• 178.124 movies
  • 12.218 shows
  • 33.989 seasons
  • 647.189 actors
  • 9.373.532 votes
Profile

Horrorfilm Challenge #2

Shadowed

• 11364 messages
  • 6689 votes

128. The Man in the White Van (2023)

105 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 268

Subgenre: Fin

Themaklassement: 100 punten

Eigen rating: 2,0*

https://scariesthings.com/wp-content/uploads/2023/10/Madison-Wolfe-as-Annie-defendinf-her-brother-Daniel-1024x428.png

Bij vlagen nog wel sfeervol en verdienstelijk geacteerd, maar de basis die over een ontvoering moet gaan duurt gevoelsmatig niet langer dan 15 minuten. De opbouw daartegenover lijkt eindeloos te duren en komt qua spanning niet veel verder dan een wit busje dat af en toe op de verkeerde parkeerplaats komt staan. Duurt met 105 minuten echt te lang, maar komt nog wel nét boven de gebruikelijke bagger uit.

Shadowed

• 11364 messages
  • 6689 votes

129. Isleen Pines (2024)

84 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 270

https://pophorror.com/wp-content/uploads/2024/10/1000000854-660x330.jpg

Middelmatige horrorsciencefictionfilm die de zaken gelukkig praktisch aanpakt, maar toch erg matig voor de dag komt wanneer het op het creatuur moet aankomen. Veel van de castleden zijn daarnaast niet al te boeiend en krijgen veel te veel ruimte, enkel Naiia Lajoie doet goed. Het spijtige is dat er een behoorlijk amusant laagje onder de film verborgen zat, waardoor het extra vervelend is dat de beste scene helemaal aan het einde geplakt zit. Sterker nog, deze speelt zich af tijdens de eindcredits.

Shadowed

• 11364 messages
  • 6689 votes

130. The Fear: Resurrection (1999)

87 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 272

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMWZiYzJiOTQtMThhNi00MzZjLTlhZmMtODc3ZDhkMTE0OTNjXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Heel goedkoop in elkaar gezet en vooral Morty zelf kent een flinke inkakker, maar toch vond ik dit vervolg beter dan de originele film. Het is allemaal wat sfeervoller en sensationeler, ook al maakt het redelijk miniem verschil met het vorige hoofdstuk. Misschien ben ik gewoon te veel een sucker voor de toevoeging van het feestelijke Halloweenthema, waardoor ik geïnteresseerder kon blijven kijken.

Shadowed

• 11364 messages
  • 6689 votes

131. Halloween Hero (2020)

52 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 274

Eigen rating: 1,0*

https://resizing.flixster.com/11ZRPkbvkavLNm5H0eVb8e_kpiY=/fit-in/352x330/v2/https://resizing.flixster.com/-XZAfHZM39UwaGJIFWKAE8fS0ak=/v3/t/assets/p18995715_i_h9_aa.jpg

Eigenlijk is dit helemaal geen horrorfilm, maar ik kan for the time being nog misbruik maken van de misplaatste genres op Letterboxd. Ik vind dat ik dat wel verdiend heb na het uitzitten van deze brol, met enkel een aantal castleden die nog een oprechte inspanning lijken te leveren. Ik kan je garanderen dat je niet voorbereid bent op een aantal van de meest volstrekt absurde tekortkomingen in deze film.

131.2. Halloween Hour (2023)

8 minuten

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTXKLKJRYXCpinug9hrC_r4fbbOBFc-kIX8Nw&s

De geluidsbewerking is zeer amateuristisch en niet doordacht, waardoor dit korte filmpje extra goedkoop overkomt. Wel kent het een aardig opgebouwde slotminuut, ook al is hier de pay-off aan de matige kant. Een kleine bonus voor de hoofdactrice, die het zeker niet onverdienstelijk doet.

cinemanukerke

• 1823 messages
  • 1039 votes

Gewapend met een video camera begin ik deze les. Zo kan het nageslacht meevolgen hoe het eraan toe ging in de horrorchallenge 2025. Ik wil namelijk een documentaire maken. Geruchten doen de ronde dat een heks in onze kelder al de biervoorraad plundert. Dit gaan we onderzoeken. Ik noem het : The beer witch project. Ik loop de kelder in maar ik zie enkel lege bakken op elkaar gestapeld. Vreemd. Vorige avond stonden die nog vol naast elkaar. De kroonkurken van de flessen liggen als een circel verspreid. Moest dit niet in de vuilbak liggen ? Ik besluit te overnachten. s’ Nachts hoor ik geklingel van flessen, iemand zingt ‘we are the champions’ ... zeer vals dus je mag dit beschouwen als echte horror. Ik wil vluchten maar val. ....

De volgende morgen vinden ze mijn filmpje. Het zijn schokkerige beelden maar veel is er niet te zien. Donker en vooral geroep en gehuil. Yep, dit wordt een klassieker net als :

25. The Blair Witch Project (Film, 1999)

FTV (86 minuten) – 2 punten

Puntentotaal 47

Subgenre : 46. Found Footage Horror (afgevinkt : 2, 12, 15, 21, 24, 26, 32, 41, 44, 46, 47, 49, 58, 63, 66, 67, 70, 79, 80, 84, 86, 88, 92, 98,100)

Eigen score : 1,5* / Score dochter : 3*

https://www.pluggedin.com/wp-content/uploads/2019/12/the-blair-witch-project-1024x742.png

Ik herinner me nog de hype maar toen stond horror niet echt op mijn lijst dus dat liet ik maar links liggen. Nu toch bekeken en tja, niet veel soeps. Dat het aan de wieg stond van de found footage wil ik graag geloven en een pluimpje voor de makers om dit concept te introduceren. Maar echt geslaagd vind ik de uitwerking niet. Veel meer dan geruzie tussen verdwaalde studenten in een bos die af ten toe stokken en rotsen vinden, is het niet. Ik kon ook niet het uitgangspunt geloven nl dat dit echt gebeurd is. Een documentaire ? Het voelde voor mij direct als een gimmick maar natuurlijk zo veel jaren later met zoveel info over de film is dit misschien een reden. Een mockumentary ? Dan wel zeer eenvoudig uitgewerkt en zonder ironie. Ik vond dan C'est arrivé près de chez vous veel creatiever en leuker (zwarte humor) op dat gebied. Verbazend dat zo'n film zo'n kassucces werd.

