- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- World Cinema Challenge 2025 – De Festivals en Werelddelen Rond
World Cinema Challenge 2025 – De Festivals en Werelddelen Rond
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
90 minuten
Land : Japan
Categorie 22. Het Verre Oosten: Japan, Zuid-Korea en de Filipijnen
Voltooide categorieën : 1,2,3,4,5,6,7,9,11,12,17,21,22,23,26
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 30
https://www.onderhond.com/thumbs/img/articles/1200xauto/labyrinth-dreams-3.webp
Nee, deze film was niet aan mij besteed. Vaag, raar, suf en supersonisch traag. Het kon me voor geen meter boeien. Iets over een meisje die bus conducteur is in het dagelijkse leven en een spoorovergang die ultragevaarlijk blijkt te zijn. Ze doen alsof er telkens een TGV tegen 500 km/u langs komt gedenderd. En dan is er de mythe over een zogenaamde seriemoordenaar. Als ik die Tomiko was dan had ik die kerel vierkant buitengesmeten met zijn belachelijke Russische roulette met wijn en vergif. Zeker als het naderhand maar voor te lachen was. Het blijft toch een apart ras, die Japannertjes
Toch iets positiefs: er zaten wel enkele stijlvolle filmopnames bij.
2*
mezzanine
-
- 398 messages
- 2939 votes
113 minuten
Land: Jordanië (nieuw)
Categorieën: 17. Midden-Oosten: van het Arabisch schiereiland tot Israël
Voltooide categorieën : 3, 5, 6, 9, 13-15, 17, 19, 21-23, 25, 31
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 25
Mooi degelijk serieus drama over vrouw die na overlijden van haar man klem komt zitten door schoonfamilie die erfenis opeist. Doet denken aan Iraanse drama’s, maar is net even wat minder scherp. Pijnlijk hoe ze met haar om gaan, maar met haar keuzes maakt ze het zichzelf ook niet makkelijker, waardoor ik haar af en toe toch niet helemaal begreep. 3.25-3.5
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
88 minuten
Land : Verenigd Koninkrijk
Categorie 24. Verenigd Koninkrijk en Ierland
Voltooide categorieën : 1,2,3,4,5,6,7,9,11,12,17,21,22,23,24,26
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 32 + 10 punten extra (16 FTV's) = 42
"Gremlins: the next level". Eigenlijk was dit een beetje Goonies vs monsters (instead of pirates). Simplistisch verhaaltje over aliens die neerploffen op aarde en een bende jongeren als mikpunt uitkiezen die zich als rasechte Kevin's bewapenen met vuurwerk en baseballbats. De monstertjes zien er simplistisch uit. De fluorescerende tanden zagen er wel cool uit. Ondanks het tienerniveau kon het me toch enigszins boeien. Alleen kwam de humor er niet echt uit. Ach, het was de eerste film uit de UK die ik tegen kwam op mijn Plex 
3*
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Land: Pakistan - 98 minuten
Categorie 19. Zuid-Azië: India, Pakistan, Bangladesh, Sri Lanka, Myanmar
FTV: 2 - Totaal: 16
Deze sociaalkritische psychologische thriller uit Pakistan stelt met behulp van wat griezelelementen en een indrukwekkende hoofdrolspeelster (Ramesha Nawal) de positie van de vrouw in de Pakistaanse samenleving aan de kaak. De film is zowel een prima thriller als een krachtig pamflet dat pleit voor gelijke behandeling van vrouwen. De film draait om de 25-jarige Miriam die samen met haar broertje en haar moeder een klein appartement in de hectische stad Karachi bewoont. Na de recente dood van Miriam's opa die er ook woonde en hun bescherming tegen de vrouwonvriendelijke buitenwereld was, zijn ze op zichzelf aangewezen.
De film zit vol gebeurtenissen die de ongelijkheid tussen man en vrouw accentueren. De vrouwen proberen niet op te vallen en manoevreren voorzichtig. De mannen controleren, dreigen en zijn opdringerig. In de praktijk betekent dit dat elke tuktuk-chauffeur, gulle oom of behulpzame gebedsgenezer zich straffeloos kan opdringen en nooit kan worden vertrouwd. Zelfs de mannen die gestorven zijn, keren af en toe terug in Miriam's dromen om vanuit het hiernamaals nog steeds haar leven te beïnvloeden.
