• 178.295 movies
  • 12.224 shows
  • 34.003 seasons
  • 647.550 actors
  • 9.376.883 votes
Profile

Genre/Thema Challenge

Night's Watch

• 1212 messages
  • 1200 votes

25th Hour (2002)|Misdaad | 135 minuten | 21 november '16 | FTV| >250 stemmen | 3 punten | 21 totaal

http://65.media.tumblr.com/ab41a13b3f0421f83b94191a605d4ddf/tumblr_mkgafmnjyK1qixuo1o1_500.png

Toevallig de tweede fantastische film uit 2002 die ik vlak achter elkaar zie.

Het begin van 25th Hour is niet het sterkste gedeelte maar dat duurt gelukkig niet al te lang. Met het stuk waarin Monty boos wordt op allerlei verschillende groepen in New York begint de film een stuk leuker te worden. Vanaf het moment dat Monty in zijn laatste dag voor zijn opsluiting zit wordt de film echt een groot genot om naar te kijken.

Edward Norton speelt de rol van Monty perfect en ook Philip Seymour Hoffman en Barry Pepper vertolkten hun rol zeer sterk. Dat er voornamelijk ontzettend lange en dramatische scenes in de film zitten maakt het een extra knappe prestatie van de cast.

Het plot is niet overal even sterk maar het gebrek aan plot wordt fantastisch verbloemd door de manier van vertellen. De scenes zijn tot op het perfecte uitgevoerd en op een heel uitgebreide manier uitgewerkt. Het sterkste van de film vind ik het einde, het is wellicht wat overdreven maar ik vond het goed passen bij de film.

Absoluut een aanrader!

tbouwh

• 5811 messages
  • 5402 votes

Woland ah, exact. Ik was wat teveel blijven hangen op dat stukje, quoting, 'beelden van speeches die nauwelijks de moeite waard zijn'. Maar dat het hier ook gaat om andere nazi-functionarissen verduidelijkt alweer veel.

Ik zal 'em zeker nog eens zien, maar hiervoor moet ik echt een keer in de stemming zijn. Zal het dan ook echt als historisch document bekijken, want zou ik bijv. (ik noem maar wat) het camerawerk waanzinnig vinden, dan heeft dat direct alweer een bepaalde nasmaak.

Miszmi

• 3240 messages
  • 598 votes

One for the Money (2012) - Misdaad - 91 minuten - FTV - 21 november 2016 - 2 punten – Tussenstand: 6 punten
http://img.wennermedia.com/article-leads-horizontal/rs-150165-rectangle.jpg
Review: Een tijdlang links laten liggen vanwege het vrij lage gemiddelde en de relatief veel negatieve recensies. Toch bleef het verhaal mij trekken en ben ik het toch gaan kijken. Geen moment spijt van gehad. Prima onderhouden film, acteerprestaties zijn oké, maar af en toe is alles net iets te braaf. Het is geen hoogvlieger en zal hem ook niet nog eens kijken, maar voor een keer is het best een leuke film. Het einde vond ik persoonlijk erg jammer, ondanks dat je dit van te voren wel ziet aankomen. Had liever een einde gezien waarin Plum iets zou krijgen met Ranger. Het had niet zoetzappig gehoeven, zeker niet, maar dat zag ik veel meer zitten. Voor een komedie vrij weinig humor, maar hier heb ik mij verder niet aan gestoord. Al met al een prima film voor een keertje, 3*.

Woland

• 4796 messages
  • 3818 votes

Paradise Lost: The Child Murders at Robin Hood Hills - FTV - 150 minuten - <250 stemmen - 4 punten - 21/11/2016 (totaal 17 films, 54 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/13000/13879.300.jpg

Een intrigerende documentaire over de West Memphis Three en de driedubbele kindermoord waar zij voor veroordeeld zijn, maar ook een waarvan ik op meerdere fronten keer op keer in verbazing viel. Ten eerste: het gemak waarmee alles toendertijd gefilmd kon worden. In de rechtszaal, interviews met de verdachten, ouders van zowel de slachtoffers als de verdachten, familieleden, dorpsbewoners, de hele rataplan. Inclusief grafische foto's van de lijken en de crime scene.

