• 178.031 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.057 actors
  • 9.371.613 votes
Profile

De 70s challenge

Collins

• 7294 messages
  • 4307 votes

5. The Sugarland Express (1974)

FTV 2 - Totaal 9

https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/1974/SugarlandExpress/dvd-film.ws/01.jpg

The Sugarland Express is een actierijk en lawaaiig spektakel met prima stunt- en camerawerk en is zelfs met een zeer aanwezige en zeer zenuwslopende Goldie Hawn redelijk goed te pruimen.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

14. SS Lager 5: L'Inferno delle Donne (1977) aka SS Camp 5: Women’s Hell

FTV

Thema's: Action, Full frontal nudity, Naziploitation, Sex, Sexploitation, women in prison, blood & gore (7)

Punten 9 (Totaal 95)

https://vhx.imgix.net/killermovies/assets/448d1b6b-1a50-4c01-b4e7-fe0401dbf7c9/ss%20camp%205%20womens%20hell.jpg?auto=format%2Ccompress&fit=crop&h=720&w=1280

Zoals Theunissen al aangaf het lijkt wel een vervolg op de voorgaande film die ik heb bekeken. Het is dezelfde regisseur, grotendeels dezelfde cast die meestal ook gelijkaardige rollen spelen. Ik denk hierbij aan de blonde officier die de perfecte Ariër moet voorstellen, de bebaarde professor die tegen de experimenten is maar bitter weinig onderneemt en gelaten reageert op de pijn die vrouwen moeten doorstaan, de sadistische lesbische warden en al even sadistische officier met snorretje. Deze film opent met beelden van vernietigingskampen die we een aantal keren in de eerste helft worden voorgeschoteld. Ik weet niet of ze authentiek zijn maar het zag er in elk geval toch heel echt uit! Veel schokkender kan het niet worden voor mij uitgemergelde mensen die bijeen worden gepropt en later als een stuk vuil bijeen worden gegooid in een kuil alsof ze een hoop grond zijn die je met een graafmachine verplaatst.

De film zelf doet hier het omgekeerde als zijn voorganger. Er is minder focus op seks en de toestanden in het bordeel, meer op de martelingen. Nu goed in de eerste helft is het vooral experimenten met vuur en gaat het vrij gezapig. Genoeg naakt om te blijven boeien. Gelukkig geen belachelijke romance tussen militair en gevangene die verliefd worden op elkaar na 1 keer seks hebben gehad met elkaar. De blonde officier is daarentegen weg van een Jamaïcaanse die op een moment waar ze poedelnaakt staat te dansen met enkel een banaan voorgebonden. Toch wel een dubieuze scène maar ik vond het wel tof. Zo rond de 50 minuten wordt de film een stuk grimmiger en schakelt men een versnelling hoger. We krijgen een scène waar 4 vrouwen op vrij grafische wijze worden gemarteld tot de dood. Er is zelfs gore! Nog een verkrachting en behoorlijk wat geweld. Ja, dit was 1 van de betere nazisploitation films in mijn ogen.

Fransman

• 3022 messages
  • 2267 votes

1. La Menace (1977)

Van de puntentelling snap ik niet zo veel. Misschien kan alexspyforever me op weg helpen. Het genre 'Thriller/Misdaad' kon ik ook niet terugvinden, en daarvan zijn er toch heel wat van gemaakt in de jaren zeventig, en ook hele goeie. Maar die puntentelling vind ik ook niet zo belangrijk. In ieder geval wel voor de eerste keer gezien.

Over de film zelf:

Bij vlagen spannende thriller over een ondernemer met een truckersbedrijf en zijn relaties met vrouwen. Er zit een flink tempo in, zeker in het begin en het slot. Het middenstuk is wat minder. Toen raakte ik het spoor ook bijster in het gewoel van Savin (Yves Montand) en zijn nieuwe liefje Julie (Carole Laure).

In het tweede deel dat zich in Canada afspeelt komen we in een heuse truckersoorlog terecht en die eindigt zeer zeker spectaculair. Maar op die manier zit er natuurlijk weinig samenhang in de film en zijn de beweegredenen van Ives Montand niet erg te volgen. Maar het is natuurlijk altijd een feest om naar hem te kijken, in his haydays. En Carole Laure is een plaatje. En ach, ze houdt er in ieder geval een leuk jongetje aan over.... Wel zonde van die Kever.

Leuk van sfeer, typisch jaren zeventig maar als film niet zo sterk.

