• 178.171 movies
  • 12.220 shows
  • 33.993 seasons
  • 647.242 actors
  • 9.374.446 votes
Profile

Genre/Thema Challenge

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

9. Birth Certificate (1961) - Oorlog - 99 min. (1p) - FTV (1p) - 3 st. (1p) - 28 okt. - 3 punten (totaal: 26 punten)http://fototeka.fn.org.pl/public/cache/1-F-1960-47-1500x.jpgWeinig bekende Poolse oorlogsdrama die destijds op de filmfestivals van Venetië en Cannes is vertoond. Het vertelt in een rustig tempo drie droevige verhalen over de Tweede Wereldoorlog waarin kinderen de hoofdrol spelen, alle verhalen hebben een zeer fraaie cinematografie en er wordt zeer overtuigend geacteerd. Het eerste verhaal ("Onderweg") gaat over een vluchtende joodse jongetje die zijn familie is kwijtgeraakt en stiekem met een Poolse soldaat meelift. Het tweede verhaal ("Brief uit het kamp") volgt 24 uur lang drie broertjes die naast een Nazi-concentratiekamp wonen en zicht hebben op de gevangenen, hun vader is elders krijgsgevangene en hun moeder is het huis uit om aardappels te oogsten. Het laatste verhaal ("Een druppel bloed") gaat over een Joods weesmeisje die zich in een geruimde getto schuil houdt (still) en uiteindelijk in een Pools weeshuis belandt waar regelmatig "SS-ras-experts" op basis van uiterlijk komen bepalen of zich daar Joodse kinderen schuil houden. Alle verhalen tonen schrijnende situaties uit de Tweede Wereldoorlog die erg realistisch over komen, de beoordeling door die "ras-experts" van het ras (en dus het lot) van kinderen deed mijn maag omdraaien. Geen feelgood movie, wel richting de 4*.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

alexspyforever wrote:

#9. Zombi 3 (1988) - 95 minuten - 57 stemmen - FTV - 28 oktober 2016 - 3 punten (Totaal: 25 punten)

Heb de film zelf niet gezien. Maar wel een interview met Fulci gelezen waarin hij zegt dat hij boos weg is gelopen bij het maken van Zombi 3 en dat de assistent regisseur de film toen heeft afgemaakt en onder zijn naam heeft uitgebracht.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

#8 SF - Brazil (1985) - 142 min - 250+ stemmen - FTV - 28-10-2016 - 3 punten (22 totaal)
http://www.dawtrina.com/personal/film/bloguploads/1980s/1985brazil3.jpg
Brazil is Terry Gilliam's versie van George Orwell's 1984. Niet alleen gaat de film over een totalitair systeem dat de bevolking compleet controleert in een Orwelliaanse toekomst, maar de film behandeld ook de Britse bureaucratie van de jaren '40, de Amerikaanse paranoia van de jaren '50, Stalinisme, Fascisme en de onhebbelijkheden van de jaren '80 (plastische chirurgie en de consumptiemaatschappij). Waar we in 1984 nog 'gerustgesteld' worden dat het systeem perfect is, werkt het systeem in Brazil alles behalve perfect. Waarom heet de film Brazil? Omdat het liedje zo vaak in de film voorkomt natuurlijk! Dat is gewoon Gilliam's humor. Het schijnt dat hij op een dag op het Britse strand was en het regende, toch was er een man aan het luisteren naar het liedje Aquarela do Brasil. Dat past natuurlijk perfect bij het thema van de film; escapisme.

De film verteld het verhaal van een ambtenaar die droomt over een meisje dat hij moet redden. Als hij op een dag een fout in de papieren die zijn kantoor passeren ontdekt, blijkt dat een onschuldig iemand is gearresteerd. Hij probeert de fout recht te zetten en ontdekt zo het meisje uit zijn dromen...

Jonathan Pryce speelt een leuke rol als de ambtenaar. Was verbaast Robert De Niro in deze film tegen te komen, de rol van 'Terrorist-monteur' gaat hem in ieder geval goed af. Verder een typische Gilliam cast met o.a. Ian Holm, Ian Richardson, Peter Vaughan en Michael Palin.

Brazil is een erg bonte en aparte film, enerzijds heeft de film een erg zwarte humor over de Orwelliaanse toekomst en dan zijn er ook nog de escapistische droomscènes, een leuk voorbeeld van die heerlijke kitscherige jaren '80 Fantasy. Als Lowry de cyber samurai heeft verslagen en zijn masker af doet, ziet hij zijn eigen hoofd; een duidelijke verwijzing naar The Empire Strikes Back waar Luke Skywalker hetzelfde overkomt. De humor van Gilliam en de tekenfilmachtige momenten staan in contrast met het dystopische toekomstbeeld.

De film is mooi opgenomen en de typische jaren '80 special effects vond ik ook mooi om te zien. Prachtig hoeveel sets en ontwerpen ze voor de film hebben gemaakt, daar heeft echt werk in gezeten. Ook de muziek van Michael Kamen vond ik erg mooi, leuk hoe de melodie steeds een variatie is op het titelnummer.

Beste film van het jaar vind ik wat overdreven, maar Brazil is wel een erg originele en vermakelijke Sciencefiction-film. De film is erg apart, maar dat is juist leuk en verder is het gewoon genieten van de jaren '80 effecten, decors en muziek.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

#9 SF - Alien (1979) - 116 min - 250+ stemmen - RW - 28-10-2016 - 1 punten (23 totaal)
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/cd/cc/34/cdcc34be42e4ab63b25f2ee9aa235978.jpg
In space no one can hear you scream

Midden in de Sciencefiction-gekte van de jaren '70 en '80, die volgde naar het megasucces van Star Wars, doet Ridley Scott de aloude ruimtemonsterfilm van de jaren '50 herleven. Alleen waar de films uit de jaren '50 vrij goedkoop popcorn vermaak zijn, is Alien cinematografische perfectie.

