Share
Genre: Drama / Romance
Duration: 120 minuten
Alternative title: Portrait of a Lady on Fire
Country:
France
Directed by: Céline Sciamma
Stars: Noémie Merlant, Adèle Haenel and Luàna Bajrami
IMDb score: 8,1 (113.376)
Releasedate: 18 September 2019
Portrait de la Jeune Fille en Feu plot
"Don't regret. Remember."
France, the eighteenth century. The young artist Marianne is appointed to create a wedding portrait of Héloïse unbeknownst to her. For this, Marianne must carefully observe the woman in daylight so that she can paint the portrait at night. During these days, the women grow closer, while Héloïse experiences her last moments of freedom before swearing eternal loyalty to her husband.
Social Media
Actors and actresses
Marianne
Héloïse
Sophie
La Comtesse
La faiseuse d'anges
L'élève atelier
L'homme salon
La batelier
Peasant Woman (uncredited)
Peasant Woman (uncredited)
Trailer & other videos
Reviews & comments
yeyo
-
- 6310 messages
- 4477 votes
Wat hip van lesbootje Sciamma dat zij zomaar eventjes een film zonder manvolk draait. Dat verdient zeker een pluim! En gaandeweg voeren de dames natuurlijk even een clandestiene vruchtafdrijving uit, wat zijn we toch progressief. Heel schematisch is hoe elk personage geïnstrumentaliseerd wordt tot Een Groot Feministisch Vraagstuk, maar nog veel ergerlijker is de opzichtige wijze waarop Sciamma haar thematiek van 'ongrijpbaar verlangen' aankaart. Noties als 'verliefd worden op een geïdealiseerd beeld van de ander' worden zodanig clichématig en nodeloos expliciet behandeld, dat het geheel overkomt als een kleuterversie van La Belle Noiseuse. De scène waar de personages heel gewichtig lopen doen over Orpheus en Eurydice doet bijna denken aan een uitzending schooltelevisie voor achtergestelde Franse kinderen. De zogezegd 'sobere' mise en scène barst open als een etterende puist door die gezwollen symboliek. Bovendien, wat een bloedirritant wijf die Haenel. Door deze film werd ik eraan herinnerd dat ik blanke vrouwen met dikke lippen erg antipathiek vind. Merlant mag er wel wezen, maar daarmee is alles ook gezegd.
How cool of lesbootje Sciamma that she just makes a film without manvolk. That certainly deserves a thumbs up! And of course the ladies gradually perform a clandestine abortion, how progressive we are. Very schematic is how each character is instrumentalized into A Great Feminist Question, but even more annoying is the ostentatious way in which Sciamma addresses her theme of 'elusive desire'. Notions such as 'falling in love with an idealized image of the other' are treated in such a clichéd and unnecessarily explicit way that the whole thing comes across as a toddler version of La Belle Noiseuse. The scene where the characters walk very weightily about Orpheus and Eurydice is almost reminiscent of a school television broadcast for disadvantaged French children. The so-called 'austere' mise en scene bursts open like a festering pimple through that swollen symbolism. Besides, what a blood irritating bitch that Haenel. This movie reminded me that I find plump-lipped white women very distasteful. Merlant may be there, but that's about all.
Woland
-
- 4272 messages
- 3511 votes
Deze heb ik vorig jaar in de bioscoop niet meegekregen, maar nu het een dag lang regent en ik licht brakjes op de bank hang, leek het me gezien alle positieve verhalen toch wel het proberen waard. Zoals ook aan het aantal sterren te zien, is de poging niet goed bevallen. Om maar even positief te beginnen - de film ziet er echt uit als een plaatje. Veel prachtige beelden, waarin ook Haenel en Merlant zich van hun goede kant laten zien. Acteren kunnen ze zeker. Maar daarmee hield het voor mij wel een beetje op. Portrait of a Lady on Fire is een tergend traag kostuumdrama, waarin een minimaal plot over ruim twee uur uitgestrekt wordt, en er een film lang Betekenisvolle Stiltes vallen, we minutenlang Merlant aan het schilderen zien, en de dames dodelijk saaie gesprekken met elkaar hebben. Wel met een tempo van een zin per minuut, want elke zin wordt gevolgd door een storend lange stilte die misschien diepte moet suggereren, maar vooral elk tempo uit de film haalde. En weliswaar is dit een liefdesverhaal, maar ik vond het allemaal bijzonder afstandelijk gefilmd - stijlvol en fraai wellicht, maar ook erg stijf. De asubtiele manier waarop Sciamma meerdere keren de titel prominent uitbeeldt (zelfs al in de eerste minuten) en het niet één maar zelfs twee keer de Orpheus-legende voorbij laat komen hielp ook niet in mijn waardering. In de tweede helft begon de film gelukkig iets meer emotie te tonen en zowaar op momenten interessant te worden, maar al bij al viel me dit bepaald niet mee.
