• 178.079 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.066 actors
  • 9.372.292 votes
Profile

De 70s challenge

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

29. The Partridge Family (1970–1974)

Season 1 episode 7: Danny and the Mob (1970) 3*

Season 2 episode 3: A Man Called Snake (1971) 3*

Season 3 episode 6: You're Only Young Twice (1973) 4*

FTV

Thema's: Mafia/Gangster

3 punten

Totaalscore: 118 punten

Muzikaal ging het een beetje de mist in begin jaren 70. In 1968 kickten we massaal op Jim Morrison en Janis Joplin. In begin jaren 70 op David Cassidy met z'n moeder en kleine broertjes en zusjes. Toch moet ik zeggen best een hele leuke sitcom, heel typisch seventies qua interieurs en kleding. Eigenlijk is dat bandje maar een beetje bijzaak, een half liedje per aflevering.

De 10-jarige Danny krijgt gangsters achter zich aan nadat hij leuk gekletst heeft met de vriendin van een gangsterbaas. Laurie Partridge komt met een Hell's Angel thuis, die natuurlijk lang niet zo vreselijk is als dat iedereen denkt. Leukste aflevering als Danny promoveert van de kleine kids naar volwassen niveau, maar dat blijkt toch minder leuk dan in eerste instantie gedacht.

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81IzILJYs-L._SY679_.jpg

Boenga

• 2628 messages
  • 1532 votes

11. The Taking of Pelham One Two Three (1974)

FTV en Action: 2 + 1

Totaal: 37 + 3 = 40.

Twijfels bij de eerste minuten. De intro van de kaping ging traag, en deed me in de bijna-50-jaar-geleden setting het ergste vrezen.

Maar kijk, een heel foute inschatting, want zodra men bij de centrale diensten weet heeft van de kaping en gijzeling, zit er vaart en spanning in het verhaal.

De geloofwaardigheid is van een laag niveau. Daarvoor zijn te veel onwaarschijnlijkheden, zijn veel zaken net iets te ver gezocht, of te simpel uitgewerkt. Bovendien is de humor - soms flauw, soms prima - uitdrukkelijk aanwezig, lopen er een paar kolderieke personages rond (vooral de kerel die er moet voor zorgen dat de metro's allemaal hun rit uitdoen), en het loopt helemaal af zoals je zou verwachten dat het afloopt.

Geen film dus om al te diep bij na te denken. Maar zet je verstand op (of net boven) nul, en je geniet van elke minuut. Een coole Robert Shaw, de vraag wie de politieagent is onder de gijzelaars, de helse rit met het geld, de niet te stoppen metro,... en vooral een heel belangrijk aandeel van Matthau, die hier hélemaal op z'n plaats zit.

Aanrader voor al wie dit soort film in z'n tijdskader kan plaatsen. Goed voor 4*, en de beste van 11 films die ik tot nu toe zag in deze challenge.

https://d13ezvd6yrslxm.cloudfront.net/wp/wp-content/images/pdvd_036.jpg

wibro

• 11590 messages
  • 4098 votes

Sorcerer (1977)

Actie, disaster, gangster 3 pnt

FTV 2 pnt

Totaal 5 pnt

https://i.stack.imgur.com/VgqsI.jpg

Kende alleen het origineel "Le Salaire de la Peur" (1953)" van Clouzot. Wel erg lang geleden dat ik die gezien heb. Welk dus het beste is valt daarom moeilijk voor mij te zeggen. Die van Clouzot vond ik in ieder geval geweldig gezien de waardering (4,5*) die ik er voor gegeven heb. Ook deze remake was zeer genietbaar. Zeker die scène op de brug en eigenlijk alles wat zich in de jungle afspeelde. Met het eerste drie kwartier waarin uit de doeken gedaan werd waarom de vier mannen in dit avontuur beland raakten had ik wat meer moeite. Heb ik wel de goede film opgezet vroeg ik me eerst af. Dat geheel oogde voor mij meer als een doorsnee gangster/actie film. Niet dus. Mijn ongeduld speelde mij dus weer eens parten.

4,0*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

28. Het zwaard van Ardoewaan (TV Series 1972) - IMDb

Afleveringen 7 t/m 9

FTV

Thema's: Action, Nederlandstalig (2)

Punten: 4 (Totaal: 162)

https://i.ytimg.com/vi/_Y9UxvVmTtY/maxresdefault.jpg

Wordt steeds spannender. Een vleugje fantasy komt er ook nog bij in deze afleveringen. Toch een schitterende rol van Nand Buyl als Fulco, de nar.

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

30. Yogi's Gang (1973–1975)

Season 1 episode 6: Mr. Sloppy (1973) 1*

Season 1 episode 7: Mr. Cheater (1973) 2*

Season 1 episode 8: Mr. Waste (1973) 3*

FTV

Thema's: -

2 punten

Totaalscore: 120 punten

Niet zo leuk als de oorspronkelijke Yogi Bear Show. Gericht op jonger publiek en nogal moralistische verhaaltjes. Wel grappig natuurlijk al die Hanna-Barbera figuurtjes samen, maar het resultaat is helaas wat matig. De Mr. Waste aflevering is nog wel goed bedacht.

