• 177.948 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.669 votes
Profile

De favoriete regisseurs van MovieMeter-gebruikers

Number23

• 8638 messages
  • 5677 votes

alexspyforever wrote:

Voor die wat het interesseert, ik heb het land bij de genomineerde regisseurs vermeld.

Ja ik zag je bezig zijn toen ik net toevallig het lijstje bekeek voor inspiratie

Ow en alexspyforever en Shaky bedankt voor de tips, maar zie nu al dat 2000 Maniacs en Gruesome Twosome helaas niet op mijn usual site staan. Blood Feast, Wizard of Gore en Gore Gore Girls wel gelukkig.

remorz

• 2497 messages
  • 2739 votes

Ik kom er morgen pas aan toe dus als iemand eerst wil

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Dievegge doe jij maar dan.

Dievegge

• 3168 messages
  • 8191 votes

Woody Allen is sinds lang een van mijn favoriete regisseurs. Eerst was dat voor z'n absurde komedies, maar gaandeweg ben ik ook z'n ernstige drama's meer en meer gaan waarderen - al zit er altijd wel een dosis humor in. Psychologie en dialogen staan centraal, en nostalgie naar de Jazz Age. Vroeger speelde hij zelf graag de hoofdrol, meestal een neurotisch type dat wat op hemzelf lijkt. Hij maakte optimaal gebruik van locaties in z'n favoriete stad New York, maar beleefde ook een tweede jeugd met een aantal films in Europese hoofdsteden.

1. Annie Hall

2. The Purple Rose of Cairo

3. Match Point

4. Manhattan

5. Hannah and Her Sisters

6. Midnight in Paris

7. Crimes and Misdemeanors

8. Radio Days

9. Everything You Always Wanted to Know About Sex* *But Were Afraid to Ask

10. Sleeper

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Film Pegasus jij mag als je nog wakker bent.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Ik ga voor een regisseur die wat voor de hand ligt, maar absoluut niet mag ontbreken als je een topic over regisseurs begint: Akira Kurosawa. Ik heb er ondertussen 10 van gezien! Bij de naam denken we meteen aan Seven Samurai, maar hij is veel meer dan dat natuurlijk. Zijn films zijn niet zomaar 'samurai-films'. Seven Samurai kennen we in de remake als Magnificent Seven. En Hidden Fortress was mee de basis van Star Wars. Yojimbo was de inspiratie van A Fistful of Dollars. Een enorme invloed op de filmwereld. Maar ook indrukwekkende drama's als Ikirus, High and Low en The bad sleep well. Veelzijdige regisseur dus.

01. Ikiru

02. Seven Samurai

03. Rashomon

04. High and low

05. Throne of blood

06. The bad sleep well

07. Ran

08. Hidden fortress

09. Kagemusha

10. Yojimbo

Op naar Graaf Machine voor de volgende tip.

Graaf Machine

• 9791 messages
  • 1412 votes

https://rockthebestmusic.com/wp-content/uploads/2019/08/resplandor-gemelas.jpg

Ook ik ga, net als mijn voorganger, voor een regisseur die voor de hand ligt, maar zeker niet mag ontbreken: Stanley Kubrick.

Kubrick heeft, net als mijn vorige genomineerde, geen groot oeuvre nagelaten, maar het is wel zeer gevarieerd. Oorlog, komedie, horror, SF, historie... hij beperkte zich niet tot één genre.

Veel geroemd om zijn perfectionistische aanpak, maar ook nog wel eens bekritiseerd vanwege het vermeende gebrek aan emotie dat veel van zijn personages uitstralen. Dat laatste zit ik gelukkig niet zo mee.

Enkele aanraders van mij zijn:

Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb

2001: A Space Odyssey (Film, 1968) - MovieMeter.nl

A Clockwork Orange

The Shining

Full Metal Jacket

De andere films van Kubrick zijn natuurlijk ook het kijken waard, in elk geval vanaf Paths of Glory. Wat daarvoor is gemaakt ken ik niet.

