- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- De 70s challenge
De 70s challenge
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
FTV
Thema's: Action, Blood, Graphic violence, Sci-fi, Videogame presence (5)
(Disaster zou ook nog hebben gekund maar dat vind ik iets te makkelijk dus laat ik het er uit)
Punten: 7 (Totaal 36)
https://images.amcnetworks.com/ifccenter.com/wp-content/uploads/2018/01/soylent_green_3.jpg
Films maken die zich in de toekomst afspelen is altijd gevaarlijk. Denk bijvoorbeeld maar aan Back to the Future II. Volgens die film zouden we inmiddels allen op een hooverboard rondzweven bijvoorbeeld. Deze film waagt zich hier aan. Er is echter nauwelijks moeite gedaan om een voorspelling te doen hoe het zou kunnen uitzien. Alles in de film ziet er immers 70s uit en ik denk niet dat we volgend jaar allemaal terug gaan grijpen naar oude grote beeldbuizen om TV te kijken of de PC te bedienen. Een aantal punten kloppen wellicht wel, de problematiek van overbevolking, voedselschaarste, lucht en waterpollutie zijn op verschillende plekken in de wereld al een groot probleem. De film vergeet echter dat er in de geschiedenis van de mensheid steeds wel ergens in de wereld oorlog was of epidemieën (en nu zitten we dus nog steeds met een pandemie) waardoor de bevolking toch min of meer onder controle bleef. De film gaat zelfs erg ver. Vlees is uitermate schaars geworden. Je krijgt ook geen enkel dier te zien. Zijn die bijna allemaal uitgestorven? Sterker nog de film lijkt te vertellen alsof er bijna geen natuur meer is dus ook nauwelijks groenten en fruit. Ze laten ook uitschijnen alsof die toestand al vele jaren aansleept. Mijn logisch verstand zegt dat als we vooral van synthetisch voedsel moeten gaan leven dat we veel hogere sterftecijfers gaan hebben en lijkt het niet aannemelijk dat er dan in 2022 na 10 tallen jaren nog 40 miljoen mensen zouden wonen. Is dat de hele wereldbevolking in een enkele (weliswaar erg grote) stad? Denk dat er wegens slecht voedsel en mensen die vechten om voedsel nog veel minder mensen in eenzelfde stad zouden leven.
Nu goed als je de film in de 70s en misschien zelfs de 80s kijkt zou je hier misschien nog in kunnen meegaan. Aan de andere kant als we het niet langer gaan koppelen aan een bepaald jaartal gewoon spreken van een verre toekomst dan kan je weinig verkeerd doen al kan je de film wel blijven aanwrijven dat het iets te duidelijk in de 70s is gemaakt.
Bekijken we het allemaal wat symbolischer en spenderen we niet te veel aandacht aan het decor, dan hebben we een film met aardig potentieel en een voorspelling die op een dag wel eens werkelijkheid kan worden . Het is aan de mens om te voorkomen dat het zover komt. Sommige mensen dromen van Mars maar ik ben van mening dat men beter eerst de shit op de eigen planeet kan opkuisen dan een Star Wars fantasie te gaan creëren.
Het verhaal en de acteurs zijn in dit geheel eigenlijk weinig van belang. We volgen een politieagent die op onderzoek gaat, maar net als de anderen dient hij enkel om een duidelijke boodschap te brengen. Natuurlijk hebben hij en zijn flatgenoot een eigen verhaal maar dat is uiteindelijk niet van belang zelfs helemaal niet interessant. je krijgt nooit echt binding met de karakters waardoor een bepaalde sterfscène toch niet zoveel impact had als gehoopt. Waar leven mensen uiteindelijk vooral van, het valt op een gegeven moment eigenlijk wel eenvoudig te voorspellen. En zoals meestal is er een rijke minderheid die toegang hebben tot de schaarse middelen terwijl de meerderheid, het gepeupel nauwelijks een dak boven het hoofd heeft.
Conclusie: een film met een sterke boodschap voor zijn tijd, maar een goede film wil ik het niet noemen Daarvoor toont het toch te weinig lef. Het blijft eerder een voorzichtige documentaire met een verhaaltje errond gemaakt om het wat interessanter te maken.
En waarom keek ik deze film, presence of videogame. Het gaat om de allereerste arcade videogame, Computer Space. Er werd zelfs een speciale witte behuizing gemaakt voor het spel. Het origineel uit 1971 had een geel omhulsel. Computer Space werd geen groots commercieel succes, het 2de commerciële videospel (Pong, 1972 van Atari) werd dat wel.
Computer Space in de film
https://videojuegosentv.files.wordpress.com/2017/02/033.jpg?w=816
https://i.pinimg.com/originals/0b/6f/8c/0b6f8c26057abbea61607b5cf759eced.jpg
Originele kast van de flyer (en neen de promo girl is niet dezelfde als de actrice die het spel speelt in de film, al lijkt het precies wel opzettelijk gedaan dat de actrice ook zo een lange witte jurk draagt)
https://giantbomb1.cbsistatic.com/uploads/scale_small/0/4076/282464-computerspace.jpg
Ach nostalgie waar is de tijd dat de luna parken op de kermis nog grotendeels bestonden uit videogames...
