• 183.800 movies
  • 12.724 shows
  • 35.148 seasons
  • 658.838 actors
  • 9.504.919 votes
Profile

Horrorfilm Challenge #2

Woland

• 4859 messages
  • 3901 votes

9. Psalm 21 (2009) - 2.0*

FTV, 75 minuten, Zweden

Puntentotaal: 18

Subgenre: -

The Horror ABCs: FHIMOPZ

https://images.mubicdn.net/images/film/136843/cache-169453-1745493246/image-w1280.jpg?size=1280x

Toevallig ben ik vandaag voor het eerst op Urk geweest (beviel best goed eigenlijk). En het is niet met opzet, maar deze film past er wel bij. In deze Zweedse film komt er, helaas op tergend traag tempo, menig bijbelcitaat en protestantse preek voorbij. We zien priester Henrik Horneus die op zoek gaat naar de waarheid achter de dood van zijn vader Gabriel, maar er komt menig spookverschijning voorbij in deze zoektocht. Maar ik kon er niet zoveel mee. Het verhaal en de effecten vallen nogal eens in herhaling, en na de zoveelste fire-and-brimstone-preek over de hel en zonde was ik ook daar op een gegeven moment wel klaar mee. Ik weet ook niet helemaal wat nou het punt van deze film was, maar dat ligt wellicht ook aan het feit dat m'n aandacht ook wel wat wegebde in de loop van de film.

wendyvortex

• 5321 messages
  • 7331 votes

3. Dark Night of the Scarecrow (1981)

96 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 4

Horror ABC: K - Karma Is A Bitch - Kijk een horrorfilm waarin een min of meer onaangenaam karakter (niet de èchte bad guy of het monster) zijn verdiende loon krijgt.

Nevenklassement ABC: K, N, W

Waardering: 4*

https://lastmovieoutpost.com/wp-content/uploads/2025/06/Scarecrow-Featured.jpg

Redelijk gewaardeerde Televisie Horror film bedoeld om één van de zenders te voorzien van een fijne griezelfilm in 1981. Qua grafisch geweld netjes binnen televisie maatstaven, maar geen probleem want we krijgen een lekker eng sfeertje, eens een keer iets anders dan de standaard weerwolven en vampiers, een uitermate gluiperige Charles Durning en (toepasselijk voor Halloween) een scène in een pompoenveld.

Woland

• 4859 messages
  • 3901 votes

10. Siccîn (2014) - 3.0*
FTV, 96 minuten, Turkije
Puntentotaal: 20
Subgenre: J - Jump Scare
The Horror ABCs: FHIJMOPZ

https://filmblitz.org/wp-content/uploads/2024/03/siccin-678x381.jpg

Hell hath no fury like a woman scorned. Öznur is, om wat onduidelijke redenen want het is een eikel eerste klas, verliefd op Kudret en raakt ook zwanger van hem, maar de al getrouwde Kudret laat haar stikken en is maar wat blij dat er een miskraam komt. Dat kan je natuurlijk niet op je laten zitten, dus via een zwarte magiër vervloekt zij Kudret en z'n hele familie. Het is schijnbaar een populaire serie (inmiddels) in Turkije (en wellicht verder in het Midden-Oosten), en het is best aardig maar ook zeker niet verrassend of echt spannend. Natuurlijk komen hier de vervloekingen uit meer een moslim-theologische hoek, maar daarbuiten voelt het aan als een Turkse variant van menig dertien-in-een-dozijn vervloekingsfilms die ook met bakken in Oost-Azië en de VS gemaakt worden.

Kortom, een hoop jump scares, mensen die nare dingen doen als onderdeel van vervloeking en bezetenheid door djinns zoals zichzelf (proberen) op te hangen, beestjes uitkotsen, en menig visioen van geesten en demonen. De effecten zijn een beetje meh, het plot is een beetje een warrig samenraapsel van bekende horrorelementen, maar als popcornhorror met niet al te hoge verwachtingen kan dit er best mee door.

Threeohthree

• 5581 messages
  • 2976 votes

20. Before I Wake (2016)

97 minuten

FTV: 2 punten

Puntentotaal: 36

Horror ABCs: Geen (BFIJMRTUZ)

Eigen score: 3.0*

https://i0.wp.com/bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2017/12/netflix-before-I-wake.jpg?fit=1599%2C800&ssl=1

Leuk uniek filmpje. Zeer interessant mysterie om te volgen en hoewel de horror vrij beperkt is, is het net aanwezig genoeg om het interessant te houden. Persoonlijk wel veel moeite met de veel te overaanwezige muziek hierdoor komt alles nogal geforceerd en goedkoop over. Normaliter is dat een onoverkombaar probleem, maar het feit dat dit voor mij nog kijkbaar was zegt veel over de kwaliteit van het geheel.

