- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Black-white filmchallenge
Black-white filmchallenge
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
14 The Mystery of Mr. Wong (1939)
68 minuten
FTV (136 punten)
Puntentotaal: 2616
Eigen rating: 2,5*
https://image.pbs.org/video-assets/lwhIBj7-asset-mezzanine-16x9-KgqbZna.jpgBoris Karloff keert terug als de Chinese detective Mr. Wong. Dit keer raakt hij betrokken bij de moord op een antiquiteitenverzamelaar die in het bezit is gekomen van de gestolen grootste stersaffier ter wereld, het "Oog van de Dochter van de Maan'", waar zogenaamd vloek op rust. Niet moeilijk te raden wie er sterf...
De mysterie opzet: speelt rond een spelletje charades (hier "Indications" genoemd) op een feestje wanneer een pistool, daadwerkelijk iemand doodt. Men nam dus het plot dat schrijver Scott Darling al eerder gebruikte voor de film Murder at Midnight (1931) en bracht wat wijzigingen aan zodat het meer paste voor het Wong-personage
Deze tweede Mr. Wong-film kreeg een iets groter budget dan de eerste, bevat enkele buitenscènes maar voor de meeste van de tijd spelen de plot-twistten en verdachten zich toch allemaal binnen af dus op één plaats. Het moordmysterie komt weliswaar met een onvoorspelbare oplossing , maar doet dit door essentiële informatie over het motief van de moordenaar achter te houden. Och het is een Poverty Row B-film van 70 minuten en van dat niveau is het meer dan vermakelijk genoeg voor wat het is.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
15 Mr. Wong in Chinatown (1939)
71 minuten
FTV (142 punten)
Puntentotaal: 2758
Eigen rating: 3*
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f6/Mr._Wong_in_Chinatown_%281939%29_1.jpg
Ze hebben de Mr. Wong-formule met deze prima onder de knie want deze derde Wong-film is gevarieerder met locaties en meer actiegericht dan de twee voorgaande films. De film begint met een mysterieuze vrouw die de hulp van meneer Wong komt vragen. Maar voordat hij met haar kan praten, wordt ze in zijn woonkamer vermoord. Tja... tijd om inspecteur Bill Street in te schakelen maar ditmaal introduceert ook Majorie Reynolds als de nieuwsgierige pittige verslaggever. Die twee kibbelen wat af, wat een leuke extra dimensie toevoegt aan dit en de volgende twee afleveringen in de serie. Dat dit verhaal trouwens goed in elkaar zat moet de makers van de Charlie Chan blijkbaar ook zijn opgevallen want men gebruikte het voor de bijna shot-voor-shot-remake The Chinese Ring (1947) Met een behoorlijk goed mysterie die de identiteit van de moordenaar pas in de allerlaatste minuten prijs gaf, een wederom apart moordwapen, de toevoeging van Reynolds en uiteraard de prestaties van Karloff maken dat dit een film is die de moeite waard was! Het eindigt zelfs met een goede grap.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
68 minuten
FTV (136 punten)
Puntentotaal: 2894
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYWVjZmIwMGQtOWY1Mi00OWVjLWJjNTUtYjcwOGJkY2M4M2FkXkEyXkFqcGdeQXVyODI1OTk4MTQ@._V1_.jpg Hm, dacht ik bij de vorige nog dat ze de juiste toon hadden te pakken met deze Poverty Row B-film met Boris Karlof als de Chinese detective Mr. Wong. Ga het met de vierde film alweer mis! Oké, het is niet verschrikkelijk en volgt de bekende en vermakelijke formule van moord, aanwijzingen en oplossingen.
Maar waar eerst de rustige Wong mooi contrasteert met de luidruchtige politiecommandant met wie hij samenwerkt en de boel een beetje leuker werd met de strijdlustige/flirterige 'meisjesreporter' Gaan hier de agent en de verslaggever de film bijna domineren, waardoor Karloff bijna naar de achtergrond lijkt te worden gedegradeerd. Hoewel Grant Withers en Marjorie Reynolds vermakelijk zijn, gaf het niet helemaal dezelfde sfeer.
Het lichaam van politieagent Dan O'Crady is uit de Baai van San Francisco gevist. Het blijkt dat Dan undercover-onderzoek deed naar enkele smokkelaars die illegale Chinese Jade het land binnensmokkelen. Hoe dichterbij Wong, Logan en Street bij de oplossing komen, hoe meer lichamen zich opstapelen. Ja de body-count was best hoog!
