• 183.798 movies
  • 12.723 shows
  • 35.143 seasons
  • 658.817 actors
  • 9.504.317 votes
Profile

Horrorfilm Challenge #2

oup

• 619 messages
  • 3472 votes

03. Bacurau (2019)

Speelduur: 131 min

Land: Brazilië

Regisseurs: Juliano Dornelles (1/1 gezien) & Kleber Mendonça Filho (9/9 gezien)

Bron: Cinemember

FTV (2): totaal punten = 6

Eigen rating: 3,5*

Brazilië is één van de landen waar ik dit jaar extra op focus. Met het zien van Bacurau heb ik de gehele filmografie van regisseur Kleber Mendonça Filho op MovieMeter afgevinkt.

Wát een bijzondere film. Erg lastig om hier een label op te plakken. Het is western, een vleugje sci-fi en, na een kalm begin, ook horror. Zoals te doen gebruikelijk bij Mendonça Filho sijpelt er ook weer de nodige kritiek door op het Braziliaanse politieke systeem. Heerlijk hoe een klein dorpje zich voortreffelijk staande weet te houden tegen een bende doorgeslagen mafketels. Niet iedere scène is raak, maar een royale 3,5 wil ik hier graag aan geven. Dit zal echter niet iedereen zijn of haar cup of tea zijn, dat blijkt ook wel uit de ietwat magere beoordeling van 3,26 op MM (terwijl IMDB beduidend hoger uitkomt met een 7,3). Zeker de eerste 45 minuten is behoorlijk slow.

Acteerwerk is prima en met name genoten van de geschifte droogkloot Udo Kier, die vlak voor zijn overlijden ook nog acte de présence gaf in Mendoca Filho’s Golden Globe winnende O Agente Secreto (2025). Bacurau won in 2019 de Jury Prize in Cannes.

Dentheman

• 527 messages
  • 727 votes

Oh damn, het gaat hard, we zijn duidelijk van start!

Bij mij is ook de kop eraf. Geen slechte start, ook geen hoogvliegers, maar zeker vermaakt deze ochtend

1) Wolf Man (2025)

Speelduur: 103 minuten

Datum van zien: 25-9-2026

Medium: Netflix

FTV = 2 punten (1 FTV)

Puntentotaal : 2

Waardering: 2,5

Thema: B - Brutalize that body horror = 1 punt

Themaklassement: 1 punt

Review: Oef, lastige om te beoordelen direct, maar vond hem uiteindelijk vrij middelmatig. De transformatie ging geleidelijk en soms wat nasty, alhoewel het vele malen erger kan, wel tof hoe ze het vervormen van zijn zicht en gehoor hebben gedaan. Verder vond ik de film vrij braaf en alhoewel ik de link met de openingsscene denk ik wel zie, vond ik hem nogal out of place, dessalnietemin props voor de mieren daar ik een hekel aan wespen heb. Op de wip tussen voldoende en onvoldoende, omdat ik meer had verwacht, met name van Julia Garner.

https://i.postimg.cc/KjpNFqSP/Wolf-man-2025.webp

2) Undertone (2025)

Speelduur: 93 minuten

Medium: Netflix

FTV = 2 punten (2 FTVs)

Puntentotaal : 4

Waardering: 3

Thema: H - Haunted as shit = 1 punt

Themaklassement: 2 punten

Review: Deze film haalt veel uit de kast, maar weinig dat we niet al gezien hebben. Voordeel daarvan voor de makers is dat er altijd wel iets tussen zit dat wat spanning opwekt, ook bij mij, zo ook vandaag. Desondanks vond ik het geen hele sterke film, de dialogen waren gekunsteld, het acteerwerk so-so, de beslissingen uitermate irritant (lekker de hele avond naar een feestje als je moeder hulpbehoevend op bed ligt om vervolgens als je thuis komt ook eerst nog doodleuk de keuken in te lopen voor je boven gaat kijken, dan verdien je het natuurlijk ook wel toch...). Waarom je snachts doodleuk met een noisecanceling headphone op zou gaan zitten, terwijl je doodzieke moeder boven ligt en er allerlei freaky shit in escalerend tempo aan je voorbij gaat zou ik in de verste verte niet weten, ik ga al schaduwen in mijn perifere zicht zien als ik een goede creepy podcast luister tijdens het sporten terwijl mijn gezin gewoon thuis is . Krappe voldoende voor het feit dat ik wel degelijk op sommige momenten vol verwachting een donker gat in keek.

https://i.postimg.cc/sgjhKPt0/Undertone-2025.webp

Weet niet of het vanavond gaat lukken er nog 1 te zien, maar wie weet wat de dag gaat brengen. Vorig jaar zag ik er uiteindelijk 60, maar ik moet wat bewuster met mijn energieverdeling om gaan, dus mijn goal is gewoon die 31 en alles erboven is mooi meegenomen, zolang het maar niet als werk gaat voelen

oup

• 619 messages
  • 3472 votes

04. Al Sajeen (2023)

Speelduur: 85 min

Land: Saoedi-Arabië

Regisseur: Mahmoud Kamel (1/2 gezien)