Fransman

• 3022 messages
  • 2267 votes

2. Section Spéciale (1975)

Ook voor de eerste keer gezien. Een thriller zou ik dit zeker niet noemen, beter 'drama/oorlog'. Weet niet of dat hier is toegestaan. Maar waarom niet? Vooral in de jaren zeventig kwam er een lawine van films over de oorlog.

Over de film:

De films van Costa-Gravas zijn altijd halve (of hele) aanklachten, vaak nogal jachtig van vorm. Deze 'Section Spéciale' is zo'n voorbeeld. Veel introductie krijgen we niet, we zitten meteen in het Vichy van 1941, waar de met de Duitsers collaborerende Franse regering een speciale rechtbank wil inrichten om Joden, communisten en verzetsstrijders zwaarder te straffen, desnoods met de dood. Het is volstrekt tegen de wet en er zijn dan ook weinig rechters voor te vinden.

In feite gaat het hele eerste deel van de film over de vorming van die rechtbank, die leren we later tot het einde van de oorlog heeft bestaan. In het tweede deel zijn de rechters aan het werk. Probleem is dat er geen zwaar gestraften zijn die ze de doodstraf kunnen opleggen. Iets wat ze denken dat nodig is om de Duitsers te paaien. Daarvoor worden er absurde aanklachten en vonnissen geformuleerd, die bijna karikaturaal overkomen. De film bevat veel dialogen, veel tekst en speelt zich vrijwel geheel af in de zalen van het justitiepaleis. Ik kreeg er een beetje de kriebels van. Wat weer wel mooi is, vrijwel de gehele crème de la crème van de Franse acteurs uit die jaren komt voorbij.

Bij deze film moeten we wel bedanken dat hij in 1975 is gemaakt. Dat was een tijd in Frankrijk dat absoluut niemand bereid was om zich voor dat oorlogsverleden te verantwoorden of er aan herinnerd te willen worden. Vroeger niet en later trouwens ook niet. Toen bekend werd dat president Mitterand (1981-1995) ook een ambtenaar van de Vichy-regering was geweest werd dat snel in de doofpot gestopt. Costa-Gavras laat nog wel fijntjes weten dat in 1945 niemand van die rechters van dat speciale hof met z'n onmenselijke vonnissen is vervolgd.

Tikje gedateerd, maar toch nog zeker het kijken waard.

Fransman

• 3022 messages
  • 2267 votes

3. Alla Ricerca del Piacere (1972)

Genre: Giallo. Voor de eerste keer gezien? Ja en nee.

Ooit een hele lelijke VHS van gezien. Niet om aan te zien. Jammer, want dit is toch een van de betere giallo's. Inmiddels is er een DVD van uitgebracht en het is prachtig wat je nu te zien krijgt. Ik snap niet hoe ze dat voor elkaar krijgen.

Het verhaal is natuurlijk weer nodeloos ingewikkeld. Het gaat over een secretaresse die vermist is, een vriendin (Barbara Bouchet) die op onderzoek uitgaat, in een vreemd huis op een eilandje bij Venetië terecht komt en haar leven natuurlijk niet zeker is. Barbara en haar tegenspeelster Rosalba Neri gaan regelmatig uit de kleren. De (korte) lesbische scène is legendarisch, de 'eendenjacht' is memorabel en de opnamen van Venetië zijn prachtig.

Jaren zeventig op z'n best.

scorsese

• 13162 messages
  • 11074 votes

9. Wake in Fright (Film, 1971)

FTV, graphic violence, full frontal nudity.

4 punten. Totaal: 26 punten.

https://www.moviemeter.nl/images/cover/27000/27487.300.jpg?cb=1517537355

Uitstekende film waarin een leraar onderweg naar Sydney in een stadje beland waar hij zijn geld verliest met gokken. Een prachtig openings-shot en het stadje en de toch wat apparte bewoners worden goed neergezet. Het verloop laat zich niet gemakkelijk voorspellen en het geheel wordt langzaam een nachtmerrie. Rauw en een aantal ongemakkelijke scenes.