En zo gaat de beurt weer naar starbright boy

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Leuke pendulebeweging maakt dit topic telkens, van klassieke regisseurs naar cult en terug.

Goed werk met die landen, alexspyforever. Ga ik zeker gebruiken als het erop aankomt bij mijn laatste keuzes, om een land wat meer op de kaart te zetten.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

eRCee wrote:

Leuke pendulebeweging maakt dit topic telkens, van klassieke regisseurs naar cult en terug.

Goed werk met die landen, alexspyforever. Ga ik zeker gebruiken als het erop aankomt bij mijn laatste keuzes, om een land wat meer op de kaart te zetten.

Ik heb zo een vermoeden dat het geen Amerikaanse of Japanse regisseur zal zijn dan

Opvallend nog veel liefhebbers van Japanse films hier al heeft Onderhond daar natuurlijk een groot aandeel in door telkens voor Japanse regisseurs te kiezen.

Number23

• 8638 messages
  • 5677 votes

Woody Allen: Ik weet niet meer precies in welk jaar het was, maar ik had minstens 10 jaar geleden het idee om alles van Woody te kijken. Daardoor staat m'n score op maar liefst 37 films, waarschijnlijk de regisseur waar ik het meest van heb gezien. Maar dat wil niet zeggen dat het een favoriet is, zijn oeuvre bestaat uit 50% middenmoot. Veel films kijken op elkaar en schieten er nauwelijks bovenuit. En soms komt ie dan met erg sfeervolle films, die meestal het comedy genre voorbij streven. Match Point vind ik de absolute kraker. Okay dan, kan het niet laten een top 5 neer te typen.

1. Match Point 4,5*

2. Midnight in Paris 4*

3. Hannah and Her Sisters 4*

4. Cassandra's Dream 3,5*

5. Small Time Crooks 3,5*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Number23 wrote:

Woody Allen: Ik weet niet meer precies in welk jaar het was, maar ik had minstens 10 jaar geleden het idee om alles van Woody te kijken. Daardoor staat m'n score op maar liefst 37 films, waarschijnlijk de regisseur waar ik het meest van heb gezien. Maar dat wil niet zeggen dat het een favoriet is, zijn oeuvre bestaat uit 50% middenmoot. Veel films kijken op elkaar en schieten er nauwelijks bovenuit. En soms komt ie dan met erg sfeervolle films, die meestal het comedy genre voorbij streven. Match Point vind ik de absolute kraker. Okay dan, kan het niet laten een top 5 neer te typen.

1. Match Point 4,5*

2. Midnight in Paris 4*

3. Hannah and Her Sisters 4*

4. Cassandra's Dream 3,5*

5. Small Time Crooks 3,5*

Ik heb dat dus met Herschell Gordon Lewis, wel een favoriet maar ik heb wel elke film die hij heeft geregisseerd (op die ene verloren documentaire na dan) gezien en ook bij hem zit behoorlijk wat middelmaat tussen. Anderzijds lijken zijn films nooit op elkaar tenzij dan die nudies uit de 60s die zich in nudistenkampen afspelen maar die lijken allemaal op elkaar ongeacht de regisseur en hebben ook bijna altijd hetzelfde verhaaltje.

Number23

• 8638 messages
  • 5677 votes

Film Pegasus wrote:

Ik ga voor een regisseur die wat voor de hand ligt, maar absoluut niet mag ontbreken als je een topic over regisseurs begint: Akira Kurosawa.

Wederom eentje waar ik al jarenlang films van wil zien. Onlangs heb ik Seven Samurai binnen gekregen dus die zal sowieso de eerste zijn, maar Yojimbo, Ran en Rashomon staan ook bovenaan de lijst!

Number23

• 8638 messages
  • 5677 votes

Graaf Machine wrote:

(afbeelding)

Ook ik ga, net als mijn voorganger, voor een regisseur die voor de hand ligt, maar zeker niet mag ontbreken: Stanley Kubrick.

