- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- De 70s challenge
De 70s challenge
scorsese
-
- 13160 messages
- 11071 votes
2. The China Syndrome (Film, 1979)
RW.
1 punt. Totaal: 5 punten.
https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4215.300.jpg?cb=1372146017
Prachtige film waarin een verslaggeefster getuige is van een bijna-nucleaire ramp in een kerncentrale. Realistisch in beeld gebracht (zo is er ook geen muziek). Het technische gedeelte en vooral ook de hele menselijke factor wordt geloofwaardig en boeiend neergezet (de hiërarchie en de medewerkers die hun baan proberen te houden). Een paar behoorlijk spannende scenes en een sterke rol van Jack Lemmon.
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
bedankt voor de info Kondoro0614.
Ik vind de nieuwe look niet fijn en onoverzichtelijk. Ben terug naar mijn vertrouwde klassieke modus 
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
Fijne sfeerreportage van Andere Tijden. Nederland in de seventies.
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
5. Glissements Progressifs du Plaisir (1974)
105 minuten RW 1 pnt
Thema: Avant Garde, experimenteel, nudity 1 punt
Totaal 2 punten
https://image.tmdb.org/t/p/w780//gfeueiDALuUbErN2NglchZ4lpWz.jpg
https://image.tmdb.org/t/p/w780//3YbBnqjY0LOyYfKOcju8VRpt2Gr.jpg
Dit schreef ik erover:
[/]Die Robbe-Grillet is toch wel een vreemde eend in cinemaland. Realisme moet je in zijn films niet zoeken, integendeel zelfs. Zijn films ogen meer als bewegende kunstwerken. De doorgaans bloedmooie vrouwen - zowel letterlijk als figuurlijk - lopen doorgaans naakt rond. Het verhaal slaat net zoals in zijn vorige film uit 1970 "Éden et Après, L'" helemaal nergens op, maar so what. Daar ik film steeds meer als kunst ga beschouwen waarbij het verhaal ondergeschikt is aan het audiovisuele, kan ik mij goed vinden in de surrealistische cinema van deze voor mij tot voor kort totaal onbekende regisseur. Zijn films beschouw ik als een radicale voortzetting van de films van Godard, met het positieve verschil dat Robbe-Grillet politieke boodschappen achterwege laat, iets waarin Godard volledig doorsloeg. Het zijn volgens mij ook niet meer dan R.G.'s eigen seksuele fantasieën die de regisseur op het doek projecteerde. Ik kan mij er wel in vinden, hoewel deze film mij toch een stuk minder boeide dan het door mij geciteerde "Éden et Après, L'". Dat ligt uiteraard niet aan de beeldschone Anicée Alvina, waarvan de scène waarin zij zich poedelnaakt met rode strepen beschilderde voor mij een van de mooiste erotische scènes is die ik ooit in een film gezien heb. Vandaar dat ik een hoge waardering voor deze film toch op zijn plaats vindt.[/i]
4,0*
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Drugs, Feminism, Punk/Rebellion - 3 punten
FTV, 2 punten; Totaal 21 punten
https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1622.jpg?cb=1575650731
Tja, een film kan je het nauwelijks noemen. En sec gezien kan je hier heel veel op aanmerken - het is een egodocument van Herman Brood en Nina Hagen, waarbij we een hele rits onsamenhangende scenes zien. Gelukkig vrij veel muziek, al is het niet hele interessante muziek - Brood maakt saaie middle of the road rock 'n roll, Hagen is iets interessanter maar ook niet heel veel. Daarnaast nog wat andere muzikanten, en baas Jules Deelder. Tussendoor zien we ook nog wat quasi-diepzinnige preken van Brood, Hagen en die andere Duitse, maar het is het soort geleuter wat heel diep klinkt als je stoned bent, maar nuchter toch weinig hout snijdt. Maar nu klinkt het allemaal wel negatief, want uiteindelijk heb ik me niet verveeld. Er zitten ook best wat leuke sfeerbeelden in van Amsterdam en Ruigoord in de jaren '70, en de muziek mag misschien niet heel boeiend zijn, het vermaakt wel. En dan neem ik dat hak op de tak gedoe wel op de koop toe. 3.0*
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
6. Tourist Trap (1979)
Serial killer, 1 punt.
