• 177.925 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.356 votes
Profile

Filmclichés

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Trappenhuis bovenaanzicht shot:

https://i.ibb.co/GtsDMLY/trappenhuis.jpg

Still afkomstig uit The Cursed (2021)

Redlop

• 8961 messages
  • 3566 votes

Sommige filmlocaties zijn zo vaak gebruikt dat ze cliché zijn. Deze tunnel (2nd Street Tunnel tussen Bunker Hill and Figueroa, L.A) zien we o.a. in The Terminator, Blade Runner, Independence Day, Con Air, Flashdance, Sneakers, Gattaca, Knight of Cups, Lethal Weapon 2, Transformers en Demolition Man.

http://3.bp.blogspot.com/-DBteLnbn9Rs/UDltb_HQcAI/AAAAAAAABNw/i73HAXwD6aE/s1600/SecondStrTunnel_BladeRunner.jpg

Uit: Blade Runner

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Zit die niet ook in The matrix?

Redlop

• 8961 messages
  • 3566 votes

eRCee wrote:

Zit die niet ook in The matrix?

Nee. Hier zie je een lijst met films waarin de tunnel zit:

klik

Filmkriebel

• 9954 messages
  • 4647 votes

Vreemd dat The Third Man niet in dat lijstje staat

Filmkriebel

• 9954 messages
  • 4647 votes

Nog een groot cliché... .in een zichzelf respecterende arthouse film moet er altijd wel een scène zitten waar je mensen ziet plassen of schijten. Die lijst is inmiddels ook al lang, ook in Nomadland bvb

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Hmmm. Ik kan niet zeggen dat het onwaar is, idd.

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5068 votes

Dat is in elk geval een stuk meer waar dan de bewering dat mensen nooit naar de WC gaan in films wat ook wel beweerd is in dit topic.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Huiszoeking zonder huiszoekingsbevel.

In films komt dit vrij vaak voor. Dan zegt de rechercheur dat het anders te veel tijd kost, of de urgentie is te groot, of de rechercheur is een type dat het niet zo nauw neemt met de regels.

ZAP!

• 5448 messages
  • 3621 votes

Onlangs kwam ik deze interactie weer eens tegen:

A: "What did you say your name was?"

B: "I didn't."

Ebenezer Scrooge

• 2150 messages
  • 3092 votes

In thrillers of horrors: iemand stapt in zijn auto en net als deze persoon z'n auto wil starten wordt hij (of zij) van achteren gegrepen en in de meeste gevallen met een stuk draad of iets dergelijks gewurgd.

Variant hierop: men start de auto, rijdt een stukje en dan zien we via de achteruitkijkspiegel iemand op de achterbank rechtop gaan zitten, vaak ook nog op zo'n heel onnatuurlijke theatrale manier.

ZAP!

• 5448 messages
  • 3621 votes

Redlop wrote:

Sommige filmlocaties zijn zo vaak gebruikt dat ze cliché zijn. Deze tunnel (2nd Street Tunnel tussen Bunker Hill and Figueroa, L.A) zien we o.a. in The Terminator, Blade Runner, Independence Day, Con Air, Flashdance, Sneakers, Gattaca, Knight of Cups, Lethal Weapon 2, Transformers en Demolition Man.

Kwam hem ook tegen in The Big Fix, en ik geloof dat ie ook in Throw Momma from the Train zit. Even Googlen bevestigt dat. Zal wel in nog veel meer films zitten. Mooie tunnel.

skinny_tie

• 1227 messages
  • 3648 votes

Uit het topic De leukste / meest weirde brillen in films:

eRCee wrote:

De bril heeft ook een karakterologische functie: als ze hem afzet ontdooit het personage een beetje, nog wat later gooit ze haar haar los en dan is de transformatie compleet.

Ebenezer Scrooge

• 2150 messages
  • 3092 votes

Een belangrijk nieuwsbericht verschijnt op tv, meestal in een kroeg of lunchroom, en alle klanten verzamelen zich rond de tv waar ze met stomme verbazing naar de (veelal apocalyptische) beelden staren. De barman of vrouw zet het geluid nog even harder met een afstandsbediening.

Filmkriebel

• 9954 messages
  • 4647 votes

Wanneer Amerikanen tafelen in films, dan zie je meestal steaks / burgers met frieten / spaghetti / lasagne / pizza als de culinaire specialiteiten bij uitstek.

ZAP!

• 5448 messages
  • 3621 votes

Filmkriebel - vergeet de hot dog-stands voor advocaten niet, liefst net buiten het gerechtshof!