Eigenlijk alle bijna al z'n films gezien, moet alleen The Killing nog. Killer's Kiss lijkt me niet heel interessant. In principe is de helft ook wel rijp voor een herziening, maar ik kan me nog heel goed lastige kijkervaringen herinneren bij Eyes Wide Shut, 2001 en Barry Lyndon.

1. The Shining 4,5*

2. Full Metal Jacket 4*

3. Spartacus 4*

Theunissen

• 12267 messages
  • 5513 votes

Graaf Machine wrote:

Stanley Kubrick stond ook in mijn lijstje, maar hem wilde ik voorlopig niet benoemen hier, waardoor de kans groot was dat iemand anders het zou doen en dat is nu dus gebeurt

In mijn "Top 5" staan ook vier van de vijf films die genoemd zijn en daar was ook aan het twijfelen of "The Shining" toch niet op nummer één moest staan.

1. Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964) 5,0*

2. The Shining (1980), 4,5*

3. Full Metal Jacket (1987) 4,0*

4. 2001: A Space Odyssey (1968) 4,0*

5. Paths of Glory (1957), 3,5*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Theunissen wrote:

(quote)

Stanley Kubrick stond ook in mijn lijstje, maar hem wilde ik voorlopig niet benoemen hier, waardoor de kans groot was dat iemand anders het zou doen en dat is nu dus gebeurt

In mijn "Top 5" staan ook vier van de vijf films die genoemd zijn en daar was ook aan het twijfelen of "The Shining" toch niet op nummer één moest staan.

1. Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964) 5,0*

2. The Shining (1980), 4,5*

3. Full Metal Jacket (1987) 4,0*

4. 2001: A Space Odyssey (1968) 4,0*

5. Paths of Glory (1957), 3,5*

Ik heb ook gegokt dat Fulci door iemand anders zou worden gekozen en dat zou ik nog kunnen met 1 andere die ik er nog wel in wil maar ik denk niet dat ik alle 10 regisseurs die ik had genoteerd er nog in zal krijgen, dan zouden we tot 256 moeten gaan en dat lijkt me niet erg realistisch. Ik heb daarstraks 4 namen genoteerd die ik er nog absoluut in wil waarvan ik van eentje heel zeker ben dat niemand buiten jou die zou nemen.

Over diversiteit gesproken eRCee er is wel een serieus gebrek aan vrouwelijke regisseurs en denk niet dat ik silent film regisseurs ertussen zie?

Flavio

• 4893 messages
  • 5224 votes

alexspyforever wrote:

Ik heb ook gegokt dat Fulci door iemand anders zou worden gekozen en dat zou ik nog kunnen met 1 andere die ik er nog wel in wil maar ik denk niet dat ik alle 10 regisseurs die ik had genoteerd er nog in zal krijgen, dan zouden we tot 256 moeten gaan en dat lijkt me niet erg realistisch.

Tot hoever gaan we eigenlijk? 6 nominaties per persoon?

Shaky

• 3735 messages
  • 13044 votes

Russ Meyer: geen enkele film van gezien.

Shin'ya Tsukamoto: 2 films van gezien, beide erg fijn.

Lucio Fulci: onze favoriete zakkenwasser. 5 films van gezien; 2 daarvan vind ik geweldig, de andere 3 aardig. Onlangs Ian McCulloch ontmoet. Hij is niet zo van 'over de doden niets dan goed' en gaf zijn eerlijke mening over Fulci... lijkt me inderdaad niet zo'n fijne man geweest.

Sion Sono: 3 films van gezien, daar gaat het ook bij blijven.

Jean-Luc Godard: de regisseur waarbij ik altijd het idee heb dat MUBI aandelen in zijn werk heeft. Wat proberen die hem door onze strot te rammen zeg. Nog nooit iets van gezien, maar dat komt er vast nog wel van. Alleen niet via MUBI, aan zulke agressieve reclame heb ik weinig boodschap.

Woody Allen: 12 films van gezien waarvan ik Zelig en Match Point het interessants vond.