Bron: Amazon Prime

FTV (2): totaal punten = 8

Eigen rating: 2,5*

Voor het briljante verhaal of Oscarwaardige acteerprestaties hoef je deze Saoedische single-location horror niet op te zetten. Maar een horror en überhaupt een film uit Saoedi-Arabië is nog steeds wel een curiosum, nadat de landelijke filmindustrie eigenlijk pas vanaf 2018 echt van de grond is gekomen. Al Sajeen is ook pas mijn tweede uit dit land.

Op basis van de afgrijselijk lelijke poster en een gemiddelde van 4,7 op IMDB was ik een gewaarschuwd mens. Maar ik moet zeggen dat het mij alleszins meeviel. Er zitten wel leuke vondsten in. Al slaat de verveling ook geregeld toe omdat alles zich afspeelt in één huis en je vrijwel constant naar dezelfde hoofden zit te kijken. Aardige poging en gelukkig was het met 80 minuutjes effectieve speelduur ook zo weer klaar.

Al Sajeen is nog 14 dagen te zien op Amazon Prime

Dentheman

• 527 messages
  • 727 votes

Hans Landa wrote:
(quote)

Cregger is bij mij zo'n regisseur geworden sinds weapons waarbij ik de film wil zien vanwege de regisseur, net als Nolan en Tarantino oa. Ik vond het tweede deel in de film ook iets minder, maar het waren bij mij vooral de laatste 5 minuten. Nmi was een beter eind; als de hoofdrolspeler het had overleefd, de zombies/monsters toch in de ruimte wisten te komen, maar het daar ook stopte. Had het aan de kijker gelaten wat er in de ruimte was gebeurd en dan gewoon de aftiteling in beeld . Aan de andere kant denk ik ook, het tweede deel was meer actie doordat er meer geinfecteerde waren dan in het begin omdat het virus nog niet verder verspreid was, waardoor het sowieso meer actie zal zijn dan horror. Qua speelduur vond ik 'm perfect, weinig gelul in het begin, korte intro en gaan. ook halverwege in het ziekenhuis als hij op de grond zit duurde precies lang genoeg, volgens z'n telefoon ook maar een minuut. Maar mogelijk ga ik me bij een volgende kijkbeurt wat ergeren aan de humor, een biosbezoek is toch wat anders dan thuis achter de tv, je gaat wat meer mee met het publiek.
Ik lees nog weleens achteraf over films op oa imdb, zag een filmpje waarin Creggers aangaf dat sommige scenes voor Austin Abrams ook tegelijkertijd een auditie waren voor Resident.
De humor was voor mij 1 van de aspecten die het hele horrorgebeuren er op een gegeven moment wel een beetje afhaalde, had dat een paar tandjes minder geweest en de laatste 10 minuten wat minder uit de bocht, had het zomaar een extra punt gescheeld in mijn eindbeoordeling... Cregger is net als Eggers voor mij van de laatste paar jaar wel one to watch inderdaad!

Tartarus

• 402 messages
  • 3811 votes

4. Le Mangeur d'Âmes (2024)

108 min

ftv= 2 pnt

puntentotaal= 8

Horror ABC= S

nevenkl= 3 punten

3,5*

Franse film waarin een politieagent naar een dorpje komt om daar de verdwijning van meerdere kinderen te onderzoeken. Ondertussen is de politie daar bezig met een vreemde moord op te lossen. Tijdens het onderzoek komt al snel het verhaal over 'the soul eater' naar boven, een legende over een mysterieus wezen dat zielen eet.

Leuk verhaal dat meer weg heeft van een detective thriller dan echt een horror, alhoewel die grens natuurlijk dun is. Van beide regisseurs had ik toch iets meer verwacht, het niveau van bv À l'Intérieur (2007) of Livide (2011) wordt niet gehaald.

77ships

• 703 messages
  • 45 votes

4. Paganini Horror (1988)

82 min. / Italië

FTV (2 punten)

H - Haunted As Shit (1 punt) (Klaar : BEHK)

Puntentotaal: 9 + 2 + 1 = 12

https://www.filmonpaper.com/wp-content/uploads/2011/05/PaganiniHorror_B2_Japan_EnzoSciotti-1-1-500x703.jpg

Paganini Horror is in elkaar geflanst voor geen geld. Het is gemaakt met het idee dat Klaus Kinski’s Paganini een groot succes ging worden en dat het op dat succes kon meeliften. Die film bleek dus afschuwelijk en een totale flop. De associaties met Dario Argento en co. die mede het plot verzorgden, zorgen ervoor dat de film totaal onlogisch is.

