• 177.962 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.997 actors
  • 9.370.982 votes
Profile

Black-white filmchallenge

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

13. Det Kom en Gäst... (Film, 1947) - Arne Mattsson

71 minuten

Bron: Netflix

FTV: 142 punten

Puntentotaal: 2.540

Eigen rating: 2,5*

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/1136000/1136930.jpg?cb=1614021162

Een relatief korte Zweedse film van ongeveer 70 minuten waarbij een whodunnit verhaaltje wordt opgeworpen. De eerste 25 minuten zijn voorzien voor de introductie van de personages. Dat zijn er wel wat waardoor ik snel door het bos de bomen niet meer was. Veel volk in de hoeve van de familie Ernstam daar het Kerstmis is.

Een uitgenodigde schrijver profileert zich na de moord als een volleerd detective. Een verbannen stalknecht is al snel de eerste verdachte, maar onze schrijver is slimmer dan dat. Na nog wat moordpogingen van getuigen of personen die te lastig worden, komen we uiteindelijk uit bij de echte dader. En dat in minder dan 40 minuten.

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

14. November (Film, 2017) - Rainer Sarnet

115 minuten

Bron: Sooner.be

FTV: 230 punten

Puntentotaal: 2.770

Eigen rating: 3,5*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/6SXzSCkjabCewDUpEwxDweWesks.jpg

Toch wel een bijzondere Estse film. Ik wist niet goed wat te verwachten, maar was danig onder de indruk van de openingsscène met het kalf. Een duivels gebroed van ijzerwerk dat tot leven komt, een kratt genaamd, gaat hier wel erg driest te werk. De boeren schrokken er alvast niet zoveel van. Een veelbelovend begin voor meer dacht ik. De film gaat echter een geheel andere richting uit.

Niet dat er niet nog vreemde dingen gebeuren, een metamorfose van mens tot wolf en een duivel die een pact wil sluiten om de ziel van de ongelukkige te verwerven. Allemaal erg fantasierijk in een grauw donker sprookje in een mistroostige setting. Ideaal dus om in beeld te brengen in zwartwit. De film slaagt daar dan ook glansrijk in.

Inhoudelijk vond ik het iets te mager. De boeren lijden honger en de constante zoektocht om te voorzien in hun levensonderhoud is hun voornaamste bekommernis. Maar eigenlijk draait het om een liefdesverhouding tussen drie personen waarbij er eentje jaloers is en uit de boot dreigt te vallen.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

2 comedies met een gastrolletje van Mary Pickford uiteraard van D.W. Griffith

14. Her First Biscuits (Short 1909) - IMDb

6 minuten

Kinderlijke humor waarbij een vrouw koekjes bakt voor haar man die doet alsof hij het lekker vindt, maar eigenlij zijn ze niet te eten. Vervolgens brengt de koekjes naar het werk van haar man (theater) alwaar de werknemers ook proeven er ziek van worden. Een beetje te lang uitgesponnen ondanks de korte speelduur.

15. The Peachbasket Hat (Short 1909) - IMDb

10 minuten

Vader gaat uit met vrienden en moeder met vriendinnen om een hoed te gaan kopen (zie de titel). De baby staat onder toezicht van de meid. Als die een groepje van zigeuners ziet wil ze graag haar toekomst laten voorspellen. Als de ouders kort na elkaar terug thuiskomen, doet de meid haar best om de zigeuners (die ook een baby hebben) ongezien naar buiten te werken. IN al die heisa valt de hoedendoos op de baby die over de vloer kruipt. Uiteraard denken de ouders dat hun kind ontvoerd is ener wordt jacht op hen gemaakt. Al gauw groeit de groep aan met nieuwsgierigen. Uiteindelijk wordt het koppel gevat maar ze gaan vrijuit want de baby die ze bij hebben is natuurlijk niet degene die ze zoeken. Eenmaal thuis zien ze een bewegende doos, eind goed al goed. Iets leuker dan the biscuits maar ook weer een tikkeltje te lang.

