- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Cinematografie
Cinematografie
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Hoezo 'wat mij betreft'?
Vergelijk het maar met een foto maken. Dan bepaal je ook je plaats tov het licht en stel je de camera in op de lichtsterkte.
De keuzes die je daarin maakt zijn toch aspecten die tot stand zijn gekomen door de cameravoering.
Als vakmensen zeggen dat het essentieel deel uit maakt van de cinematografie, wie ben jij om dat er zomaar buiten te laten?
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Vergelijk het maar met een foto maken. Dan bepaal je ook je plaats tov het licht en stel je de camera in op de lichtsterkte.
De keuzes die je daarin maakt zijn toch aspecten die tot stand zijn gekomen door de cameravoering.
Als vakmensen zeggen dat het essentieel deel uit maakt van de cinematografie, wie ben jij om dat er zomaar buiten te laten?
Die laatste opmerking vind ik een beetje nonsens. Zoals ik al zei zuig ik ook niet alles uit mijn duim maar heb ik hier college over gehad. Ik trek de vakkennis van Wouter en cornelis niet in twijfel, maar er is meer te zeggen over kunstkritiek dan de mening van een vakman.
Verder verwijs ik naar mijn eerdere post hier, waar ik bij tonaliteit ook 'belichting' heb genoemd. Zaken als de sluitertijd en filters vallen daar zeker onder. Ik ontken slechts dat de lichtbronnen die worden opgesteld rond/in het decor horen bij de cinematografie.
Wat er voor de camera staat (dus wat er te zien is) is in principe niet het domein van de cameraman.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
De titel van een documentaire over een cameraman zegt mij werkelijk niets over cinematografie.
In combinatie met die andere hints ook niet? Er zijn er meer genoemd dan die ene hoor.
Dat is mij dus te beperkt. En ik begrijp werkelijk niet wat shotlengte met cameravoering te maken heeft.
Een kromme vergelijking. Zelfs met misplaatst dedain ten aanzien van wat licht voor film is. Je lijkt ook te denken dat het bij licht enkel gaat om geplaatste lampen. 'Licht' is natuurlijk een veelomvattender begrip dan dat.
En nogmaals: jouw definitie is juist beperkender (want gereduceerd tot de technische handelingen, uitgevoerd met een apparaat) dan de algemeen gangbare, die hier wel aardig verwoord staat:
Cinematography encompasses the artistic vision of filmaking, including considerations of lighting, photography, camera movement and angle, producing and final presentation. The cinematographer, cometimes referred to as the Director of Photography, works closely with the film director to determine the best way for each scene to be shot and lit.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Behoorlijk flauw.
Ik meen het. Van mij mag je je eigen uitleg hebben bij wat cinematografie is, ik wijs je er op dat het niet overeenkomt met de werkelijkheid.
Sorry, maar jullie argumentatie kan mij echt niet overtuigen.
Dan ben je eigenwijs. Ik werk er professioneel mee en kom met tig sites die je ongelijk bewijzen
Natuurlijkwel.
Daarbij hebben jullie beiden het nog steeds over het werk van de DoP terwijl de term daar helemaal niet op slaat, althans niet in mijn definitie. Met cinematografie beschrijf ik aspecten van een film die tot stand zijn gekomen door de cameravoering.
En daar hoort licht dus bij.
Uiteindelijk is de camera slechts een kastje dat licht opvangt, dat snap ik ook nog wel. Maar het literaire werk van een schrijver beoordeel ik niet naar de keuze van de soort drukinkt.
Met deze opmerking geef je aan niet te snappen wat licht, en dus cinematografie, is.
Licht is het medium en daarmee uiteindelijk het belangrijkste. Maar het valt wat mij betreft net zo min onder cinematografie als de kleur van het decor (kleur = licht) of de projectie op het filmdoek.
En dat is dus lariekoek en apenkool.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Berichten verplaatst naar Overigen > Algemeen > fotografie sites
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Site met geweldige tracking shots gevonden.
DAILY FILM DOSE: A Daily Film Appreciation and Review Blog: THE LONG TAKE - dailyfilmdose.com
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Zul je zien dat Cinematograaf Roger Deakins uiteindelijk alleen een oeuvre prijs krijgt toegestopt.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
In een gesprek met Jean van de Velde tijdens het Nederlands Film Festival vertelt Van Hoytema aan de hand van voorbeelden over zijn carrière vol creatieve samenwerkingen.
'Bond is groter dan groot' - Interview Hoyte van Hoytema | Film | de Volkskrant (betaalartikel)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Dat is flauw. 
Wellicht zaten er beelden in waar copyright op zat. Maar de video is privé gezet, misschien komt 'ie binnenkort weer online.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ze hebben de Masterclass opnieuw geupload!
JT Chinaski
-
- 94 messages
- 107 votes
Nice! Meteen maar uitgekeken. Sympathieke man die Hoyte van Hoytema.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Nog eenmaal Hoyte, in het kader van NFF:
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Dutch angle - Wikipedia - nl.wikipedia.org
(is overigens niets Nederlands aan)
(via VPRO Cinema)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Meestercinematograaf Robby Müller - Overzichtstentoonstelling in EYE - VPRO Cinema Special
Master of Light – Robby Müller | Tentoonstelling | EYE - eyefilm.nl
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Going Steadi: 40 Years of Steadicam - filmlinc.org
Misschien dat ze ook zoiets in EYE kunnen organiseren.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Living the Light - Robby Müller (2018) - vanaf 20 september in de bioscoop
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
His black-and-white features emphasize shadows and inclement weather, while a stark palette of blues, greens, and browns characterizes his color movies.
Movies highlighted in this reel: "Le Samouraï," "Army of Shadows," "Le Cercle Rouge," "Les Doulos," and "Bob le Flambeur."
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Filmmaker Darnell Martin and writer Nelson George discuss how Spike Lee and his cinematographer Ernest Dickerson captured the blistering heat of a New York summer and the care they took in photographing the film’s cast members of color.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Cinematographer Newton Thomas Sigel takes us through the differences between wide-angle, normal and telephoto lenses. He explains the science of each lens using examples from “Bohemian Rhapsody,” “Drive” and “Three Kings”.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
We welcome cinematographer Rodrigo Prieto to Cooke Optics TV. A veteran of the cinematography world, he has collaborated with Martin Scorsese on three feature films that include 'The Wolf of Wall Street’, ‘Silence’ and ‘The Irishman’. In this video, he deconstructs some of the photographic decisions they made in ‘The Irishman’ and how he first met Scorsese. Interviewed at Camerimage 2019.