• 183.798 movies
  • 12.723 shows
  • 35.143 seasons
  • 658.817 actors
  • 9.504.385 votes
Profile

Horrorfilm Challenge #2

shugenja

• 759 messages
  • 1747 votes

3) H. P. Lovecraft's The Old Ones (2024)

84 min

FTV (2 punt)

Puntentotaal: 6

ABC:l voor Lovecraft

ABC totaal: 6 punten

Je moet wel van overacteren, slechte maskers en chaos houden maar deze film viel mij niet tegen! Het is wel echt niveautje BUT film festival. Er is geen opbouw direct worden we een low budget waanzin kermis ingezogen. Top scène is toch wel die dat twee mannen in de buik van iemand verdwijnen (?) .het gemak waarmee de naïve vissersjongen de waanzin in getrokken wordt is ook wel weer grappig. Als je van pulp en vermakelijke onzin houdt is dit best leuk. 3.5 ster.

robertinho

• 1562 messages
  • 3090 votes

Tartarus wrote:

9. One Dark Night (1982)

89 minuten

ftv= 2 punten

puntentotaal= 18

3*

De meningen over deze film zijn erg verdeeld, maar persoonlijk heb ik er wel van genoten. Leuk om Meg Tilly te zien in haar jonge jaren, ik vind haar erg mooi en alleen daarom was de film al leuk om naar te kijken. Verder echt jaren 80, niet de allerbeste special effects, maar toch op sommige momenten wel spannend.

Geweldige finale! En opening trouwens.

alexspyforever

• 21592 messages
  • 2328 votes

2. The Invisible Man Returns (1940)

FTV - 81 minuten

Punten: 2

Totaal: 2+2 = 4 punten

https://www.alternateending.com/wp-content/uploads/2019/12/lJ2jjs2X7NMYoPanOES1idWgGvX.jpg

Vervolg op The Invisible Man maar dan met andere personages al is de opzet hier toch anders. Deze Invisible Man gespeeld door Vincent Price die we het grootste deel dus niet zien maar wiens stem we vaak genoeg te horen krijgen, is nog niet zo gemeen als de originele. Zijn woede richt hij vooral op een van zijn collega's die hem framede voor een moord die hij dus niet had gepleegd. Een beetje dezelfde trucjes die we dus in het origineel te zien kregen, allemaal weer mooi gedaan, maar het is allemaal wat speelser terwijl het origineel toch echt wel wel veel grimmiger was. Vermakelijk is het wel maar niet meteen voor herhaling vatbaar.

joolstein

• 11374 messages
  • 9367 votes

11. La Terza Madre (2007) 4*

102 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 20 +2= 22 punten

Horror ABCs - O - Obviously Occult– 1 punt

Nevenklassement: 10 +1= 11 punten (ABCDEFGH, I,N,O)

Eigen Horror subgenre-challenge

61. Occult & Witchcraft Horror (Italië)

https://livedoor.blogimg.jp/hotnahada/imgs/4/3/43a2b51e.jpg Oké...deze film lijdt natuurlijk onder de vergelijking met de eerste twee films maar waren er nu echt mensen die dachten dat dit gelijkwaardig zou zijn? Natuurlijk kan dat niet... er zitten namelijk 30 jaar tussen deze films en in die tijd is de hele manier om films te maken en ervaren verandert. En ja Dario heeft ook een paar flinke misser gemaakt voor deze...Echter het knappe van deze film zit hem dus in dat het precies lijkt op iets dat Dario Argento dertig jaar eerder zou hebben gemaakt, zonder dat hij probeert de 80’s look te kopiëren. Ja het is iets losgeslagen, maar dit is Argento,en dat is wenselijk. Sterker het is daardoor meer dan vermakelijk, met een flink aantal expliciete en bloederig scenes en zelfs nog steeds een heel stuk beter dan veel horrorfilms die er na 20 jaar zijn bijgekomen. Er is hier voldoende geweldige scènes: de chaos in de straten van Rome, een moeder die haar baby in de Tiber gooit, de openingsscène in het museum, de "crying glass"-scène waarin de alchemist Sarah leest, vaginale-spiesen, de achtervolging in de boekwinkel, enz. Als Suspiria gewoon mooie kleuren waren geweest en geen expliciete geweldniveau zou niemand zich de film waarschijnlijk meer herinneren. Echter het is niet meer de jaren 70 en 80 dus dat betekent dat dit verhoudingsgewijs grotesker is. De Moeder van Tranen speelt niet op safe. Deze bloed geteisterde Italiaanse horror-heksenfilm van Dario Argento was om te smullen!

