- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- De favoriete regisseurs van MovieMeter-gebruikers
De favoriete regisseurs van MovieMeter-gebruikers
John Milton
-
- 24225 messages
- 13388 votes
maar dan wordt het een semantieke kwestie Alexspy, en zou je kunnen vragen wat ik ermee bedoel in plaats van het als dikke bullshit te bestempelen. Want inderdaad, de betekenis die ik voor ogen had ligt inderdaad dichter bij cinefiel dan iemand met een specifieke filmsmaak of casual filmkijker die nog nooit iets van Bergman (of Tarkovsky of Kalatozov) heeft gezien, en dat ook niet van plan is te gaan doen. Maar ik persoonlijk gebruik de benaming 'filmliefhebber' zelf inderdaad voor mensen met een brede interesse in cinema uit alle denkbare genres, uit een veelheid aan landen, en vanaf de silent cinema tot aan nu. En wat die filmliefhebber daar vervolgens goed van vindt en wat niet, zal me verder worst wezen. Maar in mijn beleving is die hypothetische filmliefhebber wel nieuwsgierig naar cinema (die hij nog niet kent), zoals onderhond zegt. Maar dat is mijn invulling van het woord liefhebber. Iemand die 5 films per week kijkt zou je met recht een filmliefhebber kunnen noemen, maar als dat bijvoorbeeld 99 van de 100 keer louter Engelstalige films van de afgelopen 5 jaar zijn, dan valt daar voor mij misschien toch ook wel wat op af te dingen. 
Ik bedoelde in dit geval met filmliefhebber het specifieke type dat lijstjes gaat bekijken om nieuwe dingen te ontdekken, omdat het ging over die regisseur wel of niet kennen. Niet meer en niet minder. Ik was er niet op uit om mensen uit te sluiten van een of ander exclusief clubje van fijnbesnaarde cultuurliefhebbers 
Maar wat dat niet-waarderen van opmerkingen betreft, we zijn hier toch niet van peperkoek? Kijk even op IMDb wat Charles Band de afgelopen tien jaar geregisseerd heeft, en wat voor gemiddelde waarderingen die films scoren. Hoeveel Evil Bong films kan iemand maken? Ik kan me niet voorstellen dat iemand hier echt verrast is dat Band met zijn filmografie door mij als een prutskoning wordt bestempeld. Ik kan me evenmin goed voorstellen dat iemand zich dat in dit geval persoonlijk aan zou trekken. Ik ben toch ook niet beledigd als Onderhond zegt dat Eastwood 'fout Hollywood sentiment en achterhaalde narratiefjes' aflevert, nadat ik iets positiefs over hem had gezegd? Ik denk er anders over, maar dat mag hij rustig vinden, en ook zo formuleren. Niets mis mee.
Theunissen
-
- 12271 messages
- 5514 votes
Dit duurt weer te lang (zijn beiden natuurlijk ook niet bepaald de meeste bekende regisseurs) en zeker voor een regenachtige zondag. Had gedacht dat deze ronde wel gedaan zou zijn in het weekend (de vorige ronde duurde immers maar 5 dagen), maar een aantal "battles" verloopt door bepaalde principes van stemmers moeizaam. Ik heb minder principes en verwacht ook niet dat deze twee regisseurs de finale zullen halen. Hupsakee.
3-6
Theunissen
-
- 12271 messages
- 5514 votes
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
Verwacht ik niet eigenlijk, toch twee vrij bekende, breed geziene regisseurs zou ik zeggen
Noodless
-
- 10042 messages
- 6178 votes
4 keer meer dan gemiddeld en 3 keer gemiddeld vs 1 keer zeer goed, 1 keer goed, 1 keer meer dan gemiddeld, 3 keer gemiddeld en 2 keer onvoldoende, dus....
3-1
Theunissen
-
- 12271 messages
- 5514 votes
Verwacht ik niet eigenlijk, toch twee vrij bekende, breed geziene regisseurs zou ik zeggen
Dat kan wel eens tegenvallen, ik verwacht niet dat al te veel deelnemers films van Billy Wilder (geef mij maar Gene Wilder) hebben gezien (vooral het "art" groepje). Ik moest hem ook weer opzoeken en ik heb twee films van hem gezien, te weten "Stalag 17 (1953)" en "Irma la Douce (1963)". De eerste heb ik natuurlijk gezien omdat het gaat om een film die zich afspeelt gedurende de Tweede Wereldoorlog en de tweede zond men destijds uit op de leuke televisiezender "AMC" die helaas niet meer bestaat in Nederland (net zoals MGM).
Beiden films kregen wel 3,5* van mij, maar van Danny Boyle heb ik veel meer films gezien (8 stuks volgens MovieMeter in klassieke stijl) en die heeft dus eigenlijk mijn voorkeur (die kreeg ook één keer 4,5* van mij voor "Slumdog Millionaire (2008)"). Ook deze twee heren verwacht ik niet in de finale (hoewel je het nooit weet gezien bepaalde stemmers) en mocht deze battle weer lang gaan duren en Billy heeft 5 stemmen en staat ruim voor op Danny en de andere stemmers doen niets vanwege hun principes, dan hak ik wel de knop door en krijgt Billy alsnog mijn stem.
