- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Black-white filmchallenge
Black-white filmchallenge
cinemanukerke
-
- 1821 messages
- 1037 votes
4. Le Jour Se Lève (Film, 1939)
93 minuten x2 (FTV) = 186
Puntentotaal: 840 punten
Eigen rating : 3,5 *
In het Jaar des Heren 1939 : Op 31/08/39 ontplofte de spoorbrug Val Benoit nabij Luik (België). Men had met het oog op de dreiging vanuit Duitsland onder die strategische brug explosieven geplaatst die echter door de bliksem die dag werden geraakt. Er zijn 12 doden. Een voorbode zo bleek want de volgende dag brak de hel los met de stem van Hitler op de radio die de inval in Polen aankondigde.
Doem. Noodlot. We zitten pardoes in de film Le jour se lève van Marcel Carné. Ik vraag me af of de filmmakers van die tijd een soort voorgevoel hadden van wat zou komen. Hoe dan ook, Le jour se lève is één al pessimisme want daar heeft de morgenstond niet het goud in de mond.
Valt onder de stroming van ‘poëtisch realisme’ met la grande illusion van Renoir als grote voorbeeld. Een sociaal realisme (arbeiders milieu, armoede, achterbuurt, dialogen) met een poëtisch liefdesverhaal (vrijheid is niet te bereiken cf de drang naar reizen of bloemen plukken in de lente).
Knappe fotografie van … tja van wie want er staan 4 namen op de credits bij IMDB (Curt Courant, Philippe Agostini, André Bac en Albert Viguier - de eerste twee staan als credit op mijn DVD hoes) waarin reeds de contouren van een film noir worden gelegd. Clair obscur, sfeervol belichting maar ook inhoudelijk zit de link met film noir. Bovenop een flashback structuur om het onvermijdelijke te benadrukken maar ook Welles moet de film zeer goed hebben bestudeerd toen hij Citizen Kane maakte en monteerde. Veel is in een studio gebouwd en opgenomen ook het 5 hoge appartement (met daarom die fabuleuze camera tracking wanneer Gabin verschillende etages afdaalt) waardoor er een contrast is tussen de stijlvolle beeldvorming en de alledaagse vertelling. Le jour se lève is misschien een te klassiek liefdesverhaal maar de vormgeving is creatief filmisch die ik graag heb gezien.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
31. Le Départ (Film, 1967) - Jerzy Skolimowski
93 minuten
Bron: Netflix
FTV: 186 punten
Puntentotaal: 6.218
Eigen rating: 3,0*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/3pJdAGCH05s9kWSIJ0r1TJUcONj.jpg
Een degelijke film over een jongeman die dolgraag wil gaan racen in de plaatselijke rally. Je moet daar natuurlijk wel een wagen voor hebben, en geld, en connecties. En dat heeft hij allemaal niet.
Voor de vorm racet hij door de straten van Brussel en omgeving, krijgt hij het af en toe aan de stok met een andere weggebruiker. Mooi in beeld gebracht. Ik had Brussel eerst niet herkend, maar dan later doemde het beeld van het Justitiepaleis op.
Sfeervol ook met die jazzdeuntjes. Vrij smoothly allemaal. Leuke meepikker, maar meer dan dat nou ook weer niet.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
32. The Crowd (Film, 1928) - King Vidor
98 minuten
Bron: Youtube
FTV: 196 punten
Puntentotaal: 6.414
Eigen rating: 3,5*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/8ezQueOrGZyViNqdQcxOIaGIP2v.jpg
Wel een leuke down to earth film. Als ouder idealiseer en perfectioneer je de kwaliteiten en mogelijkheden van je kinderen en hoop je dat ze succesvol zullen zijn en het ver gaan schoppen in de samenleving. Het beste is net goed genoeg, zoiets. Alleen spelen wel meer factoren mee dan alleen maar die 'American dream' na te jagen.
Werd destijds genomineerd voor de Oscars en het is ook duidelijk waarom. De titel van de film is ook treffend. Hoewel Sims boven de massa wil uitstijgen (of dat dat van hem wordt verwacht), blijft hij steken in die algemene grijze massa.
Prachtig geschoten ook toen Sims in New York arriveerde per boot. Het eerste wat hem te beurt viel was alweer die massa die kriskras door de straten liep en even later het legioen bureautjes met monotoon paperassenwerk.