Akira Kurosawa: niets van gezien

Stanley Kubrick: 9 films van gezien variërend van 3* tot 4,5*; geen enkele onvoldoende dus. Aantal mooie klassiekers.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Flavio wrote:

(quote)

Tot hoever gaan we eigenlijk? 6 nominaties per persoon?

Tot we aan genoeg personen zijn voor een KO achteraf, 128 in totaal is het streefdoel.

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5070 votes

Ik ga voor Sam Peckinpah. Een geweldige regisseur die wat mij betreft tot de hele groten behoort. En weer iemand die worstelde met Hollywood, zichzelf en de drank (net als Ray). Ik wordt blijkbaar aangetrokken tot dat soort rebellen binnen het systeem. Ik heb drie van zijn films niet gezien (een ervan ligt hier, een staat op de harde schijf van het ziggo apparaat en de derde heb ik nog helemaal niet). De andere elf wel gezien. Dit vond ik het mooist:

1. Pat Garrett & Billy the Kid (1973) (waarschijnlijk mijn lievelingswestern)

2. The Wild Bunch (1969) (bijna net zo goed)

3. Straw Dogs (1971) (essentieeel)

4. Bring Me the Head of Alfredo Garcia (1974) (deze heeft de fraaiste titel)

5. The Getaway (1972) (met McQueen op zijn allerbest)

Maar Peckinpah is zo iemand waar zelfs de echt mindere films (zijn laatste twee) nog best interessant zijn.

Shaky

• 3735 messages
  • 13044 votes

Haha het zit je niet mee starbright boy: ook die is al geweest.

• 22396 messages
  • 5070 votes

ik ben gewoon te lui om het te checken, dat is het eerder.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Welke heb je nog niet gezien?

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

starbright boy wrote:

ik ben gewoon te lui om het te checken, dat is het eerder.

Ik zou het waarderen als je dat wel zou doen. Zou een appreciatie zijn voor de moeite die ik doe, dank u.

Collins doe jij terwijl al maar de heren starbright en remorz zullen nog wel volgen.

• 22396 messages
  • 5070 votes

Maar goed, dan neem ik wellicht de belangrijkste Chinese regisseur ooit. Iemand over wiens films over decennia nog en misschien wel meer gepraat zal worden: Jia Zhangke (en nu wel gecheckt, alternatief Robert Altman was ook al geweest). Zijn eerdere films zijn verstilder van aard en hebben documentaireachtige trekken. Zijn latere zijn explicieter,

Top 5:

1. Sanxia Haoren (2006)

2. Zhantai (2000)

3. Ren Xiao Yao (2002) (schandalig dat dit onder de drie gemiddeld zit)

4. Jiang Hu Er Nü (2018)

5. Er Shi Si Cheng Ji (2008)

En mister blonde: Ik moet Junior Bonner (op blu ray), The Killer Elite (op het ziggo apparaat, maar wil ik liever hebben) en The Ballad of Cable Hogue (heb ik helemaal niet) nog zien.

Flavio

• 4893 messages
  • 5224 votes

Hoe zit dat eigenlijk met de nominaties van Basto? Hij had o.a. Altman genomineerd, blijft die nominatie wel staan?

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

The Ballad of Cable Hogue vind ik ook erg sterk. Wel een veel rustigere western ivm Wild ... en Pat... die andere twee zijn wat minder sterk wmb, maar niet helemaal onaardig. Ik zag alleen zijn debuut nog niet.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Flavio wrote:

Hoe zit dat eigenlijk met de nominaties van Basto? Hij had o.a. Altman genomineerd, blijft die nominatie wel staan?

Tenzij Basto zelf wilt dat die er uit worden gehaald, blijven die gewoon staan.

Basto

• 11921 messages
  • 7397 votes

Laat lekker staan.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Ik weet niet hoe dit werkt, maar kan ik Fritz Lang nomineren? Hoort eigenijk in mijn top 10, maar die is te klein.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

mister blonde wrote:

Ik weet niet hoe dit werkt, maar kan ik Fritz Lang nomineren? Hoort eigenijk in mijn top 10, maar die is te klein.

Fritz Kort dus...

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.