De slechte rockmuziek, absurde video met een cliché duivel pak en outfits werken nog tot een bepaalde hoogte. De masker is ook leuk. Gore vervangen door incoherente bovennatuurlijke dingen wegens budgetproblemen werkt natuurlijk niet. Het verhaal dat op niets slaat, de muren waarop wiskundige vergelijkingen staan en dat ene goedkoper elektriciteit special effect dat men blijft gebruiken is wel iets. Pogingen om science fiction te introduceren zijn ook iets.

Zelfs aan grote Italiaanse horror fans zou ik dit niet direct aanraden.

77ships

• 703 messages
  • 45 votes

5. Daughters of Eve / Peeping (1985)

125 min. / Filipijnen

FTV (2 punten)

D - Don’t Have Sex (1 punt) (Klaar : BDEHK)

Puntentotaal: 12 + 2 + 1 = 15

https://images.kinorium.com/movie/shot/233773/w1500_493467.jpg

Een minuscuul dorpje op een exotisch eiland. De priester verlaat het dorp, de seksueel gefrustreerde Tonya neemt zijn rol om een anti-manen en anti-seks boodschap op te zetten. Haar zuster keert ook terug na haar verbanning met haar witte vriendje. Beiden zijn aangetrokken tot Simon, de lokale buffel slachter. Seks, geweld en seksueel geweld domineren deze film naast religieus geweld. “Peeping” is een extreme film, te lang maar ook soms verrassend duisterder en extremer dan verwacht. Dit zoekt zeker de extremere kanten op al binnen sexploitation. De landschappen en shots zijn ook soms onverwacht mooi, de seksscène waar zij rechtstaan naast een buffel is iets. Dit is te veel van alles maar fascineert ook vaak, het einde gaat nog verder de duisternis in op een passende manier. Het echte seksueel geweld dat aan te pas kwam bij het opnemen van deze film geeft het een beetje vieze bijsmaak. De Soundtrack is haast Berlin School electronica inspireert.

stef89

• 158 messages
  • 1686 votes

2. Speak No Evil (2024)

110 minuten

FTV: 2 punten

Puntentotaal: 4 punten

Bron: Netflix

Eigen score: 2,5

Number23

• 8687 messages
  • 5849 votes

Natuurlijk loop ik alweer anderhalve pagina achter met registraties lezen, maar het is verdomme zo'n drukke week sociaal gezien. Dit weekend gaat het nog niet gebeuren en dat vind ik kwalijk.

Ook ben ik op het moment hoteldebotel op een meisje dus daar gaat ook veel aandacht en kopzorgen naartoe.

Tartarus

• 402 messages
  • 3811 votes

5. The Devil's Rock (2011)

83 minuten

ftv= 2 pnt

punttotaal= 10

Horror ABC= letter o

nevenklassement= 4 punten

3*

Horrorfilm uit Nieuw-Zeeland over 2 soldaten op een missie. Zij horen in een bunker het gegil van een vrouw en besluiten naar binnen te gaan. Daar ontdekken ze dat niet alles is wat het lijkt.

De film krijgt een vrij lage score hier op MM, maar ik heb me er prima mee vermaakt. Het verhaal is wel wat voorspelbaar en menig cliché wordt er bij gesleept, maar toch bleef de film spannend en duurde het kort genoeg om de aandacht erbij te houden.

John Milton

• 24483 messages
  • 13597 votes

Number23 wrote:

Natuurlijk loop ik alweer anderhalve pagina achter met registraties lezen, maar het is verdomme zo'n drukke week sociaal gezien. Dit weekend gaat het nog niet gebeuren en dat vind ik kwalijk.

Ook ben ik op het moment hoteldebotel op een meisje dus daar gaat ook veel aandacht en kopzorgen naartoe.

No worries, ik heb ook nog niets gekeken

Er zijn nog zes weken. Helemaal niets aan de hand als je niet als een dolle JM van start gaat. Zèlfs niet wanneer je JM bent.

Dentheman

• 527 messages
  • 727 votes

Number23 wrote:

Prios

robertinho

• 1562 messages
  • 3090 votes

1 The Langoliers ep. 1 (1995)

90 minuten / FTV / 2 punten

2 The Langoliers ep. 2 (1995)

90 minuten / FTV / 4 punten

Ik was voornemens te beginnen met een SOV op werk, maar door drukte is het er niet van gekomen. Toen uiteindelijk voor een Stephen King thema gegaan gisteravond.