Het einde is best ontroerend, hard ook wanneer blijkt dat hij gefaald heeft, voor zichzelf, maar ook in de ogen van anderen, zijn vrouw in de eerste plaats.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4886 votes
Enkele rariteiten die in mijn watchlist terecht zijn gekomen 
2 minuten (YouTube)
FTV (4 punten)
Puntentotaal: 2798
Eigen rating: 3*
Promofilmpje waar John Wayne het Rode Kruis in de bloemetjes zet.
Uniek materiaal.
30. The Wild Weird World of Dr. Goldfoot (1965)
29 minuten (YouTube)
FTV (58 punten)
Puntentotaal: 2856
Eigen rating: 2*
Vincent Price die zijn personage Dr.Goldfoot nog eens bovenhaalt voor een televisieshow. Ik weet dat "Dr. Goldfoot and The Bikini machine" en "Dr. Goldfoot and the Girl Bombs" nog op mijn watchlist staan. Maar het is er nog niet van gekomen. Maar als ik deze flauwe bedoening zag, ben ik ook niet meer zo enthousiast om ze nog te zien.
31. Rookie of the Year (TV Episode 1955)
29 minuten (YouTube)
FTV (58 punten)
Puntentotaal: 2914
Eigen rating: 2*
Een kortverhaal voor "Screen Directors playhouse". Een televisiereeks waarbij een screenplay door een bekende regisseur wordt bewerkt en waarin een toen bekende filmster in mee doet. Deze is van de hand van regisseur John Ford en John Wayne neemt de hoofdrol van journalist voor zijn rekening. Het speelt zich af in de baseball-wereld waar Wayne 's zoon Patrick de rol van de Rookie speelt. Niet enorm speciaal maar 't is toch altijd een genot om Wayne's stem te horen 
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4886 votes
52 minuten (YouTube)
FTV (104 punten)
Puntentotaal: 3018
Eigen rating: 3*
Dan knallen we nog zo'n cowboyfilmpke met John Wayne er achteraan. 't Is wel een simplistisch, doorsnee cowboy-verhaaltje uit de oude doos. En het acteren is ook niet om naar huis te schrijven. Maar het wierp me terug in de tijd toen ik als jonge snaak meekeek met mijn vader naar zulke films op vrijdagavond op de Duitse televisie.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
aka The Maniacs
92 minuten
FTV
Punten: 92 x 2 = 184
Totaal: 1082 + 184 = 1266
https://image.tmdb.org/t/p/w780/fFRFyeOJ5LZ1K3WMZTCRriue5G0.jpg
Voordat hij zich aan thrillers en horror waagde, deed Lucio Fulci ook andere genres waaronder western en ook comedy.Dit is er zo eentje. De film is een aaneenrijging van korte verhalen niet altijd even amusant maar in zijn geheel wel geslaagd. De eerste is een van de leukste van de begrafenisondernemer die even zijn wagen wilde laten opdrijven voor zijn 'klantjes'. De beste was de laatste met 2 stuntelige boeven die inbreken terwijl de knappe meid en de heer des huizes een liefje binnensmokkelen hetgeen voor wat slapstick achtige humor met de dames die beide uitgebreid hun mooie vormen in lingerie tentoonstellen.
Ook Barbara Steele was van de partij
blurp194
-
- 5492 messages
- 4192 votes
1. Les Vampires
440 minuten (Youtube)
FTV, stom
Punten: 440*2=880
Totaal: 880
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/af/Musidora_-_Irma_Vep_-_Les_Vampires.jpg
Ik wilde deze al een hele tijd zien, vooral vanwege de serie Irma Vep. Maar de speelduur schrok toch wat af. Maar nu, met de motivatie om in one fell swoop een heleboel punten te verzamelen...
