- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Cinematografie
Cinematografie
horizons
-
- 5687 messages
- 2402 votes
Dus na 2000 is het allemaal niets meer?
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
nee, sorry
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Vreselijk ja. Zijn ook allemaal Amerikanen natuurlijk.
Zijn het niet. Wel wat veel Amerikaanse producties.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Niet in de top 100 betekent niet helemaal niet meer he? Anyway, ik maakte snel snel ook een top 100. Op alfabetische volgorde. Staan er iets meer in:
1917
2001, A Space Odyssey
Alien
Angel Heart
The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
The Asphalt Jungle
Badlands
Barry Lyndon
Black Sunday
Black Swan
The Big Combo
The Bird with the Crystal Plumage
Black Cat White Cat
Blade Runner
Blood and Black Lace
Das Boot
Das Cabinet des Dr. Caligari
Cat People (1942)
Children of Men
Chinatown
Cidade de Deus
Citizen Kane
Il Conformista
Cyclo
The Deer Hunter
Deliverance
Do the Right Thing
Double Indemnity
Drive
The Duellists
Escape from New York
Fargo
Fight Club
The French Connection
The Getaway
The Godfather
The Good, the Bad & The Ugly
The Graduate
La Grande Bellezza
Great Expectations (1946 version)
The Hidden Fortress
House of Flying Daggers
High and Low
The Hustler
Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles
Jacob’s Ladder
Joker
Kiss Me Deadly
Kung Fu Hustle
The Lady from Shanghai
Lawrence of Arabia
Mad Max 2, The Road Warrior
Manhattan
The Matrix
Near Dark
No Country for Old Men
The Night of the Hunter
Odd Man Out
Oliver Twist (1948)
Onibaba
Once Upon a Time in the West
Out of the Past
El Orfanato
Pan’s Labyrinth
Panic in the Streets
Parasite
Pat Garrett & Billy the Kid
The Piano
Pickup on South Street
Peeping Tom
Platoon
Playtime
Profondo Rosso
Raging Bull
Rashomon
The Right Stuff
Rumble Fish
Le Salaire de la Peur
The Scarlet Empress
Seven
The Seven Samurai
Sorcerer
Soy Cuba
Sunset Blvd.
Suspiria (1977)
Suture
Sweet Smell of Success
Sweetie
Taxi Driver
Tess
Tetsuo II
There Will Be Blood
The Thing ('82)
The Third Man
Touch of Evil
Unforgiven
El Vampiro Negro
Vertigo
The Wizard of Oz
Yojimbo
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Iedereen vergeet Brutti, Sporchi e Cattivi,
wel wat bava werk te zien, en dat was hard nodig.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ze maken toch echt een lijst met de 100 beste geschoten films, overall. Dus uit welk land je dan komt als society doet er niet zoveel toe, je hoort oog te hebben voor film in de volle breedte. Net als bij literatuur zijn Amerikanen daar alleen heel slecht in.
Vergeet niet dat op het moment dat iemand in de wereld opvalt, hij daarna naar Hollywood gehaald wordt en dan de middelen krijgt die hij daarvoor niet ter beschikking had. Kijk even hoeveel van de namen niet in Hollywood zijn begonnen. Voor DOP's geldt nog meer dan voor ieder andere functie in filmmaken dat talent naar Hollywood trok (ook al bleven sommige dan af en toe ook in het land van herkomst producties doen).
Kijk naar onze eigen Robby Muller, Jan de Bont, Rogier Stoffers en Theo vd Sande.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Vergeet niet dat op het moment dat iemand in de wereld opvalt, hij daarna naar Hollywood gehaald wordt en dan de middelen krijgt die hij daarvoor niet ter beschikking had.
Wel ja, je krijgt een hoop extra geld, aan de andere kant wordt je creatieve vrijheid enorm beperkt. Of dat dan mooiere films zou moeten opleveren?
Qua techniek allicht beter, waar natuurlijk ook een gevaar schuilt als je technische mensen films laat beoordelen.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Wel ja, je krijgt een hoop extra geld, aan de andere kant wordt je creatieve vrijheid enorm beperkt. Of dat dan mooiere films zou moeten opleveren?
Qua techniek allicht beter, waar natuurlijk ook een gevaar schuilt als je technische mensen films laat beoordelen.
Toch niet in de J70?
