• 177.917 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.279 votes
Profile

De favoriete regisseurs van MovieMeter-gebruikers

Flavio

• 4893 messages
  • 5223 votes

Voor de tweede nominatie kies ik voor Ernst Lubitsch, die ondanks dat hij jong is gestorven bijna 50 films heeft gemaakt. Hij was naast productief jong begonnen, dat helpt. Hij staat bekend om zijn gevatte komedies, maar zijn beste film is misschien wel een anti-oorlogsdrama.

Mijn top 5:

Broken Lullaby (1932)

Cluny Brown (1946)

One Hour with You (1932)

The Shop around the Corner (1940)

To Be or Not to Be (1942)

Shaky mag weer.

Shaky

• 3734 messages
  • 13043 votes

GoodOldJack, ga jij maar alvast. Ik ben weekendje weg en drop vanavond mijn nominatie wel.

Edit: ik probeer het via mn telefoon, reisgenoot toch nog niet wakker.

Mijn 2e nominatie maakte in de 70s al prachtfilm, maar knalt er eind jaren 90 eventjes een schandalig goede biopic uit alsof het niets is. Daarnaast wist hij zelfs een fantastische musical te maken, en daar ben ik niet snel enthousiast over.

Milos Forman

Top films:

Man on the Moon (1999)

Hair (1979)

One Flew over the Cuckoo's Nest (1975)

GoodOldJack

• 1339 messages
  • 4621 votes

Ik ga mijn tweede nominatie gebruiken om Steve McQueen te nomineren.

Had met Hunger één van de sterkste debuten die ik ooit gezien heb, een harde film over de hongerstaking van Bobby Sands en compagnons in het roerige Noord-Ierland in de jaren 80 waarin beeld belangrijker is dan spraak/dialoog (5*). Maakte met 12 Years a Slave een prachtige verfilming van het boek en vertelt het schrijnende verhaal van Solomon Northup met de nodige bravoure (4,5*) en maakte met Widows zijn soort versie van Oceans 11, weer iets anders en tegelijk volledig op zijn eigen manier (4,5*).

(En dan vond ik zijn serie, Small Axe die je in feite evenzeer kan bekijken als vijf aparte films met een (dunne) rode draad in, ook nog werkelijk schitterend).

De beurt is bij deze aan Number23

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Vergeet ook Shame niet van Steve McQueen. Ook een aanrader.

Ik moet bij de regisseur nog altijd meteen denken aan de gelijknamige acteur. Weliswaar een andere generatie.

Shaky

• 3734 messages
  • 13043 votes

Zvyagintsev: 3 films van gezien, alle drie fantastisch. Rauw, puur, prachtig.

Sirk: geen enkele film van gezien, zelfs nog nooit van gehoord. Gaat op het denkbeeldige lijstje.

Arnold: veel van zijn werk in televisie gezien. Qua films pas één van gezien, die was niet zo mijn ding.

Eastwood: 21 films van gezien als regisseurs, van absolute toppers tot een gruwelijke miskleun (15:17), maar over het geheel genomen vind ik zijn films sterk.

Lubtisch: niets van gezien, gaat ook op diezelfde denkbeeldige kijklijst.

McQueen: 2 films van beoordeeld op MovieMeter al weet ik vrij zeker dat ik Hunger en Shame ook gezien heb. Prima films (en ook ik denk altijd meteen aan die andere Steve McQueen wanneer ik deze naam lees/hoor)

Number23

• 8638 messages
  • 5677 votes

Na wat vertraging is hier mijn eerste inzending: Bong Joon Ho

Ik denk dat het meer dan 15 jaar geleden is dat ik met deze regisseur in aanraking kwam. Memories of Murder was een misdaadthriller als geen ander. Ik was op dat moment alleen maar Hollywood gewend en de af en toe bijna absurde sfeer maakte een diepe indruk op me. Kan wel veilig stellen dat hier de liefde voor Zuid-Koreaanse cinema is begonnen. Voor mij toen een hele aparte manier van het combineren van flinke emoties en nagelbijtende thrillerelementen.