De versie die ik zag was die op Youtube staat, en voor zover ik het even snap is dat de door Kino Lorber gerestaureerde versie. Maar de muziek is afgrijselijk, ik zou aanraden om de versie van de (en) wikipedia te kijken als iemand zich er aan wagen wil. Daar zit geen geluid bij, en dat is in dit geval toch wel beter.
blurp194
-
- 5492 messages
- 4192 votes
2. Bronenosets Potyomkin (1925)
72 minuten (Bluray van Kino Lorber)
FTV, stom
Punten: 72*2=144
Totaal: 880+144=1024
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2d/Eisenstein_Potemkin_2.jpg
en meteen ook maar:
3. Revolution in Russia (1905)
4 minuten (Youtube)
FTV, stom
Punten: 4*2=8
Totaal: 1024+8=1032
Potemkin is zo'n soort verplicht nummer wat ik tot dusver ontlopen had. Tijd om maar eens in te halen. En bij de research kwam ik het filmpje van Lucien Nonguet tegen, van twintig jaar eerder - haast een journaalitem eigenlijk. Maar toch ook wel leuk als contrast. En de manier waarop ze in Nonguet's versie de officieren over boord werken maakt meer indruk dan Eisenstein's versie, zelfs als je al ziet dat het een pop is...
stephan-0115
-
- 1358 messages
- 2200 votes
In verband met een weekend in Denemarken volgende week leek het me een perfect moment om eindelijk C.T. Dreyer te bekijken. La Passion stond al tijdens op de herzieninglijst (laatste keer +8 jaar terug), Vredens Dag en Ordet wou ik heel graag gezien hebben.
06. La Passion de Jeanne d'Arc (1928)
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTQ5NDUxMjg1NV5BMl5BanBnXkFtZTgwMTMzMjYzMzE@._V1_.jpg
FTV? = Nee (maar een 'silent movie')
# Minuten = 82 (IMDb - restored version)
Aanwezigheid van naakt of grafisch geweld? = Nee
Totaal aantal punten: 1442
Herziening van deze inmiddels al bijna 90 jaar oude klassieker die nog steeds knap stand houdt in de IMDb TOP-250 ondanks het geweld van Bollywood en Marvel-meuk. De film gaat over de laatste uren van Jeanne, dus enige voorkennis over haar kan je prima helpen. Door de vele intense close-ups was de film zijn tijd ver vooruit, maar helaas pakte de film me minder als gehoopt. Waar dat precies aan ligt weet ik niet, maar ik houd het op 3,5*.
FTV? = Ja
# Minuten = 97 (IMDb)
Totaal aantal punten: 1636
15 jaar later ging C.T. Dreyer ca. 200 jaar verder in de tijd om ten tijde van de WO II deze duistere film te maken over hekserij. Herlof's Marte vlucht naar Anne omdat ze wordt beschuldigd van hekserij en Anne's moeder alleen kon ontkomen vanwege de relatie tussen Anne en de veel oudere Absalon. Ze eindigt op de brandstapel en met de komst van Absalon's zoon Martin ontwikkelt zich een liefdesrelatie tussen Anne en Martin. Dit ziet Absalon's moeder lijdend toe. Er ontwikkelt zich een sterk liefdesverhaal in combinatie met heksenjacht en 17e-eeuwse levenswijze. Het einde is ongemeen sterk. 4,0*
FTV? = Ja
# Minuten = 126 (IMDb)
Totaal aantal punten: 1888
Na 'La Passion' vermoedelijk het bekendste werk van Dreyer die bovendien nog steeds hoog scoort in diverse toplijstjes. Weer een flinke sprong in de tijd, maar weer staat het geloof centraal. In deze film is nog beter dan Vredens Dag de invloed van Dreyer zichtbaar. Dreyer inspireerde onder andere Bresson en een link met diens Journal d'un Curé de Campagne (1951) kan natuurlijk niet uitblijven. Weinig emotie in deze film, wel lange trage shots over de worsteling met God van de 3 oudste zoons van Borgen. Ook hier is het einde het hoogtepunt van de film en hoewel de boodschap voor interpretatie vatbaar is gaat het wat mij betreft om het 'geloven'. Ook 4,0*
cinemanukerke
-
- 1821 messages
- 1037 votes
5. Our Hospitality (Film, 1923)
74 minuten x2 (FTV) = 148
Puntentotaal: 988 punten
Eigen rating : 3 *
https://silverinahaystack.files.wordpress.com/2016/04/our-hospitality.png
In de ochtend van 01/09/1923 beefde de aarde in Japan en verwoestte oa Tokyo. Aantal doden geschat tussen 100.000 en 142.000 inclusief vermisten. Maar de nasleep van die gebeurtenis was nog schokkender. Een van de sterkste geruchten die de ronde deed, was dat de Koreanen die in Japan woonden van de situatie gebruik zouden maken om chaos en vernieling te zaaien alsook vergiftiging van drinkwater. Dit leidde er toe dat Koreanen massaal werden gelyncht door woedende menigte en kondigde Ministerie van Binnenlandse Zaken een krijgswet af om de orde te handhaven.