John Milton
-
- 24225 messages
- 13388 votes
Daar zal ik wel weer niet representatief zijn dan, want ik reken Wilder wel tot mijn favoriete regisseurs; Ik zag er 11 in totaal. Ik heb Sunset Blvd. op #16 weliswaar buiten mijn top 10, maar het is alsnog hoog. En Wilder is juist zo'n regisseur die behoorlijk veel sterke films heeft afgeleverd.
En over 'lijstjesfilms' gesproken, Hier kan Kalatozov nog een puntje aan zuigen 
Theunissen
-
- 12271 messages
- 5514 votes
Ik zeg toch ook vooral het "art" groepje 
John Milton
-
- 24225 messages
- 13388 votes
Ik voelde me niet aangesproken 
Boyle mag ik ook graag zien trouwens, zag ik er 10 van en daar zaten maar liefst zes 4* films bij. En nog verliest hij van Wilder, kun je nagaan hoe goed die is Theunissen 
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
3-3 maar (voor SM)
(Nu zijn Wilder en Boyle ook al kleine regisseurs?
)
Theunissen
-
- 12271 messages
- 5514 votes
Hij zal ongetwijfeld goed zijn voor de liefhebbers van hem zoals jij John. Ik heb slechts twee films van hem gezien en kan daar niet echt over oordelen, maar ik wil graag de knop doorhakken als het weer lang gaat duren. Dus hopelijk krijgt Billy er nog snel twee stemmen bij (en dan hak ik wel de knap door) of komt Danny (hij zal ondanks het maken van "28 Days Later... (2002)" niet bepaald populair zijn onder de horrorliefhebbers omdat hij vooral andere films heeft gemaakt) alsnog snel op 6 stemmen.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Gewoon beetje geduld hebben. Voor anderen zijn dit favoriete regisseurs, geef ze gewoon een eerlijke kans.
John Milton
-
- 24225 messages
- 13388 votes
kijk het gaat al harder. In de verkeerde richting uiteraard, maar het gaat wel 
joolstein
-
- 10835 messages
- 8922 votes
Danny (hij zal ondanks het maken van "28 Days Later... (2002)" niet bepaald populair zijn onder de horrorliefhebbers omdat hij vooral andere films heeft gemaakt.
Beter 1 goede horror dan helemaal geen horror En misschien is het juist andersom en is hij niet populair bij andere omdat hij ook horror (28) en Sciencefiction (Sunshine) maakt! Echter ik kende hem al van het heerlijke Trainspotting waar natuurlijk ook genoeg horror-momenten in zaten!
John Milton
-
- 24225 messages
- 13388 votes
Ik kende hem al van het heerlijke Trainspotting waar natuurlijk ook genoeg horror-momenten in zaten!
Theunissen
-
- 12271 messages
- 5514 votes
Beter 1 goede horror dan helemaal geen horror En misschien is het juist andersom en is hij niet populair bij andere omdat hij ook horror (28) en Sciencefiction (Sunshine) maakt! Echter ik kende hem al van het heerlijke Trainspotting waar natuurlijk ook genoeg horror-momenten in zaten!
Die Sunshine (2007) kreeg van mij 1,5* (heb ik helaas ook in de bioscoop gezien) en de humor in "Trainspotting (1996)" is niet bepaald mijn soort humor. Desondanks kreeg hij nog 3,0* van mij. Mij favoriete films van hem zijn "Slumdog Millionaire (2008)", "127 Hours (2010)" en "Trance (2013)".
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4889 votes
4-2
Lynch 6 gezien - Sono 3 gezien
Ook leuk. Het "Ben-ik-een-filmliefhebber?" debat 
Vorig jaar 495 films gekeken. Ik kijk werkelijk elk filmgenre dat er maar bestaat. Behalve Musicals (ik vind het vreselijk als men om de haverklap begint te zingen) en regelrechte chick-flicks. Mijn vrouw wordt er horendol van als ik weer eens achter een scherm kruip met mijn oordopjes in 
Ik werk tig lijstjes af. Krijg van her en der suggesties door. 28000 volgers op Twitter waar het alleen over film handelt. Bijna dagelijks een filmkwisje daar met een resem enthousiastelingen. Dus yep, ik reken mij bij het groepje filmfanaten en filmliefhebbers. Dat wil niet zeggen dat ik me reken bij diegenen die zich voordoen alsof ze de wijsheid in pacht hebben als het gaat over deze kunstvorm. En velen zullen me bij de mainstream-filmliefhebber rekenen als ik zeg dat ik "Opening night", "Upstream Color", " Wavelength" of "Holy Motors" niks speciaal vond. Maar om eerlijk te zijn .... daar lig ik nu eens niet van wakker