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNzU4Y2Q4NGEtYWM3ZS00MzBkLWExNTAtZDQ2NTM2YmFmZWEyXkEyXkFqcGdeQXVyNjExODE1MDc@._V1_.jpg

Noodless

• 10042 messages
  • 6178 votes

11 Firepower (Film, 1979)
FTV - 2 p
Action , Drugs, Mafia/Gangster
Punten : 5 ( Totaal : 49 )
https://flxt.tmsimg.com/assets/p3258_p_v8_aa.jpg
Tja, matige film ondanks de aanwezigheid van een degelijke cast. Coburn is goed op dreef en Sophia Loren is altijd een pluspunt om te zien. Stijlvolle, mooie vrouw. Eli Wallach is ook altijd leuk om te zien, al heeft hij hier niet echt een grote rol. O.J. Simpson heeft een grotere rol, maar geeft weinig invulling aan zijn rol. Het verhaal is een complex chaotisch geheel dat gelukkig door de actiescènes en de cast nog redelijk qua niveau blijft. Onnodig rommelig aan de kijker gebracht. Je vraagt je af waarom Coburn een tweelingsbroer heeft. Er wordt naderhand niks met deze dubbelrol gedaan. Maar ook het gegeven van de dubbelganger voor Stegner zit te ingewikkeld in elkaar. Daarbij is de reactie en het handelen van Loren ook eigenaardig. Al geeft de slotscène hier wel duidelijkheid over dat ze graag zeer rijke mannen met power heeft. 5/10

Noodless

• 10042 messages
  • 6178 votes

12 El Ojo del Huracán (Film, 1971)

FTV - 2 p

alé 1 puntje voor de sex

Punten : 3 ( Totaal : 52 )

https://pics.videospace.fi/md-release-17987-1553755224-846.jpeg

Mooie fotografie, leuke setting, fijne soundtrack en een degelijke cast.

Maar het verhaal heeft een zeer lange aanloop nodig, weet wel voldoende je aandacht te houden, maar de uitwerking laat steken vallen. Spanning ontbreekt, romantiek en seks is genoeg aanwezig. Al laat dat laatste je toch op je honger zitten. Qua erotische scènes blijft het allemaal best braafjes. Nochtans de setting, de muziek, de cast ....allemaal aanwezig voor een hogere graad van sensualiteit.

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BOTkwMjA3NWQtMDZlNy00YmM0LWIyMTctZTZjN2NkNDRkZDY1XkEyXkFqcGdeQXVyMjA0NDMzMDE@._V1_.jpg

De intro mag er wel wezen met die fantastische opening credits. Heel mooi gedaan en wekt de interesse al dadelijk op. De rol van Maurizio Bonuglia als Roland vond ik wat onduidelijk. 6/10

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

31. Bewitched (1964–1972)

Season 6 episode 16: Samantha's lost Weekend (1970) 2*

Season 6 episode 25: Okay, Who's the Wise Witch? (1970) 4*

Season 8 episode 8: TV or Not TV (1971) 3*

FTV

Thema's: Feminism/Feminist, Hippies/ Flower power

4 punten

Totaalscore: 124 punten

Liep nog gewoon door begin jaren 70. Zulke late afleveringen heb ik nog niet eerder gezien. Met name Darrin is echt zichtbaar ouder geworden. Samantha nauwelijks (we zien wat kraaienpootjes). Inmiddels is er naast Samantha's moeder ook een heks huishoudster, heksendokter en een tweede kind bij gekomen. De hysterische buurvrouw is schijnbaar weg. Het sixties sfeertje blijft, we zien zowaar nog een 60's hippie maar dan wel in de 70s supermarkt, Samantha in minirok, dochter die zich druk maakt om seksisme in de poppenkast. Meer hokus pokus dan in de eerste seizoenen. Leukste aflevering waarin niemand het huis en kan en iedereen die te hulp wordt geroepen ook meteen vast komt te zitten.

https://www.familyvideo.com/media/catalog/product/cache/1613193ac186f16628974dcab15fa459/C/O/COL_D42831D.jpg

wibro

• 11590 messages
  • 4098 votes

26. Symptoms (1974)

Horror, Blood & Gore 1 pnt

FTV 2 pnt

Total 3 pnt
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMDRhYTlkMzktYmM4OS00ZTUyLWE1NjEtZTM0YTZhMmY2ZjZlXkEyXkFqcGdeQXVyMzU4ODM5Nw@@._V1_.jpg

Uitstekende horrorfilm die mij voortdurend in spanning bracht en mij de ook nodige schrikmomenten bezorgde. Geweldige performance van Angela Pleasance in de rol van Helen. Prachtige beelden ook van het landhuis en vooral ook van het park en het meer. Ook de killings werden prachtig in beeld gebracht en dan die gelaatsuitdrukking van Helen. Schitterend. Van wat ik in deze challenge voor het eerst gezien heb staat deze zeer sfeervolle horrorthriller voor mij toch dik bovenaan. Ook tig keer beter trouwens dan het teleurstellende Vampyres, de enige andere film die ik van deze regisseur heb gezien.

4,5*

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

43 Death on the Nile (1978) 3,5*

geen thema punten

FTV: 2 punt Totaal 209 + 2 = 211punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1356.jpg?cb=1428228532

Het fijne wie-deed-het verhaal uit het gelijknamige boek van Agatha Christie rond detective Hercule Poirot (Belgisch niet Frans). Hercule Poirot de scherpzinnige speurneus reist regelmatig naar exotische landen. Hier gaat hij dus Egypte voor een toeristisch vaartochtje over de Nijl met de typische sfeer van begin vorige eeuw. Uiteindelijk val er een dode en kan Poirot zijn " les petites cellules grises' aan het werk zetten. De cast bestaat bijna volledig uit bekende sterren vaak van wereldformaat. Sommigen hebben daarom ook slechts maar een kleine bijrol; zo heeft Bette Davis maar een kleine rol. De latere Bondgirl Lois Chiles is lekker kil en haar dood is gewoon onvermijdelijk. Daarbij had ze ook al met Mia Farrow samen gewerkt in The Great Gatsby (1974) Angela Lansbury (zelf jarenlang te zien als detective/schrijfster Jessica Fletcher in Murder, She Wrote) gaat aardig los als de aangeschoten, onverbloemd kwebbelend over seks, schrijfster. Enfin...uiteindelijk draait het natuurlijk om de interpretatie van Hercule Poirot door acteur Peter Ustinov. En ondanks dat bepaalde karakteristieke kenmerken niet klopte of niet aanwezigheid waren, (David Suchett is voor mij nog steeds de beste ) deed hij het zeker niet slecht! Acteur Ustinov zal dan ook nog tot vijf maal toe in deze rol terugkomen. Ja dit was een prima Agatha Christie ‘whodunnit' uit de oude doos!