Vier mannen, twee vrouwen en een kat zijn op de terugweg naar de aarde aanboort van een groot commercieel ruimteschip. Ze worden gewekt omdat de boordcomputer een signaal van onbekende herkomst heeft ontdekt, volgens de protocol zijn ze verplicht het te onderzoeken. Aangekomen op de planeet waar het signaal vandaan komt vinden ze een schip met leerachtige eieren. Uit een van de eieren komt een organisme dat zich vasthecht op het gezicht van een van hen...

Er zijn maar erg weinig films die ik het waard vind om meer dan één keer te bekijken. De eerste keer moet een film je positief verassen, boeien en meeslepen. De keren daarna moet de film je vermaken en moet je de subtiele aanwijzingen en symboliek kunnen herkennen. In 2013 heb ik de film voor het laatst gezien, maar toch wist ik eigenlijk het hele verhaal nog van buiten. En dat is alleen maar positief, want de film heeft in ieder geval indruk gemaakt. Er gaat niets boven de eerste keer dat je een film kijkt en dat is bij Alien ook zeker het geval. Zo spannend en beklemmend als die eerste keer wordt het natuurlijk nooit meer, maar de film wist nog steeds indruk te maken. Het enige minpuntje dat ik bij herziening kan bedenken is dat de crew wel best onvoorzichtig overkomt. De ernst van alles dringt niet echt door lijkt het. Nu begrijp ik goed dat dat ook wel moest, want anders zou de film natuurlijk helemaal niet spannend zijn geweest.

Wat Alien van doorsnee Sci-Fi onderscheid is de drama onder andere. Ridley Scott zet de crew van de Nostromo uitstekend neer en de acteurs doen het allemaal prima. In het bijzonder zijn John Hurt en Ian Holm goed, maar eigenlijk levert iedereen een goede bijdrage. Sigourney Weaver speelt een goede hoofdpersoon als Ripley - een rol die niet perse voor een vrouw was geschreven.

Het hele concept van Alien is briljant. Een geniaal mysterieus Sciencefiction verhaal van Dan O'Bannon met elementen die het tot de ultieme horrorfilm maken. De film gaat over de kwetsbaarheid van de mens in het enorme heelal, hetgeen herhaaldelijk in de film wordt gesymboliseerd. Daarnaast verwijzen de facehuggers naar verkrachting en is elk aspect van de Alien een verwijzing naar onmenselijkheid. De ruimte is daarbij de ultieme geïsoleerde locatie en dus ideaal voor een horrorfilm. In interviews heeft Scott gezegd dat Star Wars en 2001: A Space Odyssey zijn grootste inspiratie waren voor het Sciencefiction aspect en dat The Texas Chain Saw Massacre hem inspireerde op het gebied van het uitbeelden van Angst. Wat de spanning van de film ook ten goede doet is de fantastische soundtrack van Jerry Goldsmith.

Alien heeft uitstekende cinematografie en is volledig opgenomen door Scott zelf. De schaalmodellen van de ruimteschepen zijn fantastisch mooi ontworpen en ook het donkere industriële interieur is briljant gemaakt. Om nog niet te spreken van de prachtige alien die is ontworpen naar de schetsen die H.R. Giger voor Jodorowsky's Dune. Op Ian Holm's hoofd en enkele randen van de ruimteschepen na ziet geen enkel effect er gedateerd uit. De gore is briljant en de facehugger en het ei zijn gemaakt van levers en oesters en dergelijke waardoor ze ultra-realistisch overkomen. Geweldig die tijd toen CGI nog geen optie was en alles echt gemaakt moest worden. Ik kan er nog uren over doorgaan hoe mooi en tijdloos de effecten en ontwerpen van de film zijn. Voor mij gaat er niets boven de realistische SciFi ontwerpen uit de jaren '70 en '80, veel mooier dan die witte seriële futuristische ontwerpen die je in de jaren '50 en nu zo vaak ziet.

Na Alien zouden er meer vergelijkbare herlevingen van de monsterfilm volgen, waarvan een enkele (bijna) net zo briljant. John Carpenter's The Thing is zo'n film. Het verschil met Alien zit hem in het feit dat Alien de mens zijn noodlot laat ontmoeten diep in de ruimte en The Thing de gruwelen van de ruimte naar de aarde haalt. Beide films moeten het hebben van een ijzersterke spanning en fenomenale effecten, alleen verschilt de manier waarop ze die gebruiken. The Thing geeft alles weer, zo grafisch mogelijk (en doet dit bijzonder goed) en Alien geeft dan weer zo min mogelijk weer om het zo realistisch en mysterieus mogelijk te houden. Beide films slagen bijzonder goed in hun doel: een angstaanjagende en spannende film te maken. Het zo min mogelijk prijsgeven van de Alien is wel slim geweest van Scott, want dat is waarschijnlijk een van de redenen waarom deze film vandaag de dag nog prima bekeken kan worden. Al is het mischien wel jammer dat de Alien zo weinig te zien is en de gore zo onduidelijk (terwijl het zo prachtig is gemaakt). In de Director's Cut gezien waar veel dingen zijn weggeknipt, bij een volgende herziening moet ik echt opzoek naar een versie met de verlengde Alien-scènes.

Alien blijft een van de allerbeste films die ik ooit heb gezien. Het is een van de meest spannende en angstaanjagende films ooit gemaakt met geweldige special effects en een bijzonder sterke visie op de toekomst. Voor mij is Alien zowel de ultieme Sciencefiction- als de ultieme Horrorfilm. Het mysterie en verassingen zoals de plottwist komen de eerste keer natuurlijk beter over, maar zelfs na aantal kijkbeurten blijft de film vermakelijk en spannend.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

baspls wrote:

(quote)

Heb de film zelf niet gezien. Maar wel een interview met Fulci gelezen waarin hij zegt dat hij boos weg is gelopen bij het maken van Zombi 3 en dat de assistent regisseur de film toen heeft afgemaakt en onder zijn naam heeft uitgebracht.