Ten tweede: de personen. Het is echt ongelofelijk wat een ontzettende verzameling randdebielen, inteelthoofden, nauwelijks sociaal functionerende figuren en apaten er bij elkaar wonen in West Memphis, Arkansas. Het speelt zich af diep in de Bible Belt van de VS, in een achtergebleven gebied, en dat is te zien ook. Dit gaat trouwens op voor vele partijen in de zaak: zowel sommige van de familieleden (in het bijzonder de familie Byers), maar ook de verdachte Jesse sporen duidelijk voor geen meter. En om eerlijk te zijn, ook hoe zo'n Jason reageert (of eigenlijk - compleet niet reageert) kan ik me niet echt in verplaatsen, al is dat wellicht natuurlijk gedrag voor een timide, zwaar geintimeerd jochie van 16.

En ten derde, enigszins gerelateerd maar wellicht het meest schrijnende: de complete aanfluiting wat betreft het politieonderzoek en de vervolging, en vervolgens ook de rechtszaak. Het is een zaak die overduidelijk de lokale politie compleet de pet te boven gaat, maar hulp van boven wordt niet gevraagd en niet geaccepteerd. Complete incompetentie en vooringenomenheid bij het politie-onderzoek, een belachelijke rechtszaak waarbij de getuige-expert in het occulte misschien nog wel het dieptepunt is. Waarbij metal luisteren, occulte interesse en dragen van zwarte kleren de doorslaggevende factoren lijken om de West Memphis Three te veroordelen; immers, dan moet je wel Satanist zijn en kinderen verkrachten en vermoorden, nietwaar? Dat is in ieder geval wel de gangbare gedachte bij de lokale bevolking en politie. Concreet bewijs was er in ieder geval niet; slechts wat van-horen-zeggen getuiges en bekentenissen van de zwakzinnige Jesse onder politiedruk waar ook nog eens duidelijk weinig factueel van klopte.

De documentaire geeft een goed, en voor zover ik kan beoordelen ook vrij neutraal, overzicht van het onderzoek en de rechtszaak. De pijn bij de familie van de slachtoffers is duidelijk, maar wat ook overduidelijk is, is dat er van het politie-onderzoek niets deugde en dat de lokale politie-amateurs daar ook nog eens mee wegkomen bij de rechtbank. Of de West Memphis 3 toch schuldig zijn, op grond hiervan lijkt het me van niet (en hoogstwaarschijnlijk niet, is schijnbaar de huidige consensus), en wie wel schuldig is, ook geen idee - al wordt er ook een theorie gepresenteerd die een stuk meer hout lijkt te snijden. Maar dit is een meeslepende documentaire over een enorm deprimerende zaak, en die helaas nog steeds niet naar behoren is opgelost.

scorsese

• 13169 messages
  • 11078 votes

Divines - 107 min - ftv - 2 punten.

Aardige film over een meisje dat samen met haar vriendin op het verkeerde pad belandt. Het verhaal en verloop is weinig origineel, en niet overal even geloofwaardig gebracht. Maar de film blijft wel onderhoudend en bevat een aantal goeie scenes. De twee jeugdige hoofdrolspeelsters zetten hun rollen vol enthousiasme neer. Net geen 3.5 sterren voor dit verder prima regiedebuut.

In veel opzichten vergelijkbaar met het net iets betere Bande de filles.

Totaal: 32 punten.

John Milton

• 24229 messages
  • 13394 votes

Kan je aanraden door te kijken, Woland. En als laatste evt de Amy Berg/Peter Jackson docu erachter aan. Trailers en reviews vermijden recommended.

Ik heb ze vorig jaar allemaal herkeken omdat Zaar ze niet gezien had. Bleek geen straf.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Nu ben ik niet zo erg aan het letten op de punten maar is het hier een broederstrijd aan het worden John Milton vs Woland?

