- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Black-white filmchallenge
Black-white filmchallenge
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Ik zal trouwens de zwart-wit films die ik wel zie de aankomende twee maanden hier plaatsen. Ik heb een watchlist 2024 waar wel wat zwart-wit films in staan. Niet veel, maar "moet" ze toch zien dit jaar. Movie watchlist 2024, a list of films by IH88 • Letterboxd
joolstein
-
- 10824 messages
- 8909 votes
48% van gezien, ik gok bescheiden dat jij daar lang niet aankomt bij mijn lijst (gezien de niche keuzes)
Klopt 3 films gezien dus 6%
Der Hauptmann 4*
The Painted Bird 2*
Darling 3*
Soms een beetje buiten je eigen comfortzone stappen hè, dat is altijd wel goed...
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
48% van gezien, ik gok bescheiden dat jij daar lang niet aankomt bij mijn lijst (gezien de niche keuzes) 
Staat een hoop moois in je lijst, maar ook heel wat dat ik heel sterk vind, maar waarvan ik twijfel of jij er dol op gaat zijn! In the Crosswind in de bios was magisch. Maar wel traag!
Artikel voorpagina zal paar dagen op zich laten wachten, Dion is (net zoals zovelen) geveld door ziekte.
Dat is geen erg als we al begonnen zijn voor het artikel is gepost. We kunnen de challenge altijd nog wat verlengen.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Zo. Lijstje klaar. Zou zomaar kunnen dat er niets van terecht komt, maar dan nog ben ik blij dat ik hem gemaakt hebt, want ik wil deze films wel zien.
(afbeelding)(afbeelding)
Ik doe sowieso 1920-2020, en daarna kijken hoever ik kom 
*Black & White Movie Challenge, a list of films by John Milton • Letterboxd
Ik zie hier een filmposter tussen staat waar je mij heel blij mee maakt JM.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Haha ik vroeg me al af of het je op zou vallen 
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Haha ik vroeg me al af of het je op zou vallen
Het kostte mij een oogwenk
.
Theunissen
-
- 12267 messages
- 5513 votes
Ik zie nu al twee keer de film "Crepuscule (2009)" voorbijkomen, die toch mijn aandacht weet te trekken (raar raar hoe komt dat toch). Die ben ik ook van plan om te gaan kijken (inmiddels ook al gepindakaasd in DVD formaat). Heb ik in ieder geval al één film voor de challenge 
Theunissen
-
- 12267 messages
- 5513 votes
Voor Tweede Wereldoorlog liefhebbers is "The Painted Bird (2019)" overigens een aanrader (wel een lange zit). Best vreemd dat die pas 194 stemmen heeft.
Dat geldt overigens ook voor:
Beiden zwart-wit films (die je ook in die volgorde moet kijken) hebben slechts 10 stemmen 
robertinho
-
- 1512 messages
- 2934 votes
Twee maanden horrorfilms kijken was een flinke argumentatieslag hier in huis. Dit keer ga ik het bescheidener aanpakken. Voor nu een overzichtje gemaakt met films waar ik gemakkelijk 'bij' kan. Maakt het kiezen ook wat makkelijker.
https://i.ibb.co/mGTCvpF/Screenshot-20240206-194011-Letterboxd.jpg
Number23
-
- 8638 messages
- 5676 votes
Best interessant deze challenge. Ik kijk zelden een zwartwit-film, dus ik zal deze challenge niet aan mezelf opdringen. Ik ben langzaamaan de top 250 lijstjes van horror, sci-fi en actie op MovieMeter aan het wegwerken en wil binnenkort wat films uit 1954 gaan kijken, dus ik zal hier en daar zeker wat posten.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
stel ik voor om te beginnen aanstaande vrijdag op 9 februari. Het einde stel ik voor op 7 april.
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2931 votes
Poh, dank voor het delen van alle Letterboxd lijstjes. Heeft me flink wat inspiratie opgeleverd en ondanks dat zwart wit niet echt m'n genre is kom ik toch al gauw tot een kijklijst van 150 + films. Oké, ook een paar moetjes waar ik wat tegenop zie maar ook wel gewoon 50 ish films waar ik erg veel zin in heb om ze te gaan zien. Who knew.
Voor de mensen die twijfelen/denken dat zwart wit niks voor ze is, check vooral de lijstjes van JM en Joolstein nog ff, zit best wat leuks tussen. Zal m'n kijklijst ook wel ff op Letterboxd zetten later vandaag.
edit: Vooral dit lijstje is aan te raden. Staat veel tussen voor veel verschillende filmsmaken.
robertinho
-
- 1512 messages
- 2934 votes
Het registreren is eigenlijk hetzelfde zoals bij voorgaande challenges. De titel en jaartal liefst linken naar de url zodanig dat het duidelijk is om welke film het gaat. Daarnaast de speelduur in aantal minuten. Elke volledige minuut is 1 punt waard. Er zijn ook echter manieren om deze punten te vermenigvuldigen.