FTV 2 punten; Totaal 24 punten
https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/10000/10876.jpg?cb=1383125704
Deels een vrij standaard-horrorfilmpje: een groep tieners strandt in de rimboe, ontmoeten een aparte vogel die hun helpt (en die het ook leuk doet), en er blijkt nog veel meer niet in de haak te zijn. Maar er zijn wel een paar gimmicks aan toegevoegd die redelijk werken, met met name de poppen maar ook wel de bovennatuurlijke elementen die het toch een beetje een eigen smaak geven. Maar echt geweldig is het niet. De sfeer is nog wel redelijk en dat komt ook vooral door de creepy paspoppen en ook wel een leuke bad guy, maar er gebeurt niet zo heel veel en het blijft allemaal aan de wat veilige kant. Toch, een krappe voldoende kan ik er wel aan kwijt. 3.0*
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
125 minuten - FTV: 2 punten
Thema’s: full frontal nudity, bloed, graphic violence, sex
Totaal: 22 punten
https://www.yellowbarrel.org/uploads/6/4/7/0/64705273/el-top_orig.jpg
Bepaald niet mijn favoriete Jodorowsky, met name het gelach was onuitstaanbaar. Maar het blijft een Jodorowsky, met genoeg fascinerende beelden, ook al valt het tegen.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
01. Force 10 from Navarone (1978)
Action + War: 2 punten
FTV: 2 punten
Totaal: 4 punten
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTM0NTk3MzQ1MF5BMl5BanBnXkFtZTcwNzUxNzczNA@@._V1_.jpg
De film is bij opening gelijk in de volle actie maar nou snapte ik nog niet precies wat hier gebeurde of waarom, het was nogal slordig ogend maar het bracht weinig inhoudt wat ik wel een beetje storend vond. Uiteindelijk en vooral achteraf (na het opzoeken) snapte ik dat het ging om de voorgaande film (die ik ook nog moet zien) en snapte dan ook wat voor beelden er getoond werden maar ik vind het nog steeds onlogisch en vooral niet nodig deze scenes in deze film te gooien, beetje teveel van het goeie. Het maakt echter de kijkbeurt op deze film niet minder en wellicht is het ook een leuke binnenkomer, je komt in ieder geval met een knaller de kamer in.
as
-
- 3548 messages
- 5932 votes
He, ik zie dit nu pas. Wat een leuke challenge. Ik spring ook even in deze poel als dat nog mag? Ik weet niet hoever ik kom...
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
7. The Man Who Skied Down Everest (1975)
FTV, 2 punten; Totaal 26 punten
https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/85000/85243.jpg?cb=1395749415
In de laatste twee jaar heb ik wel ontdekt dat ik een ontzettend zwak heb voor bergbeklim-films/docu's. De desolate landschappen, prachtige omgevingen, de altijd verraderlijke omstandigheden waarbij een klein foutje of gewoon botte pech dodelijke gevolgen kan hebben, de obsessieve doelgerichtheid van klimmers waarbij summit fever en domme beslissingen altijd op de loer liggen, ik smul ervan. Volgens mij heb ik het gros ervan ook wel gezien inmiddels, want zoveel zijn het er niet. Hoe dan ook, dit is wel een erg fraai exemplaar: een docu over de Japanse skiër en alpinist Yuichiro Miura, waarbij we mee gaan op zijn reis naar de top van Mount Everest.