Mijn dochter was iets meer overtuigd dat het beelden betrof van de verdwaalde jongeren maar het mocht toch wat meer zichtbaarder en spannender. Eng vond ze het alleszins niet.

Wat hebben we geleerd ? Papa, die filmstudenten hebben wel heel veel de grond gefilmd. In welke filmschool hebben die gezeten ?

Tartarus

• 378 messages
  • 3497 votes

137 Abraham Lincoln: Vampire Hunter (Film, 2012)

105 minuten

ftv= 2p

puntt= 288

Film over Lincoln die vampieren doodt....je moet er maar opkomen. Als jongetje ziet hij hoe zijn moeder door een vampier wordt gedood en daar wordt het zaadje geplant voor zijn latere carrière als vampierenjager. Redelijk vermakelijke film die er goed uitziet met heftige gevechten, misschien wel iets te vaak hetzelfde waardoor het na een tijdje niet meer zo indrukwekkend overkomt. Het script was niet al te best, maar de acteurs maakten veel goed. 3*

remorz

• 2497 messages
  • 2739 votes

59. Together (2025)

Speelduur: 102 min

FTV: 2 punten

Puntentotaal: 121 punten

-

Subgenre: 28. Body Horror

Themaklassement: 52 punten (2-3-5-6-9-10-11-12-16-17-19-22-23-28-31-32-33-34-35-36-37-40-43-44-47-48-49-51-53-56-57-58-60-61-67-68-70-71-72-73-75-76-79-80-82-84-86-87-89-90-91-100)

Van elkaar vervreemd koppel zoekt en vindt een nieuwe manier om tot elkaar te komen.

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BY2JkYTUxMzMtOGJlNi00ZTcxLTgyZWYtY2UzOGE0MWE3YTU1XkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Een fijne film om blanco in te gaan en je te laten verrassen door een verfrissende horrormelange waarbij mysterie, drama en humor kundig samensmelten.

Allereerst wordt het ongemak tussen het jonge stel goed genuanceerd weergegeven. Want hoewel de twee duidelijk veel van elkaar houden, sluipt er met iedere conversatie een element van vervreemding en onzekerheid in. Doorgaans wordt zoiets wat overdreven venijnig of uitgesproken afstandelijk neergezet en dat vind ik hier zo goed gedaan: beiden willen oprecht dichter tot elkaar komen, en zijn constant naar elkaar op zoek maar de verwijdering is inleefbaar en schrijnend efficiënt weergegeven.

Deze oprechtheid wordt goed vastgehouden ook als de horrorelementen om de hoek komen kijken. Een handvol originele scenes tegenover een wat simpel verhaal misschien maar met een bevredigend verloop, goede chemie en een geinig einde. Wat mij betreft hoeft niets aan deze film al te serieus genomen te worden; ik zou het wel waarderen mochten er meer films zoals dit uitkomen die een “klein” gegeven creatief uitwerken zonder daarbij de wereld te willen veranderen. Misschien zoals je verwacht dat een kort verhaal met one-line premisse succesvol vertaald wordt naar speelfilm. 3,5*

remorz

• 2497 messages
  • 2739 votes

60. Bone Lake (2024)

Speelduur: 94 min

Puntentotaal: 123 punten

-

Subgenre: 39. Erotic Horror

Themaklassement: 53 punten (2-3-5-6-9-10-11-12-16-17-19-22-23-28-31-32-33-34-35-36-37-39-40-43-44-47-48-49-51-53-56-57-58-60-61-67-68-70-71-72-73-75-76-79-80-82-84-86-87-89-90-91-100)

Het gebeurt me niet vaak maar voordat ik doorhad naar een camversie te kijken (iets wat ik normaliter pertinent weiger) was ik eigenlijk al te invested en besloot ik door te zetten. Het maakt dat ik voor mijn gevoel weinig kan zeggen over de cinematografie van het geheel, aangezien met name kleur en belichting fluctueren met de kwaliteit van de opnames. Toch stelt de film uiteindelijk ook inhoudelijk wat teleur.

De wat krampachtig aangebrachte erotische ondertoon (er wordt veel gepraat over seks, vreemdgaan en verleiding zonder dat die broeierigheid visueel écht tot uiting komt, dus toegegeven: ‘Erotic Horror’ is een flinke stretch), het wat houterige script wordt vaak versterkt door onnatuurlijke delivery van de main cast en het verloop kent over de hele lijn weinig échte verrassingen, ook niet wanneer er onderliggende twists blootgelegd worden.

https://static0.polygonimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2025/08/bone-lake-still-5-_-andra-nechita-in-bone-lake-credit_-bleecker-street-and-ld-entertainment.jpg?q=49&fit=crop&w=825&dpr=2

Toch sluipt er zeker naar het einde wat spelplezier in, wanneer alle maskers vallen en de onderlinge jacht geopend is. De film heeft dan weinig meer te bewijzen en er is ook geen mysterie meer dat in stand gehouden moet worden. Wel is het jammer dat wanneer het los gaat, het ook nooit écht losgaat want een maximale krankzinnigheid in de tweede helft had deze film goed gedaan en de wat makke spanningsopbouw van de eerste helft van tafel doen vegen. Nu is het in alle opzichten een redelijke film, zonder echt primaire charme. 2,5*

remorz

• 2497 messages
  • 2739 votes

61. Jethica (2022)

Speelduur: 70 min
Puntentotaal: 125 punten
-
Subgenre: 63. Paranormal / Supernatural / Ghosts Horror
Themaklassement: 54 punten (2-3-5-6-9-10-11-12-16-17-19-22-23-28-31-32-33-34-35-36-37-39-40-43-44-47-48-49-51-53-56-57-58-60-61-63-67-68-70-71-72-73-75-76-79-80-82-84-86-87-89-90-91-100)