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

29. Het zwaard van Ardoewaan (TV Series 1972) - IMDb
Afleveringen 10 t/m 13
FTV
Thema's: Action, Nederlandstalig (2)
Punten: 4 (Totaal: 166)

Ik tag hier Brix die zeker wel interesse zal hebben in mijn eindoordeel van deze reeks. en natuurlijk wil ik graag de zijne horen

Ik was zo benieuwd naar de afloop van dit hele verhaal dat ik de laatste 4 afleveringen 'gebingewatched' heb. De aflevering waarin Rohalt met gezellen Wezel en Grim ten strijde trekken tegen de heks vond ik ook de beste uit de hele reeks. Het deed me uiteindelijk denken aan een aantal sprookjes (Ali baba, de gelaarsde kat) en natuurlijk verwijzingen naar een aantal hoofdzonden. In de laatste 2 afleveringen wordt het (zeker voor een jeugdserie) nog erg grimmig. Het einde vind ik een beetje dubbel. Persoonlijk vond ik dat Morholt iets te plots werd bekeerd en toch redelijk makkelijk wegkwam met zijn talrijke wandaden. Ok hij sterft niet lang daarna, maar echt boete doen nee. Terwijl je als kijker verwacht dat Rohalt uiteindelijk als rechtschapen voorst zal regeren over Ardoewaan besluit hij op avontuur te gaan, de wijde wereld in te trekken en we veronderstellen als een rode ridder strijden tegen onrecht. Maar dat doet hij niet alleen maar met Aja het meisje dat hij lange tijd als zijn zus had beschouwd. Misschien wel wat raar dat ze uiteindelijk geliefden lijken te worden, maar het was wel duidelijk dat dit juister aanvoelde dan als hij voor Belinda had gekozen. Dat hij uiteindelijk neef Gawijn de troon gunt met Belinda aan zijn zijde is denk ik de beste beslissing. Als er een man die geen greintje afgunst of haat in zijn aderen lijkt te hebben, is het wel Gawijn.

Er zijn een aantal dingen die je dan met een redelijk korreltje zout moet nemen zoals Rohalt die op slag vergat dat hij de zoon was van Huoon en Freda en al snel gelooft dat Orm en Rikkie zijn echte ouders zijn. Moeten we veronderstellen dat Karanog hier magie had gebruikt? Hoe Karanog uiteindelijk de figuur was geworden die hij in de reeks vervuld is ook moeilijk te vatten. Verder valt het op dat Freda passief blijft en zich iets te makkelijk lijkt te berusten in haar lot. Ze komt nauwelijks in opstand tegen haar tirannieke 2de echtgenoot. Nu goed dat zal ik dan maar wijten aan de tijdsgeest. In de Middeleeuwen hadden de vrouwen weinig te zeggen en zeker de adellijke vrouwen waren er vooral om zonen te baren als mogelijke troonopvolger. Maar met Belinda als gade van nieuwe vorst Gawijn lijkt dat patroon gelukkig te gaan worden doorbroken

De reeks speelt flink leentjebuur bij de legende van King Arthur. Er is het zwaard Bragnit in een houten balk in de stal (Excalibur, sword in the stone). De mystieke Karanog (Merlijn), de metamorfose van Rohalt (Arthur). Notwin het witte paard kan ik niet meteen plaatsen. Ik denk hierbij vooral aan Pegasus maar dan zonder vleugels. En de strijd tussen 2 broers om de troonopvolging en de macht, daar zijn natuurlijk talloze voorbeelden van al te beginnen met het Bijbelse verhaal van Kaïn en Abel. Richard & John Lionheart uit Robin Hood ligt ook voor de hand.

De reeks moet het ook hebben van de prachtige buitenopnames. Het zuiden van Frankrijk was wel vaker het decor voor de jeugdreeksen van de toenmalige BRT vormde (ik denk aan de Kat die ook vooral daar is opgenomen). De (zwaard)gevechten en strijdtoneel in het algemeen zijn ondertussen ook van een hoger niveau. Daar waar Keromar nogal knullig leek op dat vlak, is het in deze reeks bittere ernst.

De vertolkingen zijn eigenlijk allemaal top. Dat Vera Veroft als Freda (mevrouw Zeppos en ik meen ook in het echt de echtgenote van Senne Rouffaer) een beetje ontgoochelt ligt niet aan haar maar de manier waarop haar rol is geschreven. Morholt (Jef Demedts), Rohalt (Frans Maas), Orm (Raymond Bossaerts), Karanog (Roger Coorens), Gawijn (Johan Van Lierde) allemaal prima maar ze zijn vrij stereotiep en voorspelbaar. persoonlijk vond ik de bijrollen aangenamer. Ik denk hierbij in de eerste plaats aan Fulco, de nar die op slinkse wijze onder de huid van zijn meester kruipt (liederen, gedichten en op een moment zelfs een poppenkast). Ik weet dat Nand Buyl voor altijd zal worden beschouwd als schipper naast Mathilde en Axel Nort, maar dit vind ik wel zijn glansrol. Zijn vrouw in het echt Chris Lomme speelt als Rikki, de vrouw van Orm een kleine rol maar vooral naar het einde toe toont ze aan dat ze als vrouw ook wel goed haar mannetje kan staan. Aja (Marlene Edeling ) dochter van Orm en Rikki krijgt niet erg veel te doen en dat is jammer want wat een plaatje is ze zeg! Ook Belinda (Viviane Redant) mag er zijn, maar in de rol van dame met scherpe tong (maar uiteindelijk wel een goed hart) vind ik het ook weer jammer dat ze weinig in beeld komt. Haar vader Gorvenal die vooral in de eerste afleveringen wat meer speeltijd krijgt was ook een van mijn favorieten. Ik zal Ward de Ravet voor altijd beschouwen als Sander Slisse, maar in werkelijkheid kan hij alle rollen aan. Hij was eigenlijk voorbestemd om kapitein Zeppos te spelen, maar ziekte besliste er anders over. Ann Petersen niet vergeten, nog geen 50 op dat moment maar speelt wel overtuigend een oud moedertje. Een verademing was ook Joanna Geldof als Gildar de heks. Ik denk dat ik evenzeer in haar val zou lopen maar dan eerder omdat ik haar een mooie verschijning vond niet omwille van het goud, het eten en de drank die ze in overvloed had. Last but not least, Diane Delhem als Mora slechts in 2 afleveringen maar ook knap. Waar had ik haar nog gezien, vroeg ik me af. Ach ja natuurlijk ze speelde een hoofdrol en was mijn favorietje in de Kat.