joolstein

• 11374 messages
  • 9367 votes

12. Muere, Monstruo, Muere (2018) 2*

109 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 22 +2= 24 punten

Horror ABCs - M - Mind your head – 1 punt

Nevenklassement: 10 +1= 11 punten (ABCDEFGH, I,M,N,O)

Eigen Horror subgenre-challenge

21. Art / Slowburn / Elevated Horror (Argentinië)

https://www.meta-sphere.com/wp-content/uploads/photo-gallery/MUERE-MONSTRUO-MUERE-2018/02-muere-monstruo-muere.jpg Het is wel een sfeervolle en visueel aantrekkelijke film. Het probleem is echter dat het buiten die mooie sfeer en beelden, compleet onsamenhangend en traag was. De film lijkt teveel kunstig (verheven horror) te willen zijn. Laat je tenslotte ook nog achter met een onbevredigende oplossing. Zucht van al dat vage gedoe raak je meer in de war dan geïntrigeerd. Als je denk dat je een politieverhaal over een reeks brute moorden in een bergachtig gebied krijg, vergeet maar want in werkelikheid is dit beeldspraak over mannelijk geweld tegen vrouwen. Het monster dat het kwaad van mannen die het op vrouwen gemunt heeft en bovendien dus bewust seksueel en grotesk is ontworpen. De film onthuld het monster ook of dat het een schokkende climax was. Maar het is zo pijnlijk traag dat je dan allang niet meer geinteresseerd ben. Pluspunt is wel dat er enkele goede praktische effecten waren. Tja het vergt vooral veel worsteling om... dit strafrechtelijk onderzoek naar onthoofde slachtoffers tot het einde vol te houden.

silverspawn

• 52 messages
  • 3111 votes

4. The Wailing (2016) 3,5*

156 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 6 + 2 = 8

silverspawn

• 52 messages
  • 3111 votes

5. Freaky (2020) 3*

101 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 8 + 2 = 10

alexspyforever

• 21592 messages
  • 2328 votes

3. The Mummy's Hand (1940)

FTV

66 minuten

2 punten

Totaal: 4+2=6 punten

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMGNjNzA0MjUtOWZiMy00OWU3LTk2MjAtNDk1MmZlZmYzNDhlXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Ik kan me eerlijk gezegd niet veel herinneren van de originele Mummy film. Deze film heeft wel een erg lange aanloop en als de mummie dan eindelijk gevonden wordt zijn we al goed over halfweg van deze toch al korte film. Eens met joolstein een beetje teveel gegrap en gegrol met die 2 schattenjagers en dan nog een goochelaar erbij. Het was leuk geweest moesten ze een vrouwelijke mummie hebben gevonden, want dit was gewoon weer de gebruikelijke slome mummie die nog geen handvol keren in actie komt. Neen dit was zeer matig. Dan was de sequel op The Invisible Man vanhetzelfde jaar als deze sequel veel beter.

robertinho

• 1562 messages
  • 3090 votes

Dacht dat ik deze vanochtend al geregistreerd had, maar blijkbaar niet. Bij deze alsnog:

6 Baxter (1979)

82 minuten / FTV / 12 punten

Waarschijnlijk was dit een kwestie van verkeerde verwachtingen. Je verwacht een verhaal over een 'killer dog,’ maar krijgt een verhandeling over het opvolgen van bevelen en de gevaren van fascisme. Het is zeker niet slecht – en biedt vooral een originele invalshoek – maar het is ook een beetje... saai. Daarnaast kan ik me maar moeilijk over de dierenmishandeling heen zetten. Misschien zagen sommige scènes erger uit dan ze in werkelijkheid waren, maar het zou me niet verbazen als wat ik zag precies was wat er daadwerkelijk gebeurde...

https://eofftvreview.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/03/baxter-21.jpg

7 The Craft (1996)

100 minuten / FTV / 14 punten

Erg 90s, waarbij de eerste acte goed weet te vermaken. Daarna verandert de focus van het verhaal en zijn het niet de pestkoppen die slecht zijn, maar de vriendinnen zelf. Tsja… kan ook. Ik kon Fairuza Balk niet uitstaan, verschrikkelijk.