John Milton staat deze film ook tussen de films voor de challenge? Staat in elk geval op je watchlist.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Jup die heb ik ook voor de challenge klaarliggen, idd voor de computergame 
Theunissen
-
- 12268 messages
- 5513 votes
Thema's: Blaxploitation, Women in Prison, Action, Sex, Feminism/Feminist en Graphic Violence (6 punten)
FTV: Ja (2 punten)
Punten: 8 punten (Totaal 22)
https://images.arrowfilms.com/Images/34154241-ee36-4e2f-9cae-53c24fc2d903.jpg
http://ancensored.com/files/images/vthumbs/j/4d26751f5ee38e341e37d478624be351_full.jpg
Gisteren toch besloten om naar jaren 70 films te kijken en het is o.a. deze jaren 70 Actie / Misdaad film geworden van de bekende regisseur Jack Hill, waarvan Quentin Tarantino een bewonderaar was.
De ogenschijnlijk onschuldige Maggie (Joanne Nail) neemt de leiding over van de meisjes bende "The Dagger Debs" en verandert de naam tevens naar "The Jezebels". Na concurrerende bendes te hebben overwonnen, ontspint zich een strijd tussen Maggie en de voormalige bendeleidster Lace (Robbie Lee), die denkt dat Maggie haar vriendje Dominic (Asher Brauner), die de leider is van de jongens bende "The Silver Daggers" probeert in te pikken.
De film bevat veel geweld, welke helaas wel wat braafjes wordt getoond (zo heeft men er een hele verkrachtingsscène in een busje uitgeknipt). De cast is ook niet bepaald hoogstaand en het plot is wat rommelig en sommige scènes zijn ook op het gênante af. De film staat ook bekend (o.a. hier op MovieMeter) als "The Jezebels".
Het is in mijn ogen geen exploitation film, maal wel komt er "Blaxploitation" en "Women in Prison" in voor. Hier en daar valt er ook een beetje naaktheid te zien in de vorm van borsten en een enkele keer ook billen, maar het is nooit volledig, dus daarom dit keer geen punten voor "Full Frontal nudity".
De jaren 70 spat van deze film af en dat o.a. met rolschaatsen:
https://i.pinimg.com/originals/a1/44/18/a14418a5298906e35bcfdfe6108d3980.jpg
Ik heb ze ook gehad (in ongeveer onderstaande goedkope uitvoering
), maar het was niet bepaald een hobby van me).
https://i.pinimg.com/originals/00/5e/91/005e91026c176bcb1308dfffafe9c958.jpg
Wie overigens nog opzoek is naar een goede jaren 70 Actie / Sciencefiction film waarin rolschaatsen een belangrijk thema is, moet anders maar eens kijken naar "Rollerball (1975)", die ik vroeger goed en spannend vond (is met James Caan in de hoofdrol).
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
6. Keromar (TV Series 1971) - IMDb
Afleveringen 4 t/m 6
FTV
Thema's: Actie, Nederlandstalig
Punten 4 (Totaal 40)
Wordt steeds leuker nu dat Janine Bisschops en Nand Buyl ook hun intrede hebben gemaakt in de serie
https://tvtunesquiz.com/wp-content/uploads/Keromar.jpg
Op de foto vlnr: Janine Bisschops, Senne Rouffaer, Nand Buyl
Theunissen
-
- 12268 messages
- 5513 votes
4. L'Ultima Orgia del III Reich (1977)
Thema's: Full Frontal nudity, Graphic Violence, Naziploitation, Sex, War/Terrorism en Women in Prison (6 punten)
FTV: Ja (2 punten)
Punten: 8 punten (Totaal 30)
https://www.grindhousedatabase.com/images/Gestapo%27s_Last_Orgy.jpg
http://ancensored.com/files/images/20170823/599d93aeb928b.jpg
Deze Naziploitation film die verschillende alternatieve titels heeft, lag al een tijdje bij mij op de plank, maar heb ik steeds links laten liggen vanwege het ontbreken van ondertiteling (Nederlands of Engels). De film is in het Engels, maar ik kijk het liefst een film met ondertiteling.
In dit verhaal wordt de joodse Lise Cohen (Daniela Poggi) naar een concentratiekamp voor vrouwelijke Joden gebracht. Een kamp dat wordt gerund als een borrel om de Duitse officieren en troepen te vermaken die ten strijde trekken. Het kamp wordt met ijzeren vuist geleid door commandant Conrad von Starke (Adriano Micantoni) en zijn ondergeschikten Alma (Maristella Greco) en Reismann (Vittorio Joderi). Conrad raakt gefrustreerd wanneer Lise geen angst toont en bedenkt wrede experimenten bedenkt om haar bang te maken, maar echter zonder resultaat. Zodra ze zich realiseert dat haar schuld (Lise dacht namelijk dat ze verantwoordelijk was voor de dood van haar familie) ongegrond is, begint Lise het spel van Conrad mee te spelen, maar hoewel ze een beter leven begint te leiden, vergeet ze de gruweldaden die ze heeft gezien en meegemaakt niet.