Als een van deze elementen van toepassing is mogen de punten worden verdubbeld:
* de film is een silent (de stomme film waarbij er dus geen gesproken woord is)
* de aanwezigheid van naakt
* de aanwezigheid van grafisch geweld (oftewel blood & gore)
* de film is een FTV, een first time view met andere woorden je bekijkt die voor de eerste keer
]
Ik begrijp de keuze om voor minuten te gaan i.p.v. het aantal films, zo zie je duidelijker wie echt het meeste tijd erin gestopt heeft en niet wie het meest creatief kan registreren. Maar waarom al die extraatjes om punten te verdubbelen? Of hou jij ook weer een 'clean' versie van de toplijst bij om een realistischer overzicht van de inspanningen te zien?
audio.
-
- 100 messages
- 1060 votes
Wat lief dat ik in de post ben meegenomen. Ik heb nog nooit zoveel zwart wit films gezien als met de horror challenge als bijvoorbeeld Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (Film, 1922) - MovieMeter.nl Tetsuo (Film, 1989) - MovieMeter.nl The Eyes of My Mother (Film, 2016) - MovieMeter.nl maar ik wil best kijken of ik nog meer films heb dat ik op mijn lijstje hebt staan. Ook ben ik heel benieuwd naar jullie suggesties. Ik zie graag de challenge tegemoet! 
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
En voila. Ik heb ook snel een lijstje samengesteld met films die hier al heel lang staan te wachten op een kijkbeurt. Ik weet. Er zit heel veel must-see materiaal tussen waar de meeste van denken "Hoe? Heeft hij die film nog altijd niet gezien?"
Dus, deze challenge komt wel op het gepast tijdstip en is een ideale aanzet om er eens aan te beginnen. Te denken dat je dit een aantal jaren terug nooit had moeten vragen aan mij om deel te nemen aan een B/W challenge, want ik en Z/W films waren toen geen match. Alles wat Z/W was, vond ik te oubollig, saai en onnodig om te bekijken. Dezer dagen geef ik eerder de voorkeur aan een Z/W film. Het heeft zijn charme. En als je het overacting-gedeelte negeert, kom je telkens tot het besef dat deze films het moeten hebben van sfeer, fotografie en het verhaal en wordt de trukendoos vol speciale effecten achterwege gelaten (simpelweg omdat ze toendertijd zo geen doos hadden). Dus ik ga me weer eens smijten en vollen bak zwart/wit films kijken 
Hier is mijn lijstje
Van John Milton zijn lijst heb ik er nog maar 3 van de 50 gezien
dus daar kan wel inspiratie uit halen
Van joolstein heb ik er 17 van de 76 gezien (ook nog genoeg om uit te kiezen)
En ik hoop dat de uitzonderingsregel over films gezien op donderdagavond wel degelijk doorgaat 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik begrijp de keuze om voor minuten te gaan i.p.v. het aantal films, zo zie je duidelijker wie echt het meeste tijd erin gestopt heeft en niet wie het meest creatief kan registreren. Maar waarom al die extraatjes om punten te verdubbelen? Of hou jij ook weer een 'clean' versie van de toplijst bij om een realistischer overzicht van de inspanningen te zien?
Die extra's zitten er in omdat ze niet meteen gelinkt worden aan zwart/wit films dus iets meer uit de comfortzone gaan mag altijd wat meer beloond worden. Maar FTV vind ik nog steeds hetgene dat altijd moet worden beloond. Het is heel simpel kijk je een film voor de eerste keer is gewoon speelduur maal twee en hoef je van de rest ook niets aan te trekken. Er is dus ook geen nevenklassement waarbij die zaken apart kunnen worden afgevinkt. Een John Milton kennende gaat hij wellicht proberen ze alle 4 af te vinken 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
En voila. Ik heb ook snel een lijstje samengesteld met films die hier al heel lang staan te wachten op een kijkbeurt. Ik weet. Er zit heel veel must-see materiaal tussen waar de meeste van denken "Hoe? Heeft hij die film nog altijd niet gezien?"