8 Patrick (1978)

112 minuten / FTV / 16 punten

Wanneer Patrick zijn moeder en haar lover ombrengt in de badkuip van het huis, komt hij, om de een of andere reden, in comateuze toestand terecht in een verzorgingstehuis. Drie jaar lang is hij niet in staat te communiceren en valt ten prooi aan de medische experimenten van Dr. Roget. Wanneer de zorg voor Patrick wordt toevertrouwd aan zuster Jacquard, een jongedame die in een scheiding ligt en haar vrijheid probeert terug te winnen door weer te gaan werken, blijkt dat hij heel selectief is in zijn communicatie en niet per se de beste intenties heeft.

“A devil, a born devil on whose nature nurture can never stick.”

Wanneer iemand hersendood is, wat is dan nog een menswaardig leven? Hoe lang is het geoorloofd iemand in leven te houden en te blijven hopen op een wonder? En wat als dat wonder uiteindelijk niet is waar iedereen op wachtten? Patrick is een typische ietwat trage 70s horror zonder echte scares, maar wel met een beklemmende sfeer en interessante ideeën (telekinese, medische experimenten, de rol van de vrouw in re). De lichteffecten, de score en een paar interessante shots tillen het naar een bovengemiddeld niveau voor mij. Het einde is heerlijk bizar en precies waar je op hoopt na die trage opbouw.

https://kultguyskeep.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/04/screenshot-2024-04-01-at-14.28.12.png

Threeohthree

• 5579 messages
  • 2973 votes

07. 8-ban Deguchi (2025)

95 minuten

FTV (2punten)

Puntentotaal: 13 punten

Horror ABCs: Geen (FIMR)

Eigen score: 3*

https://static0.polygonimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2026/04/his-face-in-a-hideous-grin.jpg?w=1600&h=900&fit=crop

Verfilming van spot-the-difference games als I'm on Observation Duty, Deathwatchers, en uiteraard de game waarop de film gebasseerd is: Exit 8. Leuk dat er eindelijk een poging wordt gedaan want in de gamewereld vliegen titels als hierboven je om de oren. Al vrij snel ga je samen met de hoofdpersonages kijken en naar het scherm schreeuwen als ze het fout hebben (en ik het dan zelf fout blijk te hebben). Verder is het na zo'n 60 minuten ook wel duidelijk waarom er maar weinig films zoals deze zijn. De rek is er dan wel een beetje uit en vermoedelijk wil de film iets te dicht bij de bron blijven waardoor de echte horror ook wel een beetje uitblijft. Leuk concept en heb me goed vermaakt, maar dit kan nog wel een stapje verder.

Dentheman

• 527 messages
  • 727 votes

5) Oddity (2024)

Speelduur: 98 minuten

Datum van zien: zondag 27 september 2026

Medium: Amazon prime

FTV: 2 punten (5 FTVs)

Puntentotaal: 10 punten

Waardering: 3,5

Themaklassement: J - Jumpscare = 1 punt

Punten klassement: 5 punten

Subgenres: B, C, H, I en J

Review: Lang getwijfeld of ik deze niet al eens gezien had, maar kan met zekerheid zeggen dat ik deze film verwarde met een ander, want deze was anders wel wat beter blijven hangen. Bijzondere film, waarbij ik gedurende de film heel soms de angst had dat hij aan het afzwakken was, maar dan toch greep hij weer mijn aandacht en hoe. De tent, hoe kun je je als fervent horrorkijker nog zo laten verrassen he vraag je jezelf dan af, ik prevelde toch zachtjes eventjes "m*therf*cker..." in mijzelf. En later doen ze het nog dunnetjes over met de camera, chapeau, alhoewel jumpscares natuurlijk soms wel wat makkelijk zijn daar bijna iedereen er (onvrijwillig) op reageert. Beklemmend filmpje waar je een poosje niet weet waar het heen gaat, althans, ik niet.

https://i.postimg.cc/bYWJRVXs/Oddity-2024.webp

wendyvortex

• 5319 messages
  • 7330 votes

2. Piranha (1978)

94 minuten

RW (1 punt)

Puntentotaal: 2

Horror ABC: N - Nature Is Not Nice - Kijk een horrorfilm waarin de karakters een confrontatie moeten overleven met gevaarlijke flora of hongerige (of gewoon boze) fauna.

