- Home
- Filmforum
- Filmdragers en apparatuur - Apparatuur
- Digitaal fototoestel
Digitaal fototoestel
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Nouja voor het beste resultaat wel, maar ik slaap in hostels en wil nog wel eens blackouts hebben als ik gedronken heb dus het lijkt me verstandiger wat simpels & compacts mee te nemen.
mikoz
-
- 11297 messages
- 867 votes
Qua merk Canon of Panasonic, dat zijn namenlijk de enige met een echt goede lens
( canon & leica ) en de lens is belangrijker dan de megapixels.
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Ik zou hier met plezier een foto van mijn fototoestel posten, maar het kan zichzelf niet fotograferen
schram101
-
- 16683 messages
- 2293 votes
Geen idee waar ik de vraag moet stellen dus maar even hier.
Ik ben op zoek naar een polaroid camera. Iemand enig idee waar ik die nog kan kopen?
Perfectly clear
-
- 283 messages
- 18 votes
Zoek en gij zult vinden, http://www.google.nl/ 
schram101
-
- 16683 messages
- 2293 votes
Daar had ik al gekeken natuurlijk
Maar dacht dat iemand hier misschien ervaring had met zo'n camera (en het kopen er van) of iets dergelijks.
stfuympos
-
- 13359 messages
- 731 votes
Worden niet meer gemaakt. (zover ik weet zijn de cassetes niet meer te verkrijgen).
Kan je beter voor de fuji instax 100 gaan daar zijn nog genoeg cassetes voor te krijgen momenteel, alleen zover ik weet worden die camera's ook niet meer gemaakt.
edit. zit iets in de camera wat verboden is om te gebruiken (gevaarlijke stoffen) is heb ik me laten vertellen.
schram101
-
- 16683 messages
- 2293 votes
Hm. En marktplaats? Of zou dat allemaal troep zijn? Heb al een tijdje zitten googlen maar een polaroid is volgens mij nergens meer te krijgen nee. Maar die ' instax 100' wordt ook niet meer gemaakt zeg je?
Ik ben overigens een leek hoor op dit gebied, dat je het weet. Het gaat om een kado, zou iemand er erg blij mee maken vandaar.
schram101
-
- 16683 messages
- 2293 votes
Eentje gekocht via megagadgets.nl en vrouwlief erg blij gemaakt.
VHS1975
-
- 348 messages
- 70 votes
Ik zou hier met plezier een foto van mijn fototoestel posten, maar het kan zichzelf niet fotograferen
je kan misschien zelf ook ff je merk en type googlen en DAT plaatje hier droppen?
You need to think outside the box, bro

VHS1975
-
- 348 messages
- 70 votes
Waarschijnlijk maakt ie een grap
denk je? ok dan
LOL
toch moet tie buiten het doosje denken 
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3279 votes
Ik wil al jaren een fototoestel kopen en nu gaat het ook echt eens gebeuren. Volgende week heb ik eindelijk vakantie en ga ik een weekje naar Barcelona. Een paar weken later ga ik naar Istanbul voor een stedentrip dus nu is een goed moment om er een aan te schaffen. Ik zat aan het volgende te denken, en dan de bundel met sd kaart en draagtas:
Canon EOS 1100D + 18-55mm + 75-300mm - Digicamshop.nl
Deze camera kwam als beste koop uit de consumentenbondtest en leek me een prima camera voor een beginner. Tips, op- of aanmerkingen?
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Ik wil volgend jaar, een nieuwe camera kopen. Liefst met 2 losse lensen. In 2018 ga ik naar Amerika dus nieuwe camera is nodig.
Welk merk is beste en ook prijs kwaliteit.
BVD.
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Ik wil volgend jaar, een nieuwe camera kopen. Liefst met 2 losse lensen. In 2018 ga ik naar Amerika dus nieuwe camera is nodig.
Welk merk is beste en ook prijs kwaliteit.
BVD.
Ik zou voor Canon gaan, groot merk, goede kwaliteit en omdat er veel compatible objectieven, bijvoorbeeld van Tamron, voor te krijgen zijn. Maar dan praat ik natuurlijk over amateurfotografie (maar daar praat jij ook over, vermoed ik).
Nikon zou mijn tweede keus zijn, overigens.