John Milton

• 24229 messages
  • 13394 votes

Hij heeft me wel ingehaald weer, inderdaad. Vaart is eruit bij mij, dit weekend voornamelijk gegamed in vrije tijd.

En ja, dat zal hem extra deugd doen als hij wint

Woland

• 4796 messages
  • 3818 votes

Dat zou me inderdaad deugd doen . Ik heb nu even relatief veel vrije tijd, maar ben de komende twee lange weekenden weg. Ik zie wel waar het schip strandt.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

John Milton wrote:

Hij heeft me wel ingehaald weer, inderdaad. Vaart is eruit bij mij, dit weekend voornamelijk gegamed in vrije tijd.

En ja, dat zal hem extra deugd doen als hij wint

Dat is bij jou een patroon precies, 1ste paar dagen enorm enthousiasme en daarna slabakt het flink...

John Milton

• 24229 messages
  • 13394 votes

True

Dan krijg ik weer zin in andere genre's, series kijken en mijn andere hobby's, en bedenk ik me dat ik niet zonodig hoef te winnen. Maar ik ga er nog wel een paar pakken hoor!

alhoewel. Ik wil wél van Woland winnen

joolstein

• 10841 messages
  • 8931 votes

#16. Prisoners (2013) - Misdaad / Thriller- 153 minuten - FTV- 22-11-16

44+3= 47 punten

120 tot 179 minuten: 2 punten

FTV- 1 punt

3052 stemmen:0 punten

http://67.media.tumblr.com/22551bdf3d2890c344883ded1bce594c/tumblr_mxpi35FdOs1qj90iro1_500.jpg

Ijzersterke film van Denis Villeneuve. Ten eerste is er een prachtige sfeer, het is herfst, regenachtig en het begin al koud te worden. Tijdens dat troosteloze weer gaat een familie naar hun buren/vrienden om dankzeggingsdag te vieren. En dan gebeurd het ergste wat een ouder kan overkomen. Hun dochtertjes raken zoek. Regisseur Villeneuve laat ons mee leven met de gezinnen, we zien alle emoties voorbij komen en hij gaat zelfs nog verder waardoor er ook morele vragen ontstaan.Vooral in de vorm van Paul Dano. Mag je medelijden hebben, of is juist gerechtvaardigd wat ze doen? Door het ijzersterke acteerwerk van Hugh Jackman en Jake Gyllenhaal wordt je de film ingezogen. Het laatste half uurtje is gereserveerd om de film af te sluiten. En laat je achter met "het is misschien wel beter zo." Superspannend en visueel beeldschoon. Op naar de volgende Villeneuve.

John Milton

• 24229 messages
  • 13394 votes

joolstein wrote:

Op naar de volgende Villeneuve.

Ik heb nog niks slechts gezien van deze man. Ga alles zien!

joolstein

• 10841 messages
  • 8931 votes

John Milton

Ik heb Enemy (2013) al gezien en die was Supertop!

Op mijn schijf staan nog :

Sicario (2015)

Incendies (2010)

De hier meerdere keren genoemde Polytechnique (2009) staat ook op mijn lijstje maar die kan ik niet vinden

scorsese

• 13169 messages
  • 11078 votes

Capturing the Friedmans- 107 min - rw - 1 punt.

Uitstekende documentaire over een gezin waarbij vader en zoon beschuldigd worden van misbruik van kinderen. Een bizar verhaal dat zich afspeelde eind jaren '80 en waarbij de direct betrokkenen aan het woord komen hierover. Het meest boeiende aan deze documentaire zijn de vele home-video's van het gezin van de tijd waarin dit alles zich afspeelde. Dit geeft wel een unieke en intieme kijk.

Totaal: 33 punten.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

#5 Docu -Raiders!: The Story of the Greatest Fan Film Ever Made (2015) - 95 min - 2015 - FTV - 21-11-2016 - 2 punten (14 totaal)

http://cdn-static.denofgeek.com/sites/denofgeek/files/styles/insert_main_wide_image/public/9/17//raiders.jpg

"Do we have the shot?"

