- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Black-white filmchallenge
Black-white filmchallenge
Theunissen
-
- 12268 messages
- 5513 votes
70 minuten (FTV)
Puntentotaal: 330 + 2 x 70 = 470 punten
Eigen score: 2.0*
https://nudecelebvideo.net/uploads/posts/2018-02/1519681550_1519382515_00751.jpg
https://cdn2.aznude.com/1490d8d7953045d6b9ea82248150b1d8/1490d8d7953045d6b9ea82248150b1d8.jpg
In het vrijwel dialoogloze "Crepuscule" volgen we een meisje dat de weg kwijt raakt in de grote stad. In de openingsscène zien we hoe ze per trein arriveert in Amsterdam, waarna ze een kaal souterrain betrekt bij een vrouw (Rietje Janssens), met daarin alleen een verweerde spiegel, een orgel en een tapijt op de vloer, meubilair (zoals een stoel) moet ze zelf op straat bijeen sprokkelen. Daar brengt ze meestal eenzaam de avonden, veelal naakt en rokend, door. Ook vindt ze een geestdodend baantje bij een tankstation waar ze ramen van auto's wast en auto's alvast wat schoonspuit voordat deze in de wasstraat gaan.
Hoe ze heet, waar ze vandaan komt en wat ze zoekt in Amsterdam is onduidelijk. Wel is duidelijk dat ze met niemand contact maakt en dat ze langzaam gek (depressief en paranoïde) wordt in het souterrain. Daarin danst ze, bakt (een ei) en eet ze naakt, kleedt ze zich veelvuldig uit om zich langdurig te bekijken in de spiegel en gaat ze regelmatig op bed liggen om te staren, televisie te kijken en te masturberen. Dat laatste doet ze ook een keer min of meer als ze zich wast bij de spoelbak met een washandje.
Ondanks dat de film maar 70 minuten duurt, vond ik het vaak langdradig en saai en heb ik regelmatig vooruit zitten te spoelen op 2x snelheid. En dat kan je ook goed bij deze film doen, omdat er toch niet in gesproken wordt. De film was voor mij alleen het kijken waard vanwege de sensuele Nellie Benner, die gelukkig regelmatig naakt te bewonderen is van top tot teen (of beter gezegd van top tot naaldhak), want anders had ik dit echt een draak van een film gevonden.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
5. The Egyptian Mummy (Short 1914) - IMDb
FTV silent - 18 minuten
Punten: 18 x 2 = 36
Totaal: 58+36 = 94
https://www.harpodeon.com/newharpo/photos/egypt_screen1.jpg
En ja ik wist dat dit een comedy ging zijn en geen horror, maar dit was echt wel leuk gedaan. Weinig bordjes hier, maar ik kon de dialogen er zo bij verzinnen. Geen grote namen in deze productie en dat heb je ook niet nodig om iets amusant af te leveren.
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2931 votes
5. A Londoni Férfi (Film, 2007)
139 minuten
FTV (278 punten)
puntentotaal: 892 punten
Eigen score: 4*
https://filmkrant.nl/wp-content/uploads/2011/06/man_from_london-1000x563.jpg
Gek genoeg pas mijn eerste Tarr, maar wel meteen een succes dus wellicht kan ik van de week een dagje vrij nemen voor Satantango. Slow-cinema op zijn best! Nu heb ik daar nog niet heel veel van gezien, maar Miss Miss Zombie (Film, 2013) was eigenlijk ook een shot in de roos (doet ook mee voor de challenge mochten mensen interesse hebben). Het verhaaltje is eigenlijk nog niet eens zo interessant, maar de soundscapes (!!) en de belichting zijn hier wel echt geweldig. Heerlijk verdrinken in de geluiden van klotsende golven terwijl je ogen worden verblind door de vele lampen die Tarr heeft opgehangen.