Nevenklassement ABC: N, W

Waardering: 5*

https://en-images.kinorium.com/movie/1080/72200.jpg?1648735715

Dat is ook al lang geleden. Ik woonde nog thuis toen ik deze voor het laatst zag. Don't worry, vanaf volgende week komen de FTV aan bod. Wel een geweldige rewatch. Veel beter nog dan ik me herinnerde. Veel actie en tempo. Ik waardeerde deze altijd al veel meer dan die toch wat suffe haai van Spielberg. Wat wil je 1 haai of duizenden Piranhas met vlijmscherpe tandjes die zo al het vlees van je botten scheuren. Dacht ik ook! Tip voor de Amazon Prime mensen nog tot eind deze maand gratis beschikbaar. Als je hem nog niet gezien hebt neem deze dan toch nog even mee.

silverspawn

• 52 messages
  • 3111 votes

6. Smile (2022) 3*

115 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 10 + 2 = 12

cinemanukerke

• 2092 messages
  • 1190 votes

2. Grave (2016)

99 minuten / FTV 2 punten / Totaal : 4 punten

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTCDSX5o6G10c6N2katePE55ADOyGVq3hR81Q_BPwZ77w&s=10

Soms denk ik met veel weemoed terug aan mijn studententijd. Geen smartphones, internet was nog een duistere uithoek van computernerds in Silicon Valley en de enige zelfrijdende auto vond je in Plopsaland. Wat deden wij dan in onze vrije tijd ? Veel drinken, altijd op zoek gaan naar een scharrel tijdens de fuiven en de muren bekladden met schunnige slogans. Ja, ja die goeie ouwe tijd. Trouwens, veel onschuldiger dan nu op je eentje in je kot op Tik Tok tokkelen. Toch ?

Nadat ik de film Grave heb gezien, is wel één ding niet veranderd. De smerige en vernederende doopcultuur van de dierenarts opleiding. Het had toen, in mijn tijd, reeds de reputatie van een vunzige bedoening en het lijkt nog niet veel veranderd te zijn als ik de film mag geloven.

Grave is een horrorfilm. Grave is intrigerend. Grave is zeer goed. Dierenarts en vegetariër. Dat moet wel verkeerd aflopen. En voor ons hoofdpersonage Justine is er geen weg terug wanneer ze gedwongen wordt rauw vlees te eten tijdens het doopritueel. Tegelijk is dit een rites of passage voor Justine, van onschuldig eerstejaars naar een sexueel ontwakend en verdorie hongerig vrouw. Regisseur Ducornau kon wel meer graven in haar hoofdpersonage (haar ontdekking van kannibalisme wordt toch vrij gemakkelijk aanvaard) maar de scene waarin ze de vinger van haar zus eet, staat wel als een huis. Score inclusief. Ik ga morgen frietdag toch maar eens overslaan.

Grave bezit gelukkig ook drama naar het einde toe waardoor de film meer is dan enkel maar body horror.

Waardering : 3,5*

Threeohthree

• 5579 messages
  • 2973 votes

08. 1BR (2019)

90 minuten

FTV (2punten)

Puntentotaal: 15 punten

Horror ABCs: Geen (FIMR)

Eigen score: 3.5*

https://trilhadomedo.com/wp-content/uploads/2020/03/1BR-2-1024x428.jpg

Poah, wat een heerlijke ontdekking. Deze ook al een aantal jaar op het lijstje staan, maar twijfelde altijd een beetje of hij wel in home invasion zou passen. Nu nog steeds haha. Film die je al vrij vroeg op het puntje van de je stoel laat zitten, en hoewel dat niet zozeer van de spanning is, is dat wel zeker van "en nu?" ; vrouwtje komt naar LA om haarzelf te herontdekken, is één uit velen die een woning toegewezen krijgt in een gemeenschappelijk appartementencomplex, maar er gebeuren toch wat gekken dingen. Er wordt steeds een klein schepje bovenop gedaan met uiteindelijk een heerlijke finale. Tussendoortje van de bovenste plank.

Threeohthree

• 5579 messages
  • 2973 votes

09. Lee Cronin's The Mummy (2026)

134 minuten

FTV (2punten)

Puntentotaal 17 punten

Horror ABC;s (U) undead, unholy, unfreakischly unnatural (FIMRU)

Eigen score: 4*

https://www.hollywoodreporter.com/wp-content/uploads/2026/04/rev-1-TMY-TRL-060_High_Res_JPEG-H-2026.jpg?w=1296&h=730&crop=1

Behoorlijk ondergewaardeerd op moviemeter, want dit is me voorlopig de beste film van de challenge. Nu lijkt de film meer op The Exorcist dan op een iteratie van The Mummy, maar dat maakt natuurlijk niet zoveel uit. Het is een heerlijke blend en ook het drama komt prima uit de voeten. Vaak zijn dat soort gezinnetjes nogal snel kut, maar hier speelt ieder z'n rol precies genoeg om interessant te blijven. Dan heb je deels het mummy mysterie en deels de horror dat het meisje in kwestie teweeg brengt.

