- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Interessante filmartikelen
Interessante filmartikelen
gimli f
-
- 1454 messages
- 0 votes
Bij Film > Algemeen > Film in de media:
Omdat er regelmatig artikelen, boeken, documentaires e.d. verschijnen over films, acteurs, regisseurs..., lijkt het me wel aardig om er een algemene data-base (lees: forum) voor te maken.
Voor wie boeken, artikelen, interviews e.d. leest in kranten of tijdschriften of docu's op tv ziet komen: misschien kan het hier geplaatst worden!
Hier wat metariaal:
in het Volkskrant magazine van deze week een artikel met Jochum ten Haaf (ziet er echt perfect uit als jonge Van Gogh!!!).
Geen filmacteur (wel toneel/ theater), maar hij verklaard in een interessant artikel altijd een film te hebben willen regisseren en later in een film te willen spelen. Ook heeft hij vorig jaar al aanbiedingen gehad van de regisseurs Michael Winterbottom en Peter Greenaway, die hij moest afslaan wegens drukte... wel lijkt hem zo'n artistiek-inhoudelijke film leuker om in te spelen als b.v. een film met DiCaprio of Depp (hij kreeg ook ziets commercieels aangeboden)...
In Vrij Nederland deze week een artikel over "Hollywood:het aarzelende patriottisme van de filmindustrie", of: ook de filmindustrie is gerekruteerd voor de strijd.
Over Hollywood en politiek- zeer interesant!
Eerder verschenen in VN artkelen over:
-Van pikant tot powergirl: de vrouwen van Hollywood (29-3-3)
-Saul Zaentz, producent van films-naar-onverfilmbare-boeken. Over de producer van moeilijk te verfilmen films als One Flew Over..., English Patient en The Unbearable Lightness of Being, en over samenwerken met schrijvers. Erg fascinerend! (22-3)
-Hoe maak je een Nederlandse film verteerbaar voor Amerikanen? (15-3)
-Soderbergh & Solaris (22-2)
-Bond-girls & Jackass (8-2)
-Ralph Fiennes (sterk interview) (15-2)
Ook in HP De Tijd (lees ik zelf niet vaak) altijd wel artikelen over films.
Verder:
naast Gotti's tip over een Tarakovski-boek genaamd "De verzegelde Tijd" bestaat er ook een ander door Tarakovski geschreven boek:
Collected screenplays - over filmscenario's. 594 pagina's kort. Voer voor Tarakovski-fans en scenarioschrijvers...
Verder:
door het British Film Institute worden boeken uitgegeven over films, regisseurs e.d.
Uitgegeven zijn o.a. boeken over David Lynch ('95), Kubrick's cinema odyssey en Eyes wide shut, geschreven door de Franse componist Michel Chion- over de muziek in deze film (die perfect zou aansluiten met en zelfs een of ander soort rijmvers vormen met muziek uit zijn andere films... (lees over dit boek in De Filmkrant van de maand april).
En wat dacht je van een boek over Kieslowski's Trilogie:
Trois Couleurs Boek, boeken over b.v. Dead Man en Amores Perros, of (Ramon< FK e.a opgelet:
Link BFI:
Nogmaals: wie in de toekomst tips heeft over leuke boeken, artikelen, docu's: laat het ons weten... 
brabusRUS
-
- 1628 messages
- 2808 votes
In Film > Algemeen > Leuk artikel over gebruikte 'Hollywood auto's':
Hollywood's Hidden Parking Lot - jalopnik.com
Dit artikel kwam ik tegen op www.Jalopnik.com. Hier kun je zien hoe Hollywood films aan hun auto's komen. Als je op de site bent, kun je rechts van de foto een beschrijving. Interessant.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Interessant artikel tegengekomen over een Filmgerelateerde bezigheid? Dan kun je dat hier plaatsen zodat anderen het kunnen lezen en wie weet over discussiëren. Artikelen over regisseur(s) of film(s) kunnen geplaatst worden bij de film- regisseur(discussie)pagina('s).
De tegenstrijdigheid tussen kunst en entertainment. Moet Cinema bijvoorbeeld in eerste instantie entertainment zijn?
The Day the Movies Died & Why the (near) Death of Film Matters
Sexisme in Hollywood?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
“Sofia Coppola likes any guy who has what she wants. If she wants to be a photographer she’ll fuck a photographer. If she wants to be a filmmaker, she’ll fuck a filmmaker. She’s a parasite just like her fat, pig father was.”
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
- David Bordwell over de Found Footage-Horror .
- De rol van de editor.
- Hoe krijg je in Hollywood een film gemaakt?
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
deze is ook wel leuk!
Why Iron Man 3?s Director Ruled Hollywood -- Vulture
(via het forum van Salon Indien)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Waarom houden we ervan om films vol ellende te kijken?
Interessant leesvoer.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Hoe 'the hero's journey' Hollywood veroverde - vpro cinema - VPRO
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Essay: Mijn betere ik, ons betere wij - Met z’n allen een tasje rollen – De Groene Amsterdammer
KillerPony 3000
-
- 154 messages
- 0 votes
Zeer fijn artikel, al is het voor mij iets te lang. Mooi hoe hij omschrijft hoe zijn filmcollectie kan beschouwd worden als afprint van zijn persoon, capsules van de ziel. Dat is ook onbewust de reden waarom ik dvd's en blu rays verzamel (en vooral uitstal), denk ik (want op zich is het fysieke 'bezit' van films al lang niet meer nodig om ze te kijken wanneer gewenst). Het is een manier om te zeggen: Kijk, dit ben ik.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Het onbekende levensverhaal van de enige Nederlandse Hollywooddiva | Nieuwsuur - NOS.nl
Ze is de enige Nederlandse actrice met een ster op de Hollywood Walk of Fame. En toch is de kans groot dat niemand ooit van haar heeft gehoord. Maar Jetta Goudal was dé Nederlandse diva van Hollywood in de jaren twintig, in de tijd van de zwijgende film. Een ster die beweerde dat ze was geboren in Versailles, en de strijd aanging met de grote studiobazen in de filmindustrie.
Brix
-
- 19675 messages
- 5112 votes
Dank voor het delen! Interessant verhaal 
Fillumon
-
- 2240 messages
- 0 votes
Nooit van gehoord inderdaad. Heb wel interesse in die Hollywood diva "s uit de 20's en 30's.....Zo kwam ik eens via een Laurel en Hardy short bij Thelma Todd uit .....vond haar aantrekkelijk, gevaarlijk en mysterieus er uit zien en toen ik over haar korte leven en de nog steeds in nevelen gehulde dood las, was ik nog meer gefascineerd. ...
Thelma Todd - Wikipedia - nl.m.wikipedia.org
The Mysterious Death of Thelma Todd - Hollywoodland Unsolved - hollywoodlandpod.com