En dan hebben we ook nog de heerlijk melancholische sfeer waar de somberheid van het scherm spat. Alles gecomplimenteerd door een mysterieuze brommende soundtrack dat het geheel samensmeed tot het drievoud van de som der delen... Dat is het mooie aan zo'n challenge, nu had ik deze/Tarr natuurlijk al wel op de korrel, maar het was gewoon 1 van de films die ik nog "moest" zien. Nu al zin in de volgende.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
De tip van Miss Zombie neem ik ten harte 
Theunissen
-
- 12268 messages
- 5513 votes
Haha Theunissen ging deze challenge overslaan maar wie kijkt er dan heel toevallig 2 zwart/wit films waarvan eentje met naakt, en ja die dame ziet er ook in zwart/wit mooi uit.
cinemanukerke
-
- 1819 messages
- 1036 votes
Beste black and white fanaten,
Ik heb het al eens hier in de krochten van de MM filmpagina’s geschreven maar dankzij mijn gevarieerde job (40% administratie, 10% netwerken in de koffiekamer en 50% eigenlijk niks te doen) heb ik dus alle tijd om met films bezig te zijn. Wanneer ik het artikel van JM zag over deze challenge die vrijdag van start ging, keek ik even naar mijn hoge stapel dossiers op mijn bureau en toen schoot mijn werk motto weer door mijn hoofd : beter laat dan nooit. Dus first things first, ik stel een watchlist samen en Ik stel vast dat ik natuurlijk mijn volledige film noir collectie erdoor kon jagen maar dat is zoals een Wout Van Aert die een kermiskoers zal rijden. Te gemakkelijk en altijd dezelfde rondjes. Dus heb ik mezelf extra uitdaging opgelegd.. Daarom wil ik min 2 films per decennia zien (vanaf jaren '20 tot nu). Het zal ongeveer wel overeenkomen met wat ik kan kijken. Vermits ik niet echt veel films kan kijken (de verantwoordelijkheid van een huisman, weet U wel) verwacht ik dat ik gemiddeld 20 films in die 2 maanden zal bekijken. De B/W challenge is welgekomen, te meer dat die grauwe, grijze, regenachtige, winderige dagen (heb je ook het gevoel dat de herfst al 6 maanden duurt) een perfect mentaal landschap is voor al die B/W films. Vermits een voorbereid man er twee waard is, ben ik nog een beetje aan mijn watchlist aan het schaven om geen bleek (zeg maar zwart/wit) figuur te slaan. Als alles goed gaat, kan ik morgen wellicht een eerste registratie doen gedrenkt in mijn eigen invalshoek.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
6. The Devil's Assistant (Short 1917) - IMDb
FTV silent - 15 minuten
Punten: 15 x 2 = 30
Totaal: 94+30 = 126
https://moviessilently.files.wordpress.com/2019/11/60e51-devils-assistant-8.jpg?w=660
Moeilijk te beoordelen film. De enige versie die ik op de kop kon tikken was op youtube die in niet al te beste staat is met in het midden van het scherm in grote letters "preview" dat toch wel storend was. Gelukkig niet al te veel bordjes. Het heeft iets van een vroege voorloper van Rosemary's Baby waarbij de laatste 5 minuten het meest interessant zijn. De Rosemary van dienst heeft een nachtmerrie waarbij magere Hein haar komt halen en meeneemt naar de hel. Dat zijn zeker indrukwekkende beelden voor die periode. Wel jammer dat er 7 minuten missen, wellicht waren er nog meer beelden uit de hel. Hopelijk dat er ooit nog wel een volledigere versie van opduikt.
John Milton
-
- 24219 messages
- 13384 votes
De tip van Miss Zombie neem ik ten harte
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik zie dat jij ook The Devil's Assistant hebt gezien, heb jij misschien een betere versie gevonden dan deze?
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
60 minuten (YouTube)
FTV (120 punten)
Puntentotaal: 736
Eigen rating: 3.5*
https://images.mubicdn.net/images/film/168966/cache-211453-1490740317/image-w1280.jpg
Ik ken het verhaal van Dante wel over de 9 circels van de hel. Ik heb het wel nooit gelezen maar het intrigeert op één of andere manier. Ik denk dat de film "Se7en" ervoor heeft gezorgd dat ik me er verder in verdiept heb. Spijtig genoeg vond ik de kwaliteit van deze film uit 1924 niet echt hoogwaardig (dezelfde look en feel als "Begotten" bijvoorbeeld) en is het nogal vermoeiend om die tekstbordjes in Oud Engels te lezen. Maar toch wist de film me te boeien en vond ik de soundtrack die hier was aan toegevoegd wel enorm passend. Onheilspellend, duister en angstaanjagend. Vooral de geluidseffecten en muziekflarden bij de beelden van de hel vond ik enorm geslaagd. Misschien ook een opgave voor mij om de andere "Dante's Inferno"-films te bekijken.
robertinho
-
- 1512 messages
- 2935 votes
FTV
100 minuten = 200 punten
Eigen score: 1,0
Puntentotaal: 378 punten
Vond hier echt geen klap aan. Eerste kwartiertje denk je nog: da's wat anders! Maar de rest is gewoon heel veel van hetzelfde en alle acteurs waren op de set hetzelfde als daarbuiten. Voelde als twee uur, minimaal.