Er zijn eigenlijk niet zo veel stills te vinden van het zwaard van ardoewaan, daarom zet ik de dames op een andere manier in de picture:

Marlene Edeling (in een TV-film 'het Afscheid'):

https://ronnydeschepper.files.wordpress.com/2018/10/knipsel34.jpg

Diane Delhem (in de Kat):

https://dg31sz3gwrwan.cloudfront.net/actor/84178/80323_medium-optimized-2.jpg

Joanna Geldof (kennelijk speelde ze ook eens een gastrol in de FC de Kampioenen als de zus van Boma)

https://www.hoorspelen.eu/afbeeldingen/images/Joanna%20Geldof.png

Vera Veroft (in Kapitein Zeppos):

https://images.bruzz.be/import/BDW%201431/Vera_Veroft_Kapitein_Zeppos_2_%28c%29_VRT.jpg?auto=format&crop=edges%252C%2520entropy&fit=crop&ixlib=php-1.1.0&q=95&w=640&s=fc078141669feb762b6804719064b954

Chris Lomme (ja deze komt wel uit Ardoewaan):

http://4.bp.blogspot.com/_YykkelnDhbQ/ScsGoWqlZsI/AAAAAAAAChU/l80SshheuHQ/s400/3.jpg

Redelijk bedroevend eigenlijk, ik denk dat ik zelf maar eens aan de slag moet om het net van betere foto's te voorzien van deze 'oude' glorieën.

Ok nu aan jou aan Brix

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

Nou, daar ben ik dan gauw klaar mee alexspyforever

Je hebt niets onbesproken gelaten, en dus kan ik ook niets toevoegen.

Een gedegen recensie, en dat is nog een understatement.

Ik kan mij er alleen maar achter scharen.

Voor mij is Het zwaard van Ardoewaan een van de absolute toppers onder de BRT jeugdseries.

Er is inderdaad flink geleend bij allerlei legendes, en er is een mooie mix uit voortgekomen.

Ook mooi jouw toelichting betreffende de acteurs en actrices.

Nogmaals: complimenten voor deze review.

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

De BRT jeugdfeuilletons op een rij, in mijn boekenkast

https://ibb.co/pdDsskR

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Brix wrote:

Nou, daar ben ik dan gauw klaar mee alexspyforever

Je hebt niet onbesproken gelaten, en dus kan ik ook niets toevoegen.

Een gedegen recensie, en dat is nog een understatement.

Ik kan mij er alleen maar achter scharen.

Voor mij is Het zwaard van Ardoewaan een van de absolute toppers onder de BRT jeugdseries.

Er is inderdaad flink geleend bij allerlei legendes, en er is een mooie mix uit voortgekomen.

Ook mooi jouw toelichting betreffende de acteurs en actrices.

Nogmaals: complimenten voor deze review.

Heb je een pm gestuurd, kunnen we er daar wat dieper op ingaan De bedoeling was eigenlijk om die met je collectie te quoten, nah ja maakt niet uit.

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

13. Rocky II (1979)

Action: 2 punten

FTV: 2 punten

Totaal: 60 punten

https://herobasketball.files.wordpress.com/2014/05/rocky-ii_33ebcd_mini.jpg

Je verwachtte het niet. Maar na het succes van het eerste deel kon je gewoon wachten tot het tweede deel verscheen. Dit keer nam ‘Stallone’ de gehele regie op zich, het was nu echt zijn kindje aan het worden die bijna niemand meer van hem af kon pakken. ‘Stallone’ deed overigens geen poging maar iets af te wijken van het eerste deel, waarom iets veranderen als de formule werkt toch? Ik moet wel bekennen dat de film wederom vrij lekker wegkeek, zoals deel één ook deed, je bent er zo door heen. Maar toch had ik iets vernieuwends gewild, en niet precies dezelfde volgorde hoe deel één zich ook afspeelde, beginnend als een soort romantische drama film en eindigen in een leuke bokswedstrijd.

Volledige mening.

Boenga

• 2628 messages
  • 1532 votes

12. Straw Dogs (1971)

FTV = 2
Sex + (s)exploitation + blood & gore = 3
Totaal: 40+ 5 = 45

Heel wat positieve commentaren in de commentaren op de site over het laatste kwartier. Zelf vond ik het anderhalve uur gestage opbouw goed en meeslepend; maar haakte ik af bij het slotakkoord.

Het gemak waarmee de achtervolgers in de woning worden binnengelaten, en hoe ze zich daar gedragen;

het feit dat ze de woning willen binnendringen om Niles te pakken te krijgen; maar daarvoor niet één, maar zowat alle ruiten kapotslaan (zelfs de serre), en er minutenlang toch niemand probeert binnen te geraken. Peckinpah wil geweld en vandalisme tonen, maar had een betere reden moeten vinden; dit slaat gewoon nergens op;

de agent wordt doodgeschoten. Zelfs als je dronken bent ga je dan toch even nadenken over wat er net gebeurd is, en maak je je meer dan waarschijnlijk asap uit de voeten. Maar nee, alles gaat gewoon verder.