Ik heb opzicht al vele Naziploitation films gezien (degene die ik nog niet gezien heb, zijn waarschijnlijk op één hand te tellen), maar dit is toch wel een iets afwijkende. Er is meer dan voldoende naaktheid en geweld te zien, maar dit keer was het ook echt bruut geweld (vrouwen die levend verbrand worden en voedsel welke bestaat uit Joods vlees) en niet alleen maar wat martelen en slaan met de zweep (dat komt er overigens ook beiden in voor) welke alleen de nazi's zouden kunnen doen. Ook zat er dit keer een redelijk verhaal achter en speelt het verhaal zich af in het verleden en in het heden, maar vooral in het verleden. Het heden is vooral te zien tijdens de opening en op het einde, waarbij Lise wraak neemt.
Al met al leuk om alsnog gezien te hebben deze aparte Naziploitation film, maar er zijn zeker betere en leukere jaren 70 Naziploitation films dan deze.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
FTV, 2 punten - Totaal 35 punten
https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/6000/6637.jpg?cb=1395303675
Grey Gardens is een klassieker in de documentaire-wereld, schijnbaar. Ik had van te voren eigenlijk weinig idee van het daadwerkelijke onderwerp, maar het is een portret van twee excentrieke dames, moeder en dochter die allebei Edith Beale heten, die op een nogal afgeragd landhuis wonen. Het lijkt wel een beetje op Man Bijt Hond gekruist met Sunset Blvd. (of Whatever Happened to Baby Jane), af en toe best wel interessant maar toch ook wel pijnlijk om te kijken naar hoe Edie jr. en sr. zijn afgegleden. 'Big Edie' is vooral terug aan het blikken naar haar verleden als actrice als ze geen ruzie aan het maken is, Little Edie lijkt niet weg te kunnen of willen maar is wel als een kind aan het toneelspelen voor de camera. Maar op een gegeven moment was ik wel een beetje klaar met dat gekibbel, die ransbende en dat eeuwige ge-emmer van twee halve dorpsgekken. En dan wordt het toch nog een lange tweede helft. 2.5*
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
FTV
Thema's: Action, Blaxploitation, Blood & Gore, Full Frontal nudity, Graphic Violence, (s)exploitation, War/Terrorism
9 punten
Totaalscore: 20 punten
Dikke vette score hier voor de film die ook onder andere titels bekend is: The Night of the Askari en Whispering Death.
Co-productie van West-Duitsland, UK, Zuid-Afrika en Zimbabwe. Zwarte terroristen onder leiding van een albino plunderen Tericks boerderij en verkrachten en vermoorden zijn aanstaande echtgenote. Manhunt naar deze terroristen dwars door Afrika en dan wordt Terick weer achterna gezeten door zijn blanke vrienden die willen voorkomen dat het hele land in chaos en rassenrellen uitbreekt. Politiek correct 0,0 zeker in Zuid-Afrika zaten ze niet op sympathie voor dergelijke strijders te wachten. Bloed, geweld, vies, voos, maar spannend is het allemaal wel. Including een stapeltje acteerkwaliteit met o.a. Christopher Lee, Sybil Danning en Trevor Howard. De albino wordt overigens gespeeld door een blanke Duitse acteur. 4*
https://www.filmposter-archiv.de/filmplakat/1976/fluesternde-tod-der.jpg
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
2. Saturday Night Fever (1977)
FTV = 2, en Disco + 1 = 3 punten.
Totaal 3 + 3 = 6
Nooit gezien in m'n jonge jaren, want helemààl geen fan van disco.
Ruim 40 jaar later kan ik Bee Gees weliswaar waarderen, maar dat betekent nog niet dat ik er graag naar luister.
En het is nochtans de soundtrack die de film helemaal draagt. Het grote probleem is het verhaal dat nauwelijks wat voorstelt, op geen enkel nergens meeslepend of verrassend wordt, en geen diepgang kent. Alle personages zijn stereotiep, eenzijdig, én behoorlijk onsympathiek (wat natuurlijk wel mag); en bovendien is het acteerwerk, met uitzondering van de dansscenes, heel middelmatig.
Wie van de muziek en het dansen houdt, zal hier ongetwijfeld zijn/haar plezier aan beleven. Zo niet: geen aanrader.