De mannelijke regisseur en schrijver Zarrar Kahn maakt gebruik van horrorelementen. Trauma’s uit de kindertijd of zelfs van recentere datum worden door Miriam herbeleefd in dromen en visioenen waarin spookachtige verschijningen en oogloze zombieachtigen opduiken. Marian en haar moeder ervaren de horror van de dagelijkse werkelijkheid en worden daarnaast nog zwaar belast met de horror in hun hoofd. Voor de mooie Marian zijn de gelukkige momenten spaarzaam. Voor de kijker valt er echter genoeg te genieten.
cinemanukerke
-
- 1819 messages
- 1036 votes
9. Yaksha: Ruthless Operations (Film, 2022)
land : Zuid Korea
categorie 22: Het Verre Oosten: Japan, Zuid Korea en de Filipijnen
afgevinkt : 1, 3, 5, 17, 21, 22, 25, 29, 31
FTV (totaal 17 punten), 125 minuten
https://rogersmovienation.com/wp-content/uploads/2022/04/yak3.webp
Terug in China en ik sta aan het portaal van het hotel Grand Hyatt Shengyang. Wow, luxe is ook iets dat de Chinezen kennen. Shengyang is een metropool van 8,3 miljoen mensen in Noord China. Volgens de Zuid Koreaanse film die ik zal bekijken ook een net van spionage waar zowel Japanse, Chinese, Noord Koreaanse als Zuid Koreaanse overheden wegens het strategisch belang info verzamelen.
Yaksha : rutless operations is te vergelijken met de Hollywood actie films zoals een Mission Impossible. Een team moet een overgelopen informant lokaliseren die geheime info bezit. Vakkundig ingeblikt (met veel neo lichten in de fotografie en efficiënte locaties in Shenyang) en vooral het scenario is doordacht. Knappe set ups en twist and turns houden de zaak goed aan elkaar. Als kern een buddy formule van tegenstellingen nl de 'volgens het boekje' onderzoeker vs de 'dirty harry' methode van de agent Yaksha. Zeg maar een Leathel weapon variant. De film is dus verre van origineel maar in tegendeel mixt zo wat alle bekende ingrediënten in één geheel en is zeer standaard in uitwerking (er gaan alleen maar slechteriken dood) zodat het gemiddelde van een 2,8 op MM wel gerechtvaardigd is.
Greetings from Grand Hyatt hotel en voor de Belgen onder ons - vergeet het bloemetje niet voor Moederdag / de mijne is per DHL opgestuurd - en hop naar de volgende bestemming en dat is terug een 18 uur en 35 durende vlucht tot in Toronto.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
Land: Servië
Categorie: 28. Joegoslavië/Balkan (Slovenië, Kroatië, Servië, Bosnië, Montenegro)
Speelduur: 130 minuten
Waardering 2,5*
FTV: 2 punten
Puntentotaal: 42+ 2 = 44
https://www.simbasible.com/wp-content/uploads/2021/02/2-23.jpg Vreselijke geschiedenis over Jasenovac een Kroatisch concentratiekamp en de verschrikkingen van de Ustaše in de Tweede Wereldoorlog, maar dat maakt dit niet tot goede film. De film is domweg gewoon zwaar melodramatisch, tot aan het irritante toe! Vanaf het begin is er dramatische muziek. Het script kom maar niet verder dan dat de Kroaten, de Serviërs en Joden op onaanvaardbare manier behandelen. Dit tonen ze over en over opnieuw door massamoord en martelingen. EN steeds is daar weer die melodramatische muziek. Helaas is er weinig dieptegang in het verhaal, waardoor de film zijn impact compleet verliest en eerder als een anti-iets-gimmick voelt. Aan het einde weet je nog steeds niet veel over het hoofdpersonage Dara.Tja een jong meisje, en de acteur die haar speelt is best goed, maar volgen we haar in plaats van iemand anders in het kamp, echt alleen omdat ze jong en alleen (dus zielig) was. In de film overheerst geweld (en dat zeg ik als horrorfan...) en melodramatisch muziek maar historische context is schaars en dan duren 130 minuten lang. Ja het is goed dat we te weten krijgen over de genocide op Serviërs tijdens de Tweede Wereldoorlog. Alleen waren blijkbaar deze makers niet de aangewezen personen om een genuanceerder beeld te geven. Eentje die de slachtoffers echt eer bewijst. Omwille van goed camerawerk ben ik met mijn cijfer van waardering gul!
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Land: Australië
Categorie 3. Cannes Film Festival (compleet 3, 17, 30-31)
FTV, 99 minuten
Punten: 2 (totaal 8 )
Waardering: 4*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/1h6UuDmmKzFfHZOwQhildVK7ZB.jpg
Before you surf, you suffer.
Nicolas Cage heeft een nieuwe niche gevonden waarin hij vaak in over-the-top, hallucinante werkjes los gaat. Soms werkt het (Colour out of Space, Mandy), soms niet zo (Renfield, Willy's Wonderland), maar ik was toch wel geïntrigeerd door deze The Surfer. Gemist op IFFR, maar nu wel in de bios meegepakt.