En binnen Amerikaans gezinsverband is de meatloaf met aardappelpuree en worteltjes (evt. met doppertjes) ook niet te versmaden.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

ZAP! wrote:

Onlangs kwam ik deze interactie weer eens tegen:

A: "What did you say your name was?"

B: "I didn't."

Vandaag nog gezien in The Shootist met John Wayne

• 31144 messages
  • 5447 votes

Het cliché van de agent op een paar dagen van pensioen is al een paar keer genoemd.

Veel voorkomend is ook de 'rookie'. Pas in dienst of nieuw in het veld na een bureaujob. Altijd denigrerend onthaald door de partner en de kans is groot dat de nieuwkomer ofwel dood is voor einde vd film. Ofwel is het de verrassende held die goed is in computerdinges en een scherpschutter.

Flavio

• 4893 messages
  • 5224 votes

Twee mensen (geliefden) vallen elkaar opgelucht in de armen na allerlei gedoe om geld en plots klinkt een schot...een blik van verbijstering en dan glijdt iemand langzaam naar beneden, door de ander in de buik geschoten.

Volgens mij vooral populair in het noir-genre maar laatst ook in een western gezien.

Graaf Machine

• 9791 messages
  • 1412 votes

Flavio wrote:

Twee mensen (geliefden) vallen elkaar opgelucht in de armen na allerlei gedoe om geld en plots klinkt een schot

Twee mensen (geliefden) vallen elkaar opgelucht in de armen na allerlei gedoe om geld, en plots klinkt er GEEN schot, maar is de film afgelopen.

Dát is cliché.

Flavio

• 4893 messages
  • 5224 votes

Het een sluit het ander niet uit. Maar toegegeven, dat laatste cliché komt vaker voor.

ZAP!

• 5448 messages
  • 3621 votes

Het verhaaltje van de muis die in een emmer melk valt (en vervolgens zo snel en hard begint te trappelen dat ie op 't einde bovenop een klont boter staat).

Heb ik eerder aangetroffen in 'Catch Me If You Can', zit ook in 'Secret Ceremony' (daar ging het dan ook nog over een andere muis met een andere afloop - roept om hulp en verdrinkt. miss). En ik zou zweren dat ik het al es in een andere film voorbij heb horen komen, maar ik weet geen titel meer.

-edit- in 'Catch...' gaat het kennelijk ook over twee muizen.

Serpicos

• 1139 messages
  • 4166 votes

Wanneer mensen in films in het middelpunt van de belangstelling komen te staan en zichzelf in breaking news uitzendingen zien op tv, zappen ze weg / zetten ze de tv uit na enkele korte momenten (terwijl ze eerst wel héél erg geïnteresseerd acteren).

• 31144 messages
  • 5447 votes

Bij detectiveseries die plaats vinden in een klein stadje, dorp of eiland, valt het toch wel op hoeveel moorden er daar wel niet gebeuren. Als dat hier gebeurt praten we er jaren later nog over. Maar in die series komt dat wel heel frequent voor.

Shinobi

• 4305 messages
  • 2550 votes

Ik werd er laatst toevallig weer aan herinnerd: een winkelwagentje waarvan één van de twee voorste wielen lichtelijk hapert en daar wordt dan precies op ingezoomd.

Graaf Machine

• 9791 messages
  • 1412 votes

Ja, over inzoomen. Als iemand iets (een object) vergeet, of over het hoofd ziet, wordt dat object altijd even heel erg ingezoomd.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

Nu zie je het niet zoveel meer in films, maar als kind kon ik me vroeger vreselijk storen aan de talloze scènes waarin ouders hun kinderen, nadat ze zich blijkbaar hadden gewassen of als ze in bad waren geweest, vroegen: 'heb je je wel goed achter je oren gewassen?'

WTF? En alsof dat ook de meest belangrijke plek op je lijf zou zijn die je zou moeten wassen? Vond ik altijd nergens op slaan, maar het kwam echt in heel veel films en series voor.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Misdadigers die tegen alle logica in toch steeds uit de handen van de politie/gerecht blijven of op het nippertje kunnen ontkomen.

Seksscènes waarin de personen hun ondergoed aanhouden. Douchescènes zie je ook nog wel vaak, maar daar waar ze vroeger er wel in werden gegooid om wat naakt te tonen lijken ze er nu zonder enige reden in worden gezet.

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5068 votes

Tamelijk idiote Acces Denied-schermen bij hackpogingen. Totaal onrealistisch vooral ook.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.