Het is nog een redelijk moordmysterie met een ongecompliceerd plot waarbij een radio met afstandsbediening een rol speelt! Ja, er was in 1940 dus de Philco Mystery Control, een radio met afstandsbediening. Monogram Pictures studios hadden een werkende formule maar door budget keuzes lijdt het verhaal eens te meer eronder. Toch was het ook dit keer nog een fatsoenlijke misdaadthriller.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
68 minuten
FTV (136 punten)
Puntentotaal: 3030
Eigen rating: 2*
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0b/Doomed_to_Die_%281940%29_1.jpg
Vijfde whodunit-mysterie van Monogram Pictures en de laatste met Boris Karloff als Chinese detective James Lee Wong. In alle Mr. Wong-films werkt Mr. Wong ook samen met de norse politie-inspecteur Bill Street, gespeeld door Grant Withers, en vanaf de derde krijg hij hulp van de pittige vrouwelijke verslaggever Bobbie Logan, gespeeld door Marjorie Reynolds. De twee delen regelmatig het beeld om tegen elkaar geestige opmerkingen te maken, die best grappig waren.
Het mysterie gaat over de scheepsmagnaat Guy Usher maakt zich zorgen over zowel de brandstichting aan boord van zijn schip de Wentworth Castle als de romance tussen zijn dochter Catherine Craig en William Stelling, de zoon van rivaliserende schipper Melvin Lang. Een vrij eenvoudig plot, dat met afleidingsmanoeuvres en valse verdachten, het lastig maakt om de conclusie te raden.
Volgens mij hergebruikt deze ook beelden uit een eerdere Wong-film(s). En Street en Logan die een huis onderzoeken, was gekopieerd uit de eerste samenwerking. Zoals alle Poverty Row-mysteries is het spraakzaam en bij deze is het ook veel rondlopen van de acteurs op en af de set. Al met al was onopvallend en minder vermakelijk. Oh, de beelden van de brand op het fictieve schip Wentworth Castle zijn ontleend aan actuele nieuwsbeelden uit 8 september 1934 van de brand van het schip SS Morro Castle..
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
90 minuten
FTV (180 punten)
Puntentotaal: 3210
Eigen rating: 3,5*
https://dafilmfestival.com/wp-content/uploads/2019/11/GM_archangel-1600x900.jpg
Wat een absoluut vrolijke absurditeit!
Deze tweede film van Guy Maddin is wederom een bizarre film. Geheel gemaakt in jaren '20-stijl van gedeeltelijke talkie (part-talkie) dus met sprekende delen maar ook met titelkaarten met tekst. De ‘basissituatie’ van het verhaal van de film komt uit de roman Back (1946) van Henry Green maar verplaats dit naar 1919 naar het Noord-Russische gebied Archangel, en speelt tijdens een kort historisch moment van Canadese interventie in de Russische Burgeroorlog na het einde van de Eerste Wereldoorlog.
Een van de Canadese soldaten die naar Archangel worden gestuurd, is luitenant John Boles (Kyle McCulloch), in het bezit van slechts één been en een urn met de as van zijn vrouw Iris erin. wordt hij ingekwartierd bij een plaatselijk gezin. De lieftallige moeder Danchuk wordt prompt verliefd op de dappere en mannelijke Boles maar die heeft meer oog voor de mysterieuze Veronkha, die sprekend lijkt op de verloren Iris. Echter het toeval wil dat Veronkha's echtgenoot Philbin lijdt aan geheugenverlies en na zijn trouwdag alles is vergeten. Wat volgt is een verwrongen liefdesdriehoek doordrenkt van verliefdheid en oorlog, en waarbij iedereen vergeet van wie hij werkelijk houdt.
Hoeveel je geniet van deze film zal in de eerste plaats afhangen van hoeveel je van oude stille films houdt En ten tweede van hoever je mee kan gaan met de bizarre beelden (zoals bv. een scène waarin soldaten in een loopgraaf door konijnen worden overspoeld) Het lijkt ook dingen te doen die de meeste filmmakers actief zouden proberen niet te doen (de hoofdpersonage lijkt zelfs in extase te raken door het geselen van een kind) Het komt allemaal bijna over alsof de Guy Maddin-filmproductie uit een alternatief verleden komt waarin het Witte leger de Russische burgeroorlog won.