The Host was behalve een origineel monster verhaal ook een sterk familie drama, Snowpiercer zag er geweldig dystopisch uit, Okja had een ontzettend indrukwekkende boodschap en Parasite weer zo'n familiedrama met rare thriller en zelfs horror momentjes waar je heerlijk ongemakkelijk van wordt. Kan niet wachten op z'n volgende.

1. Memories of Murder 4,5*

2. The Host 4,0*

3. Parasite 4,0*

4. Snowpiercer 4,0*

5. Okja 3,5*

6. Mother 3,0*

Dus is daarmee onze main man alexspyforever weer aan de beurt?

Number23

• 8638 messages
  • 5677 votes

Steve McQueen: 2 films gezien, waarvan ik Shame erg indrukwekkend vond en daarmee bedoel ik vooral Fassbender. Daarom ook erg benieuwd naar Hunger.

Milos Forman: 3 films gezien, waarvan Cuckoo's Nest en Man on the Moon absolute krakers zijn. Meeslepend met uitmuntend acteerwerk van de leading men.

Clint Eastwood: 24 films gezien, al heb ik het gevoel dat ik sommige films nog moet beoordelen. In m'n top 5 zitten sowieso z'n 4 westerns én Changeling, die een enorme impact op me had toendertijd.

Jack Arnold: heb alleen z'n monster classic gezien. Tarantula staat al jaren op de watchlist en ik zie nog 2 of 3 interessante titels uit de 50s

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

We schieten aardig op :

Jaco van Dormael : Geen enkele van gezien. Mr. Nobody staat hier al een tijdje klaar om te bekijken.

Pablo Larraín : Oei, ook geen enkele van gezien.

Darren Aronofsky : 3 gezien ("Mother", "Noah" en "Aftermath") maar geen enkele waar ik echt van onder de indruk was.

Susanne Bier : Alleen "Birdbox" gezien en die beviel me toch wel enorm.

Céline Sciamma : "Portrait of a Lady on Fire" alleen gezien

Andrey Zvyagintsev : Ook een totaal onbekende voor mij.

Douglas Sirk : Alleen "Written on the wind" gezien maar ben er zeker van dat er nog meer volgen.

Jack Arnold : 6 van gezien waarbij "Creature from the Black Lagoon", "The incredible Shrinking Man" en "The mouse that roared!" de moeite waren. "Monster on the campus", "Tarantula!" en "Revenge of the Creature" vond ik iets minder.

Ernst Lubitsch : "To be or not to be" en "Shop around the corner" gezien. Middelmatige films.

Milos Forman : Tja "One flew over the Cuckoo's nest" is een must-see. Klassieker. "Amadeus" vond ik vele minder.

Steve McQueen : Net als de vorige regisseur twee films gezien die sterk contrasteren. "12 Years a Slave" en "Shame"

Bong Joon Ho : 3 van gezien die enorm goed scoorden voor mij. "The Host", "Snowpiercer" en "Parasite"

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Tja ik ben een horrorfan dus ik ga weer voor en regisseur die hier zijn stempel drukte, al was hij ondertussen wel een jaar of 20 regisseur voor hij zijn eerste horrorfilm regisseerde: William Castle. Hij werd ook wel godfather of the gimmicks genoemd. Zo was er kennelijk een skelet dat door de bios zweefde tijdens House on Haunted Hill, het kruiperige geluid onder de stoeltjes toen The Tingler in de film zelf ook paniek veroorzaakte in de cinema, de punishment poll in Mr Sardonicus, de waarschuwing in Homicidal dat er nog tijd was om de bios te verlaten voor die met een zwak hart en de beste nog de illusion-O bril met een rode zijde om de geesten te zien of blauwe als je de geesten niet wou zien bij 13 Ghosts. Ook zonder al die gimmicks apprecieer ik enorm de concepten, de sfeer en de manier waarop hij de kijker bij de neus kon nemen, soms met een knipoog.