We schrijven de dorre, weidse zandvlakten van New Mexico. Bij een tankstation ontmoet Elena een oude klasgenoot die haar verblijf in California heeft moeten afbreken vanwege een stalker. Wanneer ze tijdelijk bij Elena intrekt, staat plots haar stalker Kevin voor de deur. Iets wat gezien de omstandigheden eigenlijk onmogelijk zou moeten zijn, aangezien de echte Kevin dood bij haar in de kofferbak ligt. Niettemin moeten de twee een manier vinden om van de raaskallende Kevin af te komen.
https://i.ytimg.com/vi/QpHEFY4cq_k/maxresdefault.jpg
De film heeft een beetje de kleinschalige, low-budget feel van een afstudeerproject. Setting, speelduur, make-up en uiteraard de premisse die draait om een singulier idee, waar het zonder verdere uitspattingen het meeste uit probeert te halen. Bijtijds succesvol, want er passeren wel enkele hilarische momenten en het script voegt wel telkens leuke details toe. Aan de andere kant had wat meer lef de film ook geen kwaad gedaan. Nu blijft het een beetje bij het initiële stel-je-voor-als-moment en weigert de film om een hogere versnelling te vinden - ook al is de biecht van vriend Benny op het eind een leuke add-on.

Charmant voor wat het is en ambieert te zijn maar ook een beetje vergeetbaar doordat er geen grote stappen gezet worden. 3*

remorz

• 2497 messages
  • 2739 votes

62. Red Lips (1995)

Speelduur: 77 min

Puntentotaal: 127 punten

-

Subgenre: 92. Turkey Horror (<5.0 IMDb)

Themaklassement: 55 punten (2-3-5-6-9-10-11-12-16-17-19-22-23-28-31-32-33-34-35-36-37-39-40-43-44-47-48-49-51-53-56-57-58-60-61-63-67-68-70-71-72-73-75-76-79-80-82-84-86-87-89-90-91-92-100)

Oké, noemde ik mijn vorige registratie nog “low-budget”, vergeleken met deze no-budget campy sexy lesbische SOV-vampierhorror was Jethica nog een audiovisueel feestje. Red Lips is van de hand van Donald Farmer, een naam waar ik niet bekend mee was, maar op wiens CV titels prijken als Chainsaw Cheerleaders, Bigfoot Exorcist, Catnado en Shark Exorcist 2: Unholy Waters, dus dan heb je waarschijnlijk wel een beetje een vermoeden in welke wateren de beste man zich begeeft.

In Red Lips zien we hoe Caroline middels het doneren van bloed wat centen bijverdient. Haar dokter ziet in haar de perfecte kandidaat voor een serum dat het menselijk lichaam weerbaarder voor ziektes moet maken. Vanuit financiële overwegingen gaat Caroline akkoord, al komt ze er snel achter dat een van de neveneffecten (of nu ik er over nadenk: het enige effect) is dat ze een honger naar bloed ontwikkelt, samen met een gebit dat zich daarvoor leent. Ze geeft zich relatief snel over aan deze nieuwe levensstijl, totdat ze Lisa tegen het lijf loopt. De twee worden verliefd.

Het is niet makkelijk langs de gebreken en beperkingen van SOV-films heen te kijken. Of te horen, want met name de continuïteit van geluid heeft er erg onder te lijden, zeker wanneer er buiten gefilmd wordt. Leuk om te zien hoe passanten op straat duidelijk van acteurs naar camera en weer terug staren. Verder wordt er natuurlijk niet heel erg goed geacteerd, vormt een lelijk vampiergebitje van de lokale fopshop het hart van de make-upafdeling en wordt het magere plot veelal gecamoufleerd met vrouwelijk naakt.

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMDg1Y2VhZWItMTNlNC00YzMyLWJkM2MtOGIyYzNiYTlmNzYyXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Ergens tussen al die erbarmelijkheid bevindt zich echter ook een gunfactor. De vertolking van Caroline heeft wel degelijk hart (al is het moeilijk, wanneer ze op het eind de naam Lisa uitschreeuwt, er niet achteraan te denken: you’re tearing me apart Lisa!) en de romantische relatie tussen de twee dames voelt minder exploitatief en oprechter dan verwacht. Ja, zeker niet goed maar binnen de Turkey Horror kan je het slechter treffen, dunkt me. 1,5*

stef89

• 150 messages
  • 1499 votes

43. Sinister (Film, 2012) - MovieMeter.nl

110 minuten

FTV, 2 punten

Puntentotaal: 98

Bron: Pathé Thuis

Eigen score: 3*

joolstein

• 10831 messages
  • 8921 votes

129 The Current Occupant (2020)

86 minuten

FTV 2 punten

Puntentotaal: 270 + 2 = 272 punten

Persoonlijke waardering; 3,5*

Sub-genre: Geen, even iets buiten de lijst

Themaklassement: 83 + 1 = 84 punten

Voltooid; 1- 72, 74, 75, 76, 77, 78, 83, 84, 86, 87, 88, 93, 94

https://static0.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2020/07/Into-The-Dark-The-Current-Occupant-Dr-Larsen-Orderly.jpg De volgende aflevering van de "Into The Dark" -serie, van Hulu & Blumhouse is onverwacht de beste van het hele seizoen! De rest van de afleveringen gingen van mwah... naar aardig maar dit is anders, dit was zeer gewaagd en veel leuker! Hier wordt van met het verhaal meer van je gevraagd en visueel is het ook fascinerend. Opgesloten in een psychiatrische inrichting, begint een man zonder geheugen te geloven dat hij de president van de Verenigde Staten is en het doelwit van een duivelse politieke samenzwering. Is hij echt de president of is hij gewoon een gek met waanideeën? Je denk dat je weet wat logisch is en dat het realiteit is die je ziet. Maar is dat ook zo? De film laat je in het ongewisse...Het verhaal was ongelooflijk meeslepend en hield me de hele film geboeid. Een coole trip die horror en politiek combineert en veruit de beste van dit seizoen!

