• 178.030 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.002 actors
  • 9.371.366 votes
Profile

Beoordeling van klassiekers

Quaero

• 357 messages
  • 818 votes

Dat heet intersubjectiviteit en Kant vertelt alleen maar een hoop onzin.

Weer wat geleerd.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Quaero wrote:

(quote)

Tuurlijk kan de rest wel serieus zijn. Maar de mensen die het kunnen weten, zullen die niet een klein beetje gelijk hebben?

A) Wie kan het weten?

B) Die zijn het onderling ook niet eens.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Hoezo "mensen die het kunnen weten"? Is film voorbestemd voor een bepaalde groep mensen dan?

Als je het over technische kwaliteiten hebt, zoals bv. effecten in horrorfilms, kan je inderdaad een lijn trekken tussen goed en slecht. En dan nog kan je gaan discussiëren over het feit of je liever digitale of plastische effecten ziet. Maar als je het over kwaliteiten hebt die inherent zijn aan smaak, zoals bv. muziekkeuze bij beelden, dan lijkt het me weinig belang hebben of het nu gaat om een mening van een leek, dan wel om de mening van een filmrecensent die al 30 jaar in het vak zit.

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

In 2030 zitten we nog steeds met deze discussie op MM. .

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Halcyon wrote:

Hoezo "mensen die het kunnen weten"? Is film voorbestemd voor een bepaalde groep mensen dan?

Als je het over technische kwaliteiten hebt, zoals bv. effecten in horrorfilms, kan je inderdaad een lijn trekken tussen goed en slecht.

Alleen op basis van fotorealisme. En dan nog zullen mensen het oneens zijn.

Om nog maar te zwijgen over het artsitieke aspect ervan.

Quaero

• 357 messages
  • 818 votes

Tsja, we komen er niet echt uit zo. Misschien hebben jullie wel gelijk. Maar verliest die filmrecensent daarmee niet compleet zijn bestaansrecht?

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

kos wrote:

Zou alleen maar goed zijn voor MM.

Quaero

• 357 messages
  • 818 votes

Ik vind het nu wel weer best anders.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Quaero wrote:

Tsja, we komen er niet echt uit zo. Misschien hebben jullie wel gelijk. Maar verliest die filmrecensent daarmee niet compleet zijn bestaansrecht?

Goh, in mijn ogen lees je een recensent omdat je het of 1/ vaak met hem eens bent 2/ absoluut niet met hem eens bent. Het feit of hij al dan niet "de waarheid" spreekt heeft er (voor mij persoonlijk) weinig mee te maken denk ik.

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

Quaero wrote:

Maar verliest die filmrecensent daarmee niet compleet zijn bestaansrecht?

Natuurlijk niet, als je weet wie de waardering geeft weet je al wat meer over wat je er zelf van zou kunnen vinden.

iemand die een smaak heeft die geregeld met de jouwe overeenkomt ga je natuurlijk al vrij snel volgen.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Wouter wrote:

(quote)

Alleen op basis van fotorealisme.

Dat bedoelde ik, maar goed dat je het verduidelijkt .

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Quaero wrote:

Als er genoeg mensen zijn die waarde hechten aan de mening van die persoon, niet.

Persoonlijk vind ik de mening van een recensent niet uitermate boeiend. Waar hij of zij zich in kan onderscheiden is de kundigheid van het verwoorden en het analiseren ervan.

Quaero

• 357 messages
  • 818 votes

Ik begrijp, ik begrijp. Ben weer wat stapjes verder gekomen in m`n denkproces. Altijd leuk, zo'n discussie. En nou ga ik Kikujiro kijken

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Ach, misschien zie jij wel dingen die er gewoon niet zijn.

Vind het een beetje een nutteloze opmerking, die niet te staven is en overal toepasbaar. Je vindt het niet goed, dus zal je het wel niet zien, terwijl het er uiteraard wel inzit. Makkelijk.

