- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Genre/Thema Challenge
Genre/Thema Challenge
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#13. Mondo Freudo (1966) - FTV - 80 minuten - 6 stemmen - 23 november 2016 - 3 punten (Totaal: 39 punten)
Zoals het staat beschreven in de premise dat krijg je ook te zien. Het enige wat ik er niet tussen zie staan is het ritueel van de satanische sekte met een 17-jarig meisje als offer. Dit offer bestaat dan uit besprenkelen van bloed van een varkenskop en daarna wordt het meisje verkracht. Dat laatste wordt gelukkig niet in beeld gebracht. Het is in elk geval interessanter dan de standaard documentaire over erotiek die zich meestal enkel focussen op strip-tease. Hier is er dan toch wat meer variatie. Dit betekent niet dat het een goede film is. Goed voor een keertje.
tbouwh
-
- 5811 messages
- 5402 votes
Filmtitel, jaartal: Cidade de Deus/City of God (2002)
Speelduur: 135 min.
Genre: Drama, Misdaad
Eigen score/beoordeling: 3*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 3e (63e)
Datum van kijken: 17-11
Aantal punten: 3 (ftv)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 8 (162)
Recensie:
Cidade de Deus. Of: hoe je met subtiele editing, snelle montage en goede verteltechnieken een prima film neer kunt zetten. Want goed is dit misdaaddrama door de strakke verwerking van die elementen wel, maar daarbuiten viel 'ie me toch tegen. Zeker in het licht van de wel erg hoge top 250-notering.
Het verhaal is immers niet eens zo heel erg bijzonder. De originaliteit zit hem echt in de vertelstructuur, en ook dat is niet voldoende écht indruk te maken. Daarvoor missen de characters wat diepgang, en vond ik het plot te conventioneel. De scharrels, de drugs, de gangs (oud én jong), de struggle for survival en het naïeve wapengebruik; het zijn terugkerende karakteristieken binnen het genre, zij het in een wel weer erg interessante Braziliaanse setting. Ik had van tevoren meer drama verwacht en iets minder misdaad. Het contrast tussen de twee broers die ieder hun eigen weg gaan, blijft nu wat onderbelicht.
Cidade de Deus concentreert zich op het geven van een hard doch realistisch beeld van het leven en de criminaliteit in de favela's, maar verrast daarin niet. Wél zit de film technisch sterk in elkaar. Vakmanschap dat me verder helaas nergens echt wist te raken.
3*
joolstein
-
- 10841 messages
- 8931 votes
#18. Animal Kingdom (2010) - Misdaad / Drama- 113 minuten - FTV- 22-11-16
50+2= 52 punten
45 tot 119 minuten: 1 punt
FTV- 1 punt
575 stemmen:0 punten
http://www.dvdsreleasedates.com/posters/300/A/Animal-Kingdom.jpg
Aardige Australische misdaadfilm met als thema "van je familie moet je het hebben." De film pakte me niet echt. Dit kwam mede doordat ik James Frecheville verschrikkelijk apathisch vond acteren. Hij leek wel een bange zoontje van Sylvester stalllone. Hij onderging alles zo gedwee. Nergens geen echte woede-uitbarsting. Ben Mendelsohn vond ik dan weer wel goed. Toch mistte ik echte spanning of iets waardoor je kon meeleven met de personages. Alles was zo afstandelijk. Visueel was het degelijk maar niet echt spectacular. Helaas viel het wat tegen.
scorsese
-
- 13169 messages
- 11078 votes
Beyond the edge - 93 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.
Goeie documentaire over de eerste succesvolle beklimming van de Mount Everest in 1953. Geen pratende hoofden afgewisseld met archiefmateriaal, maar meer een dialoogloze film met voice-overs van onder andere Edmund Hillary zelf die dus als eerste de top wist te bereiken. De beelden van de berg blijven imposant en alhoewel er geen ongelukken of iets dergelijks gebeuren, blijft de tocht naar boven wel boeiend (deels ook vanuit historisch oogpunt).
Totaal: 36 punten.
Gang_Star
-
- 6837 messages
- 3401 votes
#7 Above the Rim (1994) Drama/Misdaad 23-11-2016
FTV: 1 punt
96min: 1 punt
100 stemmen: 1 punt
Totaal Above the Rim: 3 punten
Ietwat tegenvallend. In het genre tussen de betere basketbal films valt Above the Rim zeker niet op, omdat het zich niet kan onderscheiden. Verhaal technisch gezien niet hoogstaand en qua acteerwerk zelfs matig, tupac speelt verre van goed en Marlon Wayans speelt zijn standaard type en is dus irritant aanwezig. De basketbal scènes zijn net als de confrontatie met Bernie Mac wel vermakelijk, maar meer dan dit weet Above the Rim niet te brengen.