The Surfer speelt zich af in Australië, waar Cage een beetje leeft in het verleden - hij heeft een goeie baan maar zijn huwelijk is op de klippen, en hij wil het huis aan de kust kopen waar hij is geboren om zijn zoon net zo'n surfende jeugd te gunnen als hij zelf had. Maar als hij met z'n zoon daar probeert te surfen blijkt dat buiten de locals gerekend. De lokale surf-gang heeft het niet zo op buitenstaanders. The Surfer begint nog kalm maar vervalt langzamerhand in een koortsige nachtmerrie, waar Cage er een nogal obsessieve natuur op na houdt. Ik kan me ook niet echt in hem verplaatsen, in dat hij stap na stap de meest onlogische keuzes maakt.
Maar de unheimliche sfeer, de beelden, en de afwikkeling van het algehele verhaal werken voor mij dan wel weer. Cage kon ik hier ook goed pruimen. Een soort van surfversie van Wake in Fright met een obsessiviteit die aan Fitzcarraldo doet denken, met een toefje delirium en psychedelica erbovenop. Ik lust dit wel.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13384 votes
Doodgeschoten worden door een nazi lijkt me sowieso geen traktatie (dat rijmt!), maar eentje die mijn lot bezegelt met een appel tussen zijn tanden geklemd, dat is toch wel het toppunt. 
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
3. Kalina Krasnaya (The Red Snowball Tree) (1973)
Categorie: 30. Oude landen (Tsjechoslowakije, West- en Oost-Duitsland, USSR, …)
Gekeken categoriën: 11, 29, 30
Speelduur: 110 minuten
Totaal challenge: 6 punten
Waardering: 4*
https://images.mubicdn.net/images/film/35629/cache-27328-1716197267/image-w1280.jpg
Een van de populairste films in de Sovjet-Unie. In het westen compleet onbekend, behalve bij Rainer Werner Fassbinder, die hem in zijn top 10 van beste films had staan. Verhaal gaat over een zojuist uit de gevangenis vrijgekomen crimineel die besluit even bij te komen bij de penvriendin waar hij in de gevangenis mee schreef. Het duurt even maar langzaam begint hij het leven in het kleine dorpje te waarderen. Fantastisch mooie camerabeelden en de film heeft ook wel een soort Fassbinder sfeertje. Alleen zitten we hier dus niet in de BRD maar in de USSR. Soms neigt het ook een beetje naar de Toon Kortooms verfilmingen die in Nederland populair waren in de jaren 70 (Help de Dokter Verzuipt etc ). Maar dan toch weer anders, het heeft allemaal iets heel exotisch alsof het uit een compleet andere wereld komt, maar het is toch ook wel plattelandsdrama. Wonderlijk, bedankt voor de tip Rainer Werner!
Han Solo 420
-
- 250 messages
- 1696 votes
categorie 18: Rusland en diens oude Sovjetrepublieken - 106 minuten
(Uitvoerig met de vakjury besproken om Oekraïne onder deze categorie te zetten)
FTV
Aangezien deze film even gratis op NPO start te bekijken was en de World Cinema Challenge in volle gang is op MM, heb ik me aan deze film gewaagd.
Aangrijpend is de film zeker. Het statisch camerawerk creëert een zeker afstand tussen de kijker en de personages in de film. Alle gebeurtenissen kwamen redelijk verdoofd bij mij over. Lijken tellen hoort hier bij de orde van de dag. Echter bevorderde dit statisch camerawerk de kijkervaring niet. 3*
6. Hotaru no Haka (Film, 1988)
categorie 22: Het Verre Oosten - 89 minuten
FTV
Voor mij was het toch een lichte tegenvaller.
Laat ik voorop stellen dat het er allemaal zeer mooi uitziet qua animaties. Ook kent de film een zwaar onderwerp met een ontroerend einde. De geluidseffecten en de muziek zijn ook mooi gelukt.
Alleen had ik moeite om er echt in te komen. De weg naar het einde toen greep met minder, omdat ik de twee hoofdpersonages vrij vervelend vond. Verder miste ik wel een beetje het fantasierijke dat in ander Ghibli-producties meer naar voren komt. Ik vond het feit dat dit een anime-film weinig toevoegen aan de kijkervaring. 3*
Puntentotaal: 8 + 4 = 12
Categorieën: 1, 2, 6, 10, 18, 22
Number23
-
- 8638 messages
- 5677 votes
145 minuten
FTV - 2 punten (Totaal: 16 punten)
Eigen score - 3.5*
Land: Sovjet-Unie
Categorie - 18. Rusland en diens oude Sovjetrepublieken
Afgevinkt: 8,12,17-20,25,31
Ik ken al jaren de reputatie van deze film, schokkend, wreed en angstaanjagend en dat klopt ook allemaal, maar misschien ben ik te ervaren in horror on screen. Ja oorlog is vreselijk en de dingen die hier gebeuren zijn vaak gruweldaden, maar ik hoef niet steeds die close-ups van dat joch te zien, dat aan het einde trouwens in Bart de Graaff verandert is. Naast veel onschuldige Russen worden er ook veel mooie beelden geschoten.