Ah, ah, ah , ah, blijven leven; blijven leven.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Action, Disasters, Graphic Violence: 3 punten
FTV 2 punten, Totaal 40 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/15000/15835.jpg?cb=1591770822
Prima vermaakt met The Mighty Peking Man, maar laten we eerlijk zijn: dit is puur Nacht van de Wansmaak materiaal. Shaw Brothers is voornamelijk bekend van hun kung fu films, maar onze Hong Kongse vrienden hebben ook wel wat gebeund in andere genres. Dit is een directe kopie van King Kong met een paar minieme snufjes Tarzan, die alleen in kleine details verschilt inclusief een extra romantisch zijplotje. En toch zitten er best wel wat trage scenes in. Hoe dan ook, het is vermakelijk als je liefhebber bent van wat cult - en deze film zit er vol mee. Hondsberoerde special effects, een man in een gorillapak, speelgoedautootjes die door maquettes rijden, slechte acteurs, prachtige scenes zoals bijvoorbeeld het romantische intermezzo inclusief tijger, een blondine die een film lang in een soort van jungle-bikini rondloopt (en die op de een of andere manier vloeiend chinees heeft geleerd van die aap), het zit er allemaal in. Goed is het verre van, maar voor een kort filmpje was hier best van te genieten, op een zo-slecht-dat-het-weer-goed-wordt manier. Maar het had niet langer moeten duren. 3.0*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Theunissen ik herinner me zulke rolschaatsen ook nog. Mijn oudere zussen hadden er zo. Ik heb ze ook enkele keren uitgeprobeerd als kind zonder al te veel succes.
Een skateboard heb ik ook nog gehad maar ook dat was niet mijn ding. Ik had geen talent voor roller sports en evenmin voor schaatsen op ijs 
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
7. Valerie a Týden Divu (1970)
Thema: Fantasy/Horror 1 punt
RW 1 punt
https://image.tmdb.org/t/p/w780//mfrP1ldvRuzLre5FTHZcwIQMkUU.jpg
Mijn recensie hierover:
Mooi
En dan heb ik het niet alleen over de film maar vooral ook over de oh zo wonderschone Valerie, schitterend gespeeld door Jaroslava Schallerová. Wat zou deze film zijn zonder haar verschijning? Zij is ook echt geknipt voor dit dromerige surrealistische sprookje of hoe je het maar noemen wilt. Dit bijzonder sfeervolle filmpje werkte in ieder geval zeer hypnotiserend op mij, niet alleen door de mooie sprookjesachtige beelden maar zeker ook door de schitterende soundtrack. Vooral de laatste vijf minuten van dit filmpje vond ik magistraal.
5,0*
Theunissen
-
- 12268 messages
- 5513 votes
Theunissen ik herinner me zulke rolschaatsen ook nog. Mijn oudere zussen hadden er zo. Ik heb ze ook enkele keren uitgeprobeerd als kind zonder al te veel succes.
Een skateboard heb ik ook nog gehad maar ook dat was niet mijn ding. Ik had geen talent voor roller sports en evenmin voor schaatsen op ijs
Ik had ook geen talent voor roller sporten (eigenlijk voor geen enkele sport, hoewel ik vroeger wel veel deed voetballen), een skateboard heb ik niet gehad, maar wel een vriendje van mij destijds en ik kan me nog herinneren dat we die achter een fiets vastbonden, waarbij de één ging fietsen en andere op het skatebord geen zitten of staan. Zitten was bij mij het geval en ik kan me nog herinneren dat ik tijdens de regen eraf viel en dat mijn ouders daar niet zo blij mee waren (vanwege een kapotte broek)
Schaatsen heb ik ook nooit gehad, ik ging wel eens op het ijs staan, maar dat was ook niet altijd succesvol (ben er ook een aantal keren doorheen gezakt, niet helemaal, in ondiep water). In de winter (in de jaren 70 had je nog echte winters, ook overigens in de jaren 80) hield ik het vooral bij sneeuwballen gooien en sleeën en i.p.v. dat laatste luister ik sinds 1990 naar Slayer 
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
02. High Plains Drifter (1973)
Western: 1punt
FTV: 2 punten
Totaal: 7 punten
https://fiftyfivedayswithclinteastwood.files.wordpress.com/2011/09/redtown2.jpg
Ik vond het helaas een wat mindere western. Ik ben wel fan van de genre maar ik kan mezelf geen fanaat noemen. De grotere titels zit ik makkelijk uit maar vaak de mindere of kleinere titels heb ik wat moeite mee, toch de opbouw in de verhalen vind ik soms wat langzaam en ik had dat gevoel ook een beetje bij deze film. Het duurde in mijn geval toch wel een dik uur voordat ik een beetje in de film zat en er van kon genieten, ik was vaker in de war wat er nou precies allemaal gebeurde en vond het erg warrig allemaal. Toch mag dat de pret niet drukken en na het uur gebeurde dat ook zeker niet omdat de film hier steeds meer vaat maar ook spanning krijgt.
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Leuk initiatief, deze challenge. Zal ook eens wat plaatsen. Ik ga mij niet heel erg focussen op de thema's maar grijp de challenge aan om films te kijken die al langer op een lijstje staan. Je weet wel. Zo'n lijstje met films die altijd aan het uitdijen is, omdat er altijd wel iets aardigs voorbij komt dat op het lijstje geplaatst moet worden. Voor de challenge, ga ik eerst eens proberen om elk jaar van de 70s in een rustig tempo aan te tikken. Daarna zien we wel verder.