Geweldige film met cheesy B-gevoel en campy acteerwerk. Een film die geliefden in een soort eindeloze Ouroboros plaats en zo zorg voor een onderscheidende ongewone kijkervaring. Tja en als de film waarschijnlijk met "Strangled by an intestine!" de meest vreemde titelkaart uit de filmgeschiedenis bezit en die darmverstikkingsscène ook nog gewoon is te zien dan ben ik om!
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
19 The Heart of the World (Short 2000)
06 minuten
FTV (12 punten)
Puntentotaal: 322
https://filmgrimoire.files.wordpress.com/2015/12/the-heart-of-the-world-original.jpg
Op de dvd staan Twilight of the Ice Nymphs (1997) een film die kleur bezit, de zwart-witte film Archangel (1990) die ik hieronder al plaatste en dan nog deze short, die ik ook maar direct heb gekeken;
De film gaat over wetenschapper Anna, die verliefd is op twee broers, Osip en Nikolai. Oh en het ziet er best goed uit, speciale en visuele effecten zijn leuk. Maar het is niet veel meer dan 6 minuten de technische vaardigheden van de regisseur. Alsof dit een trailer is voor een veel interessantere, langere film.
cinemanukerke
-
- 1821 messages
- 1037 votes
Waarom niet nog een Kurosawa film? En ik moet zeggen, zijn samoerai films kan ik beter smaken. Ook al had deze wel een enorm western-gehalte. Zet de rondzwaaiende Japannerkes een Stetson op en voorzie de soundtrack van Morricone flarden en deze zou niet misstaan tussen de betere spaghetti-westerns. Buiten enkele redelijk stupide situaties, vond ik dit een amusante en entertainende film.
Dat had John Sturges jaren geleden ook al in het snotje toen hij The magnificent seven maakte met Seven samoerai in zijn achterhoofd ...
En Leone zag het ook direct want hij maakte met A fistfull of dollars zijn eigenste Yojimbo ...
cinemanukerke
-
- 1821 messages
- 1037 votes
6. Colorado Territory (Film, 1949)
94 minuten x2 (FTV) = 188
Puntentotaal: 1.176 punten
Eigen rating : 4 *
https://christinawehner.files.wordpress.com/2015/09/remake-2-popup.jpg
In het Jaar des Heren 1949 : Op 03/10/49 kwam het radio station WERD als eerste met een Afro Amerikaanse eigenaar in de ether in Atlanta, Georgia. Ze richten zich met muziek en programmering tot voornamelijk de Afro Amerikaanse gemeenschap. Het pand waar het radiostation zich bevond werd later door Martin Luther King bewoond. Er word beweert dat telkens wanneer King een speech gaf hij op het plafond bonkte met een bezem om te vragen of ze de muziek en de microfoon stiller wilden zetten.
Ik zet een ander deuntje op nl een western deze keer en ik moet zeggen dat ik toch wel meer westerns had verwacht in deze challenge. Alleen zag ik High Noon, Stagecoach en The tin star voorbij galopperen (als ik het goed heb). Toch een bijzonder groot aanbod in Z/W van een populair genre. Of word ik oud ? De vraag stellen is beantwoorden. Volgens mijn dochter speelt er niemand nog cowboy en indiaantje op de speelplaats maar is iedereen in de ban van Tik Tok, Snapchat of Likee. Het antieke speelgoed revolvertje in ingeruild voor een high tech GSM. The times there are a changin' ! Bob Dylan, nog zo'n has been volgens mijn dochter.
Colorado territory dus. Remake van High Sierra zowel qua verhaallijn (crimineel wil tweede kans maar zal door lot niet zijn) als qua thema (doem). Ook in deze film wordt in bijna elke scene het noodlot voor de personages benadrukt. Letterlijk gezegd, de ruïnes waar de bende zich schuil houdt, de stervende baas, de verraderlijke bendeleden en natuurlijk het einde waarin McCrea vlucht in de Canyon of death waar de indianen een soort klaagzang uitvoeren op de avond voor zijn eindbestemming. McCrea die aangetrokken wordt door het goede (de vader en dochter van een settler) maar uiteindelijk toch de verkeerde beslissing neemt en gedreven wordt door enerzijds loyaliteit tgo baas en anderzijds door het afstoten van Malone (metafoor van het goede dat ook bedorven is – ze wil hem verraden voor geld). Er is dus geen financiële reden voor McCrea om de roof te plegen maar louter zijn lot.