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

23. Orca (1977)

Action, Blood & Gore - 2 punte

FTV 2 punten, Totaal 94 punten

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4551.jpg?cb=1561727514

De vergelijkingen met Jaws liggen natuurlijk voor de hand, gezien het productiejaar en de focus op de strijd tegen een groot zeeroofdier, maar het is toch een hele andere film geworden. In Orca is de antagonist intelligent en heeft ie echt een persoonlijke vendetta, in plaats van het simpele kwaad in Jaws. Maar echt veel leuker wordt het er niet van. Orca sleept geregeld, en ook geloof het ook allemaal niet zo - dat een orca een stuk intelligenter is dan een haai, ongetwijfeld, maar de absurd gecompliceerde streken die hier af en toe uitgehaald worden slaan als een tang op een varken. De persoonlijke strijd en de obsessie tussen Nolan en de Orca deed me ook wel wat denken aan Ahab vs Moby Dick. Ach, het is allemaal niet écht slecht hoor, maar het weet zelden echt te boeien en het blijft wat dertien in een dozijn aanvoelen. 2.5*

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

24. Deranged (1974)
Blood & Gore, Graphic Violence, Serial Killer - 3 punten
FTV 2 punten - Totaal 99 punten

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/9000/9758.jpg?cb=1422781613

Deranged is een portret van de beruchte seriemoordenaar Ed Gein, al heet hij hier Ezra Cobb. Maar verwacht geen brute horrorfilm, dit is een vrij serieuze, documentaire-achtige versie. Roberts Blossom doet het uitstekend, en overtuigt behoorlijk met z'n karakteristieke kop als moordende, sociaal gestoorde psychopaat. Er is niet veel actie, maar wel een naargeestig sfeertje, al zijn er ook een paar bijna grappige scenes zoals wanneer de serveerster binnenkomt en hij in jurk en met de lappen huid over z'n gezicht zit. De film heeft ook wel z'n mindere kanten, met een wat irritante reporter die af en toe wat duiding probeert te bieden. En ook blijft de film wat tam, waarbij bijvoorbeeld niets getoond wordt van alle moorden tussen de eerste en die van Mary, terwijl er wel een stuk of tien lijken in de kamer zitten. Waarschijnlijk ook deels om budgettaire redenen, want hoewel de film qua sfeer wel realistisch overkomt, kan ik hetzelfde niet zeggen van de effecten bij de moorden. Toch, zeker de moeite waard. 3.5*

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

26 Joshuu Sasori: Dai-41 Zakkyo-bô (1972) 4*

Sex, Women in Prison, Blood & Gore, Graphic Violence, Feminism/Feminist 1+1+1+1+1 = 5 punten

FTV: 2 punt Totaal 123 + 7= 130 punten

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/10000/10999.jpg?cb=1603609223

Nu weet ik dat er vier films in Female Convict Scorpion-reeks (met Meiko Kaji) zijn, echter de volgorde van hoe ik de film nu bekijk is compleet door elkaar. Zo zag ik als eerste de derde Joshuu Sasori: Kemono-beya (1973) en nu dan dit tweede deel! Maar wederom was dit weer een uitermate verrassend goede film met Matsu alias Sasori ('Schorpioen')

Waar veel van die de jaren zeventig vrouwen in gevangenisfilms niet veel verder komen dan...oh gevangenisbewaarder wat doet nu...oftewel ze zijn niet veel meer dan een verhaaltje als opvulling voor soft-erotiek bedoeld voor een selectief mannelijk publiek. Vaak ook zijn ze niet door te komen! Daarnaast zijn die films regelmatig gemaakt door regisseurs met maar weinig talent. Maar dit...dit is niet de reguliere Women in Prison-exploitatiefilm!

Oh nee! Deze regisseur zorgt wel dat de film voldoet aan de meeste elementen van de (Nippon-)exploitatiefilm met onaangename scènes van verkrachting en marteling van vrouwen, maar tegelijkertijd zoekt hij het ook visuele en auditieve uitdagingen. Naakt is er ook maar nooit van in van die vermoeiende tegen elkaar aan schuur scenes, je zou bijna van functioneel bloot spreken? Waren het niet dat het functionele hier exploitatie is! Hoewel deze film duidelijk lage productiewaarde heeft, betekent het geen moment dat montage- en filmstijl daaronder leidt! Daarnaast weet men, bizar genoeg, er ook een feministische boventoon erin te krijgen! Yep dit was dus erg ‘listige exploitatie’!

Een andere kracht van de film is actrice en mooie verschijning Meiko Kaji,ze is geweldig als stoïcijnse wraakengel en domineert elke scène waarin ze zich bevindt, ondanks het feit dat ze in de hele film niet meer dan twee regels dialoog had! Typische gevalletje... ogen zeggen dat meer dan... En dan is er nog het door Kanji zelf gezongen titelnummer 'Urami-bushi', (dook op in Tarantino's Kill Bill) om de film nog meer kracht te geven!