Het voelt vaak echt alsof je mee bent op reis. De voorbereidingen, Nepal in de jaren '60/'70, en langzaam de klim de berg op met behoorlijk veel ter plekke gefilmd materiaal met klauteren onder barre omstandigheden. Zelfs wat beelden van een skiënde Miura op grote hoogte, zelfs als hij op de Lhotse-face valt en honderden meters naar beneden glijdt, gelukkig zonder fatale gevolgen. De voice-over is in het Engels en vertaald uit de dagboeken van Miura schijnbaar, en doet prima z'n werk in de beelden plaatsen. Het onderwerp moet je liggen en soms voelt het alsof je iemand z'n vakantiekiekjes aan het bekijken bent, maar ik vond het prachtig. 4.0*
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
3. Are You Being Served? (TV Series 1972–1985)
Season 2 episode 4: Big Brother (1974) 4*
Season 2 episode 5: Hoorah for the Holidays (1974) 4*
Season 3 episode 1: The Hand of Fate (1975) 4*
RW
Thema's: Feminism/Feminist
2 punten
Totaalscore: 5 punten
Wordt U Al Geholpen? in goed Nederlands. Jarenlang altijd wel ergens te zien bij de TROS. Een serie die niet heel veel bijval kreeg van het publiek met goede smaak, maar ik vond het altijd erg grappig, natuurlijk ook vol met allerlei seksuele toespelingen, daarnaast wist iedereen natuurlijk hoe het precies zat met Mr. Humphries. Ik heb met Black Friday de box goedkoop kunnen kopen en ik heb daar toch erg veel plezier van. Het is echt ontzettend goed geschreven allemaal en al die typetjes zijn ook fantastisch bedacht en gespeeld. Ik weet zelfs nog een thema te scoren met Season 3 afl 1 als Mr Rumbold gepromoveerd lijkt te worden naar de board of directors, Captain Peacock de baan van Mr Rumbold over kan nemen en Mrs. Slocombe aangeeft de baan van Captain Peacock over te willen nemen.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
He, ik zie dit nu pas. Wat een leuke challenge. Ik spring ook even in deze poel als dat nog mag? Ik weet niet hoever ik kom...
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
FTV
Thema's: Action, Blood, Full frontal nudity, exploitation, women in prison, blaxploitation (6)
Punten: 8 (Totaal 29)
Ok ik vraag me af waarom Jack Hill aan WIP/exploitation deed want ik heb niet het gevoel dat hij snapte waarom de liefhebber dit soort films kijkt. Het blijft net als The Big Doll House mak op het vlak van geweld en naakt. Er is dan wel Pam Grier met haar sexy lijf maar je krijgt er niets van te zien. Een beetje zoals haar andere films alsof ze niet serieus zou worden genomen als ze te vaak uit de kleren zou gaan. Vind ik onzin want Edwige Fenech bijvoorbeeld hinderde het helemaal niet. Van haar acteertalent moet Pam het nochtans niet hebben, want meer dan een irritante bitch die denkt dat de evenaar door haar dik gat loopt heb ik nog niet van haar gezien. Sorry voor de fans maar ik vind haar eerder een stoorzender dan pluspunt. Wel een pluspunt is die andere getrouwe van Hill: Sid Haig. Zijn Freddy Mercury personificatie is wel leuk. Wat de exploitatie betreft, de enige sterke scène is die waar een van de leading ladies wordt opgehangen aan haar lange haren. Dat was pijnlijk om te zien (dat is de bedoeling van exploitatie naar mijn mening). De andere exploitatiescènes waren al voorbij voordat ze begonnen waren.
Nochtans hadden we met Olga's Girls al midden jaren 60 al redelijk harde exploitatie ondanks de censuur. De vroege jaren 70 getuigen precies nog van voorzichtigheid. Een film als Last House on the Left is bijvoorbeeld ondanks de reputatie ook erg tam. Kennelijk was het gros van de filmkijkers in die periode nog niet veel gewoon en moest er stelselmatig worden opgebouwd hetgeen volledig te begrijpen is. Maar Craven en Hill waren geen pioniers of regisseurs die grote verandering brachten in dit genre hoogstens de populariteit vergroten. Ik denk dat die populariteit ook vooral te maken had dat oudere exploitatie maar in beperkte mate werd vertoond in de wat groezeligere cinema's waar Jan Modaal ook wegbleef. De echte grondleggers waren mannen als Dave F. Friedman, Lee Frost, Josesh P. Mawra en natuurlijk HG Lewis. Vooral Lewis was de concurrentie al een decennium voor als het ging om graphic violence, blood & gore. Toen hij ermee stopte in 1972 met The Gore Gore Girls, moesten de meeste andere regisseurs uit die tijd nog een eerste shocker maken.
