- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- OOYCZV Challenge
OOYCZV Challenge
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
52. Edge of Darkness (Film, 1943)
Thema: Zwart-Wit
Algemeen klassement: FTV + registratie = 102+ 2 = 104
Duurklassement: 120 minuten 4573 + 120 = 4693 punten
Eigen waardering 3,5*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/2000/2882.jpg?cb=1565279172
Een oorlogsfilm die midden in de Tweede Wereldoorlog is gemaakt door Lewis Milestone, die bekend is van het al even goede oorlogsepos "All Quiet on the Western Front" (1930) Nu werd deze film gemaakt in 1943, toen de uitkomst van de tweede wereldoorlog nog twijfelachtig was, en is zonder enige twijfel propaganda voor een anti-nazi-boodschap. Echter is het ook een opmerkelijke en brute oorlogsfilm! (de grenzen van de productiecode werden absoluut opgezocht)
De film begint met een nazi-vliegtuig dat over een slaperige stadje vliegt. Ze zien een Noorse vlag trots wapperen in de wind, slaan alarm, en de erop uitgestuurde Duitsers ontdekken dat het hele stadsplein bedekt is met dode lichamen. De gebeurtenissen voorafgaand worden onthuld in een flashback. Wat eigenlijk erop neerkomt dat de dappere dorpelingen van Trollness het opnemen tegen de slechte nazi's.
Dat scenario van Robert Rossen onderzoekt geduldig de spanningen die sluimeren onder bewoners die zich ergeren aan de nazi-bezetting. En hoe! Er zijn voldoende scènes waarin de lokale bevolking worden vernederd en er is zelfs een gesuggereerde verkrachtingsscène! (die zoveel beter was, dan er wel iets van te tonen!) Wanneer de tijd dan rijp is voor de kogels om te vliegen, zetten Milestone en cameraman Sid Hickox camera-on-track-techniek in om een dorp vast te leggen dat verandert in een slagveld.
Die gevechtssequenties zijn verrassend goed uitgevoerd en er is een ongebruikelijk bruutheid (wel zonder bloed) voor zijn tijd. De speciale effecten omvatten ook voor de handliggende miniaturen. Die komen van hand van Lawrence Butler (Things to Come) en Willard Van Enger (Casablanca) daarnaast werd toekomstige regisseur Don Siegel (Invasion of the Body Snatchers, Dirty Harry, Escape from Alcatraz) gecrediteerd voor de montage van de film!
Aan het einde werden de Amerikanen eraan herinnerd dat bezet Europa het veel, veel erger had. Denk aan Noorwegen! Maar ondanks het uitgangspunt van de film,(of misschien juist daarom?) in combinatie met geweldige cinematografie en goede uitvoeringen van Flynn, Ann Sheridan en vele andere grote namen maken dat dit een onderscheidende goede gruizige oorlogsfilm was!
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Thema: Turkey
Algemeen klassement: FTV + registratie = 104+ 2 = 106
Duurklassement: 85 minuten 4693 + 85 = 4778 punten
Eigen waardering 2,5*
Lollig doen met een lycantroop... voor een low-budget film is het niet volkomen onaangenaam. Met slechts 85 minuten zou dit nooit lang kunnen worden genoemd, vooral omdat de aftiteling daadwerkelijk na 70 minuten al rolt, waarna er nog een reeks post-credits volgt. Echter is het onvoldoende met zowel zijn komedie als horror. Veel scènes worden uitgerekt wat de spanning niet ten goede komt. De grappen vallen plat, en je kunt niet anders dan denken dat het bloediger (over-de-top) had moeten zijn. Regisseur Dominic Brunt die in het Verenigd Koninkrijk bekendheid geniet door zijn rol dierenarts Paddy in de soap Emmerdale Farm werkt al langer aan horror- en thrillerfilms (voor horrorliefhebbers was Attack of the Adult Babies uit 2017 een ware verrassing en één van de verpleegsters uit die film heeft hier een kleine terugkeer voor een droomsequentie) Dit is zijn vijfde film Het is niet eenvoudig om een goede weerwolf-horrorfilm te maken, veel hangt af van de kwaliteit van die weerwolf. Tja een laag budget dus er is geen grote transformatiescène maar de gezichtsprotheses van het beest zijn best in orde met een geheel eigen look. Brunt verdient zeker eer want hij is niet verlegen om de weerwolf te laten zien En maakt slim gebruik van gerichte verlichting en mist tijdens de buitenscènes, want een weerwolf met tegenlicht ziet er (bijna) altijd wel cool uit! Ondanks die bekwaamheid en enkele momentjes die opvallen is de film onbevredigend en eenvoudig vergeetbaar.
Shaky
-
- 3736 messages
- 13046 votes
Thema: Misleidende marketing
Algemeen klassement: 46 (FTV)
Duurklassement: 2500 punten
Ohhh wat gemeen. Noomi Rapace als lokkertje inzetten, claimen dat dit zoals The VVitch en andere folk horror is, om vervolgens gewoon een nietszeggend project van en voor pretentieuze leden van de smell-your-own-fart-movement te zijn.