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
FTV / 83 minuten
Punten: 83 x 2 = 166 punten
Totaal punten challenge: 166 punten
Waardering: 1*
https://torontofilmsociety.com/wp-content/uploads/2016/07/Trouble-in-Paradise-2-620x400.png
Beetje flauw oplichtersdrama waarin de oplichter verliefd wordt op zijn ... Nou ja dat is sinds 1932 al wel iets vaker vertoond. Decors is poppenhuis en de acteurs en actrices allemaal net iets te popperig. De jaren dertig stijl, verder best netjes allemaal gefilmd, maar ik kan er alleen echt goed in meeleven als we fullout screwball gaan. Hier pakt het drama niet en ziet het er net allemaal wat te fake uit om hier in mee te kunnen gaan. Regisseur Ernst Lubitsch is een grote naam uit die tijd, maar mij heeft ie nog niet mee.
John Milton
-
- 24219 messages
- 13384 votes
Ik zie dat jij ook The Devil's Assistant hebt gezien, heb jij misschien een betere versie gevonden dan deze?
robertinho
-
- 1512 messages
- 2935 votes
3. High School Hellcats (Film, 1958)
Ftv
69 minuten = 138 punten
Eigen rating: 2,0
Puntentotaal: 516
Eerder op de dag het vermakelijke tussendoortje It came from Hollywood gezien en daar kwamen de Hellcats in voor. Vette naam voor een bende schoolmeisjes, dat moet ik eerlijk zeggen. Door de korte speelduur is het nog best aardig uit te zitten, maar overtuigen doet het nergens. Misschien dat Dolly met haar vlindermes de enige dikke voldoende scoort.
Die poster joh, amai! Die krijgt ook een dikke voldoende.
https://www.moviemeter.nl/images/cover/11000/11929.jpg?cb=1368116693
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
7. The Ouija Board (Short 1920) - IMDb
FTV silent - 6 minuten
Punten: 6 x 2 = 12
Totaal: 126 + 12 = 138
https://saulravencraft.com/wp-content/uploads/sites/32/2018/07/hqdefault-1.jpg
Er waren natuurlijk al eerdere kortfilms waarbij animatie en live action met elkaar worden gemixt (zoals Gertie the Dinosaur uit 1914) al was het niet erg gebruikelijk in die tijd. Op zich amusant ook al is het vrij stereotiep. Het is erg kort dus vervelen doet het niet. En ik was al aan het denken de naam Fleischer komt me zo bekend voor. En ja hoor hij is wel degelijk de geestesvader van Betty Boop, de eerste pin-up in geanimeerde vorm. Koko de clown is niet slecht maar denk dat ik toch eens op zoek ga naar een B/W animatiefilmpje van Betty.
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2931 votes
6. Tommy Can't Sleep (Short 2017)
5 minuten
FTV (10 punten)
Puntentotaal: 902 punten
Eigen score: 4*
https://www.darlin.it/wp-content/uploads/2017/06/darlin_schermata-2017-06-26-alle-11.20.50.png
Dank John Milton voor het benoemen van Die Antwoord dat wekte gelijk m'n interesse. Vond I Fink u Freaky en Enter the Ninja vroeger echt coole songs, met name de clips. Zodoende beviel me dit wel. Heerlijk vreemd, komisch, en eng tegelijk.