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/M66XHXVAVJa6ZjiKWqkUsS.jpg

“Weak, almost as if they didn’t have any strength,” zegt Laurel. Mooi inkijkje in de kwaliteit van de dialogen van deze King miniserie. Slecht, bijna alsof het niet goed is, denk ik. The Langoliers heeft die 90s made for tv charme die ik zo kan waarderen, net als bij Tornado! die ik recent zag. Met de logica achter de gebeurtenissen weet ik me geen, het voelt zo lek als een mandje. En toch heeft dat ook weer iets aardigs, alsof ik zelf weer een kind ben, het niet begrijp, maar denk dat dat komt omdat ik iets voor volwassenen aan het kijken ben. Vermakelijke ongein met A2 Racer / Davilex achtige CGI.

3 The Timekeepers of Eternity (2021)

62 minuten / FTV / 6 punten

Dit was de eigenlijke reden waarom ik besloot The Langoliers te kijken. Wonderbaarlijk wat er kan gebeuren met de kwaliteit van een film als je 2 uur aan ruis uit het origineel wegsnijdt, of scheurt. Snap je ‘m? Als je ‘m niet gezien hebt, snap je ‘m niet, maar de visuele stijl die Maragkos kiest is er eentje van papier, collage, scheuren en vouwen. Af en toe doet het aan als een stripboek met kaders en emoties die van het scherm spatten. Alle elementen die er in The Langoliers niet uitzagen, zagen er hier fantastisch uit. Een kunstwerkje!

https://www.americangenrefilm.com/wp-content/uploads/2022/06/Timekeepers1.jpg

Tartarus

• 402 messages
  • 3811 votes

6. Hurt (2018)

93 minuten

ftv= 2 pnt

puntentotaal= 12

2*

Rose en Tommy zijn een koppeltje en gaan met Halloween naar een soort Halloween fair waar ze de aandacht trekken van iemand met slechte plannen. Zo simpel is het verhaal en zo simpel is de film. Rose irriteerde me met haar vele dommige acties en het was me al vroeg in de film duidelijk hoe het verhaal zou gaan lopen. Spannend werd het nooit.

joolstein

• 11374 messages
  • 9367 votes

6. Bela Kiss: Prologue (2013) 3,5*

106 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 10 +2= 12 punten

Horror ABCs - F - Fear the Final Girl – 1 punt

Nevenklassement: 5 +1= 6 punten

Eigen Horror subgenre-challenge

Niet (Duitsland)

https://i0.wp.com/bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2013/11/bela-kiss-prologue_filmstill_web_013.jpg?ssl=1

Wat een vreemde film is dit..? Het plot is een soort mix tussen het verhaal van de echte Hongaarse seriemoordenaar Béla Kiss, en een stel bankrovers op de vlucht die belanden in het afgelegen hotel "Hoffman" (een alias van Kiss) van mevrouw Jakubec. (huishoudster van Kiss) Het is een ware mengelmoes van verschillende stijlen en ideeën en er zijn duidelijk problemen maar op de een of andere manier weet het op een verrassend vermakelijke manier samen te komen.

Het gebaseerd op waargebeurde verhaal moet je natuurlijk korrel zout nemen want het verhaal van Béla Kiss wordt voor een groot gedeelte vertelt met ondersteunde archiefbeelden. men denkt dat hij minstens 23 jonge vrouwen heeft vermoord, en hun lijken bewaarde in alcohol in afgesloten luchtdichte metalen vaten op zijn terrein bewaarde. Toen de Eerste Wereldoorlog in 1914 uitbrak, werd hij opgeroepen en liet hij zijn huis achter aan mevrouw Jakubec.

Het resultaat was...tja eveneens gemixt. Soms is het lage budget te zien andere keren is het sfeervol. Er zijn enkele scenes in het restaurant die langzaam en lastig waren door te komen maar eenmaal daarvoor bij kwamen er toch fijne bloederige momenten. Ook is er degelijk acteerwerk voor een redelijke film waarin verleden en heden botsen. Het was best gedurfd om een gecombineerd verhaal van een seriemoordenaar van honderd jaar geleden en een vampier-iets-slasher…te maken.