Aan de andere kant van de wereld had Buster Keaton ook het lastig om de vrede te bewaren. Niet alleen later met de filmstudio MGM (dat de ondergang van zijn filmcarrière inluidde) maar ook hier in zijn film Our hospitaity. Het uitgangspunt in Our Hospitallity is een vete tussen 2 families. Het personage van Keaton komt onwetend in het huis van de vijand. Doordat de regel is dat men een gast niet kan aanvallen, probeert de familie natuurlijk alles om Keaton buiten te krijgen. De films van Keaton drijven steeds op een liefdesverhaal (als naïeve, onhandige maar nobele krijgt hij weliswaar steeds het meisje) en een sociale achtergrond. Deze film vond ik niet de beste van Keaton (Sherlock Jr is volgens mij zijn meesterwerk en The general is zeer verdienstelijk) maar genoeg om te weten dat Keaton een filmisch genie is. Het laatste half uur is werkelijk schitterend en gevuld met adembenemende stunts (op de rots en bij de waterval : wat een timing voor deze stunt !). Daarmee is de signatuur voor Keaton films gelegd. Stunts en acrobatie. Deze vroege Keaton (zijn tweede denk ik) lijdt nog aan te veel opbouw, de treinreis is wel leuk maar iets te lang en het plot is te uitgebreid waardoor het lang duurt vooraleer Keaton zijn ding kan doen.
Over de zwart wit fotografie valt er mijns inziens niet zo veel te vertellen omdat het toen nog een middel was om film te maken ipv een doel op zich.
Ik heb Keaton vorig jaar opnieuw leren ontdekken en ik ben echt wel fan. Zelfs met een mindere zoals deze heb ik mij nog meer geamuseerd dan bij de gemiddelde hedendaagse comedy. Voor de geïnteresseerden : Op You Tube of Internet Archives staan er vele Keaton films zo maar ter uwe beschikking. Geen dank. Graag gedaan.
robertinho
-
- 1512 messages
- 2935 votes
Ftv
109 minuten = 218 punten
Puntentotaal: 1584
Eigen score: 3
De regisseur was voor deze erg beïnvloed door Alice in the Cities, die ik eerder deze week zag. En de parallellen zijn wel zichtbaar. Phoenix acteert ontzettend naturel - waar ik de journalist in 'Alice' juist een hork vond. Het jongetje is mij net iets te betweterig, iets te slim, iets te aanwezig. Dat deed dat meisje in die andere film dan weer een stuk beter. De chemie tussen de twee is prima, maar de overdaad aan kind, ook die stukjes tussendoor met die interviews, maakt het geheel wat minder boeiend.
10. Nattvardsgästerna (Film, 1963)
Ftv
81 minuten = 162 punten
Puntentotaal: 1746
Eigen score: 3,5
Potdorie loodzware kost dit, en traag... traag! Wanneer elke scène en elke zin tot in de puntjes uitgedokterd is en betekenis heeft, krijg je als publiek weinig lucht. Sterke acteerprestaties over de gehele linie en een paar schitterende monologen.
Pas mijn tweede Bergman en deze smaakte me beter dan Persona, maar misschien wist ik dit keer beter wat ik moest verwachten.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
32. La Antena (2007)
99 minuten - FTV
2 x 99 = 198 punten
Puntentotaal: 5084
Bron: MUBI
https://image.tmdb.org/t/p/original/86Gtth53XVRsg1clWcNpSX9iZpG.jpg
De eerste film die ooit op Mubi werd vertoond. Hij stond op mijn watchlist maar ik was hem allang weer vergeten, tot ik vorige week een mail kreeg dat hij weer was te zien. Esteban Sapir's La Antena is een film uit 2007, maar volledig gemaakt in de stijl van de stomme film, en dan meer specifiek de Sovjet Avant-garde en Duits Expressionisme, al geeft de regisseur er wel een eigen, moderne draai aan.