https://lwlies.com/wp-content/uploads/2019/03/william-castle-1108x0-c-default.jpg

1. The Tingler (Film, 1959) - MovieMeter.nl

2. Homicidal (Film, 1961) - MovieMeter.nl

3. House on Haunted Hill (Film, 1959) - MovieMeter.nl

4. I Saw What You Did (Film, 1965) - MovieMeter.nl

5. The Night Walker (Film, 1964) - MovieMeter.nl

6. Mr. Sardonicus (Film, 1961) - MovieMeter.nl

7. 13 Ghosts (Film, 1960) - MovieMeter.nl

8. Shanks (Film, 1974) - MovieMeter.nl

9. Let's Kill Uncle (Film, 1966) - MovieMeter.nl

10. 13 Frightened Girls (Film, 1963) - MovieMeter.nl

En dan heb ik geen plaats meer voor Strait-Jacket (Film, 1964) - MovieMeter.nl

Basto weer aan jou en vergeet de volgende deze keer niet te taggen.

Basto

• 11920 messages
  • 7397 votes

Robert Altman

Een grootheid die te vaak over het hoofd gezien wordt, maar zowel in de jaren 70 als in de jaren 90 een reeks meesterwerken heeft afgeleverd. Inspiratiebron voor velen. De ensemble cast, de raamvertelling, maar ook kunstige sfeerscheppingen zijn zijn domein. En ja, hij heet ook wat missers, maar hoeveel regisseurs hebben er 3 meesterwerken en 4 bijna meesterwerken gemaakt?

Long Good Friday 5*

Short Cuts 5*

The Player 5*

3 Women 4,5*

Images 4,5

Nashville 4,5

Come back to the five Jimmy Dean 4,5

McCabe en Mrs Miller 4

Theunissen is next!

Number23

• 8638 messages
  • 5677 votes

Ernst Lubitsch: niks van gezien en ik denk ook niet dat dat gaat gebeuren. Genres die mij niet perse liggen uit decennia waarin veel films voor mij pittige zittingen zijn.

Douglas Sirk: beetje hetzelfde verhaal als bij Lubitsch. Veel drama, romantiek en film-noir.

Andrey Zvyagintsev: heb niet echt goede ervaringen met Russische cinema en aangezien alle films nogal zwaarmoedig overkomen denk ik niet dat ik me ooit ga wagen aan deze man.

Céline Sciammi: niks van gezien en geen van de titels wekt ook interesse op bij mij.

Susanne Bier: weer eentje die focust op drama, maar dan van de Deense soort en dat is goed te behappen voor mij. In a Better World en vooral After the Wedding zijn gewoon degelijke drama's met goed acteerwerk, maar tegenwoordig ga ik er niet meer voor zitten. Bird Box was een geinig tussendoortje. Stiekem nog wel benieuwd naar The Night Manager.

Theunissen

• 12267 messages
  • 5513 votes

Mijn volgende regisseur is de man waardoor Horror vanaf de jaren 80 één van mijn favoriete genres is geworden, namelijk:

Sam Raimi - IMDb

https://anygoodfilms.com/wp-content/uploads/2020/01/sam-raimi-bruce-696x470.jpg

De debuutfilm van Sam Raimi, te weten "Evil Dead (1981)", welke ik in 1985 of 1986 voor het eerst zag (toen kocht ik namelijk voor het eerst een videorecorder van mijn spaargeld), mag met recht één van de engste horrorfilms aller tijden worden genoemd. De film, die samen met zijn twee vervolgen inmiddels de cultstatus heeft aangenomen, zit boordevol vernuftige camerashots, een nagelbijtende soundtrack en knullige maar doeltreffende special effects. "Evil Dead" kostte slechts 90.000 dollar, maar werd in 1983 de best verkopende video.