FTV: 2 punten
https://www.lemondedesavengers.fr/images/horsserie/eastwood/joekidd_1.jpg
Met het oog op de klinkende namen, waren de verwachtingen voor deze western hoger gespannen. Een western geregisseerd door John Sturges naar een script van Elmore Leonard, gebaseerd op een boek van Louis L'Amour. Met in de hoofdrol Clint Eastwood. En andere hoofdrollen voor Robert Duvall en John Saxon. Ja, dat klinkt.
Joe Kidd is geen opzienbarende western. De film biedt Eastwood uiteindelijk echter wel voldoende gelegenheid om de coole held uit te hangen. Ach, daar doe ik het voor.
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
FTV: 2 - Totaal: 4
https://images.static-bluray.com/reviews/10404_1_large.jpg
Breakheart Pass is geen heuse western, maar eerder een grof uitgespeelde whodunnit in een western entourage. Heel solide geënsceneerd. Het verhaal is hier en daar een beetje fantasieloos, maar best ok.
Met Charles Bronson die stoïcijns, alwetend en doortastend aanwezig is. Leuk.
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
Thema: Sexploitation, Full Frontal Nudity, Sex 1+1+1 = 3 pnt
FTV 2 pnt
Totaal 5 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/9000/9987.jpg?cb=1509789795
Bezienswaardig; de dieren in het wild plus af en toe een naakte Emanuelle. Voor de rest bagger. Eigenlijk zonde om hier je tijd aan op te offeren. Maar ja, ik heb wel punten gescoord voor de 70s challenge en daar ging het mij om. 
1,0*
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
Season 2 episode 1: The Boy Who Predicted Earthquakes/Miss Lovecraft Sent Me/The Hand of Borgus Weems/Phantom of What Opera? (1971) 4*
Season 2 episode 3: Since Aunt Ada Came to Stay/With Apologies to Mr. Hyde/The Flip-Side of Satan (1971) 4*
FTV
Thema's: -
2 punten
Totaalscore: 22 punten
Rod Serling's vervolg op The Twilight Zone. Twee lange verhalen per aflevering en 1 of 2 komische intermezzo's. Aardig de rechterhand met een eigen wil en de heks, maar dat zijn bekende thema's. Punten scoren doen we met The Boy Who Predicted Earthquakes zo'n typisch WTF-luikje waar we vanavond nog slecht van slapen. Ook absoluut geweldig is The Flip-Side of Satan waar hoogstens Giel Beelen slecht van gaat slapen, maar waar we hier met satanisch genoegen naar zitten kijken.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8912 votes
09 Le Lunghe Notti della Gestapo (1977) 1,5*
Full Frontal nudity, Naziploitation, Sex, (s)exploitation, War 1+1+1+1+1 = 5 punten
FTV: 2 punt Totaal 37 + 7 = 44 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/19000/19063.jpg?cb=1599818573
De film gebruikt heel losjes echte gebeurtenissen om zijn verhaal te beginnen, want Rudolf Hess een Duitse nazipoliticus en de plaatsvervanger van Adolf Hitler vloog daadwerkelijk in 1941 naar Groot-Brittannië om vrede te sluiten. Maar het is een film in het nazisploitatie-genre dus de Duitse officier, Werner von Uhland krijg de taak om een groep intellectuele welgestelde Duitse samenzweerders te ontmaskeren. Uiteraard organiseert hij daarvoor een seksfeestje in een kasteel.
Dit is nu mijn vierde nazisploitatie-film en ik ga steeds meer denken dat dit genre meer staat voor het equivalent van Tiroler-seksfilms. Ook hier ontbreekt er een logisch verhaal en het produceren is amateuristische maar met één verschil; de Lederhosen zijn ingeruild voor een nazi-uniform en het jodelen voor de Hitlergroet. Er werd in deze film dan nog een poging gedaan om wat artistiek te zijn (met een pingpongbal of kettingen) maar in feite bestaat het grootste deel van deze film gewoon uit vrouwen die op verschillende manieren zich uitkleden of worden uitgekleed.
Naast die naakt-scenes wordt door de film heen dan een groot gedeelte van de film gevuld met saaie dialoog over naar welke personen een uitnodiging moet worden verzonden en welke vrouw de perversiteit gaat uitvoeren. Tja...en als climax is er dan een duffe orgie. Opvallend was dat er ook voor pedofiel een jong meisje van 5 á 6 jaar was. (niets wordt getoond, maar alleen geïmpliceerd, gelukkig).