107 minuten
FTV (214 punten)
Puntentotaal: 1116
Eigen score: 3*
Vooral een erg sterk eerste uur met een hippe soundtrack en leuk acteerwerk. Tweede uur kakt het soms een klein beetje in, maar wel een paar heel erg vette scenes (I scream, we scream, met dat konijn). Fijn ook dat ze gewoon volledig het rise en fall verhaaltje wat hier vaak bij hoort geskipt hebben.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
10. Miss Zombie (Film, 2013) - SABU
85 minuten
Bron: Daily Motion
FTV: 170 punten
Puntentotaal: 1.908
Eigen rating: 4,0*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/jJPyZ0NhMHjwFq9So8mfjUgclWx.jpg
Een Japanse arthouse horror. Daar kan ik wel van genieten. Zombies zijn geen onbekenden in de samenleving. Meer nog, ze zijn gedomesticeerd en fungeren als huisdier of als werkslaafje. Veel rechten hebben ze niet, om niet te zeggen geen. Ze worden uitgebuit, vernederd, geslagen of verkracht.
Ik had er medelijden mee en je kan je wel wat moreel ethische vragen stellen met dit hele gedoe. Zeker omdat je de idee hebt dat ze best emoties had. Zielig ook hoe ze hier stond te schrobben op die terrastegels. En dan dat slakkengangetje met het hoofd naar beneden op weg naar haar slaapplaats.
De film is traag en bij momenten repetitief, maar dringt tegelijk tot je binnen. Je weet dat het op een bepaald moment zal ontsporen, maar het verliep toch anders dan dat ik in gedachten had. Ik moest even de klik maken met dat kind. Liever een zombiekind dan een dood kind waarschijnlijk, al was het resultaat niet echt wat de echte moeder in gedachten had. Interessant!
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
11. Mr. Smith Goes to Washington (Film, 1939) - Frank Capra
129 minuten
Bron: Eigen DVD-collectie
FTV: 258 punten
Puntentotaal: 2.166
https://image.tmdb.org/t/p/w780/kfTZdHpmNPvhbN8wZ1prWZ9vCWK.jpg
Deze stond al jaren stof te vergaren. Het kwam er nooit van, maar met de huidige black & white challenge moest ik er toch werk van maken. En daar heb ik geen spijt van gehad. Een ultrasofte versie van House of cards zo je wil waarbij macht en corruptie deel uitmaken van het politieke gestel in Washington.
Daartegenover staat de kersverse senator Jefferson Smith, een jonge en vooral naïeve idealist die zich als een scoutsjongen of toerist in Washington waant. Hij is zeer onder de indruk van de politieke instellingen en monumenten aldaar. Weet ik ook meteen wat Mount Vernon betekent. Best leuk en schattig openingsuur op dat vlak.
Tot hij ontdekt dat het leven in politiek Washington uit meer bestaat dan roze olifanten en het waarmaken van dromen en ideeën voor de burger. Heerlijke rol van James Stewart die ik best hoog heb zitten als één van mijn favoriete old actors. Al bij al een feel good film en een onderhoudend gebrei van hoe het er in een senaat aan toe kan gaan.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
12. Odd Man Out (Film, 1947) - Carol Reed
116 minuten
Bron: Eigen DVD-collectie
FTV: 232 punten
Puntentotaal: 2.398
https://image.tmdb.org/t/p/w780/vUrqI1BsOXdAPkBHegX94xlDkOO.jpg
Sterke misdaad thriller over een min of meer mislukte overval waarbij de bendeleider zoek raakt. We zitten in de setting van de IRA ergens in de jaren 30 van de vorige eeuw schat ik. Bijzonder sfeervol gemaakt met al die donkere kleine geplaveide straatjes en tiny rijhuizen. Ook het weer speelt zijn rol met enerzijds plensbuien of wat sneeuw. Bijzonder sfeervol alvast en de zwartwitbeelden versterken dat gevoel alleen maar.
Prima regie en camerawerk. Ik vond de film vooral op technisch vlak bijzonder sterk, zeker voor een prent van 1947. Het vluchtrelaas, het kat en muisspel met de politie en de zoektocht door de kompanen, ik ervoer het als een spannend geheel met enkele mooie scènes. Ik kreeg wel wat sympathie voor Johnny McQueen. Zijn lijdensweg was lang, maar uitzichtsloos.
dreambrotherjb
-
- 196 messages
- 311 votes
En we zijn vertrokken!
En nog stijlvol ook.
82 min
Bron: Cinemember.nl
Punten: 328 (= 82 x 2 (naakt) 2 x (FTV))
Eigen rating: 3,5*
https://i.ytimg.com/vi/MRzbCZtiWYc/maxresdefault.jpg
Bijna elk shot in deze film is wel een 'still' waard. En een prachtige nog ook.