Vaak is de film dromerig, maar het is beslist ook brutaal en rauw! Met meer dan genoeg memorable scenes; een creatieve castratie; beelden van bladeren die van bruinoranje in grijs veranderen of een waterval die rood kleurt of de bus die een tunnel binnengaat! En het is de regisseur gelukt om een 'vrouwen in de gevangenis' film te maken waarin hij juist de zeven vrouwen voor een groot gedeelte van de film buiten te laten spelen. Terwijl wel alle typische kenmerken van het genre gewoon langskomen!

Ja Female Prisoner Scorpion is een grafische exploitatiefilm die beide uiterste van shock en schoonheid combineert tot ware pracht!

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

27 The Big Doll House (1971) 3,5*

Sex, Women in Prison, Action, Drugs 1+1+1+1+1 = 4 punten

FTV: 2 punt Totaal 130 + 6= 136 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/16000/16165.jpg?cb=1512475256

Deze film was Jack Hill's eerste echte hit met producer Roger Corman en deze film leidde binnen de WIP-films tot het subgenre "Jungle Prison" Films die zich afspelen in fictieve bananenrepubliek waar een corrupte dictator aan de macht is en waar dan een groep vrouwen gevangen wordt gezet. Meestal bezaten die films ook een revolutie-subplot. Door Hill's succes kwam er eveneens hernieuwde interesse in het subgenre Women in Prison. Al zijn de meesten volgens mij niet om aan te gapen! (net als de eerste) Wie geïnteresseerd is in die eerste WIP-exploitatie dat waren; de met enig succes 99 Mujeres (1969) van Jesús Franco en Love Camp 7 (1969) die het subgenre weer gauw liet vergeten!

Tot drie jaar later Jack Hill met deze film kwam! Voordeel van deze Amerikaanse WIP-film is dat het soft-erotiek en domme geschuur van naakte lichamen tegen elkaar achterwege is gelaten! Maar je wordt wel getrakteerd op sexy meiden onder de douche of van de cast met Collier (Judith Brown), Grear (Pam Grier), Alcott (Roberta Collins), Harrad (Brooke Mills) Ferina(Gina Stuart) en Bodine (Pat Woodell) een glimp naakt of in luchtige kleding. Bijkomstig voordeel is dat deze dames er ook beter uit zagen dan de meeste in de Italiaanse tegenhangers en tenminste nog doen veinzen dat ze kunnen acteren. Ook de martel scènes waren fijn, niet hard maar tonen wel creativiteit.

Nee, een sex-exploitatie film is dit (gelukkig) niet geworden. Doordat er maar een klein groepje (vooral mannelijke) daar naar wil gluren, had deze film ook niet het succes opgeleverd, waar het wel recht op heb! Het kijk nu dan ook meer weg als een laag budget geseksualiseerde actie-avonturen-film met enkele mooie babes uit de jaren 70 Eentje die het gebrek aan plot compenseert door de fun-factor.

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

07. Vampyres (1974)

Action + Blood & Gore + Full Frontal nudity + Graphic Violence + Sex : 10 punten

FTV: 2 punten

Totaal: 34 punten

https://www.americangenrefilm.com/wp-content/uploads/2019/01/vampyres2.jpg

https://i1.wp.com/wearecult.rocks/wp-content/uploads/2019/03/Vampyres_Magazine_Sourced_6_The_Tim_Greaves_Collection.jpg?resize=600%2C402

Toch ben ik van mening dat de film op veel vlakken echt heel veel beter kon. Na een kleine twintig minuten begon ik namelijk wat in te kakken en werd de film steeds minder boeiend. De seks scenes had ik wel gezien maar nou vond ik het eens tijd voor meer horror. In deze setting had ‘José Ramón Larraz’ veel meer uit kunnen halen. Deze oud Engelse kerk (leek het wel) bracht een mooie en vooral een heel duistere sfeer met zich mee. Prachtig voor een film als dit maar doe er dan ook wat mee want voor mijn gevoel waren de laatste dertig minuten pas echt boeiend om te zien.

Volledige mening.

wibro

• 11590 messages
  • 4098 votes

18. 4 Mosche di Velluto Grigio (1971)

Giallo, horror = 2 pnt

FTV 2 pnt

Totaal: 4 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/11000/11705.jpg?cb=1383256359
Deze 2e film van Argento ontbrak nog in mijn lijstje van films van deze overbekende regisseur van stijlvolle horrorfilms. Ook deze film viel mij niet tegen. Geweldige cinematografie, mooie soundtrack. Scènes die er voor mij ver boven uitstaken waren o.a. de park- en de kastscène die de spanning tot een climax opvoerden.
Het acteerwerk had misschien beter gekund maar voilá. Een duidelijk min puntje vond ik echter het motief van de moorden. De moordenares zat achter haar vriend aan (die drummer) gewoon omdat hij op haar vader leek? Absurder kan het gewoon niet. Jammer want deze ongeloofwaardige scène weerhoudt mij ervan deze film een hoog cijfer te geven. De laatste scène net voor de aftiteling was daarentegen wel weer goed.

