• 177.896 movies
  • 12.199 shows
  • 33.965 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.872 votes
Profile

Zijn films gemaakt na 2000 slechter dan oudere films?

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

Geen idee wat "bullomy" hoort te zijn, maar The Departed is gewoon ouwenlullencinema. Zowel in vergelijking met het origineel (wat ongeveer 100 keer blitser is) als met reguliere Hollywood vehikels.

Met name de scene overgangen zijn té oubollig. En de Tarantino-referentie is schattig, aangezien die ongeveer alleen maar oude dingen kan recyclen. Zelfs Pulp Fiction heeft een erg ouderwets sfeertje.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Drs. DAJA wrote:

(quote)

Vind meer films van Mann goed dan slecht, heb ik nu wél recht van spreken?

Dat geloof ik niet. Ali, Collateral, Miami Vice en Public Enemies vind je sowieso niks omdat die digitaal geschoten zijn.

Verder als ik het goed begrijp, vind je Bale in Public Enemies kil, kleurloos, afstandelijk en houterig overkomen. Als je Public Enemies o.a. daarop afrekent, hoe kun je dan bijv. Manhunter (en zelfs The Keep en Thief) goed vinden? In Manhunter zijn protagonisten veel kleurlozer, afstandelijker en houteriger dan in Public Enemies. Dat kleurloze, steriele en afstandelijk (onsentimentele) hoort juist bij Mann z'n stijl!

Mann heeft geen sterren in zijn films. Acteurs maken zijn cinema niet, acteurs zijn een onderdeel van zijn cinema. Zijn regie en stijl maken de personages in zijn films. Zijn visie is veel belangrijker dan acteurs. Dat is een groot verschil tussen de auteurs- en acteurscinema. Dat (onsentimentele) vind je in alle films van Mann terug.

Dus jouw kritiek bij Public Enemies is tegelijkertijd de kritiek op alle films van Mann.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Eens met Onderhond. The Departed is zo oldschool als het maar kan.

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4893 votes

Oneens met Onderhond. The Departed is één van de grootste meesterwerken van de laatste jaren. Scorsese kicks Mann's ass, big time!

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

Gaat hier niet over kwaliteit, maar soit ...

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4893 votes

Ja, en? Zeg alleen even dat ik het oneens ben met een jullie, erg hé?

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Ik vind the departed niet zo goed als scorceses eerdere werk. wellicht vanwege het feit dat hij na 2000 is gemaakt

gukker

• 343 messages
  • 819 votes

mikey wrote:

Ik vind the departed niet zo goed als scorceses eerdere werk. wellicht vanwege het feit dat hij na 2000 is gemaakt

Dus alles wat Scorcese voor 2000 heeft gemaakt is ineens beter????

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2842 votes

Sterker nog die Scorsese kan er helemaal niets van.

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4893 votes

Regisseurs hebben tegenwoordig gewoon het geluk dat ze veel meer en beter materiaal tot hun beschikking hebben, dan dat de regisseurs vroeger hadden. Jammergenoeg vinden ook heel veel regisseurs die hippe speeltjes belangrijker dan veel elementen die een film écht een goede film maken.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

Dus jij vind dat Scorsese lekker modern bezig is met z'n nieuwste films ?

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4893 votes

Moet dat dan? De nieuwe(re) Scorsese, PTA, Coen, Tarantino, allemaal films waarbij de regisseurs helemaal niet ''modern'' bezig zijn, maar wel weten waar ze mee bezig zijn. Uitmuntende scripts, dialogen, camera (tracking) shots, fantastisch geschreven personages en ga zo maar door. Er zijn veel regisseurs die maar al te graag modern willen doen met het nieuwste materiaal, maar waarbij het eindresultaat ''leeg'' aanvoelt en zwaar tegenvalt, omdat ze gewoon niet met het materiaal om kunnen gaan.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

Leland Palmer wrote:

Moet dat dan?

Wel als je zegt dat je het niet eens bent met mij, want daar heb ik het namelijk over

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4893 votes

Ga nou niet zo interessant zitten doen met die smiley van je. Omdat jij The Departed een groot gedrocht vind, reageerde ik op xgogax, omdat ik dacht dat jullie de film gewoon slecht vonden. Waarschijnlijk wat anders geïnterpreteerd ofzo.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

HarmJanStegenga wrote:

...Er zijn veel regisseurs die maar al te graag modern willen doen met het nieuwste materiaal.

Dat is juist de verplichting van elke kunstenaar. Nieuwe wegen bewandelen, grenzen verleggen en cinema een stukje vooruit / verder helpen.

De avontuurlijke en niet de conservatieve cineasten hebben cinema gemaakt

Drs. DAJA

• 4355 messages
  • 4515 votes

xgogax wrote:

(quote)
Dat geloof ik niet. Ali, Collateral, Miami Vice en Public Enemies vind je sowieso niks omdat die digitaal geschoten zijn.

