• 177.896 movies
  • 12.201 shows
  • 33.969 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.937 votes
Profile

Interessante filmartikelen

gimli f

• 1454 messages
  • 0 votes

Bij Film > Algemeen > Film in de media:

Omdat er regelmatig artikelen, boeken, documentaires e.d. verschijnen over films, acteurs, regisseurs..., lijkt het me wel aardig om er een algemene data-base (lees: forum) voor te maken.

Voor wie boeken, artikelen, interviews e.d. leest in kranten of tijdschriften of docu's op tv ziet komen: misschien kan het hier geplaatst worden!

Hier wat metariaal:

in het Volkskrant magazine van deze week een artikel met Jochum ten Haaf (ziet er echt perfect uit als jonge Van Gogh!!!).

Geen filmacteur (wel toneel/ theater), maar hij verklaard in een interessant artikel altijd een film te hebben willen regisseren en later in een film te willen spelen. Ook heeft hij vorig jaar al aanbiedingen gehad van de regisseurs Michael Winterbottom en Peter Greenaway, die hij moest afslaan wegens drukte... wel lijkt hem zo'n artistiek-inhoudelijke film leuker om in te spelen als b.v. een film met DiCaprio of Depp (hij kreeg ook ziets commercieels aangeboden)...

In Vrij Nederland deze week een artikel over "Hollywood:het aarzelende patriottisme van de filmindustrie", of: ook de filmindustrie is gerekruteerd voor de strijd.

Over Hollywood en politiek- zeer interesant!

Eerder verschenen in VN artkelen over:

-Van pikant tot powergirl: de vrouwen van Hollywood (29-3-3)

-Saul Zaentz, producent van films-naar-onverfilmbare-boeken. Over de producer van moeilijk te verfilmen films als One Flew Over..., English Patient en The Unbearable Lightness of Being, en over samenwerken met schrijvers. Erg fascinerend! (22-3)

-Hoe maak je een Nederlandse film verteerbaar voor Amerikanen? (15-3)

-Soderbergh & Solaris (22-2)

-Bond-girls & Jackass (8-2)

-Ralph Fiennes (sterk interview) (15-2)

Ook in HP De Tijd (lees ik zelf niet vaak) altijd wel artikelen over films.

Verder:

naast Gotti's tip over een Tarakovski-boek genaamd "De verzegelde Tijd" bestaat er ook een ander door Tarakovski geschreven boek:

Collected screenplays - over filmscenario's. 594 pagina's kort. Voer voor Tarakovski-fans en scenarioschrijvers...

Verder:

door het British Film Institute worden boeken uitgegeven over films, regisseurs e.d.

Uitgegeven zijn o.a. boeken over David Lynch ('95), Kubrick's cinema odyssey en Eyes wide shut, geschreven door de Franse componist Michel Chion- over de muziek in deze film (die perfect zou aansluiten met en zelfs een of ander soort rijmvers vormen met muziek uit zijn andere films... (lees over dit boek in De Filmkrant van de maand april).

En wat dacht je van een boek over Kieslowski's Trilogie:

Trois Couleurs Boek, boeken over b.v. Dead Man en Amores Perros, of (Ramon< FK e.a opgelet:

The Seventh Seal

Link BFI:

British Film Institute

Nogmaals: wie in de toekomst tips heeft over leuke boeken, artikelen, docu's: laat het ons weten...

brabusRUS

• 1628 messages
  • 2808 votes

In Film > Algemeen > Leuk artikel over gebruikte 'Hollywood auto's':

Hollywood's Hidden Parking Lot - jalopnik.com

Dit artikel kwam ik tegen op www.Jalopnik.com. Hier kun je zien hoe Hollywood films aan hun auto's komen. Als je op de site bent, kun je rechts van de foto een beschrijving. Interessant.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Interessant artikel tegengekomen over een Filmgerelateerde bezigheid? Dan kun je dat hier plaatsen zodat anderen het kunnen lezen en wie weet over discussiëren. Artikelen over regisseur(s) of film(s) kunnen geplaatst worden bij de film- regisseur(discussie)pagina('s).