Het enthousiasme waarmee Sam Raimi "Evil Dead" maakte, spat van het scherm af. Of beter gezegd: het spat het scherm op, want de film is zeer bloederig. In één scène zie je het bloed letterlijk over het scherm druipen. Het luttele bedrag dat beschikbaar was voor de film is daarom ook niet af te zien aan de acteerprestaties (Bruce Campbell), het typische Sam Raimi camerawerk of manier van vertellen, dat allemaal bijdraagt aan de ijzingwekkende sfeer en enorme spanningsopbouw.

Na "Evil Dead", maakte Sam Raimi dus nog twee vervolg delen, namelijk "Evil Dead II (1987)" en "Army of Darkness (1992)", waarna hij voorlopig stopte met het maken van horrorfilms. Pas in 2009 maakte hij weer een horrorfilm, namelijk "Drag Me to Hell". Daarna is het erg rustig geworden en heeft hij nog maar één film gemaakt, namelijk "Oz the Great and Powerful (2013)".

Onder de horrorliefhebbeers is Sam Raimi natuurlijk een begrip, maar hij is misschien nog wel het meest bekend vanwege zijn drie "Spider-Man" films tussen 2002 en 2007.

Mijn "Top 5 films" van Sam Raimi ziet er als volgt uit:

1. Evil Dead (1981), 4,5*;

2. Evil Dead II (1987), 4,0*;

3. A Simple Plan (1998), 3,5*;

4. The Gift (2000), 3,5*;

5. Spider-Man 2 (2004), 3,5*.

De eer (of op zijn Japans "名誉") is weer aan jou "Onderhond"

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Doe mij dan maar een keertje Takeshi Kitano

https://images.mubicdn.net/images/film/1458/cache-8856-1546693250/image-w1280.jpg

Japanse renaissance man die echt alles gedaan heeft, maar naast (eerst) acteur ook wereldberoemd werd als regisseur, met als hoogtepunt de win van Hana-bi in Venetië. Toch zo'n beetje het startschot van de Japans/Aziatische boom rond de eeuwwisseling.

Vooral bekend voor z'n misdaadfilms, maar altijd met de nodige dosis humor en droge delivery. Gebruikte ook graag dezelfde acteurs (Terajima en Osugi voorop), en viel op door z'n strakke/aparte editing. Strandscenes zijn gegarandeerd, ook shootouts en kinderlijk gejen tussen Yakuza behoren tot Kitano's repertoire.

Belangrijkste/meest opvallende films zijn:

* Firework (Hana-bi)

* Kikujiro

* Sonatine

* Takeshis'

* Dolls

mikey mag weer!

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Hitch epigoon de Palma is een van de meest bekwame regisseurs ooit en binnen het genre (mystery/thriller) ongeëvenaard (behalve door Hitchcock uiteraard, heel misschien Bava). Je kent hem van briljante longshots, splitscreens, body doubles, seksmoorden etc etc. Hij kan ook goed uitleggen als een schoolmeester: bv. hoe stop je een lijk in een bank, hoe maak je gebruik van een body double tijdens een seksscene, hoe maak je animaties met geluid. Heerlijk. Kan daar uren naar kijken.

1. Carrie (1976) 5*

2. Blow Out (1981) 4.5*

https://64.media.tumblr.com/5f2d01c984f02768ab6eee1129c62775/9cb8e40038519e31-a7/s400x600/e7a05de2143753fc2e931155697254c97df8ac43.gifv(The Fury )

3. The Fury (1978) 4.5*

4. Sisters (1973) 4.5*

5. Dressed to Kill (1980) 4.5*

SmackItUp tu es!

SmackItUp

• 3502 messages
  • 2623 votes

Onderhond wrote:

Doe mij dan maar een keertje Takeshi Kitano

(afbeelding)

Japanse renaissance man die echt alles gedaan heeft, maar naast (eerst) acteur ook wereldberoemd werd als regisseur, met als hoogtepunt de win van Hana-bi in Venetië. Toch zo'n beetje het startschot van de Japans/Aziatische boom rond de eeuwwisseling.