Ja, heb ik ook iets over gehoord. Ik zie de film ook nooit in Fulci lijstjes verschijnen en hij blijkt ook niet zo gemakkelijk te vinden. Heel erg is dat niet als je mijn review hebt gelezen

Gave poster trouwens van Alien! Ik ben het met je eens dat het zeker een van de betere 'modernere' sci-fi horrors is met een sfeervol mysterieus eerste deel en een spannend actievoller 2de deel. De rest van de franchise ben ik niet zo gelukkig mee. Persoonlijk heb ik andere favorieten op vlak van sci-fi horror maar voor een film die zich afspeelt in de ruimte (space) weet ik er niet meteen een betere.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#10. The Cyclops (1957) - 65 minuten - 5 stemmen - FTV - 29 oktober 2016 - 3 punten (Totaal: 28 punten)

Een beetje in de stijl van Amazing Colossal Man maar nog een beetje saaier en minder monsteractie. De cycloop ziet er nog redelijk uit maar het duurt wel lang voor we hem te zien krijgen (na 40 minuten of zo en de film is maar 65 minuten). De film wordt beetje opgevuld met wat beelden over dieren die gegroeid zijn tot gigantische proporties door de grote aanwezigheid van uranium maar een bedreiging voor de bezoekers vormen ze nooit. Dat Susans verdwenen echtgenoot de cycloop was had ik na het vernemen van die informatie al door. . Verder veel gepraat en een conflict tussen de personages om de zoektocht op te geven of niet als er uranium wordt gevonden dat erg waardevol blijkt te zijn.
De manier waarop de cycloop wordt verslagen (en wellicht gedood) lijkt me duidelijk geleend uit de Griekse mythologie, de verhalen van Odysseus. Neen, de effecten en de acties het is me allemaal te knullig om echt vermakelijk te zijn.

joolstein

• 10837 messages
  • 8924 votes

#9. Anthropoid (2016) - Thriller / Oorlog - 120 minuten - FTV- 28-10-16

20+3= 23 punten

120 tot 179 minuten: 2 punt

FTV- 1 punt

29 stemmen - Te jong voor punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/151000/151447.300.jpg

Een dag voordat ik deze film keek heb ik de eerste versie gekeken: Operation: Daybreak (1975) Beide films volgen de door de geallieerde getrainde Tsjechische soldaten, Jan Kubiš en Jozef Gabčík. Die in 1942 opdracht krijgen om nazileider Reinhard Heydrich te vermoorden. Deze film begint met echte zwart/wit beelden van Hitler, Himmler en Heydrich. Ondanks dat de film 2 minuten langer duurt worden er ook dingen weggelaten. Waar de andere film begint met de werving, begint deze met de landing van de parachutisten. Ook het verkeerd landen in de buurt van Praag ipv Pilsen zien we niet. Toch doen sommige dingen iets natuurgetrouwer aan. We zien sowieso meer over de relaties onderling. Reinhard Heydrich zien we verder ook niet dan alleen bij de aanslag. En ook de vernietiging van het dorp Lidice (en eigenlijk ook Ležáky) zijn niet in deze film. De 6 uur durende bestorming van de kerk zag er dan wel weer echter uit. De film is niet slechter en of beter dan de oude. En dit stukje geschiedenis verdiende zoveel jaar naar dato wel een 'remake.' Waarom die oude trouwens Operation: Daybreak heet is mij ook een raadsel want de titel Operatie Anthropoid is de daadwerkelijke titel van de operatie.

tbouwh

• 5810 messages
  • 5402 votes

baspls Alien nog eens een tweede kans geven, denk ik (over een tijdje). Van Aliens was ik echt niet zo heel erg te spreken, maar in retrospectief gaf ik Alien wel dezelfde score. Dat terwijl Alien me van een jaartje terug wel veel positiever is bijgebleven.

The Thing staat erop voor de horrorperiode.

Gh8st

• 668 messages
  • 2008 votes

#5 Star Trek (2009) - Sciencefiction - 127 minuten - 2171 stemmen - RW – 25 oktober 2016 – 2 punten – Tussenstand: 12 punten

http://i.imgur.com/bfBOFRW.png

Ik heb nooit echt eerdere films en series van Star Trek gevolgd, hoewel ik films en series in space altijd interessant vind. Ik kan ook genieten van typisch cleane sci-fi omgevingen. Het is visueel dus sowieso genieten bij deze film, daarin is alles ook goed verzorgd.

Het verhaaltje is daarbij ook boeiend en spectaculair genoeg en neemt nog een thema mee dat me interesseert in de vorm van tijdreizen en verschillende tijdlijnen.

Uiteindelijk blijft het nog wel een beetje voorspelbaar met bekende clichés, maar dit is gewoon prima sci-fi vermaak voor mij.