De tegenstrijdigheid tussen kunst en entertainment. Moet Cinema bijvoorbeeld in eerste instantie entertainment zijn?

The Day the Movies Died & Why the (near) Death of Film Matters

Sexisme in Hollywood?

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Tja, en laat ik nu net The Shining één van de meest overschatte horrorfilms aller tijden vinden. Dus ergens lijken wetenschap en gevoel toch te botsen.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

24. Vincent Gallo on Sofia (and Francis Ford) Coppola:

“Sofia Coppola likes any guy who has what she wants. If she wants to be a photographer she’ll fuck a photographer. If she wants to be a filmmaker, she’ll fuck a filmmaker. She’s a parasite just like her fat, pig father was.”

Zou 'ie dat voor of na Tetro gezegd hebben?

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

- David Bordwell over de Found Footage-Horror .

- De rol van de editor.

- Hoe krijg je in Hollywood een film gemaakt?

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

deze is ook wel leuk!

Why Iron Man 3?s Director Ruled Hollywood -- Vulture

(via het forum van Salon Indien)

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1725 votes

In Film > Algemeen > A24:

mooi artikel

How A24 is Disrupting Hollywood | GQ

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Hoe 'the hero's journey' Hollywood veroverde - vpro cinema - VPRO

Het Imagine Film Festival (Amsterdam, 11 t/m 21 april) staat in het teken van storytelling. En dan kom je automatisch uit bij mytholoog Joseph Campbell en zijn in Hollywood zeer invloedrijke boek The Hero with a Thousand Faces.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Essay: Mijn betere ik, ons betere wij - Met z’n allen een tasje rollen – De Groene Amsterdammer

Als het waar is dat wij met onze cultuur in een overgang zitten van een ik-tijdperk naar een wij-tijdperk, hoe drukt deze verschuiving zich dan uit in de filmkunst?

KillerPony 3000

• 154 messages
  • 0 votes

Zeer fijn artikel, al is het voor mij iets te lang. Mooi hoe hij omschrijft hoe zijn filmcollectie kan beschouwd worden als afprint van zijn persoon, capsules van de ziel. Dat is ook onbewust de reden waarom ik dvd's en blu rays verzamel (en vooral uitstal), denk ik (want op zich is het fysieke 'bezit' van films al lang niet meer nodig om ze te kijken wanneer gewenst). Het is een manier om te zeggen: Kijk, dit ben ik.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Bijna niemand kent haar hier, maar toch is Jetta Goudal Nederlands grootste Hollywoodster - de Volkskrant

Het onbekende levensverhaal van de enige Nederlandse Hollywooddiva | Nieuwsuur - NOS.nl

NOS wrote:

Ze is de enige Nederlandse actrice met een ster op de Hollywood Walk of Fame. En toch is de kans groot dat niemand ooit van haar heeft gehoord. Maar Jetta Goudal was dé Nederlandse diva van Hollywood in de jaren twintig, in de tijd van de zwijgende film. Een ster die beweerde dat ze was geboren in Versailles, en de strijd aanging met de grote studiobazen in de filmindustrie.

Jetta Goudal - IMDb

Jetta Goudal - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Brix

• 19675 messages
  • 5112 votes

kappeuter

Dank voor het delen! Interessant verhaal

Fillumon

• 2240 messages
  • 0 votes

Nooit van gehoord inderdaad. Heb wel interesse in die Hollywood diva "s uit de 20's en 30's.....Zo kwam ik eens via een Laurel en Hardy short bij Thelma Todd uit .....vond haar aantrekkelijk, gevaarlijk en mysterieus er uit zien en toen ik over haar korte leven en de nog steeds in nevelen gehulde dood las, was ik nog meer gefascineerd. ...

Thelma Todd - Wikipedia - nl.m.wikipedia.org

The Mysterious Death of Thelma Todd - Hollywoodland Unsolved - hollywoodlandpod.com

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.