Ik denk dat er voorbeelden van discussies genoeg zijn waarin het wel wordt gestaafd. Iemand als jij kan altijd reageren met "maar dat zit er niet in". punt basta. Net zo makkelijk.

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

Halcyon wrote:

(quote)

Die stelling kan je net zo goed omkeren. 't Is niet omdat jij het er wél in ziet, dat het er ook per definitie in zit. Conclusie: 't is en blijft subjectief.

Het ontkennen van emotie in een film, terwijl die er voor anderen overduidelijk wel inzit, het ontkennen van meerdere betekenissen die je uit allerlei films kunt halen, dubbele bodems, noem maar op.. als iemand dat afdoet als onzin ergert mij dat. Zeker als mensen dan met LOTR 1 t/m 3 in hun top10 komen of andere eendimensionale flut.

Quaero

• 357 messages
  • 818 votes

Alles is subjectief.

Huh, zeg ik dat

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

De intentie om iets in een film te stoppen niet.. daarvoor kun je het best interviews met makers lezen of biografieën

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

orbit wrote:

(quote)

Het ontkennen van emotie in een film, terwijl die er voor anderen overduidelijk wel inzit, het ontkennen van meerdere betekenissen die je uit allerlei films kunt halen, dubbele bodems, noem maar op.. als iemand dat afdoet als onzin ergert mij dat. Zeker als mensen dan met LOTR 1 t/m 3 in hun top10 komen of andere eendimensionale flut.

Je kan wel zeggen dat een regisseur getracht heeft om bepaalde zaken in z'n film te steken (zoals bv. emoties en symboliek), maar dan nog kan je dat als kijker onzin vinden. Of bijvoorbeeld vinden dat de makers er niet in geslaagd zijn net die emoties of net die dubbele bodems op een fatsoenlijke manier erin te verwerken. En dat je mensen hun mening niet kan accepteren en respecteren omdat ze van Lord of the Rings houden is gewoonweg arrogant. Sorry, maar een ander woord heb ik er niet voor.

Quaero

• 357 messages
  • 818 votes

De intentie om iets in een film te stoppen niet.. daarvoor kun je het best interviews met makers lezen of biografieën

Tsja, dat moet natuurlijk wel op je overkomen; je moet ze er wel uithalen. En dubbele bodems, daar had Onderhond een heel boeiend topic over, waar ik nog steeds niet uit ben voor mezelf: zijn die dubbele bodems in films wel zo boeiend?

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

Halcyon wrote:

(quote)

Je kan wel zeggen dat een regisseur getracht heeft om bepaalde zaken in z'n film te steken (zoals bv. emoties en symboliek), maar dan nog kan je dat als kijker onzin vinden. Of bijvoorbeeld vinden dat de makers er niet in geslaagd zijn net die emoties of net die dubbele bodems op een fatsoenlijke manier erin te verwerken. En dat je mensen hun mening niet kan accepteren en respecteren omdat ze van Lord of the Rings houden is gewoonweg arrogant. Sorry, maar een ander woord heb ik er niet voor.

Wel als ze met die films komen als voorbeeld van films met wel een diepere betekenis of 'kunst', zoals het geval was in de aanvankelijke 2001 discussie.

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

Quaero wrote:

(quote)

Tsja, dat moet natuurlijk wel op je overkomen; je moet ze er wel uithalen. En dubbele bodems, daar had Onderhond een heel boeiend topic over, waar ik nog steeds niet uit ben voor mezelf: zijn die dubbele bodems in films wel zo boeiend?

Hangt er vanaf denk ik.. als het een diepere betekenis of laag is die je bevalt wel, bevalt ie niet of komt het slecht over zal het wel niet.. dat is weer subjectief natuurlijk

Quaero

• 357 messages
  • 818 votes

En dat je mensen hun mening niet kan accepteren en respecteren omdat ze van Lord of the Rings houden is gewoonweg arrogant.

Iemand afdoen als elitair is wel heel makkelijk.