Totaal 20 punten
scorsese
-
- 13169 messages
- 11078 votes
Central intelligence - 114 min - ftv -2 punten.
Aardige film over een accountant die twijfelt om naar zijn schoolreünie te gaan tot hij oude klasgenoot tegenkomt. De film begint leuk, maar als het plot wordt geïntroduceerd wordt het meer een standaard buddy-movie. Zeker nog wel vermakelijk en ook genoeg vaart. Dwayne Johnson en Kevin Hart vormen een prima duo, maar het is toch wel de eerste waar het meest om te lachen valt.
Totaal: 38 punten.
Woland
-
- 4796 messages
- 3818 votes
Kon-Tiki (1950) - FTV - 68 minuten - <250 stemmen - 3 punten - 23/11/2016 (totaal 18 films, 57 punten)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/42000/42208.jpg
Best interessant: de originele documentaire waarin Thor Heyerdahl zijn expeditie over de Grote Oceaan heeft vastgelegd. Heyerdahl was een wetenschapper die de theorie had dat de Pacifische eilanden bevolkt waren vanuit Zuid-Amerika, wat tegen de gebruikelijke theorieen toendertijd inging. Dus wat doet een goede wetenschapper dan? Precies: je bouwt een vlot met de materialen die toendertijd voorhanden waren, en probeert zelf zo'n tocht na te varen. En dat is ook exact wat er hier te zien is: authentieke beelden van de tocht vanuit Zuid-Amerika richting Polynesie, en deels voelt het ook echt alsof je er bent. Maar voor een ander groot deel ook niet: het is een bijzonder functionele documentaire, gefilmd op een simpele, rechttoe rechtaan manier, en uiteraard zodra het echt spannend werd had de bemanning wel wat beters te doen dan de boel te filmen. En sommige delen van de film zijn ook simpelweg door zeewater verloren gegaan. Alsnog, een interessante kijkbeurt, al is het meer vanuit een wetenschappelijk perspectief dan dat het interessante cinema is.
dualcia
-
- 953 messages
- 2311 votes
#11. Prisoners (2013) - Misdaad - 153 minuten - 20 november 2016 – FTV - 3 punten
Totaal: 28 punten
Sterke misdaadthriller die ondanks de lange speelduur constant blijft boeien tot de ontknoping.
Van begin tot eind hangt er een spanning door de hele film, waardoor het verhaal interessant blijft en je de hele tijd je blijft afvragen wat er met de meisjes is gebeurd. Jackman en Gyllenhaal spelen beide hele sterke rollen en zorgen ervoor dat je ook echt mee gaat leven met beide kanten. Het verhaal is verder niet heel bijzonder; dit is niet erg, maar ik had misschien gewoon wat meer verwacht van de ontknoping, omdat de rest van het verhaal niet super speciaal is ofzo. Niet dat ik het compleet aan zag komen (dat die tante de dader was, was nog niet in me opgekomen), maar ik had eigenlijk wel vanaf het begin het idee dat die dode man in de kelder van de priester die man van die 'tante' van Alex was. Ik ben blij dat ik vanuit daar niet door ben gaan denken en het gewoon over me heen heb laten komen, want anders was de ontknoping voor mij een stuk minder boeiend geweest.
Het beste gedeelte van de film is het stuk waarin Keller Alex ontvoerd en in een soort van martelkamer stopt. Dat deel kruipt echt onder je huid en het is echt naar om te zien hoe ver Keller, een normale familieman, gaat in een situatie als deze. Daarnaast is de hele mystiek rondom het doolhof erg mysterieus. Dit komt helemaal naar boven wanneer één van de ontvoerde kinderen, Bob Taylor wordt geïntroduceerd. Ik vond dit deel een beetje warrig uitgewerkt: het werd voor mij in de film in ieder geval niet helemaal duidelijk. Na er meer over gelezen hebben is het wel een stuk verduidelijkt.
Blij om deze een keer gezien te hebben. Werd wel weer eens tijd voor gewoon een goede film.