Check vooral de trailer, en als je twijfelt of zulks iets voor je is (of meer wilt zien), dan beveel ik graag zes minuutjes Guy Maddin aan: The Heart of the World. Daar moest ik tijdens het kijken van deze short ook meermaals aan denken.
3,8*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
72 minuten
FTV naakt
Punten: 72 x 2 = 144
Totaal: 1266 + 144 = 1410
Film van Michael Findlay (bekend van softcore exploitation films) waarbij hij een onafgewerkte film waarbij Yoko Ono (ja de echtgenote van John Lennon) als kersverse bruid van een westerling wordt gekidnapt koppelde aan een tweede verhaallijn. Het tweede verhaal is er een van een trio drugsdelinquenten die er plezier in scheppen om vrouwen te verkrachten. Een van de criminelen is een rondborstige vrouw. Enkel deze verhaallijn die als een vroege voorloper van Last House on the Left kan worden beschouwd is de moeite (gelukkig zonder belachelijke country muziek en comedy capers cops). Die van Yoko Ono is gewoon saai. Haar douche scène zou wel eens een toegevoegd kunnen zijn met een body double.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
33. Stalag 17 (Film, 1953) - Billy Wilder
120 minuten
Bron: Eigen DVD-collectie
FTV: 240 punten
Puntentotaal: 6.654
https://image.tmdb.org/t/p/w780/diwy884hlqpYlktqqNtn8mGhK7W.jpg
Billy Wilder staat hoog aangeschreven bij me. Ik vond Stalag 17 een prima film, maar moest toch even wennen aan de (k)luchtige aanpak van de film die toch wel licht komisch is. Een POW kamp was alles behalve een pretje, maar de omgang met de bewakers en oversten hier was er eentje met spot en met kwajongensstreken zo leuk het wel. Het mocht wat mij betreft wat grimmiger aangepakt worden, zeker omdat ik dat ook verwachtte daar ik blank de film in ging.
Los daarvan zeker een boeiende en onderhoudende film. Weliswaar wat karikaturaal alsof men op scoutskamp zat. De intriges rond de verrader/spion vond ik wel interessant en was best spannend. Goed in beeld gebracht ook. De film verveelde nimmer en vloog voorbij.
Leuk wel die scène met het boek Mein Kampf van Hitler.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
34. Ugetsu Monogatari (Film, 1953) - Kenji Mizoguchi
94 minuten
Bron: Archive.org
FTV: 188 punten
Puntentotaal: 6.842
Eigen rating: 3,0*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/6MZSIVCXSfTY2X2WRaQMm6kTCIR.jpg
Moeizaam. Mijn versie was er eentje met een donkergele filter. De beeldkwaliteit kon een stuk beter, maar de beeldcompositie, het camerawerk en de opbouw van het plot viel sowieso op.
Een soort van sprookje met een bepaalde moraal. Centrale thema´s rond liefde, hebzucht en verraad centraal en worden uitgewerkt aan de hand van twee boeren. De één is een pottenbakker, de andr wil het maken als samoerai, maar is in tegenstelling tot die eerste helemaal niet bedreven in wat hij beoogt.
Je moet toch wel van van de Japanse old cinema houden om dit volledig op te kunnen nemen, zeker wanneer men het thema van het platteland en zeg maar de ´Middeleeuwen´ met die samurai en krijgsheren aanhaalt. Niet 100% overtuigd, maar ik snap de liefhebbers zeker.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
35. Chang: A Drama of the Wilderness (Film, 1927) - Merian C. Cooper en Ernest B. Schoedsack
69 minuten
FTV: 138 punten
Puntentotaal: 6.980
https://image.tmdb.org/t/p/w780/tg4zelLwIkJByphbVRHyY3iVq7H.jpg
Een soort van documentaire over de plaats die de mens (met geweld) inneemt in de natuur. Het is een nietsontziende strijd om te overleven waar vooral veel wordt genomen en weinig wordt gegeven. Dieren worden gedomesticeerd en wanneer dat niet mogelijk is, worden ze bejaagd zoals de luipaard en de tijger.
Je krijgt een inkijk op hun jachtgewoontes, hoe ze vallen opzetten om wilde dieren te vangen. Af en toe wordt er al eens een verkeerd dier gevangen, zoals een Chang, maar dat blijft niet zonder gevolgen. Best spectaculaire beelden op het einde net als de wraakactie van zowel dier als mens.