Onvoldoende.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
31. Terror at Orgy Castle (1971) - IMDb
FTV
Thema: skin flick, turkey
Duur: 63 minuten
https://www.cutscenes.net/contents/videos_screenshots/4000/4331/preview.mp4.jpg
De laatste nog op stapel van Zoltan Spencer en ook dit is weer een oefening in saaiheid ondanks dat er bijna constant naakt is te zien. Hier kregen we dezelfde kerel uit Danish & Blue die samen met zijn vriendin in een kasteel beland van een gravin en haar knecht Igor (oh ja hoe origineel). Veel plot is er niet, enkel dat het koppel wordt verleid en zal worden ingewijd in de perversiteiten van de gravin en haar gevolg. Ik heb ook The Satanist van deze regisseur gezien waarvan ik me nauwelijks iets herinner en het leent kennelijk nogal veel elementen uit die film. De vrouwen zijn wel aantrekkelijk maar de seks is zo vreselijk saai dat ik tegen halfweg de film op dubbele snelheid heb afgespeeld. De films van de heer Zoltan zullen zonder probleem in de prullenbak belanden op Sisters in Leather en Screentest Girls na dan die dan toch nog een kleine herkijkwaarde kunnen hebben.
Algemeen klassement: 2 + 60 = 62 punten
Duurklassement: 63 + 1936 = 1999 punten
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
22. Serenity (2005)
Thema: Sci-Fi Comedy
Algemeen klassement: 44 (FTV)
Duurklassement: 2392 punten
(afbeelding)
Totaal niet mijn genre dit, maar toch heb ik me niet verveeld bij deze über foute ruimteschepen en piew piew-geluidjes film. Ik heb Firefly nooit gezien en dit is daar blijkbaar het vervolg op. Nou goed, ook als losstaande film is het volledig te volgen en heb ik nergens het gevoel informatie te missen.
De toon is zo wisselvallig als de pest. Het eerste uur voelt aan als een soort parodie met non-stop flauwe grapjes en oneliners om de laatste drie kwartier to-taal om te slaan naar een actie film met hoog tempo en weinig nonsens meer.
Mag ik wel even zeggen dat het verslaan van de onverslaanbare The Operative te pathetisch voor woorden is?
een team getrainde bewakers maakt geen schijn van kans tegen deze sneller dan licht killer. Maar onze hoofdpersoon slaat hem op zijn adamsappel en de 'eind baas' is verslagen
wat een flop van een finale. Ik ga gewoon een voldoende geven, wie doet me wat. 3*
Ik schiet je terplekke af hoe durf je een voldoende geven aan zo een misbaksel haha

Maar serieus ik heb deze film in een ver verleden gezien en ik snapte er niet al te veel van. Misschien omdat ik evenmin de voorganger (TV serie) had gezien ofwel snapte ik niks van dat hele universum. De Matrix heb ik ook nooit gesnapt.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
32. Une femme aux abois (1967) - IMDb
FTV
Thema: turkey, zwart/wit, Something Weird Video
Duur: 72 minuten
Nog zo een vergeten film die Something Weird Video uiteindelijk uit de vergetelheid heeft gehaald. Hoewel de film wel een erotische sfeer uitstraalt is het toch eerder een misdaad drama met een eenvoudig plot maar de regisseur maakt toch een aantal rare keuzes hierin waardoor dat gehele plot eigenlijk in de weg gaat zitten van de filmbeleving. Dit blijkt een Franse film te zijn maar ik zag de Engelse dub die dan is vertaald als 'The Slave'. Een Nederlandse poster op imdb spreekt dan weer van ' gevangene van haar hartstocht' hetgeen de film iets beter beschrijft. Maar waar gaat het nu om? In het kort een mooie blonde Evelyne is 10 dagen alleen thuis terwijl haar (veel oudere?) echtgenoot op zakenreis is. Ze heeft het gezelschap van een jonge kerel, die eigenlijk fungeert als een gigolo. Het was me ook nooit duidelijk of ze hem nu eigenlijk had ingehuurd of daadwerkelijk haar minnaar was. Dan duikt haar sleazy halfbroer op met een jonge in het begin niet erg spraakzame vrouw (Claudine) met haren tot op haar kont en een zonnebril op. Broer heeft een overval gepleegd en veel geld buitgemaakt en dwingt zijn halfzus om hem enkele dagen onderdak te geven. Hij heeft immers compromitterende foto's van haar en dat ze hem betrapt met haar gigolo is een bonus. De gigolo valt al snel voor Claudine, we krijgen wat erotisch geladen scènes en seks maar die