*4
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
11. La Noche de los Lápices (1986) - Misdaad (IMDb) - 105 m(1p) - FTV(1p) - 2 st(1p) - 21/11 - 3p (tot: 30 pnt)http://oi66.tinypic.com/2hq8jfb.jpgDe film vertelt het waargebeurde verhaal van een aantal Argentijnse scholieren (de meesten 16 en 17 jaar oud) die met demonstraties de invoering van een OV-studentenkaart eisen. Helaas voor hen vindt kort daarop een coup plaats, het nieuwe militaire regime van generaal Videla beschouwt ze meteen als een bedreiging en pakt ze op. Qua verhaal is deze film beslist 4* waard, maar ik hou het op een ruime 3,5* omdat in sommige scenes het camerawerk nogal verouderd aanvoelt. Het acteerwerk is uitmuntend en de nare situatie waar ze terecht zijn gekomen wordt goed overgebracht.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
12. Buffalo '66 (1998) - Misdaad (IMDb) - 110 m. (1p) - FTV (1p) - >250 st. (0p) - 22/11 - 2 pnt (totaal: 32 punt)http://www.dailypublic.com/sites/default/files/2015/Mar/buffalo-66.jpgBehoorlijke tegenvaller. Gezien vanwege de relatief hoge score, maar de teleurstelling begon al na een paar minuten. De film is vrij leeg, op zich niet eens zo erg, maar dat geldt ook voor de de dialogen en de personages, in het bijzonder iedereen behalve de hoofdrolspeler. De film gaat over een man die net uit de gevangenis is vrijgelaten en om indruk op zijn ouders te maken een meisje ontvoert om te doen alsof ze zijn vrouw is. De gedragingen van haar personage (gespeeld door Christina Ricci) zijn niet te doorgronden, en haar acteerprestaties beperken zich gelet op haar vlakke personage tot het leuk uit de ogen kijken. De dialogen, vooral van de hoofdrolspeler, zijn wel het ergste, duidelijk geïmproviseerd en onvoorbereid. Bij gebrek aan ideeën, improvisatiekunst en voorbereiding herhaalt hij alles in elke dialoog minstens drie keer. En dat terwijl de dialogen al zo karig waren. Ook visueel niets bijzonders, heeft wat weg van de stijl van de jaren '70 (en eerder). Het oogt verder behoorlijk low budget, al is dat niet erg. Het zijn de slechte dialogen die de film de das omdoen. 1,5*
scorsese
-
- 13169 messages
- 11078 votes
Bonnie and Clyde - 240 min - ftv - <250 stemmen - 6 punten.
Aardige mini-serie over het roemruchte duo Bonnie & Clyde begin jaren '30. Weinig origineel of vernieuwend, maar het verhaal blijft tot de verbeelding spreken. Het tijdsbeeld wordt wel goed neergezet en vooral een prima casting van Emile Hirsch en Holliday Grainger. Wel behoorlijk lang.
Totaal: 44 punten.
Woland
-
- 4796 messages
- 3818 votes
Paha Maa (2005) - FTV - 130 minuten - <250 stemmen - 4 punten - 24/11/2016 (totaal 19 films, 61 punten)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/34000/34732.300.jpg
Het begint met een vervalst briefje, en vervolgens is het een estafette van ellende, menselijke zwakheid, kwade gevolgen en gitzwarte humor die zich een weg door Finland baant. Het is wel een beetje vergelijkbaar met Crash, in de zin van dat er vele verschillende (groepjes) mensen worden gevolgd die allerlei dwarsverbanden met elkaar hebben, maar toch in essentie los van elkaar leven. In Paha Maa is er dan ook een heel panorama van problemen en menselijke slechtheid en zwakte te zien: verslaving, alcohol en drugs in het algemeen, eenzaamheid, frustratie, moord, prostitutie, misdaden van verschillende gradaties, en meerdere malen ook gewoon ongelukken en botte pech. Vrolijke jongens zijn het niet, die Finnen, maar dat had ik dan ook niet verwacht. Het is verder goed gefilmd, prima acteerwerk ook, maar hoewel het allemaal goed in elkaar stak werd de negativiteit me af en toe wel een beetje teveel. Het eerst uur bracht best nog wel wat luchtigheid, zwarte humor en grappige figuren (die malloot met z'n matje bijvoorbeeld). Maar daarna lag de nadruk toch wel heel erg op het kwaad en de zwakte in de mens en in de samenleving, en escaleerde alles wel extreem. Word je uit huis getrapt? Dan word je broodpoot en drugsverslaafd. Gebruik je drugs? Overdoses en prostitueren gegarandeerd. Inbraak? Ja, dan gaan er onschuldige mensen dood, en de weduwnaar zal ook gegarandeerd zijn gezin en leven verder verzieken. Het gebeurt me niet vaak, maar deze verder fraaie film werd me af en toe toch wel een beetje te zwartgallig. Alsnog: 4.0*.