Daarnaast; iemands top-10 zegt niet zo heel veel. Er zijn gebruikers hier die een top-10 hebben die ik niet serieus kan nemen (nou ben ik ook gelijk elitair )maar die héle steekhoudende dingen zeggen hoor.

Quaero

• 357 messages
  • 818 votes

als het een diepere betekenis of laag is die je bevalt wel, bevalt ie niet of komt het slecht over zal het wel niet..

Als die laag mij bevalt, als ik interesse heb in het onderwerp, gaat het nooit diep genoeg voor mij. Daar is een film niet écht geschikt voor. Moet er nog heel goed over na gaan denken, want mijn top-10 spreekt me volkomen tegen bij wat ik nu zeg

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Quaero wrote:

(quote)

Iemand afdoen als elitair is wel heel makkelijk.

Ik noem een kat een kat. Als iemand een ander z'n mening niet kan accepteren omdat ie fan is van Lord of the Rings ... voor mij is dat elitair ja. En 'k vind het sowieso ook al gemakkelijk om elitair te doen. Je inleven in iemand anders' mening is een pak moeilijker, maar wel lovenswaardiger.

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

Halcyon wrote:

(quote)

Ik noem een kat een kat. Als iemand een ander z'n mening niet kan accepteren omdat ie fan is van Lord of the Rings ... voor mij is dat elitair ja. En 'k vind het sowieso ook al gemakkelijk om elitair te doen. Je inleven in iemand anders' mening is een pak moeilijker, maar wel lovenswaardiger.

Niks elitairs aan, iemand ziet blijkbaar niet dat 2001 een gelaagde film is met kunstzinnige aspecten, kan ik nog accepteren. Iemand die dat als argument hanteert maar wel die drie kinderfilms in hoog aanzien heeft neem ik niet serieus. Mijn keuze. Waarom moet je daar zo zwaar aan tillen? Alsof je steeds de verongelijkte pias moet uithangen hier die alles en iedereen die zijn mening boven die van een ander stelt (en daar zou ik de enige in zijn?... mwhahaha!!) meteen moraliserend moet gaan toespreken? Kom op zeg.. dan kun je beter niet reageren of je in de daadwerkelijke discussie mengen met argumenten waarom of waarom niet

Quaero

• 357 messages
  • 818 votes

Als iemand een ander z'n mening niet kan accepteren omdat ie fan is van Lord of the Rings ... voor mij is dat elitair ja.

Mwah. Om toch nog maar even terug te komen op de discussie die we net hadden: voor een liefhebber van Mozart zal het moeilijk te begrijpen zijn dat er mensen zijn die van Duran Duran houden. Maar om dan gelijk iemand voor elitair uit te maken...

Alsof je steeds de verongelijkte pias moet uithangen hier

Juist

Quaero

• 357 messages
  • 818 votes

iemand ziet blijkbaar niet dat 2001 een gelaagde film is met kunstzinnige aspecten, kan ik nog accepteren. Iemand die dat als argument hanteert maar wel die drie kinderfilms in hoog aanzien heeft neem ik niet serieus.

Het kan natuurlijk zo zijn dat iemand geen moer geeft om gelaagde films met kunstzinnige aspecten en gewoon vermaakt wil worden.

Hando

• 1808 messages
  • 1434 votes

Quaero wrote:

(quote)

Het kan natuurlijk zo zijn dat iemand geen moer geeft om gelaagde films met kunstzinnige aspecten en gewoon vermaakt wil worden.

Ja, maar dan moet hij niet gaan klagen dat die aspecten ontbreken.

Quaero

• 357 messages
  • 818 votes

Juist, zo. Ik begreep hem al niet helemaal.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

orbit wrote:

[Waarom moet je daar zo zwaar aan tillen?

Aan je mening til ik niet. Wel aan de manier waarop je die soms meedeelt. Heb het hier op MM al een paar keer gezien dat je andere users van kleinerende sneren bedient. Dáár heb ik een probleem mee.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.