Destijds, we spreken van 1927-1928, genomineerd voor de primitieve Oscars. Knap, boeiend, maar ook met een wrang gevoel naar gekeken.
Theunissen
-
- 12268 messages
- 5513 votes
113 minuten (RW)
Puntentotaal: 1027 + 113 = 1140 punten
Eigen score: 4.0*
https://images.mubicdn.net/images/film/48183/cache-38358-1445901784/image-w1280.jpg?size=800x
De eerste (10 jaar na de dood van Adolf Hitler) van de drie verfilmingen van "Der Untergang (2004)", die pas slechts 6 stemmen heeft en er zeker meer verdient. Ook deze film is van de Duitse regisseur Georg Wilhelm Pabst, waarin van minuut tot minuut Hitlers laatste dagen worden nagespeeld. Het is een film in een zeer goede, documentair aandoende vorm.
misterfool
-
- 339 messages
- 730 votes
5. Invasion of the Body Snatchers (1956) [link]
https://image.tmdb.org/t/p/w780/8lR6tjXwWUSUDBcfJoaj2qCXA0U.jpg
80 minuten
FTV (160 punten)
Puntentotaal: 948
Beoordeling film: 3.5*
Een spannende sci-fi-film met paranoïde sfeertje. Het verhaal refereert subtiel naar de angst voor het rode gevaar. Best een vermakelijke film, maar echt bijzonder vond ik het ook weer niet.
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
FTV / 93 minuten
Punten: 186 punten
Totaal punten challenge: 721 punten
Waardering: 3*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/6000/6302.jpg?cb=1362696020
Eén van de grote Amerikaanse westerns die ik nog nooit gezien had. Mooi gefilmd, wel met een hoop een drama en wat minder actie. Premiejager Henry Fonda komt in stadje waar piepjonge Anthony Perkins de sheriff is. De oude rot die het broekie nog wel wat kan leren. We hebben ook nog een weduwe en een Shane-jongetje. Tweede helft escaleert het geweld en de finale is tamelijk klassiek.
Zeker geen vervelende film, mooi gefilmd ook. Ook nog met een jonge Lee Van Cleef.
ScarFish
-
- 744 messages
- 3502 votes
8. I Am a Fugitive from a Chain Gang (Film, 1932) Mervyn LeRoy
92 minuten
Bron: DVD
Rewatch: 92 punten
Totaal: 1514 punten
https://themotionpictures.files.wordpress.com/2013/07/fugitive2.png
Deze film heb ik ongeveer 10 jaar geleden voor het eerst gezien en heb hem toen de volle 5 sterren gegeven. Ik had genoten van deze film en dat komt ook mede doordat ik een groot fan ben van misdaad/gangster/film noir films.
I am a fugitive from a chain gang is een voorloper in zijn genre geweest, met een sterk ontsnappingsstuk eerder in de film en een spectaculaire achtervolging op het eind. Het tempo ligt hoog en de film is heerlijk pessimistisch met een geweldig goed eind.
De B&W challenge was voor mij een goede reden om deze film nog eens op te zetten, maar 10 jaar later ben ik minder snel geneigd om een film de volle 5 sterren te geven, dus ik ga door de herziening wel een halve ster van mijn vorige score afhalen.
4,5*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
25. Mondo Keyhole (Film, 1966)
77 minuten
FTV naakt
Punten: 77 x 2 = 154
Totaal: 1410 + 154 = 1564
https://alchetron.com/cdn/mondo-keyhole-04a08a6a-fd2a-43e6-b35e-2740a8a1d9c-resize-750.jpg
Ik was verrast om de naam van Jack Hill te zien als regisseur. Nu is het exploitatiegenre voor hem niet vreemd gezien de women in prison filmpjes en andere exploitatie waarbij hij graag beroep deed op de rondborstige hoewel niet erg talentvolle Pam Grier. Eigenlijk vind ik niks aan zijn films behalve dan Spdier Baby, die tot mijn favoriete horrorfilms behoort. Mondo Keyhole is eigenlijk grotendeels een film van John Lamb, Hill is vooral co-regisseur. Hoewel het plot draait rond een man die een serieverkrachter blijkt te zijn, is de regisseur meer geïnteresseerd in het tonen van mooie vrouwen met ronde vormen. Eigenlijk nog wel goed gezien de protagonist totaal niet interessant is een flinke draai om zijn oren verdiend voor het negeren van zijn knappe vrouw. Redelijk filmpje en beter dan al die rommel die Hill na Spider Baby heeft geproduceerd.
