- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Zijn liefhebbers van horrorfilms allemaal ziek in hun hoofd?
Zijn liefhebbers van horrorfilms allemaal ziek in hun hoofd?
Pastichio Rocker
-
- 6344 messages
- 0 votes
Klopt. Mensen die van horror houden zijn ziek en moeten preventief geruimd worden zoals koeien en BSE, want in ieder van hun schuilt een potentiele verkrachter en/of moordenaar. Ik bel dan ook altijd 'meld misdaad anoniem' wanneer ik iemand betrap met een horrorcollectie. Vooral de mensen die films zoals The Shining en Evil Dead tot hun favorieten benoemen zijn van het ergste en ziekste soort. Dit soort perverse driften moet je gelijk drastisch aanpakken! Ik roep iedereen dan ook op hetzelfde te doen.
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Heel interessant stukje Halcyon. Horror blijft voor veel discussies zorgen, vooral omdat een grote groep mensen horror als 'fout' bestempelen. Ik vind ik dat die mensen zich eens meer moeten verdiepen in de materie ipv horror als zondebok te gebruiken voor alles wat slecht is in de wereld. Persoonlijk ben ik ook voor de eerste twee theorieën. De eerste als primaire reactie bij een horror en de tweede als secundaire reactie, meer in het onderbewuste. De derde is inderdaad erg vergezocht en een typische wetenschappelijke theorie. Desalniettemin interessant.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Ik vind ik dat die mensen zich eens meer moeten verdiepen in de materie ipv horror als zondebok te gebruiken voor alles wat slecht is in de wereld.
Craven en scenarist Williamson vatten het goed samen in Scream: horror maakt geen moordenaars, het maakt ze alleen maar creatiever. En hey, dat kunnen we alleen maar toejuichen, toch? 
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Klopt. Mensen die van horror houden zijn ziek en moeten preventief geruimd worden zoals koeien en BSE, want in ieder van hun schuilt een potentiele verkrachter en/of moordenaar. Ik bel dan ook altijd 'meld misdaad anoniem' wanneer ik iemand betrap met een horrorcollectie. Vooral de mensen die films zoals The Shining en Evil Dead tot hun favorieten benoemen zijn van het ergste en ziekste soort. Dit soort perverse driften moet je gelijk drastisch aanpakken! Ik roep iedereen dan ook op hetzelfde te doen.
ik geloof dat wij jou aan moeten melden bij psychiater.
wat kraam jij onzin uit zeg.
ik hou van hellraiser dus wat jij zegt dat ik ook een moordenaar zou kunnen zijn.
volgens mij ben jij ziek, zwak en misselijk
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Volgens mij was zijn reactie vooral sarcastisch bedoeld. Een beetje misplaatst in mijn ogen, want aan een serieuze discussie hebben we meer.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Volgens mij was zijn reactie vooral sarcastisch bedoeld. Een beetje misplaatst in mijn ogen, want aan een serieuze discussie hebben we meer.
dan moet hij het niet zo serieus neer zetten en een emoticon erbij.
want dit kun je niet zo neer zetten in mijn ogen.
sorry
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
In Film > Genres en landen > Waarom we zo graag naar horrorfilms kijken...:
Horror concept is eentje uit de romantiek (1800-1850). Dit is een periode van het idee: de nietige mens in een groteske natuur. Uit deze periode heb je ook de dark romantics; met daarin horror (de sade, frankenstein, dracula). Het idee achter de horror zoals vormgegeven in deze tijd is inderdaad vergelijkbaar met een ritje op de achtbaan. Huiveren als entertainment, je zit in je stoel, je huivert met het volste besef dat je compleet veilig bent.
Ik geloof zo dat je genot van horror vanuit de geschriften van Freud te verklaren zijn. Dat zijn ook grappige studies.
salvatore
-
- 1937 messages
- 3236 votes
dan moet hij het niet zo serieus neer zetten en een emoticon erbij.
want dit kun je niet zo neer zetten in mijn ogen.
sorry
Het sarcasme druipt ervan af. Een emoticon zou niet in de context passen. Het ligt gewoon, sorry dat ik het zeg, aan jou onderscheidingsvermogen van wat sarcasme is en wat echt is.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Het sarcasme druipt ervan af. Een emoticon zou niet in de context passen. Het ligt gewoon, sorry dat ik het zeg, aan jou onderscheidingsvermogen van wat sarcasme is en wat echt is.
oke dan ligt het aan mij ook prima
vind het gewoon dom stukje tekst ook al was het sarcasme, zet het dan niet neer
Materny
-
- 10188 messages
- 1026 votes
Drama - Met genot zitten te kijken naar het leed van andere.
Actie - Joelend zitten te kijken hoe iemand een kogel vangt.
Thriller - Goedkeurend zitten te knikken hoe mensen achtervolgd worden door stalkers en maniakken.
Is toch allemaal hetzelfde principe of niet.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Ik geloof zo dat je genot van horror vanuit de geschriften van Freud te verklaren zijn. Dat zijn ook grappige studies.