Een fototentoonsteling met beelden uit deze prent zou ik zeker bezoeken.
De hele film ademt soberheid, wat niet ongepast is gezien het thema.
Mooie Oscarwinnaar dat jaar.
Wat mij betreft meer dan het kijken waard.
Kudo's voor de Coltrane-muziek.
dreambrotherjb
-
- 196 messages
- 311 votes
Vivre Sa Vie: Film en Douze Tableaux (Film, 1962)
80 min
Punten: 320 (= 80 x 2 (naakt) x 2 (FTV))
Totaal punten challenge: 648
Eigen rating: 3,0*
https://www.sabzian.be/sites/default/files/Vivre_JD_06.png
Van tijd tot tijd voel ik een aardige sympathie voor de Nouvelle Vague opkomen.
Maar om eerlijk te zijn word ik vaak bij het kijken van een nieuwe klassieker in het genre best teleurgesteld.
Jules et Jim, Bande à part, Tirez sur le pianist, tijdens het kijken word ik er toch niet erg warm van.
Dat viel bij deze Vivre Sa Vie nog wel goed mee. Misschien wel het meest sinds überklassieker A bout de souffle.
Ook weer een paar zeer mooie (vergeef me het woord) 'screenshotwaardige' beelden bij (waarvan de meest adembenemende hierboven).
Maar dat einde...
cinemanukerke
-
- 1819 messages
- 1036 votes
135 minuten x2 (FTV) = 280
Puntentotaal: 280 punten
Eigen rating: 4,0
https://mattslifeinfilm.files.wordpress.com/2017/02/harakiri-ii-clan1.jpg
In het Jaar des Heren 1962 : Op 5/08/62 werd Marilyn Monroe thuis dood gevonden. Zelfmoord was de conclusie. Maar door halve verklaringen, verdwenen documenten en een gebrekkige autopsie vormt zich een complot waar ze zou zijn vermoord in opdracht van Bonny Kennedy omdat hij vreesde dat ze de vuile was zou buiten hangen van hem en zijn broer John.
Ook de film Seppuku heeft als uitgangspunt zelfmoord maar dan wel opgevat als een ritueel, een daad die in een ere code van de samoerais wordt bestempeld als waardig en moedig. Maar de film ontmaskert dit genadeloos (dit woord is niet lukkraak gekozen zoals de scene met de jonge samoerai bewijst !) als een de façade. De samoerais zijn immers niet die nobele redders maar eerder schijnheilige, laffe en respectloze mensen die te koppig zijn om een verkeerde beslissing toe te geven. Daaraan gekoppeld zitten we in een periode van een Japanse periode waar door vrede het beroep van samoerai met uitsterven bedreigt is, waar de samoerai moeilijk heeft om te overleven en door de maatschappij ook al onwaardig wordt behandeld.
Prachtige zwart wit composities van Yoshio Miyajima die een extra soberheid (met eveneens spaarzame score) en plechtigheid benadrukt. Verbluffende en geraffineerde esthetiek die schitterend contrasteert met de weinige gewelduitbarstingen zodat de wreedheid van een Harakiri extra naar voren komt.
Ik zag dat Seppuku (Harakiri) op menig watch lijstjes stonden en ik wil dit alvast aanraden. Toch even toevoegen voor de volledigheid dat het hier gaat om een anti samoerai film (zoals je kan spreken van een anti western) met een ritme en een ceremoniële structuur waardoor dit minder toegankelijk is dan een doorsnee Hollywood film.
John Milton
-
- 24219 messages
- 13384 votes
16. Elementa (2020)
43 minuten - FTV
2 x 43 = 86 punten
Puntentotaal: 1716
Bron: YouTube
Prachtig geschoten zwart-wit natuurdocu, met een behoorlijk chille ambient score van de mij onbekende Boreal Taiga. Dit is het derde deel van regisseur Richard Sidey's 'speechless' trilogie, welke als een triptych gefilmd is. Jammer dat de eerste twee delen niet ook in zwart-wit zijn, dit smaakte wel naar meer.