metalex1
-
- 98 messages
- 2371 votes
Land: Griekenland
4. Venetië Film Festival
Gekeken categorieën: 1, 4, 5, 12, 23, 24, 29, 31
Speelduur: 98 minuten
Waardering: *3,5
Puntentotaal: 14+2=16
https://image.tmdb.org/t/p/w780/x0gbVTP86nAuIIwB6uwJ9DgILSH.jpg
Stille slowburner deze Miss Violence. Het gaat over de dominatie van een man op zijn gezin. De Opel Vectra, het appartement, de inrichting, de kleren zijn allemaal sober en schoon. Deze stijl is tot het kleinste detail uitgewerkt en ook is het camerawerk ingetogen. Maar onder deze soberheid ligt een beknellende situatie, heel ongemakkelijk. Wat is het toch met die Grieken en hun naargeestige films?
77ships
-
- 643 messages
- 45 votes
Land :Italië
Categorie 4. Venetië Film Festival
FTV (totaal 30 punten), 110 minuten
afgevinkt : 1 - 4, 6 - 8, 11, 15, 20 - 22, 24, 25, 31
https://cinemagazine.nl/wp-content/uploads/mamma_roma.jpg
De eeuwige controverse maker Pier Paolo Pasolini, tijdens de première op het film festival van Venetië maakte deze film ook de nodige furore. Slecht voor moraal en het gemeenschappelijke goed blijkbaar, klachten werden gemaakt maar bleven niet plakken. Mamma Roma is deels gebaseerd op een waargebeurd verhaal en werd geacteerd door niet professionele acteurs. Het acteerwerk hier heeft ook niet de hoogste kwaliteit of de hoogste niveau van realisme.
Na 16 jaar wilt de prostituee van Mamma Roma van carrière veranderen, zij heeft genoeg geld opgespaard voor een kraampje op het markt. Zij zoekt ook terug contact op maar haar zoon. Zij is geobsedeerd met het hogere klasse waar zij bij wilt horen en waar zoon ook deel van zou moeten uitmaken.
Italiaans realisme is een ding en deze film is prachtig restoreert maar ik verwachte er meer van op basis van de reputatie. Realisme kwam niet echt over en het geheel voelde best overweldigend en doelloos, shockerend toen, nu deed het ook een pak minder.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
17. Kauas Pilvet Karkaavat (1996)
96 minuten
Land : Finland
Categorie 25. Scandinavië en Ijsland
Voltooide categorieën : 1,2,3,4,5,6,7,9,11,12,17,21,22,23,24,25,26
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 32 + 10 punten extra (16 FTV's) = 44
Mijn God. Wat een vreselijk deprimerende film was me dit. Ik zie het element komedie er ook niet in. Twee emotieloze mensen die zonder werk vallen en het vertikken om aan te kloppen bij de werkloosheidsdienst. Ik vond de relatie van de twee hoofdpersonen toch wel vreemd overkomen. Extreme kilheid en conversaties die beperkt worden tot het strikt noodzakelijke. Heel rare atmosfeer. Was dit intentioneel of zijn Finse mensen zo afstandelijk? Soms leek het wel een amateur-toneelstuk. Maar raar maar waar, op één of andere manier was het helemaal niet zo slecht 
3*
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Land: IJsland - 99 minuten
Categorie 10. Europa: San Sebastian Film Festival
FTV: 2 - Totaal: 18
https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2015/Threstir/001.jpg
De 16-jarige Ari wordt door zijn moeder van het stedelijke Reykjavik naar het noordwesten van IJsland gestuurd. Terwijl moeder een paar jaar in Afrika gaat bivakkeren, gaat Ari bij zijn vader wonen in een ruige landelijke omgeving. Regisseur Rúnar Rúnarsson laat geen voorgeschiedenis zien. Duidelijk is echter wel dat Ari met grote tegenzin bij zijn vader gaat wonen.
Met dialoog wordt in de film heel spaarzaam omgegaan. De dialoog die er is heeft weinig betekenis. Van veel meer betekenis is de beeldspraak. Het daglicht heeft eveneens betekenis. Dat is genadeloos aanwezig. Het is midzomernacht. De personages staan altijd in de spotlight. Ze kunnen zich nooit echt terugtrekken. Ze kunnen zich niet verschuilen. Het continue licht zorgt voor een merkwaardige sfeer die maakt dat mensen zorgeloos en bizar gedrag gaan vertonen.
Een sfeervolle film. Ongelooflijk verstikkend en treurig. Het licht, het landschap, de lusteloze Ari, de onverantwoordelijke vader, de onderlinge verhoudingen. Alle elementen van de film zijn intrigerend en tegelijkertijd wil je er als kijker niets mee te maken hebben. Er hangt een continue sombere lading over de film. Een dreiging ook. Alsof de treurige boel elk moment kan exploderen.