Threeohthree

• 5581 messages
  • 2976 votes

21. Friday the 13th Part III (1982)

96 minuten

RW: 1 punt

Puntentotaal: 37

Horror ABCs: Don't have Sex (BDFIJMRTUZ)

Eigen score: 2.0*

https://miro.medium.com/1*WH5IZUdKnm4YbOSUjDfG7g.jpeg

De film waarin hij voor het eerst zijn iconische hockeymasker draagt. Verder waren de kills wel lekker maar de build up was vaak net iets minder en stoor me nog steeds aan de pleuris herrie dat hier weer 100% omhoog is gegaan tov het vorige deel. Denk dat de herzieningen hier dan ook maar stoppen. Blijft wel leuke nostalgie, maar kan hier helaas wel minder van genieten dan vroeger.

22. Blooded (2011)

80 minuten

FTV: 2 punten

Puntentotaal: 39

Horror ABCs: Xenophobia (BDFIJMRTUXZ)

Eigen score: 1.5*

https://horrornews.net/wp-content/uploads/2011/05/Blooded-2011-2.jpg

Goh, best wel een kutfilm. Paar lui gaan jagen ergens op een Brits eiland, maar de jager wordt de gejaagde. Op zich wel leuk, maar de stijl is in een mockumentary vormpje waardoor je nooit echt lekker in de film geraakt en het ook nooit echt spannend wordt. Ongetwijfeld vanwege budgettaire reden hiervoor gekozen. Echt horror of bloederig wordt het nergens, maar verder wel sfeervol geschoten.

Dentheman

• 530 messages
  • 729 votes

17) Run (2020)
Speelduur: 90 minuten
Datum van zien: zaterdag 3 oktober 2026
Medium: Netflix
FTV: 2 punten (14 FTVs)
Puntentotaal: 31 punten
Waardering: 3
Themaklassement: nvt, vond dat ik met de overgebleven genres niet genoeg in de buurt kwam.
Punten klassement: 16 punten
Subgenres: B, C, E, H, I, J, L, N, P, O, T, U, V, W, Y en Z

Review: Aangezet daar hij bij Netflix onder horror stond. Gaandeweg de film al duidelijk dat het niet de klassieke horror is om vervolgens op MM te zien dat hij als thriller staat (volgende keer toch maar even dubbelchecken). Gelukkig op IMDb wel een horror tag en als ik hem vergelijk met sommige andere films kan ik nog steeds wel begrijpen waarom een horror tag (met name de scene van de onderstaande afbeelding geeft toch wel de chills).

Sarah Paulson heb ik hoog zitten, ze lijkt geknipt voor deze rol, wat een actrice is die vrouw. Het wordt al snel duidelijk dat er iets niet klopt, maar wat dit dan is, daar breien ze nog even omheen. Uiteindelijk wel enigszins een hollywoodeinde, dat had voor mij niet gehoeven, maar al met al wel een film die je aandacht voldoende vasthoudt tot het eind, echter geen hoogvlieger in zijn totaliteit.

https://i.postimg.cc/WpBTVR53/Run-2020.webp

Tartarus

• 404 messages
  • 3813 votes

28. Frankenstein (2025)

149 minuten

ftv= 2 punten

puntentotaal= 56

Horror ABC= -

Nevenklassement= 14

3,5*

Wow, wat een prachtige film om te zien, erg mooi gemaakt. Victor Frankenstein maakt een monsterlijk wezen uit lichaamsdelen en laat hem dan in de steek. Het monster accepteert dit niet en gaat op zoek naar Frankenstein.

Er waren wat positieve veranderingen in het originele verhaal aangebracht, maar toch miste de film nog iets. Het kwam af en toe zeer belerend over zoals veel Amerikaanse films doen tegenwoordig. Alsof het publiek zelf niet conclusies kan trekken en na kan denken. Alles moet uitgelegd worden en dat stoort me. Daarnaast duurt de film te lang, hele stukken hadden er prima uit gekund en dan was het nog steeds een duidelijk verhaal geweest voor de kijker. Nu werd het af en toe te langdradig en heb ik meerdere keren gecheckt hoever ik in de film zat. Een gemiste kans, dit had voor mij veel hoger kunnen scoren.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.