Die horror wordt stapsgeweis erger en erger met een aantal erg leuke momenten. Ben verder vooral onder de indruk hoe Cronin het allemaal in beeld brengt. Leuke camerahoeken deels, maar ook lekkere close-ups wat de boel lekker ongemakkelijk en smerig maakt. Heb me ondanks de op papier wat langere speelduur geen seconde verveeld. Top filmpje.

ikkegoemikke

• 3522 messages
  • 5046 votes

6. The Lost Empire (1985)

83 Minuten

FTV (2) : Totaal aantal punten = 12 punten

The Horror ABC : - (Voltooide letters : KTY)

Nevenklassement: 3 punten

Eigen rating : 1*

https://theschlockpit.com/wp-content/uploads/2024/01/lost-empire-the-1984-3.jpg?w=800

Lieve hemel, dit was nu eens echt pulp van de bovenste plank. In eerste instantie dacht ik dat het een soort "Big Trouble in Little China"-film was. Nope! Dit was van een heel ander kaliber. Je hebt B-films waarvan je nog kunt genieten. Je hebt dan vervolgens compleet waardeloze zooi. En dan heb je dit soort films. Ongelofelijke troep. Het verhaal is compleet belachelijk. Het acteerwerk is verschrikkelijk. De speciale effecten zien er goedkoop uit. En waarom dit een horror-tag krijgt op IMDb is ook voor mij een raadsel. Anderzijds een geluk, anders kon ik deze niet gebruiken in deze horror-challenge. En door het ontbreken van een zinnig verhaal, dachten de makers "Laten we er een bende rondborstige vrouwen ingooien en ze schaars gekleed laten rondlopen". Ze wilden hiermee de aandacht afleiden van al de gebreken die deze film heeft. Tja, de cupmaten waren van een hoge numerieke waarde (waarschijnlijk ook dankzij aardig wat siliconen-materiaal) maar de film bleef waardeloos. Ook weer eentje om rap te vergeten

ikkegoemikke

• 3522 messages
  • 5046 votes

Voila, het lijstje is ook alweer aangevuld.

Nu al 93 geregistreerde horrors.

Daarvan heb ik er 29 gezien. Ik zit weer op die vermaledijde 31%

rebelkush

• 229 messages
  • 383 votes

https://lastmovieoutpost.com/wp-content/uploads/2024/08/mouth_of_madness_review_lovecraft.jpg

2 In the Mouth of Madness (1993)

95 minuten

RW: 1 punt

puntentotaal: 2

Eigen Score: 4

Verzekeringsinspecteur John Trent (Sam Neil) wordt ingehuurd door een uitgeverij om de spoorloze horrorschrijver Sutter Cane op te sporen.

Film begint vrij grappig en luchtig maar wordt steeds spannender en grimmiger. Dit is eigenlijk een van de weinige horror film dat ook daadwerkelijk tot het einde goed is. Voor mij nog steeds een van de beste horror films uit de jaren 90. Als je op zoek bent naar horror film met jumpscares moet je deze wel skippen.

77ships

• 703 messages
  • 45 votes

8. Sweetie, You won't believe it! (2020)

84 min. / Kazachstan

FTV (2 punten)

Q - Quietness is Quintessential (1 punt) (Klaar : ABDEHQKR)

Puntentotaal: 21 + 2 + 1 = 24

https://image.tmdb.org/t/p/w780/pMdTn4vvctXujtGaTl1IBsaAc2S.jpg

Dastan zijn vrouw is zwanger en constant boos op hem tot het ongeloofwaardige toe. Hij kan het niet meer aan en besluit om dagje vandoor te gaan om te vissen wat hij nog nooit eerder gedaan heeft. Hij neemt zijn beste vrienden mee wiens leven ook niet goed verloopt, een politieagent en iemand die sekspoppen probeert te verkopen / relatie mee heeft. Natuurlijk lopen zij absurde kleinschalige gangster te lijf en meer en verzanden zij in een ongeloofwaardige reeks van problemen en absurditeiten.