Daar waar ik de reactie en de agressie van Sumner/Hoffman - verdedigen met lijf en leden - nog een plaats kan geven, halen deze punten de geloofwaardigheid helemaal weg uit het verhaal.

Voor mij gaat daar een hele * aan verloren. Jammer dus, want verder vond ik dit wel een fijne film. Met een Hoffman die bijna altijd heel erg kan waarderen, en met de plaatselijke dorps- en cafémentaliteit die geweldig in beeld wordt gebracht.

Maar waar ik nog het meeste van schrik, zijn veel van de reacties die ik hier bij de commentaren lees op de verkrachtingsscène. Een hoer, ze lokte het uit, ze vond het best wel fijn,...

Ook al heeft #metoo de laatste jaar veel duidelijk gemaakt, ik heb toch de indruk dat een aantal mannen niet beseft wat er in het hoofd van een vrouw omgaat op zo'n moment; hoe moeilijk het is om je als fysiek zwakkere te kunnen en durven verzetten; hoe lang spartel je tegen en wanneer onderga je om erger te vermijden.
Het feit dat slecht een klein deel van alle verkrachtingen aan de politie wordt gemeld en wordt aangeklaagd, zegt veel over de mentale positie van een een vrouw tijdens en na zo'n misdaad.

Een bloot (boven)lichaam rechtvaardigt een verkrachting ? Waar trek je de grens rond kleding en lichaam ? T-shirt zonder bh ? Nat t-shirt ? Diepe insnijding van het bloesje ? Een string die zichtbaar is door broek of rok ?
Is monokini op het strand dan een uitnodiging tot ? Sommige commentaren lezen als een pleidooi voor de boerka om als vrouw vrij van schuld te kunnen zijn.
In deze film gaat het bovendien om een bijzonder situatie, met een vertrouweling uit het verleden. Maar Amy is gewoon meer dan duidelijk: vijf keer 'no', en tranen die uit de ogen lopen.

Het lijkt me een poepsimpele regel: kijken mag, aankomen (zonder duidelijk instemming) niet.

wibro

• 11590 messages
  • 4098 votes

27. Let's Scare Jessica to Death (1971)

Horror/mystery

FTV 2 pnt

https://scdn.nflximg.net/ipl/76971/c3a8aa77460a4a960e74fef8da748167d66152a0.jpg

Redelijk maar daar zag het er lange tijd niet naar uit. Tot 10 minuten voor het einde had ik al een onvoldoende (2,0*) voor dit tot dan weinig boeiende horror thrillertje klaarliggen maar de laatste 10 minuten maakten gelukkig nog veel goed. Het werd toen in ieder geval nog enigszins horror. Op visueel vlak vond ik dit niettemin toch wel een behoorlijk tegenvaller. Geen schaduw van het uitstekende en zeer sfeervolle horrorfilmpje Symptoms waar die film nog wel eens mee vergeleken wordt. Helemaal ten onrechte vind ik. Bekijk die film zelf maar eens. Dan zie je het verschil.

Waardering: nog net 3 sterren.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

wibro wrote:

27. Let's Scare Jessica to Death (1971)

Horror/mystery

FTV 2 pnt

(afbeelding)

Redelijk maar daar zag het er lange tijd niet naar uit. Tot 10 minuten voor het einde had ik al een onvoldoende (2,0*) voor dit tot dan weinig boeiende horror thrillertje klaarliggen maar de laatste 10 minuten maakten gelukkig nog veel goed. Het werd toen in ieder geval nog enigszins horror. Op visueel vlak vond ik dit niettemin toch wel een behoorlijk tegenvaller. Geen schaduw van het uitstekende en zeer sfeervolle horrorfilmpje Symptoms waar die film nog wel eens mee vergeleken wordt. Helemaal ten onrechte vind ik. Bekijk die film zelf maar eens. Dan zie je het verschil.

Waardering: nog net 3 sterren.

De alternatieve titel is dan ook 'Let's bore Jessica to death'

Theunissen

• 12268 messages
  • 5513 votes

12. Malabimba (1979)

Thema's: Full Frontal nudity, Giallo, Sex en Sexploitation (4 punten)

FTV: Ja (2 punten)

Punten: 6 punten (Totaal 82)

https://horrornews.net/wp-content/uploads/2016/11/Malabimba-The-Malicious-Whore-1979-movie-Andrea-Bianchi-2.jpg

https://morbidlybeautiful.com/wp-content/uploads/2020/04/malabimba12.jpg

https://morbidlybeautiful.com/wp-content/uploads/2020/04/malabimba8.jpg

Na een kort uitstapje na het bekijken van een drietal jaren 80 films (waarvan één mijn 5000e Stem/Mening was), heb ik afgelopen week nog een paar jaren 70 films gevonden, die goed bij me passen. Eentje daarvan is deze Italiaanse Erotiek / Horror film, die min of meer een combinatie is van de films "The Exorcist (1973)", "The Entity (1982)" en "Poltergeist (1982)" en dan in een soap vorm en dat ook met veel naaktheid, erotiek en zelfs wat porno (tijdens drie scenes, waarvan twee keer neuken en één keer pijpen) en ook gaat er ergens een vuist naar binnen en dat vond degene die de vuist moest incasseren niet bepaald fijn:

http://ancensored.com/sites/default/files/images/galleries/data/pic/00/42/65/giordano-malabimba-n-06.jpg

Het verhaal (er wordt best veel gepraat) stelt opzicht niet zo veel voor, maar er zitten wel een aantal bizarre scenes (o.a. masturbatie met een knuffelbeer en een rode smurf, zoenen en tongen met eigen vader en er wordt ook letterlijk iemands leven uit iemand gezogen tijdens het pijpen) en het bevat ook veel sfeer en is op bepaalde momenten zelfs hitsig. Dat kwam vooral door een drietal mooie vrouwen, te weten Katell Laennec (als Bimba, zie ook de eerste foto waarop ze bezig is met een rode smurf ), Mariangela Giordano (als zuster Sofia, zie tweede foto, en wat dat betreft is dit ook een Nunsploitation film) die er zeer fraai uit zag in een volledig wit zuster uniform (inclusief een witte slip) en Patrizia Webley.