eerder suggestief of buiten beeld. Om het naakt moet je deze film ook niet kijken, dat is beperkt. Nu goed het was 1967 maar van een Franse film verwachtte ik niet zo een terughoudendheid. Aan de andere kant was het wel duidelijk dat regisseur Max Pecas niet voor een pure erotische film wilde gaan, maar ik vond 2 erotische momenten wel het beste van de film: de een is waar de broer zijn halfzus opdraagt kledingstukken uit te trekken in ruil hiervoor kreeg ze compromitterende foto's, maar dat zwijn had natuurlijk nog steeds de negatieven. Het andere moment is wanneer er nog een derde partij opduikt, een kale man die uit is op wraak op broer (kennelijk was hij door diens toedoen in de gevangenis beland) vergezeld van een verleidelijke vrouw. Als kaalkop broer heeft vastgebonden aan een boom en hem aftuigt is de vrouw zo opgewonden dat ze met haar topless lichaam tegen een boom gaat schuren. Het eindigt dan nog met een ongeluk, achtervolging, schieten en iets wat voor een happy end moest doorgaan. Aardig maar had toch veel beter gekund door meer focus te leggen op het conflict tussen Evelyne en haar halfbroer en wat meer terreur van die laatste. De toevoeging van de kale man en zijn wraakactie was niet slecht maar nogal vergezocht en leek toch meer om de film wat meer te rekken en wat actiescènes te geven. Het was vooral het karakter van de gigolo die de stoorzender was door zijn avontuurtje met Claudine. Hun intieme momenten samen zijn niet meer dan opvulsel en ook niet interessant ondanks haar mooie verschijing en lichaam.
Algemeen klassement: 2 + 62 = 64 punten
Duurklassement: 73 + 1999 = 2072 punten
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
54. Circle of Iron (Film, 1978)
Thema: Grindhouse Cinema
Algemeen klassement: FTV + registratie = 106+ 2 = 108
Duurklassement: 102 minuten 4778 + 102 = 4880 punten
Eigen waardering 3*
https://i.ebayimg.com/images/g/dS4AAOSwtE1hh9dd/s-l1600.jpg
“You can't step on the same piece of water twice”
Bijzonder maf werkje! Het scenario voor deze film ('The Silent Flute') is ontwikkeld door Bruce Lee, met hulp van acteur James Coburn (The Great Escape, Pat Garrett & Billy the Kid, Cross of Iron) en scenarist Stirling Silliphant (Village of the Damned, The Poseidon Adventure,The Towering Inferno) en Lee zou er zelfs in spelen, maar zoals we weten stierf hij 1973 en daardoor is deze film nooit in productie gegaan.
Een paar jaar na Lee's dood kreeg dit project, nadat sommige delen van het script waren herschreven door Stanley Mann (Conan the Destroyer, Firestarter), groen licht en kreeg David Carradine de vier-in-één-rol. Het resultaat werd een vreemde mix van oosterse Zen-filosofie, vechtsport en humoristisch avonturenverhaal. Oprecht maar ook iets wat niet al te serieus kan worden genomen.
Cord (ene Jeff Cooper met White Snake-kapsel) is een krijgskunstenaar die tegen elke prijs naar de tempel van Zetan (Christopher Lee)wil, omdat die tovenaar iets bezit dat 'Boek der Verlichting' heet. Tijdens zijn reizen ontmoet en leert Cord levenslessen van een blinde fluitspeler, (Carradine) "Monkeyman" (Ja, heus kung-fu apen met een verklede Carradine als koning!) dood hemzelf (Carradine alweer) en Chang-Sha, een reizende krijgsheer (Ja, Carradine opnieuw)
Alhoewel de hoofdpersoon door een houterige iemand die geen vechtsport kent, wordt gespeeld en de gevechten allemaal slecht gefilmd en de choreografie is, nou euh,...knudde. Maar ach, de film concentreert zich sowieso meer op Cooper en Carradine. Een cameo van Christopher Lee? Roddy McDowall? En hoe krijg je het überhaupt voor elkaar om Eli Wallach (The Good, the Bad and the Ugly), een man die tien jaar in een vat met olie heeft gezeten om zijn onderste helft op te lossen, te laten spelen? Het is misschien niet zo opwindend als het had kunnen zijn maar het bezit wel een aantal sympathieke kwaliteiten en absoluut geen standaard B-film...!
Number23
-
- 8638 messages
- 5678 votes
Ik ben mezelf goed aan het saboteren de laatste weken door mijn meer recente lijstje af te werken. Niet alle films waren goed te noemen, maar in principe past het allemaal in mijn comfortzone.