Dit is een best rommelige film, delen van het plot werken terwijl andere delen over niets lijken te gaan. Het lijkt soms twee aparte films bij elkaar gegooid en niet alles is even logisch. De humor is soms te plat maar er zijn zeker ook leuke momenten en typetjes. Het is een flauwe film maar er valt zeker wat van te genieten. De niet horror stukken waren absoluut sterker voor mij.

Die disco danser scene, geweldig wel.

77ships

• 703 messages
  • 45 votes

9. Puppet Master II (1990)

88 min. / VS

FTV (2 punten)

C- Checking Out That Strange Sound (1 punt) (Klaar : ABCDEHQKR)

Puntentotaal: 24 + 2 + 1 = 27

https://image.tmdb.org/t/p/w780/bAfF1kYJzXHamd5f1eqqQE29YfU.jpg

De eerste “Puppet Master” film is echt lang geleden bij mij. Littlest Reich heb ik ook ooit eens heel lang geleden gezien. Heel veel herinner ik ook niet van maar wel de poppen.

Toulon is leuk, de poppetjes blijven vermakelijk en het plot is net goed genoeg en het huis ziet er leuk uit. De film heeft de direct-to-video charme op een goede manier. Voor zover ik het herinner vond ik deze net zo flauw en vermakelijk als de eerste.

77ships

• 703 messages
  • 45 votes

10. Hatching (2022)

86 min. / Finland / Zweden

FTV (2 punten)

T - Terrified Teens Are Terrific (1 punt) (Klaar : ABCDEHQKRT)

Puntentotaal: 27 + 2 + 1 = 30

https://sitgesfilmfestival.com/sites/default/files/styles/landscape_616x424/public/2022-07/hatching-film.jpg?h=4ebabbaa&itok=daUIajjR

Tinja haar moeder is een influencer en portretteert een perfecte familie waarin haar man en broertje worden meegesleept. Zij wordt verplicht om een perfecte gymnaste te zijn maar wil liever vriendinnetjes hebben. Haar broertje heeft duidelijk emotionele problemen en de man gaat veel te moedwillig met alles mee tot haar affaire toe. Op een dag vindt Tanja het ei van een vogel die net hun “perfecte” huis is binnengedrongen en daarom haar moeder heeft proberen te vermoorden. Zij besluit het uit te broeden.

Nog een horror over sociale media maar zo’n Instagram familie zijn dat lijkt mij echt een nachtmerrie. Al die onderdrukte emoties en symboliek worden mooi in beeld gebracht. Mooi en soms sterk ongemakkelijke film. Het wordt een beetje rommelig met momenten wel. Ik respecteer dat de film voor praktische effecten ging maar de vroege stadium monster/ pop was soms toch niet mijn smaak visueel. De moeite deze zeker.

77ships

• 703 messages
  • 45 votes

11. The Borrower (1991)

92 min. / VS

FTV (2 punten)

M - Mind your head (1 punt) (Klaar : ABCDEHQKMRT)

Puntentotaal: 30 + 2 + 1 = 33

https://morbidlybeautiful.com/wp-content/uploads/2021/10/borrower3.jpg

Van de regisseur van “Wild Things” en “Henry: Portrait of a Serial Killer” deze low budget 90s horror comedy. Een buitenaardse weten wordt gestraft en naar de primitieve planeet Aarde gestuurd, hij wordt ook devalueert tot mens. Het proces is instabiel en hij gaat vaak dood / kapot waarbij hij mensen hun hoofden steelt om te blijven overleven.

“The Borrower” is knettergestoord en absoluut hilarisch, heb mij echt goed geamuseerd met deze, totaal mijn soort van humor. Jij kunt deze film dingen kwalijk nemen maar dat bedierf het plezier totaal niet bij mij en die hond scene toch.

Mädchen Amick – Shelly uit Twin Peaks is ook kort te zien in deze film.

77ships

• 703 messages
  • 45 votes

12. Troll Hunter (2010)

103 min. / Noorwegen

FTV (2 punten)

N - Nature Is Not Nice (1 punt) (Klaar : ABCDEHQKMNRT)

Puntentotaal: 33 + 2 + 1 = 36

https://chlotrudis.org/wp-content/uploads/2017/12/troll.jpeg

Found footage gaat nooit mijn genre worden maar de Noorse “Troll Hunter” was wel bovengemiddeld voor het genre.