Vooral bekend voor z'n misdaadfilms, maar altijd met de nodige dosis humor en droge delivery. Gebruikte ook graag dezelfde acteurs (Terajima en Osugi voorop), en viel op door z'n strakke/aparte editing. Strandscenes zijn gegarandeerd, ook shootouts en kinderlijk gejen tussen Yakuza behoren tot Kitano's repertoire.

Belangrijkste/meest opvallende films zijn:

* Firework (Hana-bi)

* Kikujiro

* Sonatine

* Takeshis'

* Dolls

mikey mag weer!

Gisteren toevallig Sonatine gezien maar vond er, ondanks een paar grappige momenten, lastig door te komen. Ik ben ze in chronologische volgorde aan het kijken dus hoop dat het beste nog moet komen. In hoeverre is Sonatine representatief voor de rest van zijn oeuvre? A Scene at the Sea vond ik beter te pruimen.

SmackItUp

• 3502 messages
  • 2623 votes

James Wan

Mijn inziens de master of horror. Een van de weinige die het opbouwen van spanning écht in de vingers lijkt te hebben. Afgezien van zijn uitstapjes naar het actiegenre stuk voor stuk pareltjes.

Zowel The Conjuring als Insidious staan hoog in mijn lijstjes.

Insidious - 4,5*

The Conjuring - 4*

Insidious 2 - 4*

eRCee mag weer!

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Lars von Trier

Al diverse Scandinavische regisseurs kwamen voorbij, maar niet de juisten potdikke! In mijn jonge jaren op MM was ik zo'n beetje de ferventste verdediger van Lars VON Trier, dus voel me toch een beetje verplicht hem te noemen. Ik ben mijn interesse in zijn werk wel wat kwijt, z'n laatste prent zelfs niet gezien, en het oudere werk heeft niet persé een hoge aantrekkingskracht om te herkijken, maar toen ik dat bij The idiots wel deed leverde het prompt een verhoging op. Afijn, nog steeds een regisseur die in mijn hoge stemmen vaak terug te vinden is en ik hoop dat hij ooit nog eens een bezadigd meesterwerk aflevert.

Belangrijkste en beste films:

- Dogville

- Manderlay

- Dancer in the dark

- Breaking the waves

- The idiots

Ook goed:

- Antichrist

- Melancholia

- Riget I en II

- Europa

- Epidemic

remorz, u bent.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

SmackItUp wrote:

In hoeverre is Sonatine representatief voor de rest van zijn oeuvre? A Scene at the Sea vond ik beter te pruimen.

Toch best representatief, al lijkt mij Sonatine dan net de toegankelijkere film te zijn, dus lastig in te schatten.

Number23

• 8638 messages
  • 5677 votes

William Castle: Een 2e Godfather verschijnt op het strijdtoneel. Helaas niks van gezien, maar ik zie erg veel dat mijn interesse wekt. Ik ga sowieso 5 films op mijn lijstje zetten, net als bij Herschell Gordon Lewis. Thanks!

Robert Altman: Wat heeft deze man stiekem veel gemaakt. Ik kom zelf tot slechts 10% van zijn credits (5), waarvan ik Prairie Home Companion, Player en Short Cuts goed vind en MASH en Gingerbread Man toendertijd vervelende kijkervaringen waren. Ik sta op zich open om meer te proberen.

Sam Raimi: Voor mij toch op de eerste plaats de man die Spider-Man op het grote doek knalde, mijn all-time favorite hero. Heb nog 7 andere van Sam gezien, waarvan die andere trilogie ook een speciaal plekje in m'n hart heeft.

Takeshi Kitano: Slechts 2 films gezien, daar moet ik wat aan gaan doen. Ik had namelijk genoten van Zatoichi, terwijl ik mezelf bij Getting Any afvroeg hoe ie op m'n pad kwam.

Brian De Palma: Altijd meer films van hem willen zien, maar komt er niet van. Hang al jaren op 7 stuks, waarvan Untouchables, Carrie en natuurlijk Scarface echt fantastisch zijn. Op de watchlist staan sowieso Blow Out en The Fury.