joolstein

• 10831 messages
  • 8921 votes

130 Blood Moon (2021)

82 minuten

FTV 2 punten

Puntentotaal: 272 + 2 = 274 punten

Persoonlijke waardering; 2*

Sub-genre: Geen, even iets buiten de lijst

Themaklassement: 83 + 1 = 84 punten

Voltooid; 1- 72, 74, 75, 76, 77, 78, 83, 84, 86, 87, 88, 93, 94

https://nofspodcast.com/wp-content/uploads/2021/03/itd_209_pw-1389rt-scaled.jpg Klassieke cliché-verhaal van ‘vrouw neukt barman die een weerwolf blijkt te zijn en raakt vervolgens per ongeluk zwanger van zijn kind’ Denk dus dat de film het interne conflict van een alleenstaande moeder met een kind met lycantropie wilde onderzoeken. laten zien dat een capabele moeder haar kind ondanks alles beschermt. Maar wat heb je aan een weerwolffilm zonder enige noemenswaardige actie? Tja... het besteed veel meer tijd aan dat drama dan aan horror, voldoet aan ook netjes aan de Blumhouse-verplichting van maatschappelijke issues erin te plaatsen. Het acteerwerk is redelijk en de personages zijn sympathiek maar géén transformatie, beperkte bloederigheid en aan het einde en een enorm teleurstellende weerwolf maken dat deze film als weerwolffilm tekortschiet. Laat staan als afsluiter van het seizoen van de "Into The Dark" -serie, van Hulu & Blumhouse ! Dit is precies wat je denkt dat het is en dat is zo teleurstellend

joolstein

• 10831 messages
  • 8921 votes

131 Keepsake (2008)

101 minuten

FTV 2 punten

Puntentotaal: 274 + 2 = 276 punten

Persoonlijke waardering; 3*

Sub-genre: 89. Torture Horror

Themaklassement: 84 + 1 = 85 punten

Voltooid; 1- 72, 74, 75, 76, 77, 78, 83, 84, 86, 87, 88, 89, 93, 94

https://i0.wp.com/genresnaps.com/wp-content/uploads/2014/09/keepsake05.jpg Deze film was helemaal zo slecht nog niet! Het is een film over een seriemoordenaar maar het probeert tenminste iets anders dan zoveelste martelhorror te zijn. Een jonge vrouw, een ongeluk dus moet er een sleepwagen komen. Een paar verdachte hillbilly's maar gelukkig is daar algauw de chauffeur van de sleepwagen....maar oeps ze is uitgekozen voor zijn volgende martelsessie. Ach de acteurs waren niet spectaculair, maar de twee hoofdpersonages, Janice en haar ontvoerder, deden het uitstekend. Sunny La Rose is zelfs naakt te zien. Verhaaltechnisch lijkt het een beetje samenhang te missen. Er zijn ook andere slachtoffers maar die voelden als opvulsels, slachtvee maar waarom die wel...? Al mag er niet over klagen ze verzorgde de meeste bloed en gore. Want ja er zijn een paar martelscènes. Ze zijn niet al te heftig maar kunnen wel worden ervaren als mild schokkend, De plotwending aan het einde vond ik bevredigend, en ook niet direct een voorspelbare formule-einde. (in de tijd van uitkomen) Toch verrassend dat deze lowbudgetfilm helemaal niet zo slecht was! Ook al is het ook niet geweldig, heb ik er geen spijt van dat ik hem heb bekeken!

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

84. The Night Flier (Film, 1997)
Speelduur: 93 minuten (FTV, Verenigde Staten)
Punten: 2 (totaal 181)
Thema: 83. Stephen King Horror
Voltooid: 84/100 (1-4, 13-17, 19-22, 24, 25, 27-29, 31-34, 36-44, 46-86, 88-100)
Beoordeling: 2.5*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/bSMCOd2ySz3cfPy6KZvL7UovdBO.jpg

Een voor mij wat minder bekend King-verhaal. Deels bekende elementen, met uiteraard een setting in New England, en met ook hier een mysterieuze griezel die moordt (ik denk niet dat het een spoiler is gezien de foto op de cover). The Night Flier is een soort van vampier maar komt eigenlijk pas tegen het einde redelijk aan bod. En dat is ook een beetje mijn probleem met deze film: de manier waarop het verteld wordt. Het is eigenlijk de strijd tussen twee journalisten van een rioolblad die op zoek gaan naar de waarheid achter een paar gruwelijke moorden en een mysterieuze Cessna die daar gesignaleerd is, maar dat betekent dat driekwart van de film je post factum naar de resultaten zit te kijken. En het kijken naar Richard Dees en zijn puzzeltocht is maar matig interessant. Het gaat op het einde nog wel aardig los als de Night Flier ook telepatisch is, en Richard in een soort van psychose een hele groep mensen laat uitmoorden. Maar over de gehele lijn toch wat licht teleurstellend.

oup

• 587 messages
  • 3184 votes

37. Repulsion (1965) - 105 min - Verenigd Koninkrijk

Bron: online

FTV (2): totaal aantal punten = 74 + 14 bonuspunten = 88

Subgenre: 87. Thriller/Suspense Horror

Themaklassement: 37 punten

Complete subgenres: 3, 5, 7, 10, 12-14, 22, 23, 32-34, 36, 38-40, 45-48, 50, 54, 58, 59, 65, 68, 71, 74, 75, 78-80, 87, 89, 94, 97, 100

Eigen rating: 4,0*

Eentje uit de categorie ‘wát, heb je die nog niet gezien?’. Repulsion stond al jaaaaren hoog op de priolijst en moest nu echt aan bod komen deze challenge!

En soms is het ook gewoon leuk om wat van dit soort parels te ‘bewaren’. Zodat je je nog eens ouderwets kunt laten verrassen. Want wat een film is dit zeg. Het verhaaltje is eigenlijk doodeenvoudig maar Polanski maakt hier iets sensationeels van. Het camerawerk is van een ongekend hoog niveau. Dicht op de huid gefilmd in een oogverblindend zwart-wit. En dan al die geluiden die het beklemmende gevoel in het appartement versterken. Een druppende kraan, een zenuwachtig tikkend klokje, spelende/lachende nonnen en een olijk muziektrio op straat.