FTV silent

Punten: 16 x 2 = 32

Totaal: 226 + 32 = 258

https://www.themoviedb.org/t/p/w500/zxqI2vii8SpZsz2pV5rC5qPZcJI.jpg

ScarFish

• 744 messages
  • 3502 votes

1. Akai Tenshi (Film, 1966) - Yasuzo Masumura

92 minuten

Bron: DVD

FTV + Naakt: 184 punten

Totaal: 184 punten

Waardering 4*

https://p3.storage.canalblog.com/33/56/110219/93024862_o.png

De eerste keer dat ik mee doe met een challenge op moviemeter. (Ik hoop dat ik het allemaal juist doe). Ik lees vaak vooral het forum om interessante titels te ontdekken.

Red Angel laat de gruwel van de oorlog vanuit een ander perspectief zien. Namelijk vanuit het oogpunt van een zuster in een ziekenboeg tijdens de Chinees-japanse oorlog. Daar moet ze helpen bij voornamelijk amputaties. Ze is omringt door hitsige mannen die door de oorlog een gebrek aan "vrouw" hebben en haar vooral als lustobject zien. Dan wordt ze verliefd op de impotente dokter die verslaafd is aan morfine.

Een rauwe en originele film die ik zeker kan waarderen.

misterfool

• 339 messages
  • 730 votes

3. Ansiktet (Film, 1958) [ link]

https://image.tmdb.org/t/p/w780/eEPY5W9ZSMHk48kaowcRNbzCilf.jpg

100 minuten

FTV (200 punten)

Puntentotaal: 600

Beoordeling film: 3,5*

Een veilige keuze; Bergman is een van mijn favoriete regisseurs. Ansiktet is een competente film, maar niet echt bijzonder.

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3836 votes

Ik ga hier niet veel aan kunnen bijdragen. Ik zit qua films kijken op een laag pitje voorlopig en al zeker qua black and white. Maar veel plezier aan de deelnemers . Ik kom van tijd tot tijd eens piepen.

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

ScarFish wrote:

De eerste keer dat ik mee doe met een challenge op moviemeter. (Ik hoop dat ik het allemaal juist doe)

Leuk dat je mee doet, en die registratie ziet er keurig uit hoor, niets op aan te merken.

Mocht je vragen hebben, stel ze gerust!

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

15. The Way of Man (Short 1909) - IMDb

12 minuten

FTV silent

Punten: 12 x 2 = 24

Totaal: 258 + 24 = 282

https://aws1.vdkimg.com/film/1/3/5/0/1350243_poster_scale_480x640.jpg

Geen idee wat Griffith nu juist wilde aantonen met deze en als je niet de synopsis leest begrijp je het merendeel niet van de film. Een vrouw die zich niet waardig genoeg voelt voor haar echtgenoot omdat ze na een ongeluk (een ontplofte lamp als ik goed had begrepen) een litteken in het aangezicht had afgelopen. Ze poogt hem te drijven in de armen van haar nicht (Mary Pickford). Als dat niet lukt faket ze haar dood door hen te laten geloven dat ze zich in een ravijn heeft gestort. Kan daar toch niet blij mee zijn en de titel slaat ook nergens op.

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

2. Topper (1937)

FTV / 97 minuten

Punten: 97 x 2 = 194 punten

Totaal punten challenge: 360 punten

Waardering: 3*

https://live.staticflickr.com/8394/8680169212_f1f10933a1_b.jpg

Grappige film met verrassend geslaagde FX voor die tijd. Over een overleden echtpaar dat om in het hiernamaals te komen een goede daad moet verrichten en besluit de saaie bankdirecteur Topper dan maar eens te bevrijden onder het juk van zijn vrouw. Minimaal 2 klassieke scenes, maar Cary Grant lijkt een tijdje zonder screentijd te zitten in de tweede helft en dan blijft het even wat voortkabbelen. Uiteindelijk toch nog weer een hoop chaos gelukkig.