Fotografie van Sid Hickox dat zo'n typische jaren '40 uitstraalt. Zuiver, legt de juiste accenten bij de donkere momenten maar nooit opvallend stilistisch. Hickox was dan ook een vakman met jarenlange studio ervaring. Al vanaf de jaren '20 tot begin jaren '60 was hij present en deed ongeveer 168 producties waaronder The big sleep en die andere schitterende Walsh film nl White heat.
Walsch vertelt zo sterk, zo puntgaaf. De aantrekking van Mayo bv wordt louter visueel verteld (zoals op mijn still). Prachtige personages met Virginia Mayo als de half Indiaanse (en dus niet aanvaard door de gemeenschap) op de vlucht en met James Mitchell als Duke, een intelligente sprekende gangster. Colorado is een schitterende film. Een bewijs dat western meer is dan het zwart witte simplisme (pun intended) van goed en kwaad.
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
5. The Andy Griffith Show (1960–1968)
S1.E12 ∙ Stranger in Town (1960) 5*
S1.E15 ∙ Those Gossipin' Men (1961) 2*
S2.E11 ∙ The Pickle Story (1961) 4*
FTV
Punten: 3 x 25 = 75 punten x 2 = 150
Totaal punten challenge: 685 punten
Meer TV history uit begin jaren 60. Zo'n klein dorpje waar eigenlijk nooit iets gebeurd. Suikerzoet maar over het algemeen echt fijn, warm amusement voor de hele familie. En dat regisseur Ron Howard ooit Richie was in Happy Days weten de meeste mensen wel, maar hier is ie nog jonger te zien als het zoontje van Andy Griffith. Een verrassende topaflevering die zelfs even lijkt op een aflevering uit The Twilight Zone. Een wat flauwere aflevering waarin blijkt dat mannen ook goed zijn in roddelen. En dan nog een leuke grappige aflevering over augurken.
robertinho
-
- 1512 messages
- 2935 votes
En dan nog een leuke grappige aflevering over augurken.
Hahah.
robertinho
-
- 1512 messages
- 2935 votes
Ftv
67 minuten = 134 punten
1880 punten
De muziek is geweldig. De practical effects waanzinnig. Maar ik, of beter gezegd: m'n hersenen, hadden heel veel moeite om nou te bepalen waar ik naar zat te kijken. Nu hoeft het natuurlijk niet allemaal logisch en uitgekauwd te zijn, en stijl is soms interessanter dan een verhaal of boodschap, maar ondanks de korte speelduur was het wel een uitputtingsslag. Want waar de muziek genieten is, word je knettergek van al die geluidseffecten (kreunen, metaal, gekronkel, geraas). Blij dat ik 'm na al die jaren eindelijk eens gezien heb - ik zag 'm vaak voorbij komen hier en dat intrigeert dan toch -, maar of het nou echt iets voor mij was? Ik vrees van niet. "Nothing shocks me."
12. J'ai faim, j'ai froid (Short 1984)
Ftv
12 minuten = 24 punten
Puntentotaal: 1904
"
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
26. Mini-Skirt Love (1967) - IMDb
72 minuten
FTV naakt
Punten: 72 x 2 = 144
Totaal: 1564 + 144 = 1708
https://www.grindhousedatabase.com/images/Miniskirtluvpost.jpg
Een beetje vreemde titel. Er worden soms minirokjes gedragen maar daar gaat het eindelijk niet om. Het gaat om Billy aanvankelijk een tiener die na de accidentele moord van zijn moeder op zijn vader (allebei gingen ze vreemd) voortaan zijn tante Janet (zus van zijn vader) als voogd krijgt. Zijn moeder is immers zo in shock dat ze enkele jaren in een psychiatrische instelling moet verblijven. Tussen tante en neefje groeit een verboden relatie. Tante houdt ook van de dames en Paula komt erbij en het wordt een driehoeksverhouding. Naar het einde keert ook moeder terug. Uiteindelijk is het verhaal van bijkomstig belang en gaat het om de bloot- en erg lichte seksscènes. Het is niet bijzonder maar saai wordt het nooit en de dames zijn aantrekkelijk.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
27. Suburban Pagans (Film, 1968)
74 minuten
FTV naakt
Punten: 74 x 2 = 148
Totaal: 1708 + 148 = 1856
Film heeft totaal geen verhaal, is gewoon een langgerekte en vrij brave orgie van koppels die via loting (via het nemen van een huissleutel) bepalen wie met wiens partner mag gaan rollebollen (partner uitwisselen ook wel swingen genoemd). Rollebollen is het woord want van echte seks geen sprake. De mannen doen hun shirt uit en de dames gaan bloot tot op hun slipje na. Ondanks de aanwezigheid van een douchescène en een kort rondje strippoker wordt dus al snel heel saai omwille van het repetitieve karakter. Een aantal dames zijn goed bedeeld, maar ook hiervoor hoef je dit niet te kijken. Wat dit men pagans te maken heeft, geen idee.
