- Home
- Filmforum
- Filmdragers en apparatuur - Apparatuur
- Digitaal fototoestel
Digitaal fototoestel
Ravenstein
-
- 1524 messages
- 518 votes
Ik ben op zoek naar een degelijk (liefst zéér degelijk) digitaal fototoestel, maar door het grote aanbod zie ik door de bomen het bos niet meer.
Wat heb jij als digitaal toestel? Ben je er tevreden over?
Welk toestel zou jij aanraden?
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Zoek je een digitale reflexcamera? Of gewoon puur digitaal? Ik heb zelf een Canon PowerShot A520 en ben daar heel tevreden over.
Misschien moet je iets duidelijker zijn over wat je precies zoekt: aantal megapixels, zoom, soort batterijen...
Ravenstein
-
- 1524 messages
- 518 votes
Ik twijfel tussen toestellen zoals de Canon Ixus 50 en 55, Canon A620, Nikon L101, Olympus mju 700 (om een idee te geven over wat ik ongeveer zoek).
Dat ik een leek ben zal ik er alvast maar bij vermelden.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Wel, over Canon ben ik heel tevreden, maar die modellen die jij opnoemt ken ik niet echt. Behalve dan die A620 die gewoon een nieuwere versie is van het model dat ik heb. Een vriend van mij, die zelf nogal veel met fotografie bezig is, heeft een Nikon en is daar ook heel tevreden over. Ik vermoed dat Nikon iets professioneler is en dat Canon meer geschikt is voor vrijetijdsgebruik.
Met Olympus heb ik totaal geen ervaring.
Ergens op het net is trouwens een site waar allemaal reviews staan van de verschillende modellen, maar vraag me niet meer waar... Misschien eens googelen?
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Ik heb een jaar geleden een Canon Powershot A85 gekocht, en daar ben ik ongelooflijk tevreden over (ik fotografeer vooral gebouwen en stedelijke landschappen eigenlijk, dus het stoort me bijvoorbeeld niet dat hij nogal wat tijd nodig heeft om een foto te trekken, die stenen lopen niet weg). Het beeld is nogal beperkt (grote ruimtes geraken nooit helemaal in beeld) en ook de zoom is niet schitterend, maar voor zijn prijs is het een zeer aangenaam ding.
Er bestaat een heel goede site waarop alle modellen van alle merken verzameld zijn met commentaar van gebruikers, maar ik weet het adres niet meer. Daar zou je eens moeten gaan kijken
.
[edit]Dat is dus die site waar halcyon het ook over had 
Ozarklynch
-
- 1317 messages
- 581 votes
Zelf gebruik ik al enige tijd de Canon eos 300D. Ben hier zeer tevreden van. Ik denk dat ze momenteel te vinden zijn voor zo'n 750€. Dan spreken we over body + standaard lens kit 18-55.
Wanneer je de maximale capaciteit uit deze camera wil halen ben je genoodzaakt de basic technische vaardigheden aan te leren. Anderzijds is hij erg makkelijk te bedienen en schiet hij ook op het automatische programma zeer degelijke foto's.
Enkele vrienden gebruiken de Canon Powershot G6, en ook hierover niets dan lof. Je bent wat beperkter qua mogelijkheden (waaronder vaste lens en weliswaar minimale parallax t.o.v spiegelreflex) maar is kwalitatief een zeer degelijk aparaat en iets gunstiger in prijs.
Misschien dat ik je hiermee wat geholpen heb. Het aanbod van digi fotocams is zo groots dat je af en toe door de bomen het bos niet meer ziet. Best stel je eerste een budget voor ogen en zoek dan iets dat bij je past.
Leno
-
- 5921 messages
- 4399 votes
Ik heb de Sony DSC S600 aangeschaft. Kwam goed uit tests en is betaalbaar. Op het eerste oog ziet het er allemaal inderdaad prima uit.