Een simpele Canonbody met een TAMRON 18-200mm f/3.5-6.3 Di II VC Canon kun je bijna alles mee als amateur. Voordeel dat je dan maar ƩƩn objectief nodig hebt. Op den duur gaat het steeds wisselen van objectieven toch vervelen.
Maar ga er vanuit dat er mensen zijn die betere adviezen geven dan ik
.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Bedankt Graaf Machine Maar heb al flink wat jaren ervaring, kijk maar in vakantie topic. ben niet echt een amateur meer, wil juist meer mogelijkheden. Ik zelf had een mooie gevonden van Pentax.
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Bedankt Graaf Machine Maar heb al flink wat jaren ervaring, kijk maar in vakantie topic. ben niet echt een amateur meer, wil juist meer mogelijkheden. Ik zelf had een mooie gevonden van Pentax.
Ok, dan begreep ik het verkeerd. Dan kan ik je ook geen advies geven. Ik zal dat topic eens bekijken, kende het niet. Veel succes met je keuzes verder, en uiteraard een mooie reis gewenst!
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Reis is geweest, aantal foto's staan in dat topic. 
SouthParkFan
-
- 218 messages
- 1384 votes
Ik weet niet in welk systeem je nu al geĆÆnvesteerd hebt? Anders zou ik daar aan vast blijven houden, zeker als je al wat glas hebt.
Verder heb ik zelf alleen ervaring met Canon, puur omdat mijn pa ook een Canon had en ik dus makkelijk die lenzen kon gebruiken. Destijds (2012) een 650d gekocht en een tijdje terug geüpgraded naar een 6d voor de volle glorie van full frame.
Qua lenzen kan je haast geen verkeerde keuze maken met prime lenzen. Die zullen altijd een stuk scherper zijn dan zoom lenzen en ook beter voor donkere omstandigheden. Bovendien zijn ze ook vaak een stuk goedkoper. Maar dat zul je waarschijnlijk allemaal al wel weten. Als ik maar twee primes mag inpakken, zou ik voor mijn 35mm f1.4 en 85mm f1.4 gaan denk ik. Maar ik neem zelf altijd ook nog een 17-40mm f4 mee als groothoek. Een 50mm f1.8 is ook wel een leuk Canon lensje voor ongeveer ā¬100. De 40mm f2.8 is wellicht wat fijner op aps-c, oa door de cropfactor.
Ik zou een beetje op tweakers rond kijken. Zijn zat topics te vinden die tot in detail alle lenzen en body's bespreken van zo'n beetje alle merken. En anders reviews op youtube. Heb destijds ook niet anders gedaan.
Wat ik zelf tegenwoordig haast leuker vind, is een beetje met film stoeien. Bij bijvoorbeeld de Hema laten ontwikkelen en daarna zelf scannen. Erg leuk! Maarja dat is niet digitaal dus hoort hier niet echt thuis denk ik.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Ik weet niet in welk systeem je nu al geĆÆnvesteerd hebt? Anders zou ik daar aan vast blijven houden, zeker als je al wat glas hebt.
SouthParkFan
-
- 218 messages
- 1384 votes
Ik heb helaas totaal geen ervaring met Pentax. Ziet er verder wel uit als een prima toestel met een bult mogelijkheden. Maar als je pas in 2018 op vakantie gaat, kun je wellicht nog beter een jaartje wachten en kijken wat er tegen die tijd op de markt is? Technologie staat tegenwoordig niet stil en volgens mij is die K-S2 ook al een poos uit.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Ja maar wil juist volgend jaar een nieuwe, kan ik ook alvast goed oefenen.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Zit er verschil tussen deze lens SouthParkFan
bol.com | Pentax DA 1,8/50 - geschikt voor een digitale spiegelreflexcamera van Pentax...
en die er op zit bij deze
SouthParkFan
-
- 218 messages
- 1384 votes
Zit er verschil tussen deze lens SouthParkFan
bol.com | Pentax DA 1,8/50 - geschikt voor een digitale spiegelreflexcamera van Pentax...
en die er op zit bij deze
Ondanks dat ik ze beide nog nooit heb gebruikt, durf ik met zekerheid te stellen dat er absoluut verschil tussen beide lenzen zal zijn. Al is het maar omdat de 50mm een prime lens is, met alle voordelen van dien. De andere twee zijn zoomlenzen.
