sterke gevangenisfilm met de Tweede Wereldoorlog op de achtergrond in plaats van een crimineel misdrijf van een al dan niet onschuldig persoon. Vooral het eerste gedeelte van de film vond ik ijzersterk. De film is auditief sterk gefocust op de gedachten van Fontaine die tot de kijker worden gebracht aan de hand van een voice-over. Misschien zal dit niet iedereen zinnen, maar ik vond het in deze film best een meerwaarde. Te meer omdat er binnen de context van een nazigevangenis helemaal niet gepraat mocht worden. Van de bewakers weinig spoor in deze film. Alsof ze er helemaal niet waren. De interactie met de gevangenen is beperkt behoudens het potje eten dat hen werd gebracht en ook dan kwamen ze nauwelijks in beeld. Op dat vlak zeer sobere film waarbij de aandacht en focus volledig op het personage Fontaine kwam te liggen. De film zakt halfweg misschien wat in en het is wachten op de effectieve ontsnapping. Prima in beeld gebracht, niet alleen het einde, maar de gehele film eigenlijk. Het plot op zich is ondergeschikt aan de wijze waarop en de sfeer of opbouw die Bresson in zijn film heeft gestopt. Ook psychisch heeft de film zijn meerwaarde wanneer het personage Fontaine zich suf denkt waarom hij niet meteen werd gefusilleerd, laat staan wanneer hij helemaal twijfelt of hij wel iedereen kan vertrouwen en kan betrekken in zijn ontsnappingspoging. Sterk!
Strong prison film with the Second World War in the background instead of a criminal offense committed by an innocent or innocent person. I especially liked the first part of the film. The film has a strong auditory focus on Fontaine's thoughts, which are brought to the viewer through a voice-over. Maybe this won't appeal to everyone, but I thought it was quite an added value in this film. The more so because in the context of a Nazi prison it was not allowed to talk at all.
Little trace of the guards in this film. As if they weren't there at all. The interaction with the prisoners is limited except for the jar of food that was brought to them and even then they were barely visible. Very sober film in that respect, in which the attention and focus came entirely to the character Fontaine.
The film may collapse a bit halfway and we have to wait for the effective escape. Well done, not just the ending, but the entire movie. The plot itself is subordinate to the way in which and the atmosphere or structure that Bresson has put in his film. The film also has its added value psychologically when the character Fontaine thinks drowsy why he was not shot immediately, let alone when he doubts whether he can trust everyone and involve him in his escape attempt. strong!
Latest News
Oscar nominee Colman Domingo responds to Kang the Conqueror links
Josh Hartnett and M. Night Shyamalan to go 'very dark' with new movie Trap
Clarissa Explains It All Streaming UK: How to watch
2024's biggest movies - Everything you need to know about Bad Boys 4
More to explore
La Meglio Gioventù
Drama, 2003
3 comments
Ningen no Jôken
Drama / War, 1961
Shoah
Documentary / War, 1985
3 comments
Soy Cuba
Drama, 1964
3 comments
Seppuku
Drama, 1962
3 comments
Tengoku to Jigoku
Thriller / Crime, 1963
3 comments
Related keywords
prisonnaziropeescaped convictprison escapeescapereligionspoon trainprison breaklyon france
Trending Movies
Trending Shows
About MovieMeter
MovieMeter aims to be the largest, most complete movie archive with reviews and rankings, in the World. Our team of journalists delivers the latest news for movies and TV shows. Click here to read more about us.
Social media
- Sign up |
- Contact Us |
- About Us |
- Advertise |
- Privacy |
- Disclaimer |
- RSS Feed
© 2024 MovieMeter B.V.