James Wan: Heb 8 films van hem gezien met Saw en Insidious als krakers, ook erg benieuwd naar Malignant.

Lars von Trier: Moest even in m'n ogen wrijven toen ik zag dat ik er slechts 2 heb gezien, maar Dogville en The House That Jack Built waren wel erg sterk.

• 31144 messages
  • 5447 votes

eRCee zet Melancholia van Lars von Trier onder 'ook goed'. De film krijgt van mij 5*, dus eerder 'zeer goed' wat mij betreft.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Film Pegasus wrote:

eRCee zet Melancholia van Lars von Trier onder 'ook goed'. De film krijgt van mij 5*, dus eerder 'zeer goed' wat mij betreft.

Ja, dan had je hem zelf maar moeten noemen he.

Theunissen

• 12267 messages
  • 5513 votes

Number23 wrote:

Sam Raimi: Voor mij toch op de eerste plaats de man die Spider-Man op het grote doek knalde, mijn all-time favorite hero.

Dan moet je in ieder geval ook binnenkort naar de nieuwe Spider-Man film "Spider-Man: No Way Home (2021)" gaan, want daarin komen alle tegenstanders van de originele Spider-Man films in voor en het zag er ook best aardig en leuk uit. Ik had die namelijk als voorfilm gistermiddag tijdens mijn bioscoopbezoek in Kerkrade. Helaas ook het vreselijke "Bon Bini Holland 3 (2021)", waar niemand in de zaal om moest lachen.

In de bioscoop in Kerkrade vindt men zelfs de reclame over de "Stehtisch" (oftewel statafel), die daar in de bioscoop een begrip is en ook steeds in andere uitvoeringen wordt gemaakt, leuker dan "Bon Bini Holland" en daar geef ik ze geen ongelijk in

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

SmackItUp wrote:

James Wan

Mijn inziens de master of horror. Een van de weinige die het opbouwen van spanning écht in de vingers lijkt te hebben. Afgezien van zijn uitstapjes naar het actiegenre stuk voor stuk pareltjes.

Zowel The Conjuring als Insidious staan hoog in mijn lijstjes.

Insidious - 4,5*

The Conjuring - 4*

Insidious 2 - 4*

eRCee mag weer!

Degene die echt voor mij werkte was The Conjuring 2, die had spanning over de gehele speelduur en minder in your face dan zijn voorganger of Insidious. Het is natuurlijk hoe je het zelf ervaart. En Saw was heel vernieuwend voor zijn tijd dus daar zou ik dan eerder voor hebben gekozen. Master of horror is natuurlijk subjectief, het is toch veel van hetzelfde wat ie brengt, vooral geestenfilms. Ik weet natuurlijk niet hoeveel horror je al van andere regisseurs hebt gezien.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Number23 wrote:

William Castle: Een 2e Godfather verschijnt op het strijdtoneel. Helaas niks van gezien, maar ik zie erg veel dat mijn interesse wekt. Ik ga sowieso 5 films op mijn lijstje zetten, net als bij Herschell Gordon Lewis. Thanks!

Eigenlijk 3 want Mario Bava kan je ook godfather van de giallo noemen

Films van HG Lewis bekijken dat is natuurlijk op eigen risico... Hoeveel ervaring heb je met het bekijken van trash films?

Number23

• 8638 messages
  • 5677 votes

alexspyforever wrote:

(quote)

Eigenlijk 3 want Mario Bava kan je ook godfather van de giallo noemen

Films van HG Lewis bekijken dat is natuurlijk op eigen risico... Hoeveel ervaring heb je met het bekijken van trash films?

De enige trash die ik mee krijg is op een jaarlijks festival in Breda. Meestal ligt het bij zulke films eraan wat het thema is. Zag op IMDb al wel het verschil in beoordelingen tussen beide regisseurs trouwens.

remorz

• 2497 messages
  • 2739 votes

Verwacht stiekem dat iemand anders Noé nog wel gaat droppen, dus ga toch voor Tetsuya Nakashima. Zes van zijn acht films gezien, karakteristiek is zijn stilistische overdaad, die ik toch betoverend charmant blijf vinden, al zullen sommigen het begrijpelijk naar kitsch vinden neigen.