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
Thema: Skin flick
FTV - 156 minuten
Algemeen klassement: 2 punten = Totaal 56 punten
Duurklassement (bekeken minuten): 2790 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1991.jpg?cb=1504953631
Tja, ik vond hier ook niet zoveel aan. Wat ooit begon als een script van Gore Vidal over decadentie en corrumperende macht (schijnbaar) is in ieder geval geëindigd als het soort film wat je van Penthouse-man Bob Guccione kan verwachten. Er is een hoop geld tegenaan gesmeten, en dat zie je op zich ook wel aan de decors en natuurlijk de A-list acteurs zoals Malcolm MacDowell, Peter O'Toole, Helen Mirren en John Gielgud. Maar dit is verder 2.5 uur kijken naar een wat dure Penthouse-film die vooral z'n best doet om decadente scenes te laten zien, een hoop fallussen in de achtergrond te hebben, en veel gratuit naakt van zowel mannen als vrouwen. Maar dat verveelt op een gegeven moment wel een beetje, en verder is hier weinig aan te beleven. Dat de echte Caligula ook echt decadent was en dit soort streken uithaalde (en waarschijnlijk nog wel erger) geloof ik graag, absolute macht voor gefrustreerde paranoïde mafkezen is geen goed idee maar is wel vaker gebeurd in het oude Rome. Maar dat levert nog niet een boeiende film op, het was aftellen tot het einde in zicht kwam. 1.5*
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4886 votes
54. Gunga Din (1939)
Thema: Zwart/Wit-film
FTV - 117 minuten
Algemeen klassement: 108 punten
Duurklassement (bekeken minuten) : 4727 punten
Eigen Rating : 3.5*
https://assets.mubicdn.net/images/film/10161/image-w1280.jpg?1481133429
Zou Steven Spielberg hier zijn inspiratie zijn gaan zoeken voor zijn "Indiana Jones"? Ik vond het toch een vermakelijke avonturenfilm vol actierijke gevechtsscènes. Alleen de humor vond ik niet zo geslaagd en Grant zijn personage kwam nogal sullig over.
Noodless
-
- 10042 messages
- 6178 votes
Thema : gezien het plot een film die niet snel een kijkbeurt zou hebben gehad
FTV - 115 min.
alg klassement : 73 + 2 = 75 punten
duurklassement : 3784 + 115 = 3899 punten
https://bacaterus.com/wp-content/uploads/2021/12/sinopsis_-14.webp
Apart filmpje dat op het eerste zicht niet echt op mijn lijn ligt, maar beter uitpakt dat je op voorhand zou vermoeden. Misschien wel te speciaal gezien het bizarre plot waarbij het verhaal wel echt rare kronkels heeft, maar naar het einde toe als geheel duidelijker wordt. De climax is verrassend. Er zitten een paar gore scènes in de film , maar de fantasie heeft wel de bovenhand. De effecten zijn ook heel speciaal, raar van opzet ...maar wel mooi gemaakt.
Het verhaal is niet altijd even boeiend en verliest in het middenstuk wat van zijn kracht. Gezien de effecten en de opzet van het bizarre verhaal dat een originele insteek heeft, weet de film toch voldoende te vermaken. 6,5/10
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
Die IMDb Bottom 50 doen we het natuurlijk niet voor, dit pareltje heeft een score lager dan de nummer één van die lijst (2.0 vs 2.1, alleen niet genoeg stemmen om op de lijst te komen denk ik).
29. Frankenstein Island (Film, 1981)
FTV - 97 minuten
Algemeen klassement: 2 punten = Totaal 58 punten
Duurklassement (bekeken minuten): 2887 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/18000/18258.jpg?cb=1638706128
Een bizar plotloos gebeuren. Of misschien is plotloos niet helemaal het juiste woord, er gebeurt namelijk best veel maar het heeft allemaal een logica en samenhang van niks. Een paar ballonvaarders stranden op een eiland, er zijn kuddes dames in luipaardbikini's, een oude nazaat van Frankenstein én een van Van Helsing (ja inderdaad, da's uit een ander verhaal), zombies, het zwevende hoofd van John Carradine, maar waarom dingen gebeuren lijkt compleet willekeurig. Wel zijn er nog mad scientist bases, kung fu gevechten, machinegeweren, en de meest idiote gesprekken. Ik kan niet anders dan het gemiddelde omhoog trekken. 1.5*
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
Terug naar de Bottom 50, nummer 4:
30. SuperBabies: Baby Geniuses 2 (Film, 2004)
FTV - 90 minuten
Algemeen klassement: 2 punten = Totaal 60 punten
Duurklassement (bekeken minuten): 2977 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/24000/24609.jpg?cb=1488060455
Pff, je krijgt hier spontaan een hekel aan kinderen van. Ontzettend irritant filmpje met een hoop pratende babies (die zijn irritant), een baby met superkrachten of zo (die is ook irritant), en iets van een strijd tegen bad guys en uiteraard heel veel infantiele humor. Ook allemaal hoogst irritant. En dan is dit nog niet eens het genre slechte film waar het nog so-bad-it's-good kan worden (Manos, The Room, die meuk van Paris Hilton) maar waar het slecht blijft. Misschien dat het voor het doelpubliek nog iets beter te doen is, maar ik trek dit vrij slecht. 1.0*