Catherine Deneuve hoeft niet veel meer te doen dan als een ijskoningin wat verdwaasd om zich heen te kijken. Maar als het erop aankomt speelt ze briljant de getergde ziel die behoorlijk van het padje is. In sommige scènes spat ze werkelijk van het scherm. Bij de eerste moord is de spanning om te snijden. Fantastisch uitgewerkt door Polanski. We moeten ogenschijnlijk eindeloos wachten tot de nieuwsgierige buurvrouw met haar hondje eindelijk vertrekt. Het momentum lijkt weg te zijn (hier gaat niets meer gebeuren). En dan plots barst de hel toch nog los . Weergaloos. En zo zijn er nog wel meer memorabele momenten in deze film.

Een unieke kijkervaring en een ruime 4 is dik verdiend!

oup

• 587 messages
  • 3184 votes

38. Dawn of the Dead (1978) - 117 min - VS

Bron: online

FTV (2): totaal aantal punten = 76 + 14 bonuspunten = 90

Subgenre: 84. Survival Horror

Themaklassement: 38 punten

Complete subgenres: 3, 5, 7, 10, 12-14, 22, 23, 32-34, 36, 38-40, 45-48, 50, 54, 58, 59, 65, 68, 71, 74, 75, 78-80, 84, 87, 89, 94, 97, 100

Eigen rating: 3,0*

En meteen nog maar eentje beetgepakt die veel te lang is blijven liggen! Eén van de bekendste horrorklassiekers.

Er is keuze uit vier versies, oplopend van 117 tot liefst 156 minuten (Ultimate Final Cut). Ik koos veiligheidshalve voor Dario Argento’s versie van 117 minuten. En daar heb ik eigenlijk geen spijt van gehad. Want dit viel mij toch niet altijd mee om doorheen te komen. Behoorlijk vaak op de klok gekeken hoe ver ik al gevorderd was.

Het verhaal is origineel en op zich prima. Maar op het vlak van tempo en acteerwerk weet Romero niet veel punten te scoren bij mij. Bij vlagen is DotD gewoon saai. Dat de zeer traag voortbewegende zombies amper angst inboezemen werkt ook bepaald niet mee. Van enige spanning is nauwelijks sprake.

Wellicht miste ik een stuk diepgang bij de hoofdrolspelers omdat ik gekozen heb voor de kortste versie. Maar 156 minuten dit gedoe is mij dan weer een paar bruggen te ver.

Leuk om eindelijk gezien te hebben, maar als ik moet kiezen zou ik zonder twijfel gaan voor de iets vlottere en humoristischere remake uit 2004, alhoewel ik die met eveneens 3 sterren niet hoger beoordeelde.

oup

• 587 messages
  • 3184 votes

39. Gekijōban Mononoke: Karakasa (2024) - 89 min - Japan

Bron: Netflix

FTV (2): totaal aantal punten = 78 + 14 bonuspunten = 92

Subgenre: 17. Animated Horror

Themaklassement: 39 punten

Complete subgenres: 3, 5, 7, 10, 12-14, 17, 22, 23, 32-34, 36, 38-40, 45-48, 50, 54, 58, 59, 65, 68, 71, 74, 75, 78-80, 84, 87, 89, 94, 97, 100

Eigen rating: 3,5*

Net als vele deelnemers van deze challenge heb ik deze anime ook maar even aangeslingerd op Netflix. Wow, wát een mooie tekenstijl en schitterende kleurenpracht! Met het verhaal was ik niet altijd mee. Het tempo ligt zeer hoog en zeker in het begin wordt je overladen met termen, namen en gebruiken in Ooku (het paleis waar alleen vrouwen toegang hebben). Gedurende de film valt dat allemaal wel aardig op z’n plaats. Ik zag (veel) betere anime’s, maar qua ‘kleurtjes’ is dit wel echt sterk gedaan en rond ik af op 3,5.

ibendb

• 5037 messages
  • 3219 votes

De gestoorde filmfanaat wrote:

(quote)

Zo kan het met elke film gaan toch? Over een tijdje nog een keer proberen en dan afvragen hoe fout ik wel niet zat tijdens de vorige kijkbeurt en met de beoordeling (of juist goed). Dat hoort nu eenmaal bij het zijn van een obsessief filmkijker

Oh en ik zie je dat niet gestemd hebt Iben, wat geef jij Slachting met de Kettingzaag?

Helemaal waar, maar ik betrap me er toch op dat ik wat nukkig ben als mensen die ik ken een van mijn favo films niet goed vindt. Of ten minste niet zo goed vinden als ik haha.

Zie ook dat mijn score hier niet staat. Laatste keer was 4* zie ik op Letterboxd. Ik ga het snel rechtzetten hier op MM.

ibendb

• 5037 messages
  • 3219 votes

71. The St. Francisville Experiment (Film, 2000)

Speelduur: 77 minuten

Totaal: 156 punten

Thema: 49. Haunted House Horror

Voltooid: 71/100 (1-7, 9-13, 15-16, 18, 21-24, 26-27 29, 30-32, 34-39, 44, 46, 48-50, 53, 55-56, 58, 60-64, 66-70, 75-77, 79-82, 84-87, 90-95, 97-99)

https://i.postimg.cc/L69Ktn7p/l-Jx5i-Xo-PK97Qfi-Duu-QIOu-LC90UI-1.webp

Een groep onderzoekers spenderen een nachtje in een oud landhuis in Louisiana. In dit landhuis zou de beruchte Mme. Delphine LaLaurie gewoond hebben. LaLaurie was een slavendrijver met wel heel macabere intenties. Zo zou ze fan zijn van diverse marteltechnieken te testen op haar onderdanen. LaLaurie heeft echt bestaan en haar Wiki-pagina is best interessant leesvoer. Voor wie daar geen tijd voor heeft kan zich altjid wenden tot de fenomenale Kathy Bates in AHS: Coven, waar ik LaLaurie vooral van ken.

Terug naar deze film, die oorspronkelijk als docu begon. Halverwege de productie werd ineens beslist om het narratief te wijzigen naar een fictieve horrorfilm. Of het plotselinge succes van The Blair Witch Project van een jaar eerder daar ergens voor tussen zal gezeten hebben laat ik in het midden. Toch stoppen de vergelijkingen met die klassieker hier niet. Zo is de poster van de videocassette wel heel gelijkend op die van de Blair Witch.