De film was vanuit het genre wel beter opgenomen met levendige kleuren en stijlvol camerawerk, maar om te zeggen dat het goed was gaat ook te ver. Het is namelijk nog steeds een vervelende film met een onduidelijke verhaallijn en softcore, gefetisjiseerde 'nazi'-vrouwen die elkaar strelen.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8912 votes
10 The White Buffalo (1977) 3,5*
Action 1 punt (ondanks een Italiaanse producer is het geen Spaghetti Western)
FTV: 2 punt Totaal 44 + 3 = 47 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/16000/16409.jpg?cb=1413725378
Actiester Charles Bronson in deze eigenzinnige westerse variant op Moby Dick van Herman Melville. Een ongebruikelijke western / monsterhybride met echte historische figuren William Hickcok en Chief Crazy Horse. Vermoedelijk gemaakt door het toepassen van verschillende elementen om mee te liften op het succes van "Jaws" Bronson ziet er cool uit met zijn getinte bril (historisch ook accuraat aangezien Hickock syfilis-gerelateerde oogziekte had). Hij geeft een verrassend sterke prestatie, en krijgt bekwame ondersteuning, van oude vlam 'Poker Jenny' (Kim Novak), norse eenogige Charlie Zane (Jack Warden) en Sioux-Chief Crazy Horse (Will Sampson) en in cameo's zie je John Carradine als begrafenisondernemer. En veteranen Slim Pickens en Douglas Fowley leveren ook nog memorabele bijdragen. Een vreemde spookachtige set met gigantische stapel gebleekte witte botten langs de spoorrails en de altijd wel mysterieuze besneeuwde landschap droegen verder bij aan de goede sfeer! En dan de witte buffel, die was helemaal zo gek nog niet! Hij was niet al te realistisch, maar de creatie was surrealistisch en griezelig, met wilde ogen snuivend en brullend als een helse sprookjesachtige demon. En door handig gebruik te maken van donkere opnamen en korte close-ups werkte het perfect! Ja dit was een intrigerende film met een aantal gedenkwaardige scènes!
joolstein
-
- 10828 messages
- 8912 votes
11 The Wild Party (1975) 2*
Ik reken geen thema punten want de orgie met wat seks en naakt was maar kort
FTV: 2 punt Totaal 47 + 2 = 49 punten
https://www.themoviedb.org/t/p/w600_and_h900_bestv2/p4UEms9NRCT3kcdd9E00KwJMQBl.jpg
Hm, oké ik keek deze film omdat Raquel Welch op de poster stond maar dit was vooral teleurstellend! Nu zijn er niet veel films die zijn gebaseerd op een gedicht, en...misschien is dat ook met een reden? Deze film blijkt een bewerking te zijn naar een werk (de inhoud werd als onzedelijk beschouwd) uit 1926 van Joseph Mancure March door songwriter Walter Marks (ook verantwoordelijk voor de muziek) en het suggereert naar het beruchte Fatty Arbuckle schandaal van 1921 Toch mag dat geen excuus zijn voor de puinhoop van een film die het is.
De film toont een ouder wordende stomme film-komische ster met een jongere mooie vriendin die probeert een comeback te maken door een wild feest te organiseren dat verandert in een seksuele uitspatting. Oké... er is dan wel een feest in de film, maar zo wild of losbandig als de titel suggereert werd het nooit. En dat terwijl de film in het Verenigd Koninkrijk werd verboden tot 1982 maar ik vraag me echt af of het nu zo controversieel was?
De film lijkt meer op een stilleven van een tijdsperiode van Hollywood maar zonder de nodige energie of opwinding. Zelfs als de film komisch is, is het niet grappig. Best chaotisch was de film ook; met soms een voice-over die verteld. Personages die worden opgevoerd maar die je maar iet leert kennen en plots was er dan een klein beetje bloot maar het voelt gek genoeg niet op zijn plaats.
Hoewel de cast nog zo zijn best doet, kunnen ze niet compenseren dat het een slecht geschreven script is en de aanwezigheid van waardeloze muzikale nummers hielp daar ook niet aan mee! Was het de bedoeling dat deze film oorspronkelijk een musical werd? De film slaat de plank gewoon mis en vangt nooit de juiste toon. Ach als je Raquel Welch nog verleidelijk ziet rondlopen in nachtjapon en jurkje was er nog iets leuks in een verder zeer matige film.[/img]
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
FTV = 2, plus blaxploitation, blood & gore, feminist, full frontal nudity, sex, en sexploitation = 6, maakt 8 punten.
Totaal: 6 + 8 = 14.
Het tweede en derde deel verliepen iets anders dan verwacht, met lichte trekjes van Roald Dahls Tales Of The Unexpected. Alleen daarom geef ik méér dan een halve ster.
Want verder stelt deze Heroines, tenzij na inname van een portie heroïne, gewoon niks voor. Zelfs de erotische scenes zijn het bekijken niet waard.
De naakte dames vond ik heel mooi, maar daar kun je toch geen punten voor geven ? Dat is sowieso een heel relatieve vaststelling - wat is mooi en wat niet - maar vooral: je geeft een film toch ook niet minder punten omdat je een acteur of actrice níét mooi vindt...?
1,5*
Nog een geluk dat dit wat punten oplevert, anders zat ik toch liever naar pakweg de Fabeltjeskrant te kijken...