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
31. Daniel - Der Zauberer (Film, 2004)
FTV - 80 minuten
Algemeen klassement: 2 punten = Totaal 62 punten
Duurklassement (bekeken minuten): 3057 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/25000/25821.jpg?cb=1640434113
Ik heb al een paar draken gezien, maar dit is echt een goeie kandidaat voor slechtste film ooit. Het is een soort vanity-film voor een Duitse D-artiest - de Daniel uit de titel, schijnbaar ooit derde geworden bij Idols. Het zal dan ook niet verbazen dat we veel muziekscenes te zien krijgen, en die zijn al best beroerd. Het is natuurlijk typische Idols-muziek, en daarbovenop is Daniel een androgyne Michael Jackson wannabe met ook nog eens een matige stem en een dik Duits accent. Maar laten we eerlijk zijn, ondanks de belachelijke camerabewegingen waar je een beetje misseljk van wordt, vergeleken met de rest van de film is dat nog enigszins kijkbaar, de rest is echt hilarisch slecht. Daniel die emotioneel fanmail gaat voorlezen aan z'n familie, die gepest wordt door domkoppen maar een inspirerend voorbeeld is voor nog veel meer, en die zelfs zo empathisch is dat hij zijn potentiële moordenaar in tranen brengt en met z'n eigen emoties in contact brengt. Volgens het verhaal natuurlijk, want het komt niet echt over, Daniel is duidelijk een verlegen nerd en geen inspirator. Waar natuurlijk niks mis mee is, maar Lommel probeert er een andere draai aan te geven. Het is echt genant beroerd, en met name de acteerpogingen van Daniel zijn hilarisch. De film staat niet meer in de Bottom 100 aangezien het aantal benodigde stemmen is opgehoogd, maar deze past wel ergens onderaan de IMDb-lijst ja. 0.5*
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
55. The Death of April (Film, 2012)
Thema: Turkey, found footage
Algemeen klassement: FTV + registratie = 108+ 2 = 110
Duurklassement: 90 minuten 4880 + 90 = 4970 punten
Eigen waardering 1*
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNjQwMDMyMzczOF5BMl5BanBnXkFtZTcwMDM5NDg4Nw@@._V1_.jpg
Found footage is een van de gemakkelijkste en regelmatig ook goedkopere vorm van horrorfilms maken. De films bezitten of onbewerkt beeldmateriaal van een handcamera die altijd mee gaat of het is in documentaire-stijl waar je de zogenaamd gevonden beelden krijg te zien, te vergelijken met Cold Case Files- serie. oftewel mockumentary. Deze combineert dat een beetje door ene Meagen een videodagboek te laten bijhouden en homevideo's en pratende hoofden over haar te laten vertellen. Op IMDB staat de releasedatum van deze film op 2022 maar oorspronkelijk werd het in 2012 opgenomen. Geen goed teken natuurlijk als een film tien jaar op de plank blijf liggen! Misschien voelde het toen ook frisser en origineler (al heb ik sterke twijfel) aan. maar nu is het niet bepaald meeslepend, zelfs als er een Ouija-bord verschijnt, gebeurt er niets engs. Het resultaat is een film die gewoon beelden achter elkaar plaats waardoor The Death of April het video-equivalent is van achtergrondgeluid.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
56 Megan Is Missing (Film, 2011)
Thema: Turkey, found footage
Algemeen klassement: FTV + registratie = 110+ 2 = 112
Duurklassement: 85 minuten 4970 + 85 = 5055 punten
Eigen waardering 2,5*
https://filmovisruba.files.wordpress.com/2012/03/poster223.jpg
In 2011 na het uitkomen van de film, verbood men deze in Nieuw-Zeeland wegens "aanstootgevend" In 2020 ging de film viraal op het TikTok-platform en noemden men het "traumatiserend". De film bezat dus enige reputatie... Echter nu na het zien is het best vrij tam, zeker voor het eerste uur. Het is een film in het Found Footage- genre Daarom zie je twee meisjes; Megan het wilde kind en Amy de verlegen, chatten via de webcam of op video of telefooncamera's, ze gaan ook naar feestjes en er zijn een paar opvallendere scenes met grensoverschrijdend gedrag. Helaas is het vaak doorspekt met onbelangrijke of on-gerelateerde verhaallijntjes. Daarnaast krijg je nergens echt het gevoel dat je ook met verloren beeldmateriaal heb te maken. Die is vooral een soort willekeur; werkelijk een moordenaar die opnames maakt met een videocamera, gooit die in de prullenbak vlakbij het plaats-delict? De laatste 20 minuten zijn dan wel redelijk heftig te noemen, met verkrachting, marteling en herhaaldelijk smeken van het meisje. Maar daarvoor moet je wel eerst een heleboel onzin doorstaan!