Maar psychologie is nog altijd geen exacte wetenschap, dus ik blijf het in vele gevallen maar "een theorie" vinden.
Neem even volgend stukje:
Via allerlei lichamelijke en hormonale processen krijgen jongeren biologisch gezien de mogelijkheid om zich voort te planten. Alleen de nodige kennis ontbreekt en het enige dat nog beangstigender is dan macht zonder kennis om die macht te gebruiken, is kennis zonder controle.
Wat verder:
Horror is een van de kunstvormen met het duidelijkst afgebakende publiek. Hoewel de beelden die in horror gebruikt worden ook in andere genres terug te vinden zijn – denken we bijvoorbeeld maar aan het monster, de boze stiefmoeder, de heks, de held in het sprookje – is de toepassing ervan in het horrorscenario voor slechts één, heel specifiek publiek geschikt. De grondgedachte van elke horrorsaga heeft namelijk te maken met voortplanting. En dat is in essentie waar elke adolescent naar op zoek gaat.
Met andere woorden, het idee wordt geopperd dat de antwoorden op vragen betreffende seksuele identiteit te vinden zijn in horrorfilms. Hoezo dan? En waarop is die stelling gebaseerd? Ik vind een link tussen seksuele identiteit en romantische films namelijk veel meer voor de hand liggen. Of mis ik iets?
Die Hard,Willis
-
- 4005 messages
- 1360 votes
Erg interessant stukje Halcyon. Zelf ga ik ook voor de eerste theorie, het gaat toch wel een beetje om de kick. Of horror liefhebbers ziek zijn, dan zeg ik nee. Ik denk dat ieder mens wel een beetje sadist in zich heeft zitten, iedereen toont het op andere manieren. Horrorliefhebbers met het kijken van een paar moorden, maar ook in de hedendaagse maatschappij is iedereen een beetje sadist. Hoe vaak heb je wel geen files van mensen die naar een ongeluk zitten te gapen.
Verder is horror gewoon het beste genre voor een goede achtbaanrit van dood en verderf.
Pastichio Rocker
-
- 6344 messages
- 0 votes
ik hou van hellraiser dus wat jij zegt dat ik ook een moordenaar zou kunnen zijn.
Sarcasme herkennen is niet je sterkste punt he?
Je had ook even mijn top 10 kunnen bekijken; dan was je wellicht ook al tot de conclusie gekomen dat mijn bericht niet serieus te nemen is.
Dit is natuurlijk een stille hint, want deze films heb ik notabene zelf in mijn top 10 staan.
Sommige horrorliefhebbers zijn trouwens wel degelijk ziek in hun hoofd, getuige die twee die die vermeende pedo in hun kelder hebben doodgemarteld, n.a.v. het zien van Hostel.
combi
-
- 20609 messages
- 0 votes
combi
-
- 20609 messages
- 0 votes
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Sommige horrorliefhebbers zijn trouwens wel degelijk ziek in hun hoofd, getuige die twee die die vermeende pedo in hun kelder hebben doodgemarteld, n.a.v. het zien van Hostel.
Maar dan is de vraag: kijken ze horrorfilms omdat ze ziek zijn, of zijn ze ziek omdat ze horrorfilms kijken? Of om het anders te zeggen: horror maakt geen moordenaars, het maakt ze alleen maar creatiever
.
Pastichio Rocker
-
- 6344 messages
- 0 votes
Maar dan is de vraag: kijken ze horrorfilms omdat ze ziek zijn, of zijn ze ziek omdat ze horrorfilms kijken? Of om het anders te zeggen: horror maakt geen moordenaars, het maakt ze alleen maar creatiever
.
Een film of een game dient als een trigger om de knop om te zetten. Ik denk wel dat het iets van langere tijd is, en dat je niet even zo maar besluit om bv je school uit te moorden of iemand dood te martelen.
Je ziet het vaak bij die scholieren die hun school overhoop schieten: allemaal van die figuren die muurbloempjes waren, gepest werden of opgejut door leeftijdsgenoten. En dan kan zo'n GTA waar je met je dikke gun door de stad loopt en iedereen kan afschieten zorgen voor een bepaalde trigger. Heeft verder niks met de game te maken, maar des te meer met de persoon.
En het hoeft trouwens helemaal geen game of film te zijn, maar het kan ook een situatie, een krantenbericht o.i.d. zijn die die knop omzet.
Hoe komt het trouwens dat het bijna altijd mensen betreft van het mannelijke geslacht die tot dit soort daden overgaan?
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Hoe komt het trouwens dat het bijna altijd mensen betreft van het mannelijke geslacht die tot dit soort daden overgaan?