Woland
-
- 4796 messages
- 3818 votes
Harlan County, U.S.A. (1976) - FTV - 103 minuten - <250 stemmen - 3 punten - 24/11/2016 (totaal 20 films, 64 punten)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/29000/29903.300.jpg
Fraai staaltje sociale documentaire over mijnwerkers in Kentucky in het begin van de jaren '70. De makers van de docu volgen in het bijzonder de ontwikkelingen rond de staking van mijnwerkers aldaar, en de strijd die ze voeren voor redelijke werkomstandigheden en redelijke vergoedingen, tegen een bedrijf dat ook de lokale autoriteiten in z'n zak heeft. Het is duidelijk waar de sympathie van de documentaire ligt (en volkomen terecht): dat is bij de mijnwerkers zelf, harde werkers die simpelweg een enigszins redelijk bestaan willen, aandacht voor veiligheid en gezondheid en erkenning voor zaken als bijvoorbeeld stoflongen, waar het mijnbedrijf simpelweg elke verantwoordelijkheid voor ontwijkt. Niet alleen dat, Duke Power blijkt een compleet immoreel bedrijf dat zonder scrupules met geweld en intimidatie probeert om de staking te breken en de werkers weer in het gareel te krijgen. Harlan County, U.S.A. geeft een interessante inkijk in het mijnwerkersleven, het belang van vakbonden (zeker in die tijd) en in het tijdsbeeld van toendertijd. Zeker de moeite waard. 4.0*
Gh8st
-
- 668 messages
- 2008 votes
#13 The Bad Lieutenant: Port of Call - New Orleans (2009) - Misdaad - 121 minuten - 1504 stemmen - FTV – 23 november 2016 – 3 punten – Tussenstand: 34 punten
Vreemd filmpje waarbij ik een beetje moeite had om mijn aandacht erbij te houden. Het heeft meerdere verhaaltjes die er uiteindelijk niet zo heel erg toedoen. Het draait vooral om de mania waarin de hoofdpersoon in raakt die wel perfect door Cage gespeeld wordt. De film heeft daarbij een goed sfeertje en is door zijn gekheid op momenten komisch. Helaas kon de film me verder dus niet goed vast weten te houden.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
13. Norte (2013) - Misdaad (IMDb) - 250 m. (4p) - FTV (1p) - 20 st. (1p) - 24/11 - 6 punten (totaal: 38 punten)http://www.bfi.org.uk/sites/bfi.org.uk/files/styles/full/public/image/norte-end-of-history-2013-004-man-on-sandy-cliff-with-dog.jpgContemplatieve "slow movie" van Lav Diaz, over een man die van moord wordt beschuldigd en ten onrechte in de gevangenis belandt. Gezien in drie delen. Begon best aardig en tijdens het eerste anderhalf uur leek de tijd er niet toe te doen, de film ging mijmerend van de ene op de andere scene over. De beelden van de Filipijnen waren fraai, en heel langzaam kreeg het begin van het verhaal gestalte. De film volgt aan de ene kant een "gewone (arme) man" en zijn familie en aan de andere kant een groep "intellectuelen". Het middenstuk daar leek echter geen eind aan te komen, dat speelt zich vooral in een gevangenis af, visueel minder interessant en inhoudelijk niet uitdagend. Misschien was dat wel de bedoeling, om de ervaring van een lange gevangenisstraf op de kijker over te bregen, maar voor mij begon daarmee het klokkijken. Het is een verhaal wat we zovaak in andere gevangenisfilms hebben gezien.
Tijdens het laatste uur komen de "intellectuelen" weer in beeld en wordt het weer interessant, echter slaat de film dan helaas enorm door, veel zaken komen dan zomaar uit de lucht vallen. Ongeloofwaardige situaties stapelden zich op, terwijl aan het begin slechts het enig minpuntje was dat de gesprekken van de "intellectuelen" op mij geforceerd over kwamen (al geef ik toe ik vrijwel niets af te weten van de Filipijnse geschiedenis of diens markante personages, maar die gesofisticeerd klinkende lege dialogen deden me niet veel, en voor het contrast tussen de arme gewone man en de "intellectuelen" waren ze niet nodig geweest). Al met al een magere 3*, vooral verdiend met het eerste anderhalf uur.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
14. O Homem Que Copiava (2003) - Misdaad - 123 m. (2p) - FTV (1p) - 95 st. (1p) - 24/11 - 4 pnt (tot: 42 punt)https://filmfrombrazil.files.wordpress.com/2012/06/manwhocopied04.jpgEen misdaadkomedie over een medewerker van een copyshop die verliefd wordt op zijn overbuurvrouw die hij elke avond met een verrekijker bespiedt. Om indruk op haar te maken heeft hij geld nodig en hij besluit om een briefje van 50 te kopiëren, wat het begin is van een reeks grotere misdaden. Het is een film met een enorm contrast tussen het eerste en het tweede deel. Het eerste deel begint fris en tamelijk origineel, maar die aanpak ging voor mijn gevoel net te lang door waardoor het op den duur minder gaat werken. Dan komt het tweede deel, heel anders van stijl en met meer actie en een hogere tempo. Het geheel is een charmante, originele en vrolijke film geworden met een sympathieke cast. Een kleine 3,5*
scorsese
-
- 13169 messages
- 11078 votes
De Palma - 107 min - ftv - 2 punten.