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Algemeen klassement: FTV + registratie = 112+ 2 = 114
Duurklassement: 60 minuten 5055 + 60 = 5115 punten
Eigen waardering 2*
Hoofdstuk 1 man en vrouw eten een aardappel en doen een dansje
Hoofdstuk 2 man hakt hout en een andere vrouw begraaft haar man, waarna ze met zijn drieën aardappels eten en ja hoor ze gaan dansen...op techno? Kan het zijn dat ik iets gemist heb... een radio? Het plot zeg toch duidelijk in 1906.
Hoofdstuk 3 de twee vrouwen fabriceren een kruis en ondertussen keuvelen ze wat over de dood, dromen en nachtmerries, helaas gooit een gloeiend figuur roet in het eten en is er geen dansje. Was dat de zeeduivel uit de titel, die deze mensen lokt ? Tja niet dansen is frustrerend dus droom je in flikkerend herhalende zwart-wit beelden...
Hoofdstuk 4 Een van de vrouwen is zoek, man gaat naar de stad, dus eet de andere vrouw alleen aardappel, man komt moe terug daarom doen beiden een dansje alleen. Vrouw gaat weg en een andere gloeiend figuur jaagt de man uit de hut. Man zoekt vrouw, vrouw vindt andere vrouw en een licht doet hen verdwijnen. Man gaat dood aan een keelwond. Misschien was het de Apocalyps of de zeeduivel. Of misschien ook niet. Misschien was iedereen de hele tijd al dood. Of was het een verwijzing naar iets Bijbels? (Paternoster is "Onze Vader" ) Wie weet? Ik zeker niet! Ik denk ook dat ik geen spoilers heb geplaatst...want het Hoe, Wat, Waarom verklap ik er niet mee...lijkt er ook niet te zijn. Het is echter nog aardig mooi gefilmd, maar verder een typisch hipster ding dit, opzettelijk vaag en natuurlijk in het O zo hippe afwijkende beeldverhouding.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4886 votes
55. Only Angels Have Wings (1939)
FTV - 121 minuten
Algemeen klassement: 110 punten
Duurklassement (bekeken minuten) : 4848 punten
Eigen Rating : 2.5*
https://www.zekefilm.org/wp-content/uploads/2017/12/only-angels-have-wings-4.jpg
Toevallig nog een Cary Grant film. Alleen vond ik deze toch maar een beetje eentonig en saai. Veel rondvliegende schaalmodellen die voor de zoveelste keer proberen een pas te overvliegen. Duizend keer vroeg Grant voor een lucifer. Jean Arthur is mooi om naar te kijken maar haar personage was toch maar een vreemd iemand. Zo plots besluiten om daar te blijven voor Geoff, waar ze niet mag tegen zeggen om te stoppen met dat gevaarlijke vliegwerk, maar in essentie zou ze dat toch liever hebben. Neen, dit was niet echt iets om enthousiast over te worden. Alleen over Rita Hayworth dan. Ik ga toch nog een paar films opsnorren met haar, want 't is toch een knappe madame 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
33. One Naked Night (Film, 1965)
FTV
Thema: zwart/wit, Something Weird Video
https://worldscinema.org/wp-content/uploads/2019/02/One-Naked-Night-19653.png
Verrassend dat deze op MovieMeter staat. typische jaren 60 exploitation met voice over narration door het hoofdpersonage. Het blijft allemaal tam zowel op het vlak van naakt en vrijages (seks kun je dat echt niet noemen) met een flauw verhaaltje van een jonge vrouw op zoek naar werk, nachtleven en liefde in de grote stad. Gezien de fragmentarische vertelling is het zoiets wat je op de achtergrond kan opzetten als hoorspel, waarbij een alarm moet worden gezet om het naakt te kunnen zien anders ga je het sowieso missen. Audrey Campbell (die ik vooral ken als Olga van de Olga films) als lesbisch karakter en een douchescène (ie boven) is zowat het enige lichtpuntje in dit saai vehikel. Dat de film gemiddeld alsnog 5,1 haalt op imdb kan ik moeilijk begrijpen.
Algemeen klassement: 2 + 64 = 66 punten
Duurklassement: 72 + 2072 = 2144 punten
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
34. Smoke and Flesh (Film, 1968)
FTV
Thema: zwart/wit, drugsploitation, turkey
Duur: 68 minuten
https://www.grindhousedatabase.com/images/Smo_Fle.jpg
Tja niet zo slecht deze drugsploitation film, maar het duurt toch wel even voor het allemaal op dreef komt. We krijgen een aantal leuke scènes: oude man die vraagt of een van de studenten seks wil hebben met zijn nog jonge vrouw zodat hij inspiratie heeft voor een nieuw verhaal, meisje en jongen die een racewedstrijdje houden met speelgoedauto's, de verliezer moet een kledingstuk uittrekken en een koppel dat wat speelt met slagroom dat eindigt in de jongen die slagroom spuit op het naakte lichaam van een donkere schone en het van haar sexy lichaam aflikt. Tot slot is er nog een bikerbende die de party komt crashen maar schokkend is het uiteindelijk niet. Vrij plotless en het had allemaal wel wat meer gehouden. Nu blijft het niet meer dan aardig en net geen voldoende omdat er lange momenten eigenlijk niet veel interessants gebeurt.