Þrestir is een existentieel drama over ontworteling, vervreemding, een moeizame vader-zoonrelatie en volwassen worden. De film heeft een subtiele en rustige verteltrant waarin vooral de beelden spreken. Erg indrukwekkend. Erg mooi.
77ships
-
- 643 messages
- 45 votes
16. Duma (2005)
Land : Zuid-Afrika / VS
Categorie 16. Zuid-Afrika
FTV (totaal 32 + 10 = 42 punten), 95 minuten
afgevinkt : 1 - 4, 6 - 8, 11, 15, 16, 20 - 22, 24, 25, 31
Carroll Ballard is een nu gepensioneerde filmmaker die zich focuste op ecologische thema’s en dieren. Duma is ook een verfilming van een kinderboek. De film start met een kleine jachtluipaard die door een vader en zijn zoon gevonden worden langs de weg. De vader is terughoudend om de luipaard mee te nemen maar doet het uiteindelijk en zijn zoon voedt het op. Als de luipaard ouder wordt maakt zijn vader hem duidelijk dat het dier in d wildernis thuishoort.
De vader wordt ziek en verhuist naar de stad, de luipaard komt mee maar uiteraard werk dit niet. Beslist de jongen op eigen houtje om naar de wildernis af te reizen en de luipaard thuis te brengen. Het eerste stuk van deze film voelt beetje als een melige tv-film. Gelukkig slaat de toon om eens zij in de wildernis is. Het is en blijft primair een kinderfilm maar er is n klein duistere hoekje. Introductie van de zwerver met en onduidelijke verleden en motieven helpt de film. Als kind had ik hier waarschijnlijk nog meer van genoten.
77ships
-
- 643 messages
- 45 votes
Land : Australië / VK
Categorie 23. Australië en Nieuw-Zeeland
FTV (totaal 34 + 10 = 44 punten), 104 minuten
afgevinkt : 1 - 4, 6 - 8, 11, 15, 16, 20 - 25, 31
https://leagueofdeadfilms.com/wp-content/uploads/2011/08/prop2.jpg?w=470&h=301
De western, spaghettiwestern en rode western kende ik al maar hier is een meat pie / kangaroo western. Meat pie western is alvast een nieuwe term voor mij. “The Proposition” is geschreven door Nick Cave (ja die Nick Cave).
De film start met een shoot-out tussen de politie en een groep outlaws in de jaren 1880. Alle leden van de bende worden vermoerd behalve twee broers. Hoofd van de politie geeft hun 9 dagen om hun oudere broer te vinden die voor moord en verkrachting wordt gezocht of hij executeert hen. Het is een heel rechttoe rechtaan plot dat iets te barok onnodig werd voor mij en meer gestroomlijnd kon worden. Daterende uit de jaren 2000 zag de film ook iets te gepolijst (heel beige). Het is een film met het nodig geweld, deftige atmosfeer n acteerprestaties.
metalex1
-
- 98 messages
- 2371 votes
Land: Canada
11. Indie American movies & Canada
Gekeken categorieën: 1, 4, 5, 11, 12, 23, 24, 29, 31
Speelduur: 120 minuten
Waardering: *3,5
Puntentotaal: 16+2=18
https://image.tmdb.org/t/p/w780/hiiB7pjAYhgTEMSsZG5k9r3fIZY.jpg
Vermakelijke film over de rise and fall van Blackberry. Het tempo zit er goed in, alles ziet er goed verzorgd uit. En inderdaad ik kan het me ook herinneren, Blackberry was hot, Obama had een Blackberry en onze voormalige minister-president Mark Rutte liet hem in de wc vallen. Maar in snelle tijd verdween de Blackberry en kwam Iphone daarvoor in de plaats. 3,5*
Martijnnn
-
- 2248 messages
- 2407 votes
Categorie 2. Bafta’s. - 120 minuten
Totaal: 4
Net als de rest van de halve wereld werd ik door de verkiezing van de nieuwe paus geïnspireerd om Conclave te kijken. Ralph Fiennes speelt erin mee, dus de film stond sowieso al hoog op mijn lijstje. Fiennes is ook meteen een van de hoogtepunten van de film. Samen met een mix van grote en kleinere namen vormt hij een cast waar je u tegen zegt. Opvallend is dat dit de eerste rol is van Carloes Diehz (Cardinal Vincent Benitez), die tijdens de coronaperiode als hobby met acteren begon.
Het plot gaat ver en alle gebeurtenissen vormen een soort perfecte storm. Toch slaagt de film erin om net binnen de grenzen van geloofwaardigheid te blijven, het balanceert soms op het randje maar gaat er nergens overheen. Voor mij draait een film als deze vooral om de personages, en minder om het verhaal zelf, dus ik kon me daar prima in vinden. Helemaal omdat de film ook nog eens prachtig is gefilmd.
Deze ga ik zeker nog een keer kijken mocht er weer een nieuwe paus worden gekozen.