Tot slot Big Doll House heeft verder nog een scène waarbij een van de homofiele guards wordt verkracht, das op zich nog best geinig. Best blijft nog als die lange blonde ingesmeerd met kippevet volledig naakt door het kamp loopt om die vervelende Pam Grier lookalike eens een lesje te leren. Helaas blijft het te weinig. Te mak, te preuts, te weinig tempo, geen sterke personages. Had ik nu geen HG Lewis en hopen exploitatie uit de jaren 60 gezien had ik dit nog ergens schokkend kunnen vinden. Maar ik gun Jack Hill de populariteit, Spider Baby blijft een pareltje ook al is het helemaal geen exploitatie.
Theunissen
-
- 12268 messages
- 5513 votes
Thema's: Blood & Gore, Disco Music, Full Frontal nudity, Giallo, Serial Killer, Sex (6 punten)
FTV: Ja (2 punten)
Punten: 8 punten (Totaal 14)
https://cloud.cgentertainment.it/img/film/21261/GAL_2.jpg
https://cloud.cgentertainment.it/img/film/21261/GAL_1.jpg
https://cloud.cgentertainment.it/img/film/21261/GAL_3.jpg
Nadat "alexspyforever" (verrassend dat je toch nog een Jack Hill / Pam Grier film hebt gekeken) deze film noemde en ik deze wel vond passen bij mij, heb ik hem gisteravond bekeken.
Het is een Italiaanse lowbudgetfilm van de bekende Italiaanse regisseur Joe D'Amato (mijn eerste film die ik hier plaatste was ook van hem) en er zit redelijk wat smerigheid in, die authentiek genoeg oogt om 42 jaar na dato nog te verontrusten en het besef dat we niet naar menselijke ingewanden maar naar koeiendarmen zitten te kijken doet daar niets aan af.
Geobsedeerd door de dood van zijn vriendin, graaft een jonge man haar lijk op om het te balsemen en op te zetten. Terwijl zijn obsessie steeds groteskere vormen begint aan te nemen vindt er een reeks gruwelijke moorden plaats.
De film is vooral in de eerste 50 minuten genietbaar en vooral vanwege de totaal verknipte steenrijke Francesco, die buiten zijn vriendin (die in het ziekenhuis ligt en al snel doodgaat) ook een ijzige relatie heeft met zijn akelige huishoudster Iris. Buiten de eerder genoemde smerigheid valt er ook naaktheid te zien, maar dat is wel meestal van toepassing op dode vrouwen. De vrouwen zijn allemaal puur natuur (dus zonder tatoeages, piercings en lichaamsbewerkingen) en dat was in de jaren 70 nog de standaard (dat begon vanaf de jaren 80 te veranderen).
Ik heb de film ook een extra punt gegeven vanwege het thema "Disco" en dat komt omdat Francesco op een gegeven moment naar een Bar / Disco gaat en daar een dansende jonge vrouw meeneemt naar zijn woning. Dat was eigenlijk ook een totaal overbodige scène, want met die jonge vrouw gebeurt niets en ze wordt ook al snel weer het huis uitgestuurd. Je ziet haar wel volledig naakt (tijdens het nemen van een bad) en dat was ook het enige nuttige van die scène.
Hoewel ik me best vermaakt heb met deze film (vooral vanwege de smerigheid en naaktheid, wat best een goede combinatie is
), vond ik het ook wat saai en flauw en dat komt vooral omdat deze film lowbudget is en er totaal geen spanning in zit.
Misschien dat ik vanavond nog een jaren 70 film ga kijken, maar vanwege het herzien van "Emanuelle e gli Ultimi Cannibali (1977)" met onze Nederlandse donkere schone Laura Gemser, ben ik misschien ook van plan om de beginjaren 80 film "Women's Prison Massacre" met haar te gaan bekijken. Het wordt of die film en anders "The Jezebels (1975)"
Theunissen
-
- 12268 messages
- 5513 votes
Vanwege het nieuwe uiterlijk (ik ben gisteren weer overgestapt naar het oude uiterlijk) van de site, moet je nu ook opletten met het "linken" van films, want nu staat er bij een film tussen de haakjes niet alleen meer het jaartal maar staat er ook "Film" voor, dus bijvoorbeeld "(Film, 1979)".
