- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmtermen
Filmtermen
Yak
-
- 4950 messages
- 829 votes
In Film > Algemeen > Dialogue stills?:
Prangende vraag! Hoe heten die gedecoreerde dialoog-stills uit stomme films, en waar kan ik er plaatjes van vinden?
pinky
-
- 373 messages
- 1999 votes
Volgens mij heten die dingen gewoon "titles" (als in "titles by H.M Walker"). Ik ken er geen andere kreet voor.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Tussentitels worden ze geloof ik meestal genoemd ('intertitles' in het Engels).
diddledidoo
-
- 239 messages
- 0 votes
Ik kom vaak op www.imdb.com. Daar wordt vaak gesproken over zogenaamde 'cameo's'. Zo heeft Eduardo Noriega bijvoorbeeld een cameo in The Others. Daarin speelt hij zelf niet mee, maar een gezicht op een schilderij is het gezicht van Eduardo. En Linda Blair heeft een cameo in Scream, waarin ze luttele seconden een nieuwsreporter speelt met een zinnetje tekst. Met een beetje logisch nadenken kan ik zelf wel een beetje bedenken wat een Cameo zou kunnen zijn; ik bedoel Eduardo Noriega speelde mee in Tesis en Abre Los Ojos, ook van Amenabar en Linda Blair speelde mee in The Exorcist (een film van hetzelfde genre als Scream.) Maar wat betekent het nou precies??
En wat ik ook nog graag zou willen weten; vaak zie je bij de aftiteling van een film echt een functie staan waarbij je denkt: wat zou dat nou toch kunnen zijn??? Zo zie ik vaak 'gaffer' staan, wat is dat precies en wat doet bijvoorbeeld een best boy??
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ik kom vaak op www.imdb.com. Daar wordt vaak gesproken over zogenaamde 'cameo's'. Maar wat betekent het nou precies??
Een cameo is een klein rolletje die beroemde acteurs, regisseurs of andere bekenden in een film spelen. "Hee, dat is die en die...!"
Dat kan zijn omdat iemand toevallig op de set was (Connery - als zichzelf - in 'Memories of Me'), omdat de regisseur graag in zijn eigen films zit (zoals Hitchcock en Scorsese) of omdat de persoon bevriend is met de regisseur (zoals Spielberg in The Blues Brothers.) Er zijn zoveel redenen. Zo hebben de hoofdrolspelers van de originele "The Planet of the Apes" en "The Invasion of the Body Snatchers" cameo's in de remakes.
Pfoe, er komen plots een boel cameo's (met allerlei verschillende redenen) in me op.
En wat ik ook nog graag zou willen weten; vaak zie je bij de aftiteling van een film echt een functie staan waarbij je denkt: wat zou dat nou toch kunnen zijn??? Zo zie ik vaak 'gaffer' staan, wat is dat precies
Chef Licht
De eerste asstistent van de gaffer.
De belichters 'daaronder' heten technicians.
Tonyvdb
-
- 1408 messages
- 1168 votes
heb ook een vraagje : op IMDB staat bij trivia vaak "director's trademark".
Wat betekent dat precies?
Dat iemand anders dat niet mag gebruiken of wil het gewoon zeggen dat dat kenmerk typisch voor deze regisseur ?
Kwiet
-
- 6 messages
- 192 votes
In Filmdragers en apparatuur > Algemeen > In Seal?:
Heb enkel een kort vraagje op dit fijne tijdstip..
Zie vaak op DVD-fora staan dat mensen DVDs hebben (gekocht) die 'in Seal' zijn.. Wat houdt dit in??
Dank
RWL
-
- 872 messages
- 832 votes
Oftewel Sealed. Nog in het plastic, of nog met de plakkers (regio 1 DVD) aan de zijkanten.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
DVD's die nog 'sealed' zijn vind ik vaak fijn, omdat het doosje/hoesje dan nog in perfekte staat verkeerd... Vrijwel iedereen geeft daar geen ene moer om, maar ik vind het wel prettig...
Hobbes
-
- 2911 messages
- 1195 votes
DVD's die nog 'sealed' zijn vind ik vaak fijn, omdat het doosje/hoesje dan nog in perfekte staat verkeerd... Vrijwel iedereen geeft daar geen ene moer om, maar ik vind het wel prettig...
't een heeft niks met het ander te maken. Dan mag er wel een mooi plasticje om je doos zitten, maar een deuk is dan nog steeds een deuk.
Enige redelijke zekerheid die je hebt is dat de schijf niet uit 't doosje is gehaald.
Esteban
-
- 3606 messages
- 1826 votes
In Film > Algemeen > MovieThings you don't know by name...:
Zo een stoel waar de regisseur in zit. You know, wat meestal als een zwarte stoffen klapstoel word voorgesteld met de naam erop ofzo... hoe heet dat eigenlijk?
Nederlands & Engels pls.
Hobbes
-
- 2911 messages
- 1195 votes
kolere kloten blokker klapstoeltje van 3,50 euro waar je verdomme altijd je vingers tussen krijgt.
zoeen?
renske
-
- 1105 messages
- 926 votes
Wij noemden dat altijd een regisseursstoel.
Of regisseurstoel.
Die tussen-s, het is wat.
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
In Film > Algemeen > Opnameleiding:
Vraagje voor de professionals onder ons:
Wat doen mensen die zich bezig houden met opnameleiding? Naar welke Engelse term zou zich dat het beste vertalen?
En misschien ook: is het Duitse aufnahmeleitung hetzelfde?
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Wat doen mensen die zich bezig houden met opnameleiding?
Opnameleider
1. Verantwoordelijk voor de dagplanning van de shoot en het halen van die planning;
2. (Vlaams) combinatie van locatiemanager en koffie-cateraar
bron: Beeldspraak - Ot Louw
Ongeveer: First A(ssitant)D(irector)
Alleen, let op: in Nederland is de First of de First Assistant veelal een combinatie van regie-assistent en opnameleider, daar waar deze functies dus ook door twee verschillende mensen kunnen worden vervuld.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Opnameleider
1. Verantwoordelijk voor de dagplanning van de shoot en het halen van die planning;
Kort door de bocht.
Crit
-
- 59 messages
- 47 votes
In Film > Algemeen > Swing bada bada bada swing...:
In amerikaanse films ( o.a. Dazed And Confused ) hoor je mensen wel is zegge: Swing bada bada bada swing
Waarom en waar komt dat van
?
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Dit mysterie houdt mij ook al nachten wakker.
MarkFish
-
- 1070 messages
- 1505 votes
Wat een kutvraag. Waar komt hiep hiep hoera vandaan? Of ole, ole, ole? Kom op zeg. Zielig forum, ik kom hier niet weer.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Oxide & Neutrino - Bound 4 Da Reload (Casualty Theme)
Brought to you by the [ Musicfactory© ]
Bound 4 da bound bound 4 da reload (x 
Shit
I'm shot
I don't fuckin believe this
Can everyone stop getting shot shot shot shot...
Can every one stop getting shot..
Bound 4 da bound bound 4 da reload
Mister DJ give it dat reload
Mister DJ give it dat reload
Come with style and like admiration
Bubba ya bout it's an addiction
Watch we blow like a supernova
Come at ya like a four leave clover
They got the A N for the rightin sound
Sum up the N
Not kiddin around
Isn't it funky da bada-bada-beeline sound
Rock you
Diggi-diggi-down (x 17)
Argh
Shit
I'm shot
I don't fuckin believe this
Can everyone stop getting shot shot shot shot...
Can every one stop getting shot...
When I say, you say, we say, they say,
make some noise
make some noise
make some noise
make some