Goeie documentaire over de films van Brian De Palma. Een wel hele simpele en eentonige opzet waarbij alleen De Palma zelf aan het woord is en praat over zijn eigen films. Daarom eigenlijk alleen interessant als je bekend bent met zijn oeuvre. Zo ja, dan wordt je getrakteerd op een aantal leuke en boeiende anekdotes (vooral ook omdat De Palma behoorlijk openhartig is hier). Een nipte 3.5 sterren.
Totaal: 46 punten.
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
Omdat een vierde slechte misdaadfilm zo stilaan tot een depressie zou kunnen leiden, heb ik me maar eens aan een docu gewaagd.
#4 - Cowspiracy: The Sustainability Secret (2014) - Documentaire/Avontuur - 85 min - 142 stemmen - FTV - 25/11/206 - 3 punten (subtotaal: 10; totaal 70)
'Cowspiracy' geeft niet zo direct veel info waar ik (na bijna 30 jaar als veganist) nog geen weet van had. Wel zat/zit ik zelf al heel lang met de vraag waarom organisaties als Greenpeace zo weinig (of geen) aandacht besteden aan het probleem van de veeteelt - met zowel de milieuproblematiek, als de verspilling van voeding, als het gezondheidsaspect, als dierenrechten in het achterhoofd. Idem dito voor bijvoorbeeld de regelmatig weerkerende 'klimaattop': eindeloze discussie en tal van oplossingen; maar over 1 van de grootste oorzaken (misschien wel de grootste) wordt met geen woord gerept.
Het zegt alles over het sterke lobbywerk van...
Nuttige docu, al vrees ik dat door de manier waarop het onderwerp gepresenteerd wordt, de berichtgeving voor veel mensen eenzijdig overkomt. Terwijl ik niet denk dat er zaken worden verteld die niet zouden kloppen...
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#14. Reform School Girl (1957) - 71 minuten - 7 stemmen - FTV - 25 november 2016 - 3 punten (Totaal: 42 punten)
Drama-misdaadfilm over een tienermeisje dat terecht komt in een opvoedingsgesticht voor een misdrijf waar ze geen schuld aan heeft. Al gauw blijkt het leven daar geen pretje voor haar te zijn. Hoewel ze er enkele vrienden maakt, is er een hele groep die zich tegen haar keert gedreven door haar toenmalige vriend die schrik heeft dat ze zijn naam zou gaan noemen in de misdaad en vluchtmisdrijf dat hij had gepleegd. Voor wat het is, is het best een goede film al gebeurt er niet erg veel in. Een aantal scènes zijn voor die periode best heftig. Er is echter weinig tijd voor karakterontwikkeling. Het thema boeide me niet zo en het einde was afgeraffeld (en ik bleef met vragen zitten). Dan vond ik The Violent Years van een jaar eerder veel interessanter en beter uitgewerkt.
scorsese
-
- 13169 messages
- 11078 votes
Snake eyes - 98 min - rw - 1 punt.
Goeie film waarin de minister van defensie wordt neergeschoten tijdens een grote bokswedstrijd. Het verhaal zit wel goed en onderhoudend in elkaar waarbij een gebeurtenis vanuit verschillende personages belicht wordt. Technisch gezien een uitstekende film, met vooral een geweldige opening (één lang shot die het geheel een bepaalde urgentie meegeeft). Dit niveau wordt alleen niet de volle lengte vastgehouden. Ruim 3.5 sterren.
Totaal: 47 punten.
scorsese
-
- 13169 messages
- 11078 votes
De tweede tussenstand.
1. Woland 64 punten
2. joolstein 52 punten
3. scorsese 47 punten
4. John Milton 43 punten
5. alexspyforever en Arno74 42 punten
6. Gh8st 34 punten
7. dualcia 28 punten
8. Night's Watch 23 punten
9. Gang_Star 20 punten
10. U96 19 punten
11. baspls 11 punten
12. Boenga 10 punten
13. tbouwh 8 punten
14. Miszmi 6 punten
15. Rodajc 2 punten
Nog een opmerking voor de puntentelling van U96: Secret in their eyes, stemmen tellen niet mee omdat de film uit 2015 is. Hierdoor 2 punten ipv 3.
scorsese
-
- 13169 messages
- 11078 votes
The invisible - 102 min - ftv - 2 punten.