Wie heeft er in zijn jeugd nou niet van gedroomd om zijn favoriete films na te maken? Zelf speelde ik met vrienden op het schoolplein Star Wars, Indiana Jones en Harry Potter na en uiteindelijk heb ik Star Wars Episode V bijna helemaal shot-voor-shot nagemaakt als Lego Stop-motion filmpje. Deze zomer heb ik toevallig mijn eerste korte film opgenomen, weliswaar een origineel verhaal maar in feite een imitatie van de stijl van Dario Argento en Alfred Hitchcock. Je zal het dan ook niet gek vinden dat ik de jongens uit deze docu zie als een soort helden.

Hoewel het erg moeilijk is geweest lijkt het me heerlijk om jezelf zo te verliezen in zo’n project. Deze gasten hebben gedaan wat we allemaal hadden gewild. Als mede Indiana Jones-fan bewonder ik hun toewijding en als mede filmmaker-in-spé bewonder ik het gigantische doorzettingsvermogen en perfectionisme. Ok, als film op zichzelf stelt Raiders: The Adaption natuurlijk niet bijzonder veel voor, maar als je bedenkt wie het geeft gemaakt en hoe het is gemaakt is het toch wel erg indrukwekkend.

Mooi voorbeeld ook van escapisme, om de sleur van het leven en de narigheden uit het gezin en op school te vergeten ga je met z’n allen 7 jaar lang je favoriete film remaken. De documentaire op zich is wel aardig gemaakt, maar het is vooral de inhoud dat deze het bekijken waard maakt.

tbouwh

• 5811 messages
  • 5402 votes

joolstein wrote:

John Milton

Ik heb Enemy (2013) al gezien en die was Supertop!

Op mijn schijf staan nog :

Sicario (2015)

Incendies (2010)

De hier meerdere keren genoemde Polytechnique (2009) staat ook op mijn lijstje maar die kan ik niet vinden

Kom maar halen Ik heb ook de neiging de resterende Villeneuves er snel doorheen te jassen, maar wie wat bewaart, heeft wat...

Gh8st

• 668 messages
  • 2008 votes

#11 Polytechnique (2009) - Misdaad - 77 minuten - 56 stemmen - FTV – 21 november 2016 – 3 punten – Tussenstand: 28 punten

http://i.imgur.com/B2WqBmO.jpg

Een realistische weergave van een gruwelijke gebeurtenis. Goed verzorgd met acteurs die prima weten te spelen en mooie geschoten beelden. De film is heel erg beschouwend en daardoor ook behoorlijk afstandelijk. Daardoor leef je wat minder mee, maar het blijft nog steeds wel aangrijpend. Doet verder niet veel bijzonders, maar goed om een keer gezien te hebben.

Night's Watch

• 1212 messages
  • 1200 votes

Kiss Kiss Bang Bang (2005)|Misdaad | 103 minuten | 22 november '16 | FTV| >250 stemmen | 2 punten | 23 totaal

http://www.asset1.net/tv/pictures/movie/kiss-kiss-bang-bang-2005/Kiss-Kiss-Bang-Bang-LB-1.jpg

De combinatie tussen misdaad en komedie bevalt mij vaak prima. Vaak zijn deze films simpel vermaak maar dat dit niet altijd zo hoeft te zijn bewijst Shane Black hier met Kiss Kiss Bang Bang. Het plot is uitdagender en intelligenter dan normaal gesproken. Het is mooi om te zien hoe vele toevalligheden samen vallen, zowel in het misdaad gedeelte als in de relatie tussen de personages. Het is enigszins vergezocht maar niet zo erg dat het storend is.