Dus, deze challenge komt wel op het gepast tijdstip en is een ideale aanzet om er eens aan te beginnen. Te denken dat je dit een aantal jaren terug nooit had moeten vragen aan mij om deel te nemen aan een B/W challenge, want ik en Z/W films waren toen geen match. Alles wat Z/W was, vond ik te oubollig, saai en onnodig om te bekijken. Dezer dagen geef ik eerder de voorkeur aan een Z/W film. Het heeft zijn charme. En als je het overacting-gedeelte negeert, kom je telkens tot het besef dat deze films het moeten hebben van sfeer, fotografie en het verhaal en wordt de trukendoos vol speciale effecten achterwege gelaten (simpelweg omdat ze toendertijd zo geen doos hadden). Dus ik ga me weer eens smijten en vollen bak zwart/wit films kijken 
Hier is mijn lijstje
Van John Milton zijn lijst heb ik er nog maar 3 van de 50 gezien
dus daar kan wel inspiratie uit halen
Van joolstein heb ik er 17 van de 76 gezien (ook nog genoeg om uit te kiezen)
En ik hoop dat de uitzonderingsregel over films gezien op donderdagavond wel degelijk doorgaat
Heel herkenbaar verhaal, zeker bij gothic horror en haunted house vind ik dat zwart/wit cinematografie nog een extra dimensie geeft. Van silents heb ik leren houden (met dank aan de film Metropolis van Fritz Lang). Ik vind het prachtig dat een verhaal best kan verteld worden met zo min mogelijk dialoog. Expressie en gebaren waren toen belangrijker en natuurlijk de muziek die sfeer moest scheppen (live orkest begeleidde dat in de bioscoop). Silents waren universeel hetgeen ik in de talkies wel eens mis omdat het niet begrijpen van de taal een barrière is. In de vroegste talkies werd er soms zoveel gepraat dat ik zoiets had van mensen mag het wat minder, ik krijg er een punthoofd van. M (ook van Fritz Lang) vond ik vervelend door het vele gepraat en ook de remake van The Cat & the Canary, maar gelukkig is er daar wel een originele silent die ik kan bekijken in de plaats. Als het taboe van zwart/wit is oubollig, droef en saai toch wat kan doorbroken worden met deze challenge ben ik al heel tevreden.
En ja jullie mogen de gekeken films van donderdagavond registreren op vrijdag.
15/60 van jouw lijstje gezien ikkegoemikke, ik ga toch eens zoeken voor die oudste films op je lijst die ik nog niet heb gezien, Daar zit toch nog wel wat tussen dat voor horror kan doorgaan.
joolstein zijn lijst 12/76 gezien
John Milton zijn lijst 0/50 
Mijn lijstje met de titels nog even gepikt van ikkegoemikke zijn lijstje: Black & white challenge, a list of films by Johan_Wow • Letterboxd
En de reservelijst allemaal met actrice Mary Pickford, heb er wel toch een 16% van gezien: Mary Pickford archive, a list of films by Johan_Wow • Letterboxd
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
En John Milton kennende gaat hij wellicht proberen ze alle 4 af te vinken

Maar als je op die manier drie of vierdubbele punten kon scoren, ja dan zou ik wel even checken of er niet een blote chick of gore inzat idd!
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Ik ben er helemaal klaar voor. Een tiental films ligt al op de stapel. De rest volgt wel met de inspiratie die ik hier opdoe met de mooie lijstjes en aangeboden films.
Ik zal starten met een film van Jarmusch, die was een week eerder ingepland tot de challenge op de proppen kwam.
Kijk dus vanavond uit naar Stranger Than Paradise (Film, 1984)
Ik lig nog in de lappenmand tot 10 maart, dus ik heb wel wat ruimte de komende weken 
robertinho
-
- 1512 messages
- 2934 votes
Ik ben er helemaal klaar voor. Een tiental films ligt al op de stapel. De rest volgt wel met de inspiratie die ik hier opdoe met de mooie lijstjes en aangeboden films.
Ik zal starten met een film van Jarmusch, die was een week eerder ingepland tot de challenge op de proppen kwam.
Kijk dus vanavond uit naar Stranger Than Paradise (Film, 1984)
Ik lig nog in de lappenmand tot 10 maart, dus ik heb wel wat ruimte de komende weken
Misschien begin ik ook maar met die. Om het groepsgevoel nog wat extra aan te wakkeren.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik heb al wat gekeken vanavond, en ga nog maar even tukken. Hoop op een rustige nachtdienst straks, zodat ik nog wat meer kan zien 
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
Hehehe. Ik heb ook al aardig wat weggekeken 
B/W night alhier 
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ja dat vermoedde ik al...! En ik wilde niet met een "achterstand" beginnen 
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Het was een chille avond voor mij. Veel tijd, ook al gestart dus, maar deze avond ook nog iets gekleurd meegepikt. Straks nog een Hitchcock zien voor het slapengaan.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
1. 1880s - Accordion Player (1888)
1 minuut
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 2
Bron: YouTube
Le Prince in onlosmakelijk verbonden aan een van de grote mysteries van de vroege silent cinema.