Er is nog een verschil tussen digitaal printen en schieten en dan heb je ook nog schieten in HD. Bovendien keur ik digitaal niet per direct af, zo is m'n favoriete neo-noir, Sin City digitaal geschoten en geprint. Mijn kritiek op Public Enemies heeft vooral te maken met hoe Mann met digitaal omgaat en de enorm belabberde sounddesign.

Verder als ik het goed begrijp, vind je Bale in Public Enemies kil, kleurloos, afstandelijk en houterig overkomen. Als je Public Enemies o.a. daarop afrekent, hoe kun je dan bijv. Manhunter (en zelfs The Keep en Thief) goed vinden? In Manhunter zijn protagonisten veel kleurlozer, afstandelijker en houteriger dan in Public Enemies.

Zo heb ik het niet gezegt. Hij heeft een bepaalde manier van spelen, inderdaad wat strakker en afstandelijker die op 35mm overtuigd. Dit past echter absoluut niet bij de manier waarop (en waar op) Public Enemies geschoten is, waardoor hij mij niet overtuigd. Mannhunter vond ik prima overigens, heb niks tegen kilheid, kleurloosheid en afstandelijkheid en in Mannhunter werkt het wel.

Dus jouw kritiek bij Public Enemies is tegelijkertijd de kritiek op alle films van Mann.

Dat is natuurlijk bullomy omdat ik enkel refereer naar hoe hij met z'n nieuwe trucje omgaat. Daarvan was bij Heat al helemaal geen sprake wat ik één van de betere actiefilms vind.

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4893 votes

ghostman wrote:

Dat is juist de verplichting van elke kunstenaar. Nieuwe wegen bewandelen, grenzen verleggen en cinema een stukje vooruit / verder helpen.

Je moet de rest wat ik zei niet weglaten natuurlijk. Er is niks mis met regisseurs die met de tijd meegaan en werken met de nieuwste technieken/materialen. Veel regisseurs weten gewoon niet hoe ze er mee om moeten gaan of vergeten andere (belangrijke) dingen die een film écht een ''goede'' film maken.

Drs. DAJA

• 4355 messages
  • 4515 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Dus jij vind dat Scorsese lekker modern bezig is met z'n nieuwste films ?

Ja! The Departed is lekker modern, ik vergelijk het niet met het origineel maar met tijdgenoten. Ondanks verwijzingen naar oudere cinema of keuzes voor thematiek kun je nog hardstikke nieuw en verfrissend zijn (de hele popart is er op gebaseerd).

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

HarmJanStegenga wrote:

(quote)
Je moet de rest wat ik zei niet weglaten natuurlijk. Er is niks mis met regisseurs die met de tijd meegaan en werken met de nieuwste technieken/materialen. Veel regisseurs weten gewoon niet hoe ze er mee om moeten gaan of vergeten andere (belangrijke) dingen die een film écht een ''goede'' film maken.
xgogax wrote:

De avontuurlijke en niet de conservatieve cineasten hebben cinema gemaakt!

Drs. DAJA

• 4355 messages
  • 4515 votes

ghostman wrote:

(quote)

De avontuurlijke en niet de conservatieve cineasten hebben cinema gemaakt

Vind Dialogue avec mon Jardinier van Jean Becker alles behalve grensverleggend maar heerlijke cinema. Ken zo nog tonnen voorbeelden.

Heb liever iemand die weet wat die doet en zo een mooie film maakt dan een Godard die blind met een schaar door de montageruimte rent. Bovendien komen de meest indrukwekkende vooruitgangen van mensen die in eerste instantie wisten hoe ze een verhaal moesten vertellen.

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4893 votes

ghostman wrote:

(quote)
(quote)

Ja, Harry... dat stond er nog niet toen ik op je reageerde. Dat heb je er later pas bijgeschreven.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

HarmJanStegenga wrote:

Omdat jij The Departed een groot gedrocht vind, reageerde ik op xgogax, omdat ik dacht dat jullie de film gewoon slecht vonden. Waarschijnlijk wat anders geïnterpreteerd ofzo.

Maw, je reageert maar wat zonder te weten waarover het eigenlijk gaat. Erg zinvolle bijdrage.

Ja! The Departed is lekker modern

Volgens mij kijk je niet zoveel recente films dan

(en het origineel is trouwens evengoed een "tijdgenoot".

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4893 votes

Onderhond wrote:

Maw, je reageert maar wat zonder te weten waarover het eigenlijk gaat. Erg zinvolle bijdrage.