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
8. War in Space (Wakusei Daisensô) (1977)
FTV
Thema's: Action, Disasters, Sci-fi, War/Terrorism, Women in Prison
7 punten
Totaalscore: 27 punten
Japanners go Star Wars! Stel wel je verwachtingen een beetje bij, want de film valt regelmatig stil met allerlei niet ter zake doende beslommeringen van de bemanning. De maquettes zijn natuurlijk prachtig, daar waren die Japanners geweldig in. Whop daar gaat de Arc de Triomphe en zo nog wat aardse bouwwerken als de UFO's van Venus ons aanvallen. Maar wij hebben een gigantische vliegende duikboot en zullen wel eens even wraak komen nemen op Venus. Zolang er actie is genieten. Chewbacca met gele plastic hoorntjes aan zijn hoofd komt ook nog even voorbij, die is inderdaad goed voor minutenlange lachstuipen. Verder is het een klein beetje behelpen, voorlopig lag Lucas echt mijlenver voor. 3*
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/618JYD3E1QL.jpg
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
Blood & Gore, Full Frontal nudity, Giallo = 1+1+1 = 3 pnt
FTV 1+1= 2 pnt
Totaal: 5 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/5000/5480.jpg?cb=1428426630
Niet slecht. Toch wel helemaal in de stijl van Dario Argento. Soms wel wat te veel gore. Vooral die eet scène vond ik erg onsmakelijk. Spannend vond ik de film daarentegen wel.
3,5*
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
12. The Cars That Ate Paris (1974)
Blood, 1 punt
FTV 2 punten; Totaal 43 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/6000/6967.jpg?cb=1420453995
Peter Weir, ik vind het een leuke regisseur. Vaak niet helemaal de film die je verwacht, soms wat traag en vaag, maar dat eigenzinnige mag ik wel. Bij The Cars That Ate Paris kan je ook al snel op een verkeerde wijze de film instappen: het heeft weliswaar een horrorlabel en een Carmageddon-achtig wagentje op de hoes, maar met horror heeft dit niet zo heel veel te doen. Het is vooral een traag verhaal over het outback-stadje Paris waar de locals leven van het opzettelijk laten verongelukken van auto's - en uiteraard komt daar een buitenstaander in terecht. Maar verwacht geen bloederige klopjacht, het is veel meer een unheimlich sfeertje vol met inteelt-achtige locals. Een beetje Wake in Fright-achtig. Ik vond het wel lekker wegkijken, maar ik zie dat ik wel in de minderheid ben. Dat het weinig horror bevat klopt, maar op sfeer, setting en originaliteit haalt het bij mij alsnog een prima beoordeling. 3.5*
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
10. The Boys from Brazil (1978)
Thema's: Action, oorlog 1+1=2 pnt
FTV 1+1=2pnt
Totaal 4 punten
Aanvankelijk moeilijk te beoordelen film omdat ik er niet van houd dat zeker wat oorlogsfilms betreft die gaan over de 2e Wereldoorlog of datgene wat daarmee in verband staat met de werkelijkheid een loopje wordt gemaakt. Ik heb daarom uitvoerig de berichten geraadpleegd van hoe Mengele in werkelijkheid om het leven is gekomen. Door een beroerte in 1979 maar dat wist men pas in 1985. Toen deze film uitkwam was over het lot van Mengele niets bekend vandaar dat men de fantasie zodoende zijn loop kon laten gaan. Voor mij een reden om mijn aanvankelijk negatieve waardering voor deze film toch wel enigszins in positieve zin bij te stellen.
Over de film verder:
Soms best wel spannend, zeker het laatste half uur en met een uitstekende vertolking van Mengele door Gregory Peck. Film duurde wel wat lang en bevatte toch wel gedeelten die mij toch wel enigszins saai overkwamen. Maar al met al toch wel prima amusement.
3,5*
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
9. Star Trek: The Animated Series (1973–1975)
Season 1 episode 2: Yesteryear (1973) 2*
Season 1 episode 3: One of Our Planets is Missing (1973) 5*
Season 1 episode 4: The Lorelei Signal (1973) 4*
FTV
Thema's: Feminism/Feminist, Sci-fi
4 punten
Totaalscore: 26 punten
Die eerste aflevering met de jonge Mr. Spock deed hem voor mij niet echt, maar wauw die allesverslindende wolk, die kan je zo even uitbouwen tot een volledige speelfilm. Geweldige aflevering. En de Sirenen ook prima aflevering. Animatieserie met alle originele stemmen uit de oorspronkelijke Star Trek. Ik hou wel van die jaren 70 animaties.
scorsese
-
- 13160 messages
- 11071 votes
FTV, action.