Matige film over een jongen die het aan de stok krijgt met een criminele schoolgenoot. Op zich wel een aardig verhaal met een redelijk originele opzet. Echter was de film gebaat bij een betere introductie van de hoofdpersonages. En het hele tussenwereld-gebeuren voegt lange tijd eigenlijk maar weinig toe. De film ziet er verder wel goed uit.
Totaal: 49 punten.
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
#5 - Meat the Truth (2007) - Documentaire - 73 min - 19 stemmen - FTV - 26/11/2016 - 3 punten (subtotaal 13 - totaal 73)
Eerder deze week Cowspiracy: The Sustainability Secret (2014) bekeken, en eigenlijk had ik dat beter in omgekeerde volgorde gedaan.
Meat The Truth heeft het over de impact van de veeteelt op het milieuprobleem. Cowspiracy gaat een stap verder met de vraag waarom allerlei milieuorganisaties en alternatieve politici die impact blijven verzwijgen.
Niet zo heel veel nieuwe informatie naar mezelf toe, alleen hier...
BlueJudaskiss schreef:
Ik schrok me trouwens rot van die koe met die deksel.
...viel ik ook bijna uit m'n zetel. Ik dacht eerst dat het om een nep-koe, plastic of zo, ging. Sjongejonge...
Verder vond ik het wel een beetje raar dat het thema dierenrechten maar heel beperkt aan bod kwam. Ook al lees ik op de poster dat het over de link tussen veeteelt en klimaat, van Marianne Thieme had ik toch iets andere (lees: meer verschillende) klemtonen verwacht.
Maar hoe dan ook: nuttige data voor een heel groot publiek...!
Voor wie trouwens geïnteresseerd is: een kleine 12 minuten over hoe het er met koeien, varkens en kippen aan toe gaat in de veeteelt; tekst en uitleg door Alec Baldwin: meet your meat.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
#7 Misdaad - The Dark Knight (2008) - 152 min - 250+ - RW - 25-11-2016 - 2 punten (18 totaal)
https://i.ytimg.com/vi/OAxdP9NUfqQ/maxresdefault.jpg
"Some men just want to watch the world burn."
Deze film van Christoper Nolan nu al voor de zoveelste keer gezien en hij blijft ongelovelijk sterk. The Dark Knight is eigenlijk de enige superhelden/actie-film die ik echt goed vind en dat komt omdat het eigenlijk geen superheldenfilm is. Het is een donkere Misdaad-film vol met actie en een hoofdpersoon met hi-tech uitrusting, die toevallig op een stripboek is gebaseerd.
Batman en Gordon nemen het op tegen de maffia en de Joker, een gestoorde moordenaar die tot alles in staat is. Ze worden ook geholpen door de jonge idealist Harvey Dent, die tot Waynes ongenoegen een relatie heeft met Rachel. De situatie in Gotham is erger dan ooit.
Nolan en ik hebben het beiden niet zo met CGI, vandaar dat ik de actiescènes in zijn film zo ongelovelijk goed vind. In plaats van die standaard visual effects krijgen we zeer spectaculaire stunts voorgeschoteld. Gewoon een vrachtwagen over de kop laten gaan, moet kunnen met zo'n budget. Ook achter de camera doet Nolan het goed. The Dark Knight is een cinematisch meesterwerkje met een aantal mooie shots.
Mensen hebben het er altijd over dat Quentin Tarantino zulke goede dialogen schrijft, maar eigenlijk is dat allemaal dom gezwets over koetjes en kalfjes. Christopher Nolan is pas echt goed in sterkr dialogen. The Dark Knight alleen al zit vol van de quotes en geniale verbanden tussen dialogen en achterliggende meningen van de film.
Je ziet het niet vaak, een actie-film met goede inhoud. James Cameron kan het, Tony Scott kan het en Christoper Nolan ook. The Dark Knight wordt vooral gekenmerkt door morele vraagstukken die in de film zijn verwerkt. Als iemand een ziekenhuis opblaast tenzij jij één man vermoord, zou je dat dan doen? Als twee boten de keuze krijgen om de ander te laten ontploffen en zelf geen gevaar te lopen, zou je dat dan doen? Daarnaast houd de film zich ook bezig met goed en kwaad. You either die a hero or you live long enough to see yourself become the villain.
Christian Bale is een uitstekende Batman (of liever gezegd Bruce Wayne, Keaton was net wat beter als Batman). Gary Oldman doet het goed als Gordon en hoewel ik Jack Nicholson's Joker erg sterk vind is Heath Ledger toch echt de beste Joker, gewoon eng hoe hij speelt. Morgan Freeman en Michael Caine spelen bijzonder sterke bij-rollen, met name dat verhaal van Alfred over de jungle van Birma vond ik erg sterk gedaan.
