• 178.094 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.093 actors
  • 9.372.602 votes
Profile

Horror (en thriller) zonder grenzen

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

John Milton wrote:

Eigenwijze stuggerd...

Ik had nog zo gezegd, geen bomm... Cannibal Holocaustje!!!

Ach ja...

Wij zeggen ook wel eens wie niet wil horen , moet maar voelen

Cikx volgens mij beginnen de echte wreedheden pas laatste 40 minuten dus ja anderhalf uur vind ik dan toch lichtelijk overdreven. En als je dat al ergerlijke shaky cam vond blijf dan maar weg van de echte found footage filmpjes

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

alexspyforever wrote:
(quote)

Wij zeggen ook wel eens wie niet wil horen , moet maar voelen
Cikx volgens mij beginnen de echte wreedheden pas laatste 40 minuten dus ja anderhalf uur vind ik dan toch lichtelijk overdreven. En als je dat al ergerlijke shaky cam vond blijf dan maar weg van de echte found footage filmpjes

Na zo'n 20 minuten wordt al een levende muskusrat opengesneden met een mes en een vrouw verkracht en bewerkt met een steen. Ben op zich wel wat gewend wat shaky cam betreft met The Blair Witch Project, REC en Cloverfield, maar mijn ding zal het inderdaad nooit worden.

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

Les Diaboliques (1955)

7c - Periode: 1950-1959

Voortgang: 22/54

http://cinemaadhoc.info/wp-content/uploads/2012/10/CAH-Las-diab%C3%B3licas.jpg

Was moeilijk om doorheen te komen in eerste instantie. Het voelde allemaal vrij conventioneel en vond het ook niet bepaald spannend. De laatste 10 minuten maken echter een hoop goed. Deed me denken aan wat ik van Hitchcock gezien heb.

3.0*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

4a Monsters - Natural fauna
Voortgang: 39/54

Monkey Shines (1988)

https://fanart.tv/fanart/movies/29787/movieposter/monkey-shines-5479c3267510f.jpg

Als ik goed heb geteld is Monkey Shines de 7de film die ik van Romero heb gezien. Zijn 3 eerste zombiefilms vind ik geweldig, voor de rest is mijn enthousiasme beduidend lager. Creepshow had nog wel aardige momenten, Martin daarentegen vond ik vreselijk saai. Monkey Shines vond ik ondanks dat de focus erg lang op het drama blijft liggen toch al een stuk aangenamer. En hoewel de film mij nooit verveelde behalve dan de climax die werd naar mijn zin veel te lang uitgesponnen, denk ik dat deze film ook in anderhalf uur had kunnen worden verteld. Zeker het gedeelte dat vooraf ging aan de uiteindelijke ontmoeting tussen Alan en Ella had kunnen worden ingekort alsook de scènes van Alans vriend Jeffrey in zijn laboratorium droegen uiteindelijk weinig bij. Wat weerhoudt mij van deze film een 7 te geven is het feit dat de horrorgedeeltes met name de momenten dat er telepathie tussen Alan en Ella is nogal lijken te zijn afgehaspeld en nogal braafjes blijven. Zeker bij de moord/brandstichting op Alan's ex-lief en haar nieuwe minnaar, de man die Alan had geopereerd had ik toch graag een harde wraakactie willen zien. Ik bedoel ze verdienden een pijnlijke dood dan wil ik het ook best zien. Op het tormenteren van Alans moeder, Jeffrey en Melanie daar zat ik niet op te wachten. Hier had een pak meer ingezeten en ik ben het met anderen eens dat het ongeluk in het begin wel behoorlijk knullig overkwam.

Kingdom of the Spiders (1977)

https://ia.media-imdb.com/images/M/MV5BZjEzMzNlNmUtMTZkOC00NGVmLTkzNzUtY2Y0YTFhYTRjYjg2XkEyXkFqcGdeQXVyMjUyNDk2ODc@._V1_.jpg

Deze neemt zijn tijd om op gang te komen en al worden de karakters niet superhard uitgediept het is toch voldoende om te hopen dat ze de spinneninvasie overleven. Ik weet ondertussen al niet meer de hoeveelste keer het was dat ik deze heb bekeken, maar het blijft een aangename herziening die nooit verveeld. Het einde is open, mysterieus maar ook vol dreiging. Voor mij de beste spinnenfilm, veel beter dan Arachnophobia.

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

Iemand die The Blood on Satan's Claw (1971) gezien heeft en weet of die binnen categorie "5c - Undead & supernatural: Duivels en demonen" valt?

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Cikx wrote:

Iemand die The Blood on Satan's Claw (1971) gezien heeft en weet of die binnen categorie "5c - Undead & supernatural: Duivels en demonen" valt?

Niet gezien maar als ik de reacties lees kan dit zeker onder die subcategorie

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

alexspyforever wrote:

(quote)

Niet gezien maar als ik de reacties lees kan dit zeker onder die subcategorie

Top, dankje!

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

Wel gezien, en mee eens

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

Murder by Phone (Bells) (1982)

Categorie 7 (wit): Periodehorror

f) 1980-1989

Voortgang: 24/54

FTV

https://lh3.googleusercontent.com/-cFJsVW38aJw/TYew86jgY6I/AAAAAAAAAik/7rKDagMlHMw/s1600/bells0.jpg

Flinke dosis seventies-paranoia nog in deze begin jaren tachtig film over een psychopaat die dodelijke signalen verzendt via de telefoon. Nog van die lekkere ouderwetse telefoons met draaischijven en drukknoppen. En iedere keer op het puntje van je stoel als er een telefoon gaat!

Zal voor een hoop kijkers wel wat te cheesy of te ouderwets zijn, maar ik kon er wel van genieten.

(4*)

joolstein

• 10829 messages
  • 8916 votes

Categorie 6: Horror volgens regio of taal

g) Oceanië

Voortgang: 38/54

The Devil's Rock (2011)

http://www.bloodygoodhorror.com/bgh/files/promos/Devils-Rock-Pic-1.jpg

The Devil's Rock is een kleine maar geweldige horrorfilm. Kort en to the point,met zowel interessante als ook griezelige elementen. Het meest goede aan de film is het feit dat het ondanks weinig middelen toch effectief was. Regisseur Paul Campion laat ons een goed voorbeeld zien van hoe je met een goed verhaal, de juiste griezelige atmosfeer, vier personages en een paar vertrekken, een zeer fijne film met een kleiner budget kan maken.Twee Nieuw-Zeelandse soldaten (Craig Hall; Galion uit THe Hobbit en Karlos Drinkwater) landen op één van de Kanaal-eilanden om afweergeschut op te blazen die zich bevindt bij een bunker. En toen die bunker werd getoond leek het verdacht veel alsof dit een hommage was aan The Keep (1983) Nu werken dit soort bunkers altijd wel om een goede creepy sfeer op te roepen! En als daar dan de enge Duitse Kolonel Klaus Meyer in huist maakt dit het nog beter! Daarnaast is er precies genoeg bloed en gore en de enige dame in de film is de voormalig Power Ranger, Gina Varela en nog sexy ook, dat zijn zeker pluspunten!

Patrick (1978)

http://images.amcnetworks.com/ifccenter.com/wp-content/uploads/2017/06/patrick9.jpg

Een aardige Ozploitation, een low-budget horror-film uit Australië. Met slecht acteerwerk, soms rare keuzes in de montage (Editing) En zoals het nogal eens gebruikelijk is in films die met een marginaal budget worden gemaakt, wordt er vrij veel dialogen op je losgelaten. Terwijl er verder maar bar weinig gebeurd. In deze film is dat gepraat dan ook samen met de te lange speelduur het manco waarom de film niet genoeg overtuigd. Het is zelfs best saai te noemen. En dat terwijl uitgangspunt toch wel erg interessant was. Het is dat regisseur Richard Franklin de film goed geregisseerd heeft waardoor het nog enigszins werkte. Wat verder opviel was het controversieel onderwerp van euthanasie. En een ander opmerkelijk feit is de afwezigheid van (op het eenmaal een paar vluchtig door het beeld schietende) vrouwenborsten. Mannentorso's in overvloed maar helaas dus geen vrouwen, een gemiste kans!

joolstein

• 10829 messages
  • 8916 votes

Categorie 6: Horror volgens regio of taal

c) Scandinavië + Finland

Voortgang: 39/54

Bunny the Killer Thing (2015)

http://www.wirsindmovies.com/wp-content/uploads/2016/09/bunny-und-sein-killerding_JPG-I5%C2%A9TiberiusFilm.jpg

In 2011 verscheen er een 18 minuten durend Fins filmpje over Bunny the Killer Thing van de regisseur en schrijver Joonas Makkonen. Vier jaar later moet het hem gelukt zijn om net genoeg geld bij elkaar te krijgen om dit moordende konijn op te laten draven in een lange speelfilm. En de film is dus precies wat je kan verwachten; Schlock van het niveau Troma! Ik vond het erg grappig! Maar zo te zien zijn er best veel die het niet grappig vonden. En ik begrijp dat ook wel de film is best raar en bezit een vreemd soort humor. Maar wat kan je eigenlijk ook verwachten van een film over een moordzuchtig konijnen-man die er eerder uitziet als een volwassen kerel in een slecht gemaakt konijnenpak met een bengelend lid tussen zijn poten en roepend om fresh pussy? Het verhaal is niets anders dan het standaard; “Een stel jongere gaan op vakantie en dit veranderd in een Slasher-bloedbad ” maar probeert met wat extra zij-lijntjes de film draaiende te houden. De film en al die bijzaken zijn domweg klinkklare onzin, soms grof, grappig, gewelddadig of ronduit aanstootgevend, maar het werkt echter wel. (Tenminste bij mij wel!) Het acteerwerk en de in het Engels gesproken teksten zijn gewoon belabberd. Daardoor kan je Bunny the Killer Thing geen goede film noemen maar dit pretendeert de film dan ook niet te zijn. De Gore effecten waren meestal praktisch en gingen jammerlijk veel minder ver! Het uitgangspunt was interessant, echter is er iets meer nodig dan een grappig idee om een ​​looptijd van 90 minuten vol te maken. Daarom werkte het in korte filmpje veel beter.

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

The Howling (1981)

Categorie 4: Monsters

4D – Weerwolven

Voortgang 39/54

https://i.ytimg.com/vi/v9MqqAn2WXE/maxresdefault.jpg

Soms verwonder ik me erover hoe het kan dat ik bepaalde horrorfilms uit de jaren ’80 nog niet heb gezien. The Howling is er zo een, die ik toch eigenlijk met een van die talloze bezoekjes aan de videotheek wel een keer gehuurd zou moeten hebben, zou je denken. Maar nee. Het is dan extra leuk als je ze zoveel jaar naar dato kijkt, en alsnog verrast bent. In het geval van Dante’s (Piranha, Gremlins, Innerspace) film is dat niet zozeer vanwege het verhaal of acteerwerk, maar meer vanwege de special effects. Het verbaast niet dat Ron Bottin de assistent was van Rick Baker, die eerst gepland was de effecten te verzorgen, maar toch in plaats daarvan An American Werewolf in London besloot te voorzien van zijn kunde. De stijl is behoorlijk vergelijkbaar, maar wat mij betreft niet minder goed. Sterker nog, ik zat meermaals met grote ogen te kijken hoe ze dit in die tijd voor elkaar gekregen hebben, met een budget van slechts 1 miljoen.

Weerwolf-films zijn niet mijn favoriete subgenre in de horrorgelederen, maar dit was toch best genietbaar als je het neemt voor wat het is. Ik moet overigens Dog Soldiers ook nog steeds zien, benieuwd hoe die bevalt.

3,5*

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

Magic (1978) - MovieMeter.nl
4e) Monsters - Poppen
Voortgang: 31/54

https://spiderhacksaw.files.wordpress.com/2014/08/magic2b.png

Richard Attenborough kennen we natuurlijk van zijn grootschalige epische-oorlogsdrama's. Tussen A Bridge Too Far en Gandhi maakt hij echter een totaal ander soort film.

Magic gaat over goochelaar Corky. Zijn eerste solo-optreden loopt volledig de mist in, maar dan voegt hij een buikspreekpop toe aan zijn act en is hij ineens een daverend succes. Hij is zo succesvol dat een agent wil dat hij een pilot voor televisie opgaat nemen. Zodra Corky hoort dat hij daarvoor een medisch onderzoek moet ondergaan neemt hij de benen en vlucht terug naar het plaatsje waar hij is opgegroeid. Daar komt hij zijn oude jeugdliefde tegen. Erg bijzonder lijkt de truc van Corky eerst niet, maar dat veranderd snel als we zien dat zijn pop blijft spreken, ook als er niemand is om het te zien.

Anthony Hopkins speelt een bijzonder goede (dubbel)rol. Hij weet de personages van Corky en Fats goed uit elkaar te houden en de manier waarop Corky op stress reageert komt ook heel natuurgetrouw over. Natuurlijk is het wel een beetje de Hollywood-versie van schizofrenie, maar het blijft een knap staaltje acteerwerk.

Echt super spannend is de film niet, maar de opbouw is goed en het weet je aandacht lang genoeg vast te houden. De pop is niet echt eng een groot gedeelte van de tijd. Wat eerder verontrustend is, is dat Corky doorgaat met buikspreken, zelfs als hij op sterven licht. Het ultieme bewijs dat het geen act is.

De film zat goed in elkaar en was prima opgenomen. Jerry Goldsmith maakte een mooie soundtrack voor de film die al een klein beetje deed denken aan wat hij later voor Psycho II zou maken.

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

Funny Games (1997)

3g - Gewelddadig: Home invasion

Voortgang: 23/54

http://images4.fanpop.com/image/photos/15300000/Arno-Frisch-Frank-Giering-in-Funny-Games-1997-funny-games-15316460-320-179.jpg

Niet aan mij besteed deze film. Vooral op audiovisueel gebied erg pover en ook qua plot had ik er meer van verwacht. Het breken van de vierde wand gaf me nog hoop voor een verrassend einde maar daar werd niet veel meer mee gedaan en liep uit op een anticlimax. Het zal ook deels het punt van de film zijn dat je hoopt op een verrassende wending, maar dat het daadwerkelijke einde onontkoombaar is. Helaas werd ik er niet warm of koud van. Sowieso kunnen personages die 100% kwaadaardig (dan wel goedaardig) zijn me bijna nooit interesseren, dus misschien dat mijn ergernis ook deels daaraan ligt. Ach ja, ik heb nu in elk geval het rode label binnen.

1.5*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Morgenavond geef ik nog een tussenstand, er mag deze week tot een aantal van 40 worden geregistreerd. Ik ga jullie elk ook een pm bezorgen van al jullie registraties zodat jullie perfect zien welke film (s) jullie voor welke subcategorie hebben bekeken.

De week van 16/04 mag je tot maximum 44 gaan

De week van 23/04 mag je 1 registratie extra doen tot maximum 49, Aan het begin van die week zullen we ook via de randomizer bepalen wie aan wie de tip zal moeten geven en ontvangen. Ik wil vragen of joolstein of baspls dat willen doen. Het is heel eenvoudig.

De week van 30/04 kunnen de overige 4 registraties alsook de tip worden bekeken. We gaan dan ook bekijken hoe ver iedereen staat en of we eventueel nog wat anders kunnen voorzien voor degene die het einddoel op dat moment hebben bereikt. Misschien is dat het moment voor Hollywood007 om in dit kader iets op te zetten.

Collins

• 7294 messages
  • 4311 votes

Fascination (1979)

Categorie 3: Gewelddadig (rood)

e. (s)exploitation: Fascination (1979)

Voortgang: 34/54

http://www.midnightonly.com/wp-content/uploads/2012/04/fascination-3.jpg

De film valt niet echt onder het label horror. De paar druppeltjes bloed die er geplengd worden en de voorzichtige vampirische thematiek rechtvaardigen de toekenning aan dat label niet. Van enige succesvolle poging om schrik te veroorzaken is in deze film absoluut geen sprake. De foutieve aanduiding zet de argeloze kijker helaas wel op het verkeerde been.

We spreken hier van een erotische film, die op een paar fragmenten na trouwens amper erotisch is. De meeste erotische scènes zijn dusdanig overdreven suggestief of overdreven erotisch dat het erotische element juist wordt ondergraven. De aanwezigheid van een verschrikkelijke hufterige en oninteressante mannelijke hoofdpersoon verknalt daarbij het meest. Aan de vrouwelijke actrices ligt het niet zozeer. Die zijn in hun diverse stadia van naaktheid best leuk om naar te kijken.

Het verhaal gaat over teleurstellend weinig en speelt zich af op een afgelegen kasteel. Een mooie en stemmige locatie. Die enscenering levert in de combinatie met sensueel bewegende vrouwspersonen zowaar een enkel mooi kunstzinnig shot en opveermoment op, die je het armzalige verhaaltje even doen vergeten.

Het acteertalent dat rondloopt is van laag allooi. De dialogen die worden uitgesproken eveneens.

Nee, er is weinig om enthousiast over te worden in deze vervelende en traag voortrollende film waarin het vrouwelijk naakt en een enkel mooi shot de hoogtepunten vormen en waarin de horror zo goed als ontbreekt.

Collins

• 7294 messages
  • 4311 votes

Feast (2005)

Categorie 3: Gewelddadig (rood)

c. Splatter: Feast (2005)

Voortgang: 35/54 en het eerste label (Rood) is binnen.

https://static.kino.de/wp-content/gallery/feast-2005/feast-3-rcm0x1920u.jpg

De film trapt af met een geinige introductie van de personages. Weet je meteen dat de film zichzelf niet heel serieus neemt. Meteen daarna barst het los. Een frisse combinatie van actie en gore zonder veel storende uitleg. Vol met subtiele en minder subtiele humor. Droog en minder droog. Erg leuk.

Prima sfx. Veel bloed, veel brij en veel gehakt. Hilarisch. Ook de creaturen zijn meer dan acceptabel vormgegeven. Ze komen dan wel minder uitgesproken en zichtbaar in beeld, maar hun weergave is heel dynamisch ingeweven in de heksenketel die de film bij tijd en wijle is. De invulling van de boosaardige vijand blijft zo deels een persoonlijke kwestie en dat is prima. De aanwezigheid van de creaturen is in ieder geval zeer verontrustend. Doel bereikt en dus ook hier 'a fine job'.

Geen verkeerde personages. Simplistisch en gemakkelijk herkenbaar. Niet al te veel body en heerlijk stereotiep. Ze zijn perfect uitgelezen voor deze rollercoaster die gericht is op alles behalve verdieping in de personages en diepzinnige dialogen. Niets van dat. De personages zijn prettig inwisselbaar. Enige vorm van empathie voor iemand is nauwelijks mogelijk. En de dialogen zijn gewoon heel vermakelijk. Heerlijk droog, vaak lekker onzinnig en ze klinken leuk stompzinnig.

Feast is een frisse actiehorror vol vaart met prima speciale effecten. Ik ben nieuwsgierig naar de sequels.

joolstein

• 10829 messages
  • 8916 votes

Categorie 5 (blauw): Undead & supernatural (Voltooid)

d) Vampiers:

Voortgang: 40/54

Dracula: Prince of Darkness (1966)

https://merryfrolics.files.wordpress.com/2004/08/dpd.jpg?w=1200

Deze Hammer House of Horror pakt de draad weer op tien jaar naar de dood van graaf Dracula in de film Dracula (1958) Christopher Lee is weer van de partij en de rest van de cast is zo goed als bijzaak. Christopher Lee spreekt in deze film trouwens geen woord? We missen in dit vervolg ook Peter Cushing. Zijn taak werd overgenomen door Father Sandor (Andrew Keir) hij is aardig maar minder iconisch ook omdat hij hulp kreeg van Francis Matthews. Verder is het grotendeels formulewerk Gelukkig zijn er wel highlights in de film; het tot leven wekken van Dracula, een paard en wagen race en de ondergang van de graaf. Dit is vermoedelijk ook de enige film waarin een vampier niet tegen stromend water kan? Die scenes en de typische sfeer maken van deze film toch weer een leuke film om te kijken.

Bakjwi (2009)

https://ia.media-imdb.com/images/M/MV5BOTFlMjhhYjItMWYxZS00NTk1LWI0ZjEtNTFmZDhjY2Y2ZWIzXkEyXkFqcGdeQXVyNzQ0MTcyMjU@._V1_.jpg

Het dramatische Franse liefdes-verhaal "Therese Raquin," uit 1867 van Emile Zola, verfilmd met een wel heel bijzondere en originele invalshoek. In deze versie huizen er namelijk priesters en vampieren in het verhaal. Want wat als een Katholieke priester veranderd in een vampier? Wat als voor hem het eindoordeel van hemel of hel wegvalt door onsterfelijkheid? Een Priester die niets kwaads in zich heeft? Een man die verliefd of bezeten door lust zijn belofte neerlegt? Echter het uiteindelijk resultaat is niet zo goed als je zou verwachten. Zeker met een regisseur als Chan-wook Park. Visueel is het allemaal dik in orde! Toch kreeg ik soms het gevoel dat we van idee naar idee sprongen. Waarbij het ene moment we iets erg moois zagen om vervolgens teleurgesteld te worden. Hierdoor raakte ik niet betrokken bij de personages en kon ik minder goed verplaatsen in de wereld die we te zien krijgen. De vampieren in de film hebben dezelfde klassieke trekjes als degene die hen voorgingen toch probeert de regisseur er wel zijn eigen draai aan te geven en in sommige scenes lukt dat zeker. Helaas zijn er ook scenes waar dit minder het geval was. Niet één van Chan-wook Parks beste films, wel een moedige poging en met genoeg pit om op te vallen.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

Tenebre (1982) - MovieMeter.nl
3b) Gewelddadig - Slasher / Revenge
Voortgang: 32/54

https://a.ltrbxd.com/resized/sm/upload/bo/vi/58/wq/tenebre-1200-1200-675-675-crop-000000.jpg?k=4d5f5fcf54

Tenebre heb ik voor het laatst 3 jaar geleden gezien. Het was toen mijn eerste kennismaking met het werk van Dario Argento en ik was eigenlijk meteen verkocht door de 80s sfeer, de muziek van Goblin en het stilistische camerawerk.

Een beroemde Amerikaanse schrijver gaat een tijdje naar Rome om zijn nieuwe boek Tenebre te promoten. Op het vliegveld wordt zijn tas vernield. Het werk van zijn verwarde verloofde? Eenmaal aangekomen wordt hij opgewacht door de politie. Iemand blijkt namelijk de moorden in zijn nieuwste boek in het echt uit te voeren...

Argento heeft het Giallo-genre zijn grote populariteit gegeven met zijn Dieren-trilogie. Tot zijn grote ergernis ging iedere Italiaan ineens Gialli maken met thema's en titels die wel heel erg aan zijn eerste successen deden deden denken. Om die reden zocht Argento zijn toevlucht in de bovennatuurlijke Horror en werd nu internationaal erkent door zijn Suspiria. Begin jaren '80 kwam hij echter terug op zijn beslissing. Hij vond dat hij zich niet moest laten beïnvloeden door imitators, maar opnieuw zijn eigen visie op de Giallo los kon laten.

Argento schreef de film in Los Angeles tijdens de voorbereidingen van een Amerikaanse film die uiteindelijk nooit is geproduceerd. Tijdens zijn verblijf werd hij regelmatig opgebeld door iemand die hem bedreigde. Volgens de beller had Argento zijn leven verpest met zijn films en nu zou zijn eigen leven een hel worden. Argento liet zich verhuizen naar een ander hotel, maar opnieuw werd hij gevonden op de beller. Hierop ging hij abrupt terug naar Italië en begon het proces van het nu Tenebre is geworden.

In de film verwerkt hij ook duidelijk de kritieken die hij door de jaren heen heeft gehad. Net zoals Brian De Palma de beroemde drilboor-scène van Body Double maakte als antwoord op kritiek dat hij een vrouwenhater zou zijn. De schrijver in de film wordt door de lesbische journaliste ervan beschuldigt dat hij een seksist is en vrouwonvriendelijke boeken schrijft (en ik maar denken dat dat soort onzin iets van de laatste tijd is). Sommige critici vonden Argento zelfs een sadist en een gestoorde door de gruwelijke dingen die hij in zijn films stopt. Zo kwam hij op het idee om de schrijver in de film in het geheim een maniakale moordenaar te laten zijn.

Wat opvalt aan Tenebre is dat we nergens typisch Roomse landmarks te zijn krijgen, maar enkel hyper-moderne architectuur. De reden daarachter is dat de film zich in de toekomst afspeelt. In een tijd na een nucleaire oorlog waarin er veel minder mensen zijn en mensen gemiddeld veel rijker zijn (vandaar dat zelfs de stelende jonge dame een groot huis heeft).

Tenebre heeft zo'n heerlijke broeierige sfeer van een zomeravond. Dat komt door het vele blauw dat in de nachtscènes is gebruikt. Het camerawerk is überhaupt erg indrukwekkend. Weer veel mooie POV-shots en close-ups. Het indrukwekkendst waren toch wel het crane-shot waarin de camera 2,5 minuut rond een gebouw cirkelt en dat beroemde shot aan het einde dat inmiddels bekend staat als het Tenebre-shot. De muziek van enkele leden van Goblin past er perfect bij en voegt alleen maar meer sfeer toe.

Tenebre is een van de zeldzame Gialli waar het verhaal wel ergens op slaat als je hem een tweede keer kijkt. Qua kwaliteit stijgt Argento boven al zijn Italiaanse concurrenten uit. Toch zijn er van die kleine dingetjes. De nogal gebrekkige Engelse dubbing, de vrij goedkope gore effecten en de nogal abrupte editing. Maar dat kan de pret niet drukken.

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

La Región Salvaje (2016)

Categorie 1: Horrorkruisingen

1D – Drama/Horror

Voortgang 40/54

http://deeperintomovies.net/journal/image18/untamed4.jpg

Hoge verwachtingen, had ik van Escalantes La Región Salvaje (2016), die helaas niet helemaal werden ingelost. Zulawski’s Possession (1981) wordt terecht vaak genoemd als zijnde een grote inspiratie, maar die beviel me toch een stuk beter dan de film van deze Mexicaanse auteur van wie ik (toegegeven} nog niets zag. Heli (2013) ligt al jaren klaar, maar het is er nog nooit van gekomen.

Hoewel er zeker wel het een en ander te halen viel, laat The Untamed me niet gelijk haast maken om zo snel mogelijk meer van Escalante te zien. Het drama is allemaal erg ingetogen, en hoewel je een hoop kunt lezen in het gedrag van de karakters en waar dit symbool voor staat op het vlak van lust, seksualiteit en andere zaken, had ik toch graag iets meer verdieping van gewild. Uiteraard daagt het wel wat uit zelf te gaan graven, maar het werkte voor mij niet helemaal. De scènes met het wezen waren dan wel weer fascinerend en ik applaudisseer Escalantes rauwe aanpak, maar al met al ben ik toch iets te onaangedaan gebleven voor die 3,5*.

3,2*

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Ik denk waar ken ik die Brunette van op je Feast afbeelding Collins, maar dat is deze niet geheel onopvallende verschijning, die op de pubers van de jaren '90 zo'n indruk maakte. Onschuldiger tijden

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

4c Monsters - Mutations

Voortgang: 40/54

Tarantula (1955)

http://basementrejects.com/wp-content/uploads/2012/09/tarantula-1955-tarantula-on-road.jpg

Earth vs the Spider (1958)

http://www.monsterbashnews.com/pics/EarthVsTheSpider---In-Neigh.jpg

Beide films zijn herzieningen en gaan over een reuzenspin die de mensheid bedreigt. In Tarantula komt die abnormale groei door een uit de hand gelopen experiment bij de andere blijft dit onduidelijk. Hoewel Tarantula een beter doordacht verhaal en beter acteerwerk heeft, vind ik Earth vs the Spider een iets fijnere kijkervaring. Dit komt dat er doorheen de laatste meer actie betreffende de spin (die komt ook al veel vroeger in beeld) waar Tarantula toch vooral pas actievoller wordt naar het einde. The Spider heeft ook wat meer macabere scènes door de zoektochten in de grot hetgeen die toch nog iets meer horror maakt dan Tarantula.

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3838 votes

The Human Centipede (First Sequence) (2009)

Categorie 3 (rood): Gewelddadig
a) Body horror
voortgang 38/54

De chirurg Dr Josef is gespecialiseerd in het opereren van Siamese tweelingen. Twee Amerikaanse toeristen stranden op zijn landgoed. De volgende dag worden ze echter, net als een Japanse man, wakker in zijn kelder. Maar de chirurg is niet van plan om ze net als de Siamese tweelingen uit elkaar te halen, maar juist om ze samen te voegen.

Ik stond al lang op mij to see lijst. Blij hem eindelijk te kunnen afvinken. De acteerprestaties waren redelijk maar niet hysterisch genoeg. Alles is wel goed in beeld gebracht.Over het einde kan ik kort zijn. Het is niet echt zo een donker einde als de film wil laten vermoeden. Lang kan het namelijk niet duren voor de politie op zoek gaat naar hun verdwenen collega's. Normaal weten ze wel waar die het laatste naar toe zouden gaan en zodoende zullen ze haar dan ook binnen de 8 uur vinden.

alexspyforever ik weet niet of hij onder deze categorie kan?

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3838 votes

The Howling (1981)

Categorie 4 (groen): Monsters

d) Weerwolven

voortgang 39/54

Karen wordt na een aanranding naar The Colony, een privé-inrichting gestuurd.Nachts klinkt uit de dampige bossen een afgrijselijk gehuil. Het begin van een bloedstollende trip in de sinistere wereld van de weerwolf.

Zeer leuke film met best goede practical effects. Klassieker denk ik wel.

Tales from the Crypt (1972)

Speciaal (zwart)

Horror anthologies

voortgang 40/54

Vijf mensen worden per ongeluk opgesloten in een kerker en ontmoeten de geheimzinnige Cryptkeeper, die hen in de toekomst laat kijken. Het is echter even slikken, want voor geen van de vijf ziet de toekomst er erg zonnig uit...

Ik had hier geen super hoge verwachtingen bij. Ik begon er ook laat op de avond aan terwijl ik eigenlijk al redelijk moe was. Het leuke aan een anthologie is dat he hem gemakkelijk na een verhaal of twee kan afzetten en de dag erna verder kijken. Dat was dan ook mijn plan. Maar na twee verhalen kon ik hem niet afzetten en wou ik er nog ééntje meer kijken...en voor ik het wist was de film gedaan. Het verhaal slorpte me volledig op en liet me niet meer los. Ze waren allemaal goed en ik heb geen voorkeur voor één van de vijf verhalen. Vincent Price was weer geweldig zoals in elke film. Als iemand tips heeft voor meer van dit...graag.

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3838 votes

alexspyforever wrote:

Aan het begin van die week zullen we ook via de randomizer bepalen wie aan wie de tip zal moeten geven en ontvangen. Ik wil vragen of joolstein of baspls dat willen doen.

Nu komt je lijst van wie welk soort film goed vind wel supergoed van pas.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

Even een domme vraag mischien: mochten Thrillers nou ook? Ik wou eventueel Straw Dogs (1971) gaan kijken voor home invasion.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Hollywood007 wrote:
The Human Centipede (First Sequence) (2009)

Categorie 3 (rood): Gewelddadig
a) Body horror
voortgang 38/54

De chirurg Dr Josef is gespecialiseerd in het opereren van Siamese tweelingen. Twee Amerikaanse toeristen stranden op zijn landgoed. De volgende dag worden ze echter, net als een Japanse man, wakker in zijn kelder. Maar de chirurg is niet van plan om ze net als de Siamese tweelingen uit elkaar te halen, maar juist om ze samen te voegen.

Ik stond al lang op mij to see lijst. Blij hem eindelijk te kunnen afvinken. De acteerprestaties waren redelijk maar niet hysterisch genoeg. Alles is wel goed in beeld gebracht.Over het einde kan ik kort zijn. Het is niet echt zo een donker einde als de film wil laten vermoeden. Lang kan het namelijk niet duren voor de politie op zoek gaat naar hun verdwenen collega's. Normaal weten ze wel waar die het laatste naar toe zouden gaan en zodoende zullen ze haar dan ook binnen de 8 uur vinden.

alexspyforever ik weet niet of hij onder deze categorie kan?

Ja hoor dat mag.
Maar welke lijst bedoel je nu van wie welk soort film goed vind? Is er zo een lijst dan?

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

baspls wrote:

Even een domme vraag mischien: mochten Thrillers nou ook? Ik wou eventueel Straw Dogs (1971) gaan kijken voor home invasion.

Kijk naar de titel van het spel slimmeke, tuurlijk mag dat

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

baspls wrote:

En een aanrader wat mij betreft. Zelfs al je hem niet goed vindt...

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3838 votes

alexspyforever wrote:

Ja hoor dat mag.

Maar welke lijst bedoel je nu van wie welk soort film goed vind? Is er zo een lijst dan?

Jij hebt toch ooit eens per gebruiker opgeschreven welke soort films die persoon graag ziet. Bij mij had je bv geschreven dat ik erg in to horror comedy ben.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.