ScarFish

• 744 messages
  • 3502 votes

2. Dead End (Film, 1937) William Wyler

93 minuten

FTV: 186 punten

Totaal: 370 punten

Waardering 4*

http://filmfanatic.org/wp-content/uploads/2016/02/Dead-End-Trevor.png

Film Noir, William Wyler, Humphrey Bogart. Dat kan eigenlijk niet mis gaan voor mij. Ik was dus erg benieuwd naar deze film.

Door de jeugdige acteurs moest ik vooral denken aan Angels with Dirty Faces (Film, 1938) . (Meteen na de film even opgezocht en het zijn inderdaad dezelfde "dead end kids"). Het duurde een tijdje voor deze film los kwam, waardoor het begin niet was wat ik hoopte te gaan zien. Maar gelukkig maakte het laatste gedeelte van de film veel goed en kreeg ik toch de spanning en de low-key belichting waar ik op aan het wachten was.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

16. The Necklace (Short 1909) - IMDb

15 minuten

FTV silent

Punten: 15 x 2 = 30

Totaal: 282 + 30 = 312

https://tile.loc.gov/storage-services/service/mbrs/ntscrm/00107174/00107174.jpg

De 10de uit de lijst van 1909 en de laatste voor vandaag. Een koppel wil graag naar een feest maar de dame in kwestie denkt dat ze uit de toon zal vallen omdat ze geen halssnoer heeft om te dragen. Ze lenen er eentje bij een vriendin. Na het feest blijkt ze het halssnoer te zijn verloren, meer nog het werd gestolen. Ze willen in geen geval gaan vertellen aan de vriendin dat het voorwerp is gestolen en kopen een nieuw halssnoer voor de vriendin. Maar daarvoor moet ze zich wel in de schulden steken en hun leven lang zwoegen om deze te kunnen afbetalen. En dat is erg aangezien het originele halssnoer weinig waarde had. Ook weer om niet vrolijk van te worden maar wel degelijk gemaakt. Mary Pickford zien we in een kleine rol als meid van de eigenares van het halssnoer.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

18. Moonshine (1918)

23 minuten (YouTube)

FTV (46 punten)

Puntentotaal: 950

Eigen rating: 2.5*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/bWiu7snHjRz10t2rSb28iMwWqUn.jpg

Altijd leuk om nog eens een Buster Keaton film te kijken.Dit is één van de eerste films waar Keaton in verschijnt. En Roscoe 'Fatty' Arbuckle is blijkbaar ook zo'n gekend figuur uit dat wereldje. Mij onbekend maar ik ben er zeker van dat ik hem nog wel eens ga tegenkomen. Dit is nogal een warrig verhaal. En het voelt aan alsof men plotse ingevingen samengebundeld heeft. Wel opmerkelijk bij deze film zijn de soms gerestaureerde stukken.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

19. The Rough House (1917)

19 minuten (YouTube)

FTV (38 punten)

Puntentotaal: 988

Eigen rating: 3*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BZDJjZjFkMzAtNjczZC00YmVjLThiOGQtZTM1NzYwOGFlOWI1XkEyXkFqcGdeQXVyNDE5MTU2MDE@._V1_.jpg

Nog eentje met de tandem Keaton en Fatty. Hier het betere smijt en tuimelwerk in deze kolderrijke film. Buster K. neemt een drietal rollen voor zijn rekening. En ik kan me zo voorstellen hoe het publiek toen in die tijd zich te pletter lachte. Dezer dagen is het toch wel gedateerde humor. I

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Die ga je zeker nog tegen komen. Interessante historie, Arbuckle. Quite the scandal, maar Keaton bleef trouw.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