3,5*

scorsese

• 13162 messages
  • 11074 votes

10. Mikey and Nicky (Film, 1976)

FTV, maffia/ganster.

3 punten. 20 bonuspunten (alle jaren). Totaal: 49 punten.

https://www.moviemeter.nl/images/cover/21000/21976.300.jpg?cb=1547886722

Matige film over een man die zijn leven niet meer zeker is en de hulp van een oude vriend inschakelt. De film speelt zich af tijdens één nacht. Nogal langdradig en eentonig. De dialogen en het magere plot weten niet echt te boeien. De vriendschap tussen de twee komt wel prima naar voren en de wisselwerking tussen Peter Falk en John Cassavetes is goed.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Ik had nog graag wat aanbevelingen gehad voor de volgende thema's. Ik kan het wel opzoeken, maar ik wil ook niet zomaar eender wat nemen.

* Disco Music

* Giallo: ik heb er al veel gezien dus dat ligt niet voor de hand

* Mafia/gangster: geen Godfather aub heb ik allemaal al gezien en met wat actie in niet zoals die wat scorsese net heeft geregistreerd waar er teveel in wordt geluld. Dialogen mogen nog zo intelligent en geniaal zijn volgens de liefhebber mij boeien ze meestal geen meter. En als het kan ook niet te lang

* Serial killer

* Punk/rebellion

scorsese

• 13162 messages
  • 11074 votes

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Thx scorsese ik denk dat ik voor ganster evenwel voor deze ga gaan: Boxcar Bertha (1972). Ik had er nog vergeten bij te zeggen met wat meer vrouwelijke input hetgeen meestal niet zo makkelijk is in dit genre vermoed ik.

scorsese

• 13162 messages
  • 11074 votes

Scorsese is natuurlijk altijd goed.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

15. Grease (1978)

FTV

Thema's: Geen enkel

Punten 2 (Totaal 97)

http://www.imcdb.org/i002874.jpg

Het mag vreemd klinken maar ik had deze klassieker tot op de dag van vandaag nooit gekeken. Ik was nog maar pas geboren toen deze film uitkwam, maar door een schoolfeestje op de basisschool was is bekend geraakt met de welbekende songs. Dat zou wel eens 1988 kunnen zijn geweest toen de film 10 jaar oud was. Ik heb meen ik wel ooit de sequel gezien. Dat ging dan vooral om motorrijden en er werd ook danig veel in gezongen.

Dat ik deze film wellicht gedateerd en simpel ging vinden was te verwachten. Zo oppervlakkig en saai had ik deze eigenlijk niet verwacht. Het speelt zich kennelijk af in de jaren 50 (50s revival was dus ook populair in de 70s) dus logisch dat het allemaal wel braaf blijft. Vandaar dat John Travolta zo een lelijke Elvis imitatie is. Ik probeer me in de tijdsgeest te plaatsen maar kan me moeilijk indenken dat het swingende loopje van de zogenaamde stoere T-Birds ooit rebels en cool was (ik vond het eerder nichterig). Goed gecoiffeerd, ligt ons haar nog goed, hyperkinetisch en dansen dat meer op een circusact lijkt of wie kan het beste de vloer aanvegen met zijn vriendin. En zo is dus de acrobatische gymnastiek ontstaan denk ik. Zet deze T-Birds tegenover de Jets of Sharks uit West Side Story en die Birds eindigen als kippengehakt.

De Pinks meisjesclub is al niet interessanter met enkel dat meisje met het korte donkere haar dat nog enige persoonlijkheid lijkt te hebben. Ok de film draait om de muziek en romantiek. Nuja de romantiek de relaties zijn er gewoon zonder al te veel diepgang. Travolta is de stoere met het kleine hartje, Olivia NJ het seutje. Gek genoeg vond ik dat seutje opwindender dan de woman in black die ze dan op het einde wordt. Kijk ik ben niet langer een seut Travolta wil je me nu niet terug? En Travolta was heel even een jock hoewel hij in zowat elke sport compleet zoog (dat was trouwens wel een leuk stukje als hij ging sporten) om kennelijk terug de aandacht te trekken van Olivia.