misterfool
-
- 339 messages
- 730 votes
107 minuten
FTV (214 punten)
Puntentotaal: 1.162
Beoordeling film: 4.5*
Erg sterke WO2-film. Een lafhartige kapitein brengt een luitenant en zijn troepen in gevaar. De luitenant zweert wraak, maar hij moet zich ook verdedigen tegen de oprukkende Duitse legermacht. De film had geen groot budget en derhalve spelen een aantal lange scènes zich op één locatie af. Dit komt de film ten goede! Met name een scene in een vervallen huis is ronduit claustrofobisch.
https://image.tmdb.org/t/p/w780/tUngpqF9b5u8rnxsLT0Lio6n314.jpg
ScarFish
-
- 744 messages
- 3502 votes
9. Bud Abbott Lou Costello Meet Frankenstein (Film, 1948) Charles Barton
83 minuten
Bron: Pindakaas
FTV: 166 punten
Totaal: 1680 punten
Leuke film om een keer gezien te hebben na de Classic Monster movies, maar voor mij niet meer dan dat. Het verhaaltje is wel leuk en de humor heeft zijn momenten, maar is vaak ook flauw. Lou Costello en Bud Abbott zijn een soort Bassie & Adriaan die in plan van Dracula verzeild geraken om het brein van Frankenstein te reactiveren. Dan is er nog de Wolfman die de twee probeert te waarschuwen. + punt waren voor mij de decors en de vormgeving.
Rating 3*
Jerry234
-
- 53 messages
- 2574 votes
4. Kaze no Naka no Mendori (A Hen in the Wind) (Film, 1948) - Yasujiro Ozu
84 minuten
Bron: Blu-ray
FTV: 168 punten
Totaal: 762 punten
Waardering 3,5*
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
36. The Broadway Melody (Film, 1929) - Harry Beaumont
110 minuten
FTV: 220 punten
Puntentotaal: 7.200
Eigen rating: 2,5*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/lcDNjLRtias6bi50fXlD4NZ6KWt.jpg
Er bestaat blijkbaar nog een (gelijknamige) film over Broadway, ook uit 1929. Ik had al op de verkeerde gestemd. Lat ons wel wezen, deze film pikte ik louter mee omdat hij bij de primitieve Oscars in de prijzen viel. En het musical genre is nu niet bepaald mijn favoriete genre. Het is overigens een jaar later dat de Oscars uitbreidde met de categorie sound. Dat was weggekomen nu er meer en meer geluidsfilms ontwikkeld werden.
We spreken ook van de periode rond 1929. In datzelfde jaar was er ook de heuse beurscrash van Wall Street, ook het echte Broadway deelde toen mee in de klappen.
Superslecht zou ik de film niet noemen. Eerder revolutionair, zowel in de winst van het beeldje als de mogelijkheden die de film (en het genre) met zich meebracht. Of dat nu de juiste manier was om dit te belonen, laat ik in het midden. Alleen is het kwalitatiefmve contrast met de winnende films van ervoor (Wings en Sunrise) en erna (All quiet on the Western front) wel érg groot.
Inhoudelijk sowieso te mager om me (te blijven) boeien. Dat gekissebis over liefde en die driehoeksverhouding, het kon me gestolen worden. En de songs waren ook niet echt mijn ding, maer dat is erg subjectief.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
37. Il Vangelo secondo Matteo (Film, 1964) - Pier Paolo Pasolini
137 minuten
Bron: Eigen DVD-collectie
FTV: 274 punten
Puntentotaal: 7.474
Eigen rating: 4,0*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/y4A1alAawhogZLPfhiudL89co9r.jpg
Dit is heel wat anders dan het Jezusverhaal van Bloody Mel. Pasolini slaagt erin het evangelie van Mattheüs op een erg adequate manier te vertellen. Sober en met alle relevante informatie. Mattheüs legde meer dan de andere evangelisten de klemtoon op de Joodse historie, wetten en tradities om het verhaal van Jezus te vertellen. Interessant hoe Pasolini vaak teruggrijpt naar de werkelijke bijbelcitaten als Jezus aan het woord is. Dat kan voor sommigen misschien nogal stroef overkomen. Ik vond de Jezusfiguur bij momenten erg streng en hoogdravend tekeer gaan, verwijtend bij momenten, maar het maakte wel indruk.