Maar ik heb een vraag: weet iemand welke batterijen ik het beste kan aanschaffen? Alkaline batterijen zijn erg snel op, anderen gaan langer mee heb ik vernomen, maar welke dan? Zijn die altijd compatible? Een setje met een oplaadstation zou handig zijn, iemand tips?
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Een setje met een oplaadstation zou handig zijn, iemand tips?
Heb mijn oplader jaren geleden in Hema gekocht en die werkt vandaag nog steeds perfect.
Ravenstein
-
- 1524 messages
- 518 votes
Ik zou me een setje oplaadbare batterijen aanschaffen van 2500 mAh aanschaffen.
Hebben ons gisteren de Sony DSC-P200 aangeschaft.
Na lang en uitgebreid reviews te hebben gelezen op internet en twijfelen tussen dat toestel en de Canon A610 is het dan toch de P200 geworden omdat die het compactste van de 2 is.
SuperSideSwipe
-
- 4464 messages
- 2890 votes
Je kan het beste gewoon goede batterijen nemen, mijn Sony 1600 mAh gaan na 3 jaar gebruik nog 3x zo lang mee als de meeste 2000 t/m 2500 mAh batterijen na een paar x gebruikt te hebben.
Als je ze kan vinden raad ik ze van Sony aan.
Bij de meeste fotowinkels zullen ze je dat ook wel vertellen, dat de mAh waarde vaak veradelijk is. Bij goedkope varianten ondervinden deze batterijen zware degradatie na verloop van tijd.
Leno
-
- 5921 messages
- 4399 votes
Die Sony batterijen zijn wel vrij prijzig. Bij bol.com 12 euro voor 2 stuks terwijl een Hama oplader met 4x 2500 mah batterijen 15 euro kost. Daarentegen mag voor kwaliteit wel betaald worden.
Finisterra
-
- 15532 messages
- 4688 votes
In De Site > Gebruikers > Wat voor soort camera, fototoestel hebben jullie?:
Heb wat gezocht, maar kon een dergelijk topic niet zo direct vinden. Ik ben namelijk op zoek naar een digitale camera om foto's mee te maken. Dit is hoofdzakelijk bedoeld om foto's te nemen op vakantie, uitstapjes en dergelijke, maar toch hoop ik met het toestel ook wat fotografie als hobby te beoefenen. Dus het moet wel scherp zijn.
Om eerlijk te zijn heb ik zeer weinig verstand van zulke zaken, dus vandaar mijn vraag. Ik heb me wat ingelezen in al dan niet digitale spiegelreflex camera's en point and shoot toestellen. Maar ik begrijp het niet allemaal even goed. 
Vandaar dus dat alle tips welkom zijn en even nog vermelden dat mijn budget beperkt is tot een 100-200 euro, dus aan echt zeer goed materiaal heb ik niet veel...
Erwinner
-
- 33715 messages
- 3079 votes
Hoi Finisterra, ik heb er 5 camera's gewonnen bij de postcodeloterij
Google deze maar eens: Fuji FinePix Z100 fd (silver).
Ik doe ze weg voor 100Euro. 
Nog in gesloten verpakking.
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Hoi Finisterra, ik heb er 5 camera's gewonnen bij de postcodeloterij.
Waarom hebben ze nou niet 5 mensen 1 camera laten winnen? Raar gedoe altijd bij die loterijen.
Erwinner
-
- 33715 messages
- 3079 votes
2 Voor mijzelf en 3 voor mijn vriendin (5 loten)
hehé
combi
-
- 20609 messages
- 0 votes
In De Site > Gebruikers > Wat voor soort camera, fototoestel hebben jullie?:
Vandaar dus dat alle tips welkom zijn en even nog vermelden dat mijn budget beperkt is tot een 100-200 euro, dus aan echt zeer goed materiaal heb ik niet veel...