Gh8st

• 668 messages
  • 2008 votes

#6 Los Cronocrímenes (2007) - Sciencefiction - 92 minuten - 296 stemmen - FTV – 27 oktober 2016 – 2 punten – Tussenstand: 14 punten

http://i.imgur.com/tyQY8nQ.png

Het idee van deze film is niet nieuw, maar het is interessant genoeg om meerdere keren en op verschillende manieren uit te werken. Zelf ben ik altijd benieuwd naar die verschillende benaderingen van tijdreizen en verschillende tijdlijnen. Deze film weet het ook weer op eigen wijze boeiend genoeg te maken en niet te ingewikkeld te worden. Het begint bijna als een horrorfilm en langzaam maar zeker kom je erachter wat er echt aan de hand is. Naar het einde toe is het mysterie er dan wel een beetje vanaf, maar het geheel is een leuke uitwerking van dit tijdreisconcept.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

10. Paul (2011) - Scifi - 109 min. (1p) - FTV (1p) - >250 st. (0p) - 28 okt. - 2 punten (totaal: 28 punten)http://img.csfd.cz/files/images/film/photos/000/370/370024_397085.jpg

Na de wat zwaardere oorlogsdrama Birth Certificate (1961) had ik zin in wat luchtigs, maar Paul was een beetje te. Het is wellicht leuk voor wie na een paar (of meer) biertjes graag een film gaat bekijken, want nuchter is deze alien road movie lastig door te komen. De puberale humor met 'grofgebekte' personages, alien inbegrepen, en de grapjes over tieten en gelovigen (vreemde combinatie) gaan op den duur vervelen. De humor ontstijgt het tietenniveau niet en qua verhaal gaat het script ook niet verder dan een duo "men in black" die achter de alien aanzitten. Flauw, al was dat een beetje te verwachten. 1,5*

tbouwh

• 5810 messages
  • 5402 votes

https://mrcsays.files.wordpress.com/2014/06/under-the-skin-2.jpg

Filmtitel, jaartal: Under the Skin (2013)
Speelduur: 108 min.
Genre: SF, Mystery
Eigen score/beoordeling: 4*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 6e (40e )
Datum van kijken: 27/-10
Aantal punten: 2 (ftv)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 15 (97)
Recensie:

Under the Skin kan gekarakteriseerd worden als een beklemmende, haast unheimliche sci-fi, gehuld in een zweem van mysterie en visueel adembenemend. Scarlett Johansson zet een ijzersterke soloperformance neer, de beste rol die ik van haar gezien heb.

De crux van de film zit hem uiteindelijk letterlijk Under the Skin. Wat een prachtontwikkeling van Johansson's personage. Ze begint met het meedogenloos opsporen en verleiden van haar slachtoffers, die wegzinken in een prachtig vormgegeven leegte. Na een ontmoeting met een mismaakte man (Adam Pearson) verandert er iets in haar; mijn theorie is dat ze bemerkt dat deze persoon meer op haar lijkt dan je van de buitenkant zou denken, en dat de maatschappelijke vervreemding die Pearson's character typeert leidt tot een stukje identificatie (geweldig geacteerd door Johansson). Dat verklaart ook waarom de man de ontmoeting overleeft. Het maakt iets los in Johansson, die na de volgende ontmoeting in de bus niet meer die meedogenloze killer is die ze voorheen was. In plaats daarvan zoekt ze nu naar echte liefde, die vanwege haar niet-menselijkheid natuurlijk niet bereikbaar is. Het leidt in het bos tot een slotakkoord waarbinnen de rollen volledig zijn omgedraaid: degene die jaagde wordt nu zelf opgejaagd. Als duidelijk wordt wie Scarlett is Under the Skin verlangen mannen niet meer naar haar, maar verafschuwen ze wat ze niet begrijpen. Johansson's personage moet het met de dood bekopen. Overigens denk ik niet dat ze een alien is; google maar eens op het (Schotse!) mythische wezen Selkie.

Johansson's verhaal wordt kracht bij gezet door een fantastische score van de mij verder onbekende Mica Levi, die als een al even zo onderhuids spanningsveld beklemmend op me inwerkte. Visueel is er zoveel te genieten, daar het kleurgebruik sterk is en Glazer ons op de meest prachtige camerastandpunten trakteert. Tel daar de settings binnen het uitgestorven, kale Schotse landschap bij op, en je krijgt die traktatie van een benevelende, onaardse ervaring die Under the Skin eigenlijk is.

Minpunten? Ja, Johansson's tegenspelers waren, los van de mismaakte man, flat characters, en in het begin van de film is de herhaling een paar maal troef. Had daar graag wat variatie in gezien, nu duurt het iets langer voor Under the Skin echt geheel op gang komt.

Maar ach, uiteindelijk is dit een prachtige style over substance (maar nog wel degelijk voorzien van een flinke dosis, zij het latente, narratieve uitdieping), met een glansrol voor Scarlett Johansson en een sfeervolle dark ambient-score.

Met gemak 4*

Boenga

• 2628 messages
  • 1532 votes

Droevige, harde, zware weken.

1/ Ik hou niet van oorlog.

2/ Ik hou niet van sf.

Die twee samen lijken me een horrorscenario, en

3/ ik hou niet van horror.

Bovendien leek de eerste film die ik zag me en documentaire, en

4/ ik hou niet van documentaires....

#1 - Balibo (2009) - Drama/oorlog - 111 min - 195 stemmen - FTV - 29/10/2016 - 3 punten (subtotaal 3 - totaal 49).

Boeiend onderwerp, geen boeiende film.

Ik dacht naar een documentaire te kijken; maar alle basic info kan in tien minuten verfilmd of verteld worden.

Verder kan ik daar niks over zeggen, behalve dat ik er 6 dagen voor nodig had om 'm uitgekeken te krijgen.