joolstein

• 11374 messages
  • 9367 votes

7. La Herencia Valdemar (2010) 2,5*

104 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 12 +2= 14 punten

Horror ABCs - L - Love That Lovecraft – 1 punt

Nevenklassement: 6 +1= 7 punten

Eigen Horror subgenre-challenge

55. Lovecraftian / Cosmic Horror (Spanje)

https://pics.filmaffinity.com/la_herencia_valdemar-166335941-large.jpg Wat moet ik hier nu weer mee? Al wordt er aangeven dat het geïnspireerd is op het werk van H. P. Lovecraft, lijkt alleen de tijd waarin het zich afspeelt en de sfeer Lovecraftiaans te zijn. De verhaalstructuur loopt niet lekker want bijna de hele film is een flashback en aan het einde blijkt er nog een tweede deel te komen dus de film stopt letterlijk zomaar...Alles lijkt zo bij elkaar geraapt dat je meer aan Edgar Allan Poe moet denken en er in de film (zijn volgens mij zelfs Edwardiaans) personages zoals Belle Gunness, Bram Stoker, Lizzie Borden en Aleister Crowley zijn te zien. Oké er is wat mis met het Victoriaanse herenhuis maar waarom een hele geschiedenis vertellen met bombastische dialogen en er maar heel weinig laten gebeuren...Aan de andere kant; het is gemaakt door een Spaanse Lovecraft-fan met flink wat geld die samen met zijn vader besloot om twee films zonder subsidies te maken met 13 miljoen euro in 18 weken??? Zonder enige ervaring had je toch een veel slechtere film verwacht. De Spaanse 19e eeuw zag er geloofwaardig en goed uit!En er is een zekere charme te zien dus te streng wil ook niet zijn!

Dentheman

• 527 messages
  • 727 votes

3) Cold Storage (2026)

Speelduur: 99 minuten

Medium: Amazon prime

FTV = 2 punten (3 FTVs)

Puntentotaal : 6

Waardering: 3

Thema: C - Checking out that strange sound = 1 punt

Themaklassement: 3 punten

Review: Ging hier met gepaste voorzichtigheid in, want not a great fan van horror-comedy, maar al met al een best vermakelijke film. Groot deel daarvan op het conto van Joe Keery, gewoon een leuke acteur in general, Liam Neeson doet wat we van hem gewend zijn en in de ene film slaat dat beter aan dan de ander, hier is hij wel op zijn plaats als ervaren rot die nog even zijn moment of shine pakt. Grootste nadeel, maar ik twijfel nog steeds of het geen bewussie is (geen zin om dit verder te factchecken), is dat ik de CGI tegen vind vallen. Had af en toe het gevoel dat ik naar een slechte "tekenfilm" zat te kijken, daar veel van de series die mijn zoontje de afgelopen jaren heeft gekeken naar mijn idee op dezelfde wijze geanimeerd worden. Afijn, dat mocht de pret niet drukken, zo zie je maar weer dat een leuke chemie een hoop kan verbloemen (pun intended) Dit was mijn laatste voor vandaag, mooie 1e dag zo

https://i.postimg.cc/fLGLdxbw/Cold-storage-2026.jpg

shugenja

• 757 messages
  • 1746 votes

1 Resident Evil (2026)

90 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 2 punten

Horror ABCs - y yell like hell– 1 punt

Nevenklassement: 1 punt

Een film die een sluitend verhaal in 90 minuten kan vertellen zonder overbodig geleuter en veel te lange scenes. Dat is sowieso al punten waard.

Ik heb een aantal van de resident evils gezien maar de toon en humor van deze film bevalt me beter. Hier zit een knipoog in naar de powervrouw die weet wat ze doet haha. Zoals we kennen van de vorige films. Maar in deze moeten we het vooral doen met een jonge koerier met een hoog Gil stemmetje.

Het verhaal is doeltreffend en het enige jammere was inderdaad zoals al eerder genoemd. Dat je tegen het einde in een soort absurde videogame climax terecht komt is wel een beetje jammer. Maar al met al leuke film. 3.5 ster

Tartarus

• 402 messages
  • 3811 votes

7. Nightshade (2022)

90 minuten

ftv= 2 pnt

puntentotaal= 14

2*

Rechercheur Ben Hays heeft last van insomnia. Hij laat zich hypnotiseren door een psychiater om zijn slaapprobleem op te lossen, maar in plaats daarvan gaat hij slaapwandelen en krijgt hij nachtmerries die overeen komen met de moorden die hij en zijn partner onderzoeken.Rara, hoe kan dit?

Ik dacht duidelijk te weten hoe het verhaal zich zou ontwikkelen, maar gelukkig ging het een andere kant op dan verwacht. Desondanks was het nooit spannend en is Lou Ferrigno Jr nou ook niet de beste acteur. Flinke tegenvaller.

shugenja

• 757 messages
  • 1746 votes

2) The Last House (2026)

112 minuten (belachelijk)

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 4 punten

Horror ABCs - a always be prepared– 1 punt

Nevenklassement: 2 punten

Tja wat moet ik hier nou over zeggen? Het is een bij elkaar gejat allegaartje. We hebben het allemaal al eens gezien. Het is nooit echt spannend of dramatisch. En wat duurt het weer lang lang lang. Echt, je zou dit verhaaltje in 75 minuten kunnen afwikkelen. Er zitten een aantal subplotjes in die totaal overbodig zijn. Ja dat kan mij wel een beetje irriteren.

Het probleem is niet per se dat het lang is maar dat het gewoon een teken van slechte filmmakerij als je niet effectief bent en blijkbaar geen keuzes durft te maken als regisseur.