3,6*
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
17. The Avenging Conscience: or 'Thou Shalt Not Kill' (1914)
84 minuten (YouTube)
FTV (168 punten)
Puntentotaal: 904
Eigen rating: 2*
https://i.ytimg.com/vi/avB4bs4Q6DU/maxresdefault.jpg
Deze heeft me toch moeite gekost om uit te kijken. Ik had beter de DVD versie gezocht, daar die bijna een half uur korter is. Dit was toch wel een super traag en zo voorspelbaar melodrama.
John Milton
-
- 24219 messages
- 13384 votes
17. The Terence Davies Trilogy (1984)
94 minuten - FTV
2 x 94 = 188 punten
Puntentotaal: 1904
Bron: Pindakaas
https://image.tmdb.org/t/p/w780/vwJrtTKmpAsuvGlzBeO871OCHi9.jpg
Onterecht dacht ik deze trilogie van korte zwart-wit films al gezien te hebben, maar ik bleek hem door elkaar te halen met de Bill Douglas Trilogy die ik op blu-ray heb. Dat krijg je met twee zo vergelijkbare BFI uitgaves. Snel opgezet dus maar voor deze challenge.
De autobiografische Terence Davies Trilogy "bestaat uit drie delen: "Children", "Madonna and Child" en "Death and Transfiguration" en gaat over de tienjarige Robert. Hij heeft een moeilijke vader en een strenge school, waardoor zijn jeugd onaangenaam is. Als hij 23 is leeft hij nog altijd bij zijn moeder en leidt hij een treurig bestaan als homoseksueel in de kast. In het laatste deel krijgt hij te maken met de dood van zijn moeder en uiteindelijk het in het reine komen met zichzelf en zijn verleden."
De in oktober overleden Terence Davies was geen regisseur die in een rap tempo films uitpoepte, noch waren die films zelf bijzonder vlot. Maar wie zich aanpast aan het tempo, vindt hier een bijzonder fijne filmmaker. Van zijn later werk Distant Voices, Still Lives (1988), The Long Day Closes (1992) en A Quiet Passion (2016) heb ik erg genoten, en films als Sunset Song (2015) en Benediction (2021) liggen op de kijkstapel.
Bedrukkend is zijn deze films over zijn jeugd en volwassen worden wel; je benijdt Terence's alter ego Robert niet. Maar een beheerst en fijn gestileerd staaltje filmmaken is het wel, al zal er voor veel mensen vermoedelijk te weinig gebeuren om de aandacht vast te houden.
3,8*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Bundeling van de oudste Mary Pickford films die ik kon vinden
8. Two Memories (Short 1909) - IMDb
6 minuten
In tegenstelling tot sommige bronnen beweren niet het debuut van Mary Pickford. Ze speelde al kleine rolletjes in 2 andere films uit hetzelfde jaar. In deze film is Mary maar een seconde of 10 in beeld in het begin om haar zus te feliciteren met haar huwelijk met een oudere man. De vrouw houdt van feesten terwijl haar echtgenoot thuis op haar zit te wachten. Het was zoals die song "Darling go home your husband is ill..." Moralistisch maar best ok.
9. His Duty (Short 1909) - IMDb
6 minuten
Een nog kleinere rol voor Mary deze keer is ze gewoon toeschouwer bij straattheater met een dansend aapje. het verhaal draait om de verjaardag van een jonge man die deze viert samen met zijn moeder en zijn oudere broer die politieagent is. Achteraf blijkt de jongste van de broers een ordinaire dief en zijn grote broer ziet geen andere optie dan zijn broer the arresteren. Dat doet pijn onder het oog van hun moeder. Weinig bijzonder.
10. The Violin Maker of Cremona (Short 1909) - IMDb
12 minuten
Eindelijk een hoofdrol voor Mary waarin ze de bekoorlijke dochter (Giannini) is van een edelman. Haar vader looft voor de beste vioolbouwer een gouden halsketting uit alsook de hand van zijn dochter. Dit vindt Giannini maar niets want ze heeft al een vriendje (Sandro gespeeld door Owen Moore) en maakt zich zorgen als ze er achter komt dat de kreupele Filippo (David Miles) die de beste vioolbouwer is ook zal meedingen. Giannini houdt ook van Filippo maar als vriend en haar zorgen worden nog groter als Filippo zijn liefde aan haar betuigd. Filippo besluit het liefdesgeluk van Giannini en Sandro niet in de weg te staan. Dit begint al interessanter te worden. Leuke tidbit is dat Mary en Owen Moore nog vaker geliefden zouden spelen en zelfs trouwen in 1911.