I didn't get this one in the cinema last year, but now that it's been raining for a day and I'm slightly groggy on the couch, I thought it was worth a try, given all the positive stories. As can be seen from the number of stars, the attempt did not go well.
To start on a positive note - the film really does look like a picture. Many beautiful images, in which Haenel and Merlant also show themselves from their good side. They can certainly act. But that's where it ended for me. Portrait of a Lady on Fire is an excruciatingly slow costume drama, in which a minimal plot is stretched out over more than two hours, and meaningful Silences fall for a film, we see Merlant painting for minutes, and the ladies have deadly boring conversations with each other. With a tempo of one sentence per minute, because each sentence is followed by a disturbingly long silence that perhaps should suggest depth, but above all took every tempo out of the film. And although this is a love story, I thought it was all filmed very distantly - stylish and beautiful perhaps, but also very stiff. The subtle way in which Sciamma prominently portrays the title several times (even in the first few minutes) and in which the Orpheus legend comes through not once, but even twice, didn't help in my rating either. Fortunately, in the second half, the film started to show a little more emotion and actually became interesting at times, but all in all this was not easy for me.
Filmkriebel
-
- 9261 messages
- 4276 votes
Dit melodrama gaat over de vurige maar kortstondige liefde tussen een schilderes en haar model. Traag is het tempo wel, maar saai vond ik het niet. Het emotionele spel van observatie en de stilzwijgende manier waarop de gevoelens van beide vrouwen tot stand komen maken het zelfs een tikkeltje spannend. Het is daarna ook een tragisch liefdesverhaal in de zin dat deze liefde nooit zal uitbloeien. Het motief van de mythe van Orpheus en Eurydice wordt verschillende keren gebruikt om die tragiek te bevatten (de witte glimp die Marianne opvangt van Héloïse en daarna verdwijnt). Ook enkele mystieke beelden worden gebruikt zoals het kleed van Heloïse dat vuur vat in een moment van tijdloosheid. Een beeld dat inderdaad wel een schilderij waard is. Ja, het is toch wel mooi gedaan in sommige scènes en als arthouse film is dit één die ik iets toegankelijker vind voor een breder publiek. Jammer van de erg trage opbouw in het begin en alle scènes met de dienstmeid Sophie met haar abortus, vond ik eigenlijk niks toevoegen. Schitterende rol van Haenel ook waar ze een erg krachtige bijna heilige uitstraling tentoon stelt, maar haar personage was dan ook aanvankelijk bestemd voor het klooster. Nipt 3,5*
This melodrama is about the fiery but short-lived love between a painter and her model. The pace is slow, but I didn't find it boring. The emotional play of observation and the silent way in which the feelings of both women come about even make it a little exciting.
It is also a tragic love story after that in the sense that this love will never bloom. The motif of the myth of Orpheus and Eurydice is used several times to capture that tragedy (the white glimpse Marianne catches of Héloïse and then disappears).
Some mystical images are also used, such as Heloïse's cloth that catches fire in a moment of timelessness. An image that is indeed worth a painting.
Yes, it's done nicely in some scenes and as an arthouse movie this is one that I think is a bit more accessible to a wider audience. Too bad about the very slow build-up in the beginning and all the scenes with the maid Sophie with her abortion, I didn't really add anything. Superb role of Haenel also where she exhibits a very powerful almost holy appearance, but her character was initially intended for the monastery. Slightly 3.5*
Latest News
2024's biggest movies - Everything you need to know about Beverly Hills Cop: Axel F
It's Always Sunny in Philidelphia Streaming UK: How to watch
Mark Wahlberg confirms why he wasn't in Ocean's Eleven
WATCH: The terrifying new trailer for Speak No Evil starring James McAvoy
More to explore
For Sama
Documentary / War, 2019
3 comments
Gisaengchung
Drama / Comedy, 2019
3 comments
Capharnaüm
Drama, 2018
2 comments
Tian Mi Mi
Drama / Romance, 1996
Werk ohne Autor
Drama / Thriller, 2018
3 comments
Kimssi Pyoryugi
Drama / Romance, 2009
3 comments
Related keywords
painterislandarranged marriagelesbian relationshipperiod dramalesbian sexlesbian interestlgbt18th centurywoman directorabortionposing for a portrait lesbian romancelesbianlesbianism lgbtq
Trending Movies
About MovieMeter
MovieMeter aims to be the largest, most complete movie archive with reviews and rankings, in the World. Our team of journalists delivers the latest news for movies and TV shows. Click here to read more about us.
Social media
- Sign up |
- Contact Us |
- About Us |
- Advertise |
- Privacy |
- Disclaimer |
- RSS Feed
© 2024 MovieMeter B.V.