Maar ja je kan ook wel zon film verwachten van Netflix. Het was ook niet te slecht ofzo. Tot het einde want wat daar toch weer gebeurde... naja dat kunnen alleen Amerikanen bedenken..

2.5 ster voor Leterrier. Heeft toch best aardige films gemaakt en dat Red deze film toch wel van een totale kopje ondergang.

Threeohthree

• 5579 messages
  • 2973 votes

03. Obsession (2025)

108 minuten

FTV: 2 punten

Puntentotaal: 5 punten

Horror ABC's: (I)nsane

Eigen score: 3.5*

https://static.filmvandaag.nl/news/31006/scherm-afbeelding-2026-05-18-om-154513.jpg?ts=1779112846

De horrorhype van het jaar valt zeker niet tegen. Spanning wordt langzaam opgebouwd, en het gegeven feit loopt steeds verder uit de hand. Vooral het idee is echt leuk, terugdenkend aan mijn middelbareschool periode bijvoorbeeld, had ik ongetwijfeld ook zo'n wishbone gebruikt. Uitwerking is sterk (zeker voor een Blumhouse best grafisch) maar soms wel teveel van hetzelfde waardoor het niet echt hoge ogen gaat gooien, maar heb me echt uitstekend vermaakt.

cinemanukerke

• 2092 messages
  • 1190 votes

1. Late Night with the Devil (2023)

93 min / FTV (2 punten)

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTLWZfkqPt1PnVXrpv21P5_0VQp7XfvP436brcZPGsGYQ&s=10

Talkshows; Hier in Vlaanderen opgegroeid met 'Mike in zee' waardoor de betekenis 'zee' voor mij nog steeds steevast als saai wordt aanzien. Het beste wat ik ooit in een talkshow zag, was wanneer de godfather van de rock and roll Arno geïrriteerd weg stapte bij Villa Vanthilt tijdens de live uitzending. Daarna kwam hij nog eventjes terug om zijn plastic zakje op te halen dat hij vergeten was. Dàt was nog eens goede televisie.

Maar in Late night with the devil proberen ze nog een tandje bij te steken. In hun jacht naar kijkcijfers inviteren ze een meisje dat bezeten is van de duivel in de hoop dat dit geweldige TV zal worden. Het verhaal situeert zich in de jaren '70 en wordt ingeleid als de laatste uitzending van de talkshow dat nooit werd vertoond. Nu gaan we eindelijk zien wat er precies is gebeurd tijdens die uitzending.

Late night with the devil is zeer degelijke cinema. Production design is klasse, de talkshow zeer goed weergegeven en acteur David Dastmalchian is uitstekend als de gladde presentator die wordt geconfronteerd met zijn eigen verleden. De opbouw is voor sommigen misschien te traag maar voor mij net goed om lang te wachten vooraleer prijs te geven wat er is gebeurd. Doch niet geheel onvoorspelbaar natuurlijk dat het uit de hand loopt en de horror is vooral die latente spanning voor wat komen moet. Er mocht ook wat meer karakter ontwikkeling zijn van de presentator. Maar als geheel vond ik de film onderhoudend, het commentaar op de sensatie zucht van tv programma's is - weliswaar op de achtergrond - aanwezig en zorgt voor een interessante zijlijn. Ook is de 'found footage' structuur best boeiend.

Waardering : 3;5*

robertinho

• 1562 messages
  • 3090 votes

4 The Mist (2007)

126 minuten / FTV / 8 punten

De personages in King films lijken vaak niet echt op elkaar te reageren of op de situaties waarin ze zitten, maar meer vanuit bepaalde karaktertrekker die hen definiëren. Ik heb nog nooit een King boek gelezen, maar ik denk dat dit voornamelijk komt door de manier waarop King ze ooit op papier heeft gezet. De religieuze fanaticus, de redenaar, de hick. Het zijn allemaal uitvergrote typetjes die handelen vanuit een voorspelbaarheid. Zelfs als ze in een snelkookpansituatie terechtkomen zullen ze min of meer op dezelfde manier reageren, alleen dan uitvergroot.

The Mist is niet eng, en omdat je weet dat King zelden een bevredigend eind aan zijn mysteries weet te breien, is dat ook niet echt iets waar ik mee bezig ben tijdens het kijken. Ik had niet verwacht dat er uiteindelijk zoveel creatures in de mist waren te vinden, en dat was een welkome verrassing. Sommige van de aanvallen worden best bruut gedaan en het einde was echt pikzwart, ook dat kon ik wel waarderen.

https://occ-0-2794-2218.1.nflxso.net/dnm/api/v6/6AYY37jfdO6hpXcMjf9Yu5cnmO0/AAAABfX5uCr4mdKLApHQqwJgd0RizEvGlu4gh6IT3bf5VkNVGbJWQWyQimQ-tjtjc4kzAedZrKVbgxM1FDG6WC95sUBC4FHrt0bWFPNy.jpg?r=c9e

5 Baby Blood (1990)

87 minuten / FTV / 10 punten

Volledig blanco ingegaan en verschrikkelijk genoten. Wat een rare en gruwelijke film. Een soort Brain Damage meets Hellraiser; gewelddadig, seksueel en verslavend. Die eerste paar scenes alleen al, in het circus. Die heerlijke troosteloosheid van vlak naast de snelweg zoals je dat in vrijwel elk willekeurig West Europees land.