De film heeft ook geen tempo, bestaat voornamelijk uit wat loshangende scènes uit het leven van schoolgaande 'tieners' die op afstuderen staan. Als je tot die leeftijdscategorie behoort of er met nostalgie aan terugdenkt dan zal het ongetwijfeld boeiend zijn, hoewel ze niet meteen veel interessante dingen doen. Soms sleept het allemaal zo veel dat ik als niet zo grote musicalliefhebber hoop dat er eens een lied komt om de sleur te doorbreken. Ik dacht dat er veel meer in zou worden gezongen De race tussen Travolta en die gast was ook nog wel aardig, leek me een knipoog naar James Dean. Ok die kerel was wel een schoft, maar wat een vette bak had ie daar.

Theunissen

• 12268 messages
  • 5513 votes

8. Behind the Green Door (1972)

Thema's: Full Frontal nudity, Sex en Sexploitation (3 punten)

FTV: Ja (2 punten)

Punten: 5 punten (Totaal 55)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/15000/15604.jpg?cb=1499527623

https://cdn1.aznude.com/marilynchambers/behindthegreendoor/Chambers-Behind-n-07.jpg

De jaren 70 stond natuurlijk ook bekend vanwege de opkomst van de "Porno" en "Deep Throat (1972)" is misschien wel de bekendste film daarvan. Die werd gemaakt met een budget van 60.000 dollar en zou uiteindelijk.meer dan 25 miljoen dollar opleveren en dat is inclusief de release op video en dat laatste had je natuurlijk ook in de jaren 70 met o.a. de opkomst van het VHS systeem.

Later had je ook nog Video 2000 (was eigenlijk het beste systeem, want je kon je de band o.a. omdraaien (net zoals bij een muziekcassettebandje) zodat je maximaal 8 uren kon opnemen) van Philips en Betamax van Sony (dat waren destijds twee grote merken en concurrenten van elkaar, zoals Apple en Samsung dat nu zijn). Maar omdat de porno-industrie koos voor VHS, is dat systeem uiteindelijk overgebleven. Zelf kocht ik mijn eerste VHS videorecorder (een Philips omdat mijn vader toen werkte voor Philips) in 1985 / 1986 (met geld welke ik gespaard had). Vanaf dan huurde ik ook regelmatig films in mijn videotheek en zodoende zag ik ook mijn eerste pornofilm (een Duitse met min of meer de titel "Seks in de bajes") op een videoband.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7e/Videobanden.jpg

http://adviesvandirk.nl/wp-content/uploads/2013/01/n1500.jpg

In de jaren 70 was pornografie big business in het theater en daar is deze "Behind the Green Door" uit 1972 het levende bewijs van. "Behind the Green Door" speelt zich ook grotendeels af in het theater met publiek en dat zal voor jongere mensen misschien vreemd lijken. Maar er waren in de jaren 70 overal in New York City theaters zoals deze waar mensen echt gingen kijken en eraan deelnamen, net als in de film. Het is moeilijk voor te stellen dat zoiets vandaag de dag bestaat, toch ?

"Behind the Green Door" is vooral bekend als Marilyn Chambers (zie afbeelding) seksdebuut als ontvoerd meisje dat gedwongen wordt sekshandelingen uit te voeren in een theater voor publiek en dat begint in eerste instantie nog vrij mild (het is dan vooral nog Erotiek wat de klok slaat), met als hoogtepunt Chambers verkrachting door de zwarte Johnnie Keyes (zie afbeelding hieronder) op het ritme van Afrikaanse muziek.

https://www.therialtoreport.com/wp-content/uploads/2016/03/RR-Behind-The-Green-Door-vlcsnap-2016-03-12-16h20m16s991.jpg

Daarna is het eigenlijk één en al porno (wordt ook expliciet in beeld getoond) wat de klok slaat en dat min of meer tot het einde (met een hele kleine onderbreking). Daarbij wordt Marilyn Chambers genomen door vier mannen waarbij twee lichaamsopeningen gevuld worden en ze heeft ook met beide handen houvast aan twee leuters. Ook het publiek gaat dan zeer actief meedoen en die belanden in een orgie met elkaar.

Waar het op neerkomt is dat "Behind the Green Door" niet voor iedereen is, maar het is voor mensen die denken dat porno niets anders is dan walgelijk vuil zonder enige artistieke verdienste. Het is een prachtig gefilmde film met een eveneens prachtige Marilyn Chambers (die overigens geen enkele regel tekst heeft in de film en in sommige gevallen kon dat ook niet, omdat haar mond dan namelijk gevuld is ). Het stelt als verhaal natuurlijk weinig tot niets voor, maar ik heb me er nog redelijk mee vermaakt (wel met hier en daar wat vooruitspoelen) en de film duurt met circa 70 minuten gelukkig ook niet lang.