4,5*
cinemanukerke
-
- 1819 messages
- 1036 votes
land : Canada
categorie 11: Indie American movies & Canada
afgevinkt : 1, 3, 5, 11, 17, 21, 22, 25, 29, 31
FTV (totaal 19 punten), 91 minuten
Eindelijk. Terug voeten op vaste grond. Aangekomen in het SoHo hotel Toronto. Ik plof me neer op het kingsize bed van mijn kamer. Jet lag heeft me te pakken, het is 0600h in de ochtend en ik heb zin in friet met stoofvlees (sorry, maar Vlaming schudt je niet zo maar af zelfs niet na 2 weken world challenge toeren). Ik geef de bestelling door en roep nog na : ‘de mayo’ niet vergeten. Dan pas de film.
The brood behoort tot de eerste periode van Cronenberg. Low budget horror. Maar reeds met een visie. In the brood ontpopt een menselijk wezen zich tot een broedmachine vol wraakzuchtige dwergen. Mutaties van een lichaam. Het zal een Cronenberg merk worden (cf The fly, Dead ringers, etc). Cronenberg gooit er ook nog een reflectie op therapie in. Is rollenpatroon als therapie kwakzalverij of oprechte mentale genezing ? Zoals wel meer bij Cronenberg is er een koude, sobere beeldvorming. De straten van Toronto zijn kil en verlaten. Maar het melo drama zit in de weg. Een huwelijk dat stuk is, een vader staat alleen voor de opvoeding van zijn dochter, de moeder aanvaard geen concurrentie.
The brood focust op een huwelijkscrisis dat de film remt en in het begin niet weet welke richting dit nu uitgaat. Een zeer sterk laatste halfuur en een fantastische Oliver Reed (ambigue staat op zijn lijf geschreven) houden de zaak recht. Nipt een 3*
Greetings from SoHo hotel. Voor ik vertrek zie ik dat er straks een symposium over hun eigenste landgenoot David Cronenberg in het hotel georganiseerd wordt. Ik rep mij vliegensvlug naar de conferentie zaal om een goede plaats te hebben. Tot mijn verbijstering komt er niemand opdagen. Later hoorde ik dat er toen de match ijshockey Canada tegen Tsjechie bezig was. Ook in Canada moet kunst het afleggen tegen sport. Maar geen tijd voor tranen want hop, naar de volgende bestemming en dat is Valle De Guadalope in Baja California.
Han Solo 420
-
- 250 messages
- 1696 votes
7. The Brutalist (Film, 2024)
Categorie 4: Venetië Film Festival - 214 minuten
FTV
Ik heb genoten van deze film.
De film komt echt lekker grauw over. Verder komen er wat fraaie composities en landschappen voorbij die een genot voor mijn ogen waren. Ik ben geen historicus of architect, maar de bouwwerken van de hoofdpersoon zagen er ook karakterloos en triest uit; Hierbij denk ik dat dit opzettelijk is gedaan, omdat dit wel goed bij het verhaal past. De film kent een groot aantal trieste momenten. Vooral het moment dat hij zijn zieke vrouw heroïne toe ging dienen als pijnstiller greep me aan.
De film heeft een intermezzo. Op dit moment heb ik de film even op pauze gezet om een stukje te wandelen, mijn grijpvoorraden aan te vullen, en de boel even te laten bezinken. Ik denk dat dit mijn beleving van de film wel bevorderd heeft, want met die kleine onderbreking erbij vlogen 214 minuten voor mijn gevoel zo voorbij.
Zeker een toffe ervaring wat mij betreft! 4*
Puntentotaal: 12 + 2 = 14
Categorieën: 1, 2, 4, 6, 10, 18, 22
Number23
-
- 8638 messages
- 5677 votes
110 minuten
FTV - 2 punten (Totaal: 18 punten)
Eigen score - 3.5*
Land: Italie
Categorie - 26. De Middellandse Zee: van Portugal tot Griekenland
Afgevinkt: 8,12,17-20,25,26,31
Klassieke Argento-chaos over een meisje dat met insecten kan praten, vrienden wordt met een entomo....entymo...enmytol...een wetenschapper die insecten onderzoekt en z'n chimpansee butler/verpleegster en samen achter een moordenaar aangaat die het heeft gemunt op meisjes van een Zwitserse kostschool inde bergen.
Ja.
Moddervette soundtrack met Motorhead en Iron Maiden ook nog eens.
Number23
-
- 8638 messages
- 5677 votes
92 minuten
FTV - 2 punten (Totaal: 20 punten)
Eigen score - 3*
Land: Nederland
Categorie - 6. Benelux: Rotterdam/Gent Film Festival (kan zijn dat ik dit verkeerd begrepen heb, als Benelux bij Centraal-Europa hoort, hoor ik het graag. Weet namelijk niet of deze letterlijk op een van de 2 festivals gedraait heeft)
Afgevinkt: 6,8,12,17-20,25,26,31
Hard, onbeschoft en grauw werkje van eigen bodem en dat zich ook lekker dichtbij huis afspeelt, een paar gangsters beroven een illegaal casino in Breda en houden zich daarna schuil op het Belgische platteland.