Amateur filmmakers proberen een film te maken over iemand die zij denken dat een stroper is. Zij ontdekken dat hij een trol jager eigenlijk is in het geheim in opdracht voor het bosbeheer. Noorwegen is op zichzelf gewoon een heel mooi land dus de landschappen heb jij hier al snel mee. Het droge gevoel van humor werkt goed, veel van de “acteurs” waren blijkbaar komieker ook. Vaak tonen dit soort films de monsters niet, ook wegens budgetredenen maar meer is gewoon meer hier en de CGI is goed. De mythologie gebaseerd op echte verhalen is ook de moeite waard. Alleen wist men niet echt hoe men de film moest eindigen helaas. Het was wel vermakelijk.

alexspyforever

• 21592 messages
  • 2328 votes

wendyvortex wrote:

2. Piranha (1978)

94 minuten

RW (1 punt)

Puntentotaal: 2

Horror ABC: N - Nature Is Not Nice - Kijk een horrorfilm waarin de karakters een confrontatie moeten overleven met gevaarlijke flora of hongerige (of gewoon boze) fauna.

Nevenklassement ABC: N, W

Waardering: 5*

(afbeelding)

Dat is ook al lang geleden. Ik woonde nog thuis toen ik deze voor het laatst zag. Don't worry, vanaf volgende week komen de FTV aan bod. Wel een geweldige rewatch. Veel beter nog dan ik me herinnerde. Veel actie en tempo. Ik waardeerde deze altijd al veel meer dan die toch wat suffe haai van Spielberg. Wat wil je 1 haai of duizenden Piranhas met vlijmscherpe tandjes die zo al het vlees van je botten scheuren. Dacht ik ook! Tip voor de Amazon Prime mensen nog tot eind deze maand gratis beschikbaar. Als je hem nog niet gezien hebt neem deze dan toch nog even mee.

Gelukkig dat het aantal mensen dat heiligschennis durft plegen toch wat lijkt te groeien, ik kreeg altijd al schrik als ik aan andere horrorliefhebbers moest toegeven dat ik bepaalde klassiekers toch erg suf vond, Jaws, Halloween en The Blair Witch Project zijn films waar ik me stierlijk mee heb verveeld. 10 jaar later interesseert het me niet meer wat anderen denken, smaken verschillen en daar valt niet over te discussiëren.

IH88

• 9865 messages
  • 3203 votes

3. Shelby Oaks (2024)

https://statcdn.fandango.com/MPX/image/NBCU_Fandango/43/823/thumb_CB8C0C2F-8580-465E-A324-31230611C086.jpg

FTV - 2 punten.

Puntentotaal - 6 punten.

2.5*

Chris Stuckmann kan zich beter blijven focussen op het praten over films, dan met het maken ervan. Shelby Oaks is overduidelijk door een horrorliefhebber gemaakt, met genoeg interessante ideeën en een sfeervol geheel. Maar Stuckmann lijkt in zijn enthousiasme te zijn vergeten dat leuke ideeën een prima begin is, maar dat je als regisseur die ideeën ook moet omzetten in een enerverende filmervaring. Shelby Oaks is een samenraapsel van verschillende horrorfilms, zonder echt zijn eigen identiteit te vinden.

4. Otrazhenie Tmy (2024)

https://image.tmdb.org/t/p/w1280/xmmIxHeWFiuQB9i6M8q1ZE5PN4F.jpg

FTV - 2 punten.

Puntentotaal - 8 punten.

2.5*

Niet verkeerd. Vrouwelijke demon die zich voedt door middel van de seksuele lust van haar slachtoffers levert precies op wat je er van te voren van kan verwachten. joolstein zei in zijn review dat je 90 minuten naar borsten zit te staren (er zijn slechtere manieren om je zondagavond te spenderen), maar ik vond het allemaal best sfeervol. De locatie en production design dragen ook bij aan het feit dat het nergens vervelend wordt om naar te kijken. En nee, dat komt niet alleen door die borsten .