Voor mij werkt het, en Pako to Mahô no Ehon (2008) en Kokuhaku (2010) wisten mijn hart te stelen met 4,5*. Zijn laatste heb ik nog niet gezien, maar overige prenten als Kawaki (2014), Kiraware Matsuko no Isshô (2006) en zeker ook Shimotsuma Monogatari (2004) scoorden nooit onder een solide 4*.

Bereid je voor op veel filters, prominent aanwezige kleurpaletten en misschien wat sentimentaliteit temidden van nonsensicale plotlijnen, maar je krijgt er meer prachtige shots voor terug dan je in je leven kunt inlijsten.

Dievegge

• 3166 messages
  • 8191 votes

Ingmar Bergman is de grootste regisseur uit Zweden. Z'n films zijn vaak filosofisch of psychologisch van inslag. Sterfelijkheid, geloofstwijfel en de moeilijkheid van menselijk contact zijn z’n thema’s. De dialogen staan centraal, maar hij gebruikt ook prachtige beelden met symboliek, zoals een ridder die schaakt met de Dood. Z’n vroege werk is nog zonnig en toegankelijk; later wordt hij zwaarwichtiger en melancholisch. Met cinematograaf Sven Nykvist maakte hij unieke zwart-witbeelden. Hij werkte met topacteurs als Max von Sydow, Gunnar Björnstrandt, Liv Ullmann en Bibi Andersson.

1. Det sjunde inseglet 5,0*

2. Persona

3. Jungfrukällan 4,5*

4. Sommaren med Monika

5. Smultronstället 4,0*

6. Höstsonaten

7. Ansiktet

8. Tystnaden 3,5*

9. Skammen

10. Nattvardsgästerna

Benieuwd of Film Pegasus evenveel diepgang te bieden heeft.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Zo is dat Dievegge! Mooi, dit was één van mijn zes essentials, dus er komt een opening voor een nieuwe regisseur.

• 31144 messages
  • 5447 votes

Dievegge wrote:

Benieuwd of Film Pegasus evenveel diepgang te bieden heeft.

Zonder twijfel, want ik draag Yasujirô Ozu voor, een regisseur die groots is in de kleine dingen. Hij brengt rust met zijn films waarin niets te veel oogt. Het filmen van het dagelijkse leven, en ook al is dat in dit geval Japan eind jaren '40 en de jaren '50. Ik heb een tijdje geleden een box gekocht met films van hem. Ondertussen 4 films gezien, maar wel allemaal met een score van 4* of hoger. Deze films zijn alvast aan te raden:

1. Tokyo Story (wordt nog altijd één van de beste films ooit beschouwd in veel filmlijstjes)

2. Late Spring

3. An Autumn Afternoon

4. Early Summer

5. Tokyo Twilight

6. Equinox Flower

Op naar een volgende topregisseur met Graaf Machine.

SmackItUp

• 3502 messages
  • 2623 votes

alexspyforever wrote:

(quote)

Degene die echt voor mij werkte was The Conjuring 2, die had spanning over de gehele speelduur en minder in your face dan zijn voorganger of Insidious. Het is natuurlijk hoe je het zelf ervaart. En Saw was heel vernieuwend voor zijn tijd dus daar zou ik dan eerder voor hebben gekozen. Master of horror is natuurlijk subjectief, het is toch veel van hetzelfde wat ie brengt, vooral geestenfilms. Ik weet natuurlijk niet hoeveel horror je al van andere regisseurs hebt gezien.

Genoeg om te weten dat Wan mijn favoriete horrorregisseur is

En hij maakt inderdaad veel dezelfde films en daar ben ik eigenlijk wel blij om. Want wat ie maakt is van grote klasse.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.