Ik vermoed dat dit voortvloeit uit het rollenpatroon dat al eeuwenlang in onze maatschappij verankerd zit. Neem bv. oorlogen. Tegenwoordig zie je wel vrouwelijke soldaten in het korps, maar dat is van de oudheid tot zo'n halve eeuw geleden toch altijd een mannenzaak geweest. Volgens mij heeft het dus gewoon te maken met de rol die de man sinds het begin van de mensheid in de maatschappij gespeeld heeft. Ik kan het niet aantonen met cijfers, maar het zou me trouwens niet verbazen mocht de emancipatie van vrouwen recht evenredig gepaard gaan met een toename van geweld door vrouwen.
The Last
-
- 7169 messages
- 0 votes
Voor de mensen die eens een film willen zien, waaruit blijkt dat sommige horrorliefhebbers wel degelijk ziek zijn in hun hoofd, is natuurlijk Scream dé grote aanrader. 
Friday the 13 th
-
- 2558 messages
- 2023 votes
Beetje flauw topic dit, maar goed mag ook wel eens. Ik zou niet weten waarom mensen die graag horrors kijken ziek in hun hoofd zouden zijn.
Je kan een horrorfilm kijken voor vele aspecten, de al dan niet brute moorden is daar ééntje van, maar er is zoveel meer te bespeuren in een horrorfilm.
Zo zouden mensen die graag oorlogsfilms kijken en die helemaal opgaan in WOII ook allemaal nazi's kunnen zijn en een schroef in hun hoofd los hebben. Wat natuurlijk niet zo is.
vicestar
-
- 40 messages
- 43 votes
Met andere woorden als ik fan ben van Romantische films ben ik het type wat de hele dag romantisch loopt te doen.
En iedereen op een romantische manier probeer te swaffelen?
Ik denk meer dat het ziek zijn er al in zit. alleen dat deze mensen worden geinspireerd door dit soort films hoe iemand te doden. Dus ipv met een mes een zwaard gebruiken o.i.d.
Nou ik heb de hele hellraiser serie, ben in bezit van Cannibal Holocaust noem een horror film en ik heb hem en ik ga toch elke dag braaf naar mijn werk, spreek oudere aan met u, laat mensen oversteken (zonder ze over te rijden). Dus de titel van deze post slaat volledig de plank mis.
Lui (crew films)
-
- 3490 messages
- 11859 votes
Inderdaad, ik mag dan wel ziek in mijn hoofd zijn maar ik weet zeker dat dat niks te maken heeft met het feit dat ik veel horrorfilms kijk 
Friday the 13 th
-
- 2558 messages
- 2023 votes
Inderdaad, ik mag dan wel ziek in mijn hoofd zijn maar ik weet zeker dat dat niks te maken heeft met het feit dat ik veel horrorfilms kijk 
Haahahah
Blijven kijken dan 
Het is wel zo dat een vriendin van mij ooit naar de psycholoog is gegaan en toen ik met haar afsprak in de cinema wou ik graag een horrorfilm zien en ze zei toen dat de psycholoog dit ten stelligste afgeraden had.
Lui (crew films)
-
- 3490 messages
- 11859 votes
Dan heeft ze zeer zeker een flutpsycholoog gehad 
vicestar
-
- 40 messages
- 43 votes
Haahahah
Blijven kijken dan 
Het is wel zo dat een vriendin van mij ooit naar de psycholoog is gegaan en toen ik met haar afsprak in de cinema wou ik graag een horrorfilm zien en ze zei toen dat de psycholoog dit ten stelligste afgeraden had.
Zeker omdat ze enge dromen krijgt
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Haahahah
Blijven kijken dan 
Dan zal er wel wat mis zijn geweest met haar.
(Of met de psycholoog)
thunderball
-
- 5878 messages
- 1414 votes
Nou, een van mijn ex-vriendinnen was een echte horrorfan en zij was/ is naar mijn bescheiden mening behoorlijk ziek in haar hoofd! 
wyatt earp
-
- 5006 messages
- 2629 votes
Ik (als horrorfan) vind dat je niet ziek in je hoofd bent als je horror kijkt. Hoewel het wel zo is dat je een soort van immuun voor horror word. Als je bijvoorbeeld met een paar vrienden (en al helemaal vriendinnen) een lekkere horror kijkt, en iedereen schrikt zich kapot, denk ik, o wat grappig, leuk gedaan (een beetje overdreven). Of als ieder 'normaal' niet meer naar het scherm durft te kijken vanwege het bloed, geniet ik pas. Je hebt ook van die figuren die nachtmerries krijgen van horror. Zoals dat meisje laatst in duitsland dat van paniek uit het raam klom toen ze Perfume: The Story of a Murderer gezien had. Maar dat is wel een heel extreem voorbeeld.
Maar als je dat allemaal bekijkt, is er wel iets wat horrorfanaten wel hebben, en 'gewone'mensen niet. Maar ze/ (we) zijn niet ziek in hun hoofd. Denk eerder dat mensen die ziek in hun hoofd zijn, horror kijken. (staat volgens mij al eerder in dit topic)
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen ziek in hun hoofd worden van bowlen of post bezorgen.