Emmanuelle Escourrou draagt de film met een performance die zowel zwaar exploitatief als empowering is. De hele rits aan mannen die de revue passeert varieert van walgelijk tot diep triest en laat zien dat mannen in principe verachtelijke wezens zijn.

Ik las dat de bull terrier die kort te zien is als Yanka autopech heeft dezelfde hond is uit een andere Franse horrorfilm van rond die tijd, Baxter (1989).

https://v4sbluaw4a7zyg44.public.blob.vercel-storage.com/beacon/common/TB_BABYBLOOD.png

ikkegoemikke

• 3522 messages
  • 5046 votes

Tijd om ook eens eraan te beginnen dacht ik gisterenavond. Het is dan ook een klein film-marathonnetje geworden. Spijtig genoeg was de kwaliteit niet van zo'n hoog niveau bij het merendeel van gekeken films. In ieder geval zijn er een aantal films doorgestreept op de lijst van alle horrors gekeken tijden de Horror-challenge. Er zijn er nog veel te gaan

1. The Mystery of the Mary Celeste (1935)

62 Minuten

FTV (2) : Totaal aantal punten = 2

The Horror ABC : Nvt (Voltooide letters : - )

Nevenklassement: 0 punten

Eigen rating : 2*

https://eofftvreview.wordpress.com/wp-content/uploads/2021/02/the-mystery-of-the-mary-celeste-1.jpg

"Laat ik met een klassieker beginnen", dacht ik. De openingcredits lieten al het ergste vermoeden, want het deuntje leek precies wel dat wat ze gebruikten voor een Popeye-tekenfilm. Soit, Bela Lugosi was van de partij. Dus daar verheugde ik me al op. Spijtig genoeg is het verre van horror. Eerder een mystery-verhaal waarbij de bemanningsleden één voor één ofwel vermoord werden ofwel mysterieus verdwenen. Het feit dat de kapitein zijn toekomstige vrouw op de trip had meegenomen en al de moeite in de wereld deed om bepaalde situaties aan haar zicht te onttrekken, kwam wel echt lachwekkend over. Maar verder was dit maar zwakke meuk. Ik heb wel weer iets opgestoken over dit befaamd spookschip The Mary Celeste". Blijkbaar dus wel gebaseerd op ware feiten

ikkegoemikke

• 3522 messages
  • 5046 votes

2. Sorority House Massacre (1986)

86 Minuten

FTV (2) : Totaal aantal punten = 4

The Horror ABC : Y - Yell like hell (Voltooide letters : Y)

Eigen rating : 1.5*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/mwBuSmj3yLsUFE7B25svJUs2fKJ.jpg

Mijn god, dit was wel echt miserabel slecht. Een zwak kopietje van "Halloween" en "Nightmare on Elm street" bij elkaar. En laat je niet misleiden door de filmposter. Die ziet er gelikter uit dan de gehele film op zichzelf. Ach, het gekende verhaal. Een studentenhuis vol hyperkinetische tienermeiden. Dus na 5 minuten worden er al een stel tieten geflashed. Schijnbaar een verplicht af te vinken item voor zulke films. Maar dat is ook het enigste dat voor opwinding zou kunnen zorgen. De rest van het verhaal is gewoonweg belachelijk. De kills zijn totaal lachwekkend. Te mijden dus.

77ships

• 703 messages
  • 45 votes

6. De Kuthoer (2019)

84 min. / Nederland

FTV (2 punten)

R - Rivers Of Blood (1 punt) (Klaar : BDEHKR)

Puntentotaal: 15 + 2 + 1 = 18

https://cinemagazine.nl/wp-content/uploads/kuthoer_de.jpg

Die tittel alleen al is hilarisch. Femke Boot is een columniste en journalist die ooit licht nieuws / persoonlijke interesse stukken schreef maar naar meer sociaal engageert nieuws probeert te evolueren. Natuurlijk komt dit komt dit met de nodige haatberichten op sociale media, op het laatste vlak lijkt niets gebeterd te zijn in de recente jaren.

Ik denk dat de film iets over vrijheid van mening wil zeggen maar het heeft de subtiliteit van een molotovcocktail. Alles aan deze film is ongeloofwaardig en absurd. Jij mag hier echt geen vragen stellen over de logica van eender wat. Daar steekt ook veel van zijn sterkte in, dit is puur vertier in zijn absurditeit. De bloody marry cocktails alleen al op het einde. Niemand in dat huis eet duidelijk ooit erwtjes.