17. Tomorrow's Children (Film, 1934)

52 minuten

FTV

Punten: 52 x 2 = 104

Totaal: 312 + 104 = 416

https://www.moviemeter.nl/images/cover/36000/36082.jpg?cb=1641053067

De eerste film die ik registreer die als een full feature film kan beschouwd worden als is die naar hedendaagse normen nog steeds (erg) kort. Het is een soort edutainment film die handelt rond sterilisatie. Centraal is een familie waarvan de ouders niet erg snugger en fysiek weinig capabel, ook hun kinderen hebben een fysieke of mentale beperking. Enkel hun oudste dochter is in goede gezondheid, heeft een job en onderhoudt zo goed als ze kan de familie. Om een uitkering van de staat te krijgen gaan de ouders akkoord om zich te laten steriliseren. Ook dochter Alice moet tegen haar wil onder het mes, dat heeft een rechter zo beslist. Haar verloofde en een dokter die de familie altijd bijstaat stellen alles in het werk om Alice te redden van de behandeling. Ik vond het een goede film.

misterfool

• 339 messages
  • 730 votes

4. Them! (Film, 1954) [link]

https://image.tmdb.org/t/p/w780/9BgGXL7nFDgmejCnceDRP4Ds8xH.jpg

94 minuten

FTV (188 punten)

Puntentotaal: 788

Beoordeling film: 4*

Klassieke monsterfilm uit de jaren 50. Wilde het al een tijdje zien, omdat Fallout 3 (2008) er aan refereert. Met name het gebruik van bepaalde geluiden (roep van de mieren, wind, water in een riool) is erg sfeerverhogend. Liefhebbers van de Wilhelm Scream kunnen ook hun hart ophalen . Een erg vermakelijk film. Het is zelfs spannend hier en daar!

ScarFish

• 744 messages
  • 3502 votes

3. Hets (Film, 1944) Alf Sjoberg

101 minuten

FTV: 202 punten

Totaal: 572 punten

Waardering 4*

http://3.bp.blogspot.com/-sPmX6CjrCRw/Uo3LNu2UEUI/AAAAAAAAEhk/3k3IOtSEx4E/s1600/Torment+11.jpg

Mijn 2de kennismaking met Alf Sjoberg na Fröken Julie (Film, 1951) . Deze is me een stuk beter bevallen, mede door de belichting en het gebruik van schaduw. Met momenten kreeg ik het gevoel dat ik naar een film noir aan het kijken was. De film is een coming of age drama, maar naar mijn smaak had er wel iets meer spanning in mogen zitten. De film bleef de hele speelduur boeiend en zorgt ervoor dat ik Froken Julie nog eens een 2de kans ga geven.

Jerry234

• 53 messages
  • 2574 votes

Was eerst niet zeker of ik ging meedoen, want wil me de komende maanden niet beperken tot enkel zwart/wit films, maar gezien ik in de regel toch al vaak z/w films bekijk (zou me niet verbazen als de helft van m’n DVD/Blu-ray collectie zwart/wit is) en er dus sowieso wel een pak zouden moeten passeren, lijkt het me toch wel leuk om eens te zien aan hoeveel ik geraak.

1. Nebraska (Film, 2013) Alexander Payne

115 minuten

Bron: Amazon Prime

FTV: 230 punten

Totaal: 230 punten

Waardering 4*

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

20. Stagecoach (1939)

96 minuten (Plex)

FTV (192 punten)

Puntentotaal: 1180

Eigen rating: 3.5*

https://parentpreviews.com/images/made/legacy-pics/stagecoach_960_551_80.jpg

Ook zo eentje die al een eeuwigheid staat te wachten om eens bekeken te worden. Te denken dat ik ooit eens het idee had om alle John Wayne films te kijken. Daar is ook tot nu toe niets van gekomen Een vermakelijke western was dit. Ja, de gekende clichés uit het Western-wereldje komen hier allemaal aan bod. Maar dat geldt toch voor de meeste films in dit genre. Het was zelfs bij momenten grappig te noemen.