De 18-50 is eigenlijk een kitlens, net als de 50-200. Beide hebben niet echt een groot diafragma, respectievelijk f3.5-5.6 en f4-5.6. Hoe meer je inzoomt, hoe donkerder het wordt. Typische eigenschappen van kitlenzen. Over het algemeen zeker geen slechte objectieven. Maar het heeft vaak wel een reden dat ze goedkoper zijn (lenseigenschappen, bouwkwaliteit, coatings, etc)
In uitdagende lichtomstandigheden zal een prime met grote diafragma opening altijd beter presteren. Lagere ISO-waarde, snellere sluitertijd, etc. Tevens heb je met lagere f-stop meer speelruimte met scherpte-diepte (bokeh). De prime heeft dan als 'nadeel' dat je niet kunt zoomen. Hier staan waarschijnlijk (nogmaals ben niet bekend met de lenzen maar dit geldt in zijn algemeen) wel betere optische prestaties tegenover, door onder andere, een simpele lens constructie.
Voor een vakantie zou ik zelf zo licht mogelijk inpakken. Dus dan wel zoomlenzen. Anders ben je meer bezig met het wisselen van lenzen, dan genieten. Maar ik heb zelf maar 1 zoomlens en verder slechts primes hahah. In jouw geval zou je dus alledrie de lenzen kunnen inpakken. Vervolgens rondlopen met de zoomlenzen en dan 's avonds bijvoorbeeld (of voor portretten etc) de prime opschroeven. Dan bedek je zo'n beetje alles wat je nodig zou kunnen hebben.
Afgelopen zomer een roadtrip door Ierland gemaakt. Had zelf een 17-40mm f4, 35mm f1.4, 50mm f1.8 en 85mm f1.4 bij me, evenals een analoog toestel (en 10 rolletjes) met 50mm prime. Dat doe ik nooit meer, was veel te zwaar en heb de helft nauwelijks gebruikt. De fun was er snel af.
Ik zou je adviseren te kijken of je het spul ergens kan huren. Desnoods lenen van een kennis met een ander systeem. Of probeer eens een tijd rond te lopen met slechts een 50mm prime. Zeker als het om zoveel geld gaat, is dat geen slecht idee.
Verder zie ik lenzen als een investering. Het glas blijft altijd wel goed. De body's verouderen veel eerder en verliezen hun waarde dus ook sneller. Ik investeer liever in een duurdere lens die ik langer kan gebruiken, dan langs de weg der geleidelijkheid alles maar te upgraden.
Erg lang bericht, maar ik hoop dat je er iets aan hebt.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Hartelijk bedankt, SouthParkFan alleen kan ik geen wijs uit of er los een zonneklep bij gekocht kan worden en of dat nodig is. Geloof dat het wel voordelen heeft.
SouthParkFan
-
- 218 messages
- 1384 votes
Geen probleem, 606. Er zijn volgens mij wel universele zonnekappen te koop. Als je de diameter weet, kan je die er denk ik zo opschroeven. Zul je even naar moeten kijken, specifiek voor die lenzen dan. Maar eigenlijk elke lens die ik ooit heb gekocht, muv de canon 50mm f1.8, kwam met een zonnekap geleverd. Vind ze wel fijn, alleen al voor extra bescherming. Maar ik vind ze meestal ook maar lomp en ze liggen altijd in de weg. Zeker als ik op pad ga met een backpack, waar ruimte schaars is, laat ik ze liever thuis. Maar dat ben ik, iemand anders zou ze juist liever meenemen. Zul je voor jezelf achter moeten komen.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Geen probleem, 606. Er zijn volgens mij wel universele zonnekappen te koop.
SouthParkFan
-
- 218 messages
- 1384 votes
Ja voor Canon lenzen zijn gewoon de serienummers voor de kappen te vinden. De universele draaien gewoon op de plek waar je normaliter je filter opdraait. Dus als je die maat weet (staat meestal voor op de lens, variƫrend van 49mm tot 82mm geloof ik), dan kun je ze er zo opdraaien. Wat dat doet voor je vignetting weet ik niet, maar wellicht is het een oplossing.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Hey SouthParkFan ben vandaag naar een winkel geweest voor advies ect, en kwam uit op deze, wat denk je ?