FTV silent
Punten: 24 x 2 = 48
Totaal: 138+ 24 = 162
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
11. The Lonely Villa (Short 1909) - IMDb
12 minuten
FTV silent
Punten: 12 x 2 = 24
Totaal: 162 + 24 = 186
Zoals een recensent opmerkte home invasion 1909 stijl. En voor de middelen is het best wel goed gedaan, de hele opbouw met een van de inbrekers die de vader (David Miles) weglokt met een brief en vervolgens het inbreken met enkel de moeder (Marion Leonard) en haar 3 dochters (Mary Pickford speelt de oudste) die alleen thuis blijven. Had best nog wat langer mogen duren maar dat stond het budget wellicht niet toe.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
12. The Son's Return (Short 1909) - IMDb
12 minuten
FTV silent
Punten: 12 x 2 = 24
Totaal: 186 + 24 = 210
Mijn 5de vandaag met Mary Pickford en D.W. Griffth en als regisseur. Deze keer speelt Mary de rol van de geliefde van de zoon die succes en rijkdom gaat zoeken in de grote stad om zijn geliefde en bescheiden Joodse ouders (die een hotel uitbaten) fier te maken. Jaren later keert hij terug naar huis met een dikke portefeuille, maar wordt niet door zijn ouders herkend. De ouders blijken in de financiële problemen zitten en zien het bestelen van hun zoon als een uitweg. Volgens mij is dit gebaseerd op een bijbelse parabel met een twist. Mary heeft niet veel te doen, nogal matig.
Theunissen
-
- 12268 messages
- 5513 votes
92 minuten (FTV)
Puntentotaal: 470 + 2 x 92 = 654 punten
Eigen score: 2.0*
https://cdn1.aznude.com/katherinehicks/blackwhitesex/Hicks-Black-White-Sex_771040.jpg
https://cdn1.aznude.com/maiathomas/blackwhitesex/Thomas-Black-White-Sex_771031.jpg
Australisch experimenteel drama in zwart-wit, waarin alleen maar gepraat wordt en dat circa 93 minuten lang. Het concept is opzicht leuk gevonden en de dialogen zijn zeker niet slecht, maar ik vond het toch vooral saai en langdradig en volgens mij had men deze film ook kunnen afdoen in circa 60 minuten.
We zien een regisseur (Matthew Holmes) met diens hele crew in de filmstudio staan om de prostituee Angie (gespeeld door Katherine Hicks, Anya Beyersdorf, Valerie Bader, Roxane Wilson, Michelle Vergara Moore, Dina Panozzo, Saskia Burmeister en Maia Thomas), die zichzelf introduceert als "I'm Angie, and I'm a sex worker", te interviewen voor een film in zwart-wit. Oftewel we kijken naar een film die gaat over een film die gemaakt gaat worden.
"Black & White & Sex" lijkt in eerste instantie op een casting, vervolgens op een interview, maar aan het einde heb je dan toch het idee dat je naar een film hebt zitten kijken. Maar het was geen film voor mij (ik heb ook regelmatig vooruit zitten te spoelen) en zonder deze "Black-white filmchallenge" had ik de film ook nooit gekeken.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
13. The Faded Lilies (Short 1909) - IMDb
8 minuten
FTV silent
Punten: 8 x 2 = 16
Totaal: 210 + 16 = 226
https://i.ytimg.com/vi/s9sht5KgIus/maxresdefault.jpg
Het moest er toch eens van komen dat er eens iets heel dom tussen zou zitten en bij de 6de Griffith/Pickford is het prijs. Mary valt niets te verwijten die is maar een toeschouwer op een feest aan het begin van de film. Op dit feest ontvangt een vioolspeler (David Miles) een teken van appreciatie in de vorm van een boeket lelies van de knappe gastvrouw. Hij ziet dit als een liefdesbetuiging, maar komt van een kale kermis terug. Vervolgens wordt hij gek en depressief, is er gedoe met een psychiater en de vrouw in kwestie die een show moet opvoeren om hem te bedaren (ik heb achteraf moeten lezen wat er gebeurde want ik had totaal geen idee wat er aan het gebeuren was). Het leek een beetje op The Violin Maker (met dezelfde hoofdrol ook nog) maar dan compleet over de top.