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
4. Shamus (1973)
FTV
Thema's: Action, Graphic Violence, Mafia/Gangster, Sex
6 punten
Totaalscore: 11 punten
Aardige Reynolds-actiefilm. Begint een beetje slapjes, maar in de tweede helft toch best nog wat fijne actie. Geen must-see, maar aardige timewaster met Burt als macho P.I. die wordt ingehuurd door een rijke kerel om zijn gestolen diamanten terug te vinden. De dief is al bekend, die is net in de openingsscène met een vlammenwerper te grazen genomen.
3*
https://media-cache.cinematerial.com/p/500x/hdsrsbyo/shamus-british-movie-poster.jpg?v=1604178550
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
8. La Campana del Infierno (1973)
FTV, 2 punten - Totaal 28 punten
Best aardige thriller van Spaanse bodem. Een jongeman komt uit het gesticht, waar hij onterecht in is gekomen door toedoen van zijn tante en nichtjes (volgens mij?) - en dat vindt hij niet zo leuk natuurlijk. Het eerste uur is behoorlijk traag, met ook een paar rare scenes (zoals die scene bij het meer), al worden er nog wel een aantal aardige practical jokes uitgehaald en wat speldeprikjes uitgedeeld. In het laatste half uur gebeurt er alweer een stuk meer, al blijft de film qua naakt, gore en bloed erg bescheiden. Behalve dan een aantal uitgebreide slachthuisscenes. Ik vond de film ook nog wel wat warrig op momenten, zeker op het einde kon ik niet altijd plaatsen wat er nou precies aan de hand was. Alsnog, geen verkeerde film om eens meegepakt te hebben, ook vanwege de toch wel aardige sfeer. 3.0*
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Action, Bruce Lee, Graphic Violence: 3 punten
FTV, 2 punten - Totaal 33 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/2000/2593.jpg?cb=1532682395
Oke, toch nog eentje dan vanavond.
Mijn tweede Bruce Lee ooit, na het welbekende Enter the Dragon. Om eerlijk te zijn, ik heb er een beetje dubbele gevoelens over. Ik bedoel, ik heb me er uiteindelijk best mee vermaakt, vervelend om naar te kijken is het niet. Maar dat is dan ook omdat het complete camp is. Qua dialogen en pogingen tot humor is het niet zo best. En het verhaal dertien-in-een-dozijn noemen is nog optimistisch, en Bruce Lee mag dan een martial arts legende zijn - een begenadigd acteur was hij niet. Ik kan me trouwens niet herinneren of hij het in Enter the Dragon ook doet, maar die gilletjes die hij tijdens de gevechten geeft, ik weet het niet. Maar hoe dan ook, daar gaat het uiteindelijk niet om, dit is puur een vehikel voor wat actie en gevechten. De hele film speelt zich af in Rome en de film sleept zich daar van gevecht naar gevecht, maar eigenlijk is alleen het gevecht met Chuck Norris in het Colosseum echt de moeite waard. Lekker wegkijkvoer, maar ook voor een kung fu film is dit wel een popcornvariant. 3.0*
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
97 minuten FTV 1+1 = 2 punten
Genre: horror / S/F 1 +1 = 2 punten
Totaal: 3 punten
Neen, hier werd ik niet bepaald enthousiast over. Behoorlijk gedateerd ook dit Demon Seed dat mij verder totaal niet wist te boeien. Het deed mij allemaal te veel aan HAL denken uit die film van Kubrick. Maar gauw vergeten dus.