Robert Downey Jr. zet zijn rol sterk neer en zijn voice-over is eigenwijs maar ontzettend leuk. Ook Val Kilmer doet goed het als het geestige typetje 'gay Perry'

De film neemt zich door het einde en de voice-over totaal niet serieus maar dat past prima bij de film, het versterkt het komische aspect. Zeker één van de betere misdaad komedies, vier sterren.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

baspls wrote:

Wie heeft er in zijn jeugd nou niet van gedroomd om zijn favoriete films na te maken? Zelf speelde ik met vrienden op het schoolplein Star Wars, Indiana Jones en Harry Potter na

Ik herinner me dat we oa He-Man, She-ra, de Smurfen en Jaws naspeelden op het schoolplein

Andere populaire waren Ghostbusters en the A-Team. Star Wars herinner ik me niet zo of dat werd nagespeeld. Maar kan er ook mee te maken hebben dat ik niks met die wereld (en met Harry Potter evenmin) heb. Ik wilde echter vooral mijn eigen verhaal maken met nieuwe karakters.

joolstein

• 10841 messages
  • 8931 votes

#17. Sicario (2015) - Misdaad / Drama- 121 minuten - FTV- 22-11-16

47+3= 50 punten

120 tot 179 minuten: 2 punten

FTV- 1 punt

1301stemmen:0 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/103000/103376.300.jpg

En mijn volgende Denis Villeneuve gekeken. Wederom een fantastisch stukje film. Dit keer is de setting Mexico en de zuidelijke Amerikaanse staten. En Villeneuve zal Villeneuve niet zijn als hij niet de kijker meevoerde alsof ie er zelf bij was. Dat de kijker voor dezelfde dilemma's komt te staan als de hoofdrolspeler. In dit geval is dat Emily Blunt die naar succesvolle actie uitgenodigd wordt om deel te nemen bij een geheime CIA-operatie. Deze drugsbestrijders plaatsen zichzelf volledig buiten de rechtsstaat. Waarbij de grenzen van de wet steeds verder verplaats worden. Kan dit? Heeft het zin? Zijn zomaar wat vragen die dan naar bovenkomen. Josh Brolin en Benicio Del Toro spelen zeer overtuigend twee adviseurs in deze keiharde 'war on drugs.' Wederom een lust voor het oog en met veel details gemaakt.

tbouwh

• 5811 messages
  • 5402 votes

Hebben we Sicario mooi exact tegelijk zitten kijken, joolstein aangenomen dat dit van gisteravond is.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#12. Mondo Cane 2 (1963) - FTV - 28 stemmen - 94 minuten - 23 november 2016 - 3 punten (Totaal: 36 punten)

Mijn mening over deel 2 gaat toch in tegen de meerderheid. Voor een shockumentary is deze toch een beetje te luchtig. Ik vond vele gedeeltes meer komisch dan schokkend, terwijl ik bij het origineel toch eerder repulsie voelde. Ook vind ik tekst en uitleg bij veel scènes weinig inspirerend, karig en aan een hoog tempo dat deze niet lang bijblijven. Toch zijn er wel enkele geslaagde scènes die me toch wel hadden schokt of aangegrepen zoals de kinderen die martelingen hadden ondergaan en hun daders in de ogen konden kijken, het eten van levende insecten tussen brood, de vergiftigde vogels en schoonlikken van de trappen van 1 of ander heiligdom. Voor de rest nogal veel hysterie, jolijt en slim gemonteerde gebeurtenissen waarbij ik de echtheid zwaar in twijfel trek.

Gh8st

• 668 messages
  • 2008 votes

#12 Child 44 (2015) - Misdaad - 137 minuten - 379 stemmen - FTV – 22 november 2016 – 3 punten – Tussenstand: 31 punten

http://i.imgur.com/4IirJkw.jpg

Het verhaal en de setting klonken wel interessant, maar helaas kon de film me vooral in het begin maar niet echt weten te boeien. Hoewel ik Hardy en Oldman graag zie spelen stoorde ik me toch wel aan de accenten. Kies er dan voor gewoon Engels te spreken of Russische acteurs te gebruiken. De film is verder ook niet heel bijzonder. De sfeer is op zich wel goed neergezet en hoewel de film wat langdradig begint werd het naar het einde toe dus wel wat interessanter.