Accordion Player is een van de oudste bewaard gebleven films en een van de eerste bewegende beelden ooit gemaakt met film en een camera. Deze serie werd in 1888 gefilmd door Louis Le Prince met behulp van fotografische film op papierbasis en zijn combicamera-projector met één lens. De zoon van Le Prince, Adolphe, speelt accordeon bij de trappen van het huis van Joseph Whitley, de schoonvader van Le Prince. Le Prince was een uitvinder die de eerste bewegende beelden maakte met behulp van film en een camera met één lens. Zijn films werden enkele jaren eerder gemaakt dan het werk van concurrerende uitvinders zoals Auguste, Louis Lumière en Thomas Edison. Le Prince kon nooit een geplande publieke demonstratie in de Verenigde Staten geven omdat hij op 16 september 1890 op mysterieuze wijze verdween tijdens een treinreis. De eerste film van de Lumières zou pas in maart 1895 worden vertoond.
Eind jaren 80 van de negentiende eeuw is de verwantschap tussen fotografie en film nog erg zichtbaar; ook de ‘filmjes’ van Eadweard Muybridge (2015) komen niet boven 1 minuut uit. In de laten jaren van dit decennium zien we de voorzichtige oervaders van de cinema het medium uitvinden. Kleur zal niet lang op zich laten wachten, maar bij mijn weten is alles van deze paar jaren louter zwart-wit.
*
2. 1890s - Carmencita (1894)
1 minuut
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 4
William K.L. Dickson is zo’n andere oervader van de vroege cinema, die (samen met Edison) de Kinetoscoop bedacht. Wanneer je je ook maar iets verdiept in de vroege geschiedenis van de stomme films, kom je zijn werk geheid tegen. Carmencita is op IMDb titel tt0000001.
Het is duidelijk te zien dat cinema in die paar jaar sinds Le Prince al een technologische vlucht heeft genomen; het beeld is vloeiender en scherper. De eminente filmhistoricus Charless Musser geeft aan dat Carmencita de eerste vrouw was die voor de camera van Edison verscheen. Zou ze daarom zou blij dansen?
De cinema is nog geen tien jaar oud, en de eerste met de hand gekleurde films films verschijnen al. Maar die zijn nicht erlaubt voor deze challenge, pas op.
*
3. 1900s - La vie du Christ (1906)
33 minuut
FTV (66 punten)
Puntentotaal: 70
https://image.tmdb.org/t/p/w780/xFe0rWhXU6lujTAhHrHrEV8uUDF.jpg
Wanneer we de vaders even laten, dan is Alice Guy zeker een van de oermoeders; ze wordt gezien als een van de eerste vrouwelijk regisseurs, en kwam aan het hoofd van de grote studio Gaumont te staan. In 2013, toen ik net een jaar op MovieMeter zat heb ik nog meegedaan aan een Kickstarter over Alice, wat gelukkig een prima docu is geworden. Om de zoveel tijd snor ik weer een van haar films op, en ze stellen zelden teleur.
Het is als je La vie du Christ ziet gelijk duidelijk dat cinema een enorme vlucht heeft genomen, met een speelduur van een half uur, 25 scènes, en een coherent verhaal met decors en figuranten. Voor Gaumont was het de grootste blockbuster die ze ooit hadden gehad. Uiteraard kwam dat niet uit het niets. Pathé had in 1903 La Vie et la Passion de Jésus Christ (1903) al uitgebracht, Méliès timmerde inmiddels al jaren aan de weg had in 1902 veel lof geoogst met Le Voyage dans la Lune (1902), en Edwin S.Porter bracht het publiek in spanning in 1903 met The Great Train Robbery (1903). In dit eerste decennium van de twintigste eeuw krijgt de vroege cinema ambitie, en volgen de ontwikkelingen elkaar snel op. Zo snel, dat een pionier als Méliès het niet eens bij kan benen.
Voor de doorsnee filmkijker wellicht niet zo interessant, maar voor degenen die warm lopen voor filmgeschiedenis zeker een kijkje waard!