Zonder twijfel een van de betere moderne blockbusters.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
#8 Misdaad - Oldeuboi (2003) - 120 min - 250+ - FTV - 25-11-2016 - 3 punten (21 totaal)
http://www.denofgeek.us/sites/denofgeekus/files/styles/article_width/public/4/12/oldboy_0.jpeg
Oldboy is totaal anders als ik had verwacht. Ik had een soort wraakfilm verwacht met jakuza-gansters en geweld dat het midden heeft tussen de films van Quentin Tarantino en de Hong Kongse-cinema. Het is echter meer een Mystery/Thriller met als thema wraak en dus totaal geen Misdaad-film.
Oh Dae-su wordt 15 jaar lang in een kleine kamer opgesloten, hij heeft geen idee waarom. Op een dag wordt hij vrijgelaten en blijkt dat zijn vrouw is vermoord. Hij zweert wraak en gaat samen met een vrouw die hij in een Sushi-restaurant heeft ontmoet en een oude klasgenoot opzoek naar degene die hem heeft vastgehouden.
Mijn derde Koreaanse film alweer. Eerder al JSA van Chan-wook Park gezien en mede daarom had ik niet verwacht dat Oldboy zo'n aparte film zou worden. De film is gebaseerd op een Manga, hetgeen de maffe komische momenten enigszins kan verklaren. Het rauwe van Oldboy en de harde actie sprak mij wel aan en ook de melancholische sfeer van de tweede helft van de film vond ik erg geslaagd.
Hoewel de realiteit in de film niet echt in het geding is (het is geen Sciencefiction) is het wel een film in het rijtje van Abre Los Ojos, Memento en Inception. De ontknoping is het zelfde concept als van Brian De Palma's Obsession waar ook blijkt dat een man verlieft is geworden op zijn eigen dochter. Waar Micheal Courtland in Obsession nog blij is dat hij zijn dochter heeft teruggevonden is het voor Oh Dae-su de grootste marteling die hem had kunnen overkomen. Het allerlaatste shot van de film zorgde ervoor dat ik ging twijfelen of de hypnose wel was gelukt.
Oldboy is bijzonder goed geschoten. Bij JSA bleek al dat Park groot talent had voor mooie composities, maar hier krijgen we nog veel meer mooie shots voorgeschoteld. Split-diopter-shots, splitscreens en bizarre overgangen. Een aantal CGI-shots waren een beetje overbodig, maar opzich ook niet heel erg storend. De muziek van Yeong-wook Jo vond ik erg sterk, zowel tijdens de actie-scènes als tijdens de melancholische scènes. Het gebruik van (blije) klassieke muziek tijdens de tand-en-hamer-scènes gaf een lekker maf contrast.
Overigens grappig dat ze in Korea Katholieke scholen hebben. Ik heb het even opgezocht en blijkbaar is ruim de helft van Zuid-Korea atheïstisch. De andere helft is half boeddhistisch en half christelijk. Van de christenen is de helft Protestants en de helft Katholiek. In tegenstelling tot Japan (waar het maar 1% is) is er dus nog een grote Katholieke minderheid in Korea.
Opzich had ik er meer van verwacht en perfect is Oldboy zeker niet. De humor vind ik niet altijd goed overkomen en de film is soms wat te apart. Het beginstuk had ook beter en mysterieuzer gemogen. Het einde en de sfeer maken het de film toch bijzonder waard. Veel beter dan de andere Koreaanse films die ik tot nog toe heb gezien vond ik de film niet en daarom snap ik de top 250-notatie niet helemaal. Al met al is Oldboy zeker een bijzondere film.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
15. Lila Dit Ça (2004) - Misdaad (IMDb) - 89 m. (1p) - FTV (1p) - 246 st. (1p) - 25/11 - 3 punten (tot: 45 punten)http://media7.fast-torrent.ru/media/files/s2/dh/no/lila-govorit-scene.pngAardige film over twee tieners, hun avances en hun seksueel getinte dialogen die grotendeels over haar 'chat' gaan. Het verhaal wordt daarmee heel eenvoudig, al zorgt het goede acteerwerk, de aantrekkelijkheid van het meisje, de mooie soundtrack en de fraaie sfeervolle beelden van het dorpje waar deze film zich afspeelt voor een film die erg fijn wegkijkt. Vermakelijk en het duurt ook precies lang genoeg. De misdaad waar IMDb het over heeft is, op één incident na, ver te zoeken, dit is meer een romantische, en qua dialogen licht erotische, tragikomedie. Wel zitten er genoeg bijzondere scenes in waardoor de film het bekijken waard is. 3*
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
16. The Negotiator (1998) - Misdaad (IMDb) - 140 m. (2p) - FTV (1p) - >250 st. (0p) - 26/11 - 3 pnt (tot: 48 pnt)http://91.207.61.14/m/uploads/v_p_images/1998/01/2165_12_screenshot.pngEen actie/misdraadthriller uit Hollywood, iets wat ik vroeger wel zag zitten maar tegenwoordig op uitgekeken ben aangezien dit soort films op dezelfde manier verlopen en dus enorm voorspelbaar zijn. Zonder de film te zien weet je al hoe het afloopt. Bij The Negotiator is dat niet veel anders. Een politieonderhandelaar wordt zelf gijzelnemer wanneer corrupte agenten hem proberen in te luizen voor de dood van zijn partner. Best degelijk en prima voor wie niet zoals ik uitgekeken is op dit soort verhalen. Van mij krijgt dit clichéwerkje 3* voor de degelijkheid, maar ook niet meer dan dat omdat het lopendebandwerk is dat op de automatische piloot is gemaakt.