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

18. Renaissance (2006)

105 minuten - FTV

2 x 105 = 210 punten

Puntentotaal: 2114

Bron: Pindakaas

https://image.tmdb.org/t/p/w780/eEXjeAtbABRjDXEmAzBK9mR5xR6.jpg

Op papier is dit ècht een film voor mij, een dystopische, geanimeerde sci-fi thriller in stark contrast zwart-wit, en niet gemaakt voor de kindjes. Fijn dat zulks toch af en toe de markt op mag... En als ik die still hierboven zie dan denk ik wederom: 'JM, dat ziet er toch striking uit!'. En dat mag dan wel zo wezen, maar op de een of andere manier werkte het zodra er beweging in kwam niet voor me. Ondanks het voor Europa relatief grote budget van 15 miljoen euro (ok zoveel is dat misschien ook niet om iets compleet nieuws te willen doen) en zes jaar werk, vond ik het eindresultaat visueel niet altijd even indrukwekkend ogen, alsof het uit de computer komt gerold. En dat is ook een béétje zo, Renaissance is met motion-capture voor een blue screen geschoten, om daarna met CG de film zijn unieke look te geven. Het mag dan een hoop werk zijn geweest, en in zekere zin zelfs revolutionair, maar het is jammer dat er voor mij geen betere film uit is gerold.

https://i.ibb.co/3kYYhqW/rena.jpg

Renaissance is een film die ik dolgraag goed wil vinden, en waarvan ik sommige shots ook beeldschoon vind. Maar het verhaal liet me behoorlijk koud en de voice-acting en dialogen waren storend houterig. Breder genomen is de film een polariserend werkje dat een hoop mensen toch wel tegenviel, als ik de comments op iCheckmovies zo lees, al lijkt men op MovieMeter wat positiever. Ook de kritische ontvangt was wat wisselvallig en met slechts 1 miljoen aan de box office, was Renaissance een behoorlijke flop.

Een gewaagde film waarvan ik blij ben dat hij gemaakt is, maar die niet zo goed beviel als gehoopt. Check vooral de review van Onderhond voor een tegengeluid.

3*

joolstein

• 10828 messages
  • 8911 votes

04. Historia de lo Oculto (2020)

82 minuten

FTV (164 punten)

Puntentotaal: 792

Eigen rating: 3*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BN2Y4MjY5YzAtNDI2Ni00MzgwLThmODQtMTY0MTlmZWFiMzI4XkEyXkFqcGdeQXVyMTE5NjMwODAz._V1_.jpg Argentijnse film die zich afspeelt vlak voor en tijdens de laatste uitzending van het televisienieuwsprogramma; ‘60 minuten voor middernacht’ De laatste uitzending want de sponsors trekken zich terug en het netwerk trekt dus de stekker eruit. De speciale gast vanavond is Adrian Marcato, (de naam van de Satanist uit de droomreeks, het olieverfschilderij en de foto's in Rosemary's Baby?) die mogelijk een heksenmeester is en oprichter van een van de belangrijkste bedrijven van het land. Naarmate het programma vordert, legt het een Interdimensionale samenzwering bloot van de president en de regering...

Het was niet slecht, is gefilmd in sfeervol zwart-wit maar met een bescheiden budget en de opzet van een ​​talkshow uit de jaren 80 heeft het als gevolg dat er veel wordt gepraat. Daarbij komt dat de maker veel metaforische verwijst naar het politieke van Argentinië En het heeft verschrikkelijk zwarte banden aan de zijkant door de beeldverhouding van 4:3, iets dat in de mode lijkt te zijn.

De film voelt ook meer aan als een paranoïde samenzweringsthriller (hm, verdwenen kinderen, de zogenaamde "waarheid" kennen over dingen die om ons heen gebeuren en een Alien-regering, waar heb ik dat meer gehoord?) dan een horrorfilm. Gelukkig werd er wel gestrooid met griezelige broodkruimels en waart de kosmische Lovecraft-horror er rond. Met kleine hints voert de film dus de spanning op en de tikkende 60 minuten op de klok verhoogt ook op slimme wijze het urgente tempo.