Gang_Star

• 6837 messages
  • 3401 votes

#6 Gong-mo-ja-deul (2012) Actie/Misdaad - 23-11-2016
FTV: 1 punt
111min: 1 punt
6 stemmen: 1 punt
Totaal Gong-mo-ja-deul: 3 punten

Een tegenvaller. Had op een vlotte film gehoopt in de stijl van bijvoorbeeld Ajeossi (The Man from Nowhere), maar dat viel flink tegen. Film begint nog best vermakelijk, maar gaat daarna in een traag tempo verder. Van een goede spanningsopbouw was er wat mij betreft nauwelijks sprake en eigenlijk was het op een enkel moment na ook nauwelijks spannend. Ook qua hard geweld viel het mee met deze film en de actiescènes waren niet meer dan redelijk. Wat mij betreft hadden er meer actiescènes aan toegevoegd mogen worden. Hoe verder je komt, hoe meer flashbacks, iets waar ik in het algemeen niet echt een groot liefhebber van ben. Het verhaal kent nog wel een verrassende wending aan het einde waarin blijkt dat de man die zijn vrouw in de rolstoel kwijt was, één van de breinen van de organenhandel bleek te zijn . Nee, deze film heeft totaal niet mijn verwachtingen kunnen waarmaken.

Totaal 17 punten

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

alexspyforever wrote:

Ik wilde echter vooral mijn eigen verhaal maken met nieuwe karakters.

Ja dat had ik ook. Heb ook weleens van die knullige fanfiction geschreven, en daar stripjes bij getekend . Ze speelde toen ook Pokémon na maar (hoewel ik het toentertijd wel volgde) daar had ik totaal geen interesse in.

joolstein

• 10841 messages
  • 8931 votes

tbouwh wrote:

Hebben we Sicario mooi exact tegelijk zitten kijken, joolstein aangenomen dat dit van gisteravond is.

Inderdaad! Ik heb de film ook gisterenavond gekeken.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

#6 Docu - De Palma (2015) - 107 min - 2015 ? - FTV - 22-11-2016 - 2 punten (16 totaal)

http://www.fotogramas.es/var/ezflow_site/storage/images/cinefilia/13-lecciones-que-hemos-aprendido-de-martin-scorsese/01-rodeate-de-amigos/47913666-1-esl-ES/01-Rodeate-de-amigos_reference.jpg

Brian De Palma is samen met Alfred Hitchcock en Dario Argento een van mijn favoriete filmmakers. Een van de Movie Brats van New Hollywood – stuk voor stuk geweldige filmmakers – die Hitchcock’s beeldtaal en de rauwheid van de Europese Thriller/Horrorfilm bracht naar het Hollywood van de jaren ’70. Jammer dat De Palma vandaag de dag nog steeds wordt onderschat en als Hitchcock imitator word gezien. Hij heeft al een tijdje geen succesvolle film gehad (net als Dario Argento en John Carpenter overigens), maar zijn talent valt niet te ontkennen.

Op een interessante manier verteld De Palma hoe hij filmmaker is geworden en hoe het maakproces van al zijn films is verlopen. Mijn bewondering voor de beste man word er alleen maar groter door. Hij heeft het echt moeilijk gehad in het studiosysteem. Ook kwam ik erachter dat naast films als Sisters en Dressed to Kill ook Scarface, Carrie en The Untouchables duidelijke Hitchcock invloeden hebben. Ik was ook verbaast om te horen dat Scarface geen groot succes was destijds, tegenwoordig is het een van de meest gewaardeerde films ooit.

De documentaire op zichzelf is nogal goedkoop. Ze hebben gewoon De Palma twee uurtjes gefilmt vanuit het zelfde standpunt en er wat beelden van zijn films tussendoor ge-edit. Ze hadden ook gewoon Scorsese, Spielberg, Lucas en Coppola even aan het woord kunnen laten of op zijn minst De Palma op verschillende locaties kunnen filmen. Ook vond ik het jammer dat er geen enkel woord over Dario Argento en de Giallo gerept, terwijl mij lijkt dat die ook een invloed op De Palma’s werk hebben gehad.