misterfool
-
- 339 messages
- 730 votes
7. High Noon (Film, 1952)[link]
85 minuten
FTV (170 punten)
Puntentotaal: 1.332
Score: 2.5*
Een klassieker met een welhaast legendarische status en een ijzersterk uitgangspunt. De uitwerking vind ik echter minder overtuigend. De film heeft een soap'achtig verloop en is gevuld met eenzijdige personages. Ook de conclusie voelt lafjes aan. Oneerbiedig gezegd; deze film leent zich voor een remake.
https://image.tmdb.org/t/p/w780/jyUcUMvLdUon3HPjbUdAsm754G6.jpg
Collins
-
- 7294 messages
- 4307 votes
FTV - 186
Puntentotaal: 330 + 186 = 516
Mijn waardering: 3*
http://www.dvdbeaver.com/104/the_thin_man_blu-ray_/title_the_thin_man_blu-ray.jpg
Veel vertrouwen had men er bij MGM niet in. Sceptisch was men over het project. Schoorvoetend ging men akkoord met de productie van The Thin Man. Onder het motto ‘tijd is geld’ werd van regisseur W.S. Van Dyke verwacht dat hij The Thin Man in drie weken zou draaien. Hij deed er twee weken over. Een prestatie die hem de bijnaam ”One-take Woody” opleverde. De film werd geheel onverwacht een kassucces, kreeg Oscarnominaties en bracht het zelfs tot vijf vervolgfilms. The Thin Man is een geslaagde mengeling van een screwball-komedie en een moordmysterie. William Powell en Myrna Loy schreven geschiedenis als cocktail drinkend echtpaar met teveel vrije tijd dat voor de grap moordmysteries oplost. Het verhaal rondom het mysterie in de film is leuk maar duidelijk minder belangrijk dan de sprankelende verhouding tussen de beide hoofdrolspelers.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
28. One Girl's Confession (Film, 1953)
74 minuten
FTV
Punten: 74 x 2 = 148
Totaal: 1856 + 148 = 2004
Het plot klonk veel interessanter dan de uitvoering. Serveerster steelt geld van haar werkgever die ze verantwoordelijk houdt voor de miserie van haar vader. Ze verstopt het geld en bekent de dag nadien aan de politie dat ze het geld gestolen heeft aan de politie maar verklapt niet waar ze het geld heeft verstopt. Eens in de gevangenis is ze zo voorbeeldig dat ze snel weer vrij komt. Ze gaat weer aan de slag als serveerster, wachtend op het juiste moment om haar buit weer op te graven. Ondertussen heeft ze een soort romance met een jonge zeeman. We krijgen een aantal plotwendingen die als verrassend kunnen bestempeld worden maar eigenlijk ook nogal dom en vergezocht waren. Naar het einde toe werd het wel heel onnozel. De regisseur Hugo Haas schreef ook het scenario en speelde de rol van de 2de werkgever, een beetje armoedig allemaal. Protagoniste Cleo Moore is wel aantrekkelijk, een soort Marilyn Monroe type maar haar acteertalent is matig. Ze speelde in maar liefst 7 films van die Hugo Haas.