Algemeen klassement: 2 + 66 = 68 punten
Duurklassement: 68 + 2144 = 2212 punten
Noodless
-
- 10042 messages
- 6178 votes
Thema : Blaxploitation
FTV - 95 min.
alg klassement : 75 + 2 = 77 punten
duurklassement : 3899 + 95 = 3994 punten
https://m.media-amazon.com/images/I/71Em-9ycZXL._SL1500_.jpg
Deze Blaxploitation misdaadfilm weet toch niet echt te vermaken. Heel veel personages passeren en de actiescènes maken weinig indruk. Het verhaal hobbelt wat op en neer waarbij de climax redelijk chaotisch overkomt door overvolle schietmomenten. Het slot waarbij er wordt afgerekend met de schuldige van de moord op Scott, de broer van Gunn stelt ook al weinig voor. 4/10
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
FTV
Thema: zwart/wit, turkey
Veel zinnigs kan ik niet over deze film niet zeggen. De bedoeling was wellicht om een sexploitation te maken met een misdaadthema. Er is wat naakt en er is vooral veel gedans en veel muziek met een plot over een drugsroof dat totaal niet interessant of te volgen is. Aan het eind is er nog een lange achtervolgingsscène met vechten en schieten die veel te lang door bleef gaan wellicht om tot een minimum speelduur te geraken. Dit ben ik morgen al vergeten
Algemeen klassement: 2 + 68 = 70 punten
Duurklassement: 72 + 2212 = 2284 punten
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
32. The Color Purple (Film, 1985)
Thema: OOYCZ: sentimentele dramafilms
FTV - 154 minuten
Algemeen klassement: 2 punten = Totaal 64 punten
Duurklassement (bekeken minuten): 3211 punten
https://image.tmdb.org/t/p/w780/hwB0xONWsVEq4hCdjvnd7EB1200.jpg
Het is fraai gefilmd, met beelden die zo uit het diepe Zuiden van begin vorige eeuw lijken te komen. En daar eindigen voor mij de positieve noten, want na tweeënhalf uur aan sentimentaliteit met de subtiliteit van een botte bijl is mijn humeur wel redelijk vergald. De morele lessen over de rol van vrouwen in zwart Amerika worden er vol ingepeperd, en de typetjes van zowel de mannen als de vrouwen hier zijn nogal plat. Met ook nog wat rare slapstick-humor op momenten (de scenes met Miss Millie bijvoorbeeld), wellicht om de serieuze toon soms te doorbreken? Het werkte voor mij in ieder geval voor geen meter, en dan ook nog eens tweeënhalf uur. 1.5*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
FTV
Thema: zwart/wit, sexploitation
Duur: 73 minuten
https://quadcinema.com/wp-content/uploads/2017/07/aroused.jpg
Jammer dat de synopsis hier eigenlijk praktisch de hele film weggeeft en die heb ik gelukkig niet op voorhand gelezen. Van alle sexploitation films uit de 60s (en dat is ondertussen een behoorlijk grote lijst) is dit toch een van de betere. Dit voelt eigenlijk aan als Psycho maar dan met af en toe wat naakt en zonder het overbodige psychologische geneuzel aan het eind. Als Psycho voor zijn tijd schokkend was, gaat deze toch nog een (klein) stapje verder. Een rauwe sfeer met een zweem van erotiek en vleugje film noir.
Algemeen klassement: 2 + 70 = 72 punten
Duurklassement: 73 + 2284 = 2357 punten
Zitten hier liefhebbers van Psycho? Dan beveel ik bovenstaande film graag aan.
Shaky
-
- 3736 messages
- 13046 votes
24. Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore (2022)
Thema: Toverstafjes, draken, dat soort ongein
Algemeen klassement: 48 (FTV)
Duurklassement: 2642 punten
Nee, niks voor mij. 142 minuten lang slaat natuurlijk ook weer nergens op, veel te veel saaie opvulling nu. Het is sowieso al totaal niet mijn genre, als het dan ook nog zo lang duurt dan ben ik helemaal niet meer te genieten.