Voor mij toch één van de betere Pasolini's. Daar zal het onderwerp niet vreemd aan zijn. De film wordt overigens mooi ondersteund door een prima soundtrack. Geweldig mooi gefilmd ook. De locatie uit Zuid-Italië doet denken dat je inderdaad in Israël/Palestina bent. Veel sterke emotionele close-ups ook.
De film is misschien niet op elk moment even vlot, maar dat lijkt me net ook de kracht van de film te zijn om zo de gebeurtenissen of de quotes beter te laten insijpelen.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4886 votes
33. Yôjinbô (1961)
110 minuten (Plex)
FTV (220 punten)
Puntentotaal: 3238
Eigen rating: 3.5*
Waarom niet nog een Kurosawa film? En ik moet zeggen, zijn samoerai films kan ik beter smaken. Ook al had deze wel een enorm western-gehalte. Zet de rondzwaaiende Japannerkes een Stetson op en voorzie de soundtrack van Morricone flarden en deze zou niet misstaan tussen de betere spaghetti-westerns. Buiten enkele redelijk stupide situaties, vond ik dit een amusante en entertainende film.
blurp194
-
- 5492 messages
- 4192 votes
92 minuten (eigen collectie)
FTV (184 punten)
Totaal 1032+184=1216
https://image.tmdb.org/t/p/w780/3fZi5vsXis8FsaDI07NK9DkmfOp.jpg
Standaard GB oorlogsfilm van kort na de oorlog. Degelijk, maar geen verrassingen.
5. Luka (2023)
94 minuten (Pathe Thuis)
FTV (188 punten)
Totaal 1216+188=1404
Afgelopen zomer in Eye kwam ik meerdere keren de trailer tegen van deze film, maar het lukte niet om hem te gaan zien. Nu dus maar eens ingehaald. En ja, het zijn erg mooie beelden, of misschien beter gezegd erg mooie locaties. Maar of het de dictie van de acteurs is met hun Belgische accent of het maffe gedoe wat ze van Woodworth te doen krijgen - eens je de gedachte krijgt, is het onmogelijk om de stem van Paul Jambers uit je hoofd te krijgen. En zo is er wel meer mis met de film.
169 minuten (Pathe Thuis)
FTV (338 punten)
Totaal 1404+338=1742
https://image.tmdb.org/t/p/w780/12pNCc8fUY6nRlZmDWImb9A8xVL.jpg
Ik weet het nog zo niet met deze film. Het boek was beter, zeg maar. De eerste film in deze serie waarvan ik het gevoel heb dat het beter was geweest om 'gewoon' kleur te doen. Het zwartwit zet de gebeurtenissen op afstand, alsof het ver weg en lang geleden is, en dat is een keuze waar ik echt wat vraagtekens bij heb.
Collins
-
- 7294 messages
- 4306 votes
83 minuten
FTV - 83 x 2 = 186
Puntentotaal: 186
Mijn waardering: 2.5*
Over een geleerde die een brein van een overleden persoon in leven houdt en door dat brein wordt beïnvloed. De film is geen mijlpaal in de filmgeschiedenis maar is wel een aardig sci-fi werkje dat aangenaam wegkijkt als je bereid bent er niet al te kritisch naar te kijken.
Collins
-
- 7294 messages
- 4306 votes
FTV - 72 x 2 = 144
Puntentotaal: 186 + 144 = 330
Mijn waardering: 3*
Een vijftal reizigers samen in een huis met geesteszieke personages. Uit deze situatie ontwikkelt zich een amusant horrorwerkje waarvan je je kunt voorstellen dat het in de jaren 30 als spannend en eng werd ervaren. The Old Dark House is een ouderwetse griezelfilm die met veel dynamiek is geregisseerd, een creepy sfeer neerzet en zijn personages met bijtende ironie op elkaar laat reageren. De term Screwball-Horror past goed. Best leuk.