Theunissen

• 12268 messages
  • 5513 votes

alexspyforever wrote:

15. Grease (1978)

FTV

Thema's: Geen enkel

Dat je eraan begonnen bent, er zit inderdaad geen enkel thema in.

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

25. Rolling Thunder (1977)

Actie, Full Frontal Nudity, Graphic Violence - 3 punten

FTV 2 punten - Totaal 104 punten

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4193.jpg?cb=1562423182

Niet de meest originele film, maar wel goed gedaan. Het is een rechttoe-rechtaan wraakfilm, waar het de militair Charles Rane niet bepaald mee zit. Jaren gemarteld in een Vietcong-kamp, dood gewaand door vrienden en familie waarna zijn vrouw hertrouwd blijkt, en vervolgens worden bij een overval zijn vrouw en kind vermoord. Dat betekent maar één ding: wraak.

Maar een volop actiefilm is het niet, zeker het eerste uur is het best wel traag als we de ingetogen Rane eerst zijn terugkeer in de VS zien ondergaan, en daarna langzaam op zoek gaan naar het gespuis. Goed geacteerd ook door Devane, met een lekker grimmig sfeertje als hij richting Mexico trekt en uiteindelijk op momenten hard van leer trekt. Tommy Lee Jones doet het ook leuk, en eigenlijk overtuigt de hele cast wel. Ik heb me wel vermaakt. 3.5*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Theunissen wrote:

(quote)

Dat je eraan begonnen bent, er zit inderdaad geen enkel thema in.

Tja ergens had ik nog gehoopt op disco maar dat was me ook niet gegund. Vraag me eigenlijk af of de jeugd van nu dit kan smaken, ik denk van niet. De SJW's zullen het zeker niet lusten. Want eerlijk gezegd vind ik het zelf nogal seksistische romp met een flut (of kut) moraal op het einde. Ok romance en liefde zijn geen wetenschap maar komaan zo oppervlakkig heb ik ze nog niet veel gezien.

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

26. The Jericho Mile (1979)
Geen thema's denk ik
FTV 2 punten, Totaal 106 punten

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/11000/11149.jpg?cb=1366413656

Best aardig. The Jericho Mile heeft nou niet bepaald de meest originele vertolking van het gevangenisleven, met uitgebreid de White Power en Black Power bendes en met de standaard-bijverhalen over vriendschap die ras overstijgt en uitgebreid ruwe-bolster-blanke-pit clichés. Maar toch was het best aan te zien hoe Rain Murphy (een prima Strauss) zich via hardlopen geestelijk gezond probeert te houden, retesnel blijkt, en hij bijna maar toch niet helemaal zich voor de Olympische Spelen kwalificeert door inmenging van het klootjesvolk. Het rennen vond ik een leuke toevoeging en vooral daardoor oversteeg dit een beetje de grauwe middelmaat, wat het daarbuiten qua gevangenisfilm wel gewoon is. 3.0*

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

alexspyforever wrote:

(quote)

Tja ergens had ik nog gehoopt op disco maar dat was me ook niet gegund. Vraag me eigenlijk af of de jeugd van nu dit kan smaken, ik denk van niet. De SJW's zullen het zeker niet lusten. Want eerlijk gezegd vind ik het zelf nogal seksistische romp met een flut (of kut) moraal op het einde. Ok romance en liefde zijn geen wetenschap maar komaan zo oppervlakkig heb ik ze nog niet veel gezien.

Ik heb vorig jaar een poging gewaagd, maar ik trok het na een kwartiertje niet meer. Ik laat 'm voorlopig lekker liggen.

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Kom op Woland en Alexspy, een echte kerel slaat zich ook door Grease heen

Kwartiertjes tellen niet. En je moet hem zien voor je dood gaat, aldus Steven Jay Schneider.

wibro

• 11590 messages
  • 4098 votes

19. Brutti, Sporchi e Cattivi (1976)

Thema: Aso familie

FTV = 2 pnt

Van alle jaren uit dit decennium een film gezien. 1976 ontbrak nog. 20 punten

Totaal: 70 van totaal 19 films + 20 bonus = 90 punten.

https://www.moviemeter.nl/images/cover/6000/6296.jpg?cb=1381132436

Flodder in Rome vang ik af en toe in de berichten op. Dat lijkt me heel goed uitgedrukt. Helaas zijn dit soort films niet mijn ding. Te veel onsmakelijke beelden, vooral als die familie aan het eten was. Verder ontzettend lelijke vrouwen. De mooiste scènes waren voor mij van die familie op het bagagerek van het busje op weg naar de eetbestemming ergens aan het strand en die familie met allerlei huisraad de heuvel opklauterend op weg naar een nieuwe bestemming en het slot was natuurlijk ook heel veelzeggend. Voor de rest: tja je moet er van houden van dit soort films die gaan over de onderkant van de samenleving. Ik behoor dus duidelijk niet tot de liefhebbers en als we het toch over de films van Ettore Scola hebben, geef mij dan maar een film als Una Giornata Particolare, Voor mij heel wat beter te pruimen.