Gh8st
-
- 668 messages
- 2008 votes
#14 Money Monster (2016) - Misdaad - 95 minuten - 388 stemmen - FTV – 24 november 2016 – 2 punten – Tussenstand: 36 punten
http://i.imgur.com/2DZTn1D.jpg
Niet een heel hoogstaand filmpje dat qua verhaal ook niet heel sterk is uitgewerkt. Clooney speelde me iets te gemaakt, maar de rest deed het grotendeels prima. Het steekt verder onderhoudend genoeg in elkaar om te boeien en als je de ongeloofwaardigheid van enkele stukjes voor lief kan nemen is het nog best een vermakelijke zit. Het had echter allemaal iets beter uitgewerkt kunnen worden.
joolstein
-
- 10841 messages
- 8931 votes
#19. Herschell Gordon Lewis: The Godfather of Gore (2010) - Documentaire - 106 minuten - FTV- 26-11-16
52+3= 55 punten
45 tot 119 minuten: 1 punt
FTV- 1 punt
7 stemmen: 1 punt
http://tilsiter-lichtspiele.de/programm/2014/filme/Herschell-Gordon-Lewis-Poster-m.jpg
Op aanraden van alexspyforever deze alleraardigste docu over Herschell Gordon Lewis gekeken Het is vooral een opsomming van het grootste gedeelte van zijn oeuvre. Het begint wat traag doordat Lewis carrière begon met nudie-cuties en afgezien dat er heel wat ontblote dames worden getoond is het niet het beste werk van hem en al helemaal niet interessant. Wie maakt er trouwens wel goede films in dat genre? Enfin er waren liefhebbers voor dus werden ze gemaakt. Leuker wordt het als de eerste Gore-film van Lewis wordt behandelt. Blood Feast (1963) De film is een pulp-klassieker die veel voor het genre heeft betekent. Aan de hand van anekdotes en verhalen over de film krijgen we een beeld van hoe (in korte tijd) de film werd gemaakt. En hoe ze erin die tijd over dachten. Ook Two Thousand Maniacs! (1964) en Color Me Blood Red (1965) krijgen redelijk veel aandacht. Ikzelf vond het na de zoveelste vertelling van een anekdote over een film allemaal wel wat minder worden. Wat ik dan wel weer positief vond, was dat er fragmenten te zien waren van de enige film die nooit is afgemaakt. "An Eye for an Eye." En wat ik ervan zag was het een echte Lewis. Grappig om deze docu over de grandmaster of Gore te zien. Gemaakt voor vooral de liefhebbers van zijn films.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
17. Paper Moon (1973) - Misdaad (IMDb) - 102 m. (1p) - FTV (1p) - 125 st. (1p) - 26/11 - 3 pnt (totaal: 51 punt)https://entreescenas.files.wordpress.com/2014/02/papermoon.pngFijne lieve film, naast drama en komedie is dit ook een combinatie tussen misdaad en een road movie. De film gaat over een oplichter die wat centjes denkt te kunnen verdienen door een weesmeisje mee te nemen om de schuldige van de dood van haar moeder geld afhandig te maken, echter blijft hij met haar opgescheept. Op basis van de plotomschrijving dacht ik dat dit een soort van Matchstick Men (2003) zou worden, deze steekt echter wel wat anders in elkaar maar is zeker niet minder leuk. Het bijdehand meisje (gespeeld door Tatum O'Neil) kwam soms wel veel te volwassen over voor haar leeftijd. Haar rol leverde haar wel een Oscar en een Golden Globe op. Een heel vermakelijk tussendoortje die uitstekend wegkijkt. Een ruime 3,5*.