Collins
-
- 7294 messages
- 4307 votes
4. Witness for the Prosecution (1957)
FTV - 232
Puntentotaal: 516 + 232 = 748
Mijn waardering: 4.5*
De klassieker van Billy Wilder is uiteraard gebaseerd op het boek van Agatha Christie maar houdt zich niet strikt aan de regels van het boek. Wilder’s film permitteert zich een aantal veranderingen die enkele jaren daarvoor ook in een succesvol toneelstuk naar hetzelfde boek werden gedaan. Zo is onder andere het einde afwijkend van het boek. Wilder bracht daarenboven zelf nog wat veranderingen aan, waaronder de verschijning van het personage Miss Plimsoll zonder wie de film een stuk minder humor zou bevatten. Prima veranderingen en toevoegingen, wat mij betreft. De kern van het verhaal werd met rust gelaten. En zo hoort het ook. Magnifieke apotheose trouwens. Een afloop waarover ik inhoudelijk niets mag zeggen. Na het einde volgt namelijk het klemmende verzoek dat vooral niet te doen. "The management of this theater suggests that for the greater entertainment of your friends who have not yet seen the picture you will not divulge to anyone the secret of the ending of Witness for the Prosecution." Heerlijk toch, zo'n welgemeend advies uit de jaren 50.
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
6. Bacon Grabbers (1929)
FTV/Stomme film
Punten 2 x 20= 40 punten
waardering: 4*
https://64.media.tumblr.com/308c7d6d3d8cf8100bf2132d50500390/d51a957ea4e95c36-ee/s1280x1920/75bba0cabb7af1f04c5537a8913c4446343fddd9.pnj
Redelijk onbekende silent. Beeldkwaliteit is ook niet optimaal na restauratie. L&H als repo men die een radio moeten terughalen bij een wanbetaler. 30 seconden screentijd voor Hollywood's eerste sexbom: Jean Harlow!
7. Dirty Work (1933)
RW
Punten: 19 punten
Waardering; 4*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1130000/1130533.jpg?cb=1592327827
Ja, deze ken ik inderdaad wel. Bovengemiddelde L&H-talkie. Ze vegen de schoorsteen bij een professor die bezig is met een verjongingsmiddel. Het schoorsteenvegen wordt natuurlijk een puinhoop. Ook met dat verjongingsmiddel loopt het niet helemaal goed.
8. Men in Black (1934)
FTV
Punten 2 x 19 = 38 punten
Waardering: 4*
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BZDI3YTliODgtZTE3MS00ZDgxLTg2OGYtOTJhNjMzMWUxZDA2XkEyXkFqcGdeQXVyMDgyNjA5MA@@._V1_.jpg
Moordend tempo met hamertjes. The Three Stooges in het ziekenhuis die van patiënt, naar directeur, naar patiënt rennen per fiets, ter paard of per skelter voortdurend opgeroepen door het ziekenhuis omroepsysteem.
9. Cookoo Cavaliers (1940)
FTV
Punten 2 x 18 = 36 punten
Waardering: 4*
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNzNkNTExYjAtN2UxYy00ZTFiLWI3N2ItYjZkYmI5OGE4OTI0XkEyXkFqcGdeQXVyMDgyNjA5MA@@._V1_.jpg
Als hun vishandel niet zo goed loopt besluiten de Three Stooges verder te gaan met een beautiful saloon. Helaas blijkt het dus een beauty salon te zijn, maar proberen kan altijd. De lokale pooier wil zijn dames wel extra mooi laten maken.
Totaal punten challenge: 685 + 133 = 818 punten
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2933 votes
14. Polytechnique (Film, 2009)
77 minuten
FTV (154 punten)
Puntentotaal: 3075
Eigen score: 3.5*
https://static01.nyt.com/images/2011/06/29/arts/Poly/Poly-jumbo.jpg?quality=75&auto=webp
Ik meende al dat ik Stefanie (Evelyne Brochu) ergens van kende, blijkt Delphine te spelen in Orphan Black. Verder is het eigenlijk een vrij knappe film van Villeneuve, heerlijke zwart-wit fotografie met een aantal fraaie plaatjes, goed camerawerk, en een heerlijk dreunende soundtrack. Verder is de vergelijking met Elephant natuurlijk makkelijk gemaakt, en vaak komt Denis in de buurt van Van Sant maar vind deze o.a. door de laatste 15 minuten + het verhaaltje van die man met z'n moeder toch net iets te "mooi". Desalniettemin erg fijn filmpje dat op bepaalde momenten zeker indruk weet te maken.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
29. Girl on the Run (Film, 1953)
65 minuten
FTV
Punten: 65 x 2 = 130
Totaal: 2004 + 130= 2134
Eigenlijk vind ik de alternatieve titel "Honky Tonk Burlesque" veel leuker en passender. De reden om deze film te kijken is niet om te weten te komen wie de moordenaar is van een of andere hoge pief, maar wel de setting het carnival (met name een combinatie van kermis en circus) waar er tal van shows zijn. Het meest interessante is de burlesque shows waarin schaars geklede dames dansen. Daartussen is er veel rond geren van een politie-inspecteur en zijn kompaan die de vermeende moordenaar en zijn liefje (de girl on the run dus) proberen te vatten. Leuk tussendoortje maar absoluut geen hoogvlieger.