3,5*
*
4. 1910s - Sangue Blu (1914)
66 minuten
FTV (132 punten)
Puntentotaal: 202
https://i.ytimg.com/vi/FweGcuLu2jk/maxresdefault.jpg
Van Nino Oxilia zag ik eerder het mooie Rapsodia Satanica (1917), en ook dit in mooie kwaliteit bewaard gebleven werkje stelt niet teleur, wat je ook terugziet in de gemiddelde waardering op MovieMeter. Qua verhaal en beelden sprak die andere titel mij meer aan, maar zeker voor die tijd is Sangue Blu absoluut niet verkeerd. Fior di Male (1915) ook maar eens opzoeken, ziet er goed uit en synopsis oogt als meer mijn straatje
3,3*
*
5. 1920s - The Four Horsemen of the Apocalypse (1921)
134 minuten
FTV (266 punten)
Puntentotaal: 468
Bron: Pindakaas
https://silentfilm.org/wp-content/uploads/2020/03/Four-Horsemen-alternate.jpg
Met Rex Ingram’s The Four Horsemen of the Apocalypse (1921) zijn we dan eindelijk in de jaren ’20 aanbeland, waar ik eigenlijk had willen beginnen met deze challenge. Op het laatste moment besloot ik echter dat ik het toch zonde vond om wat daar aan vooraf ging niet mee te nemen, en daar heb ik geen spijt van.
Ik zag als we Ben-Hur: A Tale of the Christ (1925) (uncredited) niet meetellen van Ingrams hand slechts één film, namelijk The Magician (1926). Die waardeerde ik met 3,5*, en besloot mijn review met de conclusie dat met name The Four Horsemen of the Apocalypse (1921) me interessant leek. Nu ruim zes jaar later was het dus wel een keer tijd, en nu we in de jaren ’20 vertoeven zie je dat films nog langer worden dan in de jaren ervoor.
Deze film gaat over een Argentijnse familie, waarvan de dochters met een Fransman en een Duitser zijn getrouwd. Nadat ze respectievelijk naar Frankrijk en Duitsland zijn verhuisd, komen de families bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog tegenover elkaar te staan. Ingram’s film is vakkundig gemaakt, maar haalt het voor mij niet bij WOI films uit hetzelfde decennium als The Big Parade (1925) en Lucky Star (1929) en Wings (1927)
3,4*
Shadowed
-
- 11345 messages
- 6677 votes
Beetje laat, maar ik laat deze challenge even aan me voorbijgaan. Ik heb er even rustig over nagedacht, maar de thematiek interesseert me toch te weinig om er een actieve uitdaging van te maken. Ik wens iedere gebruiker die wel besluit mee te doen niettemin veel plezier.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
6. 1930s - Young Mr. Lincoln (1939)
100 minuten
FTV (200 punten)
Puntentotaal: 668
Bron: Pindakaas, 360p YouTube is heiligschennis
https://image.tmdb.org/t/p/w780/buGNPL2zNGjPirZTMT3DwwkVdw1.jpg
Peter Fonda is met zijn imposante lengte een prima Lincoln, maar hij is geen Daniel Day Lewis. En John Ford is geen Spielberg. Gelukkig hoeft dat ook niet, want deze 'prequel' kijk uitstekend weg. Desalniettemin, de rechtzaak duurde ook mij te lang en de humor deed me weinig. Het MovieMeter gemiddelde vind ik dan ook wat aan de hoge kant.
3,2*
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
7. 1940s - Hail the Conquering Hero (1944)
101 minuten
FTV (202 punten)
Puntentotaal: 870
https://image.tmdb.org/t/p/w780/epYs0ojmbghAChKqG87IgZZ0vKW.jpg
Preston Sturges. Ideaal om de kwakkelende, wegsukkelende nachtdienst wakker te houden met zijn scherpe, rapid fire dialogen. Helaas hou ik er niet persé van, al heeft Sturges enkele geweldige films gemaakt die ik ondanks dat zeer kan waarderen. Hail the Conquering Hero haalt dat niveau niet. Ik was er met 1944 al een beetje bang voor, maar de film ontsnapt zijn boodschap voor mij niet echt. Ella Raines is wel een prettige verschijning, dat wel. Misschien niet helemaal in dit plaatje, maar tijdens de film trok mijn oog er wel naartoe.
3*
p.s. ikkegoemikke Nu ben ik wel heel benieuwd waar jij mee komt. In mijn hoofd zit je al de hele nacht je registraties te doen, onafgeleid door werk en grote storingen. 
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
How jong, JM al aan 7 registraties. Wat een vliegende start! 
Ik registreer de mijne binnen een uurtje.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Trouwens ook nog een algemeen vraagje. Ik moet er nog eentje doen van de Oscar nominaties voor beste film. Telt Maestro mee voor deze challenge? Volgens wat ik zie van de trailer is die afwisselend in zwartwit en kleur?