Soms misschien een beetje een te ver-van-mijn-bed-show voor niet-Argentijnen. Voor het grootste deel staren naar een groep mensen aan ronde-tafel Hoewel er een aanhoudend gevoel van angst en onheil heerst en er enkele subtiele scènes zijn van vreemde gebeurtenissen. Ik zou het niet direct een sensatie willen noemen maar een interessant mysterieuze kijkervaring met een kleurrijk en sterk einde.

joolstein

• 10828 messages
  • 8911 votes

05. El Conde (2023)

110 minuten

FTV (220 punten)

Puntentotaal: 1012

Eigen rating: 2*

https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/6182f9a96b4e961f6d1c0d90/1695765185936-U2MUEGT2QPMIRW63U5AW/L1180516_R.jpgDoordat het de mythe van Dracula gebruikt, duikt deze film op in lijstjes van één van de beste horrors van 2023...maar tjonge...het is verre van goed en al helemaal géén horror! De cape en hoektanden werden gebruikt als metafoor...o, o, hoe origineel... het kwaad in persoon van Chileense dictator Augusto Pinochet dat de bevolking leegzuigt...net als een vampier...zucht..

De openingsscènes zijn nog best okay, je leert Pinochet in de 18de eeuw kennen als de Franse soldaat Claude Pinochet die de terechtstelling van Marie Antoinette bijwoont en bij talloze revoluties het bloed van de opstandelingen gebruikt als welverdiende soldij. Maar dan...gaat de film naar een winderig en vervallen landgoed in Patagonië en verschijnen de vijf verwende hebzuchtige kinderen en een accountant annex duivel uitdrijvende non ten tonele 80% van deze film werd het babbelen van mensen over een erfenis...als metafoor maar ook meer letterlijk.

Tja...het moet dus satire voorstellen...maar het is niet eens om te lachen en oké niet alle satire is uitsluitend humoristisch bedoeld maar het provoceert ook niet echt, laat staan dat het tot denken aanzet. (tenminste niet voor de niet-Argentijn) Wat rest is slaapverwekkende eindeloze dialoogscène over een onsterfelijke dictator opgenomen in zwart-wit. Waarbij scènes met zwevende vampier(s) en de onthulling van de geaffecteerd Engels sprekende vrouwelijke vertelstem, opvallende attracties moeten voorstellen. Kortom soms aardige beelden, maar een zinloze film.

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

19. Ucho (1970)

94 minuten - FTV

2 x 94 = 188 punten

Puntentotaal: 2302

Bron: Pindakaas

https://image.tmdb.org/t/p/w780/bjuttI5ewihYXhODlYXv82iKU1A.jpg

"Who's Afraid of Virginia Woolf meets George Orwell's 1984", lees ik op ICM. Of wellicht das Leben der Anderen?

Het is wonderlijk dat deze film van Kachyna in 1970 nog gemaakt kon worden, gezien de geuite kritiek. Maar hij is er, gelukkig. Sterke paranoia (or is it?), en dito sterk acteerwerk in deze film over een partijbons die vermoed dat zijn regering hem eruit wil werken, wanneer hij blijkt te worden afgeluisterd en er geheimzinnige auto's voor de deur staan. Pas mijn tweede film van deze regisseur na het sterke Kocár do Vídne (1966), en hoewel hij dat niveau voor mij niet helemaal haalt, was dit alsnog absoluut de moeite.

Coach to Vienna is trouwens nog wel een tip voor wie nog een underseen WW2 film wil zien, al dan niet voor de challenge. Kondoro misschien?