De film kopieert dezelfde vertelstijl door gebruik van interviews en de 480p videocamera. Originaliteit is hier niet te bespeuren want elk individueel element is een kopie. Het lijkt bij vlagen op een aftands studentenproject met een groep schoolvrienden. Het acteerwerk valt vaak niet serieus te nemen met deze ogenschijnlijk willekeurig samengeraapte cast. Het einde is intentioneel vaag maar dat mysterie wordt dan weer vernietigd door wat klungelig op een titelbordje geplakte uitleg.

Maar ik zou liegen als ik wel genoten heb van de old-school sfeer en spookhuiselementen. Het bracht me terug naar toen ik zo'n films praktisch inhaleerde toen ik tiener was. Met mijn dekentje om me heen gewikkeld als een burrito werd ik nostalgischergewijs naar simpelere tijden gekatapulteerd. Misschien was het vanwege het sentiment maar enkele scènes waren wel effectief. Met minimale elementen wordt een kille sfeer gecreëerd die je pas loslaat in de teleurstellende climax. Een deur die uit het niks opent, een stem die fluistert in een lege gang, een kandelaar die heen en weer zwaait,... Vaak zijn minimalistische elementen als dit exact wat het hem doen bij mij.

2,5* voor deze rip-off en de onverwachte nostalgische tijdscapsule.

stef89

• 150 messages
  • 1499 votes

44. Bambi: The Reckoning (Film, 2025) - MovieMeter.nl

81 minuten

FTV, 2

Puntentotaal: 100

Bron: Pathé Thuis

Eigen score: 2*

Noodless

• 10042 messages
  • 6178 votes

87 Das Testament des Dr. Mabuse (Film, 1933)

Speelduur 122 min.
FTV 2 punten
Totaal 183

Thema 2 1930

Themaklassement : 78 punten ( 1 +2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8 + 11 + 12 + 13 + 15 + 16 + 17 + 18 + 19 + 21 + 23 + 24 + 25 + 27 + 28 + 29 + 31 + 32 + 33 + 34 + 35 + 36 + 37 + 39 + 40 + 41 = 43 + 44 + 45 + 46 + 47 + 48 + 49 + 51 + 52 + 53 + 54 + 56 + 57 +58 + 60 + 61 + 62 + 63 + 64 + 65 + 66+ 67 + 68 +70 + 71 + 72 + 73 + 74 + 75 + 76 + 79 + 80 + 82 + 83 + 85 + 86 + 87 + 88 + 90 + 93 + 94 + 95 + 96 + 97 + 100)

Beoordeling: 3*

https://assets.mubicdn.net/images/film/721/image-w856.jpg?1745489508

Toch wel een lange zit met heel wat scènes die achteraf wat overbodig lijken. Veel geleuter en geschreeuw waarbij de cast niet echt weet te overtuigen in hun rollen. Het personage Dr Mabuse heeft wel iets engs over zich en de voorstelling van een geest die andere personages kan beïnvloeden wordt voor die tijd knap weergegeven.
Het verhaal is interessant door het gegeven van manipulaties door een geest maar spanning ontbreekt helaas.
Dat Dr. Baum eigenlijk de clou is , zal geen verrassing zijn want dit heb je als kijker toch wel vlug door.
De slotscène waarbij de inspecteur en Kent achter Dr Baum rijden met als achtergronden donkere hemel en waaiende bomen is een stijlvolle memorabele scène die zijn weg vindt in een bevredigend slot met weliswaar donkere gedachte want Dr Mabuse blijft in geest voortleven. 6/10

Tartarus

• 378 messages
  • 3497 votes

138. An American Werewolf in Paris (Film, 1997)

105 minuten

ftv= 2p

puntt= 290

Tweede deel in de reeks. Andy gaat naar Parijs en redt een vrouw die van de Eiffeltoren af wil springen. Zij blijkt echter een weerwolf te zijn en al snel wordt hij er ook eentje. Helaas is dit deel lang niet zo leuk als het eerste deel. De humor valt vaak dood en is erg flauw, bv de scene met de kauwgom/condoom. De bloederige horror en spanning ontbreken waardoor het allemaal maar matig is, De weerwolf ziet er niet goed uit en de special effects zijn ondermaats. Het verhaal loopt wel lekker en de film kijkt prima weg, vandaar toch nog een 3*

80. The Hitcher (Film, 1986)

97 minuten

FTV ( 2 punten)

Totaalpunten: 171 punten

Thema: 73 Road movie (afgevinkt: 87,16,32,23,37,75,11,45,92,48, 98,76,14,75, 94,69,66,34,15, 55,13,65,3,10,72,41,6,61,64,62,78,25,74,42,52,56,99,17,85,20,58,90,26,60,68,46,27,2,63,70,80,84,12, 77,71,67,73)

Eigen waardering: 3.7*

Bron: In bezit (second sight)

81. Pumpkinhead (Film, 1988)

86 minuten

FTV ( 2 punten)

Totaalpunten: 173 punten

Thema: 53 Jungle/woods (afgevinkt: 87,16,32,23,37,75,11,45,92,48, 98,76,14,75, 94,69,66,34,15, 55,13,65,3,10,72,41,6,61,64,62,78,25,74,42,52,56,99,17,85,20,58,90,26,60,68,46,27,2,63,70,80,84,12, 77,71,67,73,53)

Eigen waardering: 2,5*

Bron: in bezit (dvd)

82. Dans Ma Peau (Film, 2002)

93 minuten

FTV ( 2 punten)

Puntentotaal: 175 punten

Thema: 59 new french extemity (afgevinkt: 87,16,32,23,37,75,11,45,92,48, 98,76,14,75, 94,69,66,34,15, 55,13,65,3,10,72,41,6,61,64,62,78,25,74,42,52,56,99,17,85,20,58,90,26,60,68,46,27,2,63,70,80,84,12, 77,71,67,73,53,59)

Eigen waardering: 3,5*

Bron: in bezit (dvd)

83.Tenemos la Carne (Film, 2016)

80 minuten

FTV (2 punten)

