- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmclichés
Filmclichés
yeyo
-
- 6351 messages
- 4614 votes
Op zich niks mis mee, maar ik vind het op zich een nogal een denigrerende rol. Morgan Freeman weet zich meestal wel te redden, maar als ik bv. kijk naar die John Coffey in The Green Mile. 
En Tom Hanks, sja, ik zou eerlijk gezegd niet eens weten waar hij goed in is. Een gebrek aan persoonlijkheid hebben? 
huVILEub
-
- 3081 messages
- 537 votes
Ik dacht al dat je over John Coffey wilde beginnen. Maar het is inderdaad waar.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Gaat wel een beetje lijken alsof het op de automatische piloot is ja. 
huVILEub
-
- 3081 messages
- 537 votes
Ik denk dat het erg diep zit. Alsof hij de film moest kijken zoals in 'A Clockwork Orange', een 'The Green Mile' trauma.
yeyo
-
- 6351 messages
- 4614 votes
Haha 
Het gaat 'm niet eens alleen over de film hoor. Ik heb gewoon de meeste van die films met dergelijke personages die als voorbeeld worden gegeven op Wikipedia nog niet gezien. Hollywood komt vaak nogal racistisch uit de hoek, zonder dat er echt op gelet wordt. Daar erger ik me mateloos aan.
huVILEub
-
- 3081 messages
- 537 votes
Mij lijkt het meer dat ze het doen om racisme te verminderen. Ze beelden ze af als hulpzaam en niet bedreigend.
yeyo
-
- 6351 messages
- 4614 votes
Het zou nog beter zijn als ze zwarten gewoon als mensen zouden voorstellen. Behulpzaam, waar doet dat je trouwens aan denken? 
Vergeet ook niet dat die personages nooit het hoofdpersonage spelen. De protagonist is altijd blank en meestal erg dominant over de 'magical negro'.
huVILEub
-
- 3081 messages
- 537 votes
Hulpvaardigheid... maar ik denk dat je doelt op slavernij? Toch denk ik niet dat ze daar op doelen.
yeyo
-
- 6351 messages
- 4614 votes
Ik denk ook niet dat het uit racisme gedaan ontstaan is hoor, zo een 'conspiracy theory-nut' ben ik nu ook weer niet. 
Het is waarschijnlijk ook zelfs bedoeld als middel om discriminatie tegen te gaan. (alsook door enorm schuldgevoel van de blanke bevolking) Het effect ervan echter is eerder kleinerend dan positief.
Rassengelijkheid is toch uitgaan er van de gedachte dat we allemaal gelijk zijn ongeacht onze huidskleur? Dit cliché waar we het over hebben bevestigt juist nog eens dat er wel degelijk een verschil is op vlak van huidskleur.
jumpstylemovie
-
- 6225 messages
- 1221 votes
Om het topic weer tot leven te wekken, hier een flinke cliché:
Filmtitels met daarin het woordje "The". Dat is toch wel zo cliché he.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3280 votes
Wat dacht je van filmtitels met de letter E erin!
DonOswaldo
-
- 6430 messages
- 1931 votes
Of een film die eindigt met een aftiteling, zooo cliché!!
_Se7en_
-
- 2041 messages
- 1777 votes
Ik vind dat hij wel gelijk heeft hoor! The Eye, The Wicker Man.. Wat is er mis met 'Eye' of 'Wicker Man'. Al kan je het geen cliché noemen.
jirachi03
-
- 393 messages
- 0 votes
In Film > Algemeen > Irritantste movie Cliché:
Wat vinden jullie de irritantste clichés? Elementen in films die steeds weer herhaald worden. 
De cliché die ik erg irritant vind is : Het stopzetten van de muziek in een trailer van een comedyfilm. 
Het is net een teken dat zegt dat je moet lachen om die flauwe grap. En die komt echt vaak voor. Moet je eens op letten. 
yeyo
-
- 6351 messages
- 4614 votes
Trailers van Amerikaanse comedy's zijn tout court clichématig.
de voice-overs hebben bijna iets ridicuul, omdat ze werkelijk altijd hetzelfde stramien volgen:
"... was a man who had it all."
"until one day, he..."
"now, he's about to realize that.."
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Nog een cliche:
Elke keer als een film zich in Afrika af speelt (of als er Indianen aan te pas komen) is er wel een stamhoofd of andere kerel die het hoofdpersonage een geluksbrenger geeft dat hem moet beschermen, of wordt de boosdoener in de film met de duivel vergeleken.
jirachi03
-
- 393 messages
- 0 votes
Of het terugspoel geluid nadat een rare opmerking gedaan wordt , is ook een irritante cliché in comedytrailers.
En een andere: Domme slechteriken.
Ze gaan met een geweer op onze 'held' af en i.p.v. op hem te schieten , gaat hij lekker even met de held praten.
jumpstylemovie
-
- 6225 messages
- 1221 votes
De bad-guy verteld zijn superslechte plan aan de held 
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Een cliché die mij de laatste tijd irriteerd is dat als een personage op een bepaalde manier opgesloten zit er óf een vogelkooi met daarin een vogel te zien is of dat er anders wel een shot in de film zit waarin de hoofdpersoon naar de lucht kijkt en daar een vogel (en anders een vliegtuig) ziet vliegen. Als je erop gaat letten wordt het al snel absurd hoe vaak dat gebruikt wordt.
John Lee Hooker
-
- 14934 messages
- 1625 votes
Pietje laat Marietje schrikken door zijn hand op haar schouder te leggen. ''Oh, didn't mean to scare you.'' En soms zelfs met een geluidseffect eronder.
jirachi03
-
- 393 messages
- 0 votes
Pietje laat Marietje schrikken door zijn hand op haar schouder te leggen. ''Oh, didn't mean to scare you.'' En soms zelfs met een geluidseffect eronder.
Ik vraag me dan ook af waarom die lui anderen besluipen. Ze zijn geen pubers meer die heel leuk iedereen laten schrikken.
jirachi03
-
- 393 messages
- 0 votes
Nog een andere
Je ziet de held weglopen in slowmoting en achter hem , ontploft bijvoorbeeld het HQ van de schurk. 
En 2. De Matrix-imitatie wat niet grappig is.
EmilyPlays
-
- 54 messages
- 500 votes
Gelijk welk avontuur de personages beleven, al lopen ze weken rond zonder hun tanden te poetsen; hun tanden zijn nog steeds glimmend wit.
jumpstylemovie
-
- 6225 messages
- 1221 votes
De held, en eigenlijk wie dan ook, hoeft nooit een plasje te doen tijdens zijn avontuur.
Karl van H.
-
- 2812 messages
- 2254 votes
De held, en eigenlijk wie dan ook, hoeft nooit een plasje te doen tijdens zijn avontuur.
Alsof je daarop zit te wachten bij het kijken van een film. Dat is gewoon irrelevante informatie en wordt dan ook terecht overgeslagen.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Mwoah, soms zie je het wel hoor, dat ze aangeven even naar 't toilet te gaan, maar verder dan dat hoef ik het ook niet te zien.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Lijkt me nou niet echt een toegevoegde waarde heben nee.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Deuren zijn altijd 'toevallig' open, auto's worden zelden afgesloten en er is altijd wel iemand die tijden het vluchten ongelukkig valt. Dat zijn voor mij meer 'clichés'.
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Zou wel een uitkomst zijn voor commerciële zenders, als de acteurs af en toe even een plas gaan doen. Dan kunnen ze de reclame uitzenden.
jirachi03
-
- 393 messages
- 0 votes
Lijkt me nou niet echt een toegevoegde waarde heben nee.