Uh, nee... iets anders interpreteren is heel wat anders dan niet weten waar je het over hebt. Reageer anders liever op de rest i.p.v. wat moeilijk zitten doen.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Drs. DAJA wrote:

Er is nog een verschil tussen digitaal printen en schieten en dan heb je ook nog schieten in HD. Bovendien keur ik digitaal niet per direct af, zo is m'n favoriete neo-noir, Sin City digitaal geschoten en geprint. Mijn kritiek op Public Enemies heeft vooral te maken met hoe Mann met digitaal omgaat en de enorm belabberde sounddesign.

Alle films na 2000 van Mann zijn digitaal / in HD geschoten. En hoe gaat hij dan met digitaal om? Hoe kon/kan hij het anders doen?

Belabberde sounddesign? Neen, deze film heeft geen über-sentimentele Morricone muziek. Is dat slecht? Moet je een film daarop afreken? Deze film probeert "vivid" over te komen. Niet alles wat er gezegd wordt kun je evengoed verstaan. Net als in de werkelijkheid. Verder heeft dat toch niets met digitaal te maken.

Drs. DAJA wrote:

Zo heb ik het niet gezegt. Hij heeft een bepaalde manier van spelen, inderdaad wat strakker en afstandelijker die op 35mm overtuigd. Dit past echter absoluut niet bij de manier waarop (en waar op) Public Enemies geschoten is, waardoor hij mij niet overtuigd. Mannhunter vond ik prima overigens, heb niks tegen kilheid, kleurloosheid en afstandelijkheid en in Mannhunter werkt het wel.

Slaat echt nergens op. Door HD en handheld vind k hem juist heel erg naturel en onsentimenteel overkomen. Zoals het hoort.

Dat is natuurlijk bullomy omdat ik enkel refereer naar hoe hij met z'n nieuwe trucje omgaat. Daarvan was bij Heat al helemaal geen sprake wat ik één van de betere actiefilms vind.
Ja, omdat Heat zijn meest toegankelijke film is. En Heat is geen actiefilm, maar dat terzijde.

Sorry, maar jouw mening over Mann neem ik sowieso niet meer serieus. En het maakt me ook niet uit of dat wederzijds is.

Animosh

• 4665 messages
  • 538 votes

HarmJanStegenga wrote:

Veel regisseurs weten gewoon niet hoe ze er mee om moeten gaan

Heb je daarvan concrete voorbeelden? Ik heb nu namelijk werkelijk geen flauw idee op welk type regisseur je doelt.

Tayama

• 1102 messages
  • 522 votes

Transformers 2. Om maar een vrij recente persoonlijk minder plezierige kijkervaring te noemen.

Drs. DAJA

• 4355 messages
  • 4515 votes

xgogax wrote:

Belabberde sounddesign? Neen, deze film heeft geen uber sentimentele Morricone muziek. Is dat slecht? Moet je een film daarop afreken? Deze film probeert "vivid" over te komen. Niet alles wat er gezegd wordt kun je evengoed verstaan. Net als in de werkelijkheid. Verder heeft dat toch niets met digitaal te maken.

Sounddesign is wat anders dan soundtrack.

Je kon gewoon het verschil horen tussen takes in éénzelfde scene/dialoog. Hoor jij dat wel eens in het echt?

Animosh

• 4665 messages
  • 538 votes

Tayama wrote:

Transformers 2

Miljoenen die de man eraan verdient, dus me dunkt dat Bay perfect weet hoe hij de filmische middelen optimaal moet benutten om zijn doelstelling ($$$) te bereiken. Dat even terzijde genomen is Bay natuurlijk ook geen eerlijke vergelijking met de arthousefilms uit het verleden, want hij maakt films binnen de grenzen van de commercialiteit, zonder enige kunstzinnige pretenties, in tegenstelling tot... Vandaar ook dat ik wil weten of HarmJanStegenga doelt op commerciële regisseurs à la Bay of kunstzinnige filmmakers in de trant van Noé, Boe en Tsukamoto (die hij wellicht te ver vindt doorschieten).

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Drs. DAJA wrote:

(quote)

Sounddesign is wat anders dan soundtrack.

Je kon gewoon het verschil horen tussen takes in éénzelfde scene/dialoog. Hoor jij dat wel eens in het echt?

Mann maakte gelijktijdig gebruik van meerdere camera's. Sommige camera's stonden dichter bij Bale dan andere camera's. Vandaar dat verschil. Net als in de werkelijkheid!

Drs. DAJA

• 4355 messages
  • 4515 votes

Animosh wrote:

(quote)

Miljoenen die de man eraan verdient, dus me dunkt dat Bay perfect weet hoe hij de filmische middelen optimaal moet benutten om zijn doelstelling ($$$) te bereiken.

Heeft hij ook wel heel erg veel geld voor nodig hoor. Peter Jackson doet het met minder dan de helft van het budget van Transformers en haalt er veel meer uit.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.