De attractie van de show was een zekere Gigi
robertinho
-
- 1512 messages
- 2935 votes
Ftv
111 minuten = 222 punten
Puntentotaal: 2126
M'n derde Fosse en ik begin fan te worden. De editing is top en krijgt een extra dimensie wanneer je hebt gezien hoe erg hij hiermee worstelde in All That Jazz. Valerie Perrine is een geweldige "Hot" Honey Bruce - sowieso een goeie naam. Hoffman zet ook een steengoede rol neer, maar helaas vond ik de film wat onsympathieker worden naarmate hij wat onsympathieker werd. Dat hele juridische deel vond ik gewoon een stuk minder interessant dan de rest. Heeft wellicht te doen met het feit dat we inmiddels bijna 50 jaar verder zijn, we kennen dat nu wel.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
38. Yuke Yuke Nidome no Shojo (Film, 1969) - Kôji Wakamatsu
65 minuten
Bron: Archive.org
FTV: 130 punten
Puntentotaal: 7.604
Eigen rating: 4,0* (sterk aanbevelingswaardig)
https://image.tmdb.org/t/p/w780/omKgqKsmfcHihKshQAocj8Dzi6i.jpg
Hoogst boeiend die Moviemeter watchlist top 1000. Geen film die stand hield in 2021 of 2023 en zo te zien naar het aantal stemmen en wanneer deze geplaatst zijn, eentje die de oude garde hier heeft aanbevolen. Wel, ik sluit me hierbij aan. Een erg nihilistische film van twee verloren zielen die elkaar ontmoeten op een Japans flatgebouw. Eentje waarvan ik gezien de inhoud ook niet verbaasd ben dat het een Japanse film betreft. Geheel in zwartwit, met uitzondering van de twee kleine flashbacks die in kleur geschoten waren.
De flashbacks (en nog zoveel meer wellicht) hebben de ziel getekend van deze twee tieners. De verkrachtingen hakken erop in, niet zoals in Noé's Irréversible, maar toch, we spreken hier van 1969. De jongeman is erg passief en ondergaat alles. Hij observeert vooral tot hij terugdenkt wat bij hem eerder de stoppen deden doorslaan.
Het meisje wil alleen maar dood. Zelfmoord vindt ze zielig. Haar ouders deden het haar voor, maar ze verkiest om vermoord te worden. Alleen nu nog iemand vinden die hiertoe bereid is. Het geheel wordt ondersteund door een jazzsound die ik wel vond passen bij de film. Bijzonder en zeker aan te bevelen. Veel naakt ook in de film. Zeker niet voor tere zieltjes.
Jerry234
-
- 53 messages
- 2574 votes
5. Les Yeux sans Visage (Film, 1960) - Georges Franju
90 minuten
Bron: Blu-ray
FTV (+ gore): 180 punten
Totaal: 942 punten
Waardering 4*
blurp194
-
- 5492 messages
- 4192 votes
Eigen collectie
RW, maar wel stom
87 minuten=174 punten
Totaal 1742+174=1916
https://image.tmdb.org/t/p/w780/42RdMS0vRuiQIaWPn5JShGa5TlS.jpg
Wat me altijd aanspreekt in deze film is de enorme positiviteit van de Tramp en zijn lief, ondanks dat ze het bepaald niet makkelijk hebben. En het doel wat ze zich stellen - op een nette en eerlijke manier hun leven leiden.