3,7*

cinemanukerke

• 1819 messages
  • 1036 votes

2. La Haine (Film, 1995)

98 minuten x2 (FTV) = 196

Puntentotaal: 476 punten

Eigen rating : 4,5 *

https://thecinematheque.ca/assets/images/films/_large169/LaHaine_web1.jpg

In het Jaar des Heren 1995 : op 13/7/95 gebeurde er een massamoord in Srebrenica. Een pikzwarte bladzijde in de Europese geschiedenis. Een etnische zuivering door Serviërs waar meer dan 8000 mensen werden afgeslacht. Hoe kon het dat een groep nationalisten een genocide konden plegen op moslims onder het toeziend oog van het Nederlands leger dat onder de NAVO vlag opereerde ?

Ook in de Parijse cités (banlieues) is er een oorlog aan de gang. Tenminste, dat voelen we door de eerste beelden (authentieke nieuwsberichten die overgaan in filmbeelden) met de Bob Marley song 'burning and lootin’ op de soundtrack. De titel liegt er niet om. Er is haat voor de politie, haat voor de jongeren, er is haat voor elkaar onderling ... kortom haat regeert in de maatschappij.

Prachtige steadicam shots door DOP Pierre Aim zoals wanneer de andere twee in het politiebureau komen nadat Said was gearresteerd en plots zien ze via een circelende camera wat de bendes hebben uitgespookt in dit politie bureau. Brutale montage en geluidseffecten (die cuts zijn zo scherp), afmeten compacte beeldcomposities in stijlvol zwart wit, aftelconstructie naar een onvermijdelijke explosief einde en een leuke knipoog naar Taxi driver. Een sublieme 'in your face' cinema.

Een film die waarschijnlijk Noe in zijn top drie heeft en misschien wel heimelijk wou dat hij dit had gemaakt.

stephan-0115

• 1358 messages
  • 2200 votes

Het is dat is Kocár do Vídne (1966) al heb gezien, maar net als John Milton kan ik deze echt wel aanraden. Démanty Noci (1964) is een andere underseen Tsjechoslowaakse WO2-film. En wat te denken van Obchod na Korze (1965)?

ScarFish

• 744 messages
  • 3502 votes

4. Penny Serenade (Film, 1941) George Stevens

119 minuten

FTV: 238 punten

Totaal: 810 punten

Waardering 3,5*

https://torontofilmsociety.com/wp-content/uploads/2023/10/Penny-Serenade1-620x400.jpg

Het begin van Penny Serenade vond ik niet al te boeiend. Pas als het kind in het verhaal komt, begon de film te lopen en was deze ook snel voorbij. De film was ontroerend, mede door het acteerwerk van Irene Dunne. Irene Dunne speelt Julie die door middel van grammofoonplaten herinneringen op doet uit het verleden. Deze herinneringen laat de film vervolgens door flashbacks zien. Dit vond ik een minpunt van de film. Op de eerste plaats begon deze manier wat te irriteren, maar ook zorgde dit voor onbeantwoorde vragen die ik als kijker wel wilde weten. De film kwam er zo wat gemakkelijk vanaf. Naar het einde toe werd duidelijk waarom er voor deze vertelwijze gekozen is, maar toch stelde het einde wat teleur. Voor de onroerende momenten en Irene Dunne toch 3,5*.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

21. The Best Years of Our Lives (1946)

172 minuten (Plex)

FTV (344 punten)

Puntentotaal: 1524

Eigen rating: 3.5*

https://streamondemandathome.com/wp-content/uploads/2017/05/bestyears.jpg

Ik dacht echt dat dit een "4-sterren of meer"-film zou zijn. En daar leek het ook naar toe te gaan. Spijtig genoeg werd het me een tikkeltje te melig naar het einde toe. Het verhaal over hoe van het front terugkerende soldaten het moeilijk hebben om zich aan te passen aan een normale maatschappij, was voldoende geweest.