Totaalpunten:177 punten

Thema:54 Latin American (afgevinkt: 87,16,32,23,37,75,11,45,92,48, 98,76,14,75, 94,69,66,34,15, 55,13,65,3,10,72,41,6,61,64,62,78,25,74,42,52,56,99,17,85,20,58,90,26,60,68,46,27,2,63,70,80,84,12, 77,71,67,73,53,59,54)

Eigen waardering: 1,5*

Bron: in bezit (arrow)

84. The Monster (Film, 2016)

91 minuten

FTV ( 2 punten)

Totaalpunten: 179 punten

Thema: 57 monster/creature feature (afgevinkt: 87,16,32,23,37,75,11,45,92,48, 98,76,14,75, 94,69,66,34,15, 55,13,65,3,10,72,41,6,61,64,62,78,25,74,42,52,56,99,17,85,20,58,90,26,60,68,46,27,2,63,70,80,84,12, 77,71,67,73,53,59,54,57)

Eigen waardering: 1,5*

bron: in bezit (bluray)

85. The Wizard of Gore (Film, 1970)

96 minuten

FTV ( 2 punten)

Totaalpunten: 181 punten

Thema: 82 Splatter & gore (afgevinkt: 87,16,32,23,37,75,11,45,92,48, 98,76,14,75, 94,69,66,34,15, 55,13,65,3,10,72,41,6,61,64,62,78,25,74,42,52,56,99,17,85,20,58,90,26,60,68,46,27,2,63,70,80,84,12, 77,71,67,73,53,59,54,57,82)

Eigen waardering: 2*

Bron: in bezit (arrow)

Number23

• 8638 messages
  • 5679 votes

46. I Know What You Did Last Summer (Film, 2025)

FTV - 111 minuten

Puntentotaal: 103

Subgenre: 36. Directed by Women Horror

Voltooid: 2, 3, 6, 10, 16, 18, 21, 23, 26, 28, 30, 31, 34-36, 39, 43, 44, 48-50, 52, 53, 56-58, 60, 62, 63, 67, 68, 71, 72, 74, 75, 82, 83, 86, 87, 89, 92, 94-96, 98, 100

Bron - Pindakaas

Eigen beoordeling - 1.5*

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%2Fid%2FOIP.Qln6DX1NwG2q6CjFkGznZgHaEK%3Fpid%3DApi&f=1&ipt=a64775969e0813a47f839a8157874e30ca82339af641d1fdf16aa3eefe62c093&ipo=images

Nadat vijf vrienden per ongeluk een dodelijk auto-ongeluk veroorzaken, verzwijgen ze hun betrokkenheid en besluiten ze het geheim te houden in plaats van de gevolgen onder ogen te zien. Een jaar later komt hun verleden terug en worden ze gedwongen om de confrontatie aan te gaan met de gruwelijke waarheid: iemand weet wat ze vorige zomer hebben gedaan en is vastbesloten om wraak te nemen. Terwijl de vrienden één voor één worden belaagd door een moordenaar, ontdekken ze dat dit al eerder is gebeurd. Ze wenden zich voor hulp tot Julie James en Ray Bronson, die eerder in 1997 een bloedbad overleefden.

Ik heb hier echt als een zombie naar liggen kijken, wat maakt deze film weinig indruk zeg. Ik was helemaal klaar om hier 2* aan te geven, maar na er een nachtje over geslapen te hebben werd ik alleen maar kwader leek het wel.

Kijk, het origineel is zeker geen hoogstaande horror, maar om deze 'legacyquel' zo inspiratieloos de wereld in te schieten is bijna een misdaad tegen iedereen die van de vorige delen kon genieten. Vergeleken met dit mag Scream een Oscar voor het script in ontvangst nemen. Snap ook niet dat de acteurs van weleer terugkeren, enorm ondankbare rollen zijn dit. Bloedeloze, saaie kills ook. Blegh.

Number23

• 8638 messages
  • 5679 votes

47. Strippers vs Werewolves (Film, 2012)

FTV - 93 minuten

Puntentotaal: 105

Subgenre: 32. Comedy / Parody Horror

Voltooid: 2, 3, 6, 10, 16, 18, 21, 23, 26, 28, 30-32, 34-36, 39, 43, 44, 48-50, 52, 53, 56-58, 60, 62, 63, 67, 68, 71, 72, 74, 75, 82, 83, 86, 87, 89, 92, 94-96, 98, 100

Bron - Amazon

Eigen beoordeling - 1.5*

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse3.mm.bing.net%2Fth%2Fid%2FOIP.nLGli0MjIL6ZBTfZfwo8pgHaEK%3Fpid%3DApi&f=1&ipt=184f1131271eebebf36f3cf33868a41525057bf9338cd558ee3cf7732079a587&ipo=images

Weerwolfleider Mickey wordt per ongeluk vermoord in een stripclub. De dames die daar werkzaam zijn hebben tot de volgende volle maan om orde op zaken te stellen. Met deze kennisgeving zal de meute van Mickey proberen wraak te nemen voor het verlies van hun leider.

Maat van me belde gisteren op of ik na mijn werk zin had om deze film bij hem te komen kijken. Ik had de titel al voorbij zien komen tijdens het scrollen en verwachtte er zeer weinig van, maar ja hey gezellig biertje pakken op vrijdagavond.

Erg slecht, helaas niet zo slecht dat het goed wordt, maar hier en daar toch wel moeten lachen om de knulligheid (vooral die 'vampierjager' Sinclair) en een paar van de dames zijn geen straf om naar te kijken als ze hun mond houden.

Ook nog verrassend veel bekende koppenzoals dat irritante vriendje van Justice en zelfs Steven Berkoff uit Beverly Hills Cop 2(?) en Alan Ford aka Brick Top uit Snatch, een van de beste rollen ooit. Helaas krijgen ze verdomd weinig te doen, dus de vreugde was van korte duur. De film gelukkig ook.