8. Paul Blanca, Deze Film Redt Je Leven (2023)
Pathe Thuis
FTV
85 minuten=170 punten
Totaal 1916+170=2086
https://image.tmdb.org/t/p/w780/hNtBlqTGupQJeYJzShI4nT68a2A.jpg
Nogal een tegenvaller. De interviews met Blanca hadden een paar jaar - of misschien vele jaren - eerder moeten zijn, want er komt weinig coherents uit. Verder vooral talking heads uit het te bekende Amsterdamse cirkeltje. En de beelden van Blanca, mhhm, ik zou het niet aan de muur hangen. Sowieso komt in die 85 minuten al behoorlijk wat herhaling langs, maar of er niet meer was of dat daar luiheid of beperkingen in de productie een rol spelen wordt me niet direct duidelijk.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Nog een aantal shorts uit de beginperiode van Mary Pickford voor regisseur DW Griffith. Enkel in de laatste heeft ze een belangrijke rol.
Allemaal FTV silent
30. The Country Doctor (Short 1909) - IMDb
14 minuten
De dokter die in conflict zit bij de verzorging van zijn eigen dochtertje en dat van de buren. Aangrijpend.
31. The Cardinal's Conspiracy (Short 1909) - IMDb
12 minuten
Een prinses die weigert te trouwen met een voorgestelde huwelijkskandidaat. Haar vader en de kardinaal bedenken een plannetje waardoor het meisje wel voor hem zal vallen. Grappig maar veel te lang gerekt, uiteindelijk flauw.
32. The Renunciation (Short 1909) - IMDb
14 minuten
Twee vrienden strijden om de hand van Mary Pickford, maar eigenlijk wil ze geen van beide en daar heeft ze een goede reden voor zo blijkt aan het eind. Redelijk.
Totaal: 38 minuten
Punten: 38 x 2 = 78
Totaal: 2134 + 78 = 2212
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4886 votes
Dat had John Sturges jaren geleden ook al in het snotje toen hij The magnificent seven maakte met Seven samoerai in zijn achterhoofd ...
En Leone zag het ook direct want hij maakte met A fistfull of dollars zijn eigenste Yojimbo ...
Ik heb het, naderhand gezien, een beetje verkeerd verwoord. Het is inderdaad zo dat de latere western-klassiekers hun inspiratie zochten in de oudere Japanse films. Geen twijfel daarover 
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4886 votes
62 minuten (Plex)
FTV (124 punten)
Puntentotaal: 3362
Eigen rating: 2.5*
https://californiaherps.com/films/filmimages/murdersinthezoo14.jpg
Gisteren een namiddagje vertoeft op de spoedafdeling vanwege een geblokkeerde, pijnlijke onderrug. Een pijnlijke affaire dat ook zijn voordeel heeft. Ik ben zeker minstens een week out voor het werk en zit hier nu thuis gekluisterd aan mijn zetel, niet in staat om ook maar één ding te doen. Behalve een filmpje kijken
Denk dat ik een shitload aan Z/W films ga verwerken vanaf vandaag 
Deze "Murders in the Zoo" was maar een middelmatige film waarin alleen de dader de moeite was. Wat een sadistische, wrede kerel was me dit. Alleen al die beginscène waar hij iemand een lesje leert omdat die zijn vrouw heeft gekust. Nogal wreedaardig voor een film uit de jaren '30. Maar verder was het maar een flauwe bedoening.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Gisteren een namiddagje vertoeft op de spoedafdeling vanwege een geblokkeerde, pijnlijke onderrug.
Denk dat ik een shitload aan Z/W films ga verwerken vanaf vandaag

Beterschap, en hopelijk maken de films het wat draaglijker. Wel ook blijven bewegen is je aangeraden, neem ik aan?
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4886 votes
Ieder nadeel heb zijn voordeel, zei iemand reeds eerder in deze challenge, meen ik 
Beterschap, en hopelijk maken de films het wat draaglijker. Wel ook blijven bewegen is je aangeraden, neem ik aan?
Yep, klonk nogal tegenstrijdig maar dat hebben ze me ook aangeraden. Veel bewegen ondanks de pijnlijke rug. 
Maar zoals je al zei: filmkijken verzacht het leed een beetje 
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Ja, het is niet ideaal (want het doet pijn), maar anders wordt het alleen maar erger. Dus: Blijven bewegen is beste medicijn bij pijn onderin de rug, maar uiteraard voor zover het gaat en don't overdo it.
Ik moet eigenlijk die oefeningen steevast blijven doen af en toe ook als ik geen last heb (preventief), maar daar komt het niet zo van, als ik eerlijk ben.