SammyK

• 69 messages
  • 542 votes

4. The Fear Footage 2: Curse of the Tape (2020)

74 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 6 + 2 = 8

Horror ABC's: H - Haunted As Shit - 1 punt

Nevenklassement: 3 + 1 = 4

Nu ook de laatste film van deze reeks gezien. Is de film met het meeste verhaal in en dus ook degene die het traagst op gang komt, maar ik vond hem wel goed. Verder niets speciaals te vertellen hierover, maar het was wel boeiend. 3*

SammyK

• 69 messages
  • 542 votes

5. Welp (2014)

85 minuten

RW (1 punt)

Puntentotaal: 8 + 1 = 9

Horror ABC's: K - Karma Is A Bitch - 1 punt

Nevenklassement: 4 + 1 = 5

Vlaamse horror film gezien, of beter gezegd slasher. Typische slasher film waarvan je er 13 in een dozijn van hebt, met als grootste verschil (buiten het feit dat het een Vlaamse film is) dat het hier over een scoutsgroep gaat. Zo wat alles wat je kunt verwachten bij zo'n film gebeurt hier ook. Vond het wel leuk om naar te kijken, er werd goed geacteerd. Met mijn favoriete Vlaamse acteur Titus De Voogdt op kop. Komt wel wat traag op gang maar het laatste half uur gaan alle remmen los.

Alles bij elkaar toch een aanrader vind ik: 3,5*

Dentheman

• 527 messages
  • 727 votes

6) The Empty Man (2020)

Speelduur: 137 minuten

Datum van zien: zondag 27 september 2026

Medium: Disney+

FTV: 2 punten (6 FTVs)

Puntentotaal: 12 punten

Waardering: 4

Themaklassement: L - Love that lovecraft = 1 punt

Punten klassement: 6 punten

Subgenres: B, C, H, I, J en L

Review: Weer zon film waar ik van te voren grote twijfel had of ik hem in het verleden niet al eens op een beschonken avond in de vroege uurtjes aangeknald heb, de titel heb ik vaak voorbij zien komen, maar na het zien van de film kan ik beamen dat het alleen bij de titel is gebleven daar de rest van de film mij weinig tot niets zei (of dat komt doordat ik hem niet gezien heb of de biertjes die ik in die tijd nog nuttigde laat ik in het midden, maar ik beschouw hem maar als FTV ).

Ik kreeg deze overigens weer op mijn vizier door een tip van wendyvortex in de aanloop naar deze challenge, waarvoor dank, want wat een lekker mysterieus tochtje volg je hier zeg!

Ik haal toch 2 halfjes van de eindbeoordeling af vanwege het feit dat ik het nergens echt eng vond worden en hij duurt wel HEUL lang, maar verder 1 van de weinige films van de laatste tijd die ik gezien heb waar ik van begin tot eind geïntrigeerd bleef. Cosmic horror die vroeg of laat niet gigantisch uit de bocht vliegt, dat zie je voor mijn gevoel niet vaak, waar je bij deze prent ook nog relatief lang in het ongewisse gelaten wordt of het niet gewoon de standaard "boogeyman" betreft...

Ik snap ook de relatief lage score niet zo goed, maar then again, over smaak valt niet te twisten. Zo hoef je mij normaal geen slashers voor te schotelen, daar ik die vaak niet eens onder de noemer "horror" schaar. Heerlijk filmpje als je even de tijd hebt, ook een epische reactie van Lasombra in een specifieke scene: "..Yeaah.., no!"

https://i.postimg.cc/508H0hK2/The-empty-man-2020.jpg

shugenja

• 759 messages
  • 1747 votes

4) Dying Breed (2008)

Speelduur: 90 minuten

FTV: 2 punten

Puntentotaal: 8 punten

Waardering: 2.5

Themaklassement: K

Punten klassement: 4 punten

Leigh wannel is mij vooral bekend als regisseur maar is blijkbaar ooit als acteur begonnen. Dying breed is van 2008 en een van zn eerste acteer ervaringen.

Dit is te zien hij speelt als een bordkartonnen pop. Het rammelende scenario helpt hem niet. Het verhaaltje is ooit begonnen op een bierviltje in een Australische kroeg waarschijnlijk. Een vrouw gaat op zoek naar haar zus. Die op haar beurt weer zich naar de Tasmaanse tijger aan het zoeken was.

Je ziet direct hoelaat het is als ze de pieman rivier over gaan. Dit is redneck land en je gaat er niet makkelijk vanaf komen. Op zich vond ik het nog best een aardige films eigenlijk omdat het qua sfeer nog best aardig is uitgewerkt. Maar na 30 minuten is het verhaal op. Beste vriend Jack verdient het om op gruwelijke wijze om te komen en dit gebeurt ook. Heerlijk met zn hoofd in een berenklem gevallen. Er zat ook nog wel wat humor in hier en daar en de speelduur van 90 minuten maakt het allemaal wel te verteren 2.5 ster

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.