De soldaten en de ambitieuze sheriff die helemaal gek is van alles wat USA is zijn leuke toevoegingen en mijn god wat ziet Annick Christiaens er smakelijk uit zeg.
mezzanine
-
- 398 messages
- 2939 votes
92 minuten
Land: Argentinië
Categorieën: 12. Latijns-Amerika: van Mexico tot Argentinië
Voltooide categorieën : 3, 5, 6, 9, 12-15, 17, 19, 21-23, 25, 31
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 27
Argentinië, mooie kans eens een film van Martin rejtman te kijken. Silvia prieto duikt regelmatig op in best of lijstjes, al scoort hij op moviemeter een schamele 2.96 en slechts 13 stemmen. Dankzij mij nu 3.00, want je moet er even inkomen, maar deze film werd echt steeds leuker. leuk indiefilmpje vol droge absurdistische humor. Deed mij denken aan films van Miranda july. Silvia Prieto is vrouw in soort van quaterlife crisis die er toevallig achterkomt dat er nog een Silvia Prieto in buones aires woont. Dit is een startpunt voor vele kleine belangrijke en onbelangrijke toevallige ontmoetingen met mensen die altijd net die ander alweer kennen, kleine persoonsverwisselingen, dubbelgangers, kleine objecten die zo hun eigen leven lijken te leiden en Chinese restaurants die ‘Tokyo’ heten. Aanrader. 3.5
https://inreviewonline.com/wp-content/uploads/2021/04/silviaprieto.jpg
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
18. Quand Vient l'Automne (2024)
102 minuten
Land : Frankrijk
Categorie 10. Europa: San Sebastian Film Festival
Voltooide categorieën : 1,2,3,4,5,6,7,9,10,11,12,17,21,22,23,24,25,26
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 32 + 10 punten extra (16 FTV's) = 46
Een film die gezapig voortkabbelt. Een oude gepensioneerde vrouw wiens kleinzoon bij haar op vakantie komt. Totdat een ongelukkige vergissing daar een stokje voor steekt. De zoon van haar beste vriendin die vrijkomt na een gevangenisstraf en wie ze helpt om zich terug te integreren. Het lijkt allemaal alledaags en gezapig totdat bepaalde duistere geheimen onthult worden. En sommige bedekt blijven.
Ik heb echt genoten van deze film. Ook al ben ik niet zo'n liefhebber van Franse cinema. Maar hier vond ik de landelijke sfeer, de geheimzinnigheid en de manier waarop de personages interacteerden enorm geslaagd. Eigenlijk acteerde elk personage gewoonweg fantastisch. Alleen de dochter vond ik echt degoutant qua gedrag aan het begin. Pas naderhand begreep ik haar beweegredenen.
3.5*
metalex1
-
- 98 messages
- 2371 votes
Land: Verenigde Staten
8. Canada: Toronto International Film Festival
Gekeken categorieën: 1, 4, 5, 8, 11, 12, 23, 24, 29, 31
Speelduur: 109 minuten
Waardering: *2,5
Puntentotaal: 18+2=20
https://image.tmdb.org/t/p/w780/1RxFK5whiK5YrbeEZ5mPiYwtyM2.jpg
Afvinken en niet te veel woorden aan vuil maken. Saturday Night is een vorm van zelfophemeling op het hoogste niveau. Persoonlijk heb ik niets met SNL en dat soort van humor. Er had van mij ook meer seks in mogen zitten, zit er nu niet in, en de film blijft conservatief braaf. Gelukkig is de speelduur van korte tijd en ziet alles er netjes verzorgd uit. 2,5*
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
Land: China
Categorie: 21. China en zijn controle-gebieden (Taiwan, Hong Kong, Singapore)
Speelduur: 130 minuten
Waardering 4*
Puntentotaal: 44+ 2 = 46
https://i.ytimg.com/vi/Jk6ww6erU0E/maxresdefault.jpg Grote A-productie met een flink budget maar met een opvallend kleinere, stijlvollere aanpak. Aan het begin van de film lijkt het namelijk een grootschalige historische spionageproductie, afspelend in de Tweede Chinees-Japanse Oorlog, (de Tweede Wereldoorlog) te beloven maar neemt dan een verrassende wending. Het brengt vijf personen met een vervalste telegram naar een afgelegen kasteel. Daar aangekomen, worden ze gedwongen te blijven totdat de mol met codenaam The Phantom is gevonden. Wat volgt is een Agatha Christie-waardige whodunnit, maar waar de verdachten soms wel worden gemarteld voor aanwijzingen. Visueel gezien is de film mooi. In zekere zin ook vrij traditioneel, met gedetailleerde belichting en cinematografie slechts soms met wat modernere technieken. Wat het acteerwerk betreft, (van toch wel een sterrencast0 valt er niets op aan te merken. De actrices Xun Zhou en Li Bingbing vormen een sterk duo, (voor China misschien ook wel gewaagd) en Xiaoming Huang is de goede tegenstander. De epiloog is wat lang doordat ze het allemaal willen uit te leggen. Prima film!