Gang_Star

• 6837 messages
  • 3401 votes

alexspyforever wrote:

Beste deelnemers. Na overleg met mijn medewerkers voor de genrechallenge tijdens de decembermaand zijn we tot de volgende voorstellen gekomen. Omdat we niets zomaar eenzijdig en zonder jullie inspraak willen veranderen zodat mensen af zouden haken, geven we jullie de gelegenheid om te stemmen voor een van de volgende opties:

A) alles blijft zoals het is (huidige schema blijft behouden en geen vrije keuze week)

B) vrije keuze week (5 tot 11 december) en challenge 5 (12 december tot 1 januari 2017) is horror-familie, winnaar challenge 3 kiest voor challenge 6, winnaar challenge 4 kiest voor challenge 7, challenges 5 tem 8 schuiven 1 week op

C) vrije keuze week (5 tot 11 december) en challenge 5 (12 december tot 1 januari 2017) is romantiek-fantasie, winnaar challenge 3 kiest voor challenge 6, winnaar challenge 4 kiest voor challenge 7, challenges 5 tem 8 schuiven 1 week op

D) vrije keuze week (5 tot 11 december) en challenge 5 (12 december tot 1 januari 2017) wordt bepaald door winnaar challenge 3 , challenges 5 tem 8 schuiven 1 week op

De vrije keuze week houdt in dat je die week eender wat mag kijken, alle genres zijn toegestaan (behalve pornografie) zolang het maar voldoet aan de algemene regels (films van minstens 45 minuten, miniseries die op MovieMeter staan). Dezelfde puntenregeling blijft van toepassing. Punten gescoord tijdens deze mini challenge tellen ook mee voor het algemeen eindklassement. Winnaars van challenges die uiteindelijk geen genrecombinatie meer kunnen kiezen omdat de combinaties zijn opgebruikt, zullen in een latere fase een voorrecht krijgen (als jullie tenminste een vervolg willen op deze genrechallenge).

Stemmen mag je hier doen of door een pm te sturen naar mij of Miszmi. Volgende week vrijdag of als iedereen al eerder een stem heeft uitgebracht, wordt er dan beslist welk voorstel het heeft gehaald. Ik ga mij onthouden van stemmen tenzij er op het einde een ex-aequo zou zijn.

Ik ben even een aantal dagen niet online geweest, dus weet niet of er al mensen hier hebben gereageerd, maar ik ben neutraal hierin. Heb geen voorkeur. Heb het megadruk en dat zal die periode voor mij eveneens zijn, nog drukker zelfs dan ik het nu al heb.

scorsese

• 13165 messages
  • 11078 votes

Code 46 - 92 min - ftv - 2 punten.

Redelijke film over een man met een ver ontwikkelde intuïtie die een fraudezaak onderzoekt. Deze futuristische film creëert een toekomstbeeld waarin persoonlijke vrijheden behoorlijk beperkt zijn (dit is ook het meest boeiende aan de film). Een aantal sfeervolle momenten. Tim Robbins en Samantha Morton weten niet geheel te overtuigen (hier lijdt het verhaal ook onder). Een magere 3.0 sterren.

Totaal: 21 punten.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#11. The Brain Eaters (1958) - 60 minuten - 20 stemmen - FTV - 29 oktober 2016 - 3 punten (Totaal: 31 punten)

Deze film leek wel een blauwdruk voor latere films over parasieten die het brein overnemen van mensen. Een interessant concept dat ondertussen al vele malen beter is gedaan. Ik denk bijvoorbeeld aan The Faculty. The Brain Eaters is traag en aan de saaie kant, waardoor het uur zelfs nog lang aanvoelt. De voice over vond ik niet storend, eerder het gebrek aan dreiging en zichtbaarheid van de wezens. Ook al is net nog maar 1958, er zijn talloze eerdere films die al een stuk grafischer zijn. Leuk wel dat ene POV shot waarbij een van de losgelaten wezens een slapende en nietsvermoedende dame besluipt om alzo bezit van haar brein te nemen. Eigenlijk had ik met zo een titel eerder zoiets als Fiend without a Face verwacht waarbij de wezens zich letterlijk voeden met de hersens dan de slachtoffers. Hier is het brein eten eerder figuurlijk en een stuk minder vermakelijk. Fiend without a Face kwam trouwens in hetzelfde jaar uit en is in vergelijking met Brain Eaters een meesterwerk.

En Gang_Star ik heb nog maar weinig stemmen binnen gekregen (welgeteld 2). Morgen zal ik eens bij Miszmi informeren of zij meer reacties heeft gehad.

Miszmi

• 3240 messages
  • 598 votes

Informeren bij mij heeft geen zin, heb namelijk geen enkele reactie . Maar dan zullen we het moeten doen met die stemmen + onze eigen mening. Iedereen heeft in ieder geval de kans om zijn inbreng te doen.

Miszmi

• 3240 messages
  • 598 votes

Boenga wrote:

Droevige, harde, zware weken.

1/ Ik hou niet van oorlog.

2/ Ik hou niet van sf.

Die twee samen lijken me een horrorscenario, en

3/ ik hou niet van horror.

Bovendien leek de eerste film die ik zag me en documentaire, en

4/ ik hou niet van documentaires....

Ik heb ook weinig met de huidige challenge en heb hem zelf nog wel gecombineerd . Horror valt samen met Familie, als je daar ook niet van houdt, zal het inderdaad heel zwaar gaan worden als er wordt gekozen om periode 5 de horror/familie te doen. Documentaire gaat samen met misdaad, ook beide niet helemaal mijn ding. Zal dus vanaf periode 5 zelf weer actiever zijn, tenzij dan Actie / Muziek op het programma staat

U96

• 731 messages
  • 762 votes

http://www.wimdanckaert.be/afbeeldingen/fotos/07.jpg

Klein Londen, Klein Berlijn (1988) – oorlog – 407min – 5stemmen – FTV – 29oktober – 8punten

Oorlogsdrama van Dré poppe, het verhaal verteld over een vlaams dorp voor tijdens en na WO2, het volk uit het veld en rond het dorp is anti-duits (klein londen),de burgers in het dorp collaboreert duchtig mee met de Duitsers (klein berlijn), alles word mooi chronologisch verteld, gemaakt in een schitterend decor met veel aandacht voor feiten en detail, wat me vooral bekoord, ik heb een hekel aan films over WO2 waar er slechts of geen aandacht is besteet aan correcte feiten en details, wat in deze film zeker niet het geval is, het acteerwerk is echt wel goed, juist ontbreekt het wederom om aan meer diepgang wat soms wel jammer is het had de film nog een heel stuk beter gemaakt, maar ondanks dit toch een goeie 4* voor mij