Naast dat het goedkoop is om alleen De Palma en verder niet iemand anders aan het woord te laten is geeft het ook een beetje een vertekend beeld. De Palma doet namelijk ook een beetje na hoe Hitchcock deed bij interviews, hij verklaard zijn eigen films met voorvallen uit zijn jeugd die waarschijnlijk nooit echt zijn gebeurd.

Al met al een interessante en inspirerende documentaire, waardoor ik zin heb gekregen om weer meer films van De Palma te gaan kijken.

tbouwh

• 5811 messages
  • 5402 votes

https://i.ytimg.com/vi/hTBsZxdXbXE/maxresdefault.jpg

Filmtitel, jaartal: Jack Reacher (2012)
Speelduur: 130 min.
Genre: Actie, Misdaad
Eigen score/beoordeling: 2.5*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 1e (61e)
Datum van kijken: 15-11
Aantal punten: 3 (ftv)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 3 (157)
Recensie:

The law has limits. He has not

Jack Reacher. Gisteren heb ik een kijkje genomen bij het zeer matige vervolg (klik hier), en op de valreep heb ik besloten daarvoor het eerste deel ook aan een kijkbeurt te onderwerpen.

Dit eerste deel is gebaseerd op het boek One shot (Doelwit) van Lee Child, en daarin zit hem wat mij betreft direct ook de grootste kracht van de film. De eerste scène is een sterke binnenkomer. Jack Reacher betoont zich snel een film die de intrige en de mystery-elementjes niet schuwt. Ik vermoed dat e.e.a. in het boek beter is uitgewerkt, maar ik kon het toch wel waarderen dat de vijfvoudige moord de hoofdmoot vormde voor het verder vrij clichématige plot.

Tom Cruise is een logische en oerdegelijke Reacher. Los van wat andere karaktertrekjes is het eigenlijk net Ethan Hunt. Ga je vervolgens ook de film vergelijken met eerdere delen van M.I., dan gaat het toch al snel schuren. De actiesequenties in deze Reacher zijn beduidend minder spectaculair, en als de onderste steen boven is met betrekking tot de openingsscène is een wat plichtmatige afwerking van het verhaal alles wat nog rest.

Laatste minpuntje: Rosamund Pike. Paste wat mij betreft niet echt in deze film, zeker niet in vergelijking met kick-ass Smulders in deel twee. Zie Pike liever in een film als Gone Girl, hier oogde ze wat verdwaald.

Jack Reacher is vermakelijk, maar biedt nergens meer dan dat. Het scenario dat aan de basis ligt van de film heeft potentie, maar de standaardactie haalt de diepgang en de spreekwoordelijke angel uit het verhaal.

2.5*

tbouwh

• 5811 messages
  • 5402 votes

http://cdn2.thr.com/sites/default/files/imagecache/landscape_928x523/2016/10/jack_reacher-_never_go_back_-_still_5_-_tom_cruise_-_h_-_2016.jpg

Filmtitel, jaartal: Jack Reacher: Never Go Back (2016)
Speelduur: 118 min.
Genre: Actie, Misdaad
Eigen score/beoordeling: 1.5*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 2e (62e)
Datum van kijken: 16-11
Aantal punten: 2 (ftv)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 5 (159)
Recensie:

Met een scenario dat op alle vlakken inferieur is aan dat van haar voorganger, maakt Jack Reacher: Never Go Back al een valse start. Echt te redden is dit tweede deel vervolgens niet meer. Het zijpaadje rondom de dochter is onnodig, het verhaal zit vol onwaarschijnlijkheden en plotholes, en de bloedloze actiesequenties doen de geloofwaardigheid ook geen goed. Een lichtpuntje vond ik in de fijne rol van kick-ass Cobie Smulders, die met name m.b.t. de actie een stuk beter in de serie past dan Rosamund Pike.

Redelijk vermakelijk en gedegen geacteerd, maar verder op vrijwel alle gebieden ondermaats. Deel een vond ik een stuk beter. 1.5*

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.