77ships

• 703 messages
  • 45 votes

7. Warning from Space (1956)

87 min. / Japan

FTV (2 punten)

A - Always Be Prepared (1 punt) (Klaar : ABDEHKR)

Puntentotaal: 18 + 2 + 1 = 21

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/92/Warning_from_Space_Pairans.jpg?utm_source=en.wikipedia.org&utm_campaign=imageinfo&utm_content=thumbnail_unscaled

De bovenstaande scene is ineens ook de enige scene die de moeite waard in deze film. Die buitenaardse wezens die mensen in een soort lakenhoes zijn is geweldig. Natuurlijk verschijnen zij als mensen voor de rest van de film.

Buitenaardse wezens bezoeken de aarde maar zijn zij kwaadaardig? Nee, zij willen de mensheid helpen om een collisie met een losgeslagen planeet te voorkomen. “Warning from Space” bleek helaas geen Kaiju te zijn en echt nul charme te hebben. Er is echt absoluut nooit spanning, of interessante personages en de dreiging voelde nooit interessant. Zowat waardeloos dit.

robertinho

• 1562 messages
  • 3090 votes

ikkegoemikke wrote:

2. Sorority House Massacre (1986)

86 Minuten

FTV (2) : Totaal aantal punten = 4

The Horror ABC : Y - Yell like hell (Voltooide letters : Y)

Eigen rating : 1.5*

(afbeelding)

Mijn god, dit was wel echt miserabel slecht. Een zwak kopietje van "Halloween" en "Nightmare on Elm street" bij elkaar. En laat je niet misleiden door de filmposter. Die ziet er gelikter uit dan de gehele film op zichzelf. Ach, het gekende verhaal. Een studentenhuis vol hyperkinetische tienermeiden. Dus na 5 minuten worden er al een stel tieten geflashed. Schijnbaar een verplicht af te vinken item voor zulke films. Maar dat is ook het enigste dat voor opwinding zou kunnen zorgen. De rest van het verhaal is gewoonweg belachelijk. De kills zijn totaal lachwekkend. Te mijden dus.

Ben benieuwd, staat ook op mijn lijstje volgens mij. Ik bewaar 'm voor een avond nadat ik gewerkt heb en mijn hersenen graag even uit wil zetten.

Edit: Oh, foutje, op mijn lijstje staat House on Sorority Row.

ikkegoemikke

• 3522 messages
  • 5046 votes

3. Der Teufel in Miss Jonas

71 Minuten

FTV (2) : Totaal aantal punten = 6

The Horror ABC : - (Voltooide letters : Y)

Eigen rating : 1*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYTQ2NjdlMzItZDQ1Yy00ZGY2LThhN2EtYWY0NDVkNGIzZTM1XkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Qua kwaliteit gaat het stijl bergaf. Wat een vreselijke film was dit weer. En ook niet echt een horror. Een beetje humoristisch. Als Miss Jonas in de hel aankomt, na een onthoofding tijdens een soortement rechtbank, blijkt ze een dag te vroeg aangekomen aldaar. Waarop de duivel himself haar nog een dagje terug laat keren tot de levenden, tot consternatie van diegenen die haar begrafenis hebben bijgewoond. Wat volgt is een vervelende soft-sex film waarbij Miss Jonas nog een keertje haar ding kan doen, namelijk al haar minnaars nog een keer afwerken. Ik doe het niet vaak, maar hier heb ik de snelheid aangepast zodanig dat dit misbaksel snel voorbij was

ikkegoemikke

• 3522 messages
  • 5046 votes

4. Even Lambs Have Teeth (2015)

78 Minuten

FTV (2) : Totaal aantal punten = 8 punten

The Horror ABC : K - Karma is a bitch (Voltooide letters : KY)

Nevenklassement: 2 punten

Eigen rating : 2.5*

https://images.sr.roku.com/idType/roku/context/global/id/069474eb305f56c18198b0d4b5e57a32/rokuFeed/assets/c205922228f65daa9a497f09ba0f65bc.jpeg/magic/fit-in/0x720/filters:format(webp)

Dit was al stukken beter. Niet een indrukwekkende film maar vergeleken met de voorgangers, was dit een meesterwerk Een beetje "I spit on your grave"-achtig, maar dan de Light versie. De verkrachting-scènes komen compleet niet in beeld. De wraak-scènes zijn uitermate braafjes. Dus ook gevoelige zielen kunnen deze kijken. Maar verder was het entertainend en de twee meiden zien er ook nog eens leuk uit. Zo, op naar het volgende op mijn lijstje. Hopelijk kan ik er morgen nog eentje afvinken

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.