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
24. Re: Born (2016)
Land: Japan
Categorie: 22. Het Verre Oosten: Japan en de Filipijnen
Speelduur: 115 minuten
Waardering 3,5*
Puntentotaal: 46+ 2 = 48
https://wiiber.com/wp-content/uploads/2019/09/img_7640.jpg Als een stuntman en coördinator een actiefilm maakt...Tjonge! Ook niet de eerste keer dat regisseur Yûji Shimomura een film regisseerde; deed al eerder de film Death Trance (2005) Het is dus niet verwonderlijk dat dit dan ook een tour de force aan actie bevat! De film bezit dus veel goede gechoreografeerde gevechtsscènes, die met onberispelijke nauwkeurigheid en vaardigheid zijn gemaakt. Tussen deze scenes is er tijd voor meer innemende gedeeltes over Toshiro Kuroda (Tak Sakaguchi), en zijn adoptiedochter Sachi. De eerste helft begint vrij rustig met een paar korte, scherpe uitbarstingen van geweld, echter zodra je de laatste 45 minuten ingaat, zie je de man die is geboren om te vechten. Hoewel het budget aan de lage kant was, wat ondanks dat men het maskeert soms toch net iets te duidelijk was te zien, is nog steeds een heerlijke wervelwind aan Martial arts actie met meer keeldoorsnijdingen dan in een horrorfilm, die mij goed wist te vermaken. Oh vind je deze goed? Probeer dan ook eens regisseurs derde heerlijke film Crazy Samurai Musashi (2020)
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
Het was de bedoeling om de Italiaanse Vermiglio (2024) te kijken maar dat was zo opzettelijk verfijnd artistiek en cryptisch vaag dat het naar 10 minuten al een regelrechte ramp was en ik de film heb uitgezet! Gelukkig bood Netflix hulp met deze onvervalste fantasie B-film!
Land: Malta
Categorie: 26. De Middellandse Zee: van Portugal tot Griekenland;
Speelduur: 90 minuten
Waardering 2,5*
Puntentotaal: 48+ 2 = 50
https://josannecassar.com/wp-content/uploads/2013/09/Adormidera_022.jpg Op de poster staat 'Malta's First Epic Movie' Nou dat is in ieder geval een groot blijk van vertrouwen in de lokale middeleeuwse reenactors. De hoofdpersonages zijn een groep ridders die naar huis terugkeren, maar als ze het kasteel van de grillige Lord William bereiken, daar verstrikt raken in een sinister complot. Tristan...Lady Isobel....? En ook andere elementen deden me denken aan de 7e of 8e -eeuwse legende van Tristan en Isolde....Weet niet of dat ook de bedoeling was? Tja echter is voor een film uit een land met rond de 550.000 bewoners het grootste struikelblok natuurlijk het budget. Oh er was zeker vastberadenheid om een Maltees middeleeuws epos...euh te creëren, dat valt niet te betwisten. Maar helaas is het beperkt qua plot, cinematografie en opzet, en dialogen die voor geldbesparing maar lijken door te gaan. Acteursprestaties waren nog aardig maar de wijze waarop ze iets uitspreken is vreemd, alsof ze accent na probeerde te bootsen maar dat niet consequent deden. Er is ook zowaar een bed-liefdesscène of eigenlijk erotische droomsequentie die in slow motion en door een sluier lijkt te zijn gefilmd en werd begeleidt door tokkelende 'middeleeuwse' muziek, het kreeg daardoor opeens het uiterlijk van een softporno-film. Het is prijzenwaard dat ze dit hebben proberen te maken, maar het was wel iets te hoog gegrepen.
Number23
-
- 8638 messages
- 5677 votes
11. The Emerald Forest (Film, 1985)
114 minuten
FTV - 2 punten (Totaal: 22 punten)
Eigen score - 3*
Land: Verenigd Koninkrijk
Categorie - 24. Verenigd Koninkrijk en Ierland
Afgevinkt: 6,8,12,17-20,24-26,31
Ik kwam deze film tegen toen ik aan het zoeken was naar interessante titels uit 1985 en het is best prima bevallen. De ecologische boodschap ligt er dik bovenop, maar in het geval van de prachtige Amazone zie ik dat graag door de vingers. Helaas kan ik niet hetzelfde doen voor de acteerprestatie van Boorman Jr, beetje een deuzige miscast.