robertinho

• 1512 messages
  • 2935 votes

4. Alice in den Städten (Film, 1974)

Ftv

110 minuten = 220 punten

Puntentotaal: 736

Eerste vijftien a twintig minuten waren niet leuk. Philip komt bijzonder onsympathiek over en dan helpt zo'n kop natuurlijk ook niet... hoewel de overpeinzingen over Amerikaanse steden, landschappen en media en de rol van foto's wel mooi zijn. Ik wilde zeggen dat het pas echt 'los gaat' als Philip en Alice samen op pad gaan, maar dat is natuurlijk niet waar want het kabbeldekabbelt maar door - op een heerlijke manier, dat wel. De rust, de kleine fricties tussen de twee, onderweg zijn... dan zit je toch wel lekker te kijken hoor.

5. It's Such a Beautiful Day (Film, 2012)

Ftv

62 minuten = 124 punten

Puntentotaal: 860

Bill heeft het zwaar. Op een existentieel alledaags niveau, maar ook op een heel absurdistisch problematische manier. Vooral dat eerste vond ik heel leuk. Het absurdisme is ook wel aardig, maar verveelt wat sneller omdat daar alle logica overboord gaat.

Ik heb er geen rekensom van gemaakt, maar het zou kunnen dat deze op de grens van 10% kleur balanceert.l, vooral richting het einde. Ik vond het moeilijk bepalen omdat er ook vaak sprake is van filters over zwartwit heen en soms had ik geen idee wat ik nou zag. Als iemand deze gezien heeft en het gevoel heeft dat ie niet telt dan gaat ie er weer af.

ScarFish

• 744 messages
  • 3502 votes

5. Angel-A (Film, 2005) Luc Besson

88 minuten

FTV: 176 punten

Totaal: 986 punten

Waardering 4*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/g7rZLy0i7gL7BS70dAc7X4utE5b.jpg

Een fijn filmpje met leuke vondsten, mooi camerawerk met leuke bewegingen en fraaie shots. De locatie Parijs leent zich goed en de regie was ook prima in orde. Angel-A is een tof film personage. In de film wordt gezegd dat ze 1.80 is, maar ze lijkt toch boven de 2 meter te zijn met collosale handen (zo leek het toch). Even opgezocht en de actrice is toch maar 1,78 meter groot. Het enige wat me wat tegen zat was de blauwachtige filter die over de film heen leek te zitten. Deze vond ik niet mooi en had liever echt zwart-wit gezien. 4*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

18. Street Corner (Film, 1948)

86 minuten

FTV naakt

Punten: 86 x 2 = 172

Totaal: 416 + 172 = 588

https://aws1.vdkimg.com/film/1/3/1/0/1310613_backdrop_scale_1280xauto.jpg

Momenteel ga ik verder met de rubriek roadshow rarities films die info geven en dus ook waarschuwen over zaken die toch nog wat in de taboesfeer hangen. Deze keer gaat het over seks en dan vooral over illegale abortus. Er is een verhaal nodig om het geheel in te kleden dat eigenlijk iets te lang wordt gerekt dan nodig is. Een meisje nog geen 18 geworden heeft seks met haar vriend en het is meteen raak. De vriend zit voor studies een lange tijd ver van haar verwijderd. Als hij dan terugkeert met het plan om te trouwen en samen weg te gaan, maar komt te overlijden bij een ongeval op de weg, is ze ten einde raad. Op aangeven van een vriendin laat ze een abortus plegen maar komt daar flink verzwakt uit. Weinig schokkend totdat de behandelende arts komt met een filmpje eerst over een bevalling (de natuurlijke manier en nadien via keizersnede). Vervolgens krijgen we enkele beelden te zien wat syphyllis kan aanrichten aan het lichaam en vooral aan de geslachtsdelen, geen prettig zicht. Toch wel opvallend dat de geslachtsdelen van zowel man als vrouw zo expliciet worden getoond in deze periode. Enkel voor het label educatief wilde de strenge Hays code een uitzondering maken.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.