3,0*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

John Milton wrote:

Kom op Woland en Alexspy, een echte kerel slaat zich ook door Grease heen

Kwartiertjes tellen niet. En je moet hem zien voor je dood gaat, aldus Steven Jay Schneider.

Meh ik heb al veel erger gezien dan Grease hoor. En ik heb al meer dan eens bewezen dat ik geen challenge uit de weg ga al hoef ik dat aan niemand te bewijzen

Ben zeker gene macho, vind dat de meest irritante types ook in films/series. Ik zou Travolta of eender wie van de T-Birds ook geen macho noemen hoewel ze zelf wel denken dat ze stoer zijn. Ook dat vind ik irritant. De enige macho was die met de vlammende wagen, maar die bracht dan wel net meer kleur juist door die wagen. Misschien een laag IQ maar respect voor wat die met die wagen had gedaan.

Ik neem aan dat Grease zo de perfecte dating movie was in het verleden. Dat er meer vrouwen van de film houden dan mannen lijkt me logisch. Ik vind het evenwel moedig als mannen deze film oprecht weten te waarderen of er zelfs van houden (en niet omdat het hun populair maakt bij vriendin/echtgenote of het andere geslacht in het algemeen). Ik ben ondanks mijn filmvoorkeuren best een gevoelig type en ik hou wel van romantiek maar heb wel een bloedhekel aan geforceerde romances en dat is wat Grease is. Dat het ongeloofwaardig is ok, maar alles is zo stereotiep, cliché, fake (en gewoon fout) moralistisch, klef en zwart/wit dat ik het net niet wil onderkotsen en bespuwen. Ok de gebeurtenissen in de film zijn jaren 50 maar ze mochten dan toch iets meer lef tonen.

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Ik vond hem ook bepaald niet goed, maar dat terzijde

Boenga

• 2628 messages
  • 1532 votes

alexspyforever wrote:

Ik neem aan dat Grease zo de perfecte dating movie was...

Zelfs dat niet, denk ik. Ik zie het vooral als een musical, met een paar nummers die toen heel hoog gescoord hebben.

Dat geldt ook voor Staying Alive die ik een paar weken terug zag. Zonder de soundtrack staan beide films nergens.

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

alexspyforever wrote:

Ik had nog graag wat aanbevelingen gehad voor de volgende thema's. Ik kan het wel opzoeken, maar ik wil ook niet zomaar eender wat nemen. * Disco Music

Hey Alex, hier nog wat inspiratie voor Disco-films! Had zelf al gezocht dus misschien heb je wat aan de tips!

Je kreeg al de tip Saturday Night Fever (Film, 1977) De discomuziek daarin komt van Bee Gees, Kool & The Gang en aangevuld met discoversies van klassieke muziek. De songs die moet je wel eens langs hebben horen komen op de radio. Ikzelf ben niet zo weg van de film en die soort discomuziek!

Daarnaast als je voor meer punten wil gaan is het misschien een idee om een film uit te zoeken met eveneens het thema Blaxploitation Er is bv. Car Wash (1976) Met de prima muziek van Rose Royce

Of Disco Godfather (1979)

Net gezien en zal morgen de registratie doen! Draait rond een Disco-DJ dus veel Discomuziek dansen en daarnaast de partydrugs PCP. Blaxploitation dus met een laag budget maar wel punten...!

Deze Thank God It's Friday (1978) heb ik nog niet gezien maar het is met de muziek van The Commodores (de groep waar Lionel Richie in is begonnen) en Donna Summer

En deze leek mij ook interessant The Bitch (1979) Alhoewel ik denk dat deze voor het grootste gedeelte alleen een disco-soundtrack van o.a. The Gibson Brothers en The Stylistics bezit. Maar wie weet!

Hahaha en dan is er ook nog een horror met discomuziek Love at First Bite (1979) Echter van de laatste drie weet ik niet in hoeverre ze goed in het thema vallen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.