Deze Patrizia Webley was vanwege haar fraaie uiterlijk (o.a. grote borsten en ze was opzicht ook vrij groot) mijn favoriet.

http://ancensored.com/sites/default/files/images/galleries/data/pic/01/12/35/webley-malabimba-n-05.jpg

Ze is gelukkig ook veelvuldig naakt te bewonderen en dat al na circa 4 minuten tijdens een seance, waarbij een geest haar jurk aftrekt en je dan haar grote borsten voor het eerst ziet (en gelukkig niet voor het laatst).

"Malabimba" is best een plezierige film om naar te kijken en zeker voor iedereen die seks verkiest boven bloed en goor in Horror films. Ik heb me in ieder geval prima vermaakt met deze leuke Italiaanse Erotiek / Horror film.

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

32. The Rockford Files (1974–1980)

Season 1 episode 16: Counter Gambit (1975) 3*

Season 4 episode 17: Dwarf in a Helium Hat (1978) 4*

FTV

Thema's: Action, Mafia/Gangster

4 punten

Totaalscore: 128 punten

Voor 200 dollar per dag en onkostenvergoeding huurde je James Garner ofwel Jim Rockford. Voormalige bajesklant (onschuldig natuurlijk) die na zijn vrijlating privédetective werd. Prima jaren 70 P.I. niet zo cool als Starsky & Hutch, niet zo grappig als Magnum later maar toch gewoon prima kwaliteit. Aflevering over oud-gevangenismaatje en een verdwenen dame en een kostbare parelketting. Scène ook nog in de adult movie theater waar op dat moment Deep Throat draait. Heel leuk is de aflevering uit 1978 waar één of ander corpsballetje een gangster heeft opgelicht met zijn verjaardagsfeest en maar even 30,000 dollar op mag hoesten of z'n hond en z'n zusje gaan eraan. Zowaar toch nog wat humor als ons balletje en onze Rockford toch wat blijken te botsen qua karakter.

https://www.sanity.com.au/media/Images/fullimage/532094/SDC_2431922_2019-08-10--00-15-17.jpg

wibro

• 11590 messages
  • 4098 votes

28. Alenkiy Tsvetochek (1977)

Fantasy

FTV 2 pnt

https://64.media.tumblr.com/08bc00488d935002f1793ee1b3639eef/76f90ff2ad9e3afb-24/s1280x1920/57c36c7333ab50a7e69e24fa5ea32af6afe8840a.png

Alleraardigst sprookje met een mooie dame Aljona geheten die verliefd was op een boomgeest (een betoverde prins) [zie afbeelding]. Bijzonder van dit filmpje vond ik hoe we sommige dieren te zien kregen. Een roodborstje die zat op de kop van de kat en die dat allemaal wel best vond. Een hond die rondjes maakte om zijn hok waar hij niet in kon omdat een kip daarvan bezit genomen had. Een pauw die telkens weer opdook. Het paste allemaal zeer goed bij dit mooie Russische sprookje.

3,5*

Collins

• 7294 messages
  • 4309 votes

10. Magnum Force (1973)

RW: 1 - Totaal: 17

https://1.bp.blogspot.com/-oK_JHGZUS7Y/WmVaPrR-9CI/AAAAAAAAcjU/1ujxsr4-Y_4-P_W5aOvnhLWLUVQxE2_4ACLcBGAs/s1600/Magnum-Force-44-Magnum.png

Magnum Force overtuigt absoluut. De film doet het wat platter dan het eerste deel. Het investeert minder in karaktervorming en meer in dynamiek. Al kan die dynamiek niet voorkomen dat het verhaal onnodig omvangrijk aanvoelt. Gebleven zijn de ironische en cynische dialogen en de stekelige oneliners. Ook de jazzy/funky score is wederom fijn.

Collins

• 7294 messages
  • 4309 votes

11. The Enforcer (1976)

RW: 1 - Totaal 18

https://2.bp.blogspot.com/-CS7LTXCJ3gY/Umntgiw4bGI/AAAAAAAAmo4/KCBU0UGYCfw/s1600/The+Enforcer+7.jpg

The Enforcer ziet er technisch goed uit. Een solide film met enkele heerlijke presequenties, prima actie en fijne stekelige dialogen. Maar ook een film met een vlak verhaal dat de filmduur onnodig verlengd. Gelukkig is Harry gewoon nog de oude Harry. Lekker dirty dus. De olifant in de porseleinkast, die verbaal en fysiek stand houdt tegen moderne conventies die zijn wereld bedreigen. Ik ben fan.

Noodless

• 10042 messages
  • 6178 votes

13 When Dinosaurs Ruled the Earth (Film, 1970)

FTV - 2 p

Action, disasters, full frontal nudity

Punten : 5 ( Totaal : 57 )

Ondertussen ook elk jaar van de jaren 70 een film gezien , dus totaal 77.

https://resizing.flixster.com/gy2JF8HXW7Gg9sya03Zs0lmcRV0=/ems.ZW1zLXByZC1hc3NldHMvbW92aWVzLzliZDFlMDkxLWE3MDYtNGQxYi05YzFkLTBkN2M3N2IxMGM4NC53ZWJw

Zo weinig recensies en stemmen hier voor dit puik avontuurfilmpje waar het pulpgehalte letterlijk van het scherm spat. Pure nonsens, maar zo fijn gebracht. De special effects zien er nu natuurlijk achterhaald uit, maar op de één of andere manier bracht het soms meer realisme dan de effecten van tegenwoordig. Het moet ook gezegd worden dat de stopmotion beelden voor die tijd er echt goed uitzagen en voldoende entertainment aan de kijker weet te brengen.