(2films:12punten)

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Miszmi wrote:

(quote)

Ik heb ook weinig met de huidige challenge en heb hem zelf nog wel gecombineerd . Horror valt samen met Familie, als je daar ook niet van houdt, zal het inderdaad heel zwaar gaan worden als er wordt gekozen om periode 5 de horror/familie te doen. Documentaire gaat samen met misdaad, ook beide niet helemaal mijn ding. Zal dus vanaf periode 5 zelf weer actiever zijn, tenzij dan Actie / Muziek op het programma staat

En ik dacht dat ik als horrorliefhebber zo een moeilijke was om eens andere genres te proberen. Ik denk dat ik hierbij best trots mag zijn op mezelf als ik zie dat ik al allemaal heb gekeken in die 7 weken.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

#10 SF - Logan's Run (1976) - 119 min - 212 stemmen - FTV - 29-10-2016 - 3 punten (26 totaal)

https://jaysanalysis.files.wordpress.com/2015/02/kbbzkokyi9hwaqpdxakw98sjky2.jpg

"The naming of cats is a difficult matter, it's not just one of your holiday games. You may think at first I'm mad as a hatter, when I tell you that each cat's got three different names."

In de toekomst wonen de overlevenden van een ramp in een grote koepel. Ze hoeven niet te werken en leiden een luxe leven, maar niemand wordt ouder als 30. Mensen die vlak voor hun 30e proberen te vluchten worden Runners genoemd. Het is de taak van Sandman om deze runners uit te schakelen. Logan is ook een Sandman, alleen dan wordt hij zelf bijna 30...

Logan's Run heeft een bijzonder sterk concept. Een soort Orwelliaans toekomstbeeld met een interessante achtergrond en veel mogelijkheden. Het plot zelf valt dan weer een klein beetje tegen. Het is zeker niet onaardig, maar zit vol onwaarschijnlijkheden. Als je niet meer door ouders wordt opgevoed, dan ken je daar toch ook geen woord voor, als liefde niet bestaat, dan ken je dat begrip toch helemaal niet... Daar hadden ze wat serieuzer mee om kunnen gaan. De oude man met zijn katten vond ik een leuke toevoeging. Het ontdekken van de Amerikaanse monumenten was wel een beetje een typische poging om Planet of the Apes na te doen.

De ontwerpen van Logan's Run zien er op hun best uit als een achterkamertje in de Death Star en op hun slechtst als een van de mindere afleveringen van Star Trek: The Original Series. Vooral die soepjurken die iedereen aanheeft zijn ongelovelijk fout. De technologie was opzich wel leuk gedaan.

De schaalmodellen waren mooi gemaakt maar totaal niet realistisch.De special effects stelde niet heel veel voor. Het was ook vrij irritant dat telkens als special effects werden gebruikt de film ongelovelijk traag werd. Het had opzich wel een charme uiteindelijk. Haast niet te geloven dat in de volgende jaren Star Wars en Alien uit zouden komen, Logan's Run is in vergelijking bijzonder gedateerd.

De film is verder redelijk opgenomen en de muziek van Jerry Goldsmith was best goed. Wat leuke probeersels met de Moog, hetgeen toen erg modern zal zijn geweest en verder zijn gebruikelijke mooie orkestrale muziek.

Al met al is Logan's Run een vermakelijke Sciencefiction-film uit de jaren '70. De film is gedateerd maar heeft wel charme, een leuk sfeertje en een erg sterk concept.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

11. Space Odyssey: Voyage to the Planets (2004)
Scifi-docu - 120 minuten (2p) - FTV (1p) - 12 stemmen (1p) - 29 oktober - 4 punten (totaal: 32 punten)https://scifiandtvtalk.files.wordpress.com/2010/04/dg58.jpgMet deze tweedelige fake documentary van de BBC gaan we aan de hand van een fictieve crew op een ruimtereis door onze zonnestelsel. De meeste planeten komen aan bod en ook de zon. Het probeert een idee te geven van hoe zo'n bemande missie naar andere planeten uit zou kunnen zien, waar het ruimteschip (still) aan moet voldoen, en de problemen die men zou kunnen tegenkomen. In het eerste deel worden de meest dichtbijzijnde planeten (Venus en Mars) en de zon bezocht en er ook wordt aardig wat over verteld. De film gaat voor het gemak uit van één missie die alle planeten één voor één aandoet, dat is iets wat je voor lief moet nemen aangezien dat nogal onrealistisch lijkt.

In het tweede deel zijn de verste planeten aan de beurt en wordt er ook op een komeet geland. Het is wel merkbaar dat hoe verder weg de planeten zijn hoe minder we over ze weten, iets waar de makers van deze nepdocu niet zo goed mee uit de voeten kunnen. Er wordt dan gehaast door de feiten heengewandeld en de film focust meer op een dramatisering van mogelijke gebeurtenissen binnen het ruimteschip, en dat is jammer want zo geloofwaardig als de verhalen over de planeten zijn, zo nep komen de verhalen over de crew over. Ik had graag gezien dat beide delen meer aandacht hadden besteed aan de feiten over alle planeten (sommige planeten worden overgeslagen) en aan de keuze van het ontwerp van het schip (dat krijgt wel wat aandacht, maar met weinig diepgang) in plaats van aan de matige en weinig overtuigende dramatisering van de ervaringen van de crew. Een andere BBC-documentaire, Seven Ages of Starlight (2012), die over de diverse type sterren gaat, vond ik veel indrukwekkender en beter in elkaar zitten.