2,0*
scorsese
-
- 13160 messages
- 11071 votes
3. Dernier Domicile Connu (Film, 1970)
FTV, graphic violence (een lange, rauwe vechtscene)
3 punten. Totaal: 8 punten.
https://www.moviemeter.nl/images/cover/16000/16380.300.jpg?cb=1592838084
Goeie film over een politieman die gedegradeerd wordt nadat er een klacht tegen hem wordt ingediend. De lange zoektocht in de film valt wellicht wat in herhaling, maar het zakt nergens in. Zo is de positie van de politie in de samenleving op natuurlijke wijze in de film verwoven. Hier en daar behoorlijk rauw (zoals de vecht-scene), maar ook sfeervol en een fijne muziekscore.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Theunissen ik herinner me nog nauwelijks iets van die film en die 2,5* die ik er ook aan gaf doet me vermoeden dat ik die ook niet al te best vond. Ik had die toch niet aanbevolen aan jou of wel? Er komen nu wel wat flarden terug. Had nogal wat potentieel waarin uiteindelijk te weinig werd gedaan naar mijn mening.
Een beetje zoals Martin maar die film vond ik al helemaal niks aan. Vond ik zelfs geen horrorfilm. Martin (1978)
ZZ TOP
-
- 507 messages
- 2186 votes
Zo... ik ben dan ook eindelijk van start gegaan 
1. The Poseidon Adventure (1972)
FTV
Thema's: Disasters
3 punten. Totaal 3 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/2000/2394.jpg?cb=1369468676
Prima rampenfilm. Zeker voor de tijd waarin deze gemaakt is. Alles ziet er goed uit en de spanning is goed aanwezig. Prima acteerwerk, vooral Ernest Borgnine was erg sterk. En ook leuk om Leslie Nielsen als kapitein te zien.
3,0*
2. Keoma (1976)
FTV
Thema's: Spaghetti Western, Action
4 punten. Totaal 7 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/11000/11061.jpg?cb=1522672113
Leuke spaghetti western met een prima verhaal. Stilistisch geschoten en met zorg gemaakt. Alleen het gezang werkt ontzettend op de zenuwen en past niet echt bij deze film.
Franco Nero blijft toch wel erg overtuigend. Fijne acteur.
3.0*
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
5. Mork & Mindy (TV Series 1978–1982)
Season 1 episode 14: Mork the Tolerant (1979) 5*
Season 1 episode 16: Skyflakes Keep Falling on My Head (1979) 4*
Season 1 episode 17: Mork Goes Erk (1979) 3*
RW
Thema's: Sci-fi
2 punten
Totaalscore: 13 punten
Spin off van Happy Days. Robin Williams optreden beviel zo goed dat hij meteen een eigen serie kreeg als Mork van de planeet Ork. Op aarde gekomen om de mens te bestuderen en wekelijks verslag te doen aan Orson. Erg leuke sit-com waarmee Williams meteen een grote ster werd. Beetje nadeel, dat ik bij Williams altijd meteen aan Mork moet denken. In Mork Goes Erk nog een kleine verrassing als David Letterman nog opduikt als jaren 70 Ratelband-guru. Topaflevering is echter Mork the Tolerant waarbij Mork & Mindy een nieuwe zeer onsympathieke buurman krijgen en Mork besluit de beste man voor een etentje uit te nodigen.
https://cdn.images.express.co.uk/img/dynamic/20/590x/secondary/Mork-and-Mindy-613855.jpg
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
85 minuten - FTV: 2 punten
Thema’s: full frontal nudity (geanimeerd, maar onmiskenbaar
)
Totaal: 25 punten
https://www.simbasible.com/wp-content/uploads/2019/10/2-5.jpg
Het Europese antwoord op Disney’s Fantasia (1940), al was het 36 jaar later. Bozetto’s film probeert geen remake te zijn en de film hoewel het concept gelijk is, toch een eigen stijl te geven. Artistieker en niet specifiek gericht op kinderen om te beginnen, maar nu en dan ook een tikkeltje psychedelisch. De live action stukjes zijn afwisselend strontvervelend (gillende Italianen) of afleidend, en intermezzo’s die niet snel genoeg voorbij kunnen gaan.