http://nerdist.com/wp-content/uploads/2017/03/Dinosaurs-4-615x349.jpg

Visueel toch wel sterk ! Zo komen er toch verschillende dino's naar voren, krabben (heel leuk gedaan ), slangen en zelfs een tsunami. Ook de locaties zijn pluspunten. Het verhaal is warempel nog wel leuk om te volgen ondanks dat er in heel de film een bepaalde oertaal wordt gepraat. Dat zorgt voor veel dezelfde klanken en woorden zoals akita , maar anderzijds heeft dat ook zijn charmes en zorgt het ook voor wat realisme.

https://nostalgiacentral.com/wp-content/uploads/2015/11/whendinosaursruled9-640x396.jpg

Het verhaal zelf is gewoon een liefdesverhaal en iets met offeren aan de natuurgoden ( in de laatste scène wordt dat ook duidelijk met de zonsverduistering ) . Een ander pluspunt zijn de mooie aanwezige dames Imogen Hassall , Magda Konopka en vooral Victoria Vetri als Sanna. Wat is me dat voor een plaatje

https://www.pulpinternational.com/images/postimg/caving_in_11.jpg

Tof pulpfilmpje dat meer aandacht verdiend. 7/10

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

33. Kojak (1973–1978)

Season 1 episode 10: Cop in a Cage (1974) 3*

Season 3 episode 1: A Question of Answers (1975) 3*

RW

Thema's: Action, Mafia/Gangster

3 punten

Totaalscore: 131 punten

Behoorlijk grimmig. Een vrolijke wereld hebben we hier zeker niet. Telly Savalas als de wat norse rechercheur. Gimmick: de lollies (om van het roken af te komen). Maar echt sympathie voor Kojak zit er niet in. De bad guys zijn wel prima. Een aflevering waarin een door Kojak 7 jaar de bak ingestuurde convict wraak wil nemen op Kojak. En een tweede aflevering waarin een jeugdvriend/snitch wordt ontmaskerd en gedood en waarachter dan ook enkele succesvolle zakenheren/politici blijken te zitten. Telly Savalas doet nog een Grieks dansje aan het eind van de eerste aflevering.

https://scale.coolshop-cdn.com/product-media.coolshop-cdn.com/AN2H6J/a6bdbe98f8b04bd0ae71e39b491c74f2.jpg/f/kojak-complete-series-30-disc-dvd.jpg?width=580

wibro

• 11590 messages
  • 4098 votes

29. Иван Васильевич меняет профессию (1973)

Komedie FTV 2 pnt

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BY2UxNTg5MTQtMWQ1Yi00MDc3LTg1MDEtMjcxMjlkOGE1MDQxXkEyXkFqcGdeQXVyMTgxOTIzNzk@._V1_.jpg

De Russen en humor? Neen, daar ben ik nog nooit enthousiast over geweest. Ook de humor in deze film kon mij slechts sporadisch aan het lachen brengen. Zo wel, dan ging het vaak over de capriolen van de zwarte kat. De enige hoofdrolspeler die voor mij nog enig gevoel voor humor had. Verder vond ik het allemaal maar een flauw gedoe. De volgende keer maar weer eens een lekker zwaarmoedig Russisch drama bekijken. Daar zijn de Russen wel goed in.

2,0* voor de kat.

Theunissen

• 12268 messages
  • 5513 votes

Zit er leuk en interessant uit, ik heb in januari van dit jaar nog de jaren 90 film "Dinosaur Island (1994)" (vond ik tegenvallen en heeft nog minder stemmen, wat opzicht wel begrijpelijk is) gekeken, dus misschien pik ik deze "When Dinosaurs Ruled the Earth (1970)" ook nog een keer mee.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Noodless wrote:

13 When Dinosaurs Ruled the Earth (Film, 1970)

FTV - 2 p

Action, disasters, full frontal nudity

Punten : 5 ( Totaal : 57 )

Ondertussen ook elk jaar van de jaren 70 een film gezien , dus totaal 77.

(afbeelding)

Zo weinig recensies en stemmen hier voor dit puik avontuurfilmpje waar het pulpgehalte letterlijk van het scherm spat. Pure nonsens, maar zo fijn gebracht. De special effects zien er nu natuurlijk achterhaald uit, maar op de één of andere manier bracht het soms meer realisme dan de effecten van tegenwoordig. Het moet ook gezegd worden dat de stopmotion beelden voor die tijd er echt goed uitzagen en voldoende entertainment aan de kijker weet te brengen.

(afbeelding)

Visueel toch wel sterk ! Zo komen er toch verschillende dino's naar voren, krabben (heel leuk gedaan ), slangen en zelfs een tsunami. Ook de locaties zijn pluspunten. Het verhaal is warempel nog wel leuk om te volgen ondanks dat er in heel de film een bepaalde oertaal wordt gepraat. Dat zorgt voor veel dezelfde klanken en woorden zoals akita , maar anderzijds heeft dat ook zijn charmes en zorgt het ook voor wat realisme.

(afbeelding)

Het verhaal zelf is gewoon een liefdesverhaal en iets met offeren aan de natuurgoden ( in de laatste scène wordt dat ook duidelijk met de zonsverduistering ) . Een ander pluspunt zijn de mooie aanwezige dames Imogen Hassall , Magda Konopka en vooral Victoria Vetri als Sanna. Wat is me dat voor een plaatje

(afbeelding)

Tof pulpfilmpje dat meer aandacht verdiend. 7/10

Neenee zo makkelijk gaat dat niet, die bonuspunten krijg je pas als je er 71 hebt gezien... Anders hadden ik en anderen er ook al 20 meer verdiend.