Tartarus

• 378 messages
  • 3497 votes

139. R.L. Stine's Pumpkinhead (Film, 2025)

91 minuten

ftv= 2p

puntt= 292

Leuke film ook geschikt voor de jongere kijkers. Sam verhuisd met zijn moeder en broer naar het dorpje Redhaven. Daar steelt hij een pompoen. Als zijn broer die terug brengt, verdwijnt de broer. Sam en vriendin Becka gaan op zoek naar de broer. Het einde laat zien dat er ruimte is voor een deel 2. Geschikte film om met het hele gezin te kijken voor Halloween aangezien het niet te spannend is, maar wel vermakelijk. Voor mij was het iets te tam, ik had meer verwacht, een net iets scherper verhaal. Toch nog 3*

Collins

• 7294 messages
  • 4311 votes

27. Not of This Earth (1957)

67 minuten

FTV: 2 punten - Totaal: 53

Thema 26. Black & White Horror - Aantal punten: 27

https://bocadoinferno.com.br/wp-content/uploads/2022/04/O-Emissario-de-Outro-Mundo-1957-2.jpg

Not of This Earth is een vroege film van Roger Corman. Het draait in de film om een buitenaardse aanwezigheid die bloed van mensen nodig heeft om zijn ras voor uitsterven te behoeden. De buitenaardling noemt zich Mr. Johnson. Hij gaat steeds keurig gekleed in een pak en draagt altijd een zonnebril om zijn buitenaardse ogen te verbergen. Hij vertoont gelijkenis met A Man in Black.

Hoewel Mr. Johnson in tegenstelling tot de meeste sci-fi films uit de jaren 50 iets andere motieven heeft om mensen te elimineren, verloopt het verhaal vergelijkbaar. Er ontstaat een kat- en muisspel tussen mens en bedreiging. De film ziet af van spectaculaire effecten en kweekt spanning door het accent te leggen op het afwijkende gedrag van Mr. Johnson en op de zonderlinge dialogen die hij aangaat.

Paul Birch geeft gestalte aan Mr. Johnson en hij genereert met zijn optreden een onaangename vibe. Mede daardoor is de atmosfeer die in de film hangt duister. Soms voelt het zelfs aan alsof je je in een film noir bevindt in plaats van in een low budget sci-fi vehikel. Die illusie duurt maar even, want als je dan opeens wordt geconfronteerd met een knullige paraplu-monster scène die op de lachspieren werkt, is van de duistere sfeer niets meer over. Dan besef je weer dat Not of This Earth toch vooral een echte B-film is.

2.5*

Collins

• 7294 messages
  • 4311 votes

28. Onsen Shâku (2024)

70 minuten

FTV: 2 punten - Totaal: 55

Thema 22. Asian Horror - Aantal punten: 28

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEje3Sxme5er1iOqKZ0ErZ0KVaZzALb1Z57h4UC-_3fWf9xa2JkRW7n4m49jtjU_-qDyAQvqUZ0bRSGp3NUAlUu0tkLHh7gu3u3829Km-axoQ3wBDPqLQsuAtgs6e_EZChx2cHxWHKo6i6xScYSYie25uHAGYMcaiQkod3c09OZUMpJ8sETBVEkV9-nH0lE/w640-h360-rw/2.jpg

Onzinnige film waarin haaien in eerste instantie een toeristenresort bedreigen en daarna ook het kuststadje waar het resort is gevestigd. Met minimale middelen maakt regisseur Morito Inoue een wilde mix van horror, actie en komedie. Een film vol hectische actiescènes, luidruchtige personages en belabberde effecten. En een film met een belachelijk verhaal. De film is de Japanse versie van Sharknado, zou je kunnen zeggen.

Een hoop onzinnigheid die wordt gekenmerkt door veel kunstbloed en zeer slechte digitale effecten. Effecten die waarschijnlijk opzettelijk slecht zijn gemaakt om bovenop de hilariteit nog meer hilariteit te genereren. Geheel in lijn met alle overdrijving wordt uiteraard ook overdreven geacteerd. Zelfs in de overdrijving is het acteerwerk ergerlijk slecht.

Onsen Shâku deed me in humoristisch opzicht helemaal niks. In ergerlijk opzicht deed de film me veel. Wat een ongelooflijke flutfilm.

1*

Collins

• 7294 messages
  • 4311 votes

29. El Llanto (2024)

107 minuten

FTV: 2 punten - Totaal: 57

Thema 63. Paranormal Horror - Aantal punten: 29

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgfBpAlzoheowtbQ86gGMycBVjImoghc65DRCkFVOQSGQ_58Wi6MGXXJHnNRzll7uGhYcaiqf7YsOV7_YJiI_Ni38jijPlGOIg7dYvmmHgjfrVY7wWfaMc6UVC4MGGHL27g7sWNOuhEWc2ortAyZHuihiS-60IG3WH-0x48qjCuWvPyF7-RxwRXx42XqyA/s640/el-llanto-1.jpeg

El Llanto is het debuut van regisseur en schrijver Pedro Martin-Calero. In een interview laat hij weten dat hij gefascineerd is door de thema’s leven en dood en het immer aanwezige leed dat de mens treft. Het zijn deze elementen die zijn verhalen, zijn personages en zijn beelden kleuren. Dat gelezen hebbende was het totaal geen verrassing dat genoemde elementen ruimhartig in El Llanto zijn terug te vinden. De film is een mengeling van mystery en horror en doet met zijn basisidee denken aan de film It Follows (2014). En daarmee houdt de vergelijking ook meteen op.

In El Llanto staan drie vrouwelijke personages centraal wier verhalen zich weliswaar in verschillende tijdvakken afspelen maar die door de gedeelde bedreiging die zij ervaren toch onderling zijn verbonden. De film weet een fantastisch sfeerbeeld neer te zetten. De personages sluiten daar met hun gedrag goed bij aan. Ze zijn merkwaardig en moeilijk te peilen maar desondanks intrigerend. Goed passend bij de donkere sfeer.

De verhalen maken echter minder indruk. Er is sfeer. Er zijn intrigerende personages. Vervolgens gebeurt er vanuit die basis niet erg veel. Iets minder passiviteit en wat fleurige accenten in de vorm van een begrijpelijke actie, een splijtende dialoog of desnoods een kleine jumpscare of een opzienbarend speciaal effectje had de film af en toe even prettig uit zijn comfortabele donkere sfeer getrokken. Ik miste dat.

2.5*

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.