De tekenstijl zal niet iedereen liggen, maar de animatie is wel degelijk goed. Ward Kimball (een van Disney’s befaamde Nine Old Men) noemde de Bolero sequence zelfs een van de beste stukken animatie die hij ooit had gezien. No small praise. Wel grappig om te zien dat een van de segmenten later in de film op de muziek van Stravinsky’s Firebird is, wat Disney op zijn beurt ook weer zou doen in Fantasia/2000 (1999).
3,3*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Zou je die animatie film aanbevelen aan mij John Milton? Ik hou wel van de originele Fantasia.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Op zijn minst een poging waard in dat geval, lijkt me. Al vind ik het wat lastig in te schatten, ik vond hem tegelijkertijd mooi geanimeerd maar ook irritant. Wendyvortex kon er weer niets mee, en in een andere bui had mijn waardering ook zomaar lager uit kunnen vallen. Ik durf hem dus niet zonder meer aan te bevelen, maar je zou een poging kunnen wagen 
Theunissen
-
- 12268 messages
- 5513 votes
Theunissen ik herinner me nog nauwelijks iets van die film en die 2,5* die ik er ook aan gaf doet me vermoeden dat ik die ook niet al te best vond. Ik had die toch niet aanbevolen aan jou of wel? Martin (1978)
Ik meende dat je die film ergens genoemd had, maar ik kan het helaas ook nergens meer terugvinden hier 
Number23
-
- 8638 messages
- 5677 votes
De mensen zijn al aan het turven als een malle, ik begin morgen met de challenge.
Hopelijk vlieg ik uit de startblokken!
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
Twee films die onlosmakelijk bij elkaar horen en als poster de leidende dames in mooie jurken Kan daar geen genoeg kan krijgen!
07 The Three Musketeers (1973) 3,5*
Action 1 punt
FTV: 2 punt Totaal 31 + 3= 34 punten
https://i.ytimg.com/vi/3WaFl10z-y4/maxresdefault.jpg
08 The Four Musketeers (1974) 3,5*
Action 1 punt
FTV: 2 punt Totaal 34 + 3= 37 punten
http://www.frockflicks.com/wp-content/uploads/2017/02/Faye-Dunaway_4-Musketeers2.jpg
Er zijn letterlijk tientallen film- en televisieaanpassingen geweest van Alexandre Dumas 'roman Les Trois Mousquetaires ; maar dit is tot nu toe de leukste verfilmingen van het verhaal dat ik heb gezien, met gekke luchtige humor, (shtick) zwaardgevechten die niet flitsend maar duidelijk wel een goede vecht-Choreografie achter zat en een vleugje romantiek.
Men had eerst idee om het als een epos van 3 1/2 uur met pauze uit te brengen maar uiteindelijk werd besloten het verhaal in tweeën te splitsen en een jaar na elkaar vrij te geven. (de drie Musketiers (1973) en de vier Musketiers (1974) Nu is dat een gangbare praktijk maar het was nog een gok in de vroege jaren 70. Die splitsing werkte best goed, en deed Dumas 'roman samen met de komedie het boek veel recht aan!
Regisseur Richard Lester had al twee films met 'The Beatles' gemaakt en werd gevraagd om hen ook hier te regisseren. Echter besloot hij wijselijk om een andere uitstekende cast samen te stellen bestaande uit; veelbelovende nieuwkomers (Michael York, Simon Ward), professionele B-lijstacteurs (Oliver Reed, Christopher Lee, Richard Chamberlain, Frank Finlay), filmsterren in malaise (Charlton Heston, Faye Dunaway), bekwame komieken (Spike Milligan, Roy Kinnear) en een beroemde hottie die wilde bewijzen dat ze haar mannetje kon staan (Raquel Welch). Uiteraard deden ze alle mee aan beide films.
Ondanks de komische elementen waren de zwaardgevechten wel stuk voor stuk goed gechoreografeerde, die plaatsvonden op ongebruikelijke unieke locaties zoals; een koninklijke wasserij, tussen vuurwerk, een klooster of zelfs op ijs! Ja dit was goed ouderwets vermaak met ongebruikelijke humor en parodie en dat volgens mij het beste aansluit bij verhaal van Dumas. Voor mij waren deze twee films (direct achter elkaar) goed bestede tijd!