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
33. Caligola: La Storia Mai Raccontata (Film, 1982)
Thema: skin flick, Joe D'Amato
FTV - 125 minuten
Algemeen klassement: 2 punten = Totaal 66 punten
Duurklassement (bekeken minuten): 3336 punten
https://image.tmdb.org/t/p/w780/iPSZ1Ph6YgVEUGxzUmqY6iiYSDT.jpg
Ik had per ongeluk eerst deze binnengehaald op zoek naar Caligula (die van Tinto Brass dus), maar goed, het is Joe D'Amato, dus laten we 'm alsnog een kans geven. Het is niet veel soeps - qua verhaal niet heel anders dan de andere Caligula, maar wel met duidelijk minder budget en met meer expliciete gore en seks. Maar daarbuiten is er eigenlijk niet veel te beleven, nog een niveautje minder dan het origineel. 1.0*
Noodless
-
- 10042 messages
- 6178 votes
Thema : Turkey
FTV - 80 min.
alg klassement : 77 + 2 = 79 punten
duurklassement : 3994 + 80 = 4074 punten
Vreselijk amateuristisch werkje die zowel qua cast als verhaal niks te bieden heeft. Overslaan dus ! 1/10
Noodless
-
- 10042 messages
- 6178 votes
41 La Familia Perfecta (Film, 2021)
Thema : komedie over een perfecte familie
FTV - 110 min.
alg klassement : 79 + 2 = 81 punten
duurklassement : 4074 + 110 = 4184 punten
Vermakelijke komische film over een rijk gezin waarbij de zoon een relatie krijgt met een dochter van een familie met een minder status. Chaotische toestanden stapelen zich op wanneer beide families elkaar ontmoeten. Na de bruiloft krijgt de film meer een dramatische draai waarbij de focus meer gelegd wordt op de verschillende banden in eigen gezin en tussen beide families. Echt grappig is de film nu ook niet, de humor zit gewoon in bepaalde situaties waarin beide families verzeild geraken. Dit zit voornamelijk in het eerste gedeelte met een paar goede grappen. Belén Rueda kennen we van o.a. El orfanato (2007), Los ojos de Julia (2010), El cuerpo (2012) en Durante la tormenta (2018). Ze wordt uiteraard ouder, maar blijft een mooie, stijlvolle en vooral een goede actrice. 6/10
https://contraste.info/desarrollo/wp-content/uploads/2021/12/Critica-La-familia-perfecta-Cine.jpg
Noodless
-
- 10042 messages
- 6178 votes
42 Columbo ; Death Lends a Hand seizoen 1 aflevering 2
Thema : Columbo
FTV - 75 min.
alg klassement : 81 + 2 = 83 punten
duurklassement : 4184 + 75 = 4259 punten
https://i0.wp.com/columbophile.com/wp-content/uploads/2015/10/death-lends-a-hand-cast.jpg?ssl=1
Mediamagnaat Milland verdenkt zijn vrouw Crawley van ontrouw en huurt smoezelige privé-detective Culp in. Deze laatste meent een dubbel tarief te kunnen rekenen door Crawley zwijggeld te laten betalen, maar zij vindt de prijs voor haar inmiddels beëindigde zonde te hoog. Ze besluit Culp mede te delen ervan af te willen zien; ze maakt een afspraak - het wordt een dodelijke afspraak. Columbo klaart de zaak door grote oplettendheid.
https://i0.wp.com/columbophile.com/wp-content/uploads/2015/11/dlah-montage.png?fit=711%2C529&ssl=1
Degelijk met een zeer spitsvondige Columbo die de zelfingenomen dader met een list weet te pakken. Handlezen, ring, linkshandigheid en vooral de contactlenzen leiden het spoor tot de dader. De intro is ook het vermelden waard wanneer je door een stilstaand beeld van de dader via de bril kan meekijken hoe hij zich van het slachtoffer weet te ontdoen en zijn sporen wist. 7/10
https://i0.wp.com/columbophile.com/wp-content/uploads/2015/06/photo4.jpg?resize=446%2C330&ssl=1
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
RW - 30 + 21 + 37 = 88 minuten
Algemeen klassement: 1 punt = Totaal 14 punten
Duurklassement (bekeken minuten) : 1003 + 88 minuten = 1091 minuten
Waardering: 4*
3 x Laurel & Hardy. 3 x eerst niet die paar favorieten die ik met enige regelmatig kijk, maar eens een drietal die ik al lang niet meer gezien had en waarvan ik eigenlijk niet meer precies wist hoe leuk ze waren.
Chickens Come Home: Oliver Hardy heeft zich verkiesbaar gesteld als nieuwe burgemeester, maar wordt gechanteerd met compromitterende foto's door een oude vlam. Stan Laurel mag de dame aan het lijntje houden. Wat langzaam qua opbouw, minste van deze 3, maar de finale met Mrs Hardy en Mrs Laurel is echt geweldig gedaan.
Laughing Gravy: Wel een van hun bekendere shorts. Laurel & Hardy hebben stiekem een hondje. De huisbaas komt erachter, gooit het hondje buiten in de sneeuw en Stan en Oliver proberen het hondje weer naar binnen te smokkelen. Zeker één van hun leukere. Leukste van deze 3.
Beau Hunks: De langste van de drie. Oliver Hardy wil zijn liefdesverdriet vergeten en gaat samen met Stan het vreemdelingenlegioen in. Leuker dan dat ik mij herinnerde. Volgens mij zijn er nog wat meer legioen en legerfilmpjes van het duo. Oliver's voetmassage die is erg leuk, die was ik echt helemaal vergeten.