En er wordt toch niet alleen op techniek beoordeeld? Artistieke kwaliteiten lijken me een hoger doel.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Vergeet niet dat op het moment dat iemand in de wereld opvalt, hij daarna naar Hollywood gehaald wordt en dan de middelen krijgt die hij daarvoor niet ter beschikking had. Kijk even hoeveel van de namen niet in Hollywood zijn begonnen. Voor DOP's geldt nog meer dan voor ieder andere functie in filmmaken dat talent naar Hollywood trok (ook al bleven sommige dan af en toe ook in het land van herkomst producties doen).
Dat mag deels zo zijn maar dan nog steeds gaat het maar over een bepaald soort film. Inderdaad de grote films uit de Hollywood-studio's. Ik zie zo gauw niks (!) van Tarkovsky of Bergman, maar ook niet van Wong Kar Wai of Pablo Larraín. Kechiche is misschien wat veel gevraagd, maar de hele Franse en Italiaanse film is zeer mager vertegenwoordigd. Zelfs binnen de VS heeft men lacunes van de wat meer onafhankelijke filmmakers (geen Jarmusch volgens mij, ook geen Lynch).
Laten we het erop houden dat het een nogal traditionele lijst is die vooral de grote en bekende Amerikaanse producties nog eens viert.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Er staat 1 Wong Kar Wai en 1 Bergman in, hoor. Maar verder vind ik het wel logisch. Het is de smaak van de Amerikaanse Union.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Toch niet in de J70?
En er wordt toch niet alleen op techniek beoordeeld? Artistieke kwaliteiten lijken me een hoger doel.
Natuurlijk
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Wel ja, je krijgt een hoop extra geld, aan de andere kant wordt je creatieve vrijheid enorm beperkt.
Qua fotografie? Nee joh.
Ludo92
-
- 81 messages
- 29 votes
Kom op zeg, een top 100 samengesteld door Amerikanen en dan nog geen film van Mann in de lijst.
Hoe krijg je dat voor elkaar...
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
misschien is dit een interessante site
ShotOnWhat? Movies & Television
kan je op een camera (of films) klikken en dan zie je welke films ermee zijn geschoten (of de cameras die zijn gebruikt voor een film)
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Kom op zeg, een top 100 samengesteld door Amerikanen en dan nog geen film van Mann in de lijst.
Hoe krijg je dat voor elkaar...
LOL.
Als er íemand afschuwelijke cinematografie heeft is het Mann wel....
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Als er íemand afschuwelijke cinematografie heeft is het Mann wel....
BarryEgan
-
- 76 messages
- 2081 votes
Sterk staaltje vakmanschap van Mann hoor, Wouter.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Mann draaide het niet he? Fotografisch veel, veel beter dan alles daarna, dat wel.
Film nooit afgekeken, btw
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Okay, die geef ik je.
BarryEgan
-
- 76 messages
- 2081 votes
Mann draaide het niet he? Fotografisch veel, veel beter dan alles daarna, dat wel.
Film nooit afgekeken, btw
Dat is evident.
Hoezo nooit afgekeken?
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Er staat 1 Wong Kar Wai en 1 Bergman in, hoor. Maar verder vind ik het wel logisch. Het is de smaak van de Amerikaanse Union.
Ha, ik ging bij mij bericht uit van de titels die je in het topic geplaatst had, maar ik zie dat in jouw lijst de door mij genoemde namen niet voorkomen. Lekker dan. 
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
En je bent nog wel zo'n filmkenner.
Geen fan van Mann.
de grunt
-
- 4336 messages
- 1576 votes
Ik ben ook fan van Castellari maar geef The Insider nog eens een kans. 
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Dante Spinotti´ werk voor The Insider en Heat is briljant, maar het is werkelijk onbegrijpelijk wat hij voor Public Enemies heeft gedaan. Nooit begrepen waarom Mann zeer inferieure digitale camera´s heeft toegestaan in sommige van zijn films.
Mijn hart gaat uit naar Christopher Doyle. Misschien wel mijn persoonlijke ´held´. Vooral zijn toegevoegde waarde in Chinese en Hongkong cinema is ongekend. Ken eigenlijk geen andere persoon die zulke esthetische waarde heeft toegevoegd voor film. Het knappe is dat hij werkelijk een zeer onderscheidend karakter heeft waardoor ik haast elke film waar hij aan verbonden was direct kan herkennen. Goed, er zijn er wellicht nog enkele tientallen die ik zeer waardeer en kan herkennen, maar hij is werkelijk het neusje van de zalm. Helaas is zijn samenwerking met Kar-wai Wong al lang verleden tijd.
Helaas zullen weinig mensen veel binding hebben met zo iemand, of een editor, of een andere persoon die toch zeer belangrijk is voor een film. Nog altijd begrijp ik niet waarom.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes