- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- OOYCZV Challenge
OOYCZV Challenge
Number23
-
- 8638 messages
- 5676 votes
Ik moet echt eens aan dat Letterboxd beginnen, dat overzichtje van John Milton is geweldig met alle bekeken genres. Ik vind in vergelijking met de rest dat horror nog steeds out of my comfort zone is, dus zal daar op proberen te focussen. Ook zal ik misschien films checken uit landen waar ik nauwelijks iets van heb gezien.
Of ik ga mij blind staren op de categorieen.
Iemand tips over hoe een guy like me dit moet aanpakken?
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Je kunt in ieder geval je stemmen hier exporteren en de IMDb links importeren op Letterboxd!
Het spreekt misschien voor zich, maar voor de rest moet je het vooral ook leuk voor jezelf maken; als je echt niet van romkoms houdt, kijk er dan vooral een die erg goed schijnt te zijn en waar je stiekem wel benieuwd naar bent! Houd je normaal niet zo van horror, kijk dan geen prutsfilmpje dat toevallig op Netflix staat, maar een die je wel aanspreekt!
Mijn spelletje is van alle regisseurs die Alexspy noemt in zijn instructie in elk geval 1 film kijken, maar stel dat je wat op horror wilt focussen kun je ook uit ieder decennium een grote horrortitel kijken die je nog niet zag. Dat uitzoeken vind ik altijd erg leuk, but that’s me.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik moet echt eens aan dat Letterboxd beginnen, dat overzichtje van John Milton is geweldig met alle bekeken genres. Ik vind in vergelijking met de rest dat horror nog steeds out of my comfort zone is, dus zal daar op proberen te focussen. Ook zal ik misschien films checken uit landen waar ik nauwelijks iets van heb gezien.
Of ik ga mij blind staren op de categorieen.
Iemand tips over hoe een guy like me dit moet aanpakken?
Mijn tip is niet te veel horror te kijken, daar hebben we natuurlijk een aparte challenge voor in het najaar. Voor de rest sluit ik me aan met wat JM voorstelt.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Net zoals John Milton is mijn comfortzone redelijk breed. Of ik moet me op musicals gaan storten. Maar dat ga ik toch achterwege laten. Het moet ook plezant blijven voor mij 
En die SOV's ga ik ook aan me voorbij laten gaan. Dat is ook niet mijn cup of tea heb ik bij de laatste horror challenge gemerkt
Ik denk dat er niet zo veel fans zijn van SOV's. Ik heb wel een zekere sympathie voor trashy films en je kan die films ook niet gaan bekijken met de ingesteldheid een diepgaand werkje voorgeschoteld te krijgen. Sommige dingen kan je leren waarderen. het was geen liefde op het eerste gezicht tussen mij en de films van HG Lewis bijvoorbeeld, nu ben ik een grote fan. Bij SOV had ik dat ook, er zijn er een hoop slechte maar een aantal vond ik echt zeer genietbaar. Ik hou sowieso van de stijl. Van found footage hou ik in principe niet op enkele uitzonderingen na zoals Cannibal Holocaust, The McPherson Tape. Russ Meyer heb ik echt geprobeerd, zijn eerste films (nudies) waren nog wel vermakelijk, maar daarna al die zever van zogenaamde sterke vrouwen, maatschappijkritiek en moraaltjes, geen boodschap aan.
Tromafilms leunen enigszins wel bij de films van HG Lewis aan, maar ik vind het merendeel nogal flauw en kinderachtig. Wellicht is het niet mijn soort humor of heb ik te hoge verwachtingen.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
Ik denk dat er niet zo veel fans zijn van SOV's. Ik heb wel een zekere sympathie voor trashy films en je kan die films ook niet gaan bekijken met de ingesteldheid een diepgaand werkje voorgeschoteld te krijgen. Sommige dingen kan je leren waarderen. het was geen liefde op het eerste gezicht tussen mij en de films van HG Lewis bijvoorbeeld, nu ben ik een grote fan. Bij SOV had ik dat ook, er zijn er een hoop slechte maar een aantal vond ik echt zeer genietbaar. Ik hou sowieso van de stijl. Van found footage hou ik in principe niet op enkele uitzonderingen na zoals Cannibal Holocaust, The McPherson Tape. Russ Meyer heb ik echt geprobeerd, zijn eerste films (nudies) waren nog wel vermakelijk, maar daarna al die zever van zogenaamde sterke vrouwen, maatschappijkritiek en moraaltjes, geen boodschap aan.
Tromafilms leunen enigszins wel bij de films van HG Lewis aan, maar ik vind het merendeel nogal flauw en kinderachtig. Wellicht is het niet mijn soort humor of heb ik te hoge verwachtingen.
Foundfootage kan ik wel eens appreciëren. Alleen krijg ik meestal zo'n zeeziek-gevoel ervan door die rondslingerende camerabeelden
HG Lewis ga ik nog wat verder ontdekken. Tot nu toe heb ik alleen "Blood Feast", "Color me Blood Red" en "Monster a Go-Go" gezien. Daarvan vond ik de eerste middelmatig en die twee andere ronduit slecht. Maar de brave ziel heeft nog wat meer op zijn repertoire staan. Daar eentje uitpikken zal wel lukken 
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Mogen we zoals we vaker doen vanavond wat kijken en om 00:00 uur registreren? 
https://thumbs.gfycat.com/EthicalWeepyDog-size_restricted.gif
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ja dat mag, ik weet dat je je niet kan inhouden, zolang ik geen klachten krijg van Miss Milton, anders zal ik wat limieten moeten opleggen bij jou 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Foundfootage kan ik wel eens appreciëren. Alleen krijg ik meestal zo'n zeeziek-gevoel ervan door die rondslingerende camerabeelden
HG Lewis ga ik nog wat verder ontdekken. Tot nu toe heb ik alleen "Blood Feast", "Color me Blood Red" en "Monster a Go-Go" gezien. Daarvan vond ik de eerste middelmatig en die twee andere ronduit slecht. Maar de brave ziel heeft nog wat meer op zijn repertoire staan. Daar eentje uitpikken zal wel lukken
Even ter verdediging, Monster a Go-Go is niet van HG Lewis, denk dat hij de rechten hiervoor had gekocht zodat hij die als double bill kon gebruiken. Misschien deed hij enkele toevoegingen maar veel zal het niet zijn. Is ook helemaal niet zoals zijn andere films.
Number23
-
- 8638 messages
- 5676 votes
Mijn tip is niet te veel horror te kijken, daar hebben we natuurlijk een aparte challenge voor in het najaar. Voor de rest sluit ik me aan met wat JM voorstelt.
Ik heb een enorme achterstand qua horror dus ik kan een heel jaar door horror kijken en dan nog ingemaakt worden tijdens de horrorchallenge. Ik heb nu al een lijst van 42 films voor oktober puur gebaseerd op jubileumjaren.
Number23
-
- 8638 messages
- 5676 votes
Je kunt in ieder geval je stemmen hier exporteren en de IMDb links importeren op Letterboxd!
Het spreekt misschien voor zich, maar voor de rest moet je het vooral ook leuk voor jezelf maken; als je echt niet van romkoms houdt, kijk er dan vooral een die erg goed schijnt te zijn en waar je stiekem wel benieuwd naar bent! Houd je normaal niet zo van horror, kijk dan geen prutsfilmpje dat toevallig op Netflix staat, maar een die je wel aanspreekt!
Mijn spelletje is van alle regisseurs die Alexspy noemt in zijn instructie in elk geval 1 film kijken, maar stel dat je wat op horror wilt focussen kun je ook uit ieder decennium een grote horrortitel kijken die je nog niet zag. Dat uitzoeken vind ik altijd erg leuk, but that’s me.
Dat plan met die regisseurs lijkt me wel wat. Op die grindhouse site ook al veel interessante regisseurs tegengekomen, ik wilde sowieso wat Romero flicks afstrepen.
joolstein
-
- 10824 messages
- 8910 votes
moet je het vooral ook leuk voor jezelf maken;
Mijn spelletje is van alle regisseurs die Alexspy noemt in zijn instructie in elk geval 1 film kijken
Oh wat KNAP dat je bijna overal 1 film van gaat kijken!
Ik zal vooral een klein beetje anarchistische zijn in deze! Hoop dat, dat is toegestaan? Ik ga gewoon voor alleen de leuke films!
Van Seduction Cinema snap ik trouwens helemaal niets. Waarom zal ik mijn tijd gaan verdoen met als thrillertje verpakte (horror is het nooit) infantiele seksfilms? Dus daarvoor pas ik!
Van Troma heb ik hun enige films die ertoe deden al gezien, de meeste andere zijn niets meer dan van die SOV-prullen die het bekijken niet waard zijn. Alhoewel misschien dat er nog ergens een goedkope oude 60 en 70 jaren horrorfilm is want daar bezitten ze ook veel rechten van! Alleen geen zin om die hele lijst door te gaan zoeken.
Bij de regisseurs is het voor mij maar summier gesteld van het overgrote deel zag al eens een film (sommige zelfs meerdere) en dat was voldoende! Ik probeer dan ook het (pruts)werk van Doris Wishman, Jean Rollin, Michael & Roberta Findlay, Joe d'Amato, Ruggero Deodato, Russ Meyer vooral te mijden Aan het werk van Joseph W. Sarno, de man van de eerste X-rated film en vele softcore en hardcore heb ik al helemaal geen behoefte!
Van Herschell Gordon Lewis zag ik de leukste al! William Castle idem dito en wat rest zijn dus een nog enkele moeilijker te pakken film van Roger Corman Lucio Fulci Mario Bava Stuart Gordon, de meeste ervan heb ik al gezien! Wat actrice betreft pas ik sowieso het is oké dat de originator het viertal actrices leuk vind maar iets voor een buiten de comfortzone challenge is het niet echt.
Daarom ook dat ik mijn kijklijst alleen baseer op de Grindhouse Cinema database. Tja ver buiten mijn comfortzone zal dat dus niet zijn! Want daar staan voor mij altijd al een stel leuke films, deze vul ik aan met een paar Zwart-witfilm en misschien wat actiehelden als Charles Bronson, Dwayne Johnson en Chuck Norris. Alleen dan is het ook mogelijk om mee te doen...
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik bedenk net dat oorlog, western en mystery ook compleet ontbreken in mijn rijtje met meest bekeken genres van letterboxd. Had ik eigenlijk wat secuurder moeten nalopen 
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
(afbeelding)
Maar goed dat ik dit net lees 
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
He kak, daar gaat mijn voorsprong 
Ik zwengel hem echt nét aan, haha!
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
Mijn overzichtje door de jaren heen.
http://movie-freak.be/wp-content/uploads/2023/03/Stats.jpg
Leuk, die statestiekjes 
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Ik weet nog niet exact wat ik wil gaan doen met deze challenge. Ik merk vaak dat het toch niet altijd mijn interesse is, en ik dan vooral mezelf in de weg zit door bepaalde films te moeten kijken van mezelf. Aan de andere kant vind ik het altijd wel weer erg gezellig, en kom ik ook juist best wat parels tegen. Ik ben nu vooral bezig met de top 1000 om mijn eigen lijstje te fine-tunen en kijk daar veel films voor nu. Misschien kan ik het wel wat afwisselen, als het voetbal strak begonnen is heb ik sowieso weer wat minder tijd.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Kondoro voetbal begonnen? Mij boeit dat spelletje niet zo maar naar mijn weten is dat toch al een hele tijd bezig of spreek jij van een competitie onder caféploegen die enkel in het voorjaar doorgaat?
En John Milton ik heb er al eentje gekeken, maar ik ga niet speciaal opblijven tot middernacht om die te registreren, dat doe ik morgen wel. Ik moet morgen en woensdag op locatie werken. Ik doe dan wel een treinrit maar daar opteer ik om wat strips te lezen, daar heb ik ook een behoorlijke achterstand opgelopen.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Kondoro voetbal begonnen? Mij boeit dat spelletje niet zo maar naar mijn weten is dat toch al een hele tijd bezig of spreek jij van een competitie onder caféploegen die enkel in het voorjaar doorgaat?
Medio april begint de Champions League en Europa League weer, dan kijk ik van dinsdag t/m donderdag voetbal en za en zo middag vaak voetbal. Minder tiet voor fillums.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Dan zal ik de film alsnog nu registreren nu het nog vers in het geheugen ligt 
Kan deze alvast dienen als voorbeeld.
O zestos minas Avgoustos (1966) - IMDb
Thema: Doris Wishman, zwart/wit
FTV - 79 minuten
Algemeen klassement: 1 + 1 = 2 punten
Duurklassement: 79 punten
https://images.mubicdn.net/images/film/23614/cache-44083-1661703703/image-w1280.jpg
Ja deze staat dus niet op MM. Er zijn ook 2 regisseurs gecrediteerd. Dat komt omdat het originele werk van de Griekse regisseur Sokrates Kapsakis is met Griekse acteurs en dialoog. Wishman wist de rechten op deze en een andere eveneens Griekse film te verwerven. Doris verloor echter de nodige documenten om de dialogen te begrijpen en dus te vertalen naar het Engels. Nu is het plot niet erg ingewikkeld en lijken de personages toch geen dingen te zeggen die niet overeenkomen met hun lichaamstaal of met hetgeen ze gaan doen. Best onderhoudend misdaad/ film noir met een driehoeksverhouding als uitgangspunt. Wishman voegde zelf ook beelden toe van vrijende naakte koppels wellicht toch vooral bedoeld om tot een respectabele speelduur te komen. Ze vermeed vooral om de gezichten te tonen tijdens de seksscènes, want dit waren natuurlijk acteurs (wellicht oude getrouwen waarmee ze al vaker had samengewerkt) die ze hiervoor had ingehuurd. Ook een voordeel om in zwart/wit te filmen natuurlijk! Opvallend weinig voice over, hetgeen ze in veel van haar films in de jaren 60 toepaste.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Zal ik maar aftrappen, was de gedachte, maar die sneakerd was me reeds voor 
01. Michael (1924)
Thema: Silent, zwart-wit
FTV - 95 minuten
Algemeen klassement: 1 + 1 = Totaal 2 punten
Duurklassement (bekeken minuten) : 95 punten
Laat ik de eerste zijn om toe geven dat silents wel degelijk mijn comfort zone zijn, maar ik heb er (ze mogen natuurlijk volgende deze challenge regels sowieso) bewust eentje uitgekozen die dat wellicht niet is; Carl Theodor Dreyer wil nog wel een zware kost zijn. Ordet (1955) bijvoorbeeld. Zeker goed, maar niet iets dat je opzet tegen het einde van je late dienst, tenzij je wellicht beduidend virieler bent dan John Milton.
Gelukkig was deze film nog prima te behappen, en bovendien erg goed gemaakt. Ook interessant om een film met dit onderwerp (queer) te zien van honderd jaar oud. Het niveau van La Passion de Jeanne d'Arc (1928) haalt hij niet, maar hij kan wellicht wel met het veel latere Vredens Dag (1943) wedijveren.
4*
---------------------------
02. The Beast That Killed Women (1965)
Thema: Geregiseerd door Barry Mahon
FTV - 60 minuten
Algemeen klassement: 2 + 1 + 1 = Totaal 4 punten
Duurklassement (bekeken minuten) : 155 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/11000/11966.jpg?cb=1477839455
En omdat Dreyer eerder af was dan ik had verwacht en er nog wat tijd te doden was tot 00:00 uur, was dat een prachtige gelegenheid nog wat totaal anders er achteraan te plakken, om deze challenge gevarieerd af te trappen. In The Beast That Killed Women ontsnapt een enorme gorilla uit een dierentuin, en terroriseert de mooie blote dames die lid zijn van een nabijgelegen nudistenkamp. Mocht je denken dat zoiets niet goed zal zijn, dan heb je volledig gelijk. 2* van Woland en zelfs maar 1* van Alexspy! And there are naked ladies 
Woland omschreef het zo treffend dat Alexspy zich erbij voegde, en ik doe dat zonder schaamte ook:
1,5*
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
Allee, hier gaan we dan 
1. The Fall of the House of Usher (Short 1928)
FTV - 13 minuten
Eigen Rating : 2*
FTV - 18 minuten
Eigen Rating : 3.5*
FTV - 19 minuten
https://s2.dmcdn.net/v/KRoIh1SR6q3mYB18O/x1080
Eigen Rating : 4*
FTV - 56 minuten
Eigen Rating : 3*
Voila, de kop is eraf. We zijn weer vertrokken voor een spannende challenge-rit. En het eerste item is dan ook al direct iets waar ik niet overenthousiast over ben: Stills. Ik moet wel zeggen dat dankzij alexspyforever ik B/W films meer ben gaan appreciëren. Als hij me niet had gepushed om tijdens een horrorchallenge ook eens B/W horrors uit de oude doos te kijken, was dit echt niet mijn ding geweest. Zwart/Wit films hebben een bepaalde charme. In die tijd konden ze niet steunen op hoogtechnologische SE's, dus was alles beperkt tot het acteren en de rekwisieten zelf. Een soort toneelstuk op het scherm met veel overdreven pathetiek. Alleen de stomme film is een categorie apart. Dialogen vervangen door her en der een plaatje met bindtekst te tonen. Kwestie om toch te weten waar het over ging.
Laat dat laatste net hetgeen zijn wat ik miste in "The Fall of the House of Usher" waardoor ik eigenlijk niet begreep waar dit avant-gardistisch filmpje over ging. En het verhaal van Edgar Allen Poe is me niet echt bekend. Misschien dat ik eens de lange versie moet kijken van deze film uit datzelfde jaar.
De volgende drie zijn telkens een Buster Keaton film. Toevallig dat die allemaal vooraan stonden in de lijst "FilmsRanked.com 100 Greatest Silent Films" op Icheckmovies (als je ze op duurtijd rangschikt). Van deze drie vond ik "The Scarecrow" toch wel het subliemste. Die openingsscène in het huis is gewoonweg hilarisch. Schitterend hoe ze dit zo vloeiend in elkaar hebben gestoken. En vanzelfsprekende de vogelverschrikker scène zelf, natuurlijk. "Cops" is zo'n typische Keaton film waarin hij achtervolgd wordt door een horde politieagenten. "Seven Chances" vond ik de minste. Misschien dat het onderwerp me niet echt aansprak.
Score:
Thema: Silents
FTV - 106 minuten
Algemeen klassement: 1 + 1 = Totaal 2 punten
Duurklassement (bekeken minuten) : 106 punten
Op naar het volgende item 
Tommeh
-
- 7317 messages
- 3291 votes
Bedankt voor de tag alexspyforever. Dit is wel een interessante challenge voor mij. Ik heb genoeg films op de to see lijst staan puur omdat vind dat ik ze gezien moet hebben. Echter zijn dit vooral films waar ik me totáál niet comfortabel bij voel. Denk bv aan Hindi of Turkse films, stomme films van begin vorige eeuw of romcoms die m'n vrouw wil zien maar waarbij ik al jaren de boot afhoud. Daarnaast staan er nog genoeg zwart-wit films op de lijst, die zo te zien ook meetellen.
Ik zit de komende periode wat krap in tijd, maar ga m'n best doen hier aan mee te doen!
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Heerlijk die Keaton shorts!
Ik heb er nog niet zoveel van hem gezien maar wat ik heb gezien vond ik fijn, hetzelfde met Harold Loyd. Eigenlijk leuker dan Laurel & Hardy. Eigenlijk jammer dat ik als kind vooral L&H en Chaplin films en niet zoveel van de andere comedians.
ikkegoemikke de beste manier om silents te appreciëren zijn comedies. Eens als je meer comfortabel voelt kan je iets serieuzer proberen en misschien niet meteen horror. Metropolis van Fritz Lang was mijn introductie tot het serieuzere werk. De film is aan de lange kant, maar voelt ook nu nog brandend actueel en meeslepend aan.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Thema: Silent - zwart-wit
FTV - 77 minuten
Algemeen klassement: 4 + 1 + 1 = Totaal 6 punten
Duurklassement (bekeken minuten) : 232 punten
https://image.tmdb.org/t/p/w780/7XZLHTbOmBzgBkPerICrsC5AsrH.jpg
Armageddon en Melancholia, maar dan 100 jaar geleden. Wellicht een van de meest vooruitstrevende films die ik zag uit de jaren ‘10 van de vorige eeuw, waarin een samenleving in Denemarken bedreigd wordt door een naderende meteoriet. De practical effects zijn uiteraard outdated, maar voor die tijd verrassend goed. En het drama en de chaos komen prima over. Wellicht aardig voor Alexspy om een kansje te geven. De score met cello en elektronisch moet je wel een beetje liggen, denk ik. Anders wordt het wellicht een zware zit.
4*
Shaky
-
- 3734 messages
- 13043 votes
1. Mechanic: Resurrection (2016)
Thema: Irritatiezone (Jason Statham / Jessica Alba)
Algemeen klassement: 2 (FTV)
Duurklassement: 98 punten
Stompzinnige, verstand-op-0-en-afschakel, testosteron doorspekte actiefilms vallen zeker binnen mijn comfortzone. Heerlijk om af en toe gewoon te kunnen staren zonder na te denken. Maar ook ik heb daarin grenzen.
Jessica Alba EN Jason Statham gaan me toch echt te ver. Zij kan simpelweg niet fatsoenlijk acteren en hij is de sufste actieheld van de afgelopen jaren. De film zelf slaat natuurlijk nergens op. Het ziet er ontzettend nep uit, het verhaal is lachwekkend slecht en ik had het gevoel alsof ik naar een Pitch Meeting van Ryan George aan het kijken was
Ook zo fijn dat de bad guys altijd even wachten tot een gesprek of romantisch moment tussen de twee tortelduifjes voorbij is 
Voor deze challenge ga ik enkel films registreren waarvan ze buiten mijn comfort zone vallen of binnen mijn irritatiezone. Omdat ik die niet al te vaak bewust wil gaan opzoeken ga ik dus niet heel actief zijn hier, film kijken moet natuurlijk wel leuk blijven
.
https://i.pinimg.com/originals/d0/52/40/d05240e982deb91e3c50d3dd52374498.jpg
Een welverdiende registratie in dit topic voor dit gedrocht.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
1. Mechanic: Resurrection (2016)
Stompzinnige, verstand-op-0-en-afschakel, testosteron doorspekte actiefilms vallen zeker binnen mijn comfortzone. Heerlijk om af en toe gewoon te kunnen staren zonder na te denken. Maar ook ik heb daarin grenzen.
Ik ben ook niet vies van een Statham actiefilm. Maar deze kreeg ook een schamele 2 sterren van mij 
Dezelfde argumentatie toendertijd : Mechanic: Resurrection Mening
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik heb de eerste gezien en deze daarna zonder enige fomo overgeslagen 
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Dit is wel een goede challenge om wat Bollywood films weg te strepen. Voor de rest zal dit vooral een challenge worden op gevoel. Ik wil al langere tijd films van Sion Sono kijken bijvoorbeeld, maar ik hik er steeds tegenaan. Hetzelfde geldt voor films van Visconti, Louis Malle, Edward Yang, Grandrieux, Kim Ki-duk etc. Mooie gelegenheid hiervoor.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
OOYCZV Challenge, a list of films by IH88 • Letterboxd Een soort van kijklijst voor de aankomende twee maanden
.