3 punten. Totaal: 11 punten.
https://www.moviemeter.nl/images/cover/39000/39763.300.jpg?cb=1594115846
Uitstekende film over een privedetective die een verdwenen kat van een vrouw moet terug vinden. Een redelijk ingewikkeld plot dat wel goed in elkaar zit en een paar prima verrassingen in petto heeft. Hier en daar best spannend met ook een vleugje humor (vooral de personages en de soms sarcastische dialogen). Art Carney is goed gecast en deze hommage aan de noirs uit de jaren '40 is met veel liefde gemaakt.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
7. Keromar (TV Series 1971) - IMDb
Afleveringen 7 t/m 9
FTV
Thema's: Actie, Nederlandstalig
Punten 4 (Totaal 44)
De reeks blijft amusant. De landschappen helpen goed mee in het creëren van een lang vervlogen era. Bij momenten wordt het iets grimmiger en romantiek doet haar intrede. Heel bijzonder zijn ook de onderaardse scènes waarbij er is gekozen voor een filter om aan te geven als men in het pikdonker loopt.
Toch even wat aandacht voor de bad guys, de Bolten
Links: Rik Andries, Rechts: Jan Decleir
En een aantal good guys
Op de foto staan ook een aantal mindere bekende acteurs
vlnr: Mike Verdrengh, Ann Petersen, Jan Pauwels, Jeannine Schevernels, Annelies Vaes, Senne Rouffaer
joolstein
-
- 10828 messages
- 8912 votes
12 Planet Earth (1974) 3*
Feminism Sci-fi 1+1 = 2
FTV: 2 punt Totaal 49 + 4 = 53 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/74000/74020.jpg?cb=1532018835
Omdat Gene Roddenberry's Star Trek in 1969 was gestopt deed hij pogingen om een start te maken met een nieuwe tv-serie. Dat moesten, de avonturen over de 20e-eeuwse wetenschapper Dylan Hunt die in een post-apocalyptische toekomst (het jaar 2133 ) die voor de pacifistische organisatie PAX (Latijn voor vrede) op missie mag gaan, worden. Het was een soort gewoonte voor Roddenberry om het meerdere pogingen te proberen, dat was met Star Trek al niet anders. Nadat zijn Genesis II (1973) - piloot niet werd opgepikt als een serie, deed Gene Roddenberry het jaar daarop opnieuw met hetzelfde basisconcept Dat werd deze Planet Earth.
Opnieuw ontmoeten we dus NASA-wetenschapper Dylan Hunt (dit keer gespeeld door John Saxon) die nu door het futuristische PAX regelmatig naar de andere samenlevingen op de planeet wordt gestuurd. In deze film zijn dat dan Gestapo-achtige, misvormde soldaten en een feministisch amazone-stam die mannen als slaven houden.
In feite lijkt het allemaal erg op een uitgebreide aflevering van Star Trek. PAX is duidelijk de Federatie. De Kreeg-soldaten zijn duidelijk geïnspireerd door Klingons (Maar op hun beurt later ook weer de Klingons-make-up beïnvloede) Opvallend is ook dat ze met hun voertuigen op Mad Max leken. Maar ook de uniformen, tricorder-achtige apparaten en communicators of Hunt die met een "logboek-journaal" opent, zijn herkenbaar voor Star Trek fans.
John Saxon is in de film een vermakelijke acteur De andere belangrijke rollen zijn uiteraard voor vrouwen zo speelt de fantastische Diana Muldaur, (die als Dr. Miranda Jones / Dr. Ann Mulhall / Thalassa al was te zien in Star Trek en zal terugkeren in TNG) Marg de leider van de vrouwen en is Janet Margolin de wetenschapper Harper-Smythe die een beetje onhandig een actieheldin neer zet. En dan is er nog de opvallende verschijning van Ted Cassidy die een soort Apache-chef en trouwe PAX-voetsoldaat speelt.
Maar het omkeren van de sekse werkt niet helemaal. Um, wat? Kwamen de mannen echt overeen om slaven te blijven? Wat is dit in vredesnaam voor moraal? Ik weet dan ook niet of dit scenario voor het omkeren van rollen was of dat een waarschuwing was voor de uitkomst van het feminisme! Een ander ding dat me stoorde was aan het einde van de film, de vrouwen zijn volledige machteloos om zich tegen de Kreeg te verdedigen. Maar het was toch een wetteloze en gevaarlijke wereld? Tja de film is de moeite van het bekijken waard maar meer dan Star Trek zonder ruimteschepen werd ook niet! Het werd dan ook nooit een serie toch werd er nog een derde poging ondernomen met Strange New World (1975)
Number23
-
- 8638 messages
- 5678 votes
Terwijl sommigen hun 12e inzending erop klappen ben ik eindelijk begonnen met de challenge!!
1. The Poseidon Adventure (Film, 1972)
Action, Disasters
FTV
1+1+2 = 4 punten
https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/2000/2394.jpg?cb=1369468676
Deze had ik als klein jochie natuurlijk weleens gezien, maar er was maar weinig van bij gebleven. Het is de sfeer en vooral de setting die de film wat extra's geven, ik vond de personages eerlijk gezegd niet heel interessant. Hackman is soms vastberaden tegen het aggressieve aan en wist eerlijk gezegd niet hoe serieus ik Borgnine moest nemen, maar toch wist de film de volledige speelduur mijn aandacht erbij te houden. Owjah en schandalig dat Leslie Nielsen niet eens één grap heeft gemaakt!