10x zoom onder de 200 euro op dit moment en alle poes pas die je er tegenwoordig maar bij kan bedenken, is wel al een oud model, daarom ook goedkoop op dit moment.
1 nadeel of voordeel het gaat gewoon op de normale penlights.
Finisterra
-
- 15532 messages
- 4688 votes
Hoi Finisterra, ik heb er 5 camera's gewonnen bij de postcodeloterij
Google deze maar eens: Fuji FinePix Z100 fd (silver).
Ik doe ze weg voor 100Euro. 
Nog in gesloten verpakking.
Ik heb wat zitten rondneuzen op het internet en dat leek me wel een mooie deal. Alleen ben ik hier en daar ook wat negatiefs tegengekomen ivm de beeldkwaliteit (van de foto dus), aangezien het niet om de Super CCD ship zou gaan. Heb jij de jouwe al gebruikt? Zo ja, valt de kwaliteit van de foto's wat mee? Maar de 8 megapixels, 5x optische zoom en 5.1 digitale zoom lijken toch zeer goed.
Erwinner
-
- 33715 messages
- 3079 votes
Nee, ik heb nog een oude Sony van 7.2 pix en die gebruik ik nog steeds omdat ik precies weet hoe die werkt. Dus ik heb er totaal nog geen ervaring mee. Misschien dat iemand anders daar iets vanaf weet hier op MM?
Kan je mij die link trouwens geven, dat vind ik ook interessant.
Finisterra
-
- 15532 messages
- 4688 votes
Hier heb ik heel wat info gevonden, vooral op dat forum want hij staat nog niet gereviewed op die site: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1012&message=24733561
En hier wel een heel negatieve: http://www.vergelijk.nl/digitale_camera/fujifilm/finepix_z100fd/review.rhtml
Over het algemeen wel positieve dingen gelezen, vooral dan van persberichten die op de site van fujifilm zelf staan (maar goed, is dat betrouwbaar?), maar die sites heb ik reeds gesloten.
Op kieskeurig staan ook nog positieve gebruikersreviews, dacht ik.
Finisterra
-
- 15532 messages
- 4688 votes
Hier staat een redelijke goede, waarin veel is uitgeprobeerd: http://www.cameras.co.uk/reviews/fuji-finepix-z100-fd.cfm
Inderdaad, beetje mindere kwaliteit van de foto's, maar toch voldoende blijkbaar. Al de rest zeer goed. Ik kijk nog even verder, maar je zal snel iets horen als ik hem toch wil. 
JJ_D
-
- 3815 messages
- 1344 votes
Ik denk erover om een Pentax K-x te kopen. Over het algemeen zeer gunstige reviews. Weten jullie soms iets meer?
Ik vraag me trouwens af of ik extra, onvoorziene douane-kosten moet betalen als ik bestel in Amerika?
Alvast bedankt!
Timmy757
-
- 3365 messages
- 598 votes
Ik heb de Fuji FinePix J110W, ben er heel tevreden mee, maar moet wel aantekenen dat ik hem niet veel gebruikt...

John Lee Hooker
-
- 14934 messages
- 1625 votes
Voor mijn studie worden twee videocamera's geadviseerd: de Canon FS20 en de Canon FS22. Heeft er iemand enig idee wat slimmer is om aan te schaffen?
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Ga dit weekend naar NYC, maar wil mijn spiegelreflex eigenlijk niet meenemen. Kennen jullie nog een aardige compactcamera (max 300 euro) die vooral goeie foto's in het donker oplevert?
Observator
-
- 18281 messages
- 3578 votes
Voor fotograferen in het donker lijkt me een statief toch het beste middel. Zeker in NYC met veel beweging en licht.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Dat snap ik, maar ik zoek dus een camera met een hoge lichtgevoeligheid.
Observator
-
- 18281 messages
- 3578 votes
Okido. Als ik een spiegelreflex had wist ik wel wat ik mee zou nemen
Veel plezier.