Lees de regels nog maar eens na

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

30. The Great American Girl Robbery (1979)

FTV

Thema's: Action, Exploitation, , Gangster (helaas geen full frontal ondanks een badscène)

Punten: 5 (Totaal: 171)

https://wipfilms.net/wp-content/uploads/2011/08/00-44-40.jpg

De film heeft een leuk uitgangspunt. 15 Cheerleaders van 3 verschillende scholen op weg naar een contest in een bus worden gekidnapt door een bende bestaande uit 4 mannen en een vrouw. Een van de bendeleden was trouwens Jason Williams die Flesh Gordon speelde in de gelijknamige sex parodie. Hij is samen met zijn filmbroer wat aardiger dan de rest maar echt sympathie kon ik er ook niet voor opbrengen. zoals Bladonis het al verwoorde, uiteindelijk ook een vuilak. Liefhebbers van blote borsten in alle vormen komen hier wel aan hun trekken al blijft dit vooral beperkt tot de eerste helft. Na de halfslachtige beauty contest die de bendeleider organiseert wordt het een stuk minder. De film weet ook niet echt goed wat het wilt zijn. Te serieus voor een sex comedy, te braaf voor een echte sexploitation. Seksscènes zijn er niet, topless scènes redelijk wat, volledig bloot heel weinig. Het valt op dat hoe dichter je bij de 80s komt hoe braver het weer wordt op het vlak van erotiek de echte erotische films buiten beschouwing gelaten natuurlijk. De film krijgt ook het label thriller mee, nou echt spanning zat er toch niet in. Naar het einde wil het nog de komische toer op gaan, maar ik vond het vooral flauw. Een dom einde ook.

Best wel grappig dat mijn recensie haaks staat op de 4* review van voorganger Bladonis. Hij vond het zelfs spannend en het einde ontroerend. Het preutse meisje dat zich ontpopt tot een strijdbare spijkerharde meid, hm dat neem ik toch met een heel grote korrel zout. Nouja smaken en interpretaties verschillen.

Het enige moment dat nog spannend beloofde te worden was toen een van de meisjes wist te ontsnappen en een kettingzaag bemachtigt. Even hoopte ik dan op een lekker Texas Chainsaw moment maar helaas als ze een poging doet een van de ontvoerders te lijf te gaan is het erg donker gefilmd. Natuurlijk valt er geen druppeltje bloed...

De alternatieve titel 'Cheerleaders Wild Weekend' waaronder ik deze had gevonden, is dus ook flink misleidend. Echt wild wordt het immers nooit.

Geen idee of het iets voor jou is Theunissen;

Theunissen

• 12268 messages
  • 5513 votes

13. La Comtesse Ixe (1976)

Thema's: Full Frontal nudity, Sex (zeg maar gerust Porno) en Sexploitation (3 punten)

FTV: Ja (2 punten)

Punten: 5 punten (Totaal 87)

https://e.snmc.io/i/fullres/w/39386a7d4323e013fdecf8b5f408d034/5050377

http://ancensored.com/files/images/20180114/5a5acd02ba891.jpg

http://ancensored.com/files/images/20180114/5a5acedd65d6d.jpg

http://ancensored.com/files/images/20180114/5a5ac83b65f7d.jpg

De laatste tijd ben ik de wat hardere erotiek films uit de jaren 70 en 80 aan het kijken die hier op MovieMeter staan en daaronder valt deze "La Comtesse Ixe" van de vrij bekende Franse regisseur Jean Rollin zeker ook. Dit is ook gewoon een Porno film, want circa 60 minuten lang zie je gewoon pornobeelden (pijpen, beffen, met borsten spelen op verschillende wijzen, neuken, vingers in kont, klaarkomen op verschillende manieren, close-ups, extreme close-ups en alles daartussenin) en in de andere 20 minuten zie je wat verhaal (over een dievegge die in een villa sieraden gaat stelen en zich daarbij voordoet als Countess X, wat tevens de alternatieve filmtitel is) en erotiek (dus naaktheid zonder pornobeelden).

De film is met weinig budget gemaakt (een villa, wat mensen en wat drank en meer is het niet) en het oogt ook allemaal goedkoop (de porno opnames worden overigens wel fraai in beeld gebracht) en amateuristisch en dat inclusief de cast. Sommige acteurs, die niet voorbereid zijn als de camera langskomt, kijken dan in de camera (oftewel ze kijken je recht aan) en dat was best komisch om te zien. Er zit ook weinig dialoog in en waarschijnlijk zijn alle dialogen in één keer opgenomen en ook het filmen van het hele verhaal heeft waarschijnlijk niet meer dan twee dagen geduurd.

Ondanks dat dit dus gewoon een Porno film is, heb ik me er best mee vermaakt en ondanks dat de film inmiddels behoorlijk gedateerd is (is nu ook 45 jaar oud), vond ik de film nog regelmatig hitsig en dat kwam vooral door de mooie natuurlijke (met natuurlijk bedoel ik zonder tatoeages, piercings, siliconenborsten en andere lichaamsverbouwingen, maar wel met veel haar op de schaamstreek ) vrouwen en dat natuurlijke spat ook van het scherm af, want buiten veel haar zie je ook wat cellulitis (o.a. op de buik) bij de vrouwen. Hoewel Rachel Mhas (als de dievegge, zie ook de eerste afbeelding) en Karine Gambier (als de echte Countess X, zie ook de tweede afbeelding) mooie vrouwen waren, waren mijn persoonlijke favorieten toch Carole Gire (die had een mooi lichaam en dat van top tot teen), die te zien is op de derde afbeelding, en de harige (o.a. een flinke bos haar op de schaamstreek) Julie Bouche (de tweede vrouw van links met de grootste ketting).

https://i.imgur.com/NeFqVTh.png

En beiden lusten er wel pap van in deze film. En degene die in de jaren 70 ook wel pap lustte (na circa 1:08 minuut), was Ome Willem (Edwin Rutten) met zijn geweldige kinderprogramma "De Film van Ome Willem" en hij hield ook enorm van een broodje poep

https://www.telegraaf.nl/images/840x473/filters:format(jpeg):quality(50)/cdn-kiosk-api.telegraaf.nl/248ad8ea-fe03-11e9-bcc9-02d1dbdc35d1.jpg

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.