Space Odyssey krijgt een magere 3* van mij omdat de mix tussen fictie en werkelijkheid niet helemaal werkt. Wel grappig dat er scenes te herkennen zijn zowel uit Solyaris (1972), zoals het draaiende cirkelvormig systeem om zwaartekracht te creëren, als uit het latere Gravity (2013) (de "meteorietenregen" waar de crew mee te maken krijgt).

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

#11 SF - Aliens (1986) - 154 min - 250+ stemmen - RW - 29-10-2016 - 2 punten (28 totaal)
https://i0.wp.com/www.rowsdowr.com/wp-content/uploads/2012/06/Aliens-1986-Poster-Movie-Poster-Picture-2.jpg
"Did IQs just drop sharply while I was away?"

Het bijzondere van de Alien-films is dat ieder deel is geregisseerd door een regisseur met een heel eigen stijl. Tijdens het maken van The Terminator schreef Cameron zijn script voor een vervolg op Alien. Toen Terminator een groot succes werd kreeg Cameron toestemming om zijn film te maken. Sigourney Weaver weigerde aanvankelijk om aan de film mee te werken, totdat ze het script las.

Na 57 jaar worden Ripley en haar kat gered door The Company. Niemand gelooft Ripley over de Alien en aanvankelijk wordt ze voor gek verklaard. Maar als ze het contact verliezen met de kolonie op de planeet waar ze de eerste Alien gevonden hadden, vragen ze haar om hulp. Samen met een team mariniers moet Ripley gaan kijken wat er aan de hand is...

Waar bij Alien geprobeerd werd om de ultieme horror-film te maken, licht de nadruk bij Aliens op actie en wordt de horror een beetje over het hoofd gezien (Al zag die Alienmoeder er wel echt smerig uit.). De film is bij vlagen spannend, maar niets vergeleken met zijn voorganger. Het verhaal heeft een paar onwaarschijnlijkheden; toevallig word Ripley gevonden en toevallig is er een kolonie op de planeet op dat moment... Maargoed, dat moest natuurlijk wel voor een vervolg. Verder is het verhaal zeker niet slecht. De Robot Bishop heeft Asimov-invloeden en de achtergrond van de Aliens worden verder uitgebreid. Daarnaast vond ik ook de moeder-band die tussen Ripley en Newt ontstaat een sterk punt (dit is waarom Weaver besloot mee te werken aan de film).

Wat ik wel echt storend vond is dat de hoeveelheid zuur die vrijkomt bij het kapot schieten van de Aliens zwaar onderschat wordt. Als 1 druppel van hun bloed door 3 verdiepingen van een schip kan branden dan overleef je het echt niet als je er een raakt met een geweer (dat is trouwens precies waarom het in de vorige film bedacht is). Ik heb de special edition gezien, het is af te raden om de originele versie te kijken, want het script van Cameron komt veel beter tot uiting in de langere versie. De mariniers werkte in het begin een beetje op mijn zenuwen, maar naarmate de film zich vorderde werden ze steeds verdraaglijker. Sigourney Weaver vertolkt haar rol weer prima en Carrie Henn doet het voor haar leeftijd erg goed als Newt.

De special effects in Alien waren toch wat netter verzorgt, logisch want de kwantiteit is veel lager. Toch heeft Aliens ook bijzonder sterke effecten. Ze zijn wat minder tijdloos, maar ik hou wel van die typische jaren '80 stijl. Mooie animatronics en de wapens waren opzich ook wel goed ontworpen. Erg gaaf om te zien wat het team van Terminator met een groot budget kan doen. De ontwerpen van de originele Alien-film waren wat futuristischer, maar dit kan er ook zeker mee door.

De film is degelijk opgenomen, maar het is duidelijk dat Cameron niet heel erg op cinematografie heeft gelet en meer aandacht aan actie heeft besteed. James Horner maakt een prima soundtrack, een aantal tracks 'geleend' van Goldsmith's score en zijn eigen Star Trek-soundtracks, maar dat was vooral omdat hij zo weinig tijd kreeg om de soundtrack te maken.

Aliens is in alle opzichten een tandje minder dan Alien. Alien is een angstaanjagend en mysterieus meesterwerk, waar Aliens een vakkundig gemaakte Actiefilm in een Sciencefiction-setting is. Terminator was mischien minder spectaculair, maar wel een origineler werk van Cameron. Desalniettemin blijft Aliens een erg vermakelijke film en een van de allerbeste in het Actie-genre.

Boenga

• 2628 messages
  • 1532 votes

Miszmi wrote:

Merci voor het medeleven en de solidariteit...

NB: ik heb een dikke 2000 dvd's en huis waarvan ik meer dan de helft nog niet heb gezien. Drama is veruit het grootste deel, en ook thriller, komedie en romantiek zijn goed vertegenwoordigd.

Actie, western, en vooral horror en oorlog: nauwelijks. Documentaires al helemaal niet.

Gelukkig staan vaak 2 genres vermeld bij een film: Balibo die ik net zag, dat is oorlog/drama, en ook Max (2002) en Oeroeg (1993) liggen klaar: allebei oorlog/drama: films die ik kocht omwille van het drama-gehalte.

Idem voor de combinaties misdaad/thriller, actie/thriller,...

Horror/drama daarentegen, dat vind ik zo niet direct terug, en dat is jammer, want ik zou denken dat in élke horrorfilm wel zeer dramatische dingen gebeuren...

U96

• 731 messages
  • 762 votes

https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/992.jpg

De Aanslag (1986) – oorlog – 144min – 1013stemmen – RW – 30okt.2016 – 2punten

oorlogsdrama van Fons Rademakers naar een gelijknamig boek van Harry Mulisch, winter 1945, het zuiden van Nederland is al in sep.1944 bevrijd van de Duitsers, het noorden niet, daar moeten ze een heel strenge winter door de hongerswinter 1945, bij een verzetsdaad word een NSB'er savond's laat dood geschoten, het dode lichaam word door de buren van Anton Steenwijk verplaatst voor zijn huis, hierdoor worden zijn ouders door de Duitsers samen met 29 andere gijzelaars bij wijze van wraakactie dood geschoten, daarna word zijn huis in brand gestoken, Anton blijft alleen achter, zijn verdere leven blijft hij met allemaal vragen zitten, waar is zijn broer Peter die kort na de aanslag op de NSB'er is gevlucht? waarom is de NSB'er vermoord ? Waarom is dode lichaam voor zijn huis gelegd? In de jaren die daarop volgen krijgt hij met beetjes de waarheid te horen tot de ontknoping wanneer hij in 1983 zijn oude buurmeisje ontmoet, zij verteld hem waarom dit alles is gebeurd. Deze film blijft goed na iedere kijkbeurt, de ganse film blijf je met de vragen zitten die Anton ook heeft, geen moment laat het je los, heel sterke film!! acteerprestaties zijn top, de opbouw van de film is ronduit schitteren !! echt een topfilm die voor mij een dikke 4* verdient!!!

(3films:14punten)

tbouwh

• 5810 messages
  • 5402 votes

Ik ben maar wat blij dat ik binnen alle genres wel iets wils kan vinden

Tuurlijk heb je zo je favorieten, maar voor mij is er letterlijk geen één genre dat niet zijn eigen charmes heeft. Of het moet bepaalde subgenres betreffen...

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#12. The Day of the Triffids (1962) - 93 minuten - 77 stemmen - RW - 30 oktober 2016 - 2 punten (Totaal: 33 punten)

http://www.monstersinmotion.com/cart/images/tv/TriffidsLCSL.jpg

Ik heb niet veel toe te voegen aan mijn eerste kijkbeurt van een maand of 3 geleden. Ik blijf het een goede film vinden. Ondertussen heb ik de belevenissen van het koppel dat vastzit op het eiland al wat meer weten te waarderen. De reden waarom zij in het verhaal zijn betrokken ook al komen ze nooit in contact met de echte hoofdpersonages Bill Mason en Susan, is omdat zij ook de oplossing bieden om de vleesetende planten te verslaan en ze krijgen ook het meeste monsteractie. Hoe dan ook blijven Bill en Susan de interessantste personages en de reden dat ik het een fijne film vindt al is voor hen de plantendreiging iets minder frequent in beeld gebracht. Zij hebben immers ook nog andere problemen die ze op hun weg tegen komen zoals blinde mensen die hun hulp willen en soldaten die misbruik proberen te maken van de situatie

Boenga het is wel zo dat in de meeste horrorfilms wel veel drama zit maar ze worden vaak niet als dusdanig gelabeld. Zeker de horror van voor 1970 kunnen vaak worden gezien als dramafilms met horrorelementen. Maar in de meeste films zit een vorm van drama zelfs in comedy en familiefilms. Een film zonder drama is doodsaai naar mijn mening.

John Milton plaats jij vanavond of morgen even een tussentijdse top 5?

Gh8st

• 668 messages
  • 2008 votes

Ik ben ook neutraal in de stemming voor de kerstperiode.

#8 Beyond the Black Rainbow (2010) - Sciencefiction - 110 minuten - 114 stemmen - FTV – 27 oktober 2016 – 3 punten – Tussenstand: 17 punten

http://i.imgur.com/IJE0RPT.png

Ik kende de naam van de film, had er een still van gezien en zag dat het sciencefiction was. Met die informatie zette ik de film op. Ik was al bang dat het een vage film zou zijn en dat klopte helemaal. Dat is niet zo aan mij besteed, maar audiovisueel was het nog wel fijn om te zien. Zeker van de elektronische soundtrack kon ik genieten. Toch kon ik mijn ogen gedurende het kijken met moeite openhouden en heb ik hem vooral afgekeken omdat ik toch al over de helft was en het jammer vind om een film dan nog af te zetten.

Gang_Star

• 6837 messages
  • 3401 votes

#6 Uncommon Valor (1983) Oorlog - 30-10-2016
FTV: 1 punt
105min: 1 punt
83stemmen: 1 punt
Totaal Uncommon Valor: 3 punten

Een verhaal over een vader die vermoed dat zijn zoon die al jaren vermist is, een krijgsgevangene is en besluit om een reddingsactie op touw te zetten. Verhaaltechnisch gezien doet het denken aan Missing in Action, maar Uncommon Valor werd eerder gemaakt/uitgebracht. De film blinkt nergens echt uit en het is vooral veel standaardwerk, maar de nodige humor, zoals tijdens de trainingen, zorgen mede dat de film onderhoudend blijft. De missie aan het einde is dan ook het hoogtepunt wanneer het team het kamp aanvalt om de Amerikanen te bevrijden met het nodige spektakel. Het einde waaruit blijkt dat Frank al was gestorven , had ik toch liever anders gezien. De cast onder leiding van Gene Hackman acteert naar behoren.

Totaal 20 punten

Gh8st

• 668 messages
  • 2008 votes

#9 Coherence (2013) - Sciencefiction - 89 minuten - 202 stemmen - FTV – 27 oktober 2016 – 3 punten – Tussenstand: 20 punten

http://i.imgur.com/h0noRvf.png

Intrigerend filmpje. Vrij simpel opgezet, maar het weet een idee met alternatieve realiteiten die elkaar ontmoeten interessant uit te werken